PDA

View Full Version : Oversturing via pedaal Tiny Terror



Fender83
18 januari 2010, 12:05
Beste mede GN'ers.

Ik zit met het volgende: ik heb een Tiny Terror Combo. Zowel het cleane geluid als overstuurde geluid van deze amp vind ik zelf er goed.
Zoals jullie vast wel weten is dit een eenkanaals versterker. Ik zou eigenlijk wel snel willen kunnen schakelen tussen beide sounds, zonder aan de knopppen te hoeven draaien (bv tijdens oefenen/gig)

Ik heb nog een multi effect pedaal (utopia g100) die ik gebruikte bij mn vorige transistor versterker, maar deze produceert een lang niet zo goede distortion als de TT zelf vind ik.
Ik wil dan ook de oversturing van mn TT blijven gebruiken. Mn vraag is nu, hoe kan ik snel schakelen tussen het cleane en het overstuurde geluid, en toch de oversturing van de TT gebruiken?
Is een boostpedaal hiervoor een oplossing? (zo ja: suggesties voor een specifiek model?). Of had ik gewoon voor een twee kanaalsversterker moeten gaan...
Qua sound zoek ik ongeveer iets tussen AC/DC en GnR..

Bedankt!

Realeigo
18 januari 2010, 12:19
Dit is ongeveer de meest gebruikte manier hoe je tussen clean en overdrive op een-kanaals amps schakelt. (zonder pendalen)
Het vergt wel een beetje oefening.

Je stelt je tiny terror zo in dat als je HARD aanslaat je dan de distortion eruit komt zoals jij dat wilt. Als je zachter aanslaat dan moet je een crunch eruit kunnen halen en als je vervolgens de volume knop van je gitaar terug draait gaat hij clean worden.

TimS
18 januari 2010, 12:28
Heb je de TT clean geprobeerd bij een gig? Ik heb er zelf ook een gehad, echt clean blijft de top niet zo lang, dus je zult er wel een microfoon voor moeten zetten denk ik.

Herman
18 januari 2010, 12:46
Werkt het terug draaien van je volume op je gitaar goed genoeg? Anders zou je kunnen overwegen om zo een volumepot in een trapdoosje te maken om je sound zo "clean" te krijgen.. 100% Clean wordt het dan waarschijnlijk niet, maar zo werk ik bijna altijd als ik clean(er) wil spelen.

Fender83
18 januari 2010, 13:18
Dit is ongeveer de meest gebruikte manier hoe je tussen clean en overdrive op een-kanaals amps schakelt. (zonder pendalen)
Het vergt wel een beetje oefening.

Je stelt je tiny terror zo in dat als je HARD aanslaat je dan de distortion eruit komt zoals jij dat wilt. Als je zachter aanslaat dan moet je een crunch eruit kunnen halen en als je vervolgens de volume knop van je gitaar terug draait gaat hij clean worden.

Dit heb ik wel geprobeerd, maar ik vind hem dan nog wat teveel oversturen voor clean geluid als ik hem terugdraai.

Kan ik het met een pedaal wel oplossen?

Fender83
18 januari 2010, 13:23
Heb je de TT clean geprobeerd bij een gig? Ik heb er zelf ook een gehad, echt clean blijft de top niet zo lang, dus je zult er wel een microfoon voor moeten zetten denk ik.

In de oefenruimte heb ik hem wel clean gebruikt. 100% clean is het idd niet, op hoger volumes komt er wel een klein randje aan maar das niet zo erg..
Voor grotere ruimtes zal ik idd een microfoon nodig hebben.

Ben ik wel benieuwd hoe jij schakelde tussen clean en overdrive?

Fender83
18 januari 2010, 13:25
Werkt het terug draaien van je volume op je gitaar goed genoeg? Anders zou je kunnen overwegen om zo een volumepot in een trapdoosje te maken om je sound zo "clean" te krijgen.. 100% Clean wordt het dan waarschijnlijk niet, maar zo werk ik bijna altijd als ik clean(er) wil spelen.

Nope, daarvoor is het verschil tussen het niveau van het clean spelen, en het niveau van met overdrive spelen te groot denk ik..

Mitch
18 januari 2010, 14:09
Dan heb je naar mijn idee de verkeerde versterker, of je moet een gitaar nemen met minder output. De TT overstuurt vrij snel en dan werkt de truuk met meer dynamiek in je aanslag en terugdraaien volumeknop niet echt, dan houd je te weinig volume over.

Fender83
19 januari 2010, 10:54
Dan heb je naar mijn idee de verkeerde versterker, of je moet een gitaar nemen met minder output. De TT overstuurt vrij snel en dan werkt de truuk met meer dynamiek in je aanslag en terugdraaien volumeknop niet echt, dan houd je te weinig volume over.

Hmm dat idee begin ik ook te krijgen :D
Toen ik hem kocht dat ik niet dat het een probleem zou worden, maar helaas. Misschien maar eens doorsparen voor de dual terror of de rocker 30 ;)

Bedankt voor alle reacties iig!

iWishmaster
19 januari 2010, 11:04
Dan heb je naar mijn idee de verkeerde versterker, of je moet een gitaar nemen met minder output. De TT overstuurt vrij snel en dan werkt de truuk met meer dynamiek in je aanslag en terugdraaien volumeknop niet echt, dan houd je te weinig volume over.

Op zich is de TT wel wat te modificeren voor minder snel oversturing. Simpelste manier: de buizen. Een 12AT7 (in plaats van 12AX7) als preamp buis geeft je iets meer clean bij vrijwel gelijk volume bijvoorbeeld.

De tiny terror is voor 90% hetzelfde als een Vox AC15 en die blijft vrij aardig clean.

Mitch
19 januari 2010, 14:45
Tja, blijkbaar maakt die 10% verschil dan toch wel erg veel uit :listen:

Een 12AT7 zal ongetwijfeld ook wel wat doen qua headroom maar mijn eraring met dat soort ingrepen is dat het eigenlijk net niet datgene geeft wat je wil.