PDA

View Full Version : Z-vex gaat open source :)



yhcmarc
18 januari 2010, 11:18
Ik kon hier nog geen topic over vinden, maar ik zat zojuist mijn Digg feed te lezen en kwam dit artikel tegen.

http://www.wired.com/gadgetlab/2010/01/namm-a-mad-professor-of-the-stompbox-goes-open-source/

mario88
18 januari 2010, 11:21
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131423

Mitch
18 januari 2010, 11:22
Zachary Vex "geeft zijn ontwerpen aan de wereld"?


:chicken:



:nervous:







:seriousf:



Nou, D_H, leef je uit...

Luke-wannabe
18 januari 2010, 11:27
Ik weet dat iedereen zit te bashen op Zvex altijd, maar ik vind het echt een tof merk. Box of Rock is volgens mij niet ergens van afgeleid (correct if im wrong) en die Probe pedalen zie je ook niet echt bij andere fabrikanten. Ooh Wah en Seek Trem zijn ook erg originele effecten vind ik.
Begrijp nooit zo goed waar dat gebash vandaan komt..

Marshallover
18 januari 2010, 11:31
Ik weet dat iedereen zit te bashen op Zvex altijd, maar ik vind het echt een tof merk. Box of Rock is volgens mij niet ergens van afgeleid (correct if im wrong) en die Probe pedalen zie je ook niet echt bij andere fabrikanten. Ooh Wah en Seek Trem zijn ook erg originele effecten vind ik.
Begrijp nooit zo goed waar dat gebash vandaan komt..

Totally agree! Nou wordt er hier wel vaker gebashed om niets ;)

Valoosj
18 januari 2010, 12:46
Begrijp nooit zo goed waar dat gebash vandaan komt..

Hierom:
1
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/TheCreativityOfZacharyVex.png

In combinatie met dit:

The circuit is not modeled after any classic fuzz design, but should have been around when Leary was still lucid.
Die Stab knob is het typische dying battery effect dat veel zelfbouwers in hun fuzz pedalen steken.

2
En zijn nettiquette op de verscheidene fora waar hij actief is.

Dirk_Hendrik
18 januari 2010, 12:47
Nou, D_H, leef je uit...

.. Nee dank.

Vex heeft in het verleden een aantal dingen verzonnen die inderdaad de moeite zijn. De probes en seek wah vallen daar zeker onder.

Het bashen komt voor een groot gedeelte uit de duidelijke poot waarmee Vex altijd in het DIY wereldje heeft gestaan en ook behoorlijk heeft geleend. Daar is niets mis mee want dat gebeurt om de haverklap. Het gaat echter mis met Vex attitude daarover. In plaats van gewoon toe te geven waar de origine van veel van z'n ontwerpen ligt blijft hij maar volhouden volledig unieke dingen te hebben "bedacht". En dan krijg je het bashen.

marc_o
18 januari 2010, 12:53
Lekker belangrijk ook zeg, zo'n ontwerp van een pedaaltje van een paar honderd Euro.....terwijl de halve gitaarwereld, wellicht inclusief Vex zelf op een kopie van een strat of een tele speelt.....dat mag allemaal wel, maar oh, oh, oh, als er toch een circuitje van inkoopwaarde, een paar eurootjes wordt nagemaakt, dan moeten we zeker de barricades op jongens, dat kan echt niet!!


Hij ziet zichzelf als 1 of andere bijzondere grootheid, als je zijn posts ook leest op andere fora, dan heb je al geen zin meer iets van hem te kopen.

Het blijft een smaakverhaal, dat weet ik, maar naast The Box of Rock heeft hij naar mijn persoonlijke smaak nog niet veel interessant spul op de markt gebracht.

Pepe
18 januari 2010, 13:03
Het viel me al op dattie opensource ging bij zijn laatste pedaal, dat hij het forum aanmoedigde er mods voor te verzinnen.
Die dubbele booster met master, dat was dan iets waarvan ik dacht, zo voor de hand liggend maar die heb ik nog niet eerder gezien. Als die eerste booster nou nog een treble variant zou zijn...

Ik krijg ook het idee dat Mad Professor Bjorn de open source route bewandeld? Een trend?

Chris Winsemius
18 januari 2010, 13:05
Hierom:
1
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/TheCreativityOfZacharyVex.png

In combinatie met dit:

Die Stab knob is het typische dying battery effect dat veel zelfbouwers in hun fuzz pedalen steken.

2
En zijn nettiquette op de verscheidene fora waar hij actief is.

Wat niet hoeft te betekenen dat hij dat stab-knop idee van een forum oid. heeft gehaald,en ook als is een circuit "based on" verschillen maken het eindresultaat.

Kan heel goed begrijpen dat die man weleens moe wordt van al dat "afgunstige geneuzel op diy-fora.

Dirk_Hendrik
18 januari 2010, 13:07
Kan heel goed begrijpen dat die man weleens moe wordt van al dat "afgunstige geneuzel op diy-fora.

Dan moettie er wegblijven.

Valoosj
18 januari 2010, 13:18
Wat niet hoeft te betekenen dat hij dat stab-knop idee van een forum oid. heeft gehaald,en ook als is een circuit "based on" verschillen maken het eindresultaat.

Kan heel goed begrijpen dat die man weleens moe wordt van al dat "afgunstige geneuzel op diy-fora.

Als het circuit ergens op gebaseerd is, dan moet hij dat ook toegeven, en niet op zijn website zetten dat het nergens op gebaseerd is.

Luke-wannabe
18 januari 2010, 13:24
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/TheCreativityOfZacharyVex.png
Ja okay, maar hij komt er wel op om die dingen bij elkaar te gooien.

Edit: Maargoed, hij is verder niet mijn homie dus ik ga m niet zitten verdedigen :p

Rick trodat
18 januari 2010, 13:35
Ik weet dat iedereen zit te bashen op Zvex altijd, maar ik vind het echt een tof merk. Box of Rock is volgens mij niet ergens van afgeleid (correct if im wrong) en die Probe pedalen zie je ook niet echt bij andere fabrikanten. Ooh Wah en Seek Trem zijn ook erg originele effecten vind ik.
Begrijp nooit zo goed waar dat gebash vandaan komt..

Hoe die probe modellen werken is voor mij ook een raadsel en ik vind het waanzinnige pedalen. Bedenk het maar een theramin met een fuzz. Daarnaast vind ik de ring modulator en de nano ook erg gaaf en ik heb meer dan respect voor die man.

Marshallover
18 januari 2010, 14:11
Als het het maar goed klinkt laten we maar zeggen...

Dirk_Hendrik
18 januari 2010, 18:47
Als het circuit ergens op gebaseerd is, dan moet hij dat ook toegeven, en niet op zijn website zetten dat het nergens op gebaseerd is.


Nee. Dat hoeft ie niet. Alléén het maar stug blijven volhouden dat het helemaal z'n eigen creatie is is wat veel mensen in het verkeerde keelgat schiet, gecombineerd met het er als de kippen bij zijn als het gaat om complimentjes en niet thuis geven als iemand een slechte ervaring heeft.

shredneck
18 januari 2010, 18:55
..............het er als de kippen bij zijn als het gaat om complimentjes en niet thuis geven als iemand een slechte ervaring heeft.


Het is maar wat je bezig houdt he...maar ......als je die man zo volgt vindt je het toch wel boeiend wat ie doet blijkbaar.

Dirk_Hendrik
18 januari 2010, 20:22
Het is maar wat je bezig houdt he...maar ......als je die man zo volgt vindt je het toch wel boeiend wat ie doet blijkbaar.

Nee. Niet wat de man doet. Wel de markt waarin de man zich bevind. Met als gevolg dat ik em nogal eens tegenkom.

Maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen voor je besloot bovenstaande lame quote te tikken denk ik. :soinnocent:

interessander
18 januari 2010, 21:27
Ik vind het wel een leuk idee, maar qua prijs en moeilijkheidsgraad niet echt voor de beginnende bouwers denk ik.

Nu maar wachten totdat Matthew Bellamy er een in zijn gitaar bouwt!

Van de zelfbouwers die "pro" zijn gegaan vind ik Farndurk (http://www.farndurk.com/index.php?page=blog) trouwens ook erg interessant, ik heb er nooit een getest maar ik vind ze mooi qua ontwerp en de "tone plugs" zijn leuk gevonden.

Steven Otto
18 januari 2010, 21:31
Dat is wel handig zeg! Dan kunnen we zelf een Super Hard-on maken voor een paar tientjes! :crazyhappy:







O nee wacht, dat kon al. :dontgeti:

shredneck
18 januari 2010, 22:18
Nee. Niet wat de man doet. Wel de markt waarin de man zich bevind. Met als gevolg dat ik em nogal eens tegenkom.

Maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen voor je besloot bovenstaande lame quote te tikken denk ik. :soinnocent:


Je HOEFT je niet aan Vex te storen toch?

Z.Vex is vindingrijk, een doorzetter en heeft lef.

Mitch
18 januari 2010, 22:27
Hij heeft een paar dingen leuk verzonnen, heeft veel gejat en heeft daar nooit enige rekenschap voor gegeven. De marketing is geniaal en buitengewoon effectief maar voor wie daar doorheen prikt wel erg sneu. Hij is verzot op fanboys (Harmony Central anyone?) en kan niet omgaan met tegengas (diverse fora). Tja... niet zo gek dat je dan een 'verdeeld' publiek krijgt.


Even los van mijn persoonlijke mening en zonder aanziens des persoons: ik wil het wel graag open houden, dus ga elkaar de pro- of contra-mening niet ontzeggen, oké?

Dirk_Hendrik
18 januari 2010, 22:50
Je HOEFT je niet aan Vex te storen toch?

Z.Vex is vindingrijk, een doorzetter en heeft lef.


Bedankt Mitch, vrij goed de vinger op de rake plek.

Wat je, Schredneck dus, hierboven schrijft is soortgelijk met wat je me blijkbaar verwijt. Zoals ik me dus niet "hoef" te storen "hoef" je het ook niet op te nemen voor Vex. De beste man heeft plenty veren in z'n brown area gekregen.

Maar idd ontopic,

Toen ik een maand of 1.5 geleden voor de effectenspecial van "Gitarist", het tijdschrift dus, een doorlopende tijdlijn schreef over de ontwikkeling van effecten (tussen +/- 1950 en nu (en waar ik Vex ook in heb genoemd vanwege z'n inventiviteit met de probes) vroeg ik me serieus af wat er eigenlijk nog aan ontwikkelingen te melden zin na 1995. Echte ontwikkelingen dus, landmarks zoals de fuzzface, wah maar ook TC2290 of de WH1 whammy. In dat perspectief is er, m.i. dus, maar 1 ontwikkeling geweest en dat is het opkomen van boetiek, gekombineerd met de vervaging tussen boetiek en DIY. Vanuit dat perspectief alle kudo's voor dit nieuwe produkt van Vex. Het is de absolute kroon op die vervaging. Vex maakt een pedaal en daarna mag de gebuiker kiezen tussen Vex Legosteentjes of het lekker zelf wat verzinnen.

Zullen de beste verzinsels "echte" vex produkten worden?

shredneck
18 januari 2010, 22:55
Mijn mening:

Z.Vex is vindingrijk, een doorzetter en heeft lef. Heeft wederom iets bedacht wat nu al veel opschudding veroorzaakt, de machine is in gang gezet.
Dat is slim.

Hij blijft investeren en verbeteren, zijn produkten zijn goedkoper dan een paar jaren geleden en je kunt ze tegenwoordig in bijna elke winkel kopen.
Doorzettingsvermogen.

Naast de wat makkelijker te verkopen produkten zoals de Box of Rock en de Fuzz Factory schuwt ie niet om zijn knaken in wazige produkten als de Probes of dit nieuwe geval te steken. Dat getuigt van lef.

Dit zijn cruciale eigenschappen voor succes.

Zvex rules.

shredneck
18 januari 2010, 23:03
Bedankt Mitch, vrij goed de vinger op de rake plek.

Wat je, Schredneck dus, hierboven schrijft is soortgelijk met wat je me blijkbaar verwijt. Zoals ik me dus niet "hoef" te storen "hoef" je het ook niet op te nemen voor Vex.

Rake plek?

:-)

Vex maakt toffe pedalen, simpel as that. Hij verkoopt zijn shit als een razende en is hyperactief, tja. Ik vindt het heel gaaf wat ie maakt, speelgoed, dat wel, maar wel heel gaaf speelgoed!

soup
18 januari 2010, 23:22
Het lijkt me, dat veel mensen kwaad zijn op Vex (ik kan me best voorstellen dat hij arrogant is maar goed ...) omdat hij doet wat zij graag hadden willen doen.

tweng
19 januari 2010, 01:33
Hij is absoluut arrogant ! Me like !
Hij heeft boven dat gevoel voor humor ! Me Like !
Hij maakt dan nog eens leuke pedalen ! Me Like !

Al de rest heeft gewoon te maken met verzuurde mensen die misschien even geniaal zijn, maar die wel de guts niet hadden om het te doen, om initiatief te nemen of misschien de skills niet hadden om het te verkopen. They lose, he wins! That's life...

Mitch
19 januari 2010, 14:50
Kritiek en jaloezie zijn echt twee verschillende dingen. Maar het is wel een ultieme dooddoener om het één af te schilderen als het ander.

driftkop
19 januari 2010, 17:33
Hij is verzot op fanboys (Harmony Central anyone?) en kan niet omgaan met tegengas (diverse fora). [/COLOR]

Nu ben ik wel benieuwd, op welke fora vertoeft hij?

marc_o
19 januari 2010, 17:43
The Gear Page

soup
19 januari 2010, 17:55
http://www.thegearpage.net/board/member.php?u=1221

tillens
19 januari 2010, 18:07
Jongens jongens, het begint hier zelfs een beetje op de gearpage te lijken... Die Vex is gewoon blijkbaar een slimme kerel, die met eerder uitgedachte items cq ontwerpen aan de haal gaat, smeert er een gek kleurtje op en komt er mee weg. We zijn zelf debet aan zijn succes want wij gitaristen kopen zijn meuk. DISCLAIMER: ik zelf heb niets van Vex, vind het niet bruikbaar voor de dingen die ik doe.

toneblo
19 januari 2010, 18:57
Z.Vex is vindingrijk, een doorzetter en heeft lef.

... toch ken ik er in Nederland ook 1, niet alles van buitenlandsche bodem is per definitie vindingrijker, wel verder weg en veiliger of makkelijker om je achter te scharen.

Doorgrond eerst eens waar mensen mee bezig zijn, dan commentaar!
Maarja, doorgronden kost tijd en energie..!;)

Valoosj
19 januari 2010, 19:17
Hier en daar is hij toch ook geband, niet?

Mitch
19 januari 2010, 19:42
Jazeker. Maar goed, praten over bans die op andere fora zijn behaald is een beetje niveau Misty. En ik neem aan dat bans op fora voor de fans alleen maar bijdragen aan de populariteit ;)

Hoe dan ook...

Ik heb geen zin in welles/nietes discussies hier, die zijn er in Off Topic genoeg. Verder alleen nog over het pedaal óf over het fenomeen open source. Pro/contra Vex posts gaan zonder commentaar de prullenbak in.