PDA

View Full Version : Hoeveel geld vragen voor optreden?



artnaz
18 januari 2010, 02:34
Raar, ik heb een half uur gezocht maar kon geen topics hierover vinden, ook al meen ik me te herinneren dat ik ze ooit heb gezien.

Anyway, het volgende: Een zanger en ik worden best wel vaak aangesproken in de trant van "wanneer treedt je nou weer eens op", en we hebben redelijk vaak voor de gein zonder voorbereiding een gitaartje gepakt en erbij gezongen, waarop we erg positieve reacties altijd krijgen. Maar nu hebben we ook behoorlijk wat serieuze mensen die ons voor hun gelegenheid op het podium willen zien.

Dus het leek ons geen slecht plan ook aan de slag te gaan, en wel dat ik akoestisch gitaar speel en de andere zingt met af en toe ook gitaar er bij. We hebben een lijst met potentiële nummers gemaakt (top2000-achtig), zijn al aan het oefenen, en de eerste optredens staan al in de agenda. Misschien ook niet onbelangrijk: we kennen elkaar muzikaal heel goed, hebben een tijd geleden lang in een rockband gespeeld, en daarna behoorlijk wat projecten gedaan, dus voor het optreden zelf maken we weinig zorgen.

Maar ik heb nog niet eerder met alleen een gitaartje en zang opgetreden, en ik vroeg me af wat voor prijzen daarvoor gebruikelijk zijn. Daar is namelijk meteen door de geïnteresseerde organiserende partij naar gevraagd (ze willen ons toch sowieso, maar we moeten natuurlijk niet een schaamteloos bedrag noemen) waarop we nog geen antwoord hebben gegeven.

Alvast bedankt! :)

Harald
18 januari 2010, 09:59
Laat ik het zo zeggen, hangt een beetje van de situatie af...

vriendendienst is wat anders dan een bruiloft/receptie/feest voor verder onbekende mensen of bedrijf. En hoe zit het met zanginstallatie, hebben jullie die zelf? Hoe lang speel je? Via boekingskantoor of direct maakt ook nog uit. Klein kroegje, groot kroegje? Maakt allemaal uit, wat dat betreft de mogelijkheden ook een beetje inschatten. Voor een groot bedrijf moet je niet voor een fooitje gaan spelen. Voor een klein kroegje is het al snel niet haalbaar tenzij je weet dat het door jou ineens een stuk drukker is. In dat geval mag het natuurlijk best wat kosten.

Hoe dan ook, ook voor een kleine gig waar je alles zelf voor meeneemt, ben je, zelfs als die in de buurt is, al snel een halve tot hele dag bezig. Mensen denken natuurlijk vaak dat het alleen om de tijd dat je speelt gaat. Maar als ik dan toch al alles moet meeslepen speel ik zelf liever wat langer dan korter... bedenk voor jezelf wat de situatie is en wat je iig redelijk vindt voor een dag werk. Dat dagje werk daar komt het (ook al is het leuk) toch meestal gewoon op neer.

pimmetje
18 januari 2010, 11:18
Idd volledig afhankelijk van de omstandigheden.
Als 't voor een organisatie is die er zelf aan verdient (ook al is 't niet op dezelfde avond, maar meer als reclame), dan moet je idd niet zo maar voor een fooitje gaan en rekening houden met al je tijd en kosten. Je bespreekt de prijs dan met een onderneming, dus die horen dat ook te begrijpen.

Zodra 't om vrienden gaat, is 't direct een hele andere wereld. Dan kom ik met liefde een keertje voor de kat z'n kut langs. Eventueel als de afstand wat groter is daar een klein onkostenvergoedinkje voor. (Zo ook bij bijvoorbeeld een optreden voor een goed doel.)
Als die vrienden echter vragen om te spelen op een commercieel opgezet feest, dan vragen ze 't niet als vriend, maar als ondernemer...

En... wat ook wel 's van invloed is: wil je er zelf graag spelen of is 't gewoon een gig?

paulusdeBKB
18 januari 2010, 12:28
Tip a: Zorg dat je altijd uit de kosten komt. Bereken wat je kwijt bent aan reiskosten, repetitiekosten, huur van apparatuur en optreedtijd.
Tip b: vraag genoeg zodat je het goed kunt doen! Een fatsoenlijke zangset huren kost nou eenmaal geld, moet opgehaald worden, bediend worden (kan je met zijn tweeen ook zelf, lijkt me) en weer worden weggebracht.

Als je alles bij elkaar rekent, lijkt me 500 euro toch wel het minimum voor jullie samen.

Kim Wilson
18 januari 2010, 12:37
500 euro!? Lijkt me wel wat veel voor twee man. Dat konden we met de bluesband vaak niet eens krijgen, en dan speelden we met 6 man een hele avond.

Je kunt met een klein zangsetje toe (versterker, klein mengtafeltje en twee topjes, eventueel twee monitoren), dat kost echt geen honderden euro's.

Het ligt er natuurlijk aan hoe ver je moet rijden, hoe groot de zaal is, hoe goed jullie zijn en hoe lang jullie spelen. Maar ik denk persoonlijk dat je rond 300 euro kunt vragen. Dan heb je de kosten er waarschijnlijk wel uit.

Han S
18 januari 2010, 12:40
Vooral niet te weinig vragen, anders nemen ze Nick en Simon maar, die komen wel voor 5000 euro.

Kim Wilson
18 januari 2010, 12:41
Vergis je niet Han, N & S komen tegenwoordig ook met een 10-mans formatie. :)

Jimi Hendrix
18 januari 2010, 13:10
Tip a: Zorg dat je altijd uit de kosten komt. Bereken wat je kwijt bent aan reiskosten, repetitiekosten, huur van apparatuur en optreedtijd.
Tip b: vraag genoeg zodat je het goed kunt doen! Een fatsoenlijke zangset huren kost nou eenmaal geld, moet opgehaald worden, bediend worden (kan je met zijn tweeen ook zelf, lijkt me) en weer worden weggebracht.

Als je alles bij elkaar rekent, lijkt me 500 euro toch wel het minimum voor jullie samen.

klinkt redelijk.
200 pp / avond is wel een standaard in het schnabbelcircuit waar ik in zit.
100 kosten (reiskosten/ huur?) is ook redelijk.

skanky
18 januari 2010, 13:41
Vergis je niet Han, N & S komen tegenwoordig ook met een 10-mans formatie. :)

Nee hoor, ik werk af en toe voor ze. Ze doen ook nog steeds tape-acts op bedrijfsfeesten en dergelijke. ;)

artnaz
18 januari 2010, 15:26
Ok, bedankt jongens!

Dus het komt neer op - afhankelijk van de soort gelegenheid - ca €200,- per persoon excl. extra kosten (reiskosten, apparatuurkosten, etc.).

Ik weet denk ik genoeg voorlopig. :)

pimmetje
18 januari 2010, 18:22
500 euro!? Lijkt me wel wat veel voor twee man. Dat konden we met de bluesband vaak niet eens krijgen, en dan speelden we met 6 man een hele avond.Top2000 crap niet vergelijken met blues. Wij moeten met de bluesband ook wel 'ns voor een zachter prijsje. Vooral in Den Haag, waar de concurrentie redelijk moordend is :D.

Met een band met een meer populair repertoire zijn de prijzen een stukje hoger. Hoe meer je speelt wat mensen willen horen en hoe ze het willen ipv wat je zelf leuk vindt, des te meer je kan vragen.
Sommige muzikanten hebben wat dat betreft gewoon het geluk dat ze een meer algemene smaak hebben :D.

EuroCinema
18 januari 2010, 18:52
Of zo'n zeldzame smaak dat er subsidie voor is :soinnocent: Zonder dollen, met eigen jazzwerk krijgen wij meestal een nette gage, beter dan ik met andere genres heb verdiend. Nog steeds veel minder dan ik zou verdienen als ik op bruiloften Paradise By The Dashboard Light zou spelen, maar toch.

dml
18 januari 2010, 18:55
Cafeetjes tot ong. 150 man kunnen meestal rond de € 350,- opbrengen. Toen ik nog in een NL-coverformatie (3 man) zat, vroegen we zelfs € 995,- excl. BTW, incl. geluid+technicus tot 150 man. Dat werd zelfs door "kleine" café's betaald. Meestal kun je als duo in kleinere gelegenheden relatief meer vragen dan als je met een hele band komt. Populaire covers verkopen natuurlijk ook beter dan blues.

artnaz
18 januari 2010, 18:57
Ik weet het, ik zal me ook behoorlijk gaan schamen omdat het eerste optreden nog ergere muziek is dan de top2000, maar als er vraag naar is en we er wat aan kunnen verdienen...

Gelukkig zijn niet alle populaire nummers regelrechte troep. :D

EuroCinema
18 januari 2010, 19:12
Ah joh, als je het publiek er blij mee maakt en er zelf hopelijk ook nog lol in hebt, helemaal goed toch?

artnaz
18 januari 2010, 20:30
Ah joh, als je het publiek er blij mee maakt en er zelf hopelijk ook nog lol in hebt, helemaal goed toch?Klopt! :)

En op de goede momenten kunnen we vast wel wat minder bekende (maar interessante) nummers spelen.

Harald
18 januari 2010, 20:45
Ach, van het weekend op een 25 jarige bruiloft gespeeld met duo formatie (en jazz/ easy listening insteek, zeg maar wat sixties spul Simon & Garfunkel, Beatles, dat soort werk) Gingen ze ineens dansen... dan maar Johnny B Goode en Proud Mary met een akoestisch gitaartje en zang :D op zijn tijd ook wel weer eens leuk :sssh:

HaroldA
18 januari 2010, 21:16
Belangrijke vraag: als een kroeg jullie neerzet, trekken jullie dan extra bezoekers? Oftwel: verdient de uitbater meer geld omdat jullie daar spelen? Dan kun je inderdaad een klein zakje geld vragen.

Indien jullie geen extra volk trekken (zoals 99% van alle bands) moet je met onkosten + een paar drankjes pp blij zijn.

RazorBlade
18 januari 2010, 22:12
in jouw geval.. pak allebei 50 eu + onkosten als P.A. en reizen.. dan hou je het leuk voor beide partijen.. Mocht je daarna vaker (of te vaak :soinnocent: ) gevraagd worden verhoog je de prijs. Owja,, tippie van mij.. in veel cafe's vooraf afrekenen svp ;)..

Liquid_Metal
18 januari 2010, 23:49
Speelde ik ook maar muziek die mensen leuk vinden... met de technische herrie van mijn band is de kroeg in een paar minuten leeg (en het is niet eens deathmetal)...

pimmetje
19 januari 2010, 11:00
Belangrijke vraag: als een kroeg jullie neerzet, trekken jullie dan extra bezoekers? Oftwel: verdient de uitbater meer geld omdat jullie daar spelen? Dan kun je inderdaad een klein zakje geld vragen.

Indien jullie geen extra volk trekken (zoals 99% van alle bands) moet je met onkosten + een paar drankjes pp blij zijn.Hier ben ik 't niet helemaal mee eens.

Je moet alvast niet te snel 4 tientjes en een kratje accepteren. De reden dat een kroeg niet aan je verdient die avond, is vaak genoeg wel waar, maar nog steeds goeddeels en drogreden. De reclame-werking van live muziek wordt namelijk niet meegenomen als je 't puur op bezoekers voor die avond bekijkt.
Uiteraard afhankelijk van wat het idee van die kroeg bij live-muziek is en hoe lang ze al live muziek (op die avond) hebben, maar ok... niet zo maar slikken die reden :D.

Daarbij... de band moet de live muziek leveren, de kroeg moet zorgen dat bezoekers ervan weten en er zin in hebben.
Uiteraard helpt 't bij de prijsstelling als je zeker weten hordes mensen trekt, maar dat betekent niet dat je geen gage kan vragen als je geen gegarandeerde volle bak meeneemt.

Baker
19 januari 2010, 13:56
Wat je kunt vragen hangt echt van de omstandigheden af:

-Wat voor soort locatie
-kwaliteit van het gebodene
-Regel je zelf licht en geluid
-etc etc.

Met onze 5 koppige classic rock cover band hebben we een vanafprijs van 450 euro. Dit vragen we en krijgen we ook. (anders komen we niet, tenzij het een vriendendienst o.i.d betreft.)

Met onze gospelband vragen we 100 a 200 euro. Kerken e.d. hebben nou eenmaal geen groot budget.

Maar vraag niet te weinig. Ik kan me altijd vreselijk opwinden over het feit dat men 200 euro nog steeds duur vindt. Moet je kijken wat voor kosten we zelf maken:

-apparatuur
-snaren, kabels etc.
-Brandstofkosten
-Uren en uren van voorbereiding.

Mensen hebben vaak geen idee wat er bij komt kijken om een bandje goed te laten optreden en het mag vaak niks kosten.

Ik zeg: twee man, twee gitaren en een PA'tje, mag best 150 a 200 Euro kosten. Voor minder zou ik het niet doen in ieder geval.

EuroCinema
19 januari 2010, 17:14
Speelde ik ook maar muziek die mensen leuk vinden... met de technische herrie van mijn band is de kroeg in een paar minuten leeg (en het is niet eens deathmetal)...

Dat moet sowieso je stelregel zijn (als je minder populaire genres speelt): nooit spelen voor publiek dat niet van het genre houdt. Alleen maar heel slecht voor de moraal in je band en je doet het toch nooit goed. Wij dikken bij twijfel altijd het jazz-gedeelte van onze jazzfunk een beetje aan "het kan behoorlijk freaky worden hoor!". Als ze ons dan toch boeken, weten we dat er geen mensen komen vragen of er nog iemand gaat zingen. :seriousf:

Dude
20 januari 2010, 21:27
Vind het wel grappig om te lezen hier, kim wilson zegt dat 500 euro teveel is omdat hij dat met zn bluesband niet kon vragen, een ander zegt dat je moet accepteren wat ze betalen zodat jij net uit je onkosten kan komen....

Ik ken redelijk veel coverbands uit de omgeving, en weet inmiddels ongeveer wat kroegen neertellen voor coverbandjes, en hier in zuid (en noord ook trouwens) holland zijn de meeste kroegen prima bereid om tussen de 500 en 1000 euro te betalen voor een coverbandje.

Uitzonderingen daargelaten, de buurtkroegjes en grotere podia.

Die buurtkroegjes die met verhalen komen van "eerste keer spelen doe je maar voor 300 euro en daarna betalen we meer" en de ene keer accepteer ik dat, en als we zat te spelen hebben kunnen ze mijn rug op, en er zijn ook de bekendere podia waar iedereen graag wil staan en die naaien bands gewoon keihard door standaard 300 euro te geven terwijl die tent elke avond stampvol staat en meer dan zat omzet maakt, terwijl het publiek toch echt wegblijft als er niks speelt. Eigenlijk vind ik beide praktijken afzetten.
Wij krijgen zelfs nog wel eens het aanbod "spelen voor drank" maar dat laten we vriendelijk over aan de 16 jarige punkers :soinnocent:




Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en. Ik vind dat eerlijk gezegd verneukeratief voor de rest van de zichzelf respecterende " proffesionelere" bandjes, heb daarover hier in het verleden wel eens een leuke discussie gelezen.

RazorBlade
20 januari 2010, 22:47
Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en. Ik vind dat eerlijk gezegd verneukeratief voor de rest van de zichzelf respecterende " proffesionelere" bandjes, heb daarover hier in het verleden wel eens een leuke discussie gelezen.

tja.. ik heb in bands van 15.000 eu (excl P.A.) gezeten, maar ook bands van 500 (excl Bar rekening ;))in cafe's.. en alles ertussen... maar laatst hoorde ik ergens een baggerbandje spelen,, 4 pers.. kwamen van tering eind weg, +100km.. waren 15+ ofzo, puist herrie, valse gitaar, werden gereden door pa met z'n boessie,, voor .. let wel.. 100 eu.. eigenaar van die tent zal het worst zijn er was muziek.. nee daar kan ik nie tegen op.. en daar wil ik ook niet mee vergeleken worden,, voor goeie muziek moet je betalen.. maar hoeveel ? tja.. doe je het voor de lol of leef je ervan (in NL hahaha.. yeah right.. pfff)

.
.

HaroldA
22 januari 2010, 12:31
Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en.

200 Euro??? Daar kunnen wij alleen maar van dromen. :o

50 Euro en een paar munten en wij rijden half Nederland door! Het is maar goed dat we het voor de lol doen...

budje
22 januari 2010, 12:33
hier in zeeland is 200 euro ook aan de hoge kant hoor!

EuroCinema
22 januari 2010, 12:39
Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en. Ik vind dat eerlijk gezegd verneukeratief voor de rest van de zichzelf respecterende " proffesionelere" bandjes, heb daarover hier in het verleden wel eens een leuke discussie gelezen.

Als professionele(re) band moet je toch duidelijk kunnen maken wat jij meer te bieden hebt dan de band die voor bier wil spelen. Verder verschilt het gewoon per zaal en programmeur, wat hun rol is binnen je scene, en hoe de relatie is. Goeie initiatieven van de juiste mensen willen wij best steunen door ze een beetje te matsen. Een puur commerciële uitbater daarentegen krijgt gewoon een vast tarief en daarmee basta.

pimmetje
22 januari 2010, 13:01
Wat vinden jullie eigenlijk van bands die het accepteren dat kroegen alleen de drank uit betalen, of bands die voor 200 euro een avond gaan staan spelen met zn 6en. Ik vind dat eerlijk gezegd verneukeratief voor de rest van de zichzelf respecterende " proffesionelere" bandjes, heb daarover hier in het verleden wel eens een leuke discussie gelezen.Ik ben 't goeddeels met je eens. Je moet oppassen met voor niets of heel weinig spelen. Alleen drank is sowieso geen optie...
Veel bands laten zich veel te gemakkelijk inpakken door een kroegbaas die voor z'n brood onderhandelt en er dus handig in is.

Natuurlijk zijn daar wel wat mitsen en maren bij: vind je 't zelf een leuke tent?, is 't een tent die aardig op cv als band staat?, is 't echt om hoek en is de backline al geregeld?... etc.

Als een tent voor ons eigenlijk geen reet aan reistijd en -kosten meebrengt, zorgt dat we zelf niet met veel spullen hoeven te zeulen, niet moeilijk doet over een drankje of snack extra als band.... en we weten dat we daar als band op ons plek staan.
Dan willen we best wat goedkoper langskomen....

Soms zelfs spotgoedkoop als ik bijvoorbeeld denk aan Langweiligkeit... maar dat is een initiatief dat we echt super vinden en waarbij je ook snapt dat kroegies niet 3 dagen lang 4 bands per avond een echt leuk bedrag kunnen bieden. Door verschillende bands te vormen, kan je zorgen dat je vaker op een avond speelt en dus alsnog een beetje acceptabel bedrag krijgt :D.
(en dat 't om de hoek is, is helemaal mooi meegenomen).

Normaal zullen we een net bedrag vragen en ook af laten ketsen als dat niet mogelijk blijkt. Overigens verrassend wat plots mogelijk blijkt als ze merken dat je anders echt niet komt :D.

Baker
22 januari 2010, 16:04
@Dude,

Ik dacht er eerst ook zo over, maar inmiddels wat genuanceerder.
Kijk, het is gewoon een feit, als gasten voor 100 Euro willen optreden, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Echt de markt verneuken is het ook niet. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Als die gasten wat ervarener raken komen ze er vanzelf wel achter dat ze zichzelf in de vingers snijden.

En als die kroegbaas twee keer een matige band heeft gehad gaat hij zich ook vanzelf wel afvragen of ie nou goed bezig is of niet.

Een goede, en ervaren coverband die voor een prikkie komt optreden... ik maak het niet vaak mee.

Kwaliteit betaalt zichzelf altijd terug. Vroeg of laat.

HaroldA
22 januari 2010, 16:26
Een goede, en ervaren coverband die voor een prikkie komt optreden... ik maak het niet vaak mee.

Ik ook niet... Meestal is de kwaliteit en originaliteit ver te zoeken! :soinnocent:

Kim Wilson
22 januari 2010, 16:29
Originaliteit ben ik (tot op zekere hoogte) met je eens, maar kwaliteit? :dontgeti:

HaroldA
22 januari 2010, 16:51
Originaliteit ben ik (tot op zekere hoogte) met je eens, maar kwaliteit? :dontgeti:

Er zijn maar weinig coverbands waarvan de zanger(es) wel alles kan zingen en de rest v/d muzikanten zich goed in kunnen leven in het origineel.

Iedereen kan een nummer spelen, maar er zijn er maar weinig die het ook kunnen brengen!



Ik vind de meeste coverbands saai en ongeispireerd. :soinnocent:

EuroCinema
22 januari 2010, 17:21
Nou ja, dat geldt natuurlijk ook voor bands met eigen repertoire. Is het een vriendenclub, dan zit er vaak toch een duidelijke zwakke schakel in. Zijn het allemaal profs, dan is de betrokkenheid en repertoirebeheersing van de "ingehuurde" krachten regelmatig kantje-boord. Echt goeie bands zijn nu eenmaal zeldzaam, daarom genieten we ook zo als we er 1 horen spelen!

Steven Otto
22 januari 2010, 20:13
@Dude,

Ik dacht er eerst ook zo over, maar inmiddels wat genuanceerder.
Kijk, het is gewoon een feit, als gasten voor 100 Euro willen optreden, dan moeten ze dat helemaal zelf weten. Echt de markt verneuken is het ook niet. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Als die gasten wat ervarener raken komen ze er vanzelf wel achter dat ze zichzelf in de vingers snijden.

Dat is natuurlijk leuk een aardig, maar als band moet je ook ergens beginnen. Je moet gewoon optredens doen om bekendheid te maken en dat komt niet aangewaaid.Je kan van een beginnende band niet verwachten dat ze eisen gaan stellen, behalve als je al een groots cd hebt uitgebracht. 'Jezelf in de vingers snijden' zou ik het niet willen noemen.

Dude
22 januari 2010, 20:51
Ik had het even anders moeten brengen, want ik had het over coverbandjes, ik weet heel goed dat er voor eigen werk heel andere bedragen betaald worden, en die zelfs blij mogen zijn als ze voor pils mogen komen knallen. Grotere bekende namen daargelaten uiteraard.

Ach het is grappig he, had met mijn collega die gaat trouwen pas een discussie over de prijzen, die heeft een " bekende" coverband uit de regio geboekt die een beetje dezelfde kroegen en tenten doet als wij, en daar ook vast dezelfde gage voor trekt, maar die vragen voor een bruiloft gewoon leuk 1500 euro. Nou ken ik die band en zou ik dat dr NEVER nooit voor betalen, maar ik bedoel maar, er zijn daar ook weer uitersten in. Coverbands vragen voor bruiloften vaak weer achterlijk hoge bedragen omdat ze weten dat dat toch wel betaald wordt.

Baker
22 januari 2010, 21:10
Dat is natuurlijk leuk een aardig, maar als band moet je ook ergens beginnen. Je moet gewoon optredens doen om bekendheid te maken en dat komt niet aangewaaid.Je kan van een beginnende band niet verwachten dat ze eisen gaan stellen, behalve als je al een groots cd hebt uitgebracht. 'Jezelf in de vingers snijden' zou ik het niet willen noemen.

Ook al ben je beginnend, als je voor nop, of met 6 man voor 100 euro optreedt moet er geld bij.
Ik vind dat je dan jezelf wel degelijk in de vingers snijdt. Tenzij het gebodene van dermate belabberde kwaliteit is dat het echt geen cent waard is. Maar ja, wat doe je dan op een podium vraag ik me af.

Let wel, ik heb het steeds over cover formaties he.

Kijk je hoeft niet meteen de hoofdprijs te vragen, maar als jij op een of ander feestje de hele avond staat de spelen met allerlei apparatuur, dan mag daar best iets tegenover staan vind ik. Ook al ben je beginnend.

Mitch
22 januari 2010, 22:29
Tja... het is net als met normaal werk: soms vind je dat je meer verdient maar krijg je het niet en andersom komt ook voor. Wat Dude zegt herken ik wel: kroegen die het duidelijk drukker hebben met echt goede coverbands en omdat de kroeg zo druk is en leuk publiek heeft kom je er toch spelen als band, al betalen ze relatief weinig. Op dat moment speel je voor de kick en de fun en moet je eigenlijk niet zeiken dat je genaaid wordt, want je gaat er zelf mee akkoord. Maar er wordt dan goed geld aan je verdiend.

Maar goed, het hangt van heel veel dingen af wat je krijgt. Je eigen muzikale niveau, het entertainment gehalte van je band, je communicatieve vaardigheden om je niet af te laten schepen met te weinig gage, de kroeg zelf, de regio waar de kroeg zit etc. etc.
Laatst ook weer een kroeg die eigenlijk verwacht dat je drie uur volmaakt voor 250E. Tja...de één is er blij mee, de ander haalt er zijn neus voor op. Hoe dan ook, muzikanten moeten eens stoppen hun eigen markt te verzieken. Maar dat zal altijd wel een utopie blijven.

Dude
22 januari 2010, 22:40
meer via pb !

Mitch
22 januari 2010, 22:56
Serieus? Mag ik daar via PB meer over weten :dontgeti:

Maar goed, er zijn plenty kroegen die voor weinig een volle avond muziek willen. Hellevoetsluis? Drie sets voor een schijntje en de bands staan in de rij om er te spelen? Mèh.

Baker
23 januari 2010, 11:07
Is dat echt waar Mitch? In de rij voor een schijntje?

Ik begin het idee te krijgen dat dat in "Het westen" meer speelt dat in de kleinere steden en het platte land.

Feit is dat de laatste jaren er meer bandjes gekomen zijn, en dat het aantal kroegen dat livemuziek wil afneemt. Daarmee komen de prijzen onder druk.

Mitch
23 januari 2010, 12:27
Het verschilt absoluut per regio. Het aanbod van 250E voor 3u spelen kwam overigens uit de provincie... Hier in de buurt ken je de kroegen, dan weet je ook of het reëel is van een eigenaar dat -ie weinig geld (over) heeft voor een band of niet.

pimmetje
23 januari 2010, 13:18
Ik begin het idee te krijgen dat dat in "Het westen" meer speelt dat in de kleinere steden en het platte land.Tuurlijk... ik heb een tijdje terug nog met een kroegeigenaar gesproken, die vertelde dat-ie in Den Haag op zich uit iets van 600 bandjes kon kiezen. Het overgrote deel met redelijk minimale reiskosten e.d. (en dus ook beperkte extra tijd; men kan gewoon nog thuis aan de piepers, 's avonds optreden en redelijk op tijd in het eigen nest ploffen).

Natuurlijk zit er flink verschil tussen alle bandjes, maar bij zo'n enorm aanbod zijn die verschillen toch meer als glijdend te zien dan als enorm sterk getrapt. Je zit voor iets minder geld dus niet per se met een ENORM rottere of andere band. (Dat geldt ook nog als dat getal van die 600 flink overdreven is.)

En dan kan ik me voorstellen dat een kroeg dan zo nu en dan liever een bandje voor 150eu neerzet, waarmee het publiek op zich al tevreden is, dan een betere band voor 500eu. Hij moet die 350eu er toch nog maar uit zien te halen... ook al kan hij 't deels als reclamekosten zien. Voor de uitbater is immers de bottom line waar 't om gaat. De kwaliteit van de muziek en het geluid zijn eerder middel dan doel... en terecht als bier verkopen je brood is.

Alleen mag je dan als band wel beseffen dat ook die lui vaak best snappen dat er verschil is in kwaliteit. Die 350eu extra haalt hij er niet uit, maar als je iets minder boven die 150 vraagt misschien wel... en als je een beetje relatie met een bepaald groepje ondernemers en programmeurs opbouwt, wordt dat onderhandelen met die lui ook steeds minder kinderachtig. Alleen moet je dan niet de eerste keer al voor twee komkommers en een cola'tje hebben gespeeld :D.

ThaBluesBreaker
25 februari 2011, 13:52
Hoe bekijk je die prijs die je vraagt, ga je voor jezelf berekenen wat 'per uur' een redelijke prijs is? En laten we zeggen basiskosten, vervoer voorbereiding etc. Dus een prijs die je minimaal wilt hebben om daar in ieder geval te zijn.

En dan dus per uur berekenen? Of zeg je gewoon heeeel vaag, 'een avondje' spelen?

showband
25 februari 2011, 15:24
maak even een excel sheet:
Q = wat je per muzikant bruto wil vangen
W = De kilometerprijs van alle voertuigen

aantal muzikanten x Q = €..,-
aantal Kilometers x W x 2 = €..,- (heen en terug dus x 2)
Huur materialen = €..,-
boekers percentagegage [u]zonder huur en kilometers enzo ![u] x % = €..,- (anders vangt je boeker meer als ie je ver weg stuurt!)
vaste lasten = €..,-

optellen en dan weet je wat je band kost per optreden.

daarna eens goed nadenken en checken wat er betaald wordt....

HaroldA
25 februari 2011, 15:26
daarna eens goed nadenken en checken wat er betaald wordt....

Dan zouden wij nooit meer een optreden kunnen krijgen.

Ik speel liever wel voor een appel en een ei dan helemaal niet.

EuroCinema
25 februari 2011, 15:52
Wij komen gemiddeld wel redelijk in de buurt bij wat showband voorrekent, Q is natuurlijk nogal subjectief. Bij een coverband zul je sowieso het meer per gig bekijken: loont het of niet. Bij een eigen-werkband kijk je meer naar het totaalplaatje. Soms wil je ergens heel graag spelen voor je reputatie, soms heb je een low key try-out van nieuw materiaal, soms heb je om een distributeur, platenlabel etc. over de streep te trekken een goed promotieverhaal nodig met een flink gevulde agenda. Soms heb je een relatie met een programmeur waarbij je elkaar af en toe een gunst bewijst. Echter: gebruik zulke argumenten niet om recht te praten wat krom is. Laat je niet uitbuiten door geslepen horeca-ondernemers.

Nielsje
25 februari 2011, 16:30
Wij vragen per optreden niet bijzonder veel, 300 euro is het uitgangspunt. Wij zitten als studenten band in een wat typische omgeving. Er zijn zat bandjes, maar er is ook veel troep. Op een vereniging kan je veelal wel spelen, maar als je te veel vraagt gaan ze liever voor een van hun eigen bands. Willen ze dat wel betalen, dan moet het ook wel echt goed gaan. Zolang bij ons er nog steeds veel dingen misgaan (tijdje terug een optreden een uur later gestart omdat het kickpedaal van de drummert ineens uit elkaar lag, en de wijsneus had geen gereedschap bij zich), durf ik niet meer te gaan vragen.

We zijn nu een klein jaartje bezig met de band, en gaan nu een volledig nieuw repetoire instuderen, en wat meer dingen zelf kopen (sub, betere zaalspeakers), en dan zijn we wel van plan de prijs wat op te schroeven. Want inderdaad, als je alles gaat terugrekenen in uren en investering, dan lijken we wel gek.

pimmetje
25 februari 2011, 16:41
Eigen-werk-discussie even weggehaald.
Vragen => PM

showband
25 februari 2011, 17:22
zonder vervoer of kosten vraagt een band maar wat ie wil.

maar beste nielsje. 300 euro voor een band met eigen geluid... Als ze amders een geluidsset zouden huren om "iets op de achtergrond te hebben" zouden ze minimaal 250 kwijt zijn...

Bij eigen werk moet je wat om te spelen... Maar als makkelijk verteerbare coverband zou ik toch echt achter de oren krabben. Zo veel keuze is er nou ook weer niet in die prijsklasse.

Kijk eens om je heen en op internet naar wat prijzen...

Nielsje
25 februari 2011, 17:25
Hm... Misschien zijn het niet de muzikanten die eens om zich heen moeten kijken naar de prijzen, maar de kroeg eigenaren..

ThaBluesBreaker
25 februari 2011, 17:33
Die zien die prijs zo laag mogelijk :)

Vind het alleen jammer dat, 'lage kwaliteits' bandjes voor een drankje gaan spelen soms verkozen wordt boven een kwaliteits band die een redelijke prijs vraagt.

Maarja niet iedereen hecht waarde aan de muzikale waarde, die wil gewoon herrie en wat show.

EuroCinema
25 februari 2011, 18:52
Het is niet of-of maar en-en. De programmeur heeft een x budget en dat is niet gelijk verdeeld per band. Als-ie jou 200 minder geeft, kan ie een ander morgen 200 meer geven. Of andersom...

ThaBluesBreaker
26 februari 2011, 00:09
Even OT.

Ik zie in je sig dat je op Jazzin Woerden speelt? Heb ik ook 2x gespeeld afgelopen 2 jaar haha, dit jaar waarschijnlijk ook weer. :ok:

EuroCinema
26 februari 2011, 23:57
Kunnen we daar meeten! Leuk man. :)

StefMan
18 juni 2012, 17:16
Ik zie in de discussie dat het voornamelijk om coverbands gaat. Ook zijn veel van de bands al wat meer ervaren. Hoe zit het met beginnende bands die eigen materiaal spelen? Zouden die ook al gelijk €500 moeten kunnen vragen?

showband
18 juni 2012, 18:01
ja, dat zou moeten.

maar

nee, dat ga je niet krijgen.

;)

StefMan
18 juni 2012, 23:15
Dus eerst soort van een naam/reputatie opbouwen?

HaroldA
18 juni 2012, 23:17
Dus eerst soort van een naam/reputatie opbouwen?

Dat, en dan hopen dat je ooit een gig krijgt voor zoveel geld! Is ons nog nooit gelukt.

barno
19 juni 2012, 00:24
te veel bands denken te eng: profileer je band, looks, presentatie, image, songs, goede frontman, métier, geen gitarist als bassist enz... en vooral niet inwisselbaar zijn met 30 andere bands (die mss ook best goed zijn). 10 gitaren kopen is leuk maar dat doet dat als je al wat naam hebt en geld binnenhaalt.
Steek geen tijd in een band die het rock 'n roll vind om vooral niet met deze vervelende dingen bezig te zijn.
Enfin toch als je voor meer dan wat ruime onkostenvergoeding wil gaan spelen.

HaroldA
19 juni 2012, 00:45
Enfin toch als je voor meer dan wat ruime onkostenvergoeding wil gaan spelen.

Veel meer dan dat gaat het nooit worden als "amateurbandje"

aaronstonebeat
19 juni 2012, 01:22
Wij vragen 450 zonder PA (eigen) en 600 met; dat wil wel eens lukken. We nemen de zaken wel serieus, kunnen makkelijk een hele avond spelen en blijven nuchter totdat de klus is geklaard. We spelen voornamelijk covers (dat verkoopt) en sinds onze videoclip een eerste eigen nummer (want ik ga geen clip van zomaar een cover opnemen).
Als je zelf niet denkt dat je het waard bent, is het moeilijk daar een ander van te overtuigen.

Als lid van een trio is dat een klein beetje in de richting van 'de moeite waard'. Als ik alleen speel, verdien ik het dubbele.

StefMan
19 juni 2012, 12:38
Maar daar heb je het al, je speelt in een coverband. Dat maakt denk ik een wereld van verschil omdat het voor een club/bar/wahtever eigenaar niet echt een risico is. Je speelt de bekende liedjes die het publiek leuk vind en klaar is kees (ja er komt natuurlijk veel meer bij kijken, maar dat is een ander onderwerp).

Hmm, denk dat de vraag waarmee ik zit meer te maken heeft met hoe je eigen band bekend te maken, iets wat niet geheel hiermee te maken heeft.

Thiez
19 juni 2012, 12:48
Ik ken het probleem. Ik mail mezelf kapot naar kroegen en zaaltjes voor optredens en soms vraag ik me af wat nu wijsheid is. Tot nu toe hebben we zaaltjes gespeeld voor 100/150 euro en kroegjes 75/100 meestal. Maar als je gaat kijken wat sommige bands vragen... Bij een dood simpel boekingsbureautje zie je soms bandjes die onder ons niveau zitten en zo 700 euro vragen.
Wat doe je dan als je mailt naar een zaal? Ga je laag zitten zodat ze eerder happen of ga je hoog zitten zodat je 'professioneler' overkomt.

aaronstonebeat
19 juni 2012, 13:56
Ik denk dat er in dat geval twee mogelijkheden zijn:

- Je scoort op de één of andere manier een landelijke hit

- Je bouwt een ijzersterke reputatie op als liveband; Metallica heeft in de beginne zo een grote schare fans weten te verzamelen zonder ooit een hit te hebben gehad.

Wat je voor ondernemers interessant maakt, is dat je publiek trekt en omzet genereert.

Thiez
19 juni 2012, 14:53
Wat je voor ondernemers interessant maakt, is dat je publiek trekt en omzet genereert.

Dat is vaak het punt tegenwoordig.... Ik vind het 'bandjes kijken' heel erg uitgestorven. Zijn maar weinig mensen die denken: daar speelt een leuk bandje, laat ik daar eens naartoe gaan. Meestal is het: ik ga naar mijn stamkroeg, hmm er speelt een bandje..... Maar ik ga mijn bier echt niet uit mijn handen zetten om te klappen.

showband
19 juni 2012, 16:01
ik ga een enquete openen.
Want ik mis hier de basis

Ik vind het 'bandjes kijken' heel erg uitgestorven
is m.i. een gevolg geen oorzaak.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155453-op-zoek-naar-het-verband-tussen-lege-zalen-en-onderlinge-belangstelling

Comfortably Daniel
19 juni 2012, 17:45
tjah...'t is inderdaad altijd maar de vraag wat je kan krijgen bij een kroeg of podiummetje. Ik hoor dingen als €50,- hier en €800,- daar.
En wat hierboven ook al eens werd gezegd. Bands "onder niveau" vragen net zoveel of meer als een band die wel echt goed is en lekker klinkt...en ze krijgen 't soms nog ook.
De laatste gig die we deden bracht wel €350,- op, waarvan €175,- voor de geluidsman. De rest kon door 6 gedeeld worden. Dit is meer regelmaat dan uitzondering.
Ik begrijp ook best dat een kleine kroeg of iets dergelijks geen gigantische bedragen wil uitgeven aan "een bandje", maar soms wordt het wel erg gek. Je krijgt niet eens meer je onkosten(reis, oefenruimte, verbruiksartikelen) eruit. En het blijft een lastig verhaal...hoeveel moet je vragen? Moet je wel vragen? Moet je een bedrag van de eigenaar afwachten? etc...

Harry
19 juni 2012, 18:00
het probleem is ook dat er veel bandjes zijn die voor niks komen. Dan wordt dat de norm voor een kroegbaas. Waarom een goede band boeken die geld kost als hij ook een redelijke band kan krijgen voor niets?
Wij zijn gevraagd voor een optreden in Limburg, en we brengen alles mee, maar er komt nog een band die eenderde vraagt van onze gage, maar ze wonen om de hoek en gebruiken onze installatie. Ik neigde ernaar om het af te zeggen, maar het is wel weer een optreden.....

barno
19 juni 2012, 18:09
Beste uitgangspunt is de schuld niet bij de cafébazen of het publiek te leggen. Dat heb je nl niet zelf in de hand, dus leidt tot nutteloos zelfbeklag. Het werkt allemaal heel simpel volgens de klassieke wetten van vraag en aanbod, schaarste, kwaliteit enz... Er zijn zeker (amateur)bands die met eigen repertoire 800 en meer euro vangen per gig. die spelen uiteraard niet in kleine kroegen maar grotere clubs of festivals. Dat hebben ze zelf mogelijk gemaakt door een reputatie op te bouwen. Ik ken zo een aantal bands, de muzikanten hebben een daytime job maar je kan je ze op dat moment als semi pro's gaan beschouwen.

showband
19 juni 2012, 19:11
overigens vergeten eigen werk bands nog wel eens wat de kosten zijn die je als coverband dient te maken.
-je moet dan wel wit spelen
-veel kilometers maken
-schone podiumkleding, behoorlijk instrument bezitten
-reservespullen
-dikke PA huren
-lichtset huren
-technici
-en 10 uur van huis

Als jij in de kroeg op de hoek singer songwriter doet en daar met 100 euro schoon in de hand vertrekt na een uurtje met je akoestische gitaar. Dan hou je misschien net zo veel over als de muzikant die in een tienmans band op een bruiloft staat voor veul geld.

Bij fanfares is het pas sappelen.....

StefMan
19 juni 2012, 19:45
Nu doe je het overkomen dat je of coverbands hebt of singer song writers met vieze kleren en een verrotte akoestische gitaar... :roll:

Thiez
19 juni 2012, 20:28
overigens vergeten eigen werk bands nog wel eens wat de kosten zijn die je als coverband dient te maken.
-je moet dan wel wit spelen
-veel kilometers maken
-schone podiumkleding, behoorlijk instrument bezitten
-reservespullen
-dikke PA huren
-lichtset huren
-technici
-en 10 uur van huis

Als jij in de kroeg op de hoek singer songwriter doet en daar met 100 euro schoon in de hand vertrekt na een uurtje met je akoestische gitaar. Dan hou je misschien net zo veel over als de muzikant die in een tienmans band op een bruiloft staat voor veul geld.

Bij fanfares is het pas sappelen.....

veel km's heeft eigen werk band net zo goed, podiumkleding ook, reservespullen ook, PA en licht kan je als coverband ook overeenkomen dat dat geregeld wordt, etc. Dus het is maar net hoe je het bekijkt.

Wij verdienen sowieso niks per persoon. Alles wat we verdienen gaat in een bandpot en dat wordt gewoon weer uitgegeven aan albumopname, shirtjes, stickers, site maken, etc etc. Dus ik vind dat je moet kijken naar wat een band verdiend en niet wat een persoon verdiend. Een bandje van 3 man kan soms hetzelfde presteren als band van 5 man. Terwijl ze hetzelfde krijgen. Een kroeg zegt ook niet ''ik geef 50 per persoon''.

showband
20 juni 2012, 09:19
het kwam wat meer zwart wit over dan de bedoeling.

wat ik wilde zeggen is dat het overgrote deel van de eigen werk bands op locale opstartpodia staat te spelen. Vaak staat de totale installatie inclusief backline daar al.

Hier in de stad zijn er zo al hpc,bazart,musicon,ymca,pier32,enz een stuk of 12. Een flink deel van de bands hier kan dus letterlijk met de tram naar een optreden. Dat je voor die optredens niet zo veel krijgt als de coverband die op een bruiloft turn-key alles moet neerzetten is gewoon iets waar nog wel eens overheen gesprongen wordt.

Ik heb overigens ooit over de " aalmoesoptredens" een column geschreven op musicfrom.
Waarin ik de podia aanval op de fixatie op beginnende bands omdat je daar als jongerenwerker netto het meest aan overhoud. (alle geld gaat naar je gebouw en salarissen) En dat daarmee de "popscene" eigenlijk onherstelbaar is beschadigd.

http://www.musicfrom.nl/magazine/columns/16810/stop-de-aalmoesoptredens.html#.T-FqSso27FA

maar dat is al best een tijd geleden.

(heb overigens ook wel kritiek op muzikanten die "voor de poen" eventjes gaan coveren. En er met de pet naar zwaaien http://www.musicfrom.nl/magazine/columns/19444/coverbands-maken-te-weinig-muziek.html#.T-FqOco27FA)

Thiez
20 juni 2012, 09:41
Er zijn idd bands die met hun gitaartje op de fiets naar optreden gaan. Echter zijn er ook genoeg bands (waaronder ook mijn band) die gewoon goed voor de dag wil komen en eigen versterkers en dergelijke meenemen. Dan heb je altijd dezelfde sound en weet je dat die sound goed is voor je muziek. Niet dat je daar komt en er staat een fender combootje waar je vervolgens een boss ds-1 voor zet om er nog iets van oversturing uit te halen.
Wanneer we meedoen aan een bandwedstrijd krijgen we regelmatig te horen waarom we nog meedoen aan wedstrijdjes. Omdat we te 'prof' zouden zijn voor een wedstrijd. Buiten dat ik het bullshit vind dat een 'prof' band niet mee zou mogen doen aan wedstrijden, is er buiten wedstrijden ook lastiger aan optredens te komen. Wedstrijden is inschrijven en spelen.

Ik heb af en toe ook weleens de neiging te gaan coveren als je ziet wat deze bands aan optredens gepland hebben staan en dik uit de kosten komen. Echter kan ik zelf uit coveren niet voldoende eer halen, ik wil mezelf presenteren op een podium en niet een ander (overigens geen afkeer tegen coverbands verder hoor)

piker
20 juni 2012, 10:14
Tja, wij laten soms ook bloed, zweet en tranen in het repetitiekot aan onze eigen nummers. Die wil je live spelen natuurlijk. Het is toch je hart en ziel. Wij proberen een beetje een compromis te maken. 3 eigen nummers, cover,... De standaard cover-songs laten we links liggen. We hebben een psychedelisch rockversie van vaarwel theo, van urbanus. En een versie van something van lasgo. Dat zijn ook covers die iedereen kent maar net iets anders. Een nummer krek achterna spelen doen we eigenlijk nooit. Om een echt goede cover-band te zijn, zijn wij in onze groep te plat als muzikanten.

pimmetje
21 juni 2012, 08:41
Wanneer we meedoen aan een bandwedstrijd krijgen we regelmatig te horen waarom we nog meedoen aan wedstrijdjes. Omdat we te 'prof' zouden zijn voor een wedstrijd. Buiten dat ik het bullshit vind dat een 'prof' band niet mee zou mogen doen aan wedstrijden, is er buiten wedstrijden ook lastiger aan optredens te komen. Wedstrijden is inschrijven en spelen.Dat is dus een van de dingen waar we eigenlijk nooit aan mee hebben gedaan. En niet omdat we absoluut niet voor niets/weinig willen spelen. We spelen ook 1 of 2x per jaar voor een goed doel ergens gratis...

Maar pakweg 3 bands op een avond die publiek ronselen en dan voor 2 ranja komen spelen. Als je wint, moet je da nog een paar rondes doen...
Dat is nu echt zo'n constructie waarbij de organiserende kroegen winnen en de bands eigenlijk niet. Al kan de winnaar kan soms heus wel wat leuks winnen... om 09:30 uur 's ochtends een festival openen of zo als er nog geen hond op het veld/plein is :D.

Ik zou dan denk ik al heel snel de bandjes die me een beetje bevallen (en bij ons passen) contacteren om een combi-pakketje samen te stellen. Als ze meedoen aan een band-wedstrijd, zijn ze kennelijk bereid voor fuck-all te komen spelen. Dan kan je ook met 2 of 3 bands voor niet al te veel ergens gaan proberen te spelen.
Zó eng is 't toch niet om gewoon ff bij een tent binnen te stappen of de telefoon op te pakken?

Thiez
21 juni 2012, 10:12
Dat is dus een van de dingen waar we eigenlijk nooit aan mee hebben gedaan. En niet omdat we absoluut niet voor niets/weinig willen spelen. We spelen ook 1 of 2x per jaar voor een goed doel ergens gratis...

Maar pakweg 3 bands op een avond die publiek ronselen en dan voor 2 ranja komen spelen. Als je wint, moet je da nog een paar rondes doen...
Dat is nu echt zo'n constructie waarbij de organiserende kroegen winnen en de bands eigenlijk niet. Al kan de winnaar kan soms heus wel wat leuks winnen... om 09:30 uur 's ochtends een festival openen of zo als er nog geen hond op het veld/plein is :D.

Ik zou dan denk ik al heel snel de bandjes die me een beetje bevallen (en bij ons passen) contacteren om een combi-pakketje samen te stellen. Als ze meedoen aan een band-wedstrijd, zijn ze kennelijk bereid voor fuck-all te komen spelen. Dan kan je ook met 2 of 3 bands voor niet al te veel ergens gaan proberen te spelen.
Zó eng is 't toch niet om gewoon ff bij een tent binnen te stappen of de telefoon op te pakken?

Zeker waar. Wij proberen ook inderdaad met de bands die ons bevallen zelf optredens te regelen. Maar bandwedstrijdjes is wel handig om een beetje je naam te verspreiden. Er komt toch ook publiek met de andere bands mee enzo. Je moet ergens beginnen als band. Na een jaar ofzo moet je daar ook wel mee stoppen.

showband
21 juni 2012, 10:19
mijn ervaring (zelfs met coverbandwedstrijden) is dat het eigen publiek van de ene band niet bij de andere blijven kijken.
En dat zelfs de leden van de andere bandjes voor het grootste deel al niet naar elkaar kijken.

Standaard dat bands SMS-jes met de preciese tijd staan te versturen zodat de familie niet zo lang aanwezig hoeft te zijn om zoonlief te zien spelen.

daar ben ik echt wel cynisch in geworden.

Ook bij "dit is een voorronde voor de grote prijs" of "clash of the coverbands" avonden sta ik mij vaak te verbazen over het gebrek aan muzikale interesse.

Thiez
21 juni 2012, 10:55
Dat is inderdaad wel zo. Ik merk ook vaak dat ik een van de weinige ben die interesse toont in de rest van de bandjes. Zoals ik hierboven al ergens aangaf zijn er vaak bands die inderdaad gewoon naar huis nadat zij gespeeld hebben.
Ik vind een beetje collegialiteit ook wel goed bij wedstrijdjes maar veel bands zijn erg afstandelijk en interesseerd het niks wat de andere bands doen. Zowel spelen, als rekening houden met elkaar hoe je het podium achterlaat voor de volgende band.

Il_Falco
21 juni 2012, 14:37
Dat is inderdaad wel zo. Ik merk ook vaak dat ik een van de weinige ben die interesse toont in de rest van de bandjes. Zoals ik hierboven al ergens aangaf zijn er vaak bands die inderdaad gewoon naar huis nadat zij gespeeld hebben.
Ik vind een beetje collegialiteit ook wel goed bij wedstrijdjes maar veel bands zijn erg afstandelijk en interesseerd het niks wat de andere bands doen. Zowel spelen, als rekening houden met elkaar hoe je het podium achterlaat voor de volgende band.

+1

en gewoon ook nieuwsgierig zijn met welk materiaal zij spelen..

pimmetje
21 juni 2012, 16:16
Ff terug naar de te vragen prijs.
Natuurlijk is 't makkelijker om geld te vragen voor covers, maar ik ben ervan overtuigd dat het LANG niet alleen met je genre/setlist te maken heeft.

Voor een tentje in de buurt ondersteun ik soms wat in de programmering (metal, punk, hardcore, enkele keer wat ska...).

Nu krijg ik ook mailtjes binnen van lui uit het oosten van het land die in dat eerste mailtje al aanbieden om te komen spelen voor nop en daarvoor ook nog de backline mee te nemen. Eventueel weten ze ook nog wel een ander bandje om de avond meer te vullen... wellicht ook voor niets.

Dat betekent dat je aanbiedt om met pakweg 8 man en een bak spullen (zeg maar 3 auto's) te komen spelen. Je bent een dagdeel (dus zo'n 60 manuur met zo'n clubje) bezig met reizen, opbouwen en spelen, om er pakweg 200eu aan benzine en macdonald op toe te leggen?

Hoe serieus denk je dan genomen te worden?
Ga dan op z'n allerminst voor onkostenvergoeding. Is 't echt zo eng om 2 bands aan te bieden en daarvoor een paar honderd te vragen? Of zelfs voor jezelf alleen?

-Martijn-
21 juni 2012, 16:59
Muziek maken is ook geen beroep, muziek maken is een hobby. En sommigen zijn goed genoeg dat ze er wat mee verdienen.
Ik zou ook niet naar de andere kant van het land rijden voor een onbetaald optreden, maar kennelijk zijn er mensen die dat geen probleem vinden. Als zij puur voor de lol optreden en denken meer optredens te kunnen doen als ze er geen geld voor vragen is dat toch geen probleem?

Thiez
21 juni 2012, 17:02
Het is niet eng om te doen. Maar wanneer je 3 bands aanbied voor 300 euro en de kroeg bied dan aan dat ze niet veel geld hebben en voor 100 euro de bands wel willen hebben, dan zakt bij mij de broek vol stront hoor. 300 euro is al weinig voor 3 kwalitatief goede bands, en dan gaan ze nog op 1/3 van de prijs zitten.

showband
21 juni 2012, 17:34
Het maakt die kroegeigenaar niet uit of je lang of kort moet rijden. Dan komen er gewoon locale bands op die avond dat je er wilde spelen.

pimmetje
21 juni 2012, 18:39
Muziek maken is ook geen beroep, muziek maken is een hobby. En sommigen zijn goed genoeg dat ze er wat mee verdienen.
Ik zou ook niet naar de andere kant van het land rijden voor een onbetaald optreden, maar kennelijk zijn er mensen die dat geen probleem vinden. Als zij puur voor de lol optreden en denken meer optredens te kunnen doen als ze er geen geld voor vragen is dat toch geen probleem?Toch mag je best wat vragen. Ook als je niet 's werelds beste band bent en het voor de hobby doet.

Bedenk: als je begint met niets vragen, verwacht men je volgende keer opnieuw voor niets. Tenzij je kei-hard bent doorgebroken :D.

Veel kroegen zijn echt niet te beroerd om wat te betalen. Ook voor beginnende bandjes kan prima een onkostenvergoeding geregeld worden. En als je van ver komt, zullen sommige tenten niet de volle onkosten dekken. Alleen er gewoon vooraf al totaal niet op inzetten, betekent voor mij dat je jezelf op geen enkele manier serieus neemt. Dan heb ik 't niet eens over denken dat je muzikaal serieus iets te brengen hebt, maar je eigen tijd en moeite een béétje serieus nemen.

aaronstonebeat
21 juni 2012, 19:34
Muziek maken is ook geen beroep, muziek maken is een hobby...

Dat vind ik een vreemde stelling. Alles wat ik de afgelopen jaren als zelfstandige heb verdiend, is uit muziekgerelateerde zaken gekomen; optredens, lesgeven, soms opnamesessie en klussen aan gitaren; het is voor mij absoluut meer dan een hobby.

barno
21 juni 2012, 19:38
nog es: muziek "verkopen" is niet anders dan andere dingen verkopen. Dat je de eerste try outs gratis doet, tot daaraan toe. Daarna vraag je een prijs, die overeenkomt met de kwaliteit (die je kenbaar maakt met demo's, goede optredens enz...) Als mensen die prijs niet willen betalen, scheelt er iets aan het product. En uiteraard moet je niet met een 10 man's band mikken op het café circuit.

peter_heijnen
22 juni 2012, 01:20
Als mensen de prijs niet willen betalen is er niet voldoende vraag.

Robin...
22 juni 2012, 02:23
Blijft moeilijk dit soort dingen. Ik speel vooral eigen nummers met af en toe een cover gemaakt naar eigen stijl. Maar om er echt geld voor te vragen is niet echt aan de orde. Je krijgt er wel eens wat voor en gratis bier is voor mij al een rede om ff naar de stad te fietsen met me gitaar op me rug. Ik doe ook optreden voor de lol en als ik er wat voor krijg dan neem ik dat aan. Als je een beetje een fanbase begint te krijgen kan je denk ik gerust wel wat vragen ervoor. Maar als je nog een beginnend bandje bent dan nemen ze je vaak niet te serieus. Ik merkte wel dat toen onze EP af was alles veel makkelijker ging voor optredens regelen. Maar nu verdien ik lekker wat bij met gitaarles en af en toe wat voor mensen opnemen. En natuurlijk shirts pennen aanstekers enzovoorts betalen voor heel veel koste zoals de studio en de repetitieruimte. Ik zeg altijd je moet het van je fans hebben.

Ik zal zeggen voor jouw geval covers met akoestisch gitaar met ze tweeën 50-100 euro. Begin maar met 50 dan kan je daarna het rustig opbouwen. Dat doet een goeie vriend van me ook. Die doet dat in de stad met een leuke meid samen.

aaronstonebeat
22 juni 2012, 02:46
...Ik zeg altijd je moet het van je fans hebben.

Dat vind ik een heel waar woord.
En de enige die fans kan creëren, ben je zelf. Daarvoor moet je je stinkende best doen; geld doet de wereld draaien. Fans consumeren in horecagelegenheden en van dat geld wordt jij betaald. Als muzikant zit je altijd in de hoek van de luxeartikelen of -diensten, het is geen eerste levensbehoefte en er is heel veel aanbod.

Robin...
22 juni 2012, 05:00
Dat vind ik een heel waar woord.
En de enige die fans kan creëren, ben je zelf. Daarvoor moet je je stinkende best doen; geld doet de wereld draaien. Fans consumeren in horecagelegenheden en van dat geld wordt jij betaald. Als muzikant zit je altijd in de hoek van de luxeartikelen of -diensten, het is geen eerste levensbehoefte en er is heel veel aanbod.

Precies en daarom heb ik mooi voor een opleiding werktuigbouwkunde gekozen in plaats van conservatorium of een academie. Er is geen vast inkomen en de inkomsten verschillen heel veel per week. Vinger gekneusd? Je krijg helemaal niks aan geld. Cafe's hebben echt niet zoveel geld en daarom verdien je er ook haast niks aan. De subsidies vallen weg dus festivals en andere gelegenheden om te spelen verdwijnen steeds meer. Er komen ook steeds meer muziekscholen bij maar er is geen werk voor zoveel afgestudeerde muzikanten.

Ik maak er geen beroep van dus ik zie wel wat er gaat gebeuren. Als er iemand een platencontractje aanbied dan teken ik hem met plezier. Anders gewoon lol hebben in wat je doet.

lauke_101
12 september 2013, 16:14
Excuses voor het lichtelijke necro-posten, maar vond het ook onzinnig om hier een nieuw topic over te openen als mijn vraag hier toch bij aansluit.
Mijn vijfmans band speelt rock 'n roll/rockabilly covers en we zijn gevraagd om op een regionaal 50s festival te komen spelen volgend jaar. 3 kwartier, groot podium, genoeg publiek etc. Entree tot het festival is overigens gratis, maar de lijst met sponsors is aardig lang. Wat vraag je dan voor 3 kwartier spelen?

Dit jaar hebben we de aftrap voor het festival gegeven in een kroeg, daar vingen we 250 voor 3 kwartier. Vraag je dan op het hoofdpodium meer?

Harald
12 september 2013, 16:40
Bizarre bizz... het is idd. goed mogelijk dat een band de ene keer voor relatief weinig speelt, en de volgende keer voor een mooie gage. Hangt allemaal van de omstandigheden af. En bij de ene kroeg doe je wat water bij de wijn, bij de andere niet. Dan maar niet daar spelen. Heb je er al eens gespeeld, ben je goed behandeld? Willen ze je terug maar kunnen ze niet zoveel betalen als je inmiddels waard bent, kun je ze matsen, gewoon omdat ze je eerder goed behandeld hebben. Of in het omgekeerde geval juist andersom.

Als dat festival het kan betalen zou ik dus hoger inzetten. Ze willen jullie terug hebben, blijkbaar is het goed bevallen. Als ze het kunnen trekken mag die waardering best blijken uit de gage, en een hapje en drankje. En 250 voor vijf man is erg weinig. Hoe lang je speelt is minder van belang. Hoe langer hoe beter over het algemeen. Tenslotte doe je het daarvoor. Niet voor het slepen met versterkers of het km maken op de snelweg. (overigens, met mate, onze volgende gig spelen we 5 sets... yikes! Benieuwd hoe dat uitpakt. )

paulusdeBKB
13 september 2013, 11:14
Probeer eens in te schatten hoe veel mensen er op dat festivalletje afkomen. Rockabilly... Zullen we zeggen 200 man, door de dag heen? Drinken gemiddeld voor 15 euro, dus 3000 euro omzet. Daar moet podium en geluid van af, inkoop dranken en personeelskosten. Mogelijk nog een tapwagen. Laten we zeggen dat dat alles bij elkaar 1500 euro kost. Dan blijft er dus 1500 euro over, waarvan de programmering moet worden betaald, de posters moeten worden gedrukt en opgehangen, en de organisator moet er ook nog van kunnen eten.

Kortom: ik zou eens beginnen met 500 euro, en kijken wat de organisator dan zegt. Als hij het te veel vindt, vraag je hem een tegenvoorstel te doen. Daar kun je dan ja of nee op zeggen. Overweeg om Nee te zeggen als de verdiensten lager zijn dan de directe kosten voor het optreden: reiskosten, nieuwe setjes snaren etc. Gratis optredens, of optredens waar je per saldo verlies op leidt, noemden wij vroeger 'antisnabbels'.

Ik heb vroeger ook wel eens antisnabbels gedaan: vrije dag opgenomen om 50 gulden (toen nog) te verdienen met een optreden aan de andere kant van het land. Inclusief reiskosten was de netto opbrengst -130 gulden of zo. Als je weinig geld hebt, kun je dat dus eigenlijk gewoon niet doen.

HaroldA
13 september 2013, 11:19
Overweeg om Nee te zeggen als de verdiensten lager zijn dan de directe kosten voor het optreden: reiskosten, nieuwe setjes snaren etc.

Wij hopen dan op een goede merch-verkoop + opbouw naam.

pimmetje
13 september 2013, 11:57
Wij hopen dan op een goede merch-verkoop + opbouw naam.Merch verkoop OK... als je daar enige zekerheid in hebt.

Het argument van opbouw naam ben ik nooit zo van gecharmeerd als het gaat om optredens voor gewoonweg TE weinig doen.
Je bouwt daarmee namelijk net zo gemakkelijk een naam op als band die wel voor twee kiwi's en een banaan komt spelen. Je kan een naam als band ook opbouwen met optredens waar je niet op hoeft toe te leggen.

Harald
13 september 2013, 12:50
Waardering zit deels in betaling. Maar los daarvan, als ze bereid zijn te betalen, is er ook een goede kans dat de rest op orde is. Als je voor nop komt, en je krijgt dan twee muntjes de man, geen parkeerplaats (ga maar in een parkeergarage staan... tikt snel aan bij een optreden), geen stagehands etc. Daar word je niet blij van. Juist bij de goedbetaalde festivalletjes zijn dat soort zaken meestal goed op orde. Koelkast met drankjes, stagehands, eten... Niet dat ik met zichtbare tegenzin op het podium wil staan als dat er niet is, het publiek kan er tenslotte niets aan doen. We zijn doorgaans snel tevreden. Maar als het te karig is mag die promoter/organisatie de volgende keer gewoon nee te horen krijgen.

joeyonfire
13 september 2013, 13:12
Wij vragen zelf €350 voor een 6-koppige band. Dat is te weinig om er goed op te verdienen maar meer dan genoeg om de reiskosten te dekken. Omdat ik dat binnen de band regel weet ik oom dat veer cafés of organisaties dat geld vaak niet kunnen missen en willen ze er een hoop vanaf hebben. Zelf probeer ik dan altijd de reiskosten eruit te halen + een tegenprestatie in de vorm van een krat bier en gratis frisdrank of een drumstel dat dan al op locatie is. Scheelt weer 1 auto in de reiskosten.
Ik ken bands die door heel het land rijden voor niks in de hoop een naam op te bouwen. De enige naam die je op bouwt is dat je toch voor gratis komt spelen. Dan hou je na een paar jaar nog niks over en legt er alleen maar op toe.

Aan de andere kant scoor je wel makkelijk 50 optredens per jaar.
Het is puur een afweging die je maakt. Kom je voor niks kun je veel spelen maar ook in de kutxaaltjes en cafes. Vraag je een gage speel je vaak op beter georganiseerde feestjes/festivals.

Tunes
30 september 2013, 21:06
Wij proberen voor 450 euro te spelen, vijfmans band met ervaring en eigen p.a.
En dan voor een hele avond, niet lullen maar spelen.

Maar regelmatig is het minder, dat hangt af van de locatie en het publiek wat er op afkomt, en uiteraard hoe je er eerder behandeld werd.
Laatste optreden was 250, vlak in de buurt en voor een uurtje.
Bovendien was het ook nog eens voor veel publiek.

Toch vind ik dat elke band minimaal onkosten moet vragen en eigenlijk meer.
Ik snap het wel, en zeker als beginnende band met eigen werk, maar ik zie het voor een deel als werk en dat moet dan ook zo behandeld worden.
Wij gaan er ook voor als je voor tien man en een paardenkop speelt of ronduit kut publiek hebt, dat moet ook als je het als werk ziet.
Het gaat ook om de intentie van degene die je boekt, is het puur om geld te verdienen of is het b.v. een festivalletje die met moeite bands kan krijgen. Is het doel meer omzet draaien dan mag er ook betaald worden.

Dribbel_
1 oktober 2013, 01:55
Houden jullie eigenlijk standaard een bedrag aan of wisselt dit ook heel erg. Ik betrap mezelf erop dat tarieven soms langs elkaar gaan met een factor 3.

Ace 1.15.19
1 oktober 2013, 03:58
Wij zijn een driemansformatie (coverband) en we vragen 400 euro voor een avondvullend programma inclusief P.A. installatie. Het aantal sets en de lengte ervan kan allemaal in overleg met de boeker. Vanaf een bepaald aantal personen of afhankelijk van de grootte van de ruimte gaat de prijs voor de band zelf omlaag, maar willen we wel een geluidsman inhuren. Die regelen we zelf of die mag de boeker regelen, wat hij wil, maar de kosten zijn uiteraard voor hem. Af en toe zijn we schappelijk en kunnen we wel iets aan de prijs doen, maar dat is zoals eerder al een paar keer benoemd ook afhankelijk van andere omstandigheden.

Soms dan krijg je echter het verzoek of je op een verjaardagsfeestje wil spelen waar welgeteld 30 man komt. Of mensen die je willen boeken en die willen voor een hele avond spelen inclusief P.A. uitgerekend 100 euro neerleggen. We zijn niet flauw, maar daar laden we onze bus nog niet voor in.

Overigens gaan alle opbrengsten bij ons in één pot. Aanschaf van persoonlijke dingen zoals snaren, drumstokken, effecten of op maat gemaakte flightcases voor je amp is ieder voor zich. Maar sparen voor een betere P.A., de huur voor de repetitieruimte en een natje en een droogje bij het repeteren wordt uit de pot betaald. Evenals nieuwe microfoonstandaarden, kabels en microfoons zelf.

@ Dribbel, wij hanteren één prijs. Groot of klein, dik of dun, groen of grijs, maakt niet uit. Onze bassist wil vaak wat van de prijs af halen als we voor bekenden of vrienden spelen. Dit houdt de rest echter tegen omdat vervolgens de kans groot is dat je kring niet groter wordt dan diezelfde vrienden. En vrienden van vrienden willen natuurlijk ook die kleinere prijs. Om te voorkomen dus dat we daar zelf de dupe van worden. Want voor je het weet is iedereen plots je vriend.

joeyonfire
1 oktober 2013, 10:07
Het gaat ook om de intentie van degene die je boekt, is het puur om geld te verdienen of is het b.v. een festivalletje die met moeite bands kan krijgen. Is het doel meer omzet draaien dan mag er ook betaald worden.

Vind ik ook zeker een punt om mee te nemen in een gage. Wanneer er een bepaalde entree voor publiek wordt gevraagd komen wij ook niet voor niets. Zo hebben we 2 jaar geleden op een festival in de buurt gespeeld voor niets omdat we een voorrende hadden gewonnen. Op dat festival stonden 7 bands waarvan 4 zonder gage. Entree was maar liefst €15 en we hoorden dat ze om half 4 al uit de kosten waren toen er nog maar 1 band had gespeeld. Dan loopt de verhouding wel heel erg scheef en sindsdien doen we ook niet meer meen aan bandwedstrijden.

showband
1 oktober 2013, 11:35
bij het vraagstuk "spelen bij familie of bekenden" hanteer ik:
De bandleden wiens "familie of bekenden" het om gaat kunnen zelf besluiten af te zien van hun deel.
omdat we met 8 tot 13 man op het toneel staat kun je niet bij alle "familie of bekenden" voor nop gaan staan want binnen no-time zit je agenda vol met onbetaalde optredens. Waar je netto verlies op gaat draaien wegens onverwachte kosten.

7ender
3 oktober 2013, 22:05
spelen in een bandje = achteruit krabbelen

je verdient meer met een krantenwijkkie lopen of een café schoonmaken:


bandje beurt 300 euries ,....gedeeld door 5 man = 60 euries

...4 uur spelen ,....maar 8 uur in touw ..met gesleep

... afschrijving van investeringen apparatuur /instrumenten .....

.....benzine-kosten .


eigenlijk gekkenwerk :soinnocent:

arjanb01
4 oktober 2013, 08:55
Normale prijs voor een band die via een boekingskantoor speelt ligt tegenwoordig tussen de 1100 en 1300 euro, ga ik dus uit van een bandje met maximaal 6 man (inclusief geluid).
Ben je een beginnende band, zou ik voor een 7 mans band maximaal 800 euro vragen (inclusief geluid). Dat vind ik ondanks de crisis hele normale prijzen.

7ender
4 oktober 2013, 10:05
Wij zijn een driemansformatie (coverband) en we vragen 400 euro voor een avondvullend programma inclusief P.A. installatie. Het aantal sets en de lengte ervan kan allemaal in overleg met de boeker. Vanaf een bepaald aantal personen of afhankelijk van de grootte van de ruimte gaat de prijs voor de band zelf omlaag, maar willen we wel een geluidsman inhuren. Die regelen we zelf of die mag de boeker regelen, wat hij wil, maar de kosten zijn uiteraard voor hem. Af en toe zijn we schappelijk en kunnen we wel iets aan de prijs doen, maar dat is zoals eerder al een paar keer benoemd ook afhankelijk van andere omstandigheden.

Soms dan krijg je echter het verzoek of je op een verjaardagsfeestje wil spelen waar welgeteld 30 man komt. Of mensen die je willen boeken en die willen voor een hele avond spelen inclusief P.A. uitgerekend 100 euro neerleggen. We zijn niet flauw, maar daar laden we onze bus nog niet voor in.

Overigens gaan alle opbrengsten bij ons in één pot. Aanschaf van persoonlijke dingen zoals snaren, drumstokken, effecten of op maat gemaakte flightcases voor je amp is ieder voor zich. Maar sparen voor een betere P.A., de huur voor de repetitieruimte en een natje en een droogje bij het repeteren wordt uit de pot betaald. Evenals nieuwe microfoonstandaarden, kabels en microfoons zelf.

@ Dribbel, wij hanteren één prijs. Groot of klein, dik of dun, groen of grijs, maakt niet uit. Onze bassist wil vaak wat van de prijs af halen als we voor bekenden of vrienden spelen. Dit houdt de rest echter tegen omdat vervolgens de kans groot is dat je kring niet groter wordt dan diezelfde vrienden. En vrienden van vrienden willen natuurlijk ook die kleinere prijs. Om te voorkomen dus dat we daar zelf de dupe van worden. Want voor je het weet is iedereen plots je vriend.

Is waarheid !

Ik zie zelfs in toenemende mate al dat men gratis wil komen spelen.

( mbt het bovenstaande verhaal kun je wel als vriend je eigen deel laten vervallen ,.....da's vrij normaal )

showband
4 oktober 2013, 10:47
mijn definitie van een promotioneel optreden:
-gratis entree
Als de band inlevert, moet de organisatie dat ook
-band krijgt vrij drinken en iets voor in de maag
anders gaat het je nog geld kosten
-een festival of muziekcafe die ook werkelijk aan promotie doet.
onderschat deze niet! Als de band weinig kost. Dan is het risico voor kroegeigenaren
om geld kwijt te raken aan promotie groter dan de kanst op winst via extra bezoekers
-bij een zaal of organisatie die al eerder bewezen heeft over een publiek te beschikken.
in de praktijk laten ze anders die goedkope band komen in de hoop dat ZIJ de zaal vol krijgen met JOUW publiek. Wat precies het omgekeerde is van een promo optreden. Jij promoot die bar bij jouw vrienen in plaats van dat de bar jouw band laat zien bij zijn publiek.

Je eerste optredens zijn erg in trek om de laatste reden. Omdat de horeca weet dat dan meestal al jouw vrienden en bekenden eens komen kijken wat jij en je muziekmaten al die tijd hebben uitgevoerd. Je hebt bij het eerste optreden dus een aanmerkelijk betere onderhandelingspositie!

buiten promotionele optredens je prijs zetten.
Dit verhaal is voor bands die nog niet draaien. Die nog geen boeker hebben met impact. Oftewel voor de bands die zelf het antwoord zoeken voor prijsstelleng. (you know who you are! ;) )

vul in voor coverband die kleine feesten tot 250man doet:
<aantal muzikanten> x <75 tot 150euro gage> = A
kosten voor parkeren, kilometers, geluidsman, onkosten = B
eventuele kosten voor verlonen = C
Kosten voor huur bus, geluid, licht = D
prijs band = A+B+C+D
LET OP! Boekers afdracht (10%?) altijd overeenkomen dat deze niet over kilometerbedrag gaat en ook niet over de PA boven een bepaald bedrag.
Anders is het rendabel voor boekers om je altijd ver weg met enorme installaties te laten klooien. Want dan vangen ze meer.

Ervaren bands bij (vecta)circuit? Loopt het gage van bandleden op tot 225euro en soms hoger.

keyboardacts, duo's en trio's lopen behoorlijk binnen als ze het goed doen. Omdat de klant bijna altijd alleen onder de streep kijkt en niet naar het aanbod. Tapezangers lachen zich een kriek. Die vangen zelfs als slechte amateur vaak meer dan de balkenende-norm. (doen vaak een half uur tot een uur en kosten dan al snel 150 tot 400 euro!)

eigen werk bands? Hebben meestal geen boeker. Dus geen boekerskosten. Spelen vaak in de buurt. Spelen meestal in zalen met een geluidsinstallatie. En geregeld staat de backline ook al in de zaal. Het is dus heel normaal om voor je OV vergoeding+een paar biertjes te moeten opdraven.
Voordeel is wel dat ALS je eenmaal bekend raakt.... Je vele malen meer kunt vragen dan een coveract.

Ace 1.15.19
4 oktober 2013, 11:26
Is waarheid !

Ik zie zelfs in toenemende mate al dat men gratis wil komen spelen.

( mbt het bovenstaande verhaal kun je wel als vriend je eigen deel laten vervallen ,.....da's vrij normaal )
Is inderdaad een optie (was eerder ook el ergens geopperd), maar omdat wij niet 'in delen' rekenen maar gewoon één prijs voor de band hanteren gaat dat bij ons niet op. Alles gaat in de pot en wordt niet per man uitbetaald.

7ender
4 oktober 2013, 11:47
Is inderdaad een optie (was eerder ook el ergens geopperd), maar omdat wij niet 'in delen' rekenen maar gewoon één prijs voor de band hanteren gaat dat bij ons niet op. Alles gaat in de pot en wordt niet per man uitbetaald.

dan zeg je gewoon tegen de bevriende café/zaal-eigenaar : "kost je een bedrag van xx,00 euro per man , en dan tellen we dit keer Jantje dan voor jou niet mee "

Hier voorkom je dan mee dat je voor een kut-prijssie in de rondte wordt door-geroddeld naar anderen

Kim Wilson
16 januari 2014, 12:23
Naar aanleiding van ons optreden tijdens de Radiomarathon, zijn we door de toen dienstdoende geluidsman gevraagd om te komen spelen op een Streektaalfestival in het dorp 10 kilometer van ons vandaan. Drie keer een half uur spelen met ons akoestisch clubje, d.w.z. gitaar, bas en percussie. PA aanwezig, dus alleen gitaartjes en de cajon mee.

Hartstikke leuk als je voor zoiets gevraagd wordt! Maar tegelijkertijd kwam ook de vraag wat onze gage is. Tja, geen idee eigenlijk. Hoeveel vraag je nou voor zoiets?

pimmetje
16 januari 2014, 12:37
Gewoon wat je ook voor een "normale" band zou vragen als je geen PA mee hoeft te nemen.

Baker
17 januari 2014, 23:28
Hee, pas op hè.. Genemuiden is een stad.

Kim Wilson
17 januari 2014, 23:32
Oh ja. Hasselt-West...

7ender
24 januari 2014, 13:37
ik zou 'r 5000 euro per uur voor vragen :soinnocent:

Harry
24 januari 2014, 14:27
Naar aanleiding van ons optreden tijdens de Radiomarathon, zijn we door de toen dienstdoende geluidsman gevraagd om te komen spelen op een Streektaalfestival in het dorp 10 kilometer van ons vandaan. Drie keer een half uur spelen met ons akoestisch clubje, d.w.z. gitaar, bas en percussie. PA aanwezig, dus alleen gitaartjes en de cajon mee.

Hartstikke leuk als je voor zoiets gevraagd wordt! Maar tegelijkertijd kwam ook de vraag wat onze gage is. Tja, geen idee eigenlijk. Hoeveel vraag je nou voor zoiets?

misschien is het een idee om voor je zelf vast te stellen wat het mag opbrengen en bij de organisatie te peilen wat zij normaliter betalen? En dan kijken of je het ervoor wilt doen?

Chieltje
25 maart 2014, 15:18
Wij zijn een 8-mans coverband, spelen meestal op jubilea, bruiloften, etc. Zeg maar de beter georganiseerde feestjes.
Wij vragen minimaal 800 euro, excl. reiskosten.
PA en alle apparatuur hebben we zelf.

De tijd dat ik voor een appel en een ei al die zooi ga verslepen ligt achter me. Ik wil minimaal mijn onkosten eruit. Eten en drinken krijgen we overigens altijd.

Gevolg is wel dat onze relatief hoge prijs vaak een belemmering is en onze klandizie voor een DJ gaan. Die vraagt in zijn eentje minder dan de helft en kan alle soorten muziek draaien. Hierdoor hebben we meestal maar zo'n 2 optredens per jaar.
Natuurlijk hebben we ook als nadeel dat we met zoveel personen zijn....met max 5 man zou het al een stukkie goedkoper kunnen.

Pepe
25 maart 2014, 16:09
Er is geen vaste prijs, bij ons niet. Voor commerciële dingen hebben we een vrij vast tarief maar soms krijgen we verzoeken van fans waar 1000 euro een heel bedrag voor is en als er een goed verhaal bij zit komen we desnoods voor niks. Of er gaat een afvaardiging, wie kan en of zin heeft. Het is vrij flexibel allemaal en alles in overleg, nooit een probleem.
We hebben tegenwoordig een vaste tent waar we elke maand wat organiseren, gratis entree maar met de pet rond. Dat valt niet tegen, we kunnen daar iedereen normaal van betalen plus gratis drank en diner. Eigenaar ook blij met een hele avond een volle tent.

We hebben ooit afgesproken, we doen alleen dingen die we leuk vinden of het moet goed betaald worden. Na al die jaren blijkt dat nog steeds een goed concept te zijn.

peter_heijnen
25 maart 2014, 17:49
Wij zijn een 8-mans coverband, spelen meestal op jubilea, bruiloften, etc. Zeg maar de beter georganiseerde feestjes.
Wij vragen minimaal 800 euro, excl. reiskosten.
PA en alle apparatuur hebben we zelf.

De tijd dat ik voor een appel en een ei al die zooi ga verslepen ligt achter me.
Voor 800 euro ex reiskosten krijg ik net aan 2 anderen mee, geluid en licht zit er dan bij in. Je realiseert je het wellicht niet, maar voor 100 euro de man incl techniek sta je nog steeds voor de eier/fruitsalade te spelen.

Gearjunkie
25 maart 2014, 17:53
Wij betalen meestal 500 euro om ergens te mogen spelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

purplejohn
25 maart 2014, 18:04
Helemaal eens met Pepe. Wij spelen ook af en toe gewoon voor de goodwill of benefiet. Als het maar leuk is. En je staat verbaasd hoeveel je nog uiteindelijk overhoudt aan de goodwill van het publiek. De Nederlander wil nou eenmaal nergens voor betalen maar geeft altijd gul....

dacrow
26 maart 2014, 09:34
Leuk topic!

Al veel verschillende bedragen zien passeren, wij vragen van 350 ( kleine clubs, verenigingen) tot -1000 (buiteninstallatie) maar meestal ligt het rond de 450€ waar 50€ naar de eigenaar vd PA gaat in dit geval de drummer :)

Mooie regeling maar stiekem had ik toch graag 100€ per avond gehad waar het meestal rond de 70€ zit.

De afstand ligt gemiddeld rond de 45km enkel.

Je mag natuurlijk niet denken aan geld als je jouw hobby uitoefent maar je plaatst het toch altijd tegen al de tijd die je erin stopt.

Dribbel_
26 maart 2014, 13:22
Ik moet zeggen dat die prijzen die veel mensen vragen allemaal nog wel meevallen. Maar dat is natuuurlijk ook afhankelijk van de kosten die je maakt. (coverband in dit geval)

Wij zitten normaal zo tussen de 1500-2500 en dan nemen we wel licht/geluid en technicus mee en een DJ. Maar je zit gewoon met een hoop externe kosten.

5-600 techniek
120 vervoer

Per optreden. Dan blijft er genoeg over maar dan hou je nog:

Eigen oefenruimte wat behoorlijk aantikt.
Verzekering, kvk, onkosten, materiaal enz.

HaroldA
26 maart 2014, 14:10
Wij rijden voor een deur-deal*+eten+overnachting met 4 man en aanhanger met complete backline heel oost Duitsland door, zelfs tot aan Zwitserland. Dat gaat ons geld kosten, maar is o-zo leuk!!!

http://tank86.com/sites/tank86.com/files/images/Tourposter%20mei%202014%20v2.site%20main.jpg

*) Loopt uiteen van €50 tot max €250

Harald
26 maart 2014, 14:41
Mensch, ist daß Punk Publikum geizig! ;)

We hebben eind vorig jaar 2 optredens in Zwitserland voor deurgeld gedaan, met 1 extra (zelf betaalde) overnachting in duitsland op de heenweg. Daar hebben we niet echt aan verdiend, maar we hebben ook niets toegelegd. Ook de extra reisovernachting (gewoon in een net hotel) en het eten van die dag hebben we terugverdiend. En dat met een 6 koppige bezetting.

Zie wel dat jullie nog 3 dagen ertussen hebben zitten. Terug naar NL, en dan naar Zwitserland, of vakantie? Maar goed, dan tikken eigen overnachtingen al snel aan.

Anyway, dat soort trips is perfecte werkantie :) Als je een beetje een relaxte club hebt tenminste.

Tunes
27 maart 2014, 13:51
Er zit natuurlijk nog een behoorlijk verschil tussen je eigen nummers aan de man brengen of een avond entertainen met een coverband.
In principe is het zo dat als je als (beginnende) band met eigen nummers de zaal of kroeg eigenaar jullie een dienst verleent.
Als je echter als coverband en gezellige avond voor de kroeg of zaal moet maken dan bewijs jij de kroeg of zaaleigenaar een dienst, en dan MOET dan voor betaald worden.
Het is zijn/haar bedoeling om zijn/haar gasten iets te bieden en daardoor een betere omzet te krijgen.

Overigens kregen wij van de week de vraag of ergens weer wilde komen (het beviel dus) echter voor de helft van het geld van het jaar er voor. Nou ik dacht het niet.

hole
27 maart 2014, 17:18
Ik speel voor de leuk, niet voor het geld. Gelukkig hebben mijn medebandleden dezelfde instelling. We komen, als de locatie leuk genoeg is, voor een paar consumptiebonnen opdraven (als we onze PA etc mee moeten sleuren we overigens wél geld). Nu moet ik er wel bijzeggen dat we géén kosten hebben voor een repetitieruimte o.i.d. dat scheelt al.

Het is natuurlijk prettiger om wél betaald te krijgen, maar vaak is het niet meer dan € 100,00 tot € 150,00. En dit voor een 7 koppige coverband. Al dat geld gaat dan in de bandpot, om apparatuur etc te kunnen kopen.

Rijk zal ik er niet van worden, maar oh oh oh wat een plezier!

@HaraldA gaaf zo'n minitour!

Harald
27 maart 2014, 18:04
In principe is het zo dat als je als (beginnende) band met eigen nummers de zaal of kroeg eigenaar jullie een dienst verleent.
Als je echter als coverband en gezellige avond voor de kroeg of zaal moet maken dan bewijs jij de kroeg of zaaleigenaar een dienst, en dan MOET dan voor betaald worden.
Het is zijn/haar bedoeling om zijn/haar gasten iets te bieden en daardoor een betere omzet te krijgen.

Als het niet getypt was maar uitgesproken zou het tijd worden je mond met zeep te gaan wassen...

Ook als band met eigen werk geldt voor de kroegbaas dat hij publiek wil aantrekken en omzet wil maken. Hij boekt je echt niet omdat hij jullie zo aardig vind. Die band moet ook gewoon betaald worden.

En of je de zaal nu een dienst bewijst met je covers hangt net als met het eigen werk sterk af van hoe goed je speelt en hoe je het brengt. Kan me herinneren dat ik medelijden met God kreeg toen ik in Apeldoorn eens langs zo'n relibandje liep die daar op een podiumwagen ter meerdere ere van God, en absoluut niet gehinderd door enig talent, stonden te spelen... de ene coverband is de andere ook niet.

Harald
27 maart 2014, 18:09
De ellende is dat zolang het publiek te beroerd is een bescheiden entree te betalen het onmogelijk is een band redelijk te betalen vanuit de omzet. En misschien moeten bandjes ook iets minder happig worden om voor een biertje te gaan spelen.

Laat mensen gewoon wennen dat ze een paar euro entree betalen als er een bandje speelt, maakt al veel mogelijk.

Bij de slager loop je ook niet binnen voor vier biefstukken "maar wel voor de helft van het geld, het is crisis weet je wel". Zal die ook niet doen. En de kroegbaas betaalt de loodgieter ook gewoon als dat nodig is. Alleen bij muzikanten willen ze dat je voor niks komt omdat het toch je hobby is.

showband
27 maart 2014, 18:24
belangrijke vraag: IS het je hobby? ;)

arjanb01
27 maart 2014, 18:29
De ellende is dat zolang het publiek te beroerd is een bescheiden entree te betalen het onmogelijk is een band redelijk te betalen vanuit de omzet. En misschien moeten bandjes ook iets minder happig worden om voor een biertje te gaan spelen.

Laat mensen gewoon wennen dat ze een paar euro entree betalen als er een bandje speelt, maakt al veel mogelijk.

Bij de slager loop je ook niet binnen voor vier biefstukken "maar wel voor de helft van het geld, het is crisis weet je wel". Zal die ook niet doen. En de kroegbaas betaalt de loodgieter ook gewoon als dat nodig is. Alleen bij muzikanten willen ze dat je voor niks komt omdat het toch je hobby is.

Het maximum waar bijvoorbeeld een kroeg je als band betaalt is gemiddeld 600 eu. Voor minder moet je willen, wij wel, aangezien we er als band niet van hoeven te leven.
Bands die tegenwoordig meer dan 1300 eu betalen komen moeilijk aan de bak. Accepteren dat de goede tijden voorbij zijn en anders voor nop spelen, voor jou band tig anderen.
Tenminste, dat is mijn ervaring. En anders huurt een zaal of kroeg wel een dj voor een past honderd euro.

Harald
27 maart 2014, 20:00
Veel kroegjes komen niet tot de 600. En op zich is dat vanuit omzet gedacht ook begrijpelijk.

@Showband, spelen is ook hobby. Maar over het algemeen kun je toch wel stellen dat tegen de tijd dat het echt op een podium thuishoort, betaling ook op zijn plek is. En voor een klusjesman hoop ik toch ook dat ze hun werk ook leuk vinden.

Optreden is meer dan dat anderhalf of die twee uur dat je staat te spelen. Achter optredens aan bellen, kilometervreten op de snelweg, pakweg tussen de 50 en 70 kg aan spullen (mijn gitaarsetup, grof geschat) 4 * op een dag van en naar auto, podium en muziekkamer slepen, dat is allemaal niet mijn hobby ;)

Als die kroegbaas met wat biertjes ervanaf wil zijn, mag hij me thuis komen ophalen, mijn spullen in en uitladen (thuis en in de kroeg), en me 's nachts ook weer thuisbrengen. Heb ik tenminste wat aan die biertjes. Anders blijft het nl. sowieso bij 2 stuks.

Mensen moeten er niet de hele tijd in trappen dat de kroegbaas jou een dienst bewijst. Het werkt twee kanten op. En die promotie voor je band heeft alleen zin als het om een kroeg gaat waar jouw doelgroep elk optreden weer naar toe gaat, omdat ze weten dat de bands die er spelen meestal de moeite waard zijn. De grap is dat dat tenten zijn die zoeken naar een goede band. Die willen helemaal geen onbekend, net beginnend bandje uit de regio omdat dat zo goedkoop is. Twee of drie slechte bandjes, en het zorgvuldig opgebouwde publiek blijft de volgende keer weg. Een deel van dit soort clubs en kroegen blijkt wel degelijk nog enigzins redelijk te kunnen betalen. En dat komt nog uit ook. Voordeel is gelijk ook dat je meestal op een redelijk podium staat waar je daadwerkelijk een band op kwijt kunt. Dit in tegenstelling tot veel kroegen.

Voorzover het dat kroegje waar je als beginnend bandje promotie voor jezelf mag maken betreft. Je weet wel, je krijgt ook nog, hoe gul, een biertje. (en geen tot nagenoeg geen geld)... die kroegbaas loopt nauwelijks risico. Aangezien hij ook druk is schrijft hij dat persberichtje maar niet, en de posters door de stad heen laat hij ook niet drukken. Als je mazzel hebt zitten er ook nog wat stamgasten. Die blijken vaak helemaal niet op een bandje te wachten. Praat zo lastig. Als het in je buurt is komt er misschien nog wat eigen aanhang... hang on, voor wie was de promotie ook al weer.

Dribbel_
28 maart 2014, 00:16
Het is eigenlijk precies wat hierboven staat.

Een kroeg wil prima betalen, mits jij ook kan zorgen dat er volk op af komt. Zovaak gezien dat bandjes "boos" zijn dat ze weer voor een lege zaak staan te spelen. En als ze dan vragen wat ze zelf aan promo hebben gedaan om te zorgen dat er mensen komen. Dan is het altijd weer de kroeg die dat zou moeten regelen. Het is jouw band, jij moet zorgen dat mensen het vet vinden en zorgen dat er publiek op af komt. In dat geval kan je prima onderhandelen met een kroeg dat je er ook voor betaald krijgt.

Maar zo werkt het helaas ook weer niet. Je band is tof, je kan al je vrienden uitnodigen, dat gaat een avond goed en iedereen komt kijken. Maar die komen dan weer niet de volgende dag, of alle andere dagen die je wil spelen waardoor je eigenlijk kan verwachten dat je voor een handje vol stamgasten moet spelen.


En dan heb je nog de kwestie dat coverbandjes meer betaald zouden krijgen dat mensen dat ook niet "eerlijk" vinden. Vaak zijn het die eigen werk bandjes die een half uurtje voor een optreden komen aankakken, inprikken op de backline, achteraf een biertje doen en dan lekker naar huis kunnen. Ik ben dan zelf voor ieder optreden eigenlijk minimaal 10 a 12 uur van huis. Het is ook hard werken, maar heel vet en als je daarvoor beloond wordt dan is dat een mooi extratje.

Pepe
28 maart 2014, 01:17
En als ze dan vragen wat ze zelf aan promo hebben gedaan om te zorgen dat er mensen komen. Dan is het altijd weer de kroeg die dat zou moeten regelen. Het is jouw band, jij moet zorgen dat mensen het vet vinden en zorgen dat er publiek op af komt.

Nee, zo werkt dat niet. Je hebt een optreden in Kutschurfthuizen, een dorpje 100 km verder ergens in de polder. Ga je dan 2 weken voor het optreden daar naar toe om te flyeren in de plaatselijke frietzaak? Welnee. De eigenaar is daar bekend, heeft zijn kanalen dus wat je kan doen is hem promotiemateriaal sturen wat ie ophangt in zijn toko en hij zet het op de agenda van de krant en als je geluk hebt heeft ie nog een neefje dat een poster ophangt in de aula van de scholengemeenschap. Verder gaat het meestal niet. Je bent ook niet bekend dus veel zin heeft het ook niet behalve dat zo'n poster zegt dat er IETS gebeurt waar en wanneer.

Daarnaast, de eigenaar huurt je in en dat maakt hem min of meer chef van de heugelijke gebeurtenis. Verantwoordelijk is het woord.
Als er 10 paardenkoppen op komen dagen doet hij iets fout en moet ie het verlies dragen.
Dat zou anders ook een mooie deal zijn, je onderneemt iets als ondernemer en je hebt geen verantwoordelijkheid als het slecht loopt. En daarom moet hij er ook hard aan trekken, aan die promotie. Maar je kan hem helpen zoals gezegd want een lege zaal is ook geen pretje voor een muzikant.

Dribbel_
28 maart 2014, 01:30
Dat mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Als jij in die uithoek in principe uit jezelf geen extra publiek kan trekken dan moet je ook bedenken of het wel handig is om daar heen te gaan. Voor die kroegbaas is het heel simpel. Die willen extra mensen en dat kan met extra publiek. Dan heb je de keus tussen of een bekendere band die uit zichzelf mensen aantrekt maar ook meer geld kost. Of je kan een band uit de buurt nemen en dan de gok nemen dat ze veel eigen aanhang meenemen. Een band vanuit een andere uithoek die niet uit zichzelf mensen aantrekt en geen aanhang mee zal nemen is dan ook niet interessant, daar gaan een paar posters ook niet veel verandering in brengen. Mits je (zoals hierboven al staat) een kroeg hebt die bekend staat om een goeie programmering die altijd sterke bands heeft staan ongeacht hoe bekend ze zijn en niet ieder willekeurig bandje laat optreden voor een kratje bier.

Maar het is ook zeker wat je zegt; een lege zaal is voor beide partijen kut. Maar ik zie echt héél weinig eigen werk bandjes die goed aan promotie doen en een waardig optreden neerzetten waarbij ik het ook écht leuk vind om te kijken en waarvan ik denk, als ze weer optreden dan ga ik weer kijken. Suf kijkende stilstaande muzikanten die zonder enige presentatie en enthousiasme een setlijst eruit poepen, daar ga ik geen entree voor betalen. En dat is helaas wat je veel te veel ziet. Een band is entertainment, en dat bestaat uiteraard gedeeltelijk uit de muziek, maar dat is zeker niet het enige.

Pepe
28 maart 2014, 01:48
De eigenaar zorgt voor promotie van zijn event, de band voor promotie van hun naam, zo zijn de taken verdeeld.
Beiden profiteren van elkaars promotie maar die dingen zijn gescheiden.
Als een band bekend is, en dus hard aan hun promotie gewerkt hebben zijn ze duurder dan een onbekende band. Als je als eigenaar een band voor een paar honderd euro inhuurt weet je dus dat ze geen volle zalen trekken en het zou raar zijn om dat dan toch van ze te vragen. Het is wat het is.

Het is een oud principe natuurlijk en daarom werk je als band hard om goed en bekend te worden maar als een optreden plaats gaat vinden zit het promo-werk voor de band er op en is het de beurt aan de organisator.

Tunes
28 maart 2014, 10:30
Als het niet getypt was maar uitgesproken zou het tijd worden je mond met zeep te gaan wassen...

Ook als band met eigen werk geldt voor de kroegbaas dat hij publiek wil aantrekken en omzet wil maken. Hij boekt je echt niet omdat hij jullie zo aardig vind. Die band moet ook gewoon betaald worden.

En of je de zaal nu een dienst bewijst met je covers hangt net als met het eigen werk sterk af van hoe goed je speelt en hoe je het brengt. Kan me herinneren dat ik medelijden met God kreeg toen ik in Apeldoorn eens langs zo'n relibandje liep die daar op een podiumwagen ter meerdere ere van God, en absoluut niet gehinderd door enig talent, stonden te spelen... de ene coverband is de andere ook niet.

Dat de enne coverband de andere nbiet is ben ik met je eens, met het andere voor een groot deel niet.
Ja als je al naam hebt gemaakt als band ligt dat anders, maar als je dat niet hebt moet je het voor een groot deel hebben van de gunfactor en op dat vlak bewijst een zaal of kroeg je gedeeltelijk een dienst.
Ik vind ook dat een band, mits de kwaliteit er naar is, betaald moet worden maar voor de eigenaar van de kroeg maakt het nogal uit hoe vol je de kroeg krijgt en helaas lukt dat met een goede cover band veel makkelijk dan met eigen werk.
Persoonlijk ga ik ook liever naar een kreog waar een goede coverband speelt dan een goed band met eigen werk.
Heel vaak vinden dat soort bands wat zij doen geweldig, maar he GEMIDDELDE publiek komt daar helemaal niet voor die wil gewoon een leuke avond hebben.
Het is anders als je in een bepaald circuit optreed, dan weten mensen waar ze voor komen.

En nu ga ik op zoek naar de zeep.

Ik ben het wel heel erg met je eens dat een band niet voor een paar biertjes moet willen spelen, doen ze hen zelf en andere bands geen goed mee.

Enne (showband was het geloof ik) het maakt niet uit of het hobby is, dat moet overigens wel want voor het echte geld hoef je het niet te doen, het gaat erom dat je een dienst leverd aan een bedrijf.

Tunes
28 maart 2014, 10:37
Nee, zo werkt dat niet. Je hebt een optreden in Kutschurfthuizen, een dorpje 100 km verder ergens in de polder. Ga je dan 2 weken voor het optreden daar naar toe om te flyeren in de plaatselijke frietzaak? Welnee. De eigenaar is daar bekend, heeft zijn kanalen dus wat je kan doen is hem promotiemateriaal sturen wat ie ophangt in zijn toko en hij zet het op de agenda van de krant en als je geluk hebt heeft ie nog een neefje dat een poster ophangt in de aula van de scholengemeenschap. Verder gaat het meestal niet. Je bent ook niet bekend dus veel zin heeft het ook niet behalve dat zo'n poster zegt dat er IETS gebeurt waar en wanneer.

Daarnaast, de eigenaar huurt je in en dat maakt hem min of meer chef van de heugelijke gebeurtenis. Verantwoordelijk is het woord.
Als er 10 paardenkoppen op komen dagen doet hij iets fout en moet ie het verlies dragen.
Dat zou anders ook een mooie deal zijn, je onderneemt iets als ondernemer en je hebt geen verantwoordelijkheid als het slecht loopt. En daarom moet hij er ook hard aan trekken, aan die promotie. Maar je kan hem helpen zoals gezegd want een lege zaal is ook geen pretje voor een muzikant.

Euh serieus spelen jullie 100 km van huis ?
Wij proberen toch echt wel binnen een straal van 40/50 km te blijven, en daar naam op te bouwen.
En de beste promotie is goed spelen en een gezellige avond neer zetten, dan lrijg je vanzelf dat mensen voor jullie komen (in je eigen regio).

Harald
28 maart 2014, 10:50
Cover/ Top40 bands doen mij dan weer zelden iets. Daar ga ik de deur niet voor uit. Dat zijn doorgaans ook optredens die weer snel vergeten zijn. Op een enkele uitzondering na is dat toch redelijk inwisselbare zooi. Niet dat het zonder meer makkelijk is trouwens. Genoeg bekende muzikanten die de auditie voor zo'n band onmogelijk kunnen halen. Een goede band met eigen werk vind ik veel leuker. Veel meer kans dat zo'n bandje iets eigens heeft wat je onthoudt.

En die kroeg vol krijgen, dat is een kwestie van cultuur. We spelen in Duitsland (en dat doen we al een paar jaar) regelmatig bij clubs/verenigingen die een aantal keer per jaar optredens organiseren. Dan heb je ook als onbekend bandje een volle bak, met mensen die zonder problemen 10 of 15 euro entree neertellen, en ook nog eens komen om naar een band te kijken en te luisteren. Die mensen vertrouwen de programmeurs op hun keuze. Dan kun je daadwerkelijk ook je werkgebied vergroten. Vaak zijn de bezoekers ook lid van zo'n club. Gebeurt hier in Nederland ook maar veel minder. Ooit ergens in het noorden in een soort één straat dorpje gespeel "Tripscompagnie" of zo iets. Dan denk je dat wordt niets. Maar volle bak met mensen uit de weide omgeving. Jammer genoeg deden ze daar zo'n 4 optredens per jaar. Terug geboekt word je dan bijna nooit. Tenslotte genoeg bandjes. Maar het kan gewoon, ook in Nederland. Juist op dat soort plekken kom je met een standaard top 40 aanpak niet. Zijn wel de leukste gigs om te doen.

Die gunfactor voor eigen bandjes is gewoon onzin. Als het een goede band is, en de kroeg fatsoenlijk programmeert, bouwt de kroeg publiek op. Zie ook de post van Pepe. Bovendien, de gage voor de band is ook een stok achter de deur voor de kroegbaas om aan zijn promotie te werken. Zie ook de post van Pepe.

Harald
28 maart 2014, 10:53
Euh serieus spelen jullie 100 km van huis ?
Wij proberen toch echt wel binnen een straal van 40/50 km te blijven, en daar naam op te bouwen.
En de beste promotie is goed spelen en een gezellige avond neer zetten, dan lrijg je vanzelf dat mensen voor jullie komen (in je eigen regio).

Duitsland, Zwitserland... lekker spelen. En we hebben aanvragen uit nog veel afgelegenere plekken gehad. Maar dat wordt gewoon al heel snel te duur. Hopelijk lukt het dit jaar wel een klein tourtje in Berlijn samen met een saxofonist die daar zit te doen. Zou gaaf zijn :)

peter_heijnen
28 maart 2014, 11:36
want voor het echte geld hoef je het niet te doen, het gaat erom dat je een dienst leverd aan een bedrijf.
Ik meende vooral niet aan deze discussie mee te doen maar hierop moet ik even mijn mening geven: muhahaha.... :)

showband
28 maart 2014, 11:40
Ik ben blij dat de vraag zo veel losmaakt.

wat iets waard is en wat er betaald wordt? Dat heeft in de kunst nooit een reet met elkaar te maken gehad. Wat op een of andere manier WEL parallel loopt zijn de muzikanten die een enorm punt van geld maken en het onvermogen/frustratie dat te krijgen. De muzikanten die betrouwbaar komen opdagen en daar primair voor de muziek komen. Die kan ik als bandleider vaak naar leuke gages krijgen.

De mensen die na een vraag "heb je zin/tijd om op XXXXX-2014 een optreden te doen?" direct terug sms-sen "wat betaald het?"
Dat zijn de weinig spelende mensen die netto echt dik in de min lopen.
(vaak gevolgd door “ik kan alleen even niet repeteren, je moet akkoordensheets sturen, het eten moet macrobiotisch en ei-vrij zijn, hier zijn mijn PA eisen enz enz)

De paar toppers? Daarvan weet iedereen voor het bellen al wat ze kosten. Daar heb ik het hier niet over.

De meeste optredens moeten worden geritseld door de bandlijders die zelf lekker willen spelen en helaas daarvoor optredens moeten regelen. Omdat meestal muzikanten wel klagen maar niets doen.

Die figuren die optredens hebben, die zijn het onderling allang ZAT om steeds maar over geld, eten eisen en kilometersgejank te praten. Die willen het over muziek hebben en DAAR worden verbazingwekkend weinig vragen over gesteld. Als je muzikant v/s bandleider gesprekken bestudeerd val je van je stoel. Ik en enkele bevriende banleiders heb met muzikanten in de band gezeten die NOOIT over muziek praatten, alleen zeuren. Die zijn nog verbaasd ook als je ze er op een gegeven moment uit zet. En direct daarna gaan er ook meestal valse geruchten over de onredelijkheid van bandleiders rond. Immers ze speelden toch? Dat, op de achtergrond, daar een soort kinderjuffrouw begeleiding van een lijdend medebandlid achter zit. Dat is niet te zien geweest.

Ook hier op GN staan de muzikanten klaar om uit te leggen hoe het allemaal hoort. Maar de meeste lezers zijn niet in staat om de tegenprestatie te doen.
Ik bedoel, leuk als je met een optreden aankomt van 250 netto. Maar vervolgens na het tekenen contract gaan maar al te veel muzikanten gelijk in de mode
-het is te ver weg
-ik moet er te vroeg zijn EN het einde is te laat
-Ik ben er om 9 uur dus het eten moet daarna er zijn (dan is de keuken al 3 uur dicht)
-soundchecks doet de crew maar. (eh, het is een muziekcafe we spelen over de backline)
-dat en dat nummer gaat voor die tijd niet lukken. (verzoek bruidspaar)
-mijn auto is stuk, iemand moet mij dus ophalen en brengen. Het is maar een half uur omrijden.
Enz enz

De kern van de slechte betaling is volgens mij dat kroegbazen en bandleiders heus wel doorhebben wat de MARKTWAARDE van de prestaties zijn. ;)

Tunes
28 maart 2014, 11:45
Ik meende vooral niet aan deze discussie mee te doen maar hierop moet ik even mijn mening geven: muhahaha.... :)

Want ?
Jij verdient met het optreden in cafe's dik geld, of jij vind niet dat je een dienst leverd aan een bedrijf ?

En als je quote, doe het dan in zijn geheel dan haal je de dingen niet uit verband, wat ik zei was:

Enne (showband was het geloof ik) het maakt niet uit of het hobby is, dat moet overigens wel want voor het echte geld hoef je het niet te doen, het gaat erom dat je een dienst leverd aan een bedrijf.

Tunes
28 maart 2014, 11:51
Cover/ Top40 bands doen mij dan weer zelden iets. Daar ga ik de deur niet voor uit. Dat zijn doorgaans ook optredens die weer snel vergeten zijn. Op een enkele uitzondering na is dat toch redelijk inwisselbare zooi. Niet dat het zonder meer makkelijk is trouwens. Genoeg bekende muzikanten die de auditie voor zo'n band onmogelijk kunnen halen. Een goede band met eigen werk vind ik veel leuker. Veel meer kans dat zo'n bandje iets eigens heeft wat je onthoudt.

En die kroeg vol krijgen, dat is een kwestie van cultuur. We spelen in Duitsland (en dat doen we al een paar jaar) regelmatig bij clubs/verenigingen die een aantal keer per jaar optredens organiseren. Dan heb je ook als onbekend bandje een volle bak, met mensen die zonder problemen 10 of 15 euro entree neertellen, en ook nog eens komen om naar een band te kijken en te luisteren. Die mensen vertrouwen de programmeurs op hun keuze. Dan kun je daadwerkelijk ook je werkgebied vergroten. Vaak zijn de bezoekers ook lid van zo'n club. Gebeurt hier in Nederland ook maar veel minder. Ooit ergens in het noorden in een soort één straat dorpje gespeel "Tripscompagnie" of zo iets. Dan denk je dat wordt niets. Maar volle bak met mensen uit de weide omgeving. Jammer genoeg deden ze daar zo'n 4 optredens per jaar. Terug geboekt word je dan bijna nooit. Tenslotte genoeg bandjes. Maar het kan gewoon, ook in Nederland. Juist op dat soort plekken kom je met een standaard top 40 aanpak niet. Zijn wel de leukste gigs om te doen.

Die gunfactor voor eigen bandjes is gewoon onzin. Als het een goede band is, en de kroeg fatsoenlijk programmeert, bouwt de kroeg publiek op. Zie ook de post van Pepe. Bovendien, de gage voor de band is ook een stok achter de deur voor de kroegbaas om aan zijn promotie te werken. Zie ook de post van Pepe.

Ja maar dan speel je in een bepaald circuit, we moeten wel verschil maken tussen spelen in een gewone kroeg of zalen/kroegen die er voor een bepaald publiek zijn.
De dorpkroeg wil gewoon een band die het publiek vermaakt en niet te veel kost.
Die zit echt niet te wachten op weer een band die hun ding moeten doen, en waar hij vaak van te voren absoluut niet weet wat de kwaliteit is.

En natuurlijk is een deel van de kern van slechte betalingen de marktwaarde, maar ik denk ook dat men niet altijd beseft dat je krijgt waar je voor betaald.
Die marktwaarde moet je zelf opbouwen, dat snap ik ook, zolang je als band moet bedelen om optredens sta je niet sterk.

Overigens heb je volledig gelijk showband, als je iets hebt afgesproeken dan moet je gewoon spelen en niet zeiken.
Bij ons wordt gewoon van te voren besproken of we een optreden wel of niet doen, ben je het er later niet mee eens dan kan je het er daar best over hebben maar niet voor of bij dat optreden.

Harald
28 maart 2014, 12:01
Ik ben blij dat de vraag zo veel losmaakt.

wat iets waard is en wat er betaald wordt? Dat heeft in de kunst nooit een reet met elkaar te maken gehad. Wat op een of andere manier WEL parallel loopt zijn de muzikanten die een enorm punt van geld maken en het onvermogen/frustratie dat te krijgen. De muzikanten die betrouwbaar komen opdagen en daar primair voor de muziek komen. Die kan ik als bandleider vaak naar leuke gages krijgen.

Zogauw je de gig hebt aangenomen moet je "speuluh!". Niet meer over het geld zeuren, dat had daarvoor gemoeten. En soms doe je eens een gig die je zelf liever niet zou doen, gewoon omdat de rest van de band het wel graag wil doen. Ook niet snel een probleem. Zolang je maar lekker kunt spelen. En dat blijkt meestal pas ter plekke.

Denk alleen dat de bandjes die in de buurt voor een kratje bier gaan spelen dat vaak net iets te makkelijk doen. Waarom spreek je dan niet iig nog een bedrag per bezoeker af met de kroegbaas? Als jij je eigen aanhang meeneemt die nooit in die kroeg komt is de promotie nl. voor de kroeg, niet voor jou. Jouw vriendjes kennen je al. En die gaan je doorgaans ook niet goedbetaald boeken voor hun feest. Tuurlijk, je kan eens mazzel hebben dat net iemand binnen loopt die jullie nog niet kent, en jullie daadwerkelijk een goedbetaald optreden aanbiedt. Heb het meegemaakt. Maar niet vaak.

Door voor niets te spelen verziek je de markt. Ook voor jezelf. Die andere kroegen in de buurt verwachten dan nl. zo'n zelfde "prijsstelling" Laat er iig iets tegenover staan. Als het erom gaat dat je vrienden je eens kunnen horen, nodig er af en toe een paar uit in de oefenruimte, en laat ze een kratje bier meenemen.

Voor de rest moet iedereen zijn eigen keuzes maken. Wij spelen iig niet meer voor een appel en een ei in een klein kroegje. Dan maar wat minder vaak spelen. Bizar genoeg zijn de best betalende optredens vaak ook nog de leukste om te doen. Waarom gaan klunen op een postzegelpodiumpje, met drie stamgasten aan de tap. Zonde van je tijd.

Harald
28 maart 2014, 12:05
Ja maar dan speel je in een bepaald circuit, we moeten wel verschil maken tussen spelen in een gewone kroeg of zalen/kroegen die er voor een bepaald publiek zijn.
De dorpkroeg wil gewoon een band die het publiek vermaakt en niet te veel kost.
Die zit echt niet te wachten op weer een band die hun ding moeten doen, en waar hij vaak van te voren absoluut niet weet wat de kwaliteit is.

Die clubs /of bepaald publiek plekken ook niet. Een paar keer achter elkaar een bagger band en ze zijn hun vaste publiek kwijt.


En natuurlijk is een deel van de kern van slechte betalingen de marktwaarde, maar ik denk ook dat men niet altijd beseft dat je krijgt waar je voor betaald.
Die marktwaarde moet je zelf opbouwen, dat snap ik ook, zolang je als band moet bedelen om optredens sta je niet sterk.

Dat heb je tegenwoordig heel erg zelf in de hand. Zorgen voor goede opnames, wat goede filmpjes op youtube, en de programmeur heeft een aardig idee van wat hij krijgt. Je bent niet meer ervan afhankelijk of de OOR je plaatje wil recenseren.

peter_heijnen
28 maart 2014, 12:27
Want ?
Nee niks hoor. ;) Ga jij vooral maar voor nop je diensten verlenen aan bedrijven, want daar gaat het kennelijk om....

Nee ik verdien niet dik in cafes, maar voor minder dan 100 euro moet ik toch minimaal één andere goede reden hebben om daar te spelen. Kan van alles zijn, maar het gaat er iig nooit om om een bedrijf een dienst te verlenen. Het gaat er altijd om dat beide partijen er -ev op termijn- op vooruit gaan cq iets aan overhouden.

barno
28 maart 2014, 12:28
Wordt je niet genoeg betaald: simpel: zorg ervoor dat je meer waard bent, meer gewild. Ik geloof overigens dat er nergens beter betaald wordt dan in BE/NL, ja Duitsland, Zwitserland, maar dat is het zo wat.

Tunes
28 maart 2014, 12:30
Nee niks hoor. ;) Ga jij vooral maar voor nop je diensten verlenen aan bedrijven, want daar gaat het kennelijk om....

Nee ik verdien niet dik in cafes, maar voor minder dan 100 euro moet ik toch minimaal één andere goede reden hebben om daar te spelen. Kan van alles zijn, maar het gaat er iig nooit om om een bedrijf een dienst te verlenen. Het gaat er altijd om dat beide partijen er -ev op termijn- op vooruit gaan cq iets aan overhouden.

Euhhh, volgens mij heb jij totaal niet goed gelezen, ik vind juist dat je niet voor niks moet spelen.
Een ander kwam met de opmerking dat het hobby is, ik vind juist dat je iets leverd en daar dus voor betaald moet worden.
Kennelijk is jouw aanname dat een dienst leveren het zelfde is als gratis.

pimmetje
28 maart 2014, 12:38
Die clubs /of bepaald publiek plekken ook niet. Een paar keer achter elkaar een bagger band en ze zijn hun vaste publiek kwijt.Hier in DH ook zo'n kroeg. Jarenlang iedere keer vol. Als band kreeg je niet de hoofdprijs, maar wel een eerlijke prijs.
Promotie vanuit de tent was bijna niet meer nodig, ze hadden een goede naam en stonden standaard vol als er een bandje was. Bands wilden er in die tijd ook echt spelen, want als je daar speelde kon je ook elders in het circuit wat makkelijker terecht... goed voor je CV.

Nieuwe eigenaren, nieuw beleid. Gage ging naar waardeloos, betere bands en artiesten haakten af, publiek uiteindelijk ook voor een heel groot deel...

showband
28 maart 2014, 12:39
Wordt je niet genoeg betaald: simpel: zorg ervoor dat je meer waard bent, meer gewild. Ik geloof overigens dat er nergens beter betaald wordt dan in BE/NL, ja Duitsland, Zwitserland, maar dat is het zo wat.

woehoeee +1

pimmetje
28 maart 2014, 12:40
Wordt je niet genoeg betaald: simpel: zorg ervoor dat je meer waard bent, meer gewild. Ik geloof overigens dat er nergens beter betaald wordt dan in BE/NL, ja Duitsland, Zwitserland, maar dat is het zo wat.In Engeland word best aardig betaald in de wat grotere zalen. Maar in de kroegen is het daar armoe... in mijn ervaring vaak deurgeld en bier. Da's lastig als je daar geen bekende naam bent.
En het aantal plekken in die beter betalende zalen is uiteraard beperkt. Eén keer mogen doen... denk dat het daarbij blijft :D.

peter_heijnen
28 maart 2014, 15:09
Euhhh, volgens mij heb jij totaal niet goed gelezen, ik vind juist dat je niet voor niks moet spelen.
Een ander kwam met de opmerking dat het hobby is, ik vind juist dat je iets leverd en daar dus voor betaald moet worden.
Kennelijk is jouw aanname dat een dienst leveren het zelfde is als gratis.
Je formulering was niet sluitend en dat pakte bij deze ontvanger wat ongelukkig uit, maar ok ik weet nu wat je bedoelt. Vrede?

Tunes
28 maart 2014, 15:16
Tuurlijk, ik was niet boos, ik was teleurgesteld.

peter_heijnen
28 maart 2014, 17:59
Ok, nou hopelijk hou je er niet al te lang last van.

Tunes
31 maart 2014, 09:08
Gelukkig ik ben er net weer overheen.

muziekschuur
31 maart 2014, 09:59
http://www.lolhome.com/img_big/peace-bro.jpg

ACSlater
31 maart 2014, 22:19
De meeste optredens moeten worden geritseld door de bandlijders die zelf lekker willen spelen en helaas daarvoor optredens moeten regelen. Omdat meestal muzikanten wel klagen maar niets doen.

Hier sla je de spijker op z'n kop. Wel min of meer eisen dat de band meer moet gaan optreden maar zelf volledig passief blijven. Mijn advies aan hen is dan ook altijd: doe zelf eens wat!!! Ik ben zelf ook liever met muziek maken bezig maar er zal toch iemand de zakelijke kant moeten bestieren.
De markt voor bands is, naar mijn bevindingen, nog nooit zo beroerd geweest als nu. Er komen steeds meer bands bij en de gelegenheden om te spelen lopen terug. Gratis spelen doen wij al jaren niet meer maar je mag blij zijn als je uit de kosten komt met 6 muzikanten en 2 man crew.

barno
31 maart 2014, 22:50
Hier sla je de spijker op z'n kop. Wel min of meer eisen dat de band meer moet gaan optreden maar zelf volledig passief blijven. Mijn advies aan hen is dan ook altijd: doe zelf eens wat!!! Ik ben zelf ook liever met muziek maken bezig maar er zal toch iemand de zakelijke kant moeten bestieren.
De markt voor bands is, naar mijn bevindingen, nog nooit zo beroerd geweest als nu. Er komen steeds meer bands bij en de gelegenheden om te spelen lopen terug. Gratis spelen doen wij al jaren niet meer maar je mag blij zijn als je uit de kosten komt met 6 muzikanten en 2 man crew.

Ik geloof niet dat de gelegenheden om te spelen verminderen. Wel zijn er idd meer bands (vaak ook van betere kwaliteit). Dus meer competitie wel, maar evengoed nog veel kansen.

Harald
1 april 2014, 12:15
De afgelopen jaren regelmatig te maken gehad met festivals die uiteindelijk de financiering niet rond krijgen, en of niet, of in afgeslankte vorm verder gaan.

Ondertussen kunnen kroegen minder en minder betalen. Als je gratis of zo goed als, wilt spelen kun je je agenda nog wel vol krijgen. Maar alles wat meer dan 3 of 4 man is kan eigenlijk nauwelijks voor een redelijke gage. Tenzij de kroegbaas zeker weet dat je de tent vol krijgt. En ook die bands zijn de afgelopen jaren meer dan genoeg met hun prijs gezakt. Andere variant is zoiets als de Veldman Brothers stripped. Dan komen ze zonder drum en bas. Maar goed, dat is toch weer aardig lullig voor de drummer en bassist. En dat is een band die toch echt de kroeg wel vol krijgt op haar reputatie. Maar ook zij zijn voor de meeste kroegen nu echt te duur.