PDA

View Full Version : Electro Harmonix Signal pad



JaimeB
18 januari 2010, 01:45
Iemand ervaring met de signal pad? Ik heb een 1 kanaals versterker en wil hiermee een extra clean kanaal toevoegen. De volumepot op de gitaar wegdraaien gaat niet snel genoeg door de snelle wisselingen in onze songs.
Andere voorstellen zijn ook welkom. Ik hoor het wel! Alvast bedankt!

TimS
18 januari 2010, 01:52
Iemand ervaring met de signal pad? Ik heb een 1 kanaals versterker en wil hiermee een extra clean kanaal toevoegen. De volumepot op de gitaar wegdraaien gaat niet snel genoeg door de snelle wisselingen in onze songs.
Andere voorstellen zijn ook welkom. Ik hoor het wel! Alvast bedankt!
Een tijdje geleden had iemand dezelfde vraag. De conclusie was: versterker zo clean instellen als je nodig hebt en booster/overdrive kopen.

JaimeB
18 januari 2010, 03:01
Ik ben tevreden met de crunch die ik uit mijn jcm800 krijg. Deze boost ik voor een zwaarder geluid met een van mijn fulltone pedalen. Ik zou toch echt het liefst met een dergelijk pedaal(zoals signal pad) hetzelfde/soortgelijk effect als mijn gitaar volumepot terugdraaien willen hebben.
Toch bedankt voor je reactie

j3r03n
18 januari 2010, 10:45
Hallo JaimeB!

Ik heb de Signal Pad en gebruik hem voor dezelfde doeleinden. Mijn AC30 klinkt op het Top Boost kanaal precies zoals ik m hebben wil, maar dan heb ik geen clean. Daarom zet ik de Signal Pad ervoor, met het volume iets lager dan halverwege. Ik moet zeggen: het werkt, maar niet optimaal.

Het grote pluspunt is dus dat ik met één schop op de knop een (bijna) clean geluid hebt. Er zijn echter ook nadelen:
Het wordt niet echt clean. Het is meer clean met een dik randje. Op zich niet erg natuurlijk, maar de volumepot op de gitaar doet het beter.
Ook merk je een aanzienlijk volumeverschil (groter dan met de volumepot van de gitaar), waardoor je een compromis moet sluiten tussen clean/te zacht en niet-clean/hard genoeg.
Als laatste nadeel merk ik de kleuring in het geluid op. Het dichtdraaien van de volumepot op je gitaar snoept uiteraard een beetje hoog weg. Electro Harmonix beweert dat de Signal Pad lineair is. Nou, verre van. Het geluid wordt aanzienlijk doffer en modderiger naarmate het volume verlaagd wordt.

Ondanks deze nadelen vind ik de Signal Pad uitermate handig en zolang ik geen goed alternatief heb, blijft ie zeker op mijn board.

Aangezien ik de klank van het 'clean' mooier vind d.m.v. de volumepot van de gitaar, zit ik al een tijdje met het idee om een pedaaltje te bouwen die precies hetzelfde doet. Geen geprintplaat en andere fratsen, alleen een schakelbare potmeter in de signaalketen. Ik ben echter nogal een prutser en heb geen ervaring op dit gebied, dus dat idee schuif ik voorlopig nog even voor me uit ;)

Hopelijk kun je hiermee vooruit!

@ TimS: Zo deed ik het eerst, maar overdrive uit een versterker is vaak toch net wat mooier dan uit een doosje.

Fuhgawz
18 januari 2010, 12:16
Een tijdje geleden had iemand dezelfde vraag. De conclusie was: versterker zo clean instellen als je nodig hebt en booster/overdrive kopen.

Ik los het ook zo op, maar ipv de Signal Pad gebruik ik DH's Lucky Luca. Als je maar weinig clean speelt en de drive van je versterker zelf supervet is dan zit je echt niet te wachten op clean + booster geluid. Dat kleurt uiteindelijk toch en gaat in de weg zitten. Pure buizensound is veel vetter. Ondanks dat er veel 'clean boosters' bestaan ben ik nog geen enkele tegengekomen die je signaal echt 100% intact laat.


Aangezien ik de klank van het 'clean' mooier vind d.m.v. de volumepot van de gitaar, zit ik al een tijdje met het idee om een pedaaltje te bouwen die precies hetzelfde doet. Geen geprintplaat en andere fratsen, alleen een schakelbare potmeter in de signaalketen. Ik ben echter nogal een prutser en heb geen ervaring op dit gebied, dus dat idee schuif ik voorlopig nog even voor me uit ;)

Hopelijk kun je hiermee vooruit!

@ TimS: Zo deed ik het eerst, maar overdrive uit een versterker is vaak toch net wat mooier dan uit een doosje.

Maar... maar... de Signal Pad IS toch een volumepotmeter in een doosje? Of heb ik dat nou verkeerd begrepen?

Mitch
18 januari 2010, 12:20
Ja, maar ongetwijfeld zonder treble bleed en misschien een niet zo denderende potmeter. Dan krijg je, net als bij matige gitaren, dat zodra je het volume omlaag haalt je ook meteen getracteerd wordt op een berg modder war je niet blij van wordt. Van modder word je namelijk alleen blij als er twee dames in aan het worstelen zijn, nietwaar?
Hoe dan ook, het pedaal zal vast te helepen zijn emt een treble bleed maar ja... dit kastje is natuurlijk niet echt bedoeld voor knutselaars denk ik dan, want die maken zo'n dingetje zelf wel.
Een uitstekend werkende cut/boost als de Lucky Luca is natuurlijk een andere mogelijkheid, dan zit je niet met dit soort gezeik. Da's gewoon kwaliteit.

j3r03n
18 januari 2010, 12:44
Maar... maar... de Signal Pad IS toch een volumepotmeter in een doosje? Of heb ik dat nou verkeerd begrepen?
Er zit ook een printje in (kan ff geen foto vinden) om het frequentiespecturm 'intact' te houden heb ik ergens gelezen, maar dat doet het dus niet echt. Wat mij betreft was alleen een pot goed geweest.

Wat ik een nadeel vond aan de Lucky Luca, was dat de cut niet tot nul ging. Op de minimale stand had ik mijn versterker nog niet 'clean' genoeg. De cut en boost zijn hiervan wel nagenoeg lineair, dus dat is wel een pre. Als je de kans krijgt om deze te proberen zou ik het zeker doen!

JaimeB
18 januari 2010, 23:13
Hey,

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik mee vooruit! Ik zou graag beide pedaaltjes eens uitproberen. De signal pad hebben ze bij feedback. Die lucky luca klinkt aantrekkelijker als het idd je toon minder beïnvloedt. Ik heb Dirk Hendrik meteen een mail gestuurd voor meer info over de Lucky luca. Ik neem aan dat de kosten hoger liggen, maar een goed geluid krijgt voorrang. Ik ben alleen bang dat de mogelijkheden om deze te testen beperkt zijn. Ik wacht zijn mailtje even af.
Iemand toevallig een te koop ;)

Ik heb ook een vriend die iets dergelijks kan maken, maar hij dacht dat het waarschijnlijk duurder/net zo duur zou zijn om dit zelf te doen.

Nog een technische vraag.... is het mogelijk om mijn boostpedaal en lucky luca/signal pad zo aan te sluiten dat als ik de een intrap de ander uitgaat. Dit zou namelijk ideaal zijn. Ik hoor graag wat hier allemaal bij komt kijken. Alvast bedankt!

TimS
19 januari 2010, 02:53
Nog een technische vraag.... is het mogelijk om mijn boostpedaal en lucky luca/signal pad zo aan te sluiten dat als ik de een intrap de ander uitgaat. Dit zou namelijk ideaal zijn. Ik hoor graag wat hier allemaal bij komt kijken. Alvast bedankt!
Dubbele looper met invert functie :)

JaimeB
19 januari 2010, 12:02
hehe klinkt heftig. Ik zal eens de zoekfunctie gebruiken, want dit zegt met niks. Ik heb overigens geen effectloop op mijn amp

superken_nl
19 januari 2010, 14:06
Ondanks dat er veel 'clean boosters' bestaan ben ik nog geen enkele tegengekomen die je signaal echt 100% intact laat.


Ik wel, na een lange zoektocht uitgekomen op de MXR CAE 401. Super goed en super clean.

j3r03n
8 maart 2010, 11:15
Nog een leuk weetje over de Signal Pad:

In de storm van afgelopen weekend is hier in huis een lekkage ontstaan, waardoor mijn Signal Padje verdronken was. Kletsnat zowel van binnen als van buiten. Na een weekje op de vensterbank gelegen te hebben, kwam gisteren de ultieme test en hij doet het nog!

Moraal: je kunt gerust Bambi kijken met je Signal Pad op schoot. Kan ie hebben ;)