PDA

View Full Version : Delay met specifieke eisen



FruscianteFan
17 januari 2010, 23:33
Vandaag ontzettend zitten klooien met mijn Akai Headrush. Eerst gebruikte ik hem voor gewone delay (korte echo), langere delay (tap tempo en veel feedback) en als looper. Na heel veel gedoe toch maar een Boss DD7 gekocht omdat de Headrush gewoon niet naar behoren werkt. Vervolgens was de Headrush een uitkomst omdat ik mijn signaal wilde splitsen naar een tweede versterker (en dus de mix out gebruikte icm een extreem korte delaytijd).

Dat werkt prima, alleen wilde hij vandaag geen korte delay geven. Ik gebruik hem nu namelijk om stereo te spelen, en daarvoor heb ik een vertraging nodig die zo kort is dat je nauwelijks merkt dat het een vertraging is - maar die er voor zorgt dat het geluid uit de twee versterkers niet helemaal samenvalt.

Ben dus bang dat ik op zoek moet naar nog een delay.

Deze moet aan de volgende eisen voldoen:
- erg korte delaytijd (headrush heeft 0,5 ms, da's op zich prima)
- effect output: ik wil een output die alléén de delay geeft, niet het oorspronkelijke signaal (ook in bypass)

Tot nu toe heb ik de Ibanez DE7 en de Boss DD3 gevonden. Beide hebben in elk geval een 'direct out', dus ik neem aan dat die aan mijn eisen voldoen. Maar, ik zou graag meer opties horen :)

zjanke
17 januari 2010, 23:52
Volgens mij kun je dat met elke delay als je het signaal split voor de delay. :???: Gewoon een splittertje of een effect met stereo out waar je in een uitgangssignaal een delay zet met de mix 100% wet. Verhouding wet-dry zit op veel delay's....

FruscianteFan
17 januari 2010, 23:58
Maar op geen enkele (betaalbare) delay die ik ken, is de wet/dry op 100% wet/0% dry in te stellen, en dat heb ik dan wel nodig. Net zoals dat ik het nodig heb dat als de delay uitstaat, de 2e versterker geen geluid geeft. Ik gebruik het namelijk als effect om heel af en toe mijn setup flink voller te maken.

Shaggy
18 januari 2010, 00:00
een marshall echohead
















kuch kuch de mijne is te koop kuch /spammode

Mitch
18 januari 2010, 00:57
Zo'n beetje iedere iets oudere Ibanez of Boss delay doet dat, of be ik nou te slaperig om je vraag goed te lezen? Weet je wat, ik probeer het morgen nog een keer ;)

EDIT: ja hoor 's morgens om 9:30 denk ik nog steeds: topictitel aanpassen, want dit kun je nauwelijkes een specifieke eis noemen :D Ibanez DDL, DML, DL10, DE7 Boss DDx, ze doen het allemaal. Waarbij dan naar mijn idee voor jouw gebruik een zo exact mogelijke delay gewenst is, dus zou ik naar een DL10 kijken (zeer regelmatig tweedehands te vinden voor een paar tientjes) of een willekeurige Boss DD3/5/6...

FruscianteFan
18 januari 2010, 10:16
@ Shaggy: zo makkelijk is het niet. Volgens de online gebruiksaanwijzing doet de Echohead niet wat ik wil.

@ Mitch: ik kwam erachter dat de Ibanez AD9 dat ook doet, ja.

Ik zou wel graag een analoge delay willen, maar natuurlijk zou ik die dan graag gebruiken voor andere doeleinden - en om nou halverwege de set pedalen anders te gaan pluggen, is ook zowat - dus ik hoor graag meer goedkope, compacte, lichte alternatieven. Wat dat betreft is de Echohead natuurlijk wel goed, afgezien van dat die niet doet wat ik wil.

edit: da's goed nieuws, Mitch. Heel exact hoeft het ook weer niet te zijn trouwens, het is geen rocket science (doch wel zeer serieus!).

Ik bedenk net trouwens dat we bij de afgelopen repetitie hebben besloten dat stereo spelen überhaupt niet zo nodig is als we live de strijkers erbij hebben, alleen zullen die er niet altijd bij zijn.

Mitch
18 januari 2010, 10:20
Ja, mar pas op: een analoge delay met stevige filtering als een AD9, als je daar het wet signal van gebruikt krijg je dus een totaal andere sound. Jij wil je delay feitelijk kunnen gebruiken als splitterbox. Dan moet je ver weg blijven van een AD9. Misschien dan aan de DE7, die kun je schakelen van gefilterd (echo) naar transparant (delaymode) en heeft die zelfde dry/wet outputs.

FruscianteFan
18 januari 2010, 10:31
I know, I know. Maar het effect gaat nog wel door distortion enzo, dus dat het een warmere klank geeft is op zich geen probleem. Als het daardoor minder strak gaat, is dat wel vervelend.

AD9 is denk ik toch te duur.

yhcmarc
18 januari 2010, 10:51
Maar op geen enkele (betaalbare) delay die ik ken, is de wet/dry op 100% wet/0% dry in te stellen, en dat heb ik dan wel nodig. Net zoals dat ik het nodig heb dat als de delay uitstaat, de 2e versterker geen geluid geeft. Ik gebruik het namelijk als effect om heel af en toe mijn setup flink voller te maken.

Met de blend voluit = 100% wet.
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/101327/Electro-Harmonix-%231-Echo-Digital-Delay.jpg

Over het uitzetten van de 2e amp, een simpele A/B/Y box lost dat ook op.

Mitch
18 januari 2010, 10:58
.... en maar één uitgang...

Swan
18 januari 2010, 11:06
Net zoals dat ik het nodig heb dat als de delay uitstaat, de 2e versterker geen geluid geeft. Ik gebruik het namelijk als effect om heel af en toe mijn setup flink voller te maken.

en daar sleep je dan een hele extra versterker voor mee :dontgeti:
ik zou gewoon een ABY pedaaltje nemen met een DE7 achter de B uitgang, kan je ook nog wisselen tussen de twee amps voor extra geluiden...

FruscianteFan
18 januari 2010, 11:27
en daar sleep je dan een hele extra versterker voor mee :dontgeti:
ik zou gewoon een ABY pedaaltje nemen met een DE7 achter de B uitgang, kan je ook nog wisselen tussen de twee amps voor extra geluiden...
Die tweede versterker sleep ik zelf niet mee, en 3 van de 4 bandleden maken er gebruik van (we hebben meerdere nummers met 2 gitaren).

Ik wil het laten bij zo min mogelijk extra pedalen. Als het dan met een DE7 alleen kan, zie ik niet waarom ik ook een ABY erbij zou moeten nemen.

Die #1 Echo zou best een geschikte kandidaat kunnen zijn. Ik gebruik tot nu toe de bypass-uitgang van de Korg DT-10 om het signaal te splitsen. Het gaat er dus vooral om dat het een optie is om enkel het vertraagde signaal op 1 uitgang te hebben.

edit: Dat klopt ook weer niet helemaal: met de #1 kan ik volgens mij niet het signaal muten door het effect uit te schakelen.

Mitch
18 januari 2010, 14:10
Nee, die #1 was ongetwijfeld goed bedoeld maar dat zoek je niet.
Een tuner misbruiken als splitter, een delay tot splitter degraderen...tsss... :D

Willlem
18 januari 2010, 21:35
weet niet of het exact is wat je zoekt, omdat het hier volgens mij ook door verschillende mensen door elkaar wordt gehaald. maar ik heb destijds dit topic geopend omdat ik een dergelijke (exact dezelfde?) vraag had: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118143

mijn oplossing was toen idd de EH#1 zoals marc die aanraadde op 100% level/effect/wet, maar ook de nova repeater van tc electronics kan het trucje middels een "kill dry" knop.

succes ermee!

FruscianteFan
18 januari 2010, 21:57
Nee, ik heb voor ogen een pedaal te nemen dat ófwel geen signaal doorgeeft, ófwel het signaal vertraagd doorgeeft. Misschien is het handig als-ie het droge signaal wel altijd doorgeeft via een andere output, maar dat is niet noodzakelijk omdat het permanent splitten van het signaal geen probleem is.

Dus, wat ik wil:
situatie 1: mijn signaal komt alleen uit mijn normale versterker
situatie 2: mijn signaal komt uit mijn normale versterker en met vertraging door de andere versterker.

Als ik een #1 zou aanschaffen, zou ik ineens permanent uit twee versterkers komen, da's niet de bedoeling. Weliswaar kunnen we dan alsnog het signaal muten, maar met de pedalen die niet voor mijn neus staan. En ik wil het wel zelf bedienen.

FruscianteFan
19 januari 2010, 17:32
Vanmiddag eens bij Schreeven langsgeweest, en samen met Jaap een stuk of wat pedalen uitgeprobeerd. o.a. de Boss DD3, Marshall Echohead, Digitech DigiDelay, EHX Stereo Memory Man. De Boss en de EHX kwamen als enige in de buurt: op de juiste manier aangesloten, geven ze alleen het effect als ze uitstaan. Echter, geen enkel pedaal geeft geen 'dry' als-ie uitstaat.

Heel misschien dat de Ibanez DE7 wel doet wat ik wil, maar ben bang dat het nog lastiger wordt dan ik dacht. Nog een Headrush wil ik niet, heb nu wel genoeg van dat kreng.

Mitch
19 januari 2010, 19:45
Echter, geen enkel pedaal geeft geen 'dry' als-ie uitstaat.
Nee, dat zou wat zijn dat als je je pedaal uitzet, je geen geluid meer hebt. Zou wel de ultieme tonesuck zijn, maar da's voor een ander topic.
Misschien toch maar aan de ABY?

FruscianteFan
19 januari 2010, 19:56
Dat is dus juist het hele idee, en precies hoe ik de Headrush nu gebruik:
de Headrush heeft meerdere uitgangen. Een mix, een effect, en nog wat. Als je alleen de mix hebt aangesloten, krijg je alle output: zowel dry als wet. Sluit je alleen effect aan, dan krijg je ook alleen het effect - geen effect, dan helemaal geen geluid. Sluit je mix én effect aan, dan krijg je in 'mix' alleen dry, en in 'effect' alleen wet. Ik heb dus eerst het signaal gesplitst, en dan de Headrush aangesloten op 'effect': als hij uitstaat, mute hij het signaal. Als hij aanstaat, geeft hij alleen de repeat. Precies wat ik nodig heb, behalve dus dat het een onbetrouwbaar onding is.

Mitch
19 januari 2010, 20:01
Op die manier...
Nou, dan heb je je wens wel erg omslachtig uitgelegd. Maar goed, dat bleek ook wel uit de grote verscheidenheid van oplossingen ;)
Niet blijven kutten met zoiets, gewoon datgene kopen wat je nodig hebt. Splitter, ABY, whatever...

FruscianteFan
19 januari 2010, 20:08
Op die manier...
Nou, dan heb je je wens wel erg omslachtig uitgelegd. Maar goed, dat bleek ook wel uit de grote verscheidenheid van oplossingen ;)
Niet blijven kutten met zoiets, gewoon datgene kopen wat je nodig hebt. Splitter, ABY, whatever...
Vind het wel meevallen, dit staat in de openingspost:


Deze moet aan de volgende eisen voldoen:
- erg korte delaytijd (headrush heeft 0,5 ms, da's op zich prima)
- effect output: ik wil een output die alléén de delay geeft, niet het oorspronkelijke signaal (ook in bypass)

Maar goed, dat doet er niet toe. Nog maar eens goed overwegen wat de beste oplossing is (lees: niet duur en het liefst in één doosje).

Mitch
19 januari 2010, 20:24
Ik ga 't nog een keer proberen te doorgronden. Als je de dry out van de splitter/delay gewoon naar je main amp laat lopen is er toch helemaal geen probleem?

Swan
19 januari 2010, 20:33
Dat is dus juist het hele idee, en precies hoe ik de Headrush nu gebruik:
de Headrush heeft meerdere uitgangen. Een mix, een effect, en nog wat. Als je alleen de mix hebt aangesloten, krijg je alle output: zowel dry als wet. Sluit je alleen effect aan, dan krijg je ook alleen het effect - geen effect, dan helemaal geen geluid. Sluit je mix én effect aan, dan krijg je in 'mix' alleen dry, en in 'effect' alleen wet. Ik heb dus eerst het signaal gesplitst, en dan de Headrush aangesloten op 'effect': als hij uitstaat, mute hij het signaal. Als hij aanstaat, geeft hij alleen de repeat. Precies wat ik nodig heb, behalve dus dat het een onbetrouwbaar onding is.

gewoon een ibanez de7 nemen en ook een kabel in de dry doen die nergens heengaat.

FruscianteFan
19 januari 2010, 20:37
Ik ga 't nog een keer proberen te doorgronden. Als je de dry out van de splitter/delay gewoon naar je main amp laat lopen is er toch helemaal geen probleem?
Grappig, in mijn ogen is het toch heel simpel ;)

Die dry out is niet relevant. Het gaat er echt alleen maar om een delaypedaal te hebben dat een uitgang heeft die ófwel alleen het effect laat horen, ófwel helemaal niks laat horen - of hij dan nog een output heeft en wat daar allemaal uitkomt, maakt niet eens uit.

edit: Swan, ik kan die DE7 nergens uitproberen. Weet jij of die inderdaad, met een dummy in de dry out, helemaal geen geluid geeft uit de output als hij uit staat?

Mitch
19 januari 2010, 20:41
Als het zo simpel was had je het al lang zelf verzonnen? :soinnocent:
Wat hier boven staat is niet eens nodig maar is wel het idee: een oude delay kopen met twee outputs en in de dry out niets stoppen. Klaar.

FruscianteFan
19 januari 2010, 20:53
Als het simpel was, had ik het antwoord met een beetje research al gevonden ja ;)

Swan
19 januari 2010, 21:27
ja volgens mij werkt de DE7 hetzelfde als de Headrush (en nog wel meer delays) alleen een kwestie van een dummyjack in de dry output doen en dan komt er alleen delayed signaal uit de andere output.

FruscianteFan
19 januari 2010, 21:38
ja volgens mij werkt de DE7 hetzelfde als de Headrush (en nog wel meer delays) alleen een kwestie van een dummyjack in de dry output doen en dan komt er alleen delayed signaal uit de andere output.
Maar vandaag bleek dat in ieder geval de Boss DD3 dat niet doet: in bypass laat hij wel gewoon signaal door.

Rom
19 januari 2010, 21:42
Heb je al eens gekeken naar de nova repeater van tc electronics? Die heeft een killdry. En met de tap functie of de devision knop is ie tot vrij korte delaytijden instaat.

http://www.tcelectronic.com/novarepeater.asp

FruscianteFan
19 januari 2010, 23:19
Het ziet ernaar uit dat die wel doet wat ik wil, want blijkbaar is die 'kill dry' voor gebruik in een parallelle FX-loop. Cool.

Rom
20 januari 2010, 01:16
Ik heb hem en ben meer dan tevreden. Enorm flexibel ding en klinkt in mijn oren top.

Inderdaad te gebruiken in je fx-loop. Sterker, daar heeft ie een aparte input voor. Een instrument en een loop input dus.

En ik vind de prijs voor zo'n ding echt heel erg meevallen.

Swan
20 januari 2010, 09:15
Maar vandaag bleek dat in ieder geval de Boss DD3 dat niet doet: in bypass laat hij wel gewoon signaal door.

ik zal vanmiddag m'n DE7 even voor je testen.

FruscianteFan
20 januari 2010, 10:26
ik zal vanmiddag m'n DE7 even voor je testen.
Dat waardeer ik enorm!