PDA

View Full Version : Keybord aansluiten op Roland Cube



Git Aar
17 januari 2010, 22:45
Ivm geplande aanschaf van een keybord vroeg ik me af of we die op een roland cube 20x (of een stagg 40w akoestische) versterker aan kunnen sluiten, en of een gebruikelijke gitaar plug in een keybord kan.

MarkS
17 januari 2010, 23:04
Een gitaarspeaker is niet berekend op het frequentiebereik dat een keyboard/synth kan weergeven.

Wiellem
17 januari 2010, 23:16
Ik denk dat je met die Stagg versterker een beter geluid gaat krijgen dan met de Roland, maar het zal inderdaad niet echt geweldig gaan klinken.

Git Aar
18 januari 2010, 00:02
Het hoeft niet zo perfect te klinken. Het is alleen voor af en toe zoals een bruiloft of ander feestje. Anders zoek ik een oude stereo versterker met een paar boxen v marktplaats voor weinig.

Pé.
18 januari 2010, 01:19
Ik kan je voor optredens een kleine cube echt afraden als toetsenversterker. Hooguit als monitor, maar zelfs dat nog liever niet.

Ik kan je ook echt afraden om een huis-tuin-en-keuken hifi stereoset aan te schaffen, deze luidsprekers zijn niet bedoeld voor hogere volumes (en als je een beetje zaaltje moet trekken moet het geluid toch vaak harder dan verwacht).

Wat ik je wel aan kan raden: Actieve PA Speakers. Dat zijn vaak boxen van kleinere zangsetjes (alles kleiner dan sets bedoeld voor <500 man noem ik klein) met een ingebouwde versterker. Of een zangmonitor, dat kan net zo goed. Ideale keyboardversterkers.

Wat ook prima kan is een basversterker. Vrijwel iedere basversterker met een beetje speaker kan prima doorgaan als toetsenversterker. Sterker nog, de meeste keyboardversterkers zijn niets meer dan veredelde basversterker met wat meer kanalen. Vaak zit op een beetje versterker zelf een grafische EQ, waardoor je nog veel beter je geluid af kunt stellen.

Je kunt beter te veel vermogen hebben en terugdraaien dan dat je ergens staat met veel te weinig.

Git Aar
18 januari 2010, 15:14
Tnx. Die basversterker gaat er sowieso een keer komen.

Gjalt
18 januari 2010, 21:59
Het is zeker niet aan te raden om je cube 20 te gaan gebruiken als keyboard versterker.

Ik gebruik die van mij nog wel eens op een laag volume als monitor voor mezelf als er weer eens te weinig monitors aanwezig zijn op gelegenheidsfeestjes, maar ideaal is het zeker niet.
Zoek voor een setje actieve speakers van het merk HK Audio, dat moet meer dan voldoende zijn.

Psychomantis
19 januari 2010, 20:07
Zeker niet op gitaarversterkers doen.
Het eerste probleem is, is dat het helemaal niet klinkt.
Ten tweede is een gitaarversterker er niet op berekend en kan je hem kapot spelen.
En ten derde is een gitaarversterker niet voorbereid op apparaten die een lijnsignaal voortbrengen. Een gitaaramp heeft een voorversterker dus dan gaat je keyboard oversturen. Dan moet je op zoek gaan naar het punt waar de gitaarversterker niet overstuurt en dan hou je meestal veel te weinig geluid over.
Met 20 watt redde je het zo al niet volgens mij.
Om die redenen heb ik een laney keyboardamp aangeschaft waar ik heel tevreden over ben (kijk maar eens in het offtopic segment). Niet te duur 2dehands, goeie equalizer, en heel, heel luid (150 Watt).

mezelf
19 januari 2010, 21:29
Je kan beter gewoon wat boksen met een gewone radio versterker op je keyboard zetten.
Als je iets aansluit op een versterker , waar ze eingelijk niet voor bedoeld zijn , kun je soms vervelende kortsluiting krijgen in je instrument.

Pé.
19 januari 2010, 23:32
Pardon? Hoe kom jij aan deze wijsheid? Kortsluiting... Hoe kom je er bij?

Misschien is het verstandig om niet te reageren op onderwerpen waar je totaal geen verstand van hebt.


TS: Je kunt het beste een versterker kopen welke bedoeld is voor het luid weergeven van geluid. En dan bedoel ik geen Ahoy volumes, maar je gaat al snel een stuk sneller dan dat je een cd'tje in de woonkamer zou zetten. De meeste huis-tuin-keuken versterkers zijn hier absoluut niet voor bedoeld en je zult ze dus op deze manier ook snel vernielen. Een bas-, keyboard- of zangversterker (actieve PA speaker) zul je veel meer aan hebben. De opmerking van 'mezelf' kun je het beste maar negeren geloof ik..

Git Aar
20 januari 2010, 00:16
Ik beloof plechtig geen gitaarversterker aan een keybord te hangen :)
Ik denk dat ik voor een bascombo ga. Speakers is leuk, maar ook duur en die bas gaat er toch ook een keer komen.
Alleen mn gitaarbudget is al op tot 2013 ofzo..

Pé.
20 januari 2010, 02:11
Behringer heeft prima bascombo's voor fatsoenlijke prijzen.. Hartke klonen voor minder dan de helft van de prijs.

Wel even opletten dat je geen versterker met aluminium speaker(s) koopt, dat klinkt voor toetsen vaak schel. Tenzij er een 7-bands grafische EQ op zit, dan kun je dat schelle wel weer weghalen en maakt het geen drol uit..

Succes met het vinden van de versterker!

mezelf
20 januari 2010, 21:24
@ pe
Ik heb namelijk hetzelfde BIJ MIJ ZELF! gehad.
En die reperatie heeft mij 120 euro gekost.
En btw ik heb het nu over het keyboard , niet over een versterker.

darkrazer
20 januari 2010, 22:16
K heb tijdens de muziekles op mn middelbare school wel eens een keyboard op het drive kanaal van een cube aangesloten. Gaf best een geinig effect (synth achtig) en alles is heel gebleven, maar dat was wel op een relatief laag volume...

Pé.
21 januari 2010, 06:11
@ pe
Ik heb namelijk hetzelfde BIJ MIJ ZELF! gehad.
En die reperatie heeft mij 120 euro gekost.
En btw ik heb het nu over het keyboard , niet over een versterker. Grapjurk, je zult zelf wel iets verkeerd hebben gedaan. Het is fysiek onmogelijk een keyboard op te blazen door hem via de normale lijnuitgang aan een ingang van een versterker te hangen. De versterker gaat wat oversturen in een extreem geval kun je wat schade aan de voortrap van je versterker aanrichten, maar schade aan het keyboard is onmogelijk. Er zullen ongetwijfeld andere factoren meegespeeld hebben met deze kwestie.

Misschien kun je even nagaan wat ze precies gerepareerd hebben, dan zul je vast al snel zien dat je een keyboard niet op deze manier kapot kunt maken. Nooit.

Psychomantis
21 januari 2010, 21:11
Grapjurk, je zult zelf wel iets verkeerd hebben gedaan. Het is fysiek onmogelijk een keyboard op te blazen door hem via de normale lijnuitgang aan een ingang van een versterker te hangen. De versterker gaat wat oversturen in een extreem geval kun je wat schade aan de voortrap van je versterker aanrichten, maar schade aan het keyboard is onmogelijk. Er zullen ongetwijfeld andere factoren meegespeeld hebben met deze kwestie.

Misschien kun je even nagaan wat ze precies gerepareerd hebben, dan zul je vast al snel zien dat je een keyboard niet op deze manier kapot kunt maken. Nooit.

inderdaad, volledig juist wat pe hier zegt. Ik vermoed dat er een ander probleem met je keyboard was of dat het helemaal niets met de versterker te maken had. Tenzij je de versterker verkeerd aangesloten hebt fzo.

Die behringer dingen heb ik wel wat over gehoord. 2dehands kan je voor heel goed prijzen een behringer combootje op de kop tikken. Ik heb wel gelezen van iemand die 3 keer de 1800FX had gekocht dat ie 3 keer de hf tweeter had opgeblazen.
Ook oude versterkers zijn dikwijls nog goed en goedkoop. De laney linebacker serie is naar verluid heel goed, en de peavey kb300 is heel goed, die werd bijna 20 jaar aan een stuk gemaakt. enig nadeel: oude combos zijn zwaar, heel, heel zwaar (48 kilo voor de kb300 :()

humbucker
21 januari 2010, 21:35
Inderdaad, laney linebacker zijn prima bakken daarvoor. Zo'n linebacker keyboard versterker was m'n eerste gitaarversterker. 120W, 15inch speaker. Klonk clean absoluut niet slecht, goed zelfs! Maar uiteindelijk toch verkocht en een buizenbak gehaald. Dat was toch beter :)

Ik heb de mijne ongeveer 2 jaar geleden verkocht voor 200€, was best een goede deal denk ik. Je zou ze normaal voor minder moeten vinden!

Gjalt
21 januari 2010, 22:42
Je kan ook gewoon een marshall kopen, jaag daar je hammond doorheen en instant deep purple :cooler:
(Al zag ik bij de laatste tour van Jon Lord dat hij Randalls gebruikte ipv Marshall)

En als je toch een keyboard koopt. Je zal toch niet meteen grote optredens met bandjes en alles hebben. De meeste keyboards (!) hebben gewoon ingebouwde speakers die prima zijn voor thuis gebruik. Ik weet niet precies wat je allemaal van plan bent en wat je budget is voor je keyboard.

alias
22 januari 2010, 20:00
Als je een keyboard of ander wide-range bron wilt uitversterken d.m.v. een basversterker, moet die dan niet ook voorzien zijn van een tweeter?
Dat heeft toch niet iedere basversterker?

Pé.
22 januari 2010, 20:56
Dat klopt, niet elke, maar wel veel ;) Inderdaad wel iets om op te letten. 10 en 12" speakers gaan vaak wel vrij hoog in frequentiebereik, 15" blijft over het algemeen steken bij 3000-4000 Hz.

Psychomantis
22 januari 2010, 23:55
Dat klopt, niet elke, maar wel veel ;) Inderdaad wel iets om op te letten. 10 en 12" speakers gaan vaak wel vrij hoog in frequentiebereik, 15" blijft over het algemeen steken bij 3000-4000 Hz.

Juist, als je een basamp koopt met 10" of 12" speaker (of kleiner bij bijvoorbeeld een micro cube bass) dan kan ie normaal zonder probleem een breed frequentiebereik aan. Heeft ie een 15" speaker zou ik toch voor een met een HF tweeter erbij gaan. Bij de hogere wattages heb je dan ofwel een dikke 15" speaker met een hf tweeter erbij ofwel meerdere 10" of 12" speakers.

Pé.
24 januari 2010, 02:42
Je kan ook gewoon een marshall kopen, jaag daar je hammond doorheen en instant deep purple :cooler:
(Al zag ik bij de laatste tour van Jon Lord dat hij Randalls gebruikte ipv Marshall). Of, zoals ik doe, een synth met een goed hammond geluid door een MI Audio Blues Pro jagen die hem lekker de oversturing in helpt. Of elke andere Tubescreamer-gebaseerd (heb zelf 3 jaar lang met een Behringer TO100 gespeeld) pedaal, keyboards en de spelers daarvan zijn niet zo kieskeurig in pedalen. ;) Sterker nog, veel toetsenisten gebruiken helemaal geen pedalen maar de digitale emulatie daarvan.

pannekoek
24 januari 2010, 03:01
een roland cube heeft gewoon een aux ingang, volgens mij kan dat prima

Psychomantis
24 januari 2010, 14:41
een roland cube heeft gewoon een aux ingang, volgens mij kan dat prima

Verschillende van die kleine ampjes hebben een aux-in, maar lekker gaat het nooit klinken en in theorie kan je speaker het niet aan.

Pé.
24 januari 2010, 16:34
Inderdaad, die Aux ingang is vaak bedoeld voor een cd- of mp3-speler, maar dan op slaapkamer niveau. Niet voor keyboards op optreedniveau.

Puerco
25 januari 2010, 00:38
Vroeger, toen je nog geen drempels had, alleen kuilen, werd er niet zo pietluttig gedaan over specifieke soorten versterkers en werden toetsen (toen nog een orgel of een piano) gewoon op een versterker aangesloten die voorhanden was.
Een klassieke combi is een Fender Rhodes piano met een twin reverb eronder. Ook een bas of microfoon (voor zang of mondharmonica) werd gewoon ingeplugd en een gitaar in een oude buizenradio of zelfs een tapedeck was ook niet ongebruikelijk.
Tegenwoordig denkt men al snel dat alles ontploft als er iets anders dan een gitaar in een gitaarversterker geplugd word of andersom. Zo een vaart loopt het ook weer niet, zolang je maar geen speakeruitgang op een versterker ingang plugt.
Ligt er ook aan wat voor uitgang je keyboard heeft, als er een uitgang is voor een versterker kan het best, als je een aux out hebt kan die op de aux in van je cube. Of het optimaal/acceptabel klinkt is natuurlijk een tweede maar dat kun je zelf uittesten.

Pé.
25 januari 2010, 00:45
Het was dan ook niet ongewoon dat de zooi er om de haverklap uit lag omdat het opgeblazen was. Tuurlijk, een dikke Twin Reverb of Marshall met bijhorend 4x12 cabinet kan best wat hebben. Ik speel zelf met m'n synth over een Roland Bolt 60 waar een Roland Transducer speaker in zit, kan best veel hebben.

Het probleem echter hier is dat het niet om een dikke versterker gaat. Het gaat om een kleine Roland Cube 20x met een 8" speaker. Tuurlijk, voor thuisgebruik en slaapkamerniveau gaat dat prima. En een keertje optreden omdat het niet anders is kan ook wel. Maar de TS vroeg zich af of hij voor optredens(!) dit versterkertje kan gebruiken om toetsen uit te versterken. Dat is niet aan te raden omdat de speaker best wel kapot wil gaan als je daar op hogere volumes toetsensamples overheen knalt. Ik spreek uit ervaring :)

Daarnaast moet je niet vergeten dat vroegâh zaken veel steviger gebouwd werden. Beetje fenderbak uit de 60's redt het tegenwoordig nog prima.

paulusdeBKB
25 januari 2010, 01:01
Alle goede tips zijn al gegeven maar ik had toch zin om even te posten...

- keyboard aansluiten op een wat zwaardere gitaarversterker kan prima, het klinkt alleen niet goed.
- keyboard aansluiten op een lichte gitaarversterker gaat mis als je hem te hard zet. Je loopt dan kans de speakers op te blazen.
- keyboard aansluiten op een basversterker kan ook. Koop er dan eentje met een tweeter omdat je anders te weinig hoog hebt.
- beste optie: keyboard aansluiten op een powered monitor, bijvoorbeeld een JBL Eon. Mackie, Peavey, LEM, Solton, HK Audio en RCF maken ook mooie powered monitors voor niet te veel geld. Tweedehands zijn ze goed te vinden.

@ Mezelf: volgens mij ben je bij de reparatie afgescheept met een lulverhaal. Keyboard opblazen door de versterker kan niet. De enige manier die ik me kan voorstellen waarop dat toch zou kunnen gebeuren, is als de versterker ook kapot is gegaan en er op de een of andere manier stroom op de input is komen te staan.

nico verduin
25 januari 2010, 07:37
Ik zou gewoon voor 2 actieve studio monitoren gaan. Mijn configuratie:
- Technics KN2000
- Hammond xm-1
- El cheapo (kreeg hem gratis) piano module
- Buizen pre-amp voor de hammond xm-1 (zelfbouw)
- midi channel switcher (oude roland ...800 of zo)
Alles door een eenvoudig mengpaneel
En dan naar een setje VTX-6 monitors.

De hammond gaat via een stereo volume pedal (George Dennis) naar de buizen pre-amp (dual stereo channel) en dat wil wel.

alles is op "line" signal level gebaseerd en werkt prima. Heb ooit wel eens over een paar buizenbakken gespeeld, maar dat werd het niet. Stuurt veel te snel over.....

Kim Wilson
25 januari 2010, 09:07
Ik had destijds voor mijn keyboard een GEM actieve 12" PA-speaker. Daar kwam een fantastisch geluid uit, en hard genoeg om te oefenen. Zoiets, of een actieve floormonitor (al denk ik dat die laatste teveel op zang gericht is, dus veel mids) is de mooiste en relatief goedkope oplossing.

Psychomantis
25 januari 2010, 21:50
Ik had destijds voor mijn keyboard een GEM actieve 12" PA-speaker. Daar kwam een fantastisch geluid uit, en hard genoeg om te oefenen. Zoiets, of een actieve floormonitor (al denk ik dat die laatste teveel op zang gericht is, dus veel mids) is de mooiste en relatief goedkope oplossing.

iemand zei me inderdaad ooit dat monitors meer op mids gevoiced waren, maar of dat waar is weet ik niet en het zou kunnen dat je het niet hoort of gewoon met de toonregeling kunt aanpassen.
Wat wel belangrijk is bij het versterken van een keyboard: zorg dat je zeker een equalizer hebt. Op keyboard en basversterkers is dat geen probleem, maar op monitors of actieve boxen durft dat wel eens te ontbreken omdat daar meestal een mengpaneel met toonregeling voorgeschoven wordt. Als je (makkelijk bereikbare) toonregeling op je keyboard hebt is er natuurlijk geen probleem. (ik heb wel toonregeling op mn keyb maar is vreselijk om dat aan te passen)

Kim Wilson
26 januari 2010, 09:15
Ik had er helemaal niks tussen. Ja, een kabel, meer niet. En dat ging gewoon goed. Voor in de band zou een eq idd wel handig zijn, dan kun je er wat bas uithalen en misschien iets meer mids (heel iets maar) toevoegen.

harrie-beton
26 januari 2010, 09:34
Een vrij onbekend bandje uit Engeland, Deep Purple, speelde altijd toetsen op gitaarversterkers. En ook vrij hard.

http://www.freewebs.com/paiceashtonandlord/pal%20john%20lord.bmp

Pé.
26 januari 2010, 13:35
Haha, grapjurk. Die hadden we al gehad. ;)

Nogmaals, als je fatsoenlijke speakers onder je versterker hebt staan kan het makkelijk. Ik speel zelf met mijn hammondkloon af en toe over m'n Peavey Windsor met een EVM 15L, instant Deep Purple. Dat is leuk voor 1 of 2 nummers, maar dan wil je ook weer iets anders. En dat was het grappige vroeger, daarvoor had je gewoon 5/6 verschillende toetsenborden op het podium staan.

Voor een beetje neutraal geluid op optreedvolume: Actieve PA speaker, actieve zangmonitor, keyboardversterker of een basversterker. Kies je keuze!