PDA

View Full Version : Goede allround distortion gezocht.



hugo123
17 januari 2010, 20:32
Hallo iedereen! Na het aanschaffen van een serieuze amp + gitaar, moet ik opnieuw beginnen met mijn zoektocht naar een lekkere distortion. Ik zoek een goede, allround distortion, om bijvoorbeeld covers mee te spelen. Ik zoek eigenlijk een behoorlijke mainstream sound, zoals dit liedje bijvoorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=KTZfvFJxHD4

dit vind ik wel een lekkere sound. Ik dacht aan een RAT omdat die mij zo vaak is aangeraden, en ik hem nog steeds nooit gekocht heb. Is dit een goede keuze of kan ik beter naar andere dingen zoeken. En welke versie van de RAT vinden jullie de beste?

alvast bedankt!

robert-gitarist
17 januari 2010, 20:40
Misschien ook wel handig om te vermelden wat voor soort covers je speeld en welke amp je nu hebt ;)

Nielsje
17 januari 2010, 20:42
Euhm...zoek je niet gewoon een akoestische gitaar? :D

verder:

* Ik vind de RAT geen erg flexibele allround distortion
* Vermeldt je gitaar en amp, we gaan dat natuurlijk niet allemaal onthouden
* Budget?

hugo123
17 januari 2010, 20:45
Haha, ach iets verder doorspoelen in het liedje;) Het is ook maar een voorbeeld. Ik speel nu op een Fender CP 60's strat en een Fender Blues Deluxe RI. Budget, hmm rond de 100 euro ofzo. Iets meer of minder maakt niet uit. En qua covers, ik speel niet zoveel covers, maar soms wil ik gewoon meespelen met het een of het andere, ik speel sowieso vaak clean. Maar gewoon top 40 zooi enzo;) Of wat classic rock enzo.

the sure thing
17 januari 2010, 22:57
Ik zou de Fulltone Dist Pro eens proberen de scoren. Die is 2e hands wel voor EUR 125 te vinden en ik vind het een veelzijdig instelbare distortion. Zowel voor enkelspoelers als humbuckers. Ze zijn erg veelzijdig instelbaar, maar het nadeel is dat het geen "plug & play" pedaaltje is: je moet er wel ff voor gaan zitten om de kleine regelaartjes optimaal in te stellen. Maar dan heb je ook wat!

Einzeln
18 januari 2010, 10:07
http://www.janslot.nl/catalog/images/Selmer/altsaII.gif

schizo910
18 januari 2010, 10:49
Haha, ach iets verder doorspoelen in het liedje;)


? Ik hoor echt geen duidelijke distortion in dat voorbeeld :makeup:

Je vraag is eigenlijk behoorlijk open, je wilt een vrij algemene maar wel veelzijdige distortion? De fulltone die aangeraden werd is een optie, de RAT zou ik links laten liggen. Ik persoonlijk hou erg van de RAT maar echt subtiel is hij niet. Het blijft zoals vaak een kwestie van pedalen gaan testen in een zaak met een behoorlijke collectie :p Ook niet onbelangrijk, wat is je budget? *edit* sorry over je laatse post heen gelezen

Ik zou proberen: Emma reezafratzitz, Fulltone Dist Pro, Blackstar HT DistX, Blackstar Dual, Tech 21 XXL (Hier zijn de meningen enorm over verdeeld, maar als je de juiste instelling vindt, in mijn ogen een heerlijk pedaal) En geloof het of niet; ik zou in jouw geval ook de Boss DS-1 eens proberen.

Tankman
18 januari 2010, 12:48
Ik zou proberen: Emma reezafratzitz, Fulltone Dist Pro, Blackstar HT DistX, Blackstar Dual, Tech 21 XXL (Hier zijn de meningen enorm over verdeeld, maar als je de juiste instelling vindt, in mijn ogen een heerlijk pedaal) En geloof het of niet; ik zou in jouw geval ook de Boss DS-1 eens proberen.

Mooi lijstje Schizo! Ik wil hier nog op toevoegen: Hardwire Valve Distortion en misschien omdat je nou juist wilt gaan coveren en dan wel vaak verschillende distortions nodig zal hebben voor verschillende sounds iets als de Boss OD-20 of de TC ELectronic Nova Drive. Wel boven je budget, maar zeker de moeite waard om even te bekijken.

ellisvertellis
18 januari 2010, 12:55
Ik zeg: Fulltone OCD. Daar krijg je nou eens echt geen slecht geluid uit! Van boost, over zeer lichte drive tot "normale" dist, donkere of frissere sound, Fender- of Marshall-sound. Voor het echt zware werk is hij wat minder geschikt.
Tweedehands voor 120E te krijgen.

Succes in je zoektocht!

ateng
18 januari 2010, 13:42
Haha, ach iets verder doorspoelen in het liedje;) Het is ook maar een voorbeeld. Ik speel nu op een Fender CP 60's strat en een Fender Blues Deluxe RI. Budget, hmm rond de 100 euro ofzo. Iets meer of minder maakt niet uit. En qua covers, ik speel niet zoveel covers, maar soms wil ik gewoon meespelen met het een of het andere, ik speel sowieso vaak clean. Maar gewoon top 40 zooi enzo;) Of wat classic rock enzo.

Sorry hoor maar ik hoor ook geen overstuurde gitaar, wel een sax :(
Misschien is Line6 M9 wel wat voor je, heel compact en heel veel sounds tot je beschikking.

schizo910
18 januari 2010, 14:13
Sorry hoor maar ik hoor ook geen overstuurde gitaar, wel een sax :(
Misschien is Line6 M9 wel wat voor je, heel compact en heel veel sounds tot je beschikking.


Maar wel ff flink over het budget van €100 en veel meer dan mogelijkheden dan waar de TS om vroeg... :???:

hugo123
18 januari 2010, 15:22
Haha, dat is ook deels de bedoeling, de distortion is er wel degelijk, maar moet een beetje blenden in de mix, in plaats van dat het heel erg uitkomt in de mix. Ik hoor trouwens net, dat door de kwaliteit van dat filmpje hoor je de gitaar niet echt, ik zal ff iets anders posten. Dit is ook een voorbeeld al iets meer in "band" vorm: weer slechte kwaliteit maar ach:
http://www.youtube.com/watch?v=vfRJHt_8Yy8

Kim Wilson
18 januari 2010, 15:28
Een POD. Die "blendt wel goed in de mix", en je hebt keus uit heel veel verschillende sounds.

Of een Metal Zone. Daar vind je in de bandmix ook niks meer van terug, net als een POD.


:chicken:

TimS
18 januari 2010, 15:48
Een POD. Die "blendt wel goed in de mix", en je hebt keus uit heel veel verschillende sounds.

Of een Metal Zone. Daar vind je in de bandmix ook niks meer van terug, net als een POD.


:chicken:

Dan is de suggestie van Nielsje zo gek nog niet, een akoestische gitaar blend ook wel goed in de mix onversterkt.

HaroldA
18 januari 2010, 16:21
Is de MI Audio Crunchbox al genoemd? 2e hands vanaf 50,-

muziekschuur
18 januari 2010, 16:37
Weet je het verschil tussen buizen overdrive en Distortion? Wat iets eigenlijk solidstate vervorming betreft? Dus een doosje dat het geluid zeg maar slechter maakt. Terwijl buizen overdrive gemaakt wordt doordat het "signaal te heet wordt" voor de buizen eindtrap en daar gaat vervormen... Het levert een heel ander geluid op.

Je eigen versterker kan veel van die geluiden maken via het open gooien van de knoppen (daar wordt je knap doof van, dus dan is een SOAK een goed idee (een doosje dat hitte maakt van een groot gedeelte van het vermogen wat aan de speaker wordt geleverd).

Koch maakt o.a. zo'n doosje.

Je kan een overdrive ervoor gooien, dat kan bijvoorbeeld met een overdrive van Electro Harmonix. De nano serie is dan betaalbaar.

De RAT en de MXR Distortion zijn echt distortion pedalen. Ze vervormen op een solidstate basis. M.n. dissonante vervorming. Buizenvervorming is harmonisch. Ik heb dus het idee dat je dat zoekt.

Dus of een simpele overdrive, of inderdaad de Fulltone OCD (Obsessive Compulsive Overdrive) Zeg maar een beetje Marshall Plexi voor je Fender. Hij is iets duurder dan je aangegeven budget, maar absoluut de moeite waard.

zoon van johanb
18 januari 2010, 16:41
marshall jackhammer.. :) distortion en overdrive in 1 voor 70/80 euro :)

serieus een mooi apparaatje.. (Y)

TimS
18 januari 2010, 17:37
Is de MI Audio Crunchbox al genoemd? 2e hands vanaf 50,-

Meestaal gaan die toch wel voor rond de 80 hoor, zijn nieuw 140 euro

Elvis1984
18 januari 2010, 17:48
Volgens mij kun je het beste inderdaad gewoon een keer zelf een middagje in een goede muziekwinkel gaan zitten proberen wat het beste bij je sound past.
Het haalt vaak niet veel uit om op voorhand al voor een pedaal te gaan zonder te proberen, want dan kom je vaak bedrogen uit. Je zal het toch zelf moeten horen en proberen.

Als je dan toch voor een specifiek pedaal wilt gaan denk ik dat de RAT geen slechte optie is. Ik vind dat je daar best wat kanten mee op kunt, maar dat moet je ook zelf proberen. Ik heb onlangs een pedaal van een redelijk onbekende Nederlandse bouwer geprobeerd (www.blackvelvetmusic.nl (http://www.blackvelvetmusic.nl)) dat op de RAT gebaseerd is. Welliswaar iets aggressiever (wat in jouw geval misschien niet helemaal wenselijk is), maar wel dynamischer en nog breder toepasbaar. Een aanrader om dan ook eens voor te kijken.

HaroldA
18 januari 2010, 17:51
Meestaal gaan die toch wel voor rond de 80 hoor, zijn nieuw 140 euro

Nee hoor! (ervaringsdeskundige)

dunnoaname
18 januari 2010, 18:36
Voor de sound van dat tweede filmpje vind ik een RAT niet zo'n gekke suggestie.

Wie zegt dat een RAT niet veelzijdig is heeft een beperkte opvatting van veelzijdig ;)

De RAT heeft een duidelijk eigen sound, heel karakteristiek, maar die sound past wel in heel veel situaties, van jaren 80 strakkebroekenrock tot punk, tot jazz (scofield), tot pop.

Verder vind ik de fulltone GT500 een geweldige distortion, erg goede EQ ook. De Fulltone Fulldrive II heeft ook aardig wat gain met de boostfunctie, maar door het uitgesproken middengebied zit je wel nogal snel vooraan in de mix als je met een band speelt.

De Blackstar HT dist en H&K tubefactor zijn allebij hele vette buizendistortions, maar niet echt mainstream/makkelijk in de mix, zeker de H&K niet.

Hanzemannetje
18 januari 2010, 19:57
De T-Rex Gristle King is ook wel veelzijdig. Boost, overdrive allemaal in een heel lelijk doosje met een heel mooi geluid.

Negative K3 fan
18 januari 2010, 21:13
Volgens mij kun je het beste inderdaad gewoon een keer zelf een middagje in een goede muziekwinkel gaan zitten proberen wat het beste bij je sound past.

+1, daarnaast nog een optie om toe te voegen: Visual Sound Jeckyl & Hyde, erg veelzijdig. Wil je iets minder veelzijdig, maar gewoon een goede basis overdrive: ZVex Box of Rock.

hugo123
18 januari 2010, 23:13
Ik heb het nog niet gemeld, maar ik zoek dus een een distortion voor vooral akkoorden, dus ook power chords enzo, die moeten dan ook vol klinken. Voor lead boost ik hem dan! Ik wil ook niet een heel dichtgesmeerde sound hebben, en hij hoeft niet heel veel gain te hebben, zodat mijn sound dus niet te veel dichtgesmeerd wordt.

ellisvertellis
18 januari 2010, 23:35
...OCD :sssh: :)

HaroldA
19 januari 2010, 00:07
...OCD :sssh: :)

Echt niet! :stop:

MI Audio Blues Pro! :dance:

schizo910
19 januari 2010, 11:44
Ik zie hier veel opties langskomen die weliswaar erg goed zijn maar totaal niet binnen het budget van rond de €100,- zitten. Ik zelf ben ook erg tevreden met m'n GT-500 maar die ga je echt niet vinden rond de €100,-

Ga op zoek naar een winkel waar ze veel van de pedaaltjes die in dit topic voorbij gekomen op voorraad hebben. Vervolgens lekker testen en kijk wat je mooi vindt, pas desnoods je budget later iets aan (spaar even door) om datgene te kopen waar jij blij van wordt!

lindstrom
19 januari 2010, 11:47
Ik zelf ben ook erg tevreden met m'n GT-500 maar die ga je echt niet vinden rond de €100,-



soms is eventjes doorsparen echt de moeite waard :ok:

Guitarik
20 januari 2010, 10:30
Is de MI Audio Crunchbox al genoemd? 2e hands vanaf 50,-

+1!

Zeker geschikt als all-round.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar die Blues Pro. Daar hoor ik ook veel positieve verhalen over.

Nielsje
20 januari 2010, 10:38
crunchbox allround?

Ja, en de bigmuff gebruik ik om een lekker bluesy randje te geven aan m'n geluid!

schizo910
20 januari 2010, 10:42
Nou, inderdaad wil het net zeggen. Crunchbox klinkt heerlijk maar om hem nu veelzijdig te noemen! :o

Kim Wilson
20 januari 2010, 10:44
Ik zou hier toch ook de OCD willen opperen. Die is toch behoorlijk veelzijdig, breed af te stellen en over de hele instelbreedte bruikbaar. Ik heb die van mij afgelopen zondag nog eens goed kunnen beoordelen en het is toch wel een erg goed pedaal.

schizo910
20 januari 2010, 10:49
OCD is al een aantal keer voorbij gekomen, maar ik schaar die toch meer onder de overdrives dan distortions, of mis ik iets?

Guitarik
20 januari 2010, 10:56
Nou, inderdaad wil het net zeggen. Crunchbox klinkt heerlijk maar om hem nu veelzijdig te noemen! :o

Ik kan ertoch behoorlijk wat uit halen. Van een licht randje tot dikke rand. :-)
Dat vind ik dan wel veelzijdig.

Nielsje
20 januari 2010, 11:10
Ik zou hier toch ook de OCD willen opperen. Die is toch behoorlijk veelzijdig, breed af te stellen en over de hele instelbreedte bruikbaar. Ik heb die van mij afgelopen zondag nog eens goed kunnen beoordelen en het is toch wel een erg goed pedaal..

Wat vond je eigenlijk van de DLS op 18 V?

Kim Wilson
20 januari 2010, 11:11
OCD is al een aantal keer voorbij gekomen, maar ik schaar die toch meer onder de overdrives dan distortions, of mis ik iets?
Ja, dat is misschien ook weer zo. Toch kan de OCD qua drive voorbij het punt dat ik het nog lekker vind. Maar dat is ook weer persoonlijk. Ik ben niet zo van de heavy scheur, dus wellicht zit ik helemaal verkeerd in deze discussie. :D

Kim Wilson
20 januari 2010, 11:14
.

Wat vond je eigenlijk van de DLS op 18 V?
Mwah... Wel een heel goed pedaal hoor, maar niet mijn soort pedaal. Te rauw op e.o.a. manier, teveel mid. Ik weet niet, het was niet mijn kopje thee. De OCD gaat daar iig niet voor aan de kant.

HaroldA
20 januari 2010, 11:14
Ik heb die van mij afgelopen zondag nog eens goed kunnen beoordelen en het is toch wel een erg goed pedaal.

Heb je mijn Blues Pro ook toen getest/gehoord? Die vind ik toch een stuk fijner dan de OCD...

Nielsje
20 januari 2010, 11:15
Tja, ik ben er toch voor gezwicht. Vond het pedaal op 18V, met lage gain en de schakelaar naar beneden (rawk of rock?!) zó lekker, die mocht blijven.

Nu nog even zo'n convertor scoren :satisfie:

Kim Wilson
20 januari 2010, 11:17
Heb je mijn Blues Pro ook toen getest/gehoord? Die vind ik toch een stuk fijner dan de OCD...
Nee, vergeten. Kut hè?

Ik had een lijstje gemaakt met een stuk of 9 dingen die ik wou testen, maar dat lijstje was ik natuurlijk vergeten. :chicken:

ellisvertellis
20 januari 2010, 11:57
Ligt die Crunchbox zo'n beetje in dezelfde lijn als de OCD? Concurrentie?

HaroldA
20 januari 2010, 12:02
Ligt die Crunchbox zo'n beetje in dezelfde lijn als de OCD? Concurrentie?

Crunchbox = distortion, OCD = overdrive.

De MI Audio Blues Pro is eerder de tegenhanger van de OCD.

tomdiedom
20 januari 2010, 12:09
vind de ocd(v4) en blues pro totaal niet op elkaar lijken...

HaroldA
20 januari 2010, 12:12
vind de ocd(v4) en blues pro totaal niet op elkaar lijken...

Nee, maar ze vallen wel in dezelfde categorie. OCD en Crunchbox niet.

En ze lijken inderdaad niet op elkaar: de Blues Pro vind ik wel gaaf! ;)

tomdiedom
20 januari 2010, 12:45
ooh je zegt ook tegenhanger... verkeerd gelezen, ik vind ze beide trouwens moeilijk gaaf!

tillens
20 januari 2010, 12:55
Ik vind de OCD echt niet zo tof zoals ie soms hier op het forum geschetst wordt.. als je evt van distortion afstapt, qua idee, maar je wil wel een ruig pedaal, kijk dan eens naar de Brunetti Mercury. Die gaat onwijs vet in ieder geval. .. Gaat wel over de 100 euro heen maar goed 4 x het verkeerde pedaal kopen schiet ook niet op.

Kim Wilson
20 januari 2010, 13:12
Als je een zware distortion zoekt, nee, dan moet je geen OCD hebben. Maar voor een rijke vette overdrive is ie echt wel goed.

En het is idd beter om in één keer een goed pedaal te kopen, maar dat bereik je niet door blind een pedaal te kopen die hier wordt aangeraden. Dat doe je door zelf te testen. Zo had ik bijna mijn OCD al te koop gezet omdat de DLS van Catalinbread helemaal geweldig moest zijn. Ik heb hem getest en ik ben blij dat ik mijn OCD nog heb.

Kortom, TESTEN!!!

Gitaar4LifeDude
20 januari 2010, 14:54
voor wat jij zoekt gebruik ik al een flinke tijd een blackstar ht-dual, moet tweedehands wel te vinden zijn voor een euro of 130.
veel succes met je zoektocht

hugo123
20 januari 2010, 16:15
hmm de rat en ocd klinken hier toch ook wel erg goed!

http://www.youtube.com/watch?v=BTDyfLd-VJI

ellisvertellis
20 januari 2010, 16:29
Toevallig mijn twee drive-pedalen :soinnocent::seriousf:

(...van ontelbaar veel anderen waarschijnlijk ook, maar allé)

Adro
21 januari 2010, 14:11
de Way Huge Fat Sandwich is ook de moeite waard om te proberen!! heb hem sinds begin dit jaar... dit is echt een allround distortion pedaal!! hij dat van fijne distortion tot lekker zwaar!! echt genieten

Hanzemannetje
21 januari 2010, 21:15
De Barber Small Fry?

Heb hem (nog) niet maar wat ik ervan gehoord heb is hij behoorlijk veelzijdig,
van jazzy tot zware distortion lead.