PDA

View Full Version : Vocalist Live



Rockmo(ther)
17 januari 2010, 19:00
Heeft iemand ervaring met deze:
http://www.digitech.com/products/Vocalist/VocalistLive2.php ?
Ben erg benieuwd...

FNaRK
17 januari 2010, 19:23
onze zanger heeft een Vocalist ...
op zich aardig als je geen (vaste) geluidsman hebt die je FX in kan mixen,
houdt er rekening mee dat je wel staat te tap-dancen op presets te wisselen ;)

Rockmo(ther)
18 januari 2010, 18:51
onze zanger heeft een Vocalist ...
op zich aardig als je geen (vaste) geluidsman hebt die je FX in kan mixen,
houdt er rekening mee dat je wel staat te tap-dancen op presets te wisselen ;)

Thx!
Hmm.. tapdancen is niet mijn ding..;)

Bernstien
18 januari 2010, 20:45
Ik heb de vocalist 4, het iets uitgebreidere broertje van de 2.

Ik vind het toch best wel een geinig speledingetje. Als je een beetje ervaring hebt met pedalen/pedalboards valt dat tapdansen wel mee hoor, je hebt in ieder geval alles zelf in de hand (onder de voet) en bent niet afhankelijk van die geluidsman.

Het belangrijkste: De automatische harmonisatie (het main sellingpoint van de vocalist serie) werkt verrassend goed. Gitaartje erin, nauwkeurig stemmen (met het ingebouwd stemapparaat) en er kwelen zomaar tot drie copieen van jouw stem in keurige harmonie mee. Je speelt een Am, zingt een A, verandert het akkoord naar A en de tweede stem vergroot direct de terts. De desgewenste derde stem blijft keurig zijn E vasthouden. Werkt voor elk willekeurig akkoord. Zonder tapdansen. Impressive.
Die stemmen kun je dan ook nog met verscheidene tools anders laten klinken dan jouw stem. Ideaal voor het 'one man band concept' maar ook voor de zanger met wat minder vocaal begaafde mede- bandleden.

Het programmeren is echt simpel en is niet veel nodig vanwege de vele presets.
De geluidskwaliteit van de vocalen is behoorlijk. Je zult zelf moeten uitmaken of het voor jou voldoet. De TC Helicon apparaten klinken imo iets beter maar hebben niet die o zo belangrijke automatische harmonisatie.

Voor de gitaareffecten hoef je de vocalist niet te kopen vind ik, maar ik heb dan ook nooit iets gehad met Digitech effecten. Misschien voldoen ze voor jou. Je kunt i.i.g. je gitaarsignaal direct (droog) doorlussen zonder al te veel tonesuck.

De goodies voor de vocalen (pitch-correctie, compressie, de-essers, gender benders enz) zijn best acceptabel, al moet ik toegeven dat ik weinig overige ervaring heb wat dat betreft.

Kortom, ik ben tevreden met het apparaat. Ik ben helaas een matige zanger maar hou erg van zang-harmonieen. Met dit ding kweel ik vrijwel moeiteloos (thank god voor de pitchcorrectie) CS&N, Eagles en ander kazig spul. Te gek ding! Met mate gebruiken is wel het devies. Het wordt snel kitcherig.

Hoop dat dit helpt.

Rockmo(ther)
19 januari 2010, 20:02
Dank je voor je uitleg.
Ik heb op Youtube ook al wat filmpjes gevonden, maar wil toch wat reacties van mensen hier. Helpt zeker. Moet uiteindelijk toch zelf uittesten hoe of wat, maar klinkt goed.:)


Ik heb de vocalist 4, het iets uitgebreidere broertje van de 2.

Ik vind het toch best wel een geinig speledingetje. Als je een beetje ervaring hebt met pedalen/pedalboards valt dat tapdansen wel mee hoor, je hebt in ieder geval alles zelf in de hand (onder de voet) en bent niet afhankelijk van die geluidsman.

Het belangrijkste: De automatische harmonisatie (het main sellingpoint van de vocalist serie) werkt verrassend goed. Gitaartje erin, nauwkeurig stemmen (met het ingebouwd stemapparaat) en er kwelen zomaar tot drie copieen van jouw stem in keurige harmonie mee. Je speelt een Am, zingt een A, verandert het akkoord naar A en de tweede stem vergroot direct de terts. De desgewenste derde stem blijft keurig zijn E vasthouden. Werkt voor elk willekeurig akkoord. Zonder tapdansen. Impressive.
Die stemmen kun je dan ook nog met verscheidene tools anders laten klinken dan jouw stem. Ideaal voor het 'one man band concept' maar ook voor de zanger met wat minder vocaal begaafde mede- bandleden.

Het programmeren is echt simpel en is niet veel nodig vanwege de vele presets.
De geluidskwaliteit van de vocalen is behoorlijk. Je zult zelf moeten uitmaken of het voor jou voldoet. De TC Helicon apparaten klinken imo iets beter maar hebben niet die o zo belangrijke automatische harmonisatie.

Voor de gitaareffecten hoef je de vocalist niet te kopen vind ik, maar ik heb dan ook nooit iets gehad met Digitech effecten. Misschien voldoen ze voor jou. Je kunt i.i.g. je gitaarsignaal direct (droog) doorlussen zonder al te veel tonesuck.

De goodies voor de vocalen (pitch-correctie, compressie, de-essers, gender benders enz) zijn best acceptabel, al moet ik toegeven dat ik weinig overige ervaring heb wat dat betreft.

Kortom, ik ben tevreden met het apparaat. Ik ben helaas een matige zanger maar hou erg van zang-harmonieen. Met dit ding kweel ik vrijwel moeiteloos (thank god voor de pitchcorrectie) CS&N, Eagles en ander kazig spul. Te gek ding! Met mate gebruiken is wel het devies. Het wordt snel kitcherig.

Hoop dat dit helpt.

Bernstien
19 januari 2010, 20:46
Dank je voor je uitleg.
Ik heb op Youtube ook al wat filmpjes gevonden, maar wil toch wat reacties van mensen hier. Helpt zeker. Moet uiteindelijk toch zelf uittesten hoe of wat, maar klinkt goed.:)

Eerlijk gezegd vind ik de meeste van die youtube filmpjes met de vocalist behoorlijk prutswerk. Ik heb de V4 destijds vrijwel blind gekocht, hoofdzakelijk op basis van de specs (die automatische harmonisatie is echt een coole technische innovatie wat mij betreft, TC Helicon zal balen) en de demo's van die Mark Cooper.

En je hoeft geen Chris Cornell te heten om met een beetje oefening en tweaken beter te klinken dan die Cooper.

For what it's worth....

Rockmo(ther)
19 januari 2010, 21:54
Daarom juist..

muziekschuur
24 januari 2010, 15:19
De meeste goedkopere mengtafels zijn -10dbv. Deze zangbox is zo gezet dat als je in de limiter zingt dat hij zelfs +5dbv produceert. Dus als je zo'n box gebruikt neem een DI box mee of weet dat hij met de kleinere goedkope tafels wat zachter moet staan omdat je anders halverwege de performance clipping krijgt op de zang.

Ik had een Phonic 20 kanaals mengtafel bij me, vraagt de zangeres van een goede band of ze haar nieuwe TC electronics pedaal in mocht prikken. Halverwege het optreden, clipping. Vraag ik of ze hem om wil zetten naar -10dbv (dat schuifje zit daar op) (op de Digitech zit dat niet). Dat snapte ze niet.... Teleurstellend optreden is het resultaat.

M.a.w. als ik de tijd had gekregen om met het apparaat te werken of van te voren de gebruiksaanwijzing door te nemen, dan was dit alles geen probleem geweest. De meeste kleine sets zijn voorzien van twee DI-boxen. Als die gebruikt zijn..... Vraag dus van te voren bij de Digitech bij de geluidsman om een DI. Of, als je zelf een Behringer tafeltje hebt, zet een streepje bij het volume wanneer je geen clipping hebt....

Lang verhaal, maar ik hoop dat je e.e.a. begrijpt.