PDA

View Full Version : Gitaarkabel



Exile
17 januari 2010, 18:41
Een goedeavond gitaristen!

Heb gisteren op een familiefeestje wat gespeeld en gejamd met een nonkel/oom van me en heb daar voor het eerst echt lange tijd rechtgestaan met mijn gitaar terwijl ik speelde.

Daar ben ik tot de ontdekking gekomen dat mijn gitaarkabel wat aan de korte kant is =( heb alle moeite van de wereld moeten doen om hem niet uit de gitaar of de versterker te rukken. Momenteel speel ik met een kabel met rechte en 90° jack die ik gratis bij mijn gitaar kreeg. +/-1.5m

Bij deze ga ik dus donderdag om een nieuwe kabel voor mijn gitaar en daarvoor heb ik een paar voorwaarden:

- Minimum 3m (meer mag zeker, maar hoeft zeker niet)
- Rechte jacks, geen met een hoek.
- Budget is €25 maximum

Welke kabels zijn er aan te raden?

(Mocht het nodig zijn)
Gitaar: Ibanez met 2 humbuckers
Versterker: Roland Cube 20X

Alvast bedankt voor de hulp!

groentjes :speed:

macwilliams
17 januari 2010, 18:55
Voor drie euro meer heb je een klotz kabel van zes meter.
Perfecte kabel :ok:

Geoffrey
17 januari 2010, 19:02
Monster Cable!

Exi
17 januari 2010, 19:39
Voor drie euro meer heb je een klotz kabel van zes meter.
Perfecte kabel :ok:

Ja, ik gebruik ook twee klotz kabels en ze houden zich tot dusver goed. (6m en 1.5m voor interface)
(ik had voorheen een yellow cable en ik merk wel een verschil in het geluid. De Klotz klinkt veel helderderderder):ok:

berkayb
17 januari 2010, 19:41
Monster Cable!

die beginnen rond de 50 euro:soinnocent:
Ik heb zelf ook eentje van 1,5meter die ik bij m'n gitaar kreeg. Ben er wel blij mee !

Geoffrey
17 januari 2010, 19:45
die beginnen rond de 50 euro:soinnocent:
Ik heb zelf ook eentje van 1,5meter die ik bij m'n gitaar kreeg. Ben er wel blij mee !

http://www.thomann.de/be/monster_cable_standard_100_std_12.htm

20cent onder de TS zijn budget.

Tankman
17 januari 2010, 20:00
Voor onder de 25 euro heb je een Tasker kabel met Neutrik pluggen van 6 meter. Ze zijn erg sterke, doch soepele kabels. Neutrik pluggen zijn zo'n beetje de beste die ik ken. Hoewel het niet aan te raden is, zou je bij wijze van je gitaar aan zo'n kabel kunnen rondzwaaien, zondar dat die plug loskomt of breekt. Ik ben systematisch al mijn kabels aan het vervangen met Taskers, en de rest van mijn band volgt ook langzamerhand.

berkayb
17 januari 2010, 20:03
http://www.thomann.de/be/monster_cable_standard_100_std_12.htm

20cent onder de TS zijn budget.

sorry, ik dacht aan die hele dure monster kabels van 169,99.. :dontgeti:

Exile
17 januari 2010, 21:05
De Neutrik pluggen zijn bij mij ook al aan het oor gekomen, dus daar gaat ook wel mijn voorkeur naar uit.

'k heb even die Monster en Klotz kabel bekeken en kom dan uit op deze 2:

- Monsterkabel waarvan de link is gepost door Geoffrey
- http://www.thomann.de/be/klotz_la_grange_45_pp_sw_gold.htm

Waar geef ik het beste mijn geld aan uit? ^^

groentjes :speed:

Exile
18 januari 2010, 06:01
BTW, zijn er hier mensen die ervaring hebben met kabels van Elixir en Cordial?

groentjes :speed:

macwilliams
18 januari 2010, 06:18
Neutrick silent plug is leuk. Ik had er een maar die ging stuk.

Kim Wilson
18 januari 2010, 08:01
Een maximum budget voor een gitaarkabel? :dontgeti:

Ik heb zelf twee kabels gesoldeerd met Neutrik pluggen en Klotz LaGrange kabel. Prima spul. Mijn volgende kabel zou zo weer een Klotz worden.

Ik weet niet wat kabels tegenwoordig kosten, maar ik zou niet al te veel besparen op kabels. Met een goeie kabel kun je jaren doen en een slechte kabel kun je je mateloos aan ergeren. Dus mocht een goeie kabel toevallig 30 euro kosten, moet je gewoon ergens 5 euro extra vandaan halen. Dat lijkt me toch niet zo'n groot probleem, toch?

speedmusic
18 januari 2010, 08:41
Hier hoef je niet eens zelf te solderen en toch onder je budget blijven voor een 3 Mtr kabel.

2x Neutrik aan een Klotz kabeltje, 4 euro onder budget.
Klotz kabel Neutrik pluggen (https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=146_249_449_489&products_id=9247&osCsid=a287f7bf4b229052860503e3a13742b7)

Di Stefano
18 januari 2010, 11:08
Ik gebruik zelf Planet Waves kabels. Onlangs overgestapt na jaren Klotz gebruikt te hebben. Ik geloof dat een 6m rond de 20EUR kost. Je krijgt er ook levenslange garantie op. Als hij kapot gaat mag je deze voor een nieuwe gaan ruilen.

http://store.daddario.com/category/146475/Classic_Series

pol
18 januari 2010, 12:46
niet teveel aan besteden, met die planet waves heb ik wat slechte ervaringen, daar zit zo'n extra stukje op de pluggen om de kabel wat beter vast de laten houden, maar in sommige gitaren floept de kabel net sneller naarbuiten daardoor. laatst had ik nog een crybaby wah pedaal, daar pastte die planet waves kabel niet in.

cordial is ook prima voor het geld, gouden connectoren hebben ook geen zin, gewone neutrik pluggen zijn meer dan ok.

TimS
18 januari 2010, 13:10
+1 voor Klotz + Neutrik. Klinkt goed, niet te duur en is stevig.


Ik gebruik zelf Planet Waves kabels. Onlangs overgestapt na jaren Klotz gebruikt te hebben. Ik geloof dat een 6m rond de 20EUR kost. Je krijgt er ook levenslange garantie op. Als hij kapot gaat mag je deze voor een nieuwe gaan ruilen.

http://store.daddario.com/category/146475/Classic_Series
Die garantie ga je nodig hebben ook, die kabels gaan standaard na 2 weken kapot. Ik ben om die reden overgestapt op Klotz + Neutrik.

yhcmarc
18 januari 2010, 13:26
Hoewel wat boven het genoemde budget, ik ben zelf behoorlijk fan van de spectraflex fatsoflex kabels. Stevig, dik en klinken echt prima. Een tijdje terug een redelijk investering gedaan door mijn gitaar + speaker kabels (+ evt. backups) allemaal te vervangen voor spectraflex en ik ben er nog steeds erg content mee.

Di Stefano
18 januari 2010, 21:48
+1 voor Klotz + Neutrik. Klinkt goed, niet te duur en is stevig.


Die garantie ga je nodig hebben ook, die kabels gaan standaard na 2 weken kapot. Ik ben om die reden overgestapt op Klotz + Neutrik.

Wat doe jij met je kabels dan? In mijn ervaring zijn deze juist veel duurzamer dan kabels die ik vroeger gebruikte.

roel-snip
19 januari 2010, 20:40
Kwaliteit van een kabel kan je weten , door de capaciteit te meten. dat hebben we ( een vriend van mij en ikzelf ) met een aantal kabels gedaan , en de Klotz stak er met kop en schouders boven uit. Bovendien was bij de luistertest de klotz een stuk helderder. Het verschil zit hem in de afscherming. De meeste kabels hebben een center en een mantel. De Klotz kabels hebben 2 centers en de mantel is maar aan 1 kant gesoldeerd om een goede afscherming te krijgen.:ok:

Koeloe
19 januari 2010, 20:46
semi off-topic
Wat is de verhouding tussen Klotz en MonsterCable dan:???:

Plant
19 januari 2010, 20:51
Kwaliteit van een kabel kan je weten , door de capaciteit te meten. dat hebben we ( een vriend van mij en ikzelf ) met een aantal kabels gedaan , en de Klotz stak er met kop en schouders boven uit. Bovendien was bij de luistertest de klotz een stuk helderder. Het verschil zit hem in de afscherming.

Nee, in het diėlektricum! In dit geval het materiaal tussen de mantel en de center. Een capaciteit (condensator) zijn 2 geleiders (hier mantel en center) met een diėlektricum (isolator) ertussen.


De meeste kabels hebben een center en een mantel.

Iedere gitaarkabel toch?


De Klotz kabels hebben 2 centers en de mantel is maar aan 1 kant gesoldeerd om een goede afscherming te krijgen.

Mantel aan 1 kant gesoldeerd en dan een goede afscherming? Onzin! De mantel zal toch echt aan beide kanten vast moeten zitten.

soup
19 januari 2010, 21:05
+1 voor Klotz + Neutrik. Klinkt goed, niet te duur en is stevig.


Die garantie ga je nodig hebben ook, die kabels gaan standaard na 2 weken kapot. Ik ben om die reden overgestapt op Klotz + Neutrik.
Ik heb zo'n planet waves kabel, wat moet ik hier mee doen want ik heb geen bonnetje meer?

Gewoon naar een muziekwinkel stappen die deze producten aanbiedt en dan een nieuwe vragen?