PDA

View Full Version : Kan dit?



limawiskey
17 januari 2010, 15:59
Hallo,
Ik ben nog een beginner op 't gebied van zelf bouw gitaren, maar ik wil nu mijn oude stratocaster maar eens gaan ombouwen.
Mijn vraag is nu kan ik gewoon ongebruikt hout zomaar uit de body weg halen of zijn er delen die ik beter kan laten zitten?
b.v.d.
Mij

st.robot
17 januari 2010, 16:07
eum, aan welke delen van de body had je zoal gedacht?

In principe kan er wel wat hout van de body weg, maar je moet ook zien dat je voldoende massa overhoud om een redelijke sustain over te houden en te zorgen dat de body stabiel blijft (kwestie dat als de body geen tegengewicht geeft aan de nek, kan deze de neiging krijgen naar beneden te willen hangen)

Ook moet je natuurlijk zorgen dat de body de krachten tgv de snaren nog kan opnemen

grtz

stijnkenens
17 januari 2010, 17:27
Sustain is een groot woord. Laten we het daar even niet over hebben...

Het belangrijkste is dat al het hout in het verlengde van de hals blijft zitten.
Zodat de gitaar niet dicht klapt als je er 60kg aan snaarspanning op zet.
Zorg ervoor dat ook rond de pickupholtes nog wat hout blijft zitten, zo'n 2 cm.

Ook achter de brug zou nog wel wat weg kunnen

De rest is eigenlijk overbodig, maar bevorderd wel het speelgemak :)

Ik denk dat dit (http://www.amazon.com/gp/product/images/B0015UP2CK/ref=dp_image_text_0?ie=UTF8&n=11091801&s=musical-instruments) wel een beetje mijn uitleg visualiseert.


s.

st.robot
17 januari 2010, 17:30
Sustain is een groot woord. Laten we het daar even niet over hebben...

sustain is natuurlijk van vééél meer afhankelijk dan dat alleen, maar mij is toch altijd verteld dat iets met meer massa langer blijft natrillen. maar ik ben geen expert

:D en jou voorbeeld is inderdaad vrij overtuigend.

grtz

Van Dattum
17 januari 2010, 18:23
Ik heb op dit moment geen foto's van John Mayall op de PC, maar als je even googelt kun je zien wat hij met Strats deed.......... :eek:

superfly
17 januari 2010, 18:37
Ja, maar die had (leeft ie nog?) "room to move" nodig.
(Edit: Net gegoogled; hij is er gelukkig nog steeds)

Wim