PDA

View Full Version : middellange maar dikke vingers



Hunter S.
17 januari 2010, 13:38
Ik wil de gitaar spelen! Eerst akoestisch en hopelijk ooit ook elektrisch.
De gitaar die ik heb staan lijkt mij te klein voor mijn vingers? Ik zit met een akkoordenboekje voor mijn neus maar ik krijg bijna geen twee vingers op 1 fret gepropt. Moedeloos ga ik nu waarschijnlijk weer afhaken. Wellicht is afhaken geen slecht idee, maar...
Misschien leest iemand dit en heeft een goede tip? Is er een type gitaar (akoestisch dus) voor een motorisch gestoord individu met worstenvingers?
Of moet ik gewoon maandenlang oefenen voordat mijn vingertop maar 1 snaar indrukt?
Als het nodig is wil ik wel diep in de buidel tasten, maar liever nog even niet.
B.v.d. Hunter S.

LaurentB
17 januari 2010, 13:48
Je moet proberen ze een beetje schuin, 'getrapt' achter elkaar te zetten. Er zijn heel goede gitaristen met behoorlijke kolenschoppen van handen (Jan Akkerman, Andrès Segovia).

--=HANS=--
17 januari 2010, 13:54
Precies! Je moet wel een heel erg afwijkende anatomie hebben wil je niet kunnen spelen op een normale gitaar, tenzij je een ukelele of een kindergitaartje hebt staan natuurlijk ;)
Gewoon erg veel oefenen en misschien is les ook geen slecht idee zodat je de grondbeginselen in ieder geval goed aanleert, daar heb je de rest van je gitaarleven lol van.

Nog een toevoeging aan Laurent z`n rijtje dikke vingers: BB King

LaurentB
17 januari 2010, 13:57
(...)

Nog een toevoeging aan Laurent z`n rijtje dikke vingers: BB King

Haha, alhoewel ik in de laatste Gitarist in een interview met hem las dat hij altijd wat moeite met akkoorden had. maar of dat aan zijn dikke vingers lag stond er niet bij.

Harald
17 januari 2010, 14:02
Sterker nog, speelt hij überhaupt ooit akkoorden? Maar dat vibrato van hem is wel weer mooi, en voor de meeste mensen niet na te doen :)

Mr Dazony
17 januari 2010, 15:56
Zoals hier al gezegd is, stomweg beginnen, en oefenen blijven, komt het vanzelf goed Hunter.
Bij mijn eerste poging had ik hetzelfde probleem (A-akkoord, 3 vingers op dezelfde toets) wat me van geen kant ging lukken. Later bleek dat ik een 3/4 gitaar had, een kinderformaat dus.......
Na aanschaf van een 4/4 formaat gitaar...... lukte het nog niet!
Inmiddels ben ik een paar weken/maanden verder en nu lukt het vlekkeloos.
Gitaar leren spelen is dus niet iets wat je ff doet, je moet het echt graag willen om de motivatie op te brengen elke dag te oefenen, ook als je ff op een dood punt in je leercurve zit.

Zelf, laatst nog meegemaakt: "Shit, al 5 dagen bezig met hetzelfde rotstukje en klinkt nog nergens naar, ik stop ermee!" 1 dag niet gespeeld, dag later de gitaar toch maar weer gepakt en kijk aan, dat klinkt plots al iets beter.

Stug blijven oefenen werpt echt vruchten af blijkt eens te meer.

Succes ermee

Git Aar
17 januari 2010, 16:39
Ik weet niet of Hunter S. een western of een klassiek gitaar speelt, als nylon al niet lukt wil ik die handen wel eens zien :crazyhappy:

Hunter S.
18 januari 2010, 01:39
Om een 30+ jarige beginneling te vergelijken met Keizer Akkerman is niet eerlijk. Meneer Akkerman zijn handen zijn inderdaad even groot als mijn handen, maar zeker minder dik en lomp. Van BB. King zijn handen weet ik niks, maar ook hij was al virtuoos voordat zijn handen groter werden dan zijn hoofd.
Mensen die op jonge leeftijd gitaar spelen ontwikkelen doorgaans langere laatste vingerkootjes dan iemand die op jonge leeftijd broodbakker wordt. Ofwel zag ik dat de vingers van de gitaristen in onze 'bandjes' toch wel 'gitaarvingers' hadden ontwikkeld. (Ik dus niet).
De gitaar die in mijn huis staat (Richwood RD12BK) is geloof ik geen kindergitaar maar wordt wel aangeboden als 'gitaartje'.
@Mr Dazony: Die A is inderdaad onmogelijk. Waarschijnlijk moet ik gewoon maandenlang hopen dat het 'morgen beter zal zijn'. Bedankt voor de bemoedigende woorden. Als zoveel mensen gitaar kunnen spelen, dan zal het mij ook kunnen lukken. Of?
@Git Aars: Wie had het hier over nylon? onderwijl ik gitaarles neem, jij even de lagere school afmaken? En wellicht zie je mijn handen nog eens!

Portel
18 januari 2010, 07:22
Een A is niet zo heel moeilijk.
Gewoon een beetje proppen :P

Misschien kun je hem zelfs met 2 vingers pakken, maar ik geloof dat dat nog meer 'advanced' is.
Met je wijsvinger de D- en G-snaar indrukken en je middelvinger vlak daaronder.

Mr Dazony
18 januari 2010, 07:35
Hunter, ik pak hem zelf met middel-, ringvinger en pink en dan een beetje "getrapt" neerzetten. Beginnen met mijn wijsvinger, alles netjes naast elkaar lukt mij ook niet maar volgens de boekjes zou het wel zo moeten.

Als je echt heel dikke vingers hebt is de hierboven genoemde optie ook een idee misschien.

Verder heb ik gemerkt dat het ook scheelt als je vingertoppen wat eelt beginnen te ontwikkelen, dan druk je ze niet meer zo erg plat zeg maar. Had ik in het begin tenminste veel last van.

Btw, ik ben ook een beginner, intussen 37 jaar oud dus de lange kootjes (gitaarvingers) zullen zich bij mij wel niet zo erg meer ontwikkelen.

Muzieknono
18 januari 2010, 07:42
Je kunt de A gewoon met je wijsvinger op de d en g snaar pakken en de middelvinger op de b snaar, geeft je ook wat meer vrijheid om de A7 te spelen.
Ik heb kolenschoppen, wordt dit jaar 50 en "speel" net 1,5 jaar, ik pakte alle akkoorden ook op de voorgeschreven manier maar mijn flamencoleraar heeft me andere vingerzettingen geleerd omdat deze makkelijker zijn, vooral bij het wisselen van akkoorden.
Als je iets werkelijk wilt zoek je niet naar oorzaken waarom iets niet lukt maar naar methoden om te slagen.
Er is overigens niets mis met nylonsnarige gitaren.
Mvgr. Dirk Jan :B

Mr Dazony
18 januari 2010, 07:52
I rest my case ;)

Groet Dennis

LaurentB
18 januari 2010, 08:47
Belangrijk om te weten is ook dat je niet altijd direct het effect van oefenen merkt. Soms lukt iets tijdenlang niet en dan ineens wel. Vaak ga je sprongsgewijs vooruit, niet geleidelijk.

Git Aar
18 januari 2010, 15:21
@Git Aar: Wie had het hier over nylon? !

Ik


Volgens mij moet je als
motorisch gestoord individu met worstenvingers niet gelijk op een western willen spelen, maar dat is mijn mening.

Rich69
18 januari 2010, 15:40
Zit er een verschil in fretgrootte tussen een western en een gewone akoestische gitaar? Heb daar zelf niks van gemerkt nog, maar nou zijn mijn vingers geen worsten...wel doen ze niet wat ik wil als ik een ander akkoord wil pakken, maar dat is een kwestie van oefenen, en ik heb pas 1 les gehad :soinnocent:

LaurentB
18 januari 2010, 17:25
Ik


Volgens mij moet je als niet gelijk op een western willen spelen, maar dat is mijn mening.

Ja, en ik vind dat je gewoon direct op de gitaar moet spelen die je het meest aanspreekt.

Git Aar
18 januari 2010, 21:01
Ja, en ik vind dat je gewoon direct op de gitaar moet spelen die je het meest aanspreekt.

Een klassieke gitaar is gewoon een mooie opstap naar staal als je dikke vingers heb. Prima als je die stap overslaat, ik denk dat je via de klassiek gitaar heel wat mensen aan de gitaar houd.
De overstap van nylon naar staal is een kwestie van enkele dagen.
Dat is mijn tip althans.

Overigens prima dat jij dat niet vindt.

LaurentB
18 januari 2010, 21:19
Een klassieke gitaar is gewoon een mooie opstap naar staal als je dikke vingers heb. Prima als je die stap overslaat, ik denk dat je via de klassiek gitaar heel wat mensen aan de gitaar houd.
De overstap van nylon naar staal is een kwestie van enkele dagen.
Dat is mijn tip althans.

Overigens prima dat jij dat niet vindt.

Ja okay, misschien is er voor beide benaderingen wel iets te zeggen, ik reageerde wat fel, sorry. Het hangt er ook vanaf wat een beginner als het grootste obstakel zou kunnen beschouwen, de bespeelbaarheid of het geluid (omdat de meeste pop-rock muziek wat overtuigender klinkt op staalsnarige gitaar).

Muzieknono
19 januari 2010, 06:59
Ja okay, misschien is er voor beide benaderingen wel iets te zeggen, ik reageerde wat fel, sorry. Het hangt er ook vanaf wat een beginner als het grootste obstakel zou kunnen beschouwen, de bespeelbaarheid of het geluid (omdat de meeste pop-rock muziek wat overtuigender klinkt op staalsnarige gitaar).

Dan zou ik zeggen, luister eens naar Rodrigo Y Gabriella, ik "speel" overigens zowel nylon als staalsnarig.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
19 januari 2010, 10:28
Dan zou ik zeggen, luister eens naar Rodrigo Y Gabriella, ik "speel" overigens zowel nylon als staalsnarig.
Mvgr. Dirk Jan :B

Hahaha, daar heb je een punt! Maar hoe die dat geluid uit nylon snaren krijgen is me ook een raadsel, niet te geloven.

gebruikerzondernaam
19 januari 2010, 10:57
Vaak ga je sprongsgewijs vooruit, niet geleidelijk

Helemaal mee eens

peter_heijnen
19 januari 2010, 11:01
@Git Aars: Wie had het hier over nylon? onderwijl ik gitaarles neem, jij even de lagere school afmaken?
Hallo Hunter S., dit bericht staat in rood en dat betekent dat ik als mod reageer. We maken elkaar hier niet uit voor aars ofzo en zeker niet na een eerste kennismaking, ok? Verder welkom op het forum en bekijk aangezien je hier nieuw bent anders even dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96432). Veel plezier op het forum.

Muzieknono
19 januari 2010, 21:35
Hahaha, daar heb je een punt! Maar hoe die dat geluid uit nylon snaren krijgen is me ook een raadsel, niet te geloven.

Met die nieuwe yamaha's van ze is erg veel mogelijk schijnbaar, Rodrigo speelt op een NTX en daar haalt hij zelfs elektrische gitaar geluiden uit.
Grtz. Dirk Jan :B

Pickel
21 januari 2010, 09:32
Dan zou ik zeggen, luister eens naar Rodrigo Y Gabriella, ik "speel" overigens zowel nylon als staalsnarig.
Mvgr. Dirk Jan :B

Die heb ik laatst ook ontdekt. Die zijn echt goed!:blast:

Hunter S.
22 januari 2010, 01:14
@ Peter Heynen
Van die 'S' achter aar(s) had ik niet gezien... Wel een grappige fout overigens. Ook staat in de regels: Dat er ontopic gereageerd moet worden op een vraag. Voor offtopic is er een ander gedeelte op deze site.
De door mij gestelde vraag is niet stoer; zelfs enigzins vernederend aangaande mij... Maar ik vraag deze wel in de hoop om geholpen te worden met de problemen die ik ondervind. Mijn antwoord aangaande 'Git aars' was inderdaad iets te scherp en evengoed onzinnig (heeft u een punt).
Wilt u nu echter even 'git aar' zijn berichtje lezen en mij vertellen of ik hiermee geholpen ben? Was? Of zal zijn?
Ik las git aar zijn reactie na wederom een zinloos uur gekloot op mijn ijzergespannen westerntje en was dus een beetje sjacho. Evengoed blijft het (volgens mij) ook zijnerzijds een misplaatst grappig doen en absoluut waardeloos t.o.v. mijn vraag.
Staan wij nu beiden in het rood? Of alleen ik omdat ik net kennis kom maken?

Het is trouwens wel goed om te zien dat er nog mensen zijn (zoals u) die zich zorgen maken om de omgangsvorm. Edoch.. een beetje rechtvaardigheid en objectiviteit in de beoordeling van 'goed of kwaad' is evengoed wel gewenst meneer Heynen.

Een welgemeend exkuus aan de 'git aar'. Want ons beider vleesch is zwak

Hunter S.
22 januari 2010, 01:41
@ muzieknono
U slaat wel de spijker op zijn kop. Het is voor mij heel moeilijk om een
falen -mijnerzijds- positief te benaderen. Vreselijk sjacherijnig word ik daarvan (:Maar gelukkig ben ik dan meestal wel goed in alles waarin ik doorzet). Het gaat nu al een beetje beter; eelt en faalpret doen sluimerend hun intrede. Bedankt voor uw bemoedigende reactie

peter_heijnen
22 januari 2010, 11:09
Beste Hunter, fijn dat de 'aars' een typo was. Ik heb de post van git aar nog eens doorgelezen en zie er niets verkeerd aan, hij vraagt zich af of je al dan niet nylon speelt -en daarbij hoe dik jou vingers dan wel niet moeten zijn- en doet dat m.i. niet als misplaatste grap maar om wat inzicht te verkrijgen in jouw situatie die je in je openingspost erg summier schetst.

Er is verder niets aan de hand en er staat ook niemand in het rood, dus kunnen we vanaf nu weer gevoegelijk on topic. Heb je nog verdere vragen of opmerkingen mbt de omgangsvormen of mij in deze als mod, verzoek ik je graag vanaf nu de PM functie gebruiken.

Mvg.

FruscianteFan
22 januari 2010, 11:56
Om een 30+ jarige beginneling te vergelijken met Keizer Akkerman is niet eerlijk. Meneer Akkerman zijn handen zijn inderdaad even groot als mijn handen, maar zeker minder dik en lomp. Van BB. King zijn handen weet ik niks, maar ook hij was al virtuoos voordat zijn handen groter werden dan zijn hoofd.
Mensen die op jonge leeftijd gitaar spelen ontwikkelen doorgaans langere laatste vingerkootjes dan iemand die op jonge leeftijd broodbakker wordt. Ofwel zag ik dat de vingers van de gitaristen in onze 'bandjes' toch wel 'gitaarvingers' hadden ontwikkeld. (Ik dus niet).
De gitaar die in mijn huis staat (Richwood RD12BK) is geloof ik geen kindergitaar maar wordt wel aangeboden als 'gitaartje'.
@Mr Dazony: Die A is inderdaad onmogelijk. Waarschijnlijk moet ik gewoon maandenlang hopen dat het 'morgen beter zal zijn'. Bedankt voor de bemoedigende woorden. Als zoveel mensen gitaar kunnen spelen, dan zal het mij ook kunnen lukken. Of?
@Git Aars: Wie had het hier over nylon? onderwijl ik gitaarles neem, jij even de lagere school afmaken? En wellicht zie je mijn handen nog eens!
BB King is niet virtuoos, hij is alleen maar geweldig. Of dat ligt aan zijn enorme handen (dat hij niet virtuoos is), weet ik niet.

Verder betwijfel ik of het mogelijk is dat je handen letterlijk naar je gitaarspel toegroeien, ik denk eerder dat het voor mensen met lange, slanke vingers gewoon veel makkelijker is om te leren spelen. Dat neemt echter niet weg dat je het met minder begiftigde vingers ook flink wat kunt leren. Wel zou ik, aangezien het je erg tegen lijkt te werken, kijken naar een gitaarleraar. Wellicht heeft het meer te maken met het aanleren van een juiste techniek, want iedere beginner heeft moeite met de coördinatie, en als je dan wat kortere en dikkere vingers hebt, wordt het alleen maar lastiger. Komt nog bij dat je op je 30ste nou eenmaal minder snel leert dan op je 12e. Dit alles betekent niet dat je het niet kunt leren, maar wel dat je veel zult moeten oefenen (zoals elke beginner!), en gezien je verhaal veel baat zult hebben bij een goede leraar, die je weet te motiveren.

Git Aar
22 januari 2010, 15:06
no offence hoor Hunter, met S :)