PDA

View Full Version : Geluidstechnicus worden



Mathidal
17 januari 2010, 02:33
Beste forumleden

ik heb de ambitie om geluidstechnicus te worden. Ik wil mijn grenzen verleggen en dus een technisch vak uitoefenen.

Ik vind de studies voltooien ook handig voor later; als het me tegenvalt kan ik het nog altijd gebruiken als muzikant en eventueel anderen ermee helpen.

Hoewel ik de ambitie heb om dit beroep uit te oefenen, zijn er toch mensen die zeggen dat het een beroep is waar je veel moet werken en daarvoor maar een mager loontje krijgt. Geen van hen wilden reageren op de vraag "hoe" mager dat loon is.

Dus vraag ik me af: is dat loon wel leefbaar, of worden geluidstechnicussen gewoon commercieel misbruikt?

En is de kans op een vernielde rug groot of valt dat mee?
En indien mijn rug om zeep zou zijn, kan ik het beroep dan nog wel doen?

Alvast bedankt
Een zonet meerderjarig geworden mede-forumer

Ries89
17 januari 2010, 03:53
Heey,

Leuk dat je interesse hebt. Ik werk nu zelf 3 jaar freelance als geluidstechnicus. Ben begonnen met voornamelijk live muziek, daarna een beetje het theater ingerold. 2 Seizoenen getoured met een slagwerkgroep, daar sinds vorig jaar mee gestopt om een opleiding te gaan volgen. (deels omdat ik na m'n havo diploma gestopt ben met een mbo opleiding, en ben gaan werken, het is toch wel fijn om iets te hebben, en deels omdat ik ontdekt heb dat ik studio werk leuker vind dan live, en graag die kant op zou willen).

Hoe begin je. Gaan doen. Kijk of er in de buurt een jongeren centrum oid. is waar bandjes spelen, en vraag of je af en toe mee kan helpen met de techiek. Of vraag bij een lokaal verhuurbedrijf of je af en toe als stage mee mag lopen. Kijk of je op festivals mee kan lopen. Probeer mee te kijken met de geluidtechnici, lees veel op internet e.d. (boektip: handboek p.a. techniek van Michael Ebner), en probeer alle ervaring op te doen waar je de kans voor krijgt. Heb een actieve werkhouding, laat zien dat je wilt werken, toon initiatief etc.
Je kunt ook een opleiding gaan volgen, Opleidingen geluid/entertainment/Live/theatertechniek etc. zijn nogal populair op het moment. Kijk vooral naar je kansen op een stage plaats als je besluit om een opleiding te gaan doen. Ook belangrijk is netwerken, als je een beetje aan het werkt raakt, klets met mensen, en misschien kom je iemand tegen die je aan werkt kan helpen.

Ik werk nu zelf een jaar of 3 en het gaat steeds beter. Heb soms nog welleens rustige periode's in m'n agenda (heb tussendoor ook wat andere dingen gedaan als ik echt even geen geluid werk had, had ik dat niet gedaan had ik nu misschien meer werk gehad, het was toen wel even prettig om een paar maanden een vast inkomen te hebben), maar weet hem redelijk te vullen.

Kwa geld, als je veel wilt gaan verdienen. Niet als geluidstechnicus gaan werken. Ga dan internationale bedrijfskunde o.i.d. studeren. Je maakt lange dagen, veel 's avonds, in het weekend, feestdagen, vaak fysiek zwaar werk, mentaal zwaar, zeker als je internationaal gaat reizen, maanden van huis. Je moet het echt doen als je het leuk vind, dan is het een wereld baan.
Ga je vast voor een verhuurbedrijf of theater werken kan je er redelijk van leven. De salarissen zijn niet bijzonder hoog, ook niet heel slecht. Als je als freelancer gaat werken verdien je over het algemeen beter, maar als je geen werk hebt, word je ook niet betaald. Het risico is dus hoger (je bent een bedrijf).
Als je als technicus (zowel live als in de studio) een beetje een naam weet op te bouwen, en echt gevraagd word vanwege je ervaring en reputatie kan er redelijk aan verdienen. Je krijgt dan ook de luxe dat je zoveel werk krijgt aangeboden dat je je opdrachten kan kiezen. Als je in de studio als engineer/producer een echt grote hit weet te scoren kan je er behoorlijk aan verdienen. Maar dan moet je echt goed zijn, en een hoop geluk hebben.

Al met al heb ik er nooit spijt van gehad dat ik dit werk ben gaan doen. Ik vind het heerlijk om met geluid bezig te zijn, vandaar dat ik het in de studio zo naar m'n zin heb. Je maakt een hoop leuke dingen mee, komt nog eens ergens. Eigenlijk ben ik druk bezig om van m'n hobby m'n beroep te maken.

(Ik ben trouwens bijna 21 nu, begonnen op m'n 15e met bands in een jongerencentrum, en festivals e.d. vanaf m'n 18e werk ik professioneel (betaald dus) als technicus, en heb van alles gedaan, muziek opname, tv studio's, Lokatie opname (+ bijbehorend studio werk), live geluid bij muziek, presentaties, theater als technicus van een gezelschap, en als technicus van het huis met allerlei producties)

berolios
19 januari 2010, 21:15
Check het J&H forum (http://www.licht-geluid.nl/forum/), daar vind je veel info voor en door professionals uit de entertainment techniek.

Voor professionele techneuten mag je op een 200 euro per dag rekenen, de meer ervaren mensen gaan richting de 300 per dag. Echter, dit zijn de dagprijzen uit het (inter)nationale circuit en er zullen weinig lokale bandjes zijn die je dit kunnen en willen betalen.

Uiteindelijk is er dus een goed MBO salaris uit te halen, maar bedenk je dat de groei in loon niet zo hoog is als bij 'normaal' werk. In het begin verdien je relatief veel, maar na 15 jaar halen jouw vrienden die al die tijd al bij dezelfde baas zitten je zo in qua salaris. Denk er ook aan dat je niet elke dag kunt werken en dat je zelfstandig ondernemer bent, dat ook bepaalde implicaties heeft natuurlijk.

Succes ermee in ieder geval!