PDA

View Full Version : Herhaling regels rack gear?



wouwser
16 januari 2010, 22:02
Hey,

ik speel inmiddels al 4 jaar gitaar. en wil nu toch eindelijk wel eens weten hoe het zit met rackgear, poweramps, preamps en al dat spul, ik weet dat John Mayer een giga kast naast zijn amps heeft staan en ben benieuwd hoeveel dit nou voor zijn sound doet. ik kon geen thread vinden maar als die r is mag je die ook even linken;) alvast bedankt voor de reactie's!

wiegersma
17 januari 2010, 09:28
Er zijn in principe geen regels mbt wat je in een rack moet hebben.
Iemand die een prima versterker heeft, hoeft geen aparte power- en/of preamp aan te schaffen. Het is allemaal een kwestie van smaak wat je wel wilt en wat niet. Je kunt 19" effectapparatuur aanschaffen, maar wanneer je vindt dat je geweldige floorbakjes hebt hoef je ook geen 19" effectspul te hebben. Je zou dan loopers aan kunnen schaffen om de floorbakjes te schakelen, tenzij je weer van tapdansen houdt.
Alles wat je in je rack hebt te staan heeft natuurlijk te maken met het eindgeluid, 't Is maar net wat jij graag wilt horen. Je kunt denken aan effectenbakken, midischakelaar, powerconditioner, noisegate, voorversterker, eindversterker (deze twee zitten allebei al in je combo of top), tuner, looper, enzo
Voor alles wat je maar in je rack wilt hebben, geldt: 't is vaak een kwestie van groei en GAS.

kokeleko
17 januari 2010, 12:50
Is een "rack" niet in eerste instantie een handig vervoermiddel voor je 19" componentjes?

Liquid_Metal
17 januari 2010, 17:35
Is een "rack" niet in eerste instantie een handig vervoermiddel voor je 19" componentjes?

Dat noemen we meestal toch een flightcase en met rack bedoelen we de hele zooi inclusief alle amps enzo. Hoewel rack natuurlijk ook alleen de flightcase kan aanduiden.

Bij mij ging het van niets naar dit in een maand:
http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/89/l_611bff3aa74c4188bbf3a62b4a3c2150.jpg

en nu ik 1½ jaar verder ben ziet het er zo uit:
http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/121/l_2543a07f0b964bd8aff0665c6bbd52aa.jpg

Het is maar hoe gek je het zelf maakt, misschien wordt het ooit nog wel zoiets:
http://www.guitartechnician.com/images/billy-corgan-guitar-rig.jpg

Liquid_Metal
17 januari 2010, 17:39
Ik zou zeggen, lees de topics "Foto's van jouw rack", "2ehands tips" en "Backplate van racks" door en houdt alle topics in de gaten.
Het is een lastig wereldje om in te komen, dat merkte ik bij mezelf, maar inmiddels ken ik een hele hoop spul, voornamelijk door fora te lezen.

kokeleko
17 januari 2010, 17:52
Wat is er een rackwereld?

Yek1
17 januari 2010, 18:21
Wat is er een rackwereld?

Net terug van de zondagmiddagborrel? ;-)

kokeleko
17 januari 2010, 18:30
Is er ook een zondagmiddag borrel dan?

paulusdeBKB
17 januari 2010, 23:12
Jazekuurrrrrsshz! Ik kom er net van terug... :D (beetje uit de hand gelopen)

Maar de regels van een rack zijn eenvoudig:
- je gebruikt een rack als je er lol in hebt om regelmatig substantiele sommen uit te geven aan het verbeteren van de diverse componenten van je gitaarinstallatie.
- idealiter bestaat een rack uit een losse voorversterker, losse eindtrap, losse effectprocessor(s), aangevuld met extra componenten om alles makkelijk op elkaar aan te sluiten en om de elektriciteitsvoorziening te stabiliseren en te ontstoren.

Voordelen van een rack:
- volledige vrijheid in het samenstellen van een set naar jouw wensen en behoeften.
- als alles goed op elkaar is afgestemd, heb je een geweldig klinkende, zeer flexibele installatie waarmee je allerlei gave sounds kunt maken.
- je hoeft niet alle componenten meteen van topkwaliteit aan te schaffen. Begin met tweedehands componenten en beoordeel hoe ze voldoen aan je smaak en eisen. Upgraden kan altijd en je hoeft niet alles in een keer te vervangen.
- mooie lichtjes in het donker!

Nadelen van een rack:
- duur (maar dat is relatief. Een boutique amp is ook duur en kan minder).
- zwaar en groot.
- ingewikkelder dan gitaar, pedaaltjes en een amp. Je moet van alles leren over MIDI, signaalpaden, en het kan handig zijn als je zelf goed kunt solderen (om kabeltjes op maat te maken).
- lastig te troubleshooten en te ontstoren.
- sounds die je thuis maakt, vertalen doorgaans slecht door op het podium. Daar moet je op beducht zijn.
- je blijft kopen.
- je krijgt er niet meer meisjes mee (eerder minder).