PDA

View Full Version : 5E3 geluid valt weg



driftkop
16 januari 2010, 20:39
Vandaag hoorde ik tijdens het spelen door mijn 5E3 (zelfbouw, Mission Amps) wat geratel. Eerst gekeken of er wat schroefjes loszaten, maar dat was niet het geval. Daarna de buizen gecontroleerd, de V1 bleek geluid te maken wanneer ik er op tikte, dus die maar vervangen. Dat was wel een NOS RCA die ik een paar maanden erin had gezet, dat had ik niet verwacht.

Enfin, de buis vervangen, versterker aangezet, en na een paar akkoorden viel het geluid langzaam weg. Na het uit en aanzetten van de standby switch deed ie het weer, maar opnieuw na een paar seconden was het geluid weg.

Aangezien het geluid langzaam wegebt, zou het een condensator kunnen zijn? Of iets anders?

[update]: weer andere buis erin gezet, en het werkt prima. Kan dit aan de buis liggen? Ook de 2e was een RCA NOS.

Frits van Mourik
17 januari 2010, 01:07
Check 'es of, bij opnieuw haperen, beide kathodes van je V1 nog gloeien!

Mij overkwam laatst een soortgelijk probleem.
Het bleek uiteindelijk een wat brakke buisvoet te zijn, die soms wel/dan weer niet kontakt maakte met pen 5.
De gloeispanning ging dus aan- en dan weer uit- en dan weer een beetje aan...

Kortom: nieuwe buisvoet gemonteerd: wèg probleem!

GretschGuy
17 januari 2010, 03:03
Het valt zeker niet uit te sluiten dat er iets is met de buisvoet of een soldeerverbinding. Maar met je eerste buis was wel heel evident iets mis. En da's helaas niet zo verassend. Er zijn van veel populaire buizen (12AY7, 12AX7, 6V6, 5881) in de US nauwelijks nog goede NOS exemplaren voorhanden. Laat staan te koop.

Wat je aantreft op E-Bay (maar ook bij handelaren) zijn soms de laatste restanten van een aanvankelijk grotere partij. Als in: persoon A koopt een voorraad van 80 buizen, selecteert de 20 beste en verkoopt de rest. Persoon B koopt de rest, selecteert de beste resterende buizen en verkoopt zijn rest. Enz. De laatste exemplaren komen op E-Bay. Vaker zijn het gewoon 'pulls'. Niks NOS, gewoon uit een oude versterker / radio / tv getrokken. Soms zal er nog wel iets fatsoenlijks tussen zitten. Maar da's onvoorspelbaar en niet voor aanschaf te bepalen.

Ik weet dat veel mensen bij die krengen zweren. Maar, vaker wel dan niet, ze maken zichzelf iets wijs. En voor die volhardenden heb ik nog wel wat prachtige, echte NOS buizen van RCA en GE te koop. Verkoop wat lichaamsdelen en doe een belachelijk bod.

Het goede nieuws: 6AQ5's zijn er nog in overvloed. Dus de anderhalve man + paardenkop met een oude Gibson amp (GA-5T, GA-17RVT + vast nog wel een paar) zitten nog wel even goed.

driftkop
17 januari 2010, 05:30
Ik ga eens kijken naar die buisvoeten, bedankt voor de tip. En die NOS buis had ik een paar maanden geleden gekocht omdat die naar zeggen van veel betere kwaliteit zouden zijn dan nieuwe productiebuizen zoals van EH. Veel geluidsverschil hoorde ik trouwens niet. Bewijst maar weer eens dat je niet alles moet geloven wat er in de krant staat.