PDA

View Full Version : Beginners gitaar



Rick Gimpel
16 januari 2010, 20:15
Hoi allemaal,

Ik krijg vanaf volgende week vrijdag mijn eerste gitaarles. Er zijn daar voldoende lesgitaren aanwezig, maar ik wil wel een goede en niet al te dure oefengitaar. De lesgroep is niet al te groot, en, kost niets. Maar mijn vraag is, wat is voor een beginner een goede oefengitaar is.

De laatste keer dat ik een gitaar heb vastgehouden, is 35a37 jaar geleden. :metal: Dus het nodige eelt moet ik weer kweken.

Dus mijn vraag is: wat voor snaren moet ik mee beginnen? En is het het beste met slag/ritme of wat dan ook beginnen.

Alle advies is nu welkom.

Bedankt alvast, Rick Gimpel

Fingerpick
16 januari 2010, 20:51
De laatste keer dat ik een gitaar heb vastgehouden, is 35a37 jaar geleden. :metal: Dus het nodige eelt moet ik weer kweken.



Proficiat! Om op ietwat gevorderde leeftijd nog een instrument te leren bespelen : je moet het maar doen! Enfin : ik was ook al 30 toe ik eraan begon.
Je wordt dan wel geen Angus Young of Brian May meer qua techniek : maar je kunt er evenveel plezier aan beleven!
Ga je voor het klassieke/kleinkunst/folky : dan kan een nylonsnarige je op weg helpen, mag er ook wat rock en wat strumming bij, kies dan voor een steelstring ... genoeg goede instapmodellen te vinden tweedehands : Aria, Cuenco,Yamaha, Tanglewood ... en waarom niet een goed uitgekozen Stagg ;-)))
Binnen een jaar of zo kan je dan een stapje hoger gaan. Veel Leute!

Rick Gimpel
18 januari 2010, 17:04
Hoi,

Bedankt voot je reactie. Hier kan ik wel iets mee. Zo als eerder gezegd, de lessen gaan door, ik kijk er echt naar uit. Ach en leeftijd, wat maakt dat nu uit. Ik zie er als 15 jaar jonger uit. LOL

Ik krijg les van een spaanse jongen. En joh, die kan spelen, daar ga je van kwijlen. Dus veel pijn in me vingers. En ik ga tot bloedens toe oefenen.

Alleen de centjes nog, maar dat komt deze week nog. Ik heb ong. 100 euri te besteden.

thx Rick

LaurentB
18 januari 2010, 17:23
Voor 100 euro moet je in elk geval tweedehands kijken, zou ik zeggen.

Onmeunig Hans
18 januari 2010, 19:32
Tweedehands kopen is idd een goede tip. Je hebt kans dat je een beter instrument krijgt dan wanneer je een nieuwe gitaar gaat kopen. Je moet dan nog wel een beetje geluk hebben want met je budget is het spannend. De grootste kans is mss wel iemand die een redelijk goede gitaar heeft gekocht maar er mee stopt.
Als je hier in dit forumdeel een beetje rondleest dan vind je nog wel meer tips over de aanschaf van gitaren voor niet al te hoge budgetten.
Is het een optie om samen met je gitaarleraar te kijken naar een gebruikte gitaar? Hij kan vast beoordelen of je een goede gitaar in handen hebt. Je schrijft dat er voldoende lesgitaren zijn, kun je er daar mss een geschikt van overnemen?

Heel veel plezier met spelen alvast en succes met eelt kweken.

Hans

gebruikerzondernaam
19 januari 2010, 11:12
Rick,
Leuk dat je weer begint met gitaar spelen. Het zegt natuurlijk wel iets dat je al eens gitaar hebt gespeeld en vervolgens bent gestopt.
Daarom kan het zo zijn dat je ook nu na een paar maanden er geen zin meer in hebt.

Daarom zou ik gewoon beginnen met een zo goedkoop mogelijke gitaar.
Dan kun je later, als je zeker weet dat je wil doorzetten en wat voor soort gitaar je nou wilt gaan bespelen (klassiek/accoustisch/electrisch), je rustig gaan verdiepen in de materie.

Ik zou voor een goedkope klassieke gitaar gaan met nylon snaren. Valencia heeft een paar goede startersgitaren voor onder de 100 euro. Check dat er in de kast een serienummer zit. Gitaren met serienummers zijn kwalitatief beter dan gitaren zonder. Gitaren zonder serienummers zijn over het algemeen afkomstig uit de speelgoedfabriek.

Hou het gewoon goedkoop, en terwijl je je gitaarskills ontwikkelt gaat je kennis van soorten gitaren omhoog en kun je rustig aan een goede investering gaan doen in jouw droomgitaar! Succes

--=HANS=--
19 januari 2010, 12:15
Rick,
Leuk dat je weer begint met gitaar spelen. Het zegt natuurlijk wel iets dat je al eens gitaar hebt gespeeld en vervolgens bent gestopt.
Daarom kan het zo zijn dat je ook nu na een paar maanden er geen zin meer in hebt.

Daarom zou ik gewoon beginnen met een zo goedkoop mogelijke gitaar.
Dan kun je later, als je zeker weet dat je wil doorzetten en wat voor soort gitaar je nou wilt gaan bespelen (klassiek/accoustisch/electrisch), je rustig gaan verdiepen in de materie.

Ik zou voor een goedkope klassieke gitaar gaan met nylon snaren. Valencia heeft een paar goede startersgitaren voor onder de 100 euro. Check dat er in de kast een serienummer zit. Gitaren met serienummers zijn kwalitatief beter dan gitaren zonder. Gitaren zonder serienummers zijn over het algemeen afkomstig uit de speelgoedfabriek.

Hou het gewoon goedkoop, en terwijl je je gitaarskills ontwikkelt gaat je kennis van soorten gitaren omhoog en kun je rustig aan een goede investering gaan doen in jouw droomgitaar! Succes

Je zou het ook positief kunnen benaderen. Juist omdat hij ooit gestopt is en nu de draad weer oppakt weet hij waar hij aan begint. En de tip om zo goedkoop mogelijk te beginnen en dan verder te zien vind ik ook nogal discutabel. TS heeft gezien zijn leeftijd waarschijnlijk een vrij aardig beeld van wat hij wil gaan spelen. Is het toevallig klassiek of flamenco dan is nylonsnarig idd de juiste keuze maar wil hij pop of rock ofzo gaan doen dan zou ik toch gewoon meteen een staalsnarige kiezen. En dat kiezen voor het goedkoopste zie ik ook niet. Beter een redelijk goede gebruikte kopen waar je echt mee vooruit kan. Mocht het zo zijn dat TS er toch weer mee stopt dan kan hij waarschijnlijk voor ongeveer de zelfde prijs het spul weer verkopen. Op een el cheapo nieuwe kun je echt alleen maar fors verlies maken. Mocht TS de smaak te pakken krijgen en door gaan voor een duurder instrument dan geldt het zelfde. Los van het financiële aspect heb je gewoon meer plezier van een beter instrument.

gebruikerzondernaam
19 januari 2010, 20:15
Je zou het ook positief kunnen benaderen. Juist omdat hij ooit gestopt is en nu de draad weer oppakt weet hij waar hij aan begint. En de tip om zo goedkoop mogelijk te beginnen en dan verder te zien vind ik ook nogal discutabel. TS heeft gezien zijn leeftijd waarschijnlijk een vrij aardig beeld van wat hij wil gaan spelen. Is het toevallig klassiek of flamenco dan is nylonsnarig idd de juiste keuze maar wil hij pop of rock ofzo gaan doen dan zou ik toch gewoon meteen een staalsnarige kiezen. En dat kiezen voor het goedkoopste zie ik ook niet. Beter een redelijk goede gebruikte kopen waar je echt mee vooruit kan. Mocht het zo zijn dat TS er toch weer mee stopt dan kan hij waarschijnlijk voor ongeveer de zelfde prijs het spul weer verkopen. Op een el cheapo nieuwe kun je echt alleen maar fors verlies maken. Mocht TS de smaak te pakken krijgen en door gaan voor een duurder instrument dan geldt het zelfde. Los van het financiële aspect heb je gewoon meer plezier van een beter instrument.

Zijn leeftijd heeft toch niets met zijn kennis van gitaren te maken? Hij weet misschien wel wat hij wil gaan spelen, maar welke gitaar daarbij past is weer een heel ander verhaal.
En wat is er mis met een goedkope starterskit voor beginners? Valencia van onder de 100 euro is meer dan prima, als je toch begint na zo'n lange tijd maakt het in het begin echt niet uit of je nou op het beste vvan het beste speelt of een goedkope gitaar zolang er maar een normaal geluid uitkomt.
Waarom zou je gelijk veel gaan uitgeven, omdat je het vervolgens toch wel weer kunt verkopen (ik kdenk dat je toch echt verlies maakt hoor)?
Ik raad het nogmaals aan: koop een gitaar aan dat bij je niveau aansluit. Een beginnersgitaar voor een beginner dus. En van daaruit rustig verder kijken.


Op een el cheapo nieuwe kun je echt alleen maar fors verlies maken
Als jij een gitaar van 70 euro koopt, maak je wat mij betreft in idit geval geen verlies.

Rick Gimpel
20 januari 2010, 16:32
Hoi bedankt allemaal,

Nog 2 nachtjes slapen, en ik weet meer over de lessen. Die worden gegeven ik klijne groepen. De leraar is een jonge spanjaard.(gaaf he) Mijn uiteindelijke wens, is mezelf te begeleiden, ik zing heel aardig, en vooral blues. BB King, Eric Clapton etc.

Maar alleen kunnen zingen zonder gitaar, lijkt me als ...... zonder ...LOL

Maar 't komt wel goed schatje.

Rick Gimpel
22 januari 2010, 17:47
Jippie,

Nog 1 nachtje slapen, en ik koop morgen een mooie gitaar. De 1ste les is goed gegaan, en ik blijk er goede feeling voor te hebben. Ze moesten bijna de gitaar uit me handen trekken. LOL

Ik heb hele lieve familie, en die doen me het cadeau. Is €50. te duur? Alleen is zonder tas. Vandaag heb ik op de club er 2 mogen proberen.

Was vanmiddag, me voorbeelden aan t kijken, en luisteren. En zo weer doen.
Doei buren.:metal:

Rick Gimpel
23 januari 2010, 15:12
:cheerup: Hoera hij is gekocht.
Het is een 3/4 maatje met nylon snaren, dus lekker voor thuis, zonder gezeik van de buren. Ik was met gitaar met tas € 75, kwijt. Grappig was, je kon daar in een ruimte even spelen. Heb je mij weer, en die klonk lekker, en was maar €1800,.

Had vrijdag, dus gisteren m'n eerste les, en vandaag al een gitaar. O ja, de eelt op je vingers, krijg je dr gratis bij.

Maar ben ik nou zo vlot, dat ik de basis acoorden nu al uit me kop kan, na 1 uurtje les. Heb er een mooie tas bij gekocht. En lekker mensen in de maling genomen. Meneer, ik ben m'n gitaar kwijt. Zecht ie, meneer die hangt op je rug.

O ja, het merk is, Santos y Mayor. En hij klinkt lekker.

Dus, 't komt wel goed, schatje.

Muzieknono
24 januari 2010, 09:06
Heel veel succes ermee, maar waarom een 3/4???
Mvgr. Dirk Jan :B

Ello
24 januari 2010, 21:50
Voor de muziekstijl die je noemt zou m.i. een staalsnarige gitaar het beste passen. En voor jouw budget zou ik (zoals eerder al door iemand gepost) een tweede(of meer)hands kopen.

Veel succes met de lessen. Er is niets zo mooi als het leren bespelen van een instrument.