PDA

View Full Version : nieuwe gitaar



Manon
16 januari 2010, 17:50
Hee iedereen,
Ik heb een half jaar geleden mijn eerste akoestische gitaar gekocht (met stalen snaren) namenlijk een Cort earth 100, en heb een paar maanden les. Het geluid van de gitaar is goed, maar met deze gitaar krijg ik al na een paar minuten last van mijn onderarm omdat ik best hard op de snaren moet drukken om er goed geluid uit te krijgen.
Nu wil ik een nieuwe gitaar kopen, eentje die dus lichter en soepeler speelt, maar ik weet niet welke merken + types dan goed zijn. Ik heb er wel eentje gezien, namenlijk de: Ibanez AW85-RLG, alleen ik weet niet of die wel geschikt is.
Mijn budget is rond de 200 / 275,- Zou iemand mij willen helpen?

Groetjes manon

Eko
16 januari 2010, 18:21
Manon , vraag even je leraar er naar te kijken. Als de snaren wat hoog liggen boven de toets is het wat zwaar spelen. Dat is met simpel verstellen te verhelpen. Ook wil het schelen als je van snaardikte .012 naar .011 overstapt. Kost allemaal beduidend minder dan een andere gitaar.

Muzieknono
17 januari 2010, 09:39
Manon , vraag even je leraar er naar te kijken. Als de snaren wat hoog liggen boven de toets is het wat zwaar spelen. Dat is met simpel verstellen te verhelpen. Ook wil het schelen als je van snaardikte .012 naar .011 overstapt. Kost allemaal beduidend minder dan een andere gitaar.

Helemaal mee eens, als de klank en de overige "feel" van de gitaar je bevallen zou ik hem eens goed na laten lopen en door een vakkundig iemand laten afstellen, er gaat dan een wereld voor je open.
De meeste gitaren staan niet goed afgesteld en spelen derhalve te zwaar.
Grtz. Dirk Jan :B

Manon
17 januari 2010, 12:57
gelukkig, dat scheelt weer wat geld ;) Ik zal er eens iemand naar laten kijken! bedankt voor de reactie! groetjes manon

petertaylor
31 januari 2010, 19:06
Ik gebruik Martin FX medium PB snaren op alle 3 mijn Taylors (GS5, 415 en GC4).
Geweldige sound en minder spanning (op gitaar en vingers).
Ik liep tegen een positieve discussie aan op het Tommy Emmanuel Forum, heb ze geprobeerd en ze spelen en klinken geweldig.
Ook zijn ze goed te betalen (gewoon goedkoop t.o.v. sommige gecoate snaren).
Het belangrijkste voor jou is dat ze heerlijk licht spelen en toch heel vol klinken.

Luca P
7 maart 2010, 16:51
De meeste gitaren staan niet goed afgesteld en spelen derhalve te zwaar.
Grtz. Dirk Jan :B
Inderdaad. Vooral de topkam als die te 'hoog" is afgesteld speelt je gitaar k met p.
Al is het een Martin D45 van 20.000 eurootjes...
Zo'n ding afstellen, vijlen, is een vak apart.

Jedeel
7 maart 2010, 20:37
Ik gebruik Martin FX medium PB snaren op alle 3 mijn Taylors (GS5, 415 en GC4).
Geweldige sound en minder spanning (op gitaar en vingers).


Ik wil niet het topic van Manon 'pikken', maar Petertaylor, waar koop jij deze snaren
en zijn ze bekend onder deze naam: "Martin FX medium PB"??
Ik heb nl diverse onlinewinkels bezocht maar vind deze Martins niet.

freekick
7 maart 2010, 20:54
Ik gebruik ook Martin FX.
Koop ze bij Lord of the strings.

Git Aar
7 maart 2010, 22:06
Manon, heb je wel eens een gitaar met nylon snaren geprobeerd?

Hendrik9999
7 maart 2010, 22:26
Ik wil niet het topic van Manon 'pikken', maar Petertaylor, waar koop jij deze snaren
en zijn ze bekend onder deze naam: "Martin FX medium PB"??
Ik heb nl diverse onlinewinkels bezocht maar vind deze Martins niet.

Deze snaren worden bedoeld:

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/C.F.-Martin-MFX-745-Flexible-core/09030154.html

De afkorting PB staat voor Phosphor Bronze.

vederlicht
7 maart 2010, 22:30
Ik gebruik Martin FX medium PB snaren op alle 3 mijn Taylors (GS5, 415 en GC4).
Geweldige sound en minder spanning (op gitaar en vingers).
Ik liep tegen een positieve discussie aan op het Tommy Emmanuel Forum, heb ze geprobeerd en ze spelen en klinken geweldig.
Ook zijn ze goed te betalen (gewoon goedkoop t.o.v. sommige gecoate snaren).
Het belangrijkste voor jou is dat ze heerlijk licht spelen en toch heel vol klinken.

Kun je me uitleggen waardoor de Martin FX medium PB minder spanning geeft bij het bespelen. M.a.w. "waarzitemdatin?"
Vederlicht

SnoopWinckel
7 maart 2010, 22:38
Om even terug on topic te gaan, ik heb twee weken geleden mijn Cort gitaartje ook eens fatsoenlijk laten afstellen.
Ik kan alleen maar beamen wat jullie hier reeds geschreven hebben, 't is gewoon een wereld van verschil (in positieve zin) qua speelbaarheid :)

daydream
8 maart 2010, 09:58
Hallo,
Ik heb ook een Cort earth 100ns.Sinds november afgelopen jaar.Maar ik krijg geen pijn in mijn onderarm.Dat hij zwaar is om te leren spelen komt volgens mij omdat het een staalsnarige gitaar is en geen nylonsnarige.

Jamman
8 maart 2010, 14:37
Een staalsnarige speelt over het algemeen inderdaad wat zwaarder dan een nylonsnarige, maar het codewoord (zoals eerder vermeld) is afstelling.
Laat hem eens door een gitaarbouwer afstellen, dit scheelt een hoop.

SnoopWinckel
8 maart 2010, 15:24
De meeste gitaren staan niet goed afgesteld en spelen derhalve te zwaar.
Grtz. Dirk Jan :B
Is dit alleen het geval voor akoestische gitaren, of hebben elektrische gitaren ditzelfde probleem als ze van de fabriek komen? M'n Godin gitaar (zie sig) stond eigenlijk meteen goed, alleen de Cort had echt afstelling nodig.

Muzieknono
8 maart 2010, 19:38
Is dit alleen het geval voor akoestische gitaren, of hebben elektrische gitaren ditzelfde probleem als ze van de fabriek komen? M'n Godin gitaar (zie sig) stond eigenlijk meteen goed, alleen de Cort had echt afstelling nodig.

Ik heb het inderdaad alleen over akoestisch, met elektrisch heb ik bijna geen ervaring.
Mvgr. Dirk Jan :B

Jedeel
10 maart 2010, 01:05
Deze snaren worden bedoeld:

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/C.F.-Martin-MFX-745-Flexible-core/09030154.html

De afkorting PB staat voor Phosphor Bronze.

Oke, bedankt voor je reactie Hendrik9999.
Ik ga een paar setjes bestellen/uitproberen.

axmaster
10 maart 2010, 10:15
Toen ik begon met spelen had ik vooral last van mijn vingertoppen. Een setje .010 snaren hielp mij door de eerste periode heen (daarna .011 en .012). Vergeleken met dikkere snaren verlies je wel aan geluidskwaliteit, maar daarvoor krijg je plezier in het gitaarspelen terug.

En zoals gezegd, een goede afstelbeurt is heel belangrijk. Ik herinner me nog dat ik mijn eerste gitaar voor het eerst goed liet afstellen. Het was alsof ik een andere gitaar terugkreeg, wat speelde die in een keer lekker. Jouw Cort zou wel eens veel lekkerder kunnen spelen dan je denkt! Als je een afstelbeurt combineert met iets dunnere snaren kom je al een heel eind.

Het is echter wel zo dat ook bij gitaarspelen alle begin moeilijk is. Ook bij een goed afgestelde gitaar moet je veel spelen om je handen te laten wennen.

Succes!

Groet,

Peter