PDA

View Full Version : Hulp gevraagd voor een leek i.v.m. aanschaf



jutter
16 januari 2010, 15:41
Ik heb afgelopen een Line6 Pod GX gekocht voor mijn laptop en die sounds bevallen mij erg goed! Zelfs zo goed dat ik erover denk om helemaal over te stappen op Line6 om er live ook mee te kunnen spelen. Mijn vraag is of ik de Pod Pro i.c.m. bijvoorbeeld een Peavey 50/50 poweramp kan gebruiken? Of sla ik de plank volkomen mis? Ik heb al een Kool en Elfring 2x12 cabinet.
Het gaat dus om deze combi:

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/new%20gear/podpro.jpg
+
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/peavey-classic-50-50-power-amp.jpg

Graag advies!

TimS
16 januari 2010, 16:09
Ik heb alleen ervaring met de PodXT, maar ik ga er van uit dat je met de Pod Pro ook verschillende settings in kan stellen. Zo kan je bij de XT kiezen uit bijvoorbeeld "To poweramp", "Direct", "To combo" enz. Als je hem op "to poweramp" zet zal de speakeremulatie uitgeschakeld worden.

Als je de sounds net zo als op je PC wilt, kun je het beste een gewone PA versterker gebruiken en de speakeremulatie wel gebruiken. Je moet hem dan op "direct" zetten.

jutter
16 januari 2010, 18:27
Ik heb alleen ervaring met de PodXT, maar ik ga er van uit dat je met de Pod Pro ook verschillende settings in kan stellen. Zo kan je bij de XT kiezen uit bijvoorbeeld "To poweramp", "Direct", "To combo" enz. Als je hem op "to poweramp" zet zal de speakeremulatie uitgeschakeld worden.

Als je de sounds net zo als op je PC wilt, kun je het beste een gewone PA versterker gebruiken en de speakeremulatie wel gebruiken. Je moet hem dan op "direct" zetten.

Als ik je goed begrijp heb ik niet dezelfde sound als op mijn pc als ik hem op poweramp zet?

J-P
16 januari 2010, 18:31
Werkt prima hoor, ik heb zelf de PodPro icm de Peavey classic 120/120 gebruikt. Wat de live geluiden betreft: maak je toch gewoon andere presets voor Live? Mogelijkheden genoeg.

jutter
16 januari 2010, 18:44
Werkt prima hoor, ik heb zelf de PodPro icm de Peavey classic 120/120 gebruikt. Wat de live geluiden betreft: maak je toch gewoon andere presets voor Live? Mogelijkheden genoeg.

Bedoel je, als ik live speel, de sounds moet gaan aanpassen? Zo ja, die breng je dan onder in een apart menu? En is het mogelijk om dat thuis al aan te passen? Of heb je zoiets van;"Oowh, nu sta ik hier wel live te spelen maar mijn geluid is klote, laat ik die nu maar eens gaan aanpassen!" Daar is dan toch geen tijd voor? Of begrijp ik je niet goed?

J-P
16 januari 2010, 18:58
Het kan zijn dat je de patches die je nu hebt ingesteld voor op de pc heel anders klinken in een live situatie (en daarmee bedoel ik dus over versterker en speaker spelen ipv inpluggen in de pc) dus dan moet je een aantal patches gaan voorbereiden die wel naar jouw zin zijn met versterker/speaker. Ikzelf speel nooit over de computer dus ik heb dat probleem niet.

jutter
16 januari 2010, 19:15
Het kan zijn dat je de patches die je nu hebt ingesteld voor op de pc heel anders klinken in een live situatie (en daarmee bedoel ik dus over versterker en speaker spelen ipv inpluggen in de pc) dus dan moet je een aantal patches gaan voorbereiden die wel naar jouw zin zijn met versterker/speaker. Ikzelf speel nooit over de computer dus ik heb dat probleem niet.

Okay, alles even op een rij. Stel, ik koop bovenstaande en sluit het aan op mijn K+E cab. Dan kan ik thuis dus mijn live-sound(s) maken? De sounds klinken niet hetzelfde als op mijn pc?
Right?

RazorBlade
16 januari 2010, 19:17
gaat makkelijk en is ideaal ;) maar kom je nog wel achter.. zet alles wel lekker stereo, klinkt geweldig !. Enige wat je moet doen is in de oefenruimte of erges waar je lekker "vol" kan spelen, de amp/voorversterker instellingen doorlopen/aanpassen. Beter is om ook je Direct Out via een P.A. af te stellen in je sounds... heb je nooit meer gezeur met microfoons voor je boxen..

TimS
16 januari 2010, 20:49
Gitaar eindversterkers en speakers zijn vaak niet erg transparant en klinken anders dan PA eindversterkers en speakers. Er zit in de POD speaker, voor- en eindtrap modulatie voor wanneer je over een PA systeem speelt. Als je dan een gitaar eindversterker aansluit op je POD moet je die modulatie uitzetten. In plaats van de de modulatie in de POD die de vervorming van het geluid bij een gitaar eindversterker na doet, heb je dan dus de vervorming van je echte gitaar eindversterker. Voordeel is dan dat je geluid beter kan klinken (je gebruikt een buizen eindversterker ipv een transistor), maar het nadeel is dat je niet verschillende types poweramps na kunt bootsen met de POD. Je geluid zal dus wat minder veelzijdig zijn.

Ik weet niet of het bovenstaande allemaal precies klopt, maar dat is een beetje het idee.

jutter
16 januari 2010, 23:18
Ik heb alleen ervaring met de PodXT, maar ik ga er van uit dat je met de Pod Pro ook verschillende settings in kan stellen. Zo kan je bij de XT kiezen uit bijvoorbeeld "To poweramp", "Direct", "To combo" enz. Als je hem op "to poweramp" zet zal de speakeremulatie uitgeschakeld worden.

Als je de sounds net zo als op je PC wilt, kun je het beste een gewone PA versterker gebruiken en de speakeremulatie wel gebruiken. Je moet hem dan op "direct" zetten.

Weet je ook hoe hij klinkt als je hem "to combo" hebt geschakeld?

Rinze
16 januari 2010, 23:35
Je moet bij gebruik van je gitaarspeakerkast de speakersimulatie inderdaad uitzetten in de POD en de best klinken optie qua configuratie kiezen (zie handleiding, doe je geloof ik bij het opstarten).

Verder moet je er rekening mee houden dat wat je thuis op huiskamer niveau instelt qua toonregeling op hoger geluidsniveau niet goed klinkt, maar dat is met een gewone versterker ook zo. Je moet de toonregeling dan aanpassen.

TimS
16 januari 2010, 23:56
Weet je ook hoe hij klinkt als je hem "to combo" hebt geschakeld?
Ik heb hem 1 keer op m'n Marshall combo aangesloten met die setting en dat was ruk. Het klinkt dan alsof je een goedkope effectprocessor voor de versterker hebt staan.

jutter
17 januari 2010, 00:10
Ik heb hem 1 keer op m'n Marshall combo aangesloten met die setting en dat was ruk. Het klinkt dan alsof je een goedkope effectprocessor voor de versterker hebt staan.

Had je de speakersimulatie uit gezet?

TimS
17 januari 2010, 00:19
Had je de speakersimulatie uit gezet?

Vast wel, ik denk dat die standaard al uit staat als je de "to combo" instelling gebruikt.

jutter
17 januari 2010, 00:25
Ik krijg m'n bedenkingen of ik hem inderdaad nog wil aanschaffen....Het lijkt me namelijk niet zo gemakkelijk om live dezelfde sounds als thuis op de pc te krijgen. Via een PA zal het geen probleem zijn maar als ik in een kroeg speel zonder PA zal het geluid wel ruk zijn....

TimS
17 januari 2010, 00:30
Ik krijg m'n bedenkingen of ik hem inderdaad nog wil aanschaffen....Het lijkt me namelijk niet zo gemakkelijk om live dezelfde sounds als thuis op de pc te krijgen. Via een PA zal het geen probleem zijn maar als ik in een kroeg speel zonder PA zal het geluid wel ruk zijn....
Tenzij je in een instrumentale band speelt heb je toch wel een PA nodig....

jutter
17 januari 2010, 00:33
Ik bedoel eigenlijk in een kroegje van 50 of 100 personen. Dan heb je toch geen PA nodig?

TimS
17 januari 2010, 00:38
Ik bedoel eigenlijk in een kroegje van 50 of 100 personen. Dan heb je toch geen PA nodig?
En ik bedoelde: heb je geen zanger?

jutter
17 januari 2010, 00:41
O, je bedoeld via de zanginstallatie?:sssh:

TimS
17 januari 2010, 00:43
O, je bedoeld via de zanginstallatie?:sssh:
Ja, dat is de PA.

jutter
17 januari 2010, 00:58
Okay, bedankt dat je mij meer duidelijkheid hebt kunnen geven. :loveserenade:

TimS
17 januari 2010, 01:07
Het is misschien wat handiger om het signaal van je POD live te splitsen, het ene signaal gaat dan naar de PA en het tweede signaal naar een actieve monitor of inear systeem. Als je je POD instelt voor gebruik met poweramp en cabinet zal hij direct door de PA niet goed klinken en moet je alsnog een microfoon voor je cabinet zetten.

paulusdeBKB
17 januari 2010, 23:18
Voor kleine optredens tot 100 man moet je zeker niet vertrouwen op het spelen over de 'PA'. Al was het alleen maar omdat die PA vaak niet meer voorstelt dan een zangset. Iedere muzikant wil/moet live zichzelf het beste kunnen horen. De zangset doet vaak al dubbel dienst voor zang en toetsen, en met gitaar er ook nog bij ga je met zijn drieen NIET blij zijn!

De POD werkt prima met de Peavey eindtrap en de K&E. Wel even de speakersim uitzetten idd.

jutter
17 januari 2010, 23:33
Voor kleine optredens tot 100 man moet je zeker niet vertrouwen op het spelen over de 'PA'. Al was het alleen maar omdat die PA vaak niet meer voorstelt dan een zangset. Iedere muzikant wil/moet live zichzelf het beste kunnen horen. De zangset doet vaak al dubbel dienst voor zang en toetsen, en met gitaar er ook nog bij ga je met zijn drieen NIET blij zijn!

De POD werkt prima met de Peavey eindtrap en de K&E. Wel even de speakersim uitzetten idd.

Tja, daar dacht ik dus ook al aan. Lijkt me ook niet echt jofel om met meerdere personen over een zanginstallatie te spelen.
Heb jij ervaring of kennis met het spelen van een Pod-eindtrap-cabinet?

paulusdeBKB
17 januari 2010, 23:49
Niet met de pod, wel met de Yamaha DG-Stomp en de Zoom G9.2tt, beiden ook modelers. Het klinkt het beste om de output van de modeler op de FX return van je combo aan te sluiten en de speakersim op de POD uit te zetten. Je kunt dan de preamp van je combo niet gebruiken maar da's niet erg, daar is de POD voor.

Op deze manier klinkt het prima, trust me!