PDA

View Full Version : Multitone combo met Celestion Greenbacks beter?



Toaster
14 april 2003, 12:06
Ja das dus de vraag: Celestion beter dan Jensen?

dml
15 april 2003, 14:11
Kwestie van smaak. Celestion is NIET per defenitie beter dan Jensen.

Toen ik een Multitone 100 combo had met Koch 2x12 heb ik de Celestion Vintage 30's die overal in zaten kosteloos vervangen door Jensen's. Het geluid is er absoluut op vooruit gegaan. V30's gaan vrij snel schreeuwen, daar moet je van houden. De Koch/Jensen speaker blijft langer strak klinken, ook het laag en hoog is strakker.

Nogmaals, het is een kwestie van smaak.

Maar ik vind wel dat je met een Koch-versterker beter uit bent met de Koch/Jensen speaker dan met Celestion, of dat nou V30 of Greenback is. De Koch-speakers zijn ook gevoicd voor Koch amps.....

Toaster
16 april 2003, 12:16
OK

want ik kwam er zo één tegen en die verkoper deed net alsof dit de beste combinatie was die je maar kon krijgen (ik weet ook wel dattie dat moet zeggen om zijn brood te verdienen).

Persoonlijk dacht ik dat Koch juist met de eigen Jensens de perfecte combinatie had gemaakt

piezo
18 april 2003, 18:36
Op 2003-04-15 14:11, schreef dml:

..... De Koch-speakers zijn ook gevoicd voor Koch amps.....


Dat voicen moet je volgens mij met een korreltje zout nemen. Ik heb een sterk vermoeden dat bij alle versterkerfabrikanten dat "special design" meer slaat op de sticker die er op zit dan op de luidspreker zelf.

Ik heb geen ervaring met Multitones. Wat ik wel vaak lees op het forum is dat de overdrive van Kochs nogal fuzzy en schel is. Het clean is het sterkste punt van Kochs. En hebben Jensens hun faam niet juist te danken aan de cleane en heldere Fender versterkers?

Mijn Classictone met 10" Jensens is in de overdrive stand inderdaad wel erg trebbelig en moet dan behoorlijk getemd worden met de toonregeling.
Ik heb het volgende nog niet op volle sterkte uitgeprobeerd maar als ik i.p.v. de 4x10" Jensens mijn 2x12" box met oude greenbacks aansluit op de Classsictone in overdrivestan denk ik ik ineens een Marshall stack te horen.
Als dat zo blijft denk ik dat ik maar een mod ga laten doen om tegelijk met de kanaalomschakeling ook luidsprekeromschakeling te krijgen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: piezo op 2003-04-18 19:15 ]</font>

dml
19 april 2003, 09:13
De Koch VG12-90 is gebaseerd op de Jensen 12K2 speaker, de spec's van Koch zijn weldegelijk in deze speaker doorgevoerd.
Een Multitone combo klinkt idd fuzzy (stand alone) op kanaal 3, maar in band geweld blijft daardoor juist het hoog overeind staan, is mijn ervaring. Heb je daarentegen een Multitone top met 4x12" dan wordt dat fuzzy randje weggedrukt door het laag van de 4x12".
Dat je opeens Marshall hoort bij het aansluiten van je 2x12 Greenback neem ik weer met een korreltje zout want niet alleen de speakers bepalen het karakter van de versterker. Daarbij komt dat Koch toch echt een eigen sound heeft.

niels5150
19 april 2003, 19:12
Op 2003-04-15 14:11, schreef dml:
Kwestie van smaak. Celestion is NIET per defenitie beter dan Jensen.

Toen ik een Multitone 100 combo had met Koch 2x12 heb ik de Celestion Vintage 30's die overal in zaten kosteloos vervangen door Jensen's. Het geluid is er absoluut op vooruit gegaan. V30's gaan vrij snel schreeuwen, daar moet je van houden. De Koch/Jensen speaker blijft langer strak klinken, ook het laag en hoog is strakker.

Nogmaals, het is een kwestie van smaak.

Maar ik vind wel dat je met een Koch-versterker beter uit bent met de Koch/Jensen speaker dan met Celestion, of dat nou V30 of Greenback is. De Koch-speakers zijn ook gevoicd voor Koch amps.....


zo wat dom zeg.... die jensens klinken veel minder goed, en zijn tevens een stuk goedkoper dan de V30's

Slowhand41
19 april 2003, 19:34
De Multitone met Celestion is niet beter of slechter, het is puur een kwestie van smaak. Zoals je ziet zijn er hier zeer verschillende meningen over welke speakers het mooiste klinken. Ik zou zeggen probeer ze zelf uit in de muziekstijl welke jij speelt want dat is eigenlijk waar het om gaat. De ene speaker klinkt mooier voor rock en de ander weer beter bij blues etc. Elke speaker heeft zijn voor en nadelen en het zal aan jezelf liggen wat jij lekker vindt klinken, een ander kan dat je niet vertellen. Om nog maar een voorbeeld te geven, ik speel zelf blues(+rock) op een Multitone met losse 2x12 Koch/Jensen kast en heb ook andere speakers getest maar voor 'mijn' muziek vind ik het een perfekte combinatie en ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die andere muziek erop zou spelen het helemaal niks vindt.
So, use your ears and let them find out for you...........

Greetz, Hans

dml
19 april 2003, 19:45
Nog dommer: zeggen dat Jensen's slechter ZIJN. Volgens mij begrijp je dan niet helemaal wat ik als eerste zei, nl. smaken verschillen. Dat jij Jensen's slechter VINDT is prima.
Ik VIND dat de Jensen's in ieder geval beter klinken dan V30's en dan maakt mij de prijs van de componenten dus nix uit, het gaat immers om het geluid en niet om het geld wat je er evt. voor terug zou krijgen.

Ter aanvulling: ik had een Multitone 100 combo. De V30's erin konden de power van de Multitone nauwelijks aan, op flink volume begonnen de speakers te clippen. Bel Dolf Koch op en vraag ernaar, hij zal stellig beamen dat 2x V30's in een Multitone 100 combo onderbemeten is. Met een 50-watter zijn V30's prima. Nogmaals, smaken verschillen.

niels5150
20 april 2003, 12:58
lijkt me sterk. Ik heb een bogner 2x12 met V30's en die kunnen zelfs met 120 watt erdoorheen nog strak blijven. Die jensen speakers zijn erg dof en 'dull' van geluid. V30's hebben meer sprankeling en zijn veel populairder bij de meeste gitaristen. Goed, jij mag natuurlijk voor de goedkope jensen speakertjes gaan. Ik hou meer van de V30's

Slowhand41
20 april 2003, 13:32
Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken! Een Bogner versterker lijkt me heel iets anders dan een Multitone. Maar test beide speakers op dezelfde versterker en je zult dan tot de conclusie komen dat de Jensen's beter in de Koch klinken dan de V30's. En zeker niet dof of "dull" wat je hier ook mee bedoelt?? Hooguit klinken ze warmer. En om ze af te doen als goedkope speakertjes lijkt me wat overdreven.

dml
20 april 2003, 18:50
Slowhand slaat de spijker op z'n kop.

Ik heb dus verschillende 4x12's echt naast elkaar vergeleken over een Powertone: Rivera met V30's, H&amp;K met V30's en Powerdrivers, Peavey 5150 cab, Behringer met Jensen's, Marshall 1960A, 1960AV, 1960AX, 1960AC, Koch met V30's, Koch met Koch/Jensen's. Winnaar voor mij: Koch TS412 met Koch/Jensen's. Voor MIJ.
Smaak heeft overigens nix met waarde te maken, maar dat ter zijde.

niels5150
21 april 2003, 23:04
ik ken zat mensen die Jensen speakers niet preferen boven een V30 van celestion. Toevallig hier een paar, maar ik ben ze in mijn omgeving nog nooit tegengekomen. Vreemd is dat toch, dat zulke dingen haast regiogebonden lijken. Hier zie je niemand 19" spelen. Iedereen wil hier een losse buizentop met cabinet en wat effecten. In het oosten gebruiken veel (semi)professionele gitaristen 19" apparatuur. Hier bijna niet. Maar goed, smaken verschillen.

dml
22 april 2003, 12:50
Kan regiogebonden zijn. En vergeet niet dat gitaristen elkaar ook flink beinvloeden, laat staan de invloed van prof's op amateurs. Veel gitaristen willen meestal de sound van de groten der aarde en schaffen dan ook blindelings het materiaal van de prof's aan, met de illusie HET geluid dan ook te krijgen. Ik ben zeker een andere mening toebedeeld en ben gelukkig niet de enige, getuige de discussie.

Ik speel zowel met tops als met 19". Aan beide hangen voor- en nadelen.

ieme
26 april 2003, 11:55
Ach.....
Multitone top met een koch cabinet met jensens is voor mij goed genoeg!

Keep rockin'