PDA

View Full Version : Zelfde noot, andere snaar???



guitarnick
16 januari 2010, 14:08
Hoi, ik ben net een week begonnen met gitaarspelen en ga nu waarschijnlijk de domste vraag stellen die ooit op dit forum is gesteld:p Ik heb de G geleerd als een noot die op de bovenste lijn van de notenbalk staat, en die speel ik op de derde fret van de eerste snaar. Maar als ik nu naar bladmuziek ga kijken en naar de tablatuur, dan zie ik dat diezelfde G, dus op de bovenste snaar van de notenbalk op bijv. de 8e fret van de tweede snaar gespeeld wordt ik vraag me af waarom dit zo is? Klinken die tonen gewoon hetzelfde en heeft dit dus te maken met dat het gewoon gemakkelijke ris voor dat lied om de andere fret te pakken?

Met vriendelijke groet,
Nick

Tim..
16 januari 2010, 14:26
In principe klinken die noten hetzelfde ja. Wel zal de G op de 2e snaar wat voller klinken aangezien de snaar wat dikker is, dus je kunt kiezen om hem daar te spelen.
En zoals je zelf al zegt: het kan ook zijn dat die positie gewoon makkelijker is om te pakken ;)

johanb
16 januari 2010, 14:28
domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden.Mijn antwoord,misschien dom misschien ook niet. Het klinkt iets anders en past misschien beter om de volgende noot te pakken.

guitarnick
16 januari 2010, 14:31
Ok, bedankt, dan heb nog 2 kleine vraagjes:

1. Is er een site ofzo waar ik al die noten per snaar kan vinden?

2. Is de overstap van akoestisch naar elektrisch goed te doen, of is het wel lastig, door smallere hals enzo, dus ik bedoel eienlijk of het alleeen ff wennen is of dat je weer heel veel moet oefenen voordat je kan wat je akoestisch al kon?

Alvast bedankt...

JohnLord
16 januari 2010, 15:13
Ok, bedankt, dan heb nog 2 kleine vraagjes:

1. Is er een site ofzo waar ik al die noten per snaar kan vinden?

2. Is de overstap van akoestisch naar elektrisch goed te doen, of is het wel lastig, door smallere hals enzo, dus ik bedoel eienlijk of het alleeen ff wennen is of dat je weer heel veel moet oefenen voordat je kan wat je akoestisch al kon?

Alvast bedankt...


In principe weet je al voldoende om het allemaal zelf te bedenken.

Bram+
16 januari 2010, 15:43
Overzichtje dat ik ook voor mezelf ooit getypt had:


0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
E3 | F3 | F#3 | G3 | G#3 | A3 | A#3 | B3 | C3 | C#3 | D3 | D#3 | E4 |
B2 | C2 | C#2 | D2 | D#2 | E3 | F3 | F#3 | G3 | G#3 | A3 | A#3 | B3 |
G2 | G#2 | A2 | A#2 | B2 | C2 | C#2 | D2 | D#2 | E3 | F3 | F#3 | G3 |
D1 | D#1 | E2 | F2 | F#2 | G2 | G#2 | A2 | A#2 | B2 | C2 | C#2 | D2 |
A1 | A#1 | B1 | C1 | C#1 | D1 | D#1 | E2 | F2 | F#2 | G2 | G#2 | A2 |
E1 | F1 | F#1 | G1 | G#1 | A1 | A#1 | B1 | C1 | C#1 | D1 | D#1 | E2 |

Kopiëren, plakken en uitprinten in een monospace lettertype..

Bovenste regel is de dunste snaar. Onder de nul staan de 'losse naren', onder de één het eerste vakje, etc. De cijfers achter de nootnamen geven ook aan in welke octaaf de noot zit, ervan uitgaande dat je bij de laagste E begint te tellen. 'G3' is inderdaad de noot bovenop de notenbalk bij 'standaard notatie'.

Op een gitaar klinkt een F# als een Gb, etc., dus daar heb ik niet moeilijk over gedaan.

guitarnick
16 januari 2010, 15:47
Wow, hartelijk bedankt

EuroCinema
16 januari 2010, 15:59
Je hebt nu meteen 1 van de redenen te pakken waarom veel gitaristen muzieklezen lastig vinden en liever met tab spelen: je moet nog steeds zelf beslissen waar je de noot pakt, wat op bijv. piano natuurlijk geen punt is. Toch loont het zeker de moeite om door te zetten en goed noten te leren lezen!

aaronstonebeat
16 januari 2010, 20:56
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
E3 | F3 | | G3 | | A3 | | B3 | C3 | | D3 | | E4 |
B2 | C2 | | D2 | | E3 | F3 | | G3 | | A3 | | B3 |
G2 | | A2 | | B2 | C2 | | D2 | | E3 | F3 | | G3 |
D1 | | E2 | F2 | | G2 | | A2 | | B2 | C2 | | D2 |
A1 | | B1 | C1 | | D1 | | E2 | F2 | | G2 | | A2 |
E1 | F1 | | G1 | | A1 | | B1 | C1 | | D1 | | E2 |



Vergeef me het ingrijpen in je quote :makeup: Vind je het zo niet overzichtelijker? En je ziet sneller dat van B>C en E>F een halve toon afstand is terwijl alle andere afstanden een hele toon zijn; en als je dat weet, kun je vanaf de open snaren alle posities uittellen.

Jay85
16 januari 2010, 22:47
Ik had graag ff doorgegaan hierover.

Ben net begonnen met mezelf te leren spelen, en dit komt uiteraard ook ter zake. Ik heb in mijn jonge jaren wel muziekschool & notenleer gehad, maar dat was de klassieke notenleer, niet dit.

Regelmatig in het verleden al gemerkt, vooral op televisie dan, dat er soms muzikanten zijn die vragen aan een band: 'play this song in the key of X'.

Mijn vraag is, met een voorbeeldje erbij, ritmegitaar speelt het ritme, en de leadguitar lead (een bepaalde scale). Zijn zij dan verplicht om in dezelfde key te spelen en zich aan mekaar aan te passen?

Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp ook :)

aaronstonebeat
16 januari 2010, 22:50
Ja,
Het is wel wenselijk dat iedereen (drums en percussie uitgezonderd) zich bewust is van de toonaard waarin een stuk staat.

-=JEROEN=-
16 januari 2010, 23:01
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=973625&postcount=4

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91195

Welkom in gitaarwereld.

berkayb
16 januari 2010, 23:23
Ok, bedankt, dan heb nog 2 kleine vraagjes:

1. Is er een site ofzo waar ik al die noten per snaar kan vinden?

2. Is de overstap van akoestisch naar elektrisch goed te doen, of is het wel lastig, door smallere hals enzo, dus ik bedoel eienlijk of het alleeen ff wennen is of dat je weer heel veel moet oefenen voordat je kan wat je akoestisch al kon?

Alvast bedankt...
Ik gebruik altijd deze.

http://waltribeiro.net/pictures/Applying_notes_to_guitar_staff.jpg

Jay85
16 januari 2010, 23:43
zijn er bepaalde methodes om dit makkelijk te leren?

aaronstonebeat
16 januari 2010, 23:47
Geconcentreerd herhalen, eindeloos.
En proberen je bewust te zijn van de tonen die je speelt.

Vooral: het systeem doorzien.

berkayb
16 januari 2010, 23:50
Je begint met een F snaar toch.
Eerste fret op de dikke E snaar is een F.

Je kent de volgorde, of niet?
FGABCDEFGABCDE

Heb je ooit keyboard/piano gespeeld? Dat leer je vaak wel met muziekles op school?

Nou je begint dus op eerste fret is een F. sla je een fret over, want elke fret is een halve noot omhoog. Dus als je tweede fret speelt, heb je F#/Gb.
Daarom moet je 'm overslaan want je wilt waarschijnlijk hele noten weten hm.

fret 1, F.
fret 3, G.
fret 5, A.
fret 7, B.
fret 8, C. Dit is dus een uitzondering, hier heb je geen halve noot.

Snap je het, een beetje? Ik speel zelf ook niet zo heel lang gitaar maar ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen?

Deze is ook wel goed:
http://www.guitarmasterclass.net/guitar_forum/uploads/post-1167-1192068497.jpg

-=JEROEN=-
17 januari 2010, 13:32
Ik vind dat jullie het moeilijker maken om het makkelijker te maken.

Ik houd van eenvoud, omdat dit makkelijker te onthouden is.

Ik heb het hier uitgewerkt voor jullie:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131509

Harald
17 januari 2010, 14:11
Yes, sowieso goed, om zo'n halsje voor jezelf te maken ipv er eentje kant en klaar uit te printen. En kijk dan ook goed naar de patronen hoe tonen zich herhalen over verschillende snaren. Als je het zelf uitwerkt onthoud je het veel sneller.

Daarnaast kan het handig zijn toonladders en ook akkoorden op zo'n hals uit te schrijven, maar dan niet met de noten, maar met de trappen. (dus niet C D Eb F maar 1 2 b3 4 etc) Handig als je binnen een greep weet wat de grondtoon is, en waar de tertsen, quinten, sexten etc zitten. Dat soort patroontjes laat zich op gitaar makkelijk opschuiven. Kom je dan een akkoord tegen wat je niet kent kun je meestal wel snel een zetting verzinnen met de belangrijkste noten.