PDA

View Full Version : Instellingen voor Rock 'n roll ryhym



HenkieKnip
16 januari 2010, 14:01
Hey allemaal,

Kan geen goed forumgedeelte vinden om dit te plaatsen, daarom maar in 'Diversen'...

Kan iemand mij uitleggen hoe je de sound uit je versterker kunt krijgen die zo kenmerkend is voor de jaren 50/60 rock 'n roll? Ik bedoel dan vooral de rythymgitaar, volgens mij zijn de solo's meestal hetzelfde geluid, maar dan met meer volume.

Voorbeelden van wat ik bedoel zijn de Chuck Berry en Elvis-sound.

Wat ik zelf hoor is een vrij clean, misschien net iets gebroken, geluid, maar ik kan niet hetzelfde geluid verkrijgen.. Is het ook meestal hoog op de nek gespeeld?

Mijn gitaar is een Classic vibe 60's strat, gekoppeld aan een Vox ad50vt versterker.

Alvast bedankt,

Rob

Harry
16 januari 2010, 15:50
clean met een randje, dus een heel klein beetje overdrive erin. Net wat je lekker vindt. Je moet ook een beetje naar de rest kijken, zodat je niet de leadgitarist in de weg zit. Gewoon doen en luisteren dus, succes!

Rock Bottom
16 januari 2010, 17:38
Heel klein beetje gain, korte slapback delay en de reverb op 3/4

Eko
16 januari 2010, 18:30
Ik speel zelf regelmatig rockabilly. Voorbeelden zijn Brian Setzer , Gene Vincent en nog een paar meer. Het kenmerkende geluid komt veelal van een korte echo. De meesten gebruikten hiervoor een bandecho of tape-echo genoemd. Roland 201 is de meest bekende. Dit is ook na te maken met een delaypedaal op korte tijd te zetten en het aantal herhalingen 1.
Een strat met rockabilly vind ik minder. Alleen als je het brugelement weet te gebruiken en bijna clean weet te spelen dan kom je aardig in de buurt. Bijna een telecaster geluid dus.
De versterker staan bij mij bijna met alles in de midden en de reverb bijna dicht.
Kijk ook gewoon eens op Youtube voor ideeen. Een hele mooie staat er op van Jeff Beck. Op de DVD live at Ronnie Scott zit bij de blueray een rockabilly extra concert. Daar staan 2 nummers van op de jijbuis.
Uiteraard het hele spul van Setzer en alle oude getrouwen uit de jaren 50-60.

Mathidal
17 januari 2010, 01:36
Als al die artiesten qua sound op elkaar lijken, dan zou ik toch niet proberen om de klank na te bootsen, maar dat is mijn opinie. :D
Het is volgens mij wat relatief natuurlijk. Ik heb al eens horen zeggen dat platen de klank warmer maken, dus kan het zijn dat ze ander geluid hadden destijds.
Die warme klank is tevens de reden waarom sommige metalbands hun albums ook nog op lp's uitbrengen.

HenkieKnip
17 januari 2010, 12:30
Oke, bedankt voor de reacties alvast!

De sound waar ik het over heb is hier (http://www.youtube.com/watch?v=9VXr6U-BwMs) te vinden, en dan de solo op 1.22. Dat 'snerpende', kenmerkende geluid. Is dat ook wat jullie bedoelen met het rockabilly geluid?

Kan het er ook mee te maken hebben dat ze bij die solo's/rifjes vaak meerdere snaren aanslaan ipv binnen de solo alleen enkele noten te spelen?

speedmusic
17 januari 2010, 15:05
verkeerde topic

Eko
17 januari 2010, 21:03
Wat je hier hoort is 1 van de twee grote gitaristen waar Elvis mee gewerkt heeft. James Burton heeft zelfs z`n eigen signature Tele. De gitaar die je ziet met het mooie roze motiefwerk er op is jarenlang verkocht. Je komt ze regelmatig tegen op de diverse tweedehandsplekken. Nu nog is er een signature maar dan in een andere kleurencombinatie.
Afgezien daarvan , een tele heeft iets wat een strat niet heeft. De plek waar het brugelement zit is een metalen plaat waar het element op is vastgeschroefd. Ook zijn de brugelementen iets meer gewonden dan het halselement. Dat geeft , samen met de basisplaat ( waar brugelement en zadels samen op vast zitten) , een schel en herkenbaar geluid.
James speelde met .008 als dunste snaar ( E). Dit is een eng gevoel , zo dun , als je er mee begint. Het vraagt aardig wat techniek om met dit soort spaghettisliertjes nog zuiver te blijven spelen. Het is een overblijfsel van z`n fabuleuze techniek waar mee hij in het begin lapsteel gitaren mee na deed.
James speelt trouwens ook mee op de CD/DVD Black and white night van Roy Orbison. Ook daar op speelt hij in dezelfde kenmerkende stijl.
Het gebruik van de dubbele snaren is een techniek die veel wordt toegepast bij stijlen waar maar bv 3 mensen in een band spelen. Een drum en bas leggen dan de basis en de rest zal een gitarist zelf moeten doen. Een solo met dubbele snaren klinkt iets voller.
Luister maar eens naar Brian Setzer met z`n Stray Cats , Buzz Campbell and Hot Rod Lincoln en meer van dit soort powertrio`s.

Fenderfan
19 januari 2010, 14:14
rook een joint en dan afstellen. Werkt het beste :hippie: