PDA

View Full Version : Statische slagplaat brom/knetter??



Fvdb1985
16 januari 2010, 12:09
Hoi allemaal,

Ik heb gisteravond iets heel vreemds meegemaakt. Ik heb een Fender Telecaster classic 50's en heb hem via MP gekocht. Bij de koop had de tele al een zwarte 3 ply slagplaat, erg mooi. Wanneer ik met mijn hand over de slagplaat heen wrijf (zelfs zonder dat ik iets anders dan de slagplaat aan raak), komt er een knetterende brom uit de versterker. Het klinkt alsof er sprake is van statische elektriciteit (wanneer je bijvoorbeeld een kam door je haar heen haalt). Dit gebeurde zowel bij mij thuis als bij een goede vriend thuis, waar ik het ook geprobeerd heb.

Om te testen waar het aan kan liggen heb ik de volgende dingen gedaan:
1) ik heb meedere slagplaten geprobeerd op de tele, maar bij geen van allen is er sprake van de brom/knetter, alleen bij de zwarte.
2) ik heb de slagplaat op een andere tele gezet en daar was WEL sprake van de brom/knetter.

Logische conclusie: het zal dus aan de specifieke slagplaat moeten liggen! Misschien een bepaald soort materiaal? Ik ben ten einde raad, misschien dat iemand een suggestie heeft? Alvast bedankt!

Frank

Portel
16 januari 2010, 12:12
Andere slagplaat erop dus, als je er vanaf wilt

Orbis
16 januari 2010, 12:19
Andere slagplaat erop dus, als je er vanaf wilt

Het 'hoe' is hier niet interessant, de echte vraag zit hem in het 'waarom'? Het gaat om het... mysterie!

OT: zit er misschien iets van ijzer in de slagplaat ofzo, dat contact maakt met iets waar het geen contact mee moet maken?

Jamman
16 januari 2010, 12:26
bij een strat zit er bij de potmeters e.d. een aluminimum laagje:
http://www.byoguitar.com/Images/prewired-strat-guitar-pick-guard-white-back-hsh.jpg
Mischien maken 1 of 2 van de potmeters daar contact?

Fvdb1985
16 januari 2010, 12:30
Inderdaad Orbis, het mysterie!

Tja, het is een tele, dus de slagplaat maakt geen contact met de potmeters. Om het probleem op te lossen heb ik wel een stukje geleidende tape onder de slagplaat gelegd, zodat de slagplaat in contact kwam met de controlplate. Dit om de stroom af te voeren, maar ook dat mocht niet baten.

Jamman
16 januari 2010, 12:34
Oh stom, natuurlijk. :D

Midwolda
16 januari 2010, 12:39
Statische elektriciteit is gewoon energie die vrijkomt, niets meer en niets minder.
Trek vanavond je wollen trui maar eens uit in het donker, ogen open houden: mooi vuurwerk man!
Die energie wordt opgepikt door je elementen/bedrading/potmeters/het hele circuit.
Een soort radio-ontvangst.
Wellicht is het materiaal van deze ene slagplaat wat gevoeliger voor het opwekken van statische elektriciteit.
En misschien sla ik wel onzin uit: ik probeer het logisch te beredeneren,
er zit absoluut geen wetenschappelijke kennis achter mijn uitlatingen... :chicken:

aaronstonebeat
16 januari 2010, 12:45
Artikeltje over statische elektriciteit (http://www.wikihow.com/Remove-Static-Electricity).

Veel materialen kunnen statisch geladen raken; haar, wol, plastics etc. Sommige staan makkelijk elektronen af en andere nemen ze makkelijk op. Ik denk dat in het geval van je slagplaat de lading aan de buitenkant zit. Misschien moet je eens proberen dat stukje geleidende tape zo te plaatsen dat je ook een schroefje van de slagplaat meepakt; mogelijk vloeit via dat schroefje de lading dan weg naar de aarde.

Ik ben hier op het forum het probleem wel eens meer tegengekomen. Ik meen dat het shielden van de hele slagplaat ook tot een bevredigend resultaat leidt.

RS-Rik
16 januari 2010, 12:49
Laat m met een koperdraadje verbinding maken met een aarding, de verwarming thuis bijvoorbeeld. De stroom zou zo moeten kunnen weglekken.

Rock Bottom
16 januari 2010, 12:53
Dus een stuk draad aan je slagplaat knopen en dan aan de verwarming?
Ik zie me al op het podium staan en de geluidsman vragen waar de verwarming is.

Fvdb1985
16 januari 2010, 13:24
@ aaronstonebeat:

Shielden houdt in dat je met folie de achterkant van de slagplaat en de holtes onder de slagplaat bekleedt toch? Wat voor voor folie is daar het beste voor?

@ RS-Rik:
Ik neem doorgaans geen verwarmingen mee het podium op. Vaak is het al warm genoeg.

aaronstonebeat
16 januari 2010, 13:28
Ik gebruik daar Tesa Alu-tape voor.

Fvdb1985
16 januari 2010, 13:46
Tnx! Ik zal eens ff proberen..

Ewoud Kuijt
16 januari 2010, 15:00
Als je het topic over mijn eerste pannenkoek (zie mijn sig) doorneemt dan kun je lezen dat ik exact hetzelfde probleem heb gehad. Voor mij was de oplossing om de gehele slagplaat te shielden met kopertape. Al het geknetter was daarna weg.

Succes ermee want het is een heel irritant euvel!

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/IMG_2255.jpg