PDA

View Full Version : Wat is er goed aan/mis met Koch?



Han S
16 januari 2010, 10:51
Ligt dat nou aan mij? Ik hoor en lees niets meer over Koch versterkers. Tien jaar geleden kwam er nog wel eens iemand met zo'n apparaat bij me in de studio, maar ik heb al jaren geen Koch amp meer gezien.

In 2000 kwam er een Italiaanse metal band opnemen en die kregen van Dolf Koch een 100 watt top en een 4*12 kast in bruikleen en daar hadden we een heel goed geluid mee. Die Italiaanse gitarist verstond de engelse taal niet voldoende en had begrepen dat hij dat spul mee naar huis mocht nemen. Maar ik had er voor getekend dus dat ging niet door, gitarist erg pissed.

Ik heb Dolf ook wel eens gesproken op een beurs en ik vind dat hij erg mooie versterkers bouwde, zat prima in elkaar volgens mij.

Maar waarom is het zo stil rond Koch?

Baker
16 januari 2010, 11:07
Koch, you love ot or you hate it.
Ze maken nog steeds prima spul hoor, en de studiotone en de classic SE doen het best goed volgens mij. Daar lees je toch best veel over.

Ik heb wel het gevoel dat die supernova niet echt een succes is. Ik weet niet waarom, maar daar hoor je inderdaad heel weinig over.

yhcmarc
16 januari 2010, 11:27
Ik persoonlijk heb er alleen slechte ervaringen mee, en een aantal bekenden van me die ook in het verleden op koch hebben gespeeld ook. Veel problemen met stabiliteit, vaak uitvallen, volume schommelingen, buizen die vaak stuk gaan (in mijn geval 3x binnen een jaar bij Koch langs geweest omdat de buizen stuk waren, scheuren in het glas, redplaten, noem het maar op, 3 maal de buizen door Koch zelf laten selecteren en er in laten zetten).. toen was ik het zat. Ik heb de originele buizen er weer ingezet, de top (powertone, 1e series) geruild voor een JCM800 set en nooit meer omgekeken.

Baker
16 januari 2010, 11:34
De discussie hebben we volgens mij eerder gehad yhcmarc ;)

Maar ik heb jaren een tweedehands multitone gehad en er ook mee opgetreden etc, nooit geen problemen mee. Ik geloof niet dat Kochs in het algemeen storingsgevoeliger zijn dan pakweg Marshall, maar als we dat echt zeker willen weten moet er maar een parlementaire enquete komen :metal:

Han S
16 januari 2010, 11:35
Ik denk dat Dolf Koch een klein fabrikantje is en zo'n man is kwetsbaar. Wat je dus zegt kan een exemplarisch geval zijn en kan zo'n ondernemer veel kwaad doen. Ik zou het mooi vinden als er mensen ook goede ervaringen posten want uiteindelijk is dit het grootste gitaarforum in de moedertaal.

Ik begin een draadje over Koch, maar het is echt niet mijn bedoeling om rottigheid te trappen, ik lees alleen heel weinig over Koch, ook op dit forum en vraag me af hoe dat komt.

Tien jaar geleden speelde Carlos Santana met een Koch.

Aca Ilic
16 januari 2010, 11:44
ik denk dat je met je vraag de antwoord al gegeven heb. Als je niks van Koch hoort, dan is het toch goed.
No news is good news...
toch???

Chris Winsemius
16 januari 2010, 11:48
Topictitel had imo wel iets anders gemogen.....

Ik ken Koch van een aantal jaren geleden en weet dat de mensen daar met passie en enorme servicegerichtheid bezig zijn. Een aantal "elementen" zijn uniek in Koch-versterkers en dat zorgt er waarschijnlijk voor dat sommige mensen ze waanzinnig vinden en dat ze voor anderen niet hun ding zijn maar dat heb je met elk merk.

Koch is absoluut groter dan wat (of alle) andere amp-bouwers in NL en het laatste/nieuwste model werd volgens mij vorig jaar op de markt gebracht.

Han S
16 januari 2010, 11:48
Is Dolf Koch wel eens op dit forum geweest? Ik denk dat ik zijn zoon wel eens op een ander forum heb zien posten, prosoundweb of zo.

Harm
16 januari 2010, 11:49
Nou, ik heb jaren met een Koch powertone gespeeld, de I en de II.
Voor de bands waar ik toen in speelde perfect, ik wist ook niet veel anders! Gewoon te weinig ervaring met andere tops.

Maar voor het geld was ik erg tevreden:
- solo volume kanaal! Ik zie dat graag op elke top!! Wat heerlijk is dat!
- Effectloop, parallel en serieel, werkte goed en ideaal om de G-force aan te sluiten icm mfc5.

Misschien is het karakter wat korrelig, qua mids wel aardig (de upgrade was al veel beter). En wat ik mistte was de directheid in de top. Toen ik verder aan het kijken was, ja een segmentje hoger, kwam ik op andere tops: Hook, Brunetti mercury, Shiva. Uiteindelijk is het de Hook geworden! Heerlijke amp! Maar idd ook een heel ander (prijs) segment!

Het enige wat ik dus mis op de hook is solovolume en de parallelle loop! En eventueel midi (maar goed die had de hook ook niet echt, wel via een omweg dus een nobels ertussen dat zou ik met de hook eventueel ook kunnen!).

Harm

EDIT: Ik heb nooit problemen gehad met buizen, altijd goed geweest, en de service van Koch vond ik super!

Baker
16 januari 2010, 11:50
Dit is (of was?) iig een medewerker van Koch: http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=84463

Han S
16 januari 2010, 11:56
Topictitel had imo wel iets anders gemogen.....

Ik ken Koch van een aantal jaren geleden en weet dat de mensen daar met passie en enorme servicegerichtheid bezig zijn. Een aantal "elementen" zijn uniek in Koch-versterkers en dat zorgt er waarschijnlijk voor dat sommige mensen ze waanzinnig vinden en dat ze voor anderen niet hun ding zijn maar dat heb je met elk merk.

Koch is absoluut groter dan wat (of alle) andere amp-bouwers in NL en het laatste/nieuwste model werd volgens mij vorig jaar op de markt gebracht.

Niks mis met de topictitel hoor Chris, dit is een gitaristenforum en gitaristen zijn heel erg mierenneukerig over hun geluid. De gitarist kiest zijn versterker en vindt dat er met de een wat mis is en met de andere vindt hij dat er goede dingen mee zijn.

Ik heb 10 jaar geleden een hele maand met een Koch amp opgenomen, werd zomaar bij me gebracht door iemand van Koch en persoonlijk vond ik het een fantastische versterker, prachtig gebouwd en een prima geluid.

Ik heb vorig jaar met een Soldano opgenomen en dat vond ik persoonlijk niet zo geweldig, maar er bleek op de achterkant een schakelaartje verkeerd te staan en dat bleek achteraf. Ik vond het geluid erg dun.

AART
16 januari 2010, 12:02
Kochs zijn prima amps. Ik zie ze nog best veel en hoor er ook nog wel vaak over, alleen niet altijd op het forum. Bij jukebox zeiden ze btw dat ze die supernova inmiddels toch best vaak verkocht hadden.

Pepe
16 januari 2010, 12:05
Toevallig werd er hier laatst wat dingen gezegd over Koch amps en dat was in de trant van waardeloze kut amps. Paar posters achter elkaar. Ik dacht nog.. he? Is Koch uit? Die heb ik even gemist. Jarenlang was Koch hip&cool, nu is Hook dat blijkbaar.

Het heeft te maken wie wat heeft op het forum. Het Marshall JVM effect. Als iedereen hem heeft is ie hip&cool, dan wordt ie ingeruild en blijkt het ineens helemaal niks te zijn. En Santana... op de een of andere manier pakken zijn endorsments altijd dramatisch uit op de PRS na dan. Ondanks zou ik haast zeggen.

Onmeunig Hans
16 januari 2010, 12:22
Toevallig werd er hier laatst wat dingen gezegd over Koch amps en dat was in de trant van waardeloze kut amps. Paar posters achter elkaar. Ik dacht nog.. he? Is Koch uit? Die heb ik even gemist. Jarenlang was Koch hip&cool, nu is Hook dat blijkbaar.

Het heeft te maken wie wat heeft op het forum. Het Marshall JVM effect. Als iedereen hem heeft is ie hip&cool, dan wordt ie ingeruild en blijkt het ineens helemaal niks te zijn. En Santana... op de een of andere manier pakken zijn endorsments altijd dramatisch uit op de PRS na dan. Ondanks zou ik haast zeggen.

+1

Als je post dat je tevreden bent over je Koch moet er haast iets aan je mankeren. Althans dat lijkt uit de reacties die daarop komen. Het moet echt vreselijk zijn. Zo klinisch clean, waardeloze weet-ik-wat.
Ik ben dus supertevreden met mijn Studiotone. Hij doet het altijd, klinkt geweldig voor wat ik wil, vrienden en kennissen willen hem graag lenen (vooral voor de mogelijkheden om op te nemen). Ik schrijf er alleen niet veel over omdat al die reacties van mensen die een ander merk gekozen hebben en die willen afgeven op andere merken niet interessant zijn.

Overigens gaat het niet alleen voor Koch op. Op andere forumgedeelten lees je dat EMC's waardeloos zijn, Musicmans niet deugen etc. (ben ik dus ook helemaal tevreden over) In sommige forumgedeelten gaat het meer over het merk dan over wat een apparaat doet of kan.
Dat heeft ook wel weer iets, men is blij met zijn eigen gitaar/versterker.
Het zal wel inherent zijn aan een groot forum.

Hans

yhcmarc
16 januari 2010, 12:45
@han S en Mbakker75

Ik probeer niet een merk de grond in te trappen ofzo hoor, ik maak af en toe een rake opmerking aangaande Koch maar dat is puur gebaseerd op persoonlijke ervaringen en ervaringen van bekenden met dezelfde problemen. Toevallig waren dit allemaal powertones (en een multitone) uit halverwege/eind jaren '90. Mogelijk is er destijds een design probleem of iets dergelijks geweest waardoor een hoop problemen ontstaan zijn. Die ervaringen zijn voor mij iig zodanig geweest dat ik iig er niet meer op wil spelen.

Plant
16 januari 2010, 14:35
... Tien jaar geleden speelde Carlos Santana met een Koch.

Volgens mij zijn het toch vaak hypes.
Een of andere beroemdheid staat ineens met een op dat moment minder bekende merknaam op het podium, het klinkt goed en ineens speelt iedereen erop. Ook de magazines staan vol lovende artikelen. Dan is het nieuwe eraf en staat iedereen weer gewoon met Fender of Marshall of Vox. Waar het vandaan komt maakt volgens mij niet zoveel uit. Een aantal jaren terug had iedereen ineens Soldano. En wie nu nog?

Mitch
16 januari 2010, 14:35
Ik vind er qua klank niet echt veel aan, weinig boeiend, geen diepgang. Maar ik herken wel de kwaliteit, vindt het aanbod van verschillende amps uitstekend en de service is bij mijn weten uitmuntend. Heb altijd alleen maar verhalen van mensen die op korte termijn langs konden komen en dat er nooit moeilijk werd gedaan over de garantie termijn.
Alleen met de oudere versies (KC-serie?) kan ik me meerdere betrouwbaarheids problemen herinneren maar verder... prima.

De Powertone is erg tof als je ook high gain wil, de Studiotone is een prima Zwitsers zakmes met voor heel weinig geld een prima clean, crunch en lead aan boord. De Twin/Multi/Classictone heb ik nooit wat aan gevonden.

marc_o
16 januari 2010, 15:24
Ligt er helemaal aan wie erop speelt, heb ze al prachtig horen klinken en al heel beroerd.
De Supernova vind ik geweldig klinken, maar zo lelijk als de nacht. maar dat is niet belangrijk.

De Koch pedaltone vind ik echt 1 van de beste dingen die je als gitarist kunt kopen als backup....en daarmee ook hun meest interessante product naar mijn mening.

Tankman
16 januari 2010, 15:31
Wij hebben nog in de winkel een Koch Twintone II TTII50-H Head met een 2x12(?) cab eronder. Ik heb er vorige week nog een Peavey Generation Triple Single op aangesloten. Het was de eerste keer dat ik deze versterker zelf heb geprobeerd en was meteen verliefd op het clean kanaal en op de reverb. Mooi, vol en heldere tone. Echt heerlijk. Wie het niet geloofd, kom maar langs om het zelf te ervaren.

Het drive kanaal was niet helemaal mijn ding. Daar kon ik weer geen goed geluid uit krijgen. Het is in ieder geval wel zo'n amp die je naast je rig kan zetten voor het clean, en dan een andere amp ernaast voor je drive.

erwin_ve
16 januari 2010, 15:37
Ik heb 13 jaar op een Koch kc50 dlx gespeeld. De speaker(eminence pa speaker) die bij dit combo werd geleverd was zwaar waardeloos. Ik snap niet dat Koch dit ooit in zijn product heeft kunnen zetten.
Ik heb er eigenhandig een celestion vintage30 ingezet, deze wilde Koch niet plaatsen omdat deze de powerhandling niet aan zou kunnen.(50 w amp in een 50 w speaker;)) Dat ik deze erin heb gezet, was het beste wat deze versterker is overkomen.
De klank van de Koch Kc50dlx; deze heeft oa. een Vox achtige crunch, was echt te gek. Ik zou de versterker alleen om dat geluid opnieuw kopen.
Service van Koch(op de speaker na) was prima, heb er altijd mijn buizen laten doen en de versterker heeft het niet 1 keer begeven in de 13 jaar.

Baker
16 januari 2010, 15:46
Ze lopen wel altijd voorop met allerlei nieuwe features.
Zo hadden de Kochs als een van de eerste een dubbele master.
Hebben ze al heel lang recording out met speaker sim etc. Die Classic SE schijnt zelfs een ingebouwde auto bias te hebben.

Ik vond mijn Multitone altijd een fijne bak. En de service is inderdaad zeer ok. Ben zelfs een keer in de fabriek zelf geweest. Is wel grappig, zie je een pallet powertones voorbijkomen :seriousf:

Lex81
16 januari 2010, 16:05
Ik heb zelf een Studiotone top, in combinatie met een speakercab met een v30 erin. En dit klinkt naar mijn mening vol, open en met veel detail.
De drive uit de Studiotone vind ik alleen mooi, als het mild ingesteld staat (als een vox), anders klinkt ie wel erg fuzzy. Dat is dan wel een minpunt.
De lead is echt geweldig. Clean is gewoon ok.
Ik heb in de winkel een Hook r20 getest, maar die klinken wat doffer en is in het midden (te?) aanwezig, naar mijn mening.

Een voorbeeld (http://www.youtube.com/watch?v=Gg9_4TgTXHc&feature=related) van de Studiotone met de GMajor
En dit (http://www.youtube.com/watch?v=1v21t4J8Ia4) is de Studiotone met de G-System...
Prima klank. Zeker voor in een band, zodat je (middy) sound niet wegvalt door te vermengen met de bass.

tillens
16 januari 2010, 16:21
Ik heb geen probleem met koch, is degelijk spul maar ik hoef het niet te hebben. Een keer een combo gesprobeerd, maar alles wat je speelde kwam recht in bek, en heel hard. maakte qua volume niet veel uit. glassig clean waar ik niet van houd.. neen geen koch voor mij

EuroCinema
16 januari 2010, 16:22
Persoonlijk heb ik alleen ervaring met de Koch Studiotone. Een goeie amp, maar die enorme hype maakte-ie niet waar, vond ik. Daardoor was ik toch wat teleurgesteld en ik denk dat meer mensen zo'n ervaring hebben. Op de lange termijn hoef je als producent niet blij te zijn met zo'n hype, vrees ik.

marc_o
16 januari 2010, 16:46
Ze lopen wel altijd voorop met allerlei nieuwe features.
Zo hadden de Kochs als een van de eerste een dubbele master.
Hebben ze al heel lang recording out met speaker sim etc. Die Classic SE schijnt zelfs een ingebouwde auto bias te hebben.

Ik vond mijn Multitone altijd een fijne bak. En de service is inderdaad zeer ok. Ben zelfs een keer in de fabriek zelf geweest. Is wel grappig, zie je een pallet powertones voorbijkomen :seriousf:


Koch volgde Engl met features, en vervolgens kozen zij iets meer voor de Fenderachtige klanken en Engl meer en meer voor metal.

Wicked Willy
16 januari 2010, 16:50
Al zo'n 12 jaar Koch gebruiker. Van een Twintone naar een Multitone gegaan en ook nog een Studiotone gehad. Nooit de directe behoefte gehad om verder te kijken naar een andere versterker. Zeker in combinatie met wat fijne scheurpedalen en goede EQ instellingen is het een heerlijke versterker (in mijn geval een multitone). Ik gebruik voornamelijk kanaal twee....en heel soms kanaal drie......ik heb deze versterker al een jaar of 8 en heb nog nooit technische problemen gehad. Wel 2x de buizen laten vervangen, maar goed.....dat is af en toe een noodzakelijk kwaad.

kidrock
16 januari 2010, 18:42
Ik ben dus 1 van diegene die een Supernova bij Jukebox (tegenwoordig Guitarking) heb gekocht. Een veelzijdige bak die ik niet snel weg zal doen. Ook ik had wat opstart problemen (2x eindbuizen achter elkaar), maar ik werd daar in Amersfoort altijd netjes geholpen. Nadat ze bij de laatste keer de boel omgekat hadden naar 5881ers heb ik geen problemen meer gehad (ff afkloppen). Hij is niet zo dynamisch en vol als mn Hook R40 en sommige beschrijven Koch als klinisch klinken (hoewel ik dat wel mee vind vallen). Je kan gewoon een grotere terrein bewandelen met zn 5 channels, midi, 2 masters, 2 parallel + 2 serie loops, enz. Hij kan van super clean tot high gain en alles wat daar tussen zit. Hij is wel kritisch wat betreft gitaren en pickups merk ik. Buckers en actief klinken te gek. Single coils (passief) daarentegen weer wat minder.

Dude
16 januari 2010, 19:03
Ik persoonlijk heb er alleen slechte ervaringen mee, en een aantal bekenden van me die ook in het verleden op koch hebben gespeeld ook. Veel problemen met stabiliteit, vaak uitvallen, volume schommelingen, buizen die vaak stuk gaan (in mijn geval 3x binnen een jaar bij Koch langs geweest omdat de buizen stuk waren, scheuren in het glas, redplaten, noem het maar op, 3 maal de buizen door Koch zelf laten selecteren en er in laten zetten).. toen was ik het zat. Ik heb de originele buizen er weer ingezet, de top (powertone, 1e series) geruild voor een JCM800 set en nooit meer omgekeken.



Hahaha wat grappig, haast exact hetzelfde verhaal hierzo. Ook 2 keer terug naar amersfoort gereden voor een storing welke uiteindelijk in de buizen bleek te liggen. Ik baalde goed destijds.

Het bekende verhaal van " niet lekker door de mix kunnen prikken" van de multitone series is ook geen onzin iig. Ik heb in de jaren zowat alle gitaristen die over multitones hadden gespeeld dat probleem horen noemen.

Yek1
16 januari 2010, 20:38
Heb een Multitone gehad. En vaak over een Twintone gespeeld. Uiteindelijk kan ik het maar op 1 manier omschrijven: kil en 1-dimensionaal.

the sure thing
16 januari 2010, 20:42
Het verhaal van de actieve elementen/humbuckers en single coils kan ik beamen. Koch heeft mij niet zo kunnen bekoren, behalve de classic tone (4x10 versie). Als ik die 2e hands voor een OK prijs tegenkom, wil ik m wel gaan scoren.

MeneerJoost
16 januari 2010, 20:42
Vriend van me heeft een Mulitone II, zelf ook al paar uurtjes op gespeeld en ik vind het een top ding!
Als ze niet zo duur waren wilde ik der ook wel eentje (nu een Marshall MA50C gekocht:lovelove:)

Klinkt ook super als hij der mee optreed dus mijn beleving ervan is alleen maar positief ;)

jutter
16 januari 2010, 20:47
Ik speel nu ongeveer een jaar op een Koch TwinTone1. Ik ben dik tevreden met de sound, zowel clean als overdrive. En ik speel alleen maar met Fender Strats (dus single coil)......Beste amp die ik de afgelopen 35 jaar heb gehad!

Baker
16 januari 2010, 21:21
Heb een Multitone gehad. En vaak over een Twintone gespeeld. Uiteindelijk kan ik het maar op 1 manier omschrijven: kil en 1-dimensionaal.


Ik speel nu ongeveer op een Koch TwinTone1. Ik ben dik tevreden met de sound, zowel clean als overdrive. En ik speel alleen maar met Fender Strats (dus single coil)......Beste amp die ik de afgelopen 35 jaar heb gehad!


Koch, you love ot or you hate it.

:soinnocent:

Tankman
16 januari 2010, 21:24
:soinnocent:

Ach...is dat eigenlijk niet met alles zo...

Baker
16 januari 2010, 21:25
Jawel,
Maar ik heb het idee dat dat voor Koch toch iets meer geldt.

the sure thing
16 januari 2010, 21:28
Jawel,
Maar ik heb het idee dat dat voor Koch toch iets meer geldt.+1. Ik blijf dit echt geweldig vinden.

Tankman
16 januari 2010, 21:30
Jawel,
Maar ik heb het idee dat dat voor Koch toch iets meer geldt.

Ja kan wel. Ik heb het bij mezelf al dat ik verdeeld ben. Zoals ik eerder zei. Ik ben verliefd op de clean en de reverb, maar zodra ik het drive kanaal pak, haak ik weer af.

Baker
16 januari 2010, 21:36
Speelt Paskal Jakobsen van BLØF er eigenlijk nog op? Dat was ook altijd zo'n Koch boegbeeld. Verder, bij een concert van The Gathering, 10 jaar geleden ofzo, zag ik die gitarist op een Powertone spelen en Anneke van Giersbergen op een twintone. Verder speelde die gitarist van Beef ook altijd op een Koch meen ik.

Weet iemand wat bovenstaande artiesten tegenwoordig gebruiken live?
Het zou me eerlijk gezegd niets verbazen als ze allemaal overgeschakeld zijn op iets anders.

Edit: Rene Rutten van de Gathering nog wel lees ik net op de koch site

the sure thing
16 januari 2010, 23:22
Speelt Paskal Jakobsen van BLØF er eigenlijk nog op? Dat was ook altijd zo'n Koch boegbeeld. Verder, bij een concert van The Gathering, 10 jaar geleden ofzo, zag ik die gitarist op een Powertone spelen en Anneke van Giersbergen op een twintone. Verder speelde die gitarist van Beef ook altijd op een Koch meen ik.

Weet iemand wat bovenstaande artiesten tegenwoordig gebruiken live?
Het zou me eerlijk gezegd niets verbazen als ze allemaal overgeschakeld zijn op iets anders.

Edit: Rene Rutten van de Gathering nog wel lees ik net op de koch sitePaskal Jakobsen speelt ook nog steeds op Koch. De Golden Earring is er inmiddels mee gestopt en de Dijk (Nico Arzbach) is overgestapt op Line6 (speelde jaren- en jarenlang op een KV-50 met 15" of 4x10").

robert-gitarist
17 januari 2010, 00:09
Ik heb een aantal keren wat pedalen uitgetest op Koch versterkers en ook wel eens wat Koch versterkers uit nieuwsgierigheid getest. Ik Koch(t) er uiteindelijk geen ;) :D

Het zijn echt prima versterkers maar als je echt karakter zoekt dan ben je bij Koch niet op het juiste adres vind ik. Ik mis gewoon een eigen sound. Dat is niet alleen bij Koch zo, maar dat zelfde heb ik ook bij ENGL op een of andere manier. Koch klinkt trouwens wel gigantisch goed clean! Kil wil ik het niet noemen. En ook met de drive zit het dik in orde!

Een x aantal jaren geleden heb ik in het voorprogramma van Within Temptation de band Autumn horen spelen. Een van de gitaristen gebruikte tijdens dat optreden een Koch (geen idee welk type maar was in iedergeval een top + cabinet) maar oh, wat een sound! Die kwam echt prima door de mix heen en klonk echt geweldig! Lekker vol, vette gain :punk:

De combo's zijn wel minder moet ik zeggen maar dat heb je bij zoveel merken. Een ENGL screamer top klinkt echt prima maar de combo versie daarin tegen...en zo zijn er meer merken die dat hebben.
Ik ben wel enthousiast over Koch alleen heb ik voor dat geld liever een Marshall omdat ik nou eenmaal van het Marshall karakter ben :) Ieder zijn ding maar Koch zou ik niet willen afkraken.

Henri H
17 januari 2010, 00:45
Ik heb ooit even een Powertone II(?) bespeeld en was zwaar onder de indruk.
Wat me tegenstond was de gedeelde EQ op de drive kanalen.

Ik vraag me wel af waarom dit topic geopend is, puur uit nieuwsgierigheid of zit er meer achter?

ewout
17 januari 2010, 01:19
Speel al een paar jaar - naast andere versterkers - op een Classictone. Voor clean + milde gain echt een zeer mooie versterker, ondanks de 10" jensen die erbij kwamen. (nu met twee 12" celestions klinkt het echt fantastisch)

Zoals ik het destijds zag; afgezien van de Classictone blinken geen van alle Kochs uit op een bepaalde sound. Ze zijn allemaal veelzijdig, kwalitatief goed, etc etc, maar meestal koop je een versterker omdat het uitblinkt op een bepaalde sound, of als je het kunt vinden, meerdere goede sounds. Voor clean is het vaak fender, voor scheur een marshall, enzovoorts. De Classictone vind ik een van de beste cleane versterkers die ik heb gehoord; daarin blinkt hij wat mij betreft uit boven alternatieven in dezelfde prijscategorie zoals de RI blackface fenders. Bij de andere Kochs is voor ieder geluid wat ze maken een naar mijn mening beter alternatief voor een vergelijkbare prijs bij een ander merk te vinden.

Wabbie
17 januari 2010, 01:47
Ik heb al een aantal jaren een Koch Powertone II. De mijne is nog van een van de eerdere series, dus zonder de mid boosts ed. Tot dusver heb ik nog nooit problemen gehad met mijn versterker en heb ik regelmatig complimenten gekregen over mijn sound. Ik hou juist van dat heerlijke hifi clean en die lekker gritty overdrive en distortion die er uit komt.
Ik moet zeggen dat het wel grappig is als je als gitarist van een bluesrockband komt aanzetten met een Powertone en een ENGL4x12, dat levert toch wel wat rare blikken en opmerkingen op. Die verdwijnen over het algemeen vrij snel zodra ze horen hoe een goede jazzmaster of strat klinkt over die combi.

In mij nieuwste band speelt de andere gitarist over een oude KV50, die klinkt ook erg lekker moet ik bekennen en heeft ook nog geen problemen gegeven.

Qua betrouwbaarheid zit het volgens mij tegenwoordig wel goed bij Koch, hier in enschede staan er in de oefenruimtes van atak in iedere studio 2 kochs ( varierend van classictone naar powertone dacht ik) en er is er in een jaar nog niet een stuk gegaan ( hoogstens wat buizen die vervangen moesten worden) terwijl er de ene na de andere Eden 4x10 kast sneuvelt daar :S

dml
17 januari 2010, 03:19
Heb van 1994 tot midden 2007 nagenoeg uitsluitend op Koch gespeeld, daarna op Mesa en Koch (Pedaltone). Ben begonnen met een KC50dlx, daarna nog eentje erbij. Mei 2000 de KC's verkocht, had er overigens nog nooit problemen mee gehad, en een Multitone voor gekocht. Wat later een Powertone I met 4x12 erbij gekocht, weer wat later de Multitone verkocht en er een Powertone II.0 met 4x12 bij gekocht. Tussendoor ook nog een Pedaltone gehad.

De allereerste Tone-series, dus met nog het oude rechthoekige Koch-logo werden inderdaad geplaagd door kinderziektes en storingen. Met al mijn Koch-versterkers heb ik nooit problemen gehad, de service is inderdaad uitmuntend.
Als ik ooit nog een klein combootje ga kopen, zal ik blind een Twintone II aanschaffen.
Het typische, korrelige Koch-geluid is mijns inziens in de Tone II-series veel minder aanwezig.

GretschGuy
17 januari 2010, 05:13
Even afgezien van het feit dat er (ook) onder gitaristen altijd wel sprake is van mode / trends (bepaalde versterkers / gitaren / effecten zijn opeens populair / impopulair).

Volgens mij is de sound die met Koch wordt geassociëerd (ook door mij) niet meer zo populair. Ik heb er zelf nooit één gehad. Maar speelde er jaren geleden toch regelmatig over. Omdat je die krengen overal tegen kwam. Geen idee welke types, interesseerde me te weinig. Ik vond het (toen al) eigenlijk typische jaren 80 amps. Die per ongeluk in een ander tijdperk waren gemaakt. Cleane sound is extreem clean, gain is dynamiekloos 'bzz'.

Misschien maken ze tegenwoordig ook wel amps die heel anders klinken. Maar aan dat imago zitten ze nog steeds vast. In elk geval bij mij.

the sure thing
17 januari 2010, 08:14
Even afgezien van het feit dat er (ook) onder gitaristen altijd wel sprake is van mode / trends (bepaalde versterkers / gitaren / effecten zijn opeens populair / impopulair).

Volgens mij is de sound die met Koch wordt geassociëerd (ook door mij) niet meer zo populair. Ik heb er zelf nooit één gehad. Maar speelde er jaren geleden toch regelmatig over. Omdat je die krengen overal tegen kwam. Geen idee welke types, interesseerde me te weinig. Ik vond het (toen al) eigenlijk typische jaren 80 amps. Die per ongeluk in een ander tijdperk waren gemaakt. Cleane sound is extreem clean, gain is dynamiekloos 'bzz'.

Misschien maken ze tegenwoordig ook wel amps die heel anders klinken. Maar aan dat imago zitten ze nog steeds vast. In elk geval bij mij.Dat is dus ook zoiets: het voordeel EN nadeel is dat alle Koch's op een bepaalde manier dezelfde "voicing" hebben. Dat geldt ook voor Marshall/Fender/Hook/ en 101 andere merken. Bevalt de "voicing" van Koch je niet, ga je niet snel een andere amp van hetzelfde merk kiezen.

Ik moet wel zeggen: sinds kort ben ik erachter dat in een band (live) een amp heel anders kan klinken dan zonder band. Ik heb Koch nooit in een bandsituatie uitgetest.

toneblo
17 januari 2010, 09:47
....matig tot slechte site, "gemiddelde versterkers" en momenteel wel erg stil ja..
Heel erg stil...

marc_o
17 januari 2010, 10:58
Speelt Paskal Jakobsen van BLØF er eigenlijk nog op? Dat was ook altijd zo'n Koch boegbeeld.


Paskal speelt alleen maar op Koch.

Live tijdens grote optredens gebruikt hij een Modded Pedaltone met extra gainstage.

Tijdens theatertournee een Classictone, maar dan voor hem speciaal met een 15" speaker.

Voorheen de Multitones, maar die hebben terecht het veld moeten ruimen voor de pedaltone.


Voor de nieuwe CD is er 2 weken geleden een grote doos aangekomen met de nieuwe Supernova erin waarvan hij er 1 of wellicht 2 van gaat gebruiken in de toekomst....een heel wat ruigere toekomst kan ik je vertellen...de demo's liegen er niet om in ieder geval.


Ik vind hem wel de typische Koch-speler en maakt er goed gebruik van, het drivekanaal zonder veel gain en goed aanslaan tot de crunch komt.

Bram78
17 januari 2010, 10:58
Ik heb sinds een maandje een koch Twintone head in bezit, versie I met het logo waar een muzieknootje in is verwerkt.
Rekening houdend met de onzin van discussie over smaak en eigen sound (uiteraard is die van mij de beste:crazyhappy:) kan ik wel zeggen dat ik onder de indruk ben van de features: ingebouwde powersoak werkt perfect, gescheiden eq, reverb, volumeboost en -dat is niet standaard voor de twintone- is er in mijn exemplaar op verzoek van een vorige eigenaar een derde kanaal aangebracht door Dolf Koch zelf.
Mijn beleving is, dat deze amp goed reageert op effecten en op strats, mijn les paul-sound moet ik nog vinden op deze amp...
Waar ik vaak moeite mee heb, is het vinden van een overstuurde sound die zowel op de bridge PU goed klinkt als op de andere PU's. Vaak komt de bridge er wat dunnig uit, hetgeen op deze amp niet het geval is.
Ik was aanvankelijk wel wat huiverig voor het bekende verhaal: een steriel en wat karakterloos geluid. Godzijdank ervaar ik dat absoluut niet zo: sprankelend clean, rauw met een randje, milde overdrive met veel body en een mooie, vloeiende scheur. En dat terwijl de amp geruisloos zijn fijne werk doet!
Last but not least: ik val wel eens in bij een band waarvan de zanger/gitarist gebruik maakt van de pedaltone, direct in de PA. Moet zeggen: ook dat klinkt geweldig!

Just my 2 cents....

Groetjes Bram

Baker
17 januari 2010, 11:28
De combo's zijn wel minder moet ik zeggen maar dat heb je bij zoveel merken.

Volgens mij zijn bij Koch de combo's exact hetzelfde als de tops. Het enige verschil is dat de combo een Jensen speaker heeft.

Misschien heb je een top met een ander speakercabinet geprobeerd?

Wabbie
17 januari 2010, 12:20
Inderdaad. Ik moet zeggen dat ik minder gecharmeerd ben van de cabinetten die Koch bouwt. Die zijn naar mijn mening iets te rommelig in het laag en smeren je sound teveel dicht als je een beetje gain gebruikt.

madura
17 januari 2010, 12:29
Ik heb 5 jaar geleden een studiotone top aangeschaft en na een maand begaf
hij het.

met de studiotone naar de muziek winkel en deze opgestuurd naar koch,maar
na 3 maanden wachten en regelmatig vragen is ie al klaar, zelf maar eens met koch gebeld.

Na een verbaasde reactie van een medewerker van koch is deze gaan zoeken
en er stond een doos in de gang met studio tone erop.

versterker bleek al 2,5 maand klaar te staan ,maar ze waren hem vergeten,
er was een trafo stuk.

Maar om af te sluiten ,als ik niet gebeld had zat ik nu nog te wachten waarschijnlijk .De studiotone heb ik nu niet meer ,geluid ging me vervelen
en ging niet hard genoeg .

macwilliams
17 januari 2010, 12:40
Ik heb 5 jaar geleden een studiotone top aangeschaft en na een maand begaf
hij het.

met de studiotone naar de muziek winkel en deze opgestuurd naar koch,maar
na 3 maanden wachten en regelmatig vragen is ie al klaar, zelf maar eens met koch gebeld.

Na een verbaasde reactie van een medewerker van koch is deze gaan zoeken
en er stond een doos in de gang met studio tone erop.

versterker bleek al 2,5 maand klaar te staan ,maar ze waren hem vergeten,
er was een trafo stuk.

Maar om af te sluiten ,als ik niet gebeld had zat ik nu nog te wachten waarschijnlijk .De studiotone heb ik nu niet meer ,geluid ging me vervelen
en ging niet hard genoeg .

Dat is best slordig, kan natuurlijk een op zich zelf staand geval zijn.
Maar hoezo niet hard genoeg? Waar ligt dat aan?

madura
17 januari 2010, 13:09
Niet hard genoeg kan je natuurlijk verwachten met een studiotone van 20 watt.

Hoewel er veel mensen wel goed mee in een band kunnen spelen was het voor
niet genoeg .

Ik had er een marshall 4x12 met greenback's onder en er voldoende mids
in gedraaid .

geluid werd ook niet beter als je hem harder zette

voor mij geen 20 watters meer.

macwilliams
17 januari 2010, 13:34
Oh, maar twintig watt? Dat is natuurlijk te weinig. Ik ga nooit meer voor minder dan vijftig watts. En natuurlijk 2x 4*12.

Maar die andere Kochs zijn toch wel goed?

marc_o
17 januari 2010, 14:05
Het zit natuurlijk al een beetje in de naam van de versterker " Studiotone".
Je kunt moeilijk verwachten daar serieus bonecrushing volumes uit te krijgen met een goede headroom die je bij een 100 watt als vanzelfsprekend kunt nemen.
Je was gewaarschuwd, ligt niet aan Koch.

Die 40 watt versie zal dichter in de buurt komen. Studiotone XL

madura
17 januari 2010, 14:19
ik heb jaren op een marshall (2203) full stack gespeeld en waarschijnlijk hoor
ik daarom de studiotone niet ha ha.

maar andere type koch's zullen gerust wel goed zijn alleen mijn smaak niet meer.

Misery Signals
17 januari 2010, 14:24
Koch 412 V30 cab, ongeveer 't beste allround cabinet dat ik ooit gehoord heb. Punch, strak, directe sound,... Super. Spijtig dat ze zo klein zijn dat er een deel heads te groot voor is.
Van heads ooit enkel een Powertone I gehad. Klonk goed maar tegelijkertijd ook raar. Een veel te glad geluid, zat geen korrel in. Niet lang gehouden.

MS

madura
17 januari 2010, 14:25
Het zit natuurlijk al een beetje in de naam van de versterker " Studiotone".
Je kunt moeilijk verwachten daar serieus bonecrushing volumes uit te krijgen met een goede headroom die je bij een 100 watt als vanzelfsprekend kunt nemen.
Je was gewaarschuwd, ligt niet aan Koch.

Die 40 watt versie zal dichter in de buurt komen. Studiotone XL

Ik zei toch ook dat je dat kon verwachten met een 20watt amp

macwilliams
17 januari 2010, 14:30
Ik heb nog niet het genoegen gehad er een te proberen. Zal er wrsch ook niet zo snel inzitten aangezien ik qua amps nog geheel tevreden ben. Ik verwacht toch dat er een behoorlijk geluid uit te halen valt.

Herman
17 januari 2010, 15:04
Ik gebruik nu ongeveer 3 jaar een Koch Twintone I (combo), en sinds de zomer heb ik er een 2x12" onder in de repetitie ruimte en met optredens.

Ik ben erg tevreden met deze amp, hij is inderdaad veelzijdig en dat is toch wel een van de dingen die ik er fijn aan vind. Ook de sound bevalt me erg goed, hoewel ik wel steeds meer merk dat het voor écht steviger werk niet de meest geschikte versterker is, maar daar voor koop je imo ook geen Koch Twinone. Clean is erg goed, hoewel ik weinig over het cleane kanaal speel, ik speel vrijwel alleen met oversturing wat ik eventueel opschoon met de volumepot van m'n gitaar. Oversturing klinkt ook gewoon goed en is in veel situaties te gebruiken, alleen je moet de gain niet overdreven ver open gooien want daar wordt de boel toch wel ongedefinieerd van (ik heb hem nooit verder staan dan 2uur), met de gain op 12 uur heb je imo een lekkere rock drive te pakken. Voor mijn bandje (britpop/rock) speel ik vaak nog behoorlijk wat cleaner wat hem ook prima af gaat.

Qua betrouwbaarheid geen problemen mee gehad, op een setje gare eindbuizen na, maar die bleken er al 11 jaar in te zitten, dus dat is niet heel gek dacht ik. De voorbuizen heb ik vorig jaar ook een keertje vervangen, en dat waren waarschijnlijk ook nog de originelen. Allebei onderhoud dus.

Verder denk ik dat ik voorlopig nog wel in alle tevredenheid met mijn Koch speel, de sound is goed, hij is wat mij betreft wel degelijk betrouwbaar, hij werkt goed met pedalen (gedeeltelijk icm met effectsloop) en live heeft hij genoeg volume en kloten om overeind te blijven. Er blijft altijd beter spul te krijgen, tuurlijk.. maar ik vind het echt een goede versterker, zeker voor het geld.

yanto
17 januari 2010, 15:15
Speel al jaren over een Koch Multitone. Vind het nog steeds een erg veelzijdige versterker. Het clean is erg Fender-achtig wat ik zelf heel prettig vind. Heb jaren in een progrockband gespeeld waar ik vooral het 3e kanaal voor gebruikte.
Tegenwoordig speel ik in een classicrockband The LOO en gebruik nu voornamelijk het 2e kanaal. De combinatie met de Marshall van de andere gitarist is perfect.

http://www.youtube.com/watch?v=kgpLxU4TaFo

jutter
17 januari 2010, 15:28
Ik gebruik nu ongeveer 3 jaar een Koch Twintone I (combo), en sinds de zomer heb ik er een 2x12" onder in de repetitie ruimte en met optredens.

Ik ben erg tevreden met deze amp, hij is inderdaad veelzijdig en dat is toch wel een van de dingen die ik er fijn aan vind. Ook de sound bevalt me erg goed, hoewel ik wel steeds meer merk dat het voor écht steviger werk niet de meest geschikte versterker is, maar daar voor koop je imo ook geen Koch Twinone. Clean is erg goed, hoewel ik weinig over het cleane kanaal speel, ik speel vrijwel alleen met oversturing wat ik eventueel opschoon met de volumepot van m'n gitaar. Oversturing klinkt ook gewoon goed en is in veel situaties te gebruiken, alleen je moet de gain niet overdreven ver open gooien want daar wordt de boel toch wel ongedefinieerd van (ik heb hem nooit verder staan dan 2uur), met de gain op 12 uur heb je imo een lekkere rock drive te pakken. Voor mijn bandje (britpop/rock) speel ik vaak nog behoorlijk wat cleaner wat hem ook prima af gaat.

Qua betrouwbaarheid geen problemen mee gehad, op een setje gare eindbuizen na, maar die bleken er al 11 jaar in te zitten, dus dat is niet heel gek dacht ik. De voorbuizen heb ik vorig jaar ook een keertje vervangen, en dat waren waarschijnlijk ook nog de originelen. Allebei onderhoud dus.

Verder denk ik dat ik voorlopig nog wel in alle tevredenheid met mijn Koch speel, de sound is goed, hij is wat mij betreft wel degelijk betrouwbaar, hij werkt goed met pedalen (gedeeltelijk icm met effectsloop) en live heeft hij genoeg volume en kloten om overeind te blijven. Er blijft altijd beter spul te krijgen, tuurlijk.. maar ik vind het echt een goede versterker, zeker voor het geld.

Helemaal met je eens! Ik heb onder mijn TwinTone een K+E 2x12 cabinet en daar door heeft hij enorm veel ballen gekregen!

Dweezman
17 januari 2010, 17:55
Multitone I gehad, prima ding. Veel mogelijkheden, mooie sounds onder de knoppen. Helaas was die juiste sound veel gezoek iedere keer. Wij hebben vrijwel nooit tijd om goed te soundchecken voor een gig, dus voelde me uiteindelijk live niet 'safe' met de Koch. Uiteindelijk ging ik 1 kanaal gebruiken, dus was de overgang naar 1 kanaals combo vrij logisch. Feitelijk was de Koch té goed voor mij: iedere kleine wijziging in de setting heeft grote invloed op de sound.

1 keer buizen moeten vervangen, en wat problemen met de fx-loop gehad, maar dat lag 'm niet aan de amp.

Gebruik nu live een AC30TB6. Aanzetten en spelen, altijd goed.

Maurits
17 januari 2010, 19:43
Yep, ook hier een zeer tevreden Koch-gebruiker.

Ben al jaren fan van koch (al ruim voor m'n BLØFperiode) en heb inmiddels de Multitone 50w combo, PedalTone en Classic SE6 combo in bezit. Kan er zeer bruikbare geluiden uit halen en heb tot nu gelukkig nooit problemen gehad. Hoe het klinkt hangt uiteraard af wat je maar zeker ook wie er over speelt.

marc_o
17 januari 2010, 19:46
Ik wacht nog op de bespreking van je nieuwe Koch!

beruk
17 januari 2010, 20:45
Laat ik nou vandaag op de netmeeting op een koch studiotone ge'speeld' hebben.
Ik vond hem vergeleken met (ook 'getest') met een HIWATT custom 20 minder headroom hebben. Maar ik was weer erg gecharmeerd van de gemakkeljke manier én vele mogelijkheden om mooie overdrive uit de versterker te halen.
Een zeer veelzijdige versterker!

Maurits
17 januari 2010, 20:47
Ik wacht nog op de bespreking van je nieuwe Koch!


Hier staan mijn bevindingen:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130787

Wil je deze in real-life? Ben je van harte welkom! Uiteraard vind ik het ook prima om een keer langs te komen. Zo zwaar is 'ie niet;-)

sjaak1990
18 januari 2010, 00:00
Kwalitatief niks mis mee, karakterloos, vind er niks aan. Vind de feel niet fijn, de amp werkt niet lekker met mij mee, voelt te stijfjes.

Kim Wilson
18 januari 2010, 07:54
Gerrit Veldman van The Veldman Brothers (http://www.veldmanbrothers.nl) speelt ook over een (weliswaar zwaar gemodificeerde) Koch Multitone II, en daar haalt hij toch echt wel een mooi geluidje uit.

Chiel
18 januari 2010, 08:06
Heb lang op de Powertone I gespeeld, prima ding niets mis mee. Wel een beetje een ontrick pony, maar daar zijn legio andere voorbeelden van. Tot voor kort deed ik veel kleine gigs met een Studiotone combo. Voor het geld nog steeds onverslaanbaar.

Overigens, wat de Supernova betreft denk ik dat dit meer een amp is dat rackgebruikers zou moeten aanspreken. Maar ja, die gaan dan toch eerder voor een volledige rack setup. Ik ken persoonlijk geen enkele gitarist die behoefte zou hebben aan een +3 channel head.

guitarnijboer
18 januari 2010, 13:40
Ik vind Koch versterkers vergelijkbaar met de tweede generatie Kitty-Hawk versterkers. Zowel kwalitatief als qua geluid. Vooral op het scheurkanaal valt het erg tegen en mis ik harmonischen en openheid in het geluid. Het geluid klinkt voor mij droog, afgeknepen, zielloos en beperkt. Teleurstellend.

dorrus
18 oktober 2011, 14:28
Late reactie en oud topic ik weet het, maar toch voor diegenen die puur op de naam afgaan:
Ik heb al heel wat versterkers gehad en speelde een jaar of 5 geleden in een muziekzaak op een Koch powertone combo.
Dat specifieke geluid bleef me bij en daarom kocht ik 6mnd terug een gebruikte Koch Multitone II head 100 watt.
Het bleek voor mij persoonlijk een miskoop te zijn.
De toonregeling deed bijna niets (toonregeling deed erg weinig )
Het geluid had een soort van midden"Kwak"tone die me helemaal niet aanstond en die er niet uit te draaien was.
Te vergelijken met een geactiveerd wah pedaal wat per ongeluk is aan blijven staan in een stand ergens in het midden.
Ik speel op Fender stratocasters en op een Gibson les Paul R9.
Misschien lag het aan het karakter van de el34 buizen,of natuurlijk aan mezelf maar ik vond dat overdreven midden helemaal niks.
Thuis was het geluid nog redelijk, maar tijdens de repetities op een hoger volume werd ik maar raar aangekeken met mijn Koch aanwinst
Dit ding ging knoerhard maar kwam met heel dat volume niet door de mix.
Op hoog volume vormde zich een onduidelijk rommelig laag waardoor niemand zich nog hoorde terwijl ik mezelf ook niet meer kon onderscheiden van de rest.
Als Cab. gebruik ik een Engl 2x12 pro wat niet bepaald bekend staat om zijn rommelig laag.
Heb nog met Koch gebeld die me vriendelijk te woord stonden en vertelde dat dit karakter niet zomaar te veranderen was, waarna ik besloot mijn versterker voor slechts 600 euro te verkopen want dat was het hoogste bod dat ik in 3mnd via marktplaats heb gehad.
Deze amp had met mij de derde eigenaar en zeker weten of iemand hem heeft gemodificeerd weet ik dus niet, ik heb op internet nadien wel meerdere vergelijkbare reacties gelezen.
Een Koch is blijkbaar geen allemansvriendje en ik ben blij dat ik hem na drie maanden adverteren (zij het voor een schijtprijs) van de hand heb kunnen doen.
Voor anderen is ie misschien geweldig want een eigen karakter hebben ze zeker, maar probeer hem wel eerst goed uit zodat je zeker weet dat dit de versterker is die je zoekt.:rockon:

kidrock
18 oktober 2011, 15:46
Late reactie en oud topic ik weet het, maar toch voor diegenen die puur op de naam afgaan:
Ik heb al heel wat versterkers gehad en speelde een jaar of 5 geleden in een muziekzaak op een Koch powertone combo.
Dat specifieke geluid bleef me bij en daarom kocht ik 6mnd terug een gebruikte Koch Multitone II head 100 watt.
Het bleek voor mij persoonlijk een miskoop te zijn.
De toonregeling deed bijna niets (toonregeling deed erg weinig )
Het geluid had een soort van midden"Kwak"tone die me helemaal niet aanstond en die er niet uit te draaien was.
Ik speel op Fender stratocasters en op een Gibson les Paul R9.
Misschien lag het aan het karakter van de el34 buizen, ik vond dat overdreven midden ge'kwack" helemaal niks.
Thuis was het geluid nog redelijk, maar tijdens de repetities werd ik letterlijk uitgelachen met mijn goedkoop klinkende puinhoop.
Dit ding ging knoerhard maar kwam met heel dat volume niet door de mix.
Op hoog volume vormde zich een onduidelijk rommelig laag waardoor niemand zich nog hoorde terwijl ik mezelf ook niet meer kon onderscheiden van de rest.
Als Cab. gebruik ik een Engl 2x12 pro wat niet bepaald bekend staat om zijn rommelig laag.
Heb nog met Koch gebeld die me vriendelijk te woord stonden en vertelden dat dit karakter niet zomaar te veranderen was, waarna ik besloot mijn versterker voor slechts 600 euro te verkopen want dat was het hoogste bod dat ik in 3mnd via marktplaats heb gehad.
Deze amp had met mij de derde eigenaar en zeker weten of iemand hem heeft gemodificeerd weet ik dus niet, ik heb op internet nadien wel meerdere vergelijkbare reacties gelezen.
Een Koch is blijkbaar geen allemansvriendje en ik ben blij dat ik hem na drie maanden adverteren (zij het voor een schijtprijs) van de hand heb kunnen doen.
Voor anderen is ie misschien geweldig want een eigen karakter hebben ze zeker, maar probeer hem wel eerst goed uit zodat je zeker weet dat dit de versterker is die je zoekt.:rockon:

Ik snap je verhaal wel... gebruik zelf een Twintone II als mijn grab-n-go en heb in het verleden meerdere Koch's uitvoerig geprobeerd.
Dat ze geen allemansvriendjes zijn klopt wel een beetje. Ik heb gemerkt dat Koch's nogal kritisch zijn wat betreft o.a. gitaar pickup keuzes, speaker keuzes. Je moet dus wel wat moeite doen om de juiste match te vinden. Ik vind ze bijv. erg goed klinken met actieve pickups (bijv. EMG - SA). Heb een David Gilmour set in mijn strat die wel erg lekker klinkt zowel clean als overstuurd.
Hier een klein voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=4QYeakBwkqE&feature=related

Heb ook een '72 Tele deluxe met gemodificeerde FWR pickups (gewoon passief) die ook goed klinkt met mijn Twintone, maar ik heb ook andere gitaren die een stuk minder klinken (maar wel goed op andere amps).

lindstrom
18 oktober 2011, 15:54
Vooral op het scheurkanaal valt het erg tegen en mis ik harmonischen en openheid in het geluid. Het geluid klinkt voor mij droog, afgeknepen, zielloos en beperkt. Teleurstellend.

Ik vind de gehele amp niet zo lekker klinken eigenlijk.. op een of andere manier gaan bij mij de rillingen over de rug wanneer ik een koch tref..

guhlenn
18 oktober 2011, 16:06
In Amerika word Koch boutique genoemd. Want kleine oplage en PRS himself zweert erbij. Dus te gek. :)

ghosthnote
18 oktober 2011, 16:17
Wordt Koch uberhaupt nog in Nederland gemaakt?

dorrus
18 oktober 2011, 17:00
Gerrit Veldman van The Veldman Brothers (http://www.veldmanbrothers.nl) speelt ook over een (weliswaar zwaar gemodificeerde) Koch Multitone II, en daar haalt hij toch echt wel een mooi geluidje uit.

Dat doet hij inderdaad, klinkt goed hoor.
Ben toch benieuwd wat er allemaal aan gemodificeerd is.

showband
18 oktober 2011, 17:31
ik ben best gecharmeerd van de studiotone...

Mukkez
18 oktober 2011, 18:52
Ik heb weinig ervaring met verschillende versterkers,
maar ik bespeel mijn Studiotone altijd met veel plezier.

Setup:
-Squier JV Stratocaster '82 gemodificeerd (Suhr V60's en een SD Little 59, andere frets, locking tuners, compleet nieuwe elektronica e.d.)
-Gibson SG Standard HC '08

Door een Studiotone Top op een Vox 112 NT (Greenback G12M)

Met enige pedalen, meestal alleen Arion Stereo Chorus SCH1 en Tech 21 D.L.A. Boost

Ik vind 'm met de strat lekkerder klinken dan met de Gibson.

arjanb01
18 oktober 2011, 19:27
Ik heb een Multitone 2 100 watt top, in 6l6 uitvoering. Prima versterker, afgelopen repetitie nog mee gespeeld en prima versterker. Lekker clean, lekker crunch en een mooie leadtone, heel gedefineerde amp.
Ook handig is dat alle 3 kanalen te boosten zijn. Ik doe hem in ieder geval voorlopig niet weg.

Mitch
18 oktober 2011, 19:46
Dat specifieke geluid bleef me bij en daarom kocht ik 6mnd terug een gebruikte Koch Multitone II head 100 watt.
Het bleek voor mij persoonlijk een miskoop te zijn.
De toonregeling deed bijna niets (toonregeling deed erg weinig )
Het geluid had een soort van midden"Kwak"tone die me helemaal niet aanstond en die er niet uit te draaien was.
Te vergelijken met een geactiveerd wah pedaal wat per ongeluk is aan blijven staan in een stand ergens in het midden.

Nou ben ik geen groot Kochfan en de Multitone al helemaal niet, maar je verhaal klinkt eerder als een versterker met een kapotte EQ? Ik herken dit totaal niet, bij geen enkele Koch.

Pakie
18 oktober 2011, 20:10
Ben nu een paar jaar in bezit van een Classictone (4x10), die ik als demo kocht bij MaxGuitar in Nijmegen.
Ik vind het een fantastische amp met, idd een vd mooiste cleans ooit !!
Heel goed te doseren maar vergt wel veel van je speeltechniek, want ieder foutje hoor je.
Het drive-kanaal klinkt lekker als je hem niet te ver open zet. HighGain moet je van deze versterker niet verwachten, wel een prachtige crunch.
De vibrato is fenomenaal, als of ie op de grond staat te stuiteren, De Reverb is iets minder, lijkt ie wat scheller door te worden.
Een vriend van mij vindt dat "directe" maar niks, dus ja, het is inderdaad erg persoonlijk.
Ik speel alleen thuis, dus kan niet oordelen hoe ie zich een bandsituatie houd.
Kan me nu niet voorstellen dat ik hem ooit nog weg ga doen.

dorrus
18 oktober 2011, 21:37
Nou ben ik geen groot Kochfan en de Multitone al helemaal niet, maar je verhaal klinkt eerder als een versterker met een kapotte EQ? Ik herken dit totaal niet, bij geen enkele Koch.

Misschien was dat ook zo, ik zal er i.i.g. niet meer achter komen omdat de top verkocht is.
Zoals gezegd was ik zeer gecharmeerd van de Koch Powertone die ik in de muziekzaak bespeelde.
Zoals gezegd was de top derdehands toen ik hem kocht dus blijkbaar zijn twee gitaristen vóór mij ook niet tevreden geweest met dit exemplaar want hij was nog maar 2 jr oud ( stempel binnenin gekeken )
De Buizen waren allemaal van jj ( ik weet niet of dát origineel was? )
Misschien had er iemand aan zitten rommelen, dat risico loop je met een gebruikte...

Tankman
18 oktober 2011, 21:45
Persoonlijk vind ik helemaal niks mis met Koch. Ik heb vaak genoeg gespeeld over een Twintone II head over een 212 kast, een Classictone 210 en 410 combo en over de Jupiter combo. Ieder van deze versterkers was gewoon goed. De Twintone II blijft mijn favoriet uit deze set. Heerlijk veelzijdig, maar vooral ideaal om als cleane versterker te gebruiken met een zooi pedalen ervoor. Vooral de MXR Badass 78 distortion doet het erg goed icm de Twintone.

Voor degene die het vroeg, Koch wordt nog altijd in Amersfoort gebouwd door een handjevol medewerkers van Dolf.

RoelSmoel
18 oktober 2011, 22:01
Ik ben inmiddels ook nog erg tevreden met mijn Studiotone XL.
Een beetje best of both worlds voor mij. Een heel gevarieerde oversturing, en een mooie clean.

kidrock
18 oktober 2011, 22:30
Heerlijk veelzijdig, maar vooral ideaal om als cleane versterker te gebruiken met een zooi pedalen ervoor.

Helemaal goed! Zo gebruik ik hem ook het meest. Heb een TC Nova System + Taxi Drive ervoor hangen en gaan met die banaan :rockon:

Tankman
18 oktober 2011, 22:37
Helemaal goed! Zo gebruik ik hem ook het meest. Heb een TC Nova System + Taxi Drive ervoor hangen en gaan met die banaan :rockon:

Van jouw kant ook helemaal goed! Een Nova System voor een Twintone II is voor mij toch wel een van de betere combinaties!

Harry
19 oktober 2011, 11:01
onze andere gitarist speelt ook over een Koch (Multitone dacht ik) en die zweert er bij....

schizo910
19 oktober 2011, 17:44
Speel al jaren op een Multitone I, gebruik voornamelijk het cleane kanaal. De drive vind ik nog prima maar het 3e, high gain kanaal vind ik ruk. Totaal niet lekker door de mix te prikken...

Nooit problemen gehad met de amp. Heb vorig jaar voor het eerst in zeker 10 jaar de buizen vervangen... En de amp maakt écht wel uren.

De enige reden dat ik een andere amp zou willen is GAS of voor een mooiere scheur, maar eigenlijk haal ik die sowieso liever uit pedaaltjes...

Ezyduck
19 oktober 2011, 23:11
Heb hier een twintone I waar ik erg tevreden mee ben. Mist alleen de footswitch, heb hem tweedehands gekocht en de switch was onvindbaar, aldus de overigens sympathieke verkoper. Ik heb over die switch drie keer met Koch gebeld, twee keer gemaild en twee bestelling geplaatst. Nooit wat gehoord, dat vind ik wel erg jammer, ook voor hun reputatie.
Verder, prachtig geluid, ik ben er erg tevreden mee.

Henri H
20 oktober 2011, 18:51
Zijn er geen universele switches te vinden her en der?
Thomann heeft er een heel aantal in het assortiment, en wellicht is het heel simpel om zo'n ding zelf in elkaar te fröbelen.

arjanb01
20 oktober 2011, 18:56
Probleem bij die footswitches is dat er een din punts stekker aanzit, die niet universeel is.

groovieguitarguus
21 oktober 2011, 00:44
Ik ben ook geen favoriet van Koch... te korrelig wat mij betreft.

Paskal Jocobs (Bløf) speelt al heel lang op die amps.
Gave gitarist... maar met flinke overdrive een ruk sound.
Blies in Paradiso zijn Koch-top op.... Hmmm....
Er stond een reserve top op het podium.... Bijzonder dat ze erop voorbereidt waren... nooit meegemaakt...
Dolf Koch lijkt me verder zeker een gedreven vent.

guhlenn
21 oktober 2011, 08:49
Er stond een reserve top op het podium.... Bijzonder dat ze erop voorbereidt waren... nooit meegemaakt...

Dat is toch vrij normaal voor zo;n grote band?

Guitarleon
21 oktober 2011, 09:10
en bovendien: blof speelt heel vaak, versterkers gaan constant vrachtwagen in, vrachtwagen uit. worden vaak direct na het spelen weggehaald, terwijl de buizen nog warm zijn... met een dergelijk gebruikspatroon moet je er inderdaad niet van staan te kijken dat er een keer een defect optreedt...

piezo
21 oktober 2011, 11:34
Probleem bij die footswitches is dat er een din punts stekker aanzit, die niet universeel is.Niet universeel, nee. Op zeker 3 van de 5 bewoonde manen van Aldebaran XII bleken ze bijvoorbeeld niet voorradig, maar gelukkig bij Nederlandse electroboeren op Sol III wel.

Verscheidene, maar niet alle, Koch versterkers (in ieder geval wel Multitone, Powertone, Classictone, Twintone) hebben voor de voetschakelaar een 7-polige DIN aansluiting. Maar die voetschakeldoos is wel volledig passief, dus je kunt gewoon je eigen schakeldoos maken.
Ik heb zelf voor mijn Classictone een verloopkabeltje gemaakt van DIN-7 naar 5 x jackplug om hem te kunnen schakelen met een MIDI switcher.

marc_o
21 oktober 2011, 12:10
en bovendien: blof speelt heel vaak, versterkers gaan constant vrachtwagen in, vrachtwagen uit. worden vaak direct na het spelen weggehaald, terwijl de buizen nog warm zijn... met een dergelijk gebruikspatroon moet je er inderdaad niet van staan te kijken dat er een keer een defect optreedt...


Dat is waar, maar Paskal vindt de nieuwe top minder betrouwbaar dan de vorige setup, maar over de sound issie erg tevreden.
Zijn beste sound vind ik nog steeds de gemodde Pedaltones recht in de mixer.

Nielsje
21 oktober 2011, 12:29
Ik vind de studiotone nog steeds erg leuke versterkers. Tijdje terug een paar keer een geprobeerd, en de mogelijkheden zijn super! De sound van Koch is iets waar je van moet houden. Zelf vind ik de drive geluiden vaak wat te 'plat' en wat 'karakterloos'. Ondanks dat vind ik ze wel erg bruikbaar.

Ik denk dat het gros van de gitaristen een 'bekend' geluid wil, en daarom doen zoveel marshall-achtigen het goed. Het hoeft niet de beste sound te zijn, maar het is, net als het fender, of Vox, of Mesa geluid een benchmark.

arjanb01
21 oktober 2011, 15:02
Over opgeblazen versterkers. Ikzelf heb het met mn Multitone ook gehad, tijdens optreden kwam er rook aan de achterkant uit. Wat bleek ? De amp stond op een te wiebelige ondergrond waardoor de buizen ervanlangs kregen, dus dat is niet exemplarisch voor koch maar voor buizenversterkers in het algemeen. Kwetsbaar dus.

Ik heb ook nog een Studiotone gehad, ook prima combo en uitgebreid met een 2x12 kast van koch, prima amp ook, alleen wilde meer vermogen hebben dus heb de MT 100 watter aangeschaft. Hele fijne amp en alle drie kanalen te boosten waardoor het allemaal heel functioneel wordt.

richwoodplayer
22 oktober 2011, 11:21
ben zelf van plan om binnenkort een Koch Powertone te gaan kopen.
De gitarist van Jaya the Cat speelt over een Koch powertone 1, en wat een geluid komt daar uit zeg! Zelf had hij er nooit problemen mee gehad zij hij, hij had er wel zwaardere buizen ingezet, was vooral voor de sound die hij wou hebben.

Maar wat een geluid!:lovelove:

arjanb01
22 oktober 2011, 13:41
Powertones ken ik niet, maar schijnen wel bruute metalbakken te zijn. De gitaristen van Green Lizard speelden ook over Kochs, de gitaristen van Intwyne. Volgens mij ook Powertones. Tweedehands voor heel weinig te krijgen, rond 800 euro.
Daarbij een 4x12 met V30's eronder en dan heb je een verdomd mooie set, voor iets meer dan 1000 euro.

Henri H
22 oktober 2011, 15:15
Ik heb ooit even een Powertone II(?) bespeeld en was zwaar onder de indruk.
Wat me tegenstond was de gedeelde EQ op de drive kanalen.

Ik vraag me wel af waarom dit topic geopend is, puur uit nieuwsgierigheid of zit er meer achter?Powertones zijn idd zwaar OK.

Ik snap echter nog steeds de intentie van dit topic niet. :???:

Wat is er mis met welke versterker dan ook? :dontgeti:

richwoodplayer
22 oktober 2011, 19:00
jah, ik heb al een powertone op het oog die niet zo heel veel kost, en dan wil ik er een 2x12 cabinetje bij, zo'n 4x12 vind ik toch wat overdreven!
De bassist van vroeger green lizzard speelt nu bass in jaya the cat :)

arjanb01
23 oktober 2011, 10:46
Als je voor powertone icm 2x12 gaat, zorg dat je 2x90 watt speakers hebt.
2x12 kastjes van Mesa ofzo. Of de 2x12 kasten van koch, die zijn ook 2x90 watt
Het lekkerste is een 4x12 met v30s voor die amp.

richwoodplayer
24 oktober 2011, 00:45
zat een beetje te kijken naar een 2x12 cab van Koch, het moet ook weer niet al te duur worden, dan valt het allemaal buiten het budget.
4x12 vind ik toch echt te overdreven, aangezien hij thuis als zowel in de oefenruimte gebruikt gaat worden, en heel af en toe voor een optreden.
grotendeels thuis.

lindstrom
24 oktober 2011, 09:08
2x12 is vaak meer dan genoeg, ook voor grotere optreden.
Je wordt immers toch uitversterkt.

allochthomas
24 oktober 2011, 10:00
Een goeie 2X12 kan heel wat lucht verplaatsen. Ik heb een hele tijd een 4X12 gehad maar ik heb er absoluut geen spijt van dat ik die verkocht heb en een 2X12 heb gehaald. De 4X12 was gewoon te zwaar, te lomp en complete overkill voor het feit dat ik nauwelijks nog live er mee speelde.