PDA

View Full Version : Boss GT-8 overdrive compressie?



crapton
16 januari 2010, 08:46
Ik speel in een coverbandje en heb sinds kort een GT-8. Aangesloten op mijn H&K Quad 40W combo via de 4-cm, anders klinkt t sowieso niet.

Ideaal ding zou je zeggen en dacht ik.

Nu lijkt de GT-8 te comprimeren vooral bij gebruik van de overdrive (bv blues maar ook andere), met name de mid/lagere tonen. Het geluid lijkt 'dicht te slaan', net alsof ie ergens tegen een grens aan loopt.

Heb OD voor de loop, effects levels met de 'meter' gecontroleerd zijn ca. 40-50%, beide knoppen op 50-60%. Andere effecten uit, noise gate uit, pre-amp uit, dus alleen overdrive + loop. Met verschillende gitaren geprobeerd, effect blijft. Rechtstreeks op versterker geen probleem, drive staat niet te ver open eerder crunch dan hi-gain.


Dus het lijkt alsof het/de overdrive model(len) heel veel compressie ingebouwd hebben. Ik heb ook losse pedalen (een TS en een EH) en die hebben dit dus niet.

Vraag: heb ik nou iets verkeerd ingesteld of is het die GT-8? Herkent iemand dit en hebben jullie suggesties?


(ps. ook de wah krijg ik nog niet goed aan de gang, of is dat effect zo gering? Heb een tijd geleden een POD XTL gehad en dat was erg gemakkelijk, ook die compressie zat er niet in.)

crapton
16 januari 2010, 10:21
Heb onderstaande gevonden in een overzicht met aanbevelingen voor de GT-8. Suggereert dat je NIET de hele range van drive/level settings kan gebruiken en dus hetgeen ik ervaar een ingebouwd GT-8 software probleem is? IK ga de drive/level nog eens een stuk terugschroeven, echter op de 'meter' is het signaal dan wel erg laag (ik had dit al eens kort geprobeerd maar ivm lage signaal niveau niet veel tijd aan besteed). Ook de direct/effect setting is anders dan ik (standaard) heb nl. 100% - 0%.

I’m sure you notice that these are really just overdrives & NOT full distortion pedals. You’d be surprised how much
they add to the sound of a 5150, rectifier sim, tweed, and others. Make sure you don’t set your levels too high on the
overdrive/distortions try them with these settings first and then add a little more if you like.
OVERDRIVE SETTINGS
DRIVE- 10-40%
BOTTOM- 25-35
TONE- 20-35
EFFECT LEVEL-40-50%
DIRECT LEVEL 50%

Remember on rectifier sims to keep the gain around 25-40% MAX, because too much gain on any Preamp isn’t
necessarily a good thing in fact it can make your sound STINK sounding too muddied and / or fizzy. After you get
the sound that you are after as close as possible then add delay, reverb, chorus, or whatever you like. Some of the
heavier preamps like 5150, MS stacks, etc... you can use more gain and be fine. Of course there is also TM Tone
Modify which can help you FATTEN up your sound, check out page 36 in your manual for more details. Remember
that when choosing your output select page 14 in manual that any other setting other than Line/Phones will disable
the speaker sims. Hope this helps somebody get more “USABLE” distortion without getting FIZZY!

Mitch
16 januari 2010, 15:45
Misschien iets met de overall output? Die was bij de GT8 achterop regelbaar als i het me goed herinner? Als je die wat opkrikt kun je de effect levels weer wat lager houden.
Maar goed, een beetje 'aard van het beestje' is het wel, vind ik. Al wordt altijd snel geroepen door de fanboys "als je een GT8 niet goed vindt klinken dan kun je 'm niet instellen" maar goed, ik baseer me op mijn ervaringen met een bandlid die er zo één heeft en ze ook, als werk, zelf heeft gedemonstreerd. :listen: Ik weet van hem dat -ie juist liever wel een pre amp selecteert, maar dan zo neutraal mogelijk. Dat verandert wel je basissound iets, maar de interactie met de afdeling overdrives is wel iets beter. Maar goed, net zo lekker als een goeie analoge bak wordt het niet.

crapton
16 januari 2010, 18:50
Ik begin erachter te komen. Heb m'n setje pedaaltjes gelukkig nog niet verkocht.

Heb het al wel een stuk beter, maar het gevoel dat de OD 'volloopt' blijft. Met lagere volumes wel beter. Vreemd genoeg geeft de interne signaal meter geen enkel probleem zelfs met mijn originele settings. Er zitten ook custom overdrives op die moet ik nog testen. Heb in het verleden een POD XTL en die had in elk geval hier geen last van... Misschien moet de conclusie zijn dat alles met distortion op de GT-8 (pre-amp & OD) een beetje prut is. Heel jammer gezien de fantastische mogelijkheden!

Ik zal die pre-amp truuk ook eens proberen, bedankt voor de suggestie.