PDA

View Full Version : Kopen via ebay? Doen?



Hanzemannetje
16 januari 2010, 00:06
Ik zat een beetje op Ebay te zoeken en zie dat je daar voor relatief weinig pedaaltjes kan kopen. Bijvoorbeeld een Carbon Copy voor amper 120 euro inclusief verzending. Komt dan uit Taiwan vandaan.

Iemand hier ervaring met pedaaltjes via Ebay kopen?

Iemand een tip voor een betrouwbare seller op Ebay? PM me!

speedmusic
16 januari 2010, 05:38
Op dit momen over de 500 transacties nooit opgelicht als ik met Paypal betaalde.
Toen ik destijds begon heb ik één deal op een andere manier betaald via een concurrent van Paypal betaald, dat ging gelijk fout.

Wel eens iets binnen gekregen waarvan de omschrijving Near Mint was maar de werkelijkheid anders, gelijk een berichtje gestuurd korting krijgen en alsnog akkoord met de koop.

Afgelopen jaar heb ik een stuk of 8 pedalen gekocht, particulier en bij bedrijven nadeel van bedrijven in de US is dat de meeste geen lagere dan de werkelijke waarde op de doos willen aangeven.

Hierdoor is de kans groot dat je een naheffing krijgt maar wat frustrerender is dat ze de procedure moeten doorlopen en dat kan vie TNT soms wel meer dan een maand duren, TNT wijst naar de douane. Echter ik lees teveel berichten dat de vertraging wel eens bij TNT kan liggen wat dat betreft ben ik wel blij dat TNT er een paar concurrenten bij krijgt.

Maar gewoon doen via eBay.

Marshallover
16 januari 2010, 08:59
Op dit momen over de 500 transacties nooit opgelicht als ik met Paypal betaalde.
Toen ik destijds begon heb ik één deal op een andere manier betaald via een concurrent van Paypal betaald, dat ging gelijk fout.

Wel eens iets binnen gekregen waarvan de omschrijving Near Mint was maar de werkelijkheid anders, gelijk een berichtje gestuurd korting krijgen en alsnog akkoord met de koop.

Afgelopen jaar heb ik een stuk of 8 pedalen gekocht, particulier en bij bedrijven nadeel van bedrijven in de US is dat de meeste geen lagere dan de werkelijke waarde op de doos willen aangeven.

Hierdoor is de kans groot dat je een naheffing krijgt maar wat frustrerender is dat ze de procedure moeten doorlopen en dat kan vie TNT soms wel meer dan een maand duren, TNT wijst naar de douane. Echter ik lees teveel berichten dat de vertraging wel eens bij TNT kan liggen wat dat betreft ben ik wel blij dat TNT er een paar concurrenten bij krijgt.

Maar gewoon doen via eBay.

Ik wacht inderdaad nu ook al bijna een maand op mijn pedaal. TNT wijst naar Douane, Douane wijst naar TNT en vermeld op website dat het zeker bijde postvervoerder moet liggen.

Die naheffing, is dat aan de deur of krijg je iets van een acceptgiro van de belastingdienst op de deurmar?

Simonvanwijk
16 januari 2010, 09:45
Die naheffing is bij de deur, en kan soms flink hoog zijn..

Cageman
16 januari 2010, 10:02
ik heb nu 3 pedaaltjes op ebay besteld :) wel 3 kleine.. want dat maakt wel uit. De groter de doos.. de groter de kans dat t onderschept wordt bij douane.. en dan kom je meestal als nog wel aan de normale prijs hier. Je kunt btw ook kijken naar de feedback en beoordeling van de verkoper. Als die bijv. al 4000 dingen heeft verkocht en daar 0 negatieve reacties op heeft gehad, kun je er wel vanuit gaan dattie betrouwbaar is.

speedmusic
16 januari 2010, 10:13
Naheffing via TNT kun je lang en breed over lullen (tot achter de komma zeg maar), maar het is ergens tussen de 20 en 25% + €17,-- inklaringskosten welke TNT berekend.

Op dit moment wacht ik al een maand op mijn set Seymour Duncans, ook een set filtertron elementen zijn al twee weken onderweg, terwijl ik normaal gesproken mijn spullen binnen 7 dagen binnen heb van deze verkoper.

Hanzemannetje
16 januari 2010, 11:19
K*t, heb dus 1 pedaal bij een bedrijf gekocht 100 euro voor pedaal dat hier 169 kost, maar als dat 25 % plus 17 euro bij komt dan zit ik weer op de winkelprijs. Nou ja. Bummer zullen we maar zeggen. Als ik maar geen 3 maanden hoef te wachten op de douane...

TimS
16 januari 2010, 14:47
K*t, heb dus 1 pedaal bij een bedrijf gekocht 100 euro voor pedaal dat hier 169 kost, maar als dat 25 % plus 17 euro bij komt dan zit ik weer op de winkelprijs. Nou ja. Bummer zullen we maar zeggen. Als ik maar geen 3 maanden hoef te wachten op de douane...

100 * 1.25 + 17 = 142

Bespaar je toch nog 27 euro hoor. Welk pedaal heb je gekocht?

Hanzemannetje
16 januari 2010, 15:54
Nee dan bespaar ik 7 euro, heb de Carbon Copy besteld, zag net dat die hier voor 149 te koop is. Haha, 7 euro bespaard maar wel x weken wachten waarschijnlijk.

Carbon Copy gaat bij mij in de herkansing. Heb hem gehad, verkocht, maar nu mis ik hem toch wel.

Ooit had ik een batterij pedaaltjes, alles weggedaan omdat ik dacht dat een multi-effect wel wat was, die al heel snel weer de deur uit gedaan en uiteindelijk kom ik nu weer uit op 4 of max 5 pedaaltjes:

- Goede compressor (heb de MXR Dynacomp reissue '76 en die is echt super, vooral voor clean)

- Overdrive/distortion (T-Rex Mudhoney of Mad Professor voor low-midgain)

- Een nog nader te bepalen pedaaltje voor het wat zwaardere werk en solo's

- Analoge Delay (Carbon Copy dus)


Meer heb ik eigenlijk niet nodig.

Cageman
16 januari 2010, 16:07
je hoeft er zeker met zo'n klein pedaaltje echt niet vanuit te gaan dattie onderschept wordt hoor. Bij mij ist iig nog niet fout gegaan.

rocker_71
16 januari 2010, 16:28
Ik was in totaal 117 euro kwijt voor een Fulltone OCD. :)

Mijn tip: probeer de pedalen van een Engelse pedalen shop te kopen, dat is nl EU en gaat veel sneller en geen invoerrechten en inklaringskosten.

Maar zeker doen via Ebay en paypal!

speedmusic
16 januari 2010, 18:02
Van de week zij er twee Wampler pedalen binnen gekomen, stond heel netjes op $21 per pedaal, hoefde ik dus niets extra voor te betalen.

Paar weken geleden de Tonepress, hier had de verkoper het volledige bedrag vermeld en dat koste me dus een paar centen uiteindelijk was ik maar 2 tientjes goedkoper uit.

zjanke
16 januari 2010, 19:30
je hoeft er zeker met zo'n klein pedaaltje echt niet vanuit te gaan dattie onderschept wordt hoor. Bij mij ist iig nog niet fout gegaan.

Waarom zou een klein pedaaltje niet onderschept worden :???:

Cageman
16 januari 2010, 19:39
Waarom zou een klein pedaaltje niet onderschept worden :???:

Misschien is het wel gewoon een niet kloppend gevoel van mezelf.. maar ik stel het me zo voor dat al die pakketjes ergens nederland binnenstromen.. waar wat mensen staan die beetje pakketjes gaan controleren, en dat een kleiner doosje toch minder snel wordt bekeken dan een groter doosje. Simpelweg omdat grotere doosjes eerder een grotere waarde zullen hebben dan kleinere doosjes. Kan ook toeval zijn.. maar het eerste pedaal wat een vriend van me op ebay bestelde was een whammy, die echt in een beest van een doos zat, en hij had ook meteen zo'n douane/tntding gestuurd gekregen. Zal ook niet zo zijn dat geen enkel klein pedaal wordt onderschept natuurlijk, maar heb wel idee dat het uitmaakt.

zjanke
17 januari 2010, 12:51
Even wat kijkers trekken voor mijn eigen schrijfsels... :soinnocent: (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130288)

Cageman
17 januari 2010, 13:23
Even wat kijkers trekken voor mijn eigen schrijfsels... :soinnocent: (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130288)

Hahaha, xD is wat ik net schreef broodjes aapverhaal? zou kunnen hoor.. maar ik heb 3 pedalen besteld.. en ze zijn er alledrie doorgekomen. Misschien benk ook wel gewoon een geluksvogel xD

AoDf
17 januari 2010, 15:51
Afgelopen jaar heb ik een stuk of 8 pedalen gekocht, particulier en bij bedrijven nadeel van bedrijven in de US is dat de meeste geen lagere dan de werkelijke waarde op de doos willen aangeven.

Ik heb wel eens een ISP Decimator G String besteld bij ProGuitarShop.com, die hadden geloof ik wel de waarde verlaagd. Had het redelijk snel in huis en geen gezeik met douane enzo. Scheelde me veel geld. Plus ze hebben een groot assortiment.

zjanke
17 januari 2010, 19:23
Hahaha, xD is wat ik net schreef broodjes aapverhaal? zou kunnen hoor.. maar ik heb 3 pedalen besteld.. en ze zijn er alledrie doorgekomen. Misschien benk ook wel gewoon een geluksvogel xD

Het is inderdaad een broodje aap, maar een mazzeltje is nooit weg....:sssh:

Marshallover
8 februari 2010, 16:27
Op 16 januari berichtte ik in dit topic over mijn bestelde ISP decimator in Amerika. Nu, na meer dan 7 weken heb ik dan toch eindelijk het pedaal binnen. Kosten: 103 euro incl. verzending + (jaja! het pedaal heeft ongeveer 5 weken bij de Douane gelegen) inklaringskosten en btw = 32,-. Totaal dus 135 euro kwijt voor dit pedaal. Nog altijd 18 euro goedkoper dan de 145+8,- = 153,- die Thomann ervoor vraagt maar toch eigenlijk niet de moeite en vooral het wachten waard. Dit doe ik zeker niet weer.

movo.
8 februari 2010, 18:10
Ook vaag, het gaat toch tot en met een waarde van €430 eu? Als je boven die waarde zit moet je toch belasting betalen? Of zit ik nu helemaaaaal verkeerd? :dontgeti:

Cageman
8 februari 2010, 18:13
die grens is 22.50 volgens mij xD, en ik dacht dat als je op een of andere manier kan aantonen dat het een kado voor iemand is er ook geen (of minder) belasting op zat alsie onderschept zou worden.

Dirk_Hendrik
8 februari 2010, 18:18
Ook vaag, het gaat toch tot en met een waarde van €430 eu? Als je boven die waarde zit moet je toch belasting betalen? Of zit ik nu helemaaaaal verkeerd? :dontgeti:

Ja.
da's als je het zelf in je koffer meesjouwt.

Marshallover
8 februari 2010, 18:18
die grens is 22.50 volgens mij xD, en ik dacht dat als je op een of andere manier kan aantonen dat het een kado voor iemand is er ook geen (of minder) belasting op zat alsie onderschept zou worden.


22 euro is dat inderdaad en tussen 22 en 150 euro betaal inklaring en btw en boven de 150 euro betaal je inklaring, btw en nog iets...

En als het een gift is hoeft je inderdaad minder te betalen maar niet iedere buitenlandse zender wil dat doen.

movo.
8 februari 2010, 18:29
Bah, rot duane.. net een crybaby besteld uit het Amerikaanse land.. nja we zien wel. Volgende keer haal ik 't wel binnen de EU.

Dirk_Hendrik
8 februari 2010, 18:48
En als het een gift is hoeft je inderdaad minder te betalen maar niet iedere buitenlandse zender wil dat doen.

En dit is ook een onuitroeibare misvatting. het interesseert de douane geen hol of het een kadootje is. De douaneheffing wordt berekend over de waarde van het item, niet over de intentie van de zending.

En als die wah van je Amerikaanse oom komt, mag je, als je pech hebt, betalen voor het mogen ontvangen van je kadootje.

Als je echt douane wilt omzeilen.. kun je maar beter bij de douane gaan werken. Dan pas ga je de ins en outs leren en du ook hoe je je kosten moet omzeilen.

Dirk_Hendrik
8 februari 2010, 18:49
Bah, rot duane.. net een crybaby besteld uit het Amerikaanse land.. nja we zien wel. Volgende keer haal ik 't wel binnen de EU.


Handig voor een pedaal dat je voor 50 euro kunt marktplaatsen...

Cageman
8 februari 2010, 18:55
En dit is ook een onuitroeibare misvatting. het interesseert de douane geen hol of het een kadootje is. De douaneheffing wordt berekend over de waarde van het item, niet over de intentie van de zending.

En als die wah van je Amerikaanse oom komt, mag je, als je pech hebt, betalen voor het mogen ontvangen van je kadootje.

Als je echt douane wilt omzeilen.. kun je maar beter bij de douane gaan werken. Dan pas ga je de ins en outs leren en du ook hoe je je kosten moet omzeilen.

nja.. op het formulier wat een vriend van me kreeg.. over zn whammy die onderschept was.. kon je wel degelijk aankruisen of het een gift is of niet.. dus neem toch wel aan dat het ergens verschil maakt

Marshallover
8 februari 2010, 19:48
En dit is ook een onuitroeibare misvatting. het interesseert de douane geen hol of het een kadootje is. De douaneheffing wordt berekend over de waarde van het item, niet over de intentie van de zending.

Je hebt gelijk. Ik had me laten leiden door opmerkingen over giften over fora van Ebay etc. maar er staat daar niets wat rechtstreeks is overgenomen van de douane-site. Wel enigzins vreemd dat bij een cadeau je blijkbaar als ontvanger toch kosten moet maken.

Dirk_Hendrik
8 februari 2010, 20:24
Stel voor de grap even dat je op je formulier kunt aangeven dat de inhoud geld voor onderwijs doeleinden. Vervolgens stop je je pakje vol met effectpedalen. Moet de douane dan maar besluiten dat dit wel voor een school moet zijn dus anders behandeld moet worden? Gevolg is dat iedereen daar misbruik van gaat maken. Tsja. Je leert er ook wat van.

En zo is het dus ook met de "gift" markering. Als iedereen daar eerlijk in zou zijn kan het.. maar het wordt zo vaak misbruikt dat je die markering dus beter kunt negeren. Vette pech voor die paar items die echt als kado bedoeld waren.

Het probleem is dus niet die behandeling maar de conclusies die mensen er aan onttrekken. Zoals ook weer in dit draadje. Als neef Holbert in een bezopen bui op een familiefeestje roept dat je als "gift" moet markeren wordt dat voor zoete koek als waarheid aangenomen ("ik heb wel eens gehoord") en is men boos als het in de praktijk niet werkt, Als forumlid Zjanke, met uitgebreide ervaring met inklaring bij douane een uitgebreide writeup maakt over wel en wee van inklaring wordt die alleen gelezen maar wordt er verder geen flikker mee gedaan.:stop:

jero
8 februari 2010, 20:33
nja.. op het formulier wat een vriend van me kreeg.. over zn whammy die onderschept was.. kon je wel degelijk aankruisen of het een gift is of niet.. dus neem toch wel aan dat het ergens verschil maakt

je kunt het inderdaad aankruisen en ik vermoed dat dit vooral voor statistische doeleinden is. Het maakt in ieder geval niet uit voor het wel of niet moeten afdragen van belasting.

Als je wilt omzeilen is het het beste om een waarde van $25 op het pakket te laten zetten, en dan maar hopen dat de douane geen steekproefcontrole uitvoert, en nog belangrijker, dat het pakket niet kwijtraakt. Je kunt namelijk niet meer dan de op het pakket vermeldde waarde terugvorderen (!).

Het valt mij in ieder geval op dat waar USA import vroeger redelijlk paradijselijk was, dit de laatste jaren toch een stuk beter onder controle is door de douane.

jero
8 februari 2010, 20:34
Als neef Holbert in een bezopen bui op een familiefeestje roept dat je als "gift" moet markeren wordt dat voor zoete koek als waarheid aangenomen ("ik heb wel eens gehoord") en is men boos als het in de praktijk niet werkt, Als forumlid Zjanke, met uitgebreide ervaring met inklaring bij douane een uitgebreide writeup maakt over wel en wee van inklaring wordt die alleen gelezen maar wordt er verder geen flikker mee gedaan.:stop:

spot on wat mij betreft

Marshallover
8 februari 2010, 21:03
Stel voor de grap even dat je op je formulier kunt aangeven dat de inhoud geld voor onderwijs doeleinden. Vervolgens stop je je pakje vol met effectpedalen. Moet de douane dan maar besluiten dat dit wel voor een school moet zijn dus anders behandeld moet worden? Gevolg is dat iedereen daar misbruik van gaat maken. Tsja. Je leert er ook wat van.

En zo is het dus ook met de "gift" markering. Als iedereen daar eerlijk in zou zijn kan het.. maar het wordt zo vaak misbruikt dat je die markering dus beter kunt negeren. Vette pech voor die paar items die echt als kado bedoeld waren.

Het probleem is dus niet die behandeling maar de conclusies die mensen er aan onttrekken. Zoals ook weer in dit draadje. Als neef Holbert in een bezopen bui op een familiefeestje roept dat je als "gift" moet markeren wordt dat voor zoete koek als waarheid aangenomen ("ik heb wel eens gehoord") en is men boos als het in de praktijk niet werkt, Als forumlid Zjanke, met uitgebreide ervaring met inklaring bij douane een uitgebreide writeup maakt over wel en wee van inklaring wordt die alleen gelezen maar wordt er verder geen flikker mee gedaan.:stop:

You made your point.

Mitch
8 februari 2010, 22:29
Er glipt nog maar verdomd weinig door de douane. Laatst een slagplaat en twee pickup covers besteld, pakket was opengemaakt en gecontroleerd en natuurlijk inklaringskosten. Maar dan heb ik nog steeds de pickup covers "gratis", in NL was die slagplaat belachelijk duur.

Hanzemannetje
18 februari 2010, 00:08
De Carbon Copy is vandaag 4 weken na de besteldatum binnengekomen. De TNT bezorger vroeg mij vriendelijk nog 32 euro aan hem te voldoen. Had dit niet op zak, maar hij was zo aardig om even met mij naar een pinautomaat te rijden met zijn bus. Uiteindelijk kostte de CC aldus iets van 35 euro minder dan de winkelprijs hier in Nederland. Volgende keer kijk ik wel of ik bij een niet-USA shop kan bestellen, omdat de kans dat het dan door de douane glipt geloof ik wat groter is...