PDA

View Full Version : Harley Benton Vintage 212 eerste indruk



josan
15 januari 2010, 23:12
Net binnen van Thomann. Dit is een 212 cabinet die schakelbaar is tussen 212 8 ohm 120 watt en (stereo) 2 keer 112 elk 16 ohm en 60 watt. In deze zitten de Celestion Vintage 30 speakers, gehaat en geliefd. Een ding is duidelijk: die V30's moeten echt ingespeeld worden. Na enkele uren gaan ze duidelijk minder schel klinken.
Dit cabinet heeft echt punch! Ik heb de Fender SXCD eraan gehangen en door de hoge efficientie speakers (100 db) klinkt die veel harder dan door z'n eigen 10". Door het inspelen klnkt de cab steeds beter. Het karakter van de speakers is alleen, denk ik, blijvend anders dan de Fender Special Design in de SXCD. Daardoor klinken de voices van de SXCD door het cabinet behoorlijk anders. Niet slecht, maar anders.

Ik ga nog wat avondjes door met inspelen. Het volume, de spreiding, de punch en basweergave zijn sterke punten van deze 212.

johantipker
15 januari 2010, 23:38
eehhh...heb je na een paar uur hard spelen over 2 vintage 30 speakers niet gewoon last van "earfatique..." , zodat je minder hoog ervaart?:noob:

josan
15 januari 2010, 23:44
Ik speel normaal niet op volumes die me piepende oren opleveren. En het zijn enkele uren met verschillende pauzes ertussen. Mijn indruk is dat ze minder schel klinken dan direct in het begin. Ik vind gewenning trouwens eerder een risico bij dit soort beoordelingen. Iets "objectiever bewijs" zou je kunnen krijgen door met exact dezelfde opstelling voor-en-na opnames te maken.

johantipker
15 januari 2010, 23:53
ok helder, klinkt je fender amp nog wel als een fender amp met vintage30 speakers?
in welke mate beinvloeden de nieuwe speakers je sound je sound?

sjaak1990
16 januari 2010, 14:05
Tip voor inspelen, aansluiten op een stereo met pink noise of een ander dergelijk iets, heel hard zetten, kussens ervoor en weggaan. Zo deed ik dat met mijn v30 cab, heb dit een paar dagen gedan overdag en ze waren toen snel flink ingespeeld.

Ibanez666
16 januari 2010, 14:26
in welke mate beinvloeden de nieuwe speakers je sound je sound?

Mijn ervaring: veel

marter544
16 januari 2010, 14:29
Het is een mooi cabinet voor de prijs, maar wanneer je het vergelijkt met een Engl, PL oid., dan merk je toch wel dat het goedkope china-troep is. Dat is mijn ervaring iig.

johantipker
16 januari 2010, 14:37
Mijn ervaring: veel

maar "veel" is zo subjectief, kun je het wat duidelijker beschrijven?

bijv:

meer / minder dynamiek, punch, ballen, meer mids, mellow...etc etc..

Mitch
16 januari 2010, 14:48
Het heeft invloed op alle punten die je noemt als voorbeeld, dus met "veel" heeft Iab666 niets teveel óf te weinig gezegd. Speakers zijn een ontzettend belangrijke schakel in de hele keten, maar de kast waar ze in zitten heeft ook een enorme impact. Speakers worden denk ik niet zo vaak onderschat, kasten wel.

johantipker
16 januari 2010, 15:43
Het heeft invloed op alle punten die je noemt als voorbeeld, dus met "veel" heeft Iab666 niets teveel óf te weinig gezegd. Speakers zijn een ontzettend belangrijke schakel in de hele keten, maar de kast waar ze in zitten heeft ook een enorme impact. Speakers worden denk ik niet zo vaak onderschat, kasten wel.


ik heb de laatste 4 jaar feitelijk geen nieuwe versterkers meer getest, ik weet dus niet al die verschillen tussen de nieuwe (boetiek) merken en speakers...:???: dat is meer jouw expertise Mitch.
Zou je ongeveer kunnen vertellen/voorspellen wat een Vintage30 speaker in een Fender HRDL gaat doen tov de standaardspeaker?

Mitch
16 januari 2010, 16:00
Nou, expertise... er zijn genoeg andere mensen die veel meer amps hebben getest dan ik hoor.
Een V30 vind ik wel typisch een speaker die in een closed back cab moet. Dus de combinatie met een Hotrod (waar ik geen fan van ben, sorry) zie ik op voorhand niet zitten maar wie weet combineert het juist prima.

caliban
16 januari 2010, 17:17
Ik heb sinds kort een orange 2*12 met v30's erbij. Ik had ook al een crate 4*12 met v30's in (marshall relabels, zouden licht kunnen verschillen). Nu vind ik de combinatie perfect. Orange apart wordt wat te donker en weinig plaats innemend (3D oid), crate apart te schel.

Verschil in kast doet dus superveel, alleen kan je op deze manier bezig blijven. Een derde en vierde kast erbij ofzo :D, daar heb ik niet genoeg outputs voor waarschijnlijk!

Rock Bottom
16 januari 2010, 17:50
Nieuwe speakers laat ik altijd even een dagje genieten van de ipod op shuffle.

caliban
16 januari 2010, 18:09
Nieuwe speakers laat ik altijd even een dagje genieten van de ipod op shuffle.

Opletten met basfrequenties, niet?

josan
16 januari 2010, 22:54
Vanavond ook weer een uurtje gespeeld. Erg tevreden. Zoals ik eerder heb gezegd Fender Tele HW1 en Fender SCXD en V30 was in het begin wat schel, maar na enkele uren spelen steeds beter. Op de Tele zijn beide elementen goed te gebruiken met deze setup. En dan heb ik de toonregeling van de Tele helemaal open en de toonregeling van de SCXD (bass en treble) op 5-6, zoals ik dat ook heb zonder cabinet.
En wat kan zo'n 15 watt versterkertje hard met 2 12" speakers van 100db. Ik speel standaard op volume 2-3 en bij de SCXD is die volumeknop redelijk lineair en niet zoals bij de HRD een aan-uit-knop.
Erg tevreden met deze koop.

Midwolda
16 januari 2010, 22:59
Nieuwe speakers laat ik altijd even een dagje genieten van de ipod op shuffle.
Damn, da's een beregoeie tip zeg...
ik sta me altijd een dag de blaren te spelen! :punk:

josan
16 januari 2010, 23:11
Damn, da's een beregoeie tip zeg...
ik sta me altijd een dag de blaren te spelen! :punk:

Ik heb ook een drummachine erop gezet. Gewoon een paar uur een drum+bas patroontje laten loopen.

the sure thing
16 januari 2010, 23:40
Om Mitch nou gelijk een expert te noemen :)....

MIJN ervaring is dat een Fender met V30 speaker(s) geen geweldige combi is. Ik heb meerdere Fenders gehad (vooral oude) en de stock 12" speakers van Fender klinken minder goed dan sommige Celestions, maar soms weer beter dan de V30. Met de V30 kan het schel en kil worden. IMHO is/blijft de V30 voor Slash t/m erger de beste speaker. Voor het cleane Fender geluid vind ik de V30 te hard, kil en te "direct".

Een goede combi met Fender vind ik de Celestion G12H30, G12M-25 en vooral de G12M-20. Die laatste speaker blijft mij telkens weer verbazen over de "perfecte" balans. Net mijn Hook R40 aangesloten op een setje G12M-20's en het klinkt wederom errug goed. Nou nog testen in de band, want dat is wat voor mij uiteindelijk telt...

Ik heb de G12-65 nooit op een Fender aangesloten, maar ik denk dat dat ook (voor alleen clean werk) erg goed gaat uitpakken.

johantipker
16 januari 2010, 23:58
Om Mitch nou gelijk een expert te noemen :)....

MIJN ervaring is dat een Fender met V30 speaker(s) geen geweldige combi is. Ik heb meerdere Fenders gehad (vooral oude) en de stock 12" speakers van Fender klinken minder goed dan sommige Celestions, maar soms weer beter dan de V30. Met de V30 kan het schel en kil worden. IMHO is/blijft de V30 voor Slash t/m erger de beste speaker. Voor het cleane Fender geluid vind ik de V30 te hard, kil en te "direct".

Een goede combi met Fender vind ik de Celestion G12H30, G12M-25 en vooral de G12M-20. Die laatste speaker blijft mij telkens weer verbazen over de "perfecte" balans. Net mijn Hook R40 aangesloten op een setje G12M-20's en het klinkt wederom errug goed. Nou nog testen in de band, want dat is wat voor mij uiteindelijk telt...

Ik heb de G12-65 nooit op een Fender aangesloten, maar ik denk dat dat ook (voor alleen clean werk) erg goed gaat uitpakken.

ah dat zijn heldere adviezen:ok:
gaat dat wel goed...een 20watt speaker in een 40watt combo?
..is best een duur speakertje..

Fireburst
17 januari 2010, 09:22
gaat dat wel goed...een 20watt speaker in een 40watt combo?


op een setje G12M-20's

Komt wel goed, denk ik. :ok: