PDA

View Full Version : Hoe een gitaar bewaren?



elerik
15 januari 2010, 19:11
Mogelijk ga ik een jaartje of twee naar het buitenland en ik ben van plan niet om al mijn bassen/gitaren en versterkers mee op reis te nemen.

Hoe kan ik het beste ze opslaan? Zou ik de snaren er afhalen, in een koffer doen en ergens op een zolder of in een kelder leggen?


Wat raden jullie mij aan?

Brewskie
15 januari 2010, 19:39
Ik zou adviseren om de snaren erop te laten zitten. Misschien 1 toon lager stemmen. Als je de snaren eraf zou halen, dan moet hij zich nu 'zetten' en vervolgens weer 'zetten' na 2 jaar ongespannen stil te hebben gelegen. Dan moet de hals 2 x zich aanpassen.

Verder vocht voorkomen, dus niet in de kelder. Aantal vochtvreters (die je bij nieuwe schoenen in de doos aantreft) in de koffer, zodat hij niet kan schimmelen. Misschien inwikkelen in plastic zak. Uiteraard niet gortdroog laten worden. Misschien vooraf nog even het fretboard in de olie (dunlop 02 deep conditioner).

Wel leuk om dan na 2 jaar weer je gitaren uit te pakken.

Gearjunkie
15 januari 2010, 19:59
Gewoon bewaren zoals je altijd doet.

Luca P
15 januari 2010, 20:50
:cheerup:Geef maar hier....ik let er wel een tijdje op.

Jordii
15 januari 2010, 21:19
Gekoeld en droog bewaren. :)

Ik zou het gewoon laten zoals het er nu ook staat. Misschien ergens veiliger neerzetten tegen diefstal, maar aan de gitaren zou ik niks veranderen.

Fenderfan
19 januari 2010, 14:19
Ik zou adviseren om de snaren erop te laten zitten. Misschien 1 toon lager stemmen

Verder vocht voorkomen, dus niet in de kelder. Aantal vochtvreters (die je bij nieuwe schoenen in de doos aantreft) in de koffer, zodat hij niet kan schimmelen. Misschien inwikkelen in plastic zak. Uiteraard niet gortdroog laten worden. Misschien vooraf nog even het fretboard in de olie (dunlop 02 deep conditioner).
.

Yes , snaren nooit verwijderen voor langere tijd, tenzij je je trussrod ook wil ontspannen. Gewoon op spanning laten.
Geen plastic zak gebruiken. Daar blijft vocht inzitten.
Gewoon in koffer bij kamertemperatuur. Eigenlijk wat je dagelijks doet.

De tip van de olie op het fretboard is een goede tip. Niet te dik erop.

Hiro
19 januari 2010, 14:44
gewoon in een koffer en laten staan waar ze altijd staan is het beste ervoor, of geef ze anders aan een vriend voor die tijd worden ze nog bemind en bespeeld ook

Ello
19 januari 2010, 16:59
Ik heb in al mijn koffers een humidifier.

http://media.zzounds.com/media/feed/large/GDFHE360.jpg

Ik zou in ieder geval geen vochtvreters gebruiken (tenzij het echt heel nat is in de ruimte waar je 'm bewaart maar in dat geval zou ik eerder een andere ruimte kiezen).