PDA

View Full Version : Elementen bouwen



PearlDrum
15 januari 2010, 17:25
hallo allemaal!
Een vriend van me en ik gaan samen voor ons profiel werkstuk een gitaar bouwen. Nu is alles hakken en zagen heel erg leuk, maar wij willen ook graag elementen bouwen ( onder begeleiding natuurlijk ). Nu zoeken we eigenlijk naar een bouw tekening, of in ieder geval iets waarmee we vooruit komen in het bouwen van een element.

Het maakt verder niet uit of het een dubbele element is of enkele. Liefst het makkelijkst, haha.

Andere tips zijn ook altijd welkom.

Alvast bedankt!

Groetjes Tom:noob:

Thiez
15 januari 2010, 17:29
moet je even zoekfunctie gebruiken. er is iemand die een uitgebreid topic heeft gemaakt over het maken van elementen met veel fotos en beschrijving.

SEAL
15 januari 2010, 22:09
topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128334&page=20)

hier is t topic,
ik bouw ook een snaarinstrument (whamola) voor pws, er schijnen meer mensen een gitaar te maken.

PearlDrum
19 januari 2010, 21:50
dankjewel voor jullie reactie!
dit zal mij en me vriend een stuk op weg helpen!!

heel erg bedankt!

Lychee
26 januari 2010, 09:40
Voor welk vak? :o
Ik zou ook wel een gitaar willen bouwen als profielwerkstuk :D
Het enige vak wat ik erbij kan denken is natuurkunde, voor de pickups en elektronica maar dat vinden ze vast niet goed genoeg :D

Bram+
26 januari 2010, 09:45
Ik kan me ook niet voorstellen dat 'alleen' een gitaar bouwen voldoende is, maar in principe kan het meest lullige project gebruikt worden voor je profielwerkstuk, zolang je er maar goede onderzoeksvragen bij stelt.

RoelTM
26 januari 2010, 09:56
In principe kan het meest lullige project gebruikt worden voor je profielwerkstuk, zolang je er maar goede onderzoeksvragen bij stelt.
Mijn verslag ging over snaren: hoe het kon dat je daar verschillende toonhoogtes uit kan krijgen.
Dit is natuurlijk vrij algemene kennis, weet bijna iedereen. Maar toch hebben we daar met een aantal berekeningen van snaartrillingen / knopen en buiken (boventonen: pinch harmonics e.d.) t.o.v. de dikte, lengte en spanning van de snaar een mooi verslag van kunnen maken.

Dus inderdaad, goede vragen stellen en duidelijk antwoord geven.

wodkabier
26 januari 2010, 23:54
Voor welk vak? :o
Ik zou ook wel een gitaar willen bouwen als profielwerkstuk :D
Het enige vak wat ik erbij kan denken is natuurkunde, voor de pickups en elektronica maar dat vinden ze vast niet goed genoeg :D

En waarom zouden ze dat niet goed vinden? als je er een goed verhaal bij hebt, willen die leraren die over het algemeen maar erg suf zijn en zelf niets kunnen verzinnen ter toepassing van hun vak best wel schappelijk zijn. je moet het alleen in taal vertellen die zij begrijpen en waaruit blijkt dat jij je natuurkunde doorhebt.... daar gaat het om. En als je dan een mooi element hebt gemaakt heb je er zelf ook nog wat aan ná de beoordeling van je werkstuk.

trouwens als je daarnaast een archtop maakt kun je nog mooi je werkstuk uitbreiden met de reactie van hout op de trillingen die veroorzaakt worden door je snaren en de relatie tussen de dikte van het hout en de klank en moeilijke berekeningen waaruit blijkt dat de snaren toch wel erg vast moeten zitten. Hoezo geen gitaar als profielwerkstuk voor natuurkunde? een gitaar zit vol natuurkunde. Je moet alleen wel even je best doen om al die natuurkunde in de gitaar te ontdekken. Als je dat hebt gedaan maak je een mooi verhaal en als resultaat en bewijs (erg belangrijk) laat je de gitaar zien... kan het mooier?

en nu weer on topic: Let bij het bouwen van de elementen op de richting van het magnetisch veld van de magneten. zeker als je meer dan 1 magneet gaat gebruiken.

PearlDrum
3 februari 2010, 22:13
En waarom zouden ze dat niet goed vinden? als je er een goed verhaal bij hebt, willen die leraren die over het algemeen maar erg suf zijn en zelf niets kunnen verzinnen ter toepassing van hun vak best wel schappelijk zijn. je moet het alleen in taal vertellen die zij begrijpen en waaruit blijkt dat jij je natuurkunde doorhebt.... daar gaat het om. En als je dan een mooi element hebt gemaakt heb je er zelf ook nog wat aan ná de beoordeling van je werkstuk.

trouwens als je daarnaast een archtop maakt kun je nog mooi je werkstuk uitbreiden met de reactie van hout op de trillingen die veroorzaakt worden door je snaren en de relatie tussen de dikte van het hout en de klank en moeilijke berekeningen waaruit blijkt dat de snaren toch wel erg vast moeten zitten. Hoezo geen gitaar als profielwerkstuk voor natuurkunde? een gitaar zit vol natuurkunde. Je moet alleen wel even je best doen om al die natuurkunde in de gitaar te ontdekken. Als je dat hebt gedaan maak je een mooi verhaal en als resultaat en bewijs (erg belangrijk) laat je de gitaar zien... kan het mooier?

en nu weer on topic: Let bij het bouwen van de elementen op de richting van het magnetisch veld van de magneten. zeker als je meer dan 1 magneet gaat gebruiken.

Je hebt me wel weer met een paar vragen geholpen, trillingen in het hout.
Ons profiel is natuur en techniek dus ons leek het een mooi idee als wij zelf een gitaar gingen bouwen ( behalve de neck ). En dan ook de elementen, waar inderdaad een stuk natuurkunde in voorkomt. Alle afmetingen van een gitaar heeft ook met een stukje wiskunde te maken. We hebben de goedkeuring al gekregen nu nog kijken of alles goed gaat uitpakken!

Nog even om terug te komen op de elementen:
Ik had ergens gehoord dat de windingen in de elementen een klote werk is ( sorry voor ongewenst taal gebruik, haha ) en een precies werkje is. Klopt dat?

aaronstonebeat
4 februari 2010, 03:47
Nog even om terug te komen op de elementen:
Ik had ergens gehoord dat de windingen in de elementen een klote werk is ( sorry voor ongewenst taal gebruik, haha ) en een precies werkje is. Klopt dat?

Klotewerk? Dat is puur een kwestie van instelling. Het is inderdaad wel redelijk precies werk dat flinke concentratie vergt. Het gaat niet vanzelf en als het in het begin niet lukt, vind je dat waarschijnlijk niet leuk.
Als het na een tijdje beter gaat, ga je er anders over denken.