PDA

View Full Version : Wat voor Jazz basgitaar is dit+waarde??



Rooker
15 januari 2010, 17:16
Dag allemaal,
Een kennis van mij kan een Fender Jazz bas kopen maar wil graag weten wat hij waard is en waar hij vandaan komt. Kortom of het een goede koop is of duurkoop.
Het serienr is: 61024.
Alvast hardstikke bedankt voor jullie reacties!!:rockon:

sjoerd5
16 januari 2010, 10:53
Volgens guitar dater:

Your guitar was made at the
Fullerton Plant (Fender - Pre CBS Era), USA
in the Year(s): 1960 - 1961


Ik denk het toch niet.

Rooker
16 januari 2010, 12:35
He Sjoerd, alvast bedankt voor je reactie. Dit is ook wat ik zelf gevonden had. Zou je het ook op meer punten kunnen controleren?? Liefst zonder hem uit elkaar te hoeven schroeven?
En wat geeft jou het gevoel dat hij toch niet echt uit 61 zou komen??
Ik wil dat graag weten.
En er zijn op ons mooie forum toch wel meer mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen of tips kunnen geven?????
Ik weet het is niet populair posten zonder foto, maar zoals ik in de openingspost al aangaf is het niet in mijn bezit maar is het de gitaar van onse bassiste die hem evt kan kopen.
Het is om meer info te geven een creme witte gitaar ( aan finisch te zien kan hij overgespoten zijn) met een maple hals. De hals pin zit er net als bij vintage strats vanaf de body in. Hij heeft oude knoppen en 2 elementen. Deze elementen kun je volgens mij alleen uitschakellen door een knop dicht te draaien, hij heeft geen schakelaar. Verder valt op dat de gitaar ligt van gewicht is. Dit kan mijn inziens duiden op dat het echt om oud hout gaat. Maar misschien heb ik het verkeerd. De slagplaat is bruin.
Op de headstock staat het Fender jazzbass logo dmv een sticker zoals ik die ook ken van '57 strats en ook zo het original contour body logo.
Nou,,,, ik hoop dat jullie me nu veel meer kunnen vertellen.
GRTS

FromBeyond
16 januari 2010, 19:10
De reden waarom Sjoerd twijfels heeft volgens mij is omdat een 61'er behoorlijk zeldzaam is. Jazz bassen werden geintroduceerd in de jaren 60, volgens mij. Eentje uit 61 is dus een klein fortuin waard. Dit alleen geeft al genoeg reden tot zorg. Een aanwijzer kan zijn waar het serienummer staat, staat het op de hals zelf? d.w.z, het gedeelte waar de hals op de body geschroefd is?

PS: Als je echt wilt weten of het het echte werk is, dan zal je em uit elkaar moeten schroeven ben ik bang.

PS2: Echte jazz bassen uit de jaren 60 t/m 62 hadden gestapelde pots.

Rooker
16 januari 2010, 20:44
Joh,

Dank voor je reactie.
Het serienummer staat gegraffeerd in de neckplate. In het midden bovenin.
En gestapelde pots. Die pots zitten natuurlijk onder de slagplaat maar kun je van buitenaf ook nog iets zien??
Het ding ziet er trouwens wel echt oud uit. Hij is ook erg ligt in vergelijk met een verse Jazz Bass. Zou dit ook kunnen duiden op goed uitgewerkt hout.

Het probleem is hem namelijk dat ze hem teidelijk te leen heeft met optie tot koop. Ik kan hem dus niet ff uit elkaar schroeven.

FromBeyond
16 januari 2010, 23:03
Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat er als het ware twee knoppen boven op elkaar zitten. http://www.tdpri.com/telephoto/data/549/2000_CII_Squier_Standard_Fat-CC_Telecaster_bridge_side.JPG

Als die rechter dus.

FromBeyond
16 januari 2010, 23:08
Ik zou hoe dan ook erg voorzichtig zijn met de aankoop. Weet de verkoper wel wat hij verkoopt en wat ie waard is? Vraag ook even na of hij inderdaad of hij overgespoten is, dat vermindert de waarde namelijk behoorlijk. Vraag ook of er andere aanpassingen zijn gemaakt. Veel geluk :ok:

Rooker
16 januari 2010, 23:55
Bedankt voor je intresse,

Volgens mij is dat van die gestapelde pots niet het geval bij deze bass. Dus dan zou het zowiezo al niet om een echte gaan ??? Volgens mij is het ook zo dat de verkoper niet echt verstand van de waarde heeft. Hij verkoopt hem dan ook evt voor 250,- maar het zou voor haar toch wat mooi geweesd zijn als ze daarvoor een echte 60-61er zou hebben. Al was hij dan overgespoten zou ze er nog geen bijl aan vallen. Maar zou jij wel denken dat het een echte USA made betreft of denk je dan zelfs aan een mexicaan en in het geval van de mexicaan is 250,- voor haar dan wel een goeie deal. Of zou jij zeggen spaar dan door voor een nieuwe Fender Jazzbass of presission??
Ik heb zelf namelijk alleen verstand van strats en ben een nob in basgitaren.
BVD
grts

FromBeyond
17 januari 2010, 00:08
Nou, als ie geen gestapelde pots heeft dan is ie of a: niet origineel b: niet uit begin 60e jaren of c: *en dit is het minst waarschijnlijk* geupgrade met een setje electronica uit een later jaar.
Hoe dan ook, als hij serieus een amerikaanse fender jazz uit de begin jaren 60 weg wilt doen voor 250 euro als hij ongeveer het honderdvoudige ervoor kan vangen dan is het aannemelijk dat je met een mexicaan te maken hebt. :soinnocent:
Nu schommelt de kwaliteit van mexicaanse fenders wel eens, sommige zijn erg goed voor het geld, sommige zijn amper beter dan de meest middelmatige squier. Try before you buy!

PS: Je zei ook iets over gewicht en oud hout, dit is op zich niet helemaal waar. Sommige fender p-basses uit de 70's wogen bijna/meer dan 5 kilo, de nieuwere road worns e.d. zijn een stuk lichter.

Rooker
17 januari 2010, 00:20
http://www.rockpalace.com/product/Fender-American-Standard-Jazz-Bass-Olympic-White-Maple

Nou,, toch iets gevonden op het net.
Het is er dus een als deze. Alleen dan echt oud en op de punt van de headstock staat het Original contoured body logo wat ik ook wel ken van vintage strats. Het is er ook middels zo een soort sticker op aangebracht. Ik hoop dat dit nog een paar reacties oplevert.
En in het ergste geval ( dan zou het om een gepimpte squier gaan, hebben die wel van deze bassen gemaakt met een mapple hals?? Of moet het dan in iedergeval al wel een USA zijn.
Alvast bedankt.
Grts

Rooker
17 januari 2010, 00:25
Oh en om ook nog even te reageren op je laatste post die ik nog niet gelezen had:makeup:
Als het een mexicaan zou zijn dan moet dat toch aangegeven staan onder het fender logo op de headstock??? Net als bij een strat??

Wabbie
17 januari 2010, 01:36
in principe moet er dan Made in Mexico op staan ja. Ik ben niet heel goed thuis in vintage jazzbassen, maar over het algemeen hanteer ik de stelregel dat als het te goed is om waar te zijn het het meestal ook niet is. Maar voor 250 euro kan het nog best een goed basje zijn.

De enige manier om er echt 100% zeker van te zijn dat het een 60tiger is, is om dat die uit elkaar te schroeven en naar de codes op de hals en de pots te kijken. Dan kun je een fender vrij redelijk dateren. Ik zou niet afgaan op logos die op de headstock zijn want a) Fender wil daar nog wel eens mee klooien met reissues ed, b) je kunt tegenwoordig gewoon replica decals krijgen van zo'n beetje ieder willekeurig fender logo.

Gewicht hoeft inderdaad niks te zeggen over leeftijd. Ik heb een handgebouwde jazzbass van ongeveer een jaar oud en die weegt nog geen 3.5 kilo, zelfs mijn strat is nog zwaarder.

FromBeyond
1 februari 2010, 23:48
in principe moet er dan Made in Mexico op staan ja. Ik ben niet heel goed thuis in vintage jazzbassen, maar over het algemeen hanteer ik de stelregel dat als het te goed is om waar te zijn het het meestal ook niet is. Maar voor 250 euro kan het nog best een goed basje zijn.

De enige manier om er echt 100% zeker van te zijn dat het een 60tiger is, is om dat die uit elkaar te schroeven en naar de codes op de hals en de pots te kijken. Dan kun je een fender vrij redelijk dateren. Ik zou niet afgaan op logos die op de headstock zijn want a) Fender wil daar nog wel eens mee klooien met reissues ed, b) je kunt tegenwoordig gewoon replica decals krijgen van zo'n beetje ieder willekeurig fender logo.

Gewicht hoeft inderdaad niks te zeggen over leeftijd. Ik heb een handgebouwde jazzbass van ongeveer een jaar oud en die weegt nog geen 3.5 kilo, zelfs mijn strat is nog zwaarder.

3,5 is wel heeeeeeeeeel licht, van welk hout is ie gemaakt? of is ie gechambered?

Wabbie
2 februari 2010, 09:58
Nope hij is niet gechambered. Het is een Maruszczyk Elwood L5 met maple neck, ash body en een maple top. Hout wordt speciaal geselecteerd zodat de bas licht blijft.

Hier is een linkje naar de website http://www.public-peace.de/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=49

FromBeyond
3 februari 2010, 09:26
Aaah ja, Maruszczyk is inderdaad een naam die ik vaker heb gehoord. Goed spul, heb ik ook gehoord. Mooi ding! Erg stijlvol :p