PDA

View Full Version : Snaren vervangen?



josephine
15 januari 2010, 16:38
Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een stemapparaatje. Als ik daarmee snaar 1E stem, dan geeft hij eerst 1E aan maar daarna sprint hij door naar 5A, en soms springt hij ook weer terug naar 1E. Betekend dit dat deze snaar vervangen moet worden?
De ene keer geeft hij 5A groen aan, en de andere keer rood (dan staat het wijzertje ook ineens 5 streepjes ofzo uit het midden)

Groetjes Josephine

beruk
15 januari 2010, 16:42
Als je een snaar aanslaat, komt het voor dat ongewild een andere snaar gaat mee klinken. Dat veroorzaakt dat heen en weer springen. Rood= niet gestemd groen is gestemd. Stond vast ook in de gebruiksaanwijzing,toch?

josephine
15 januari 2010, 16:48
OVer de rode en groene lampjes weet ik inderdaad wel.
Als ik andere snaren tegenhoud terwijl ik de 1e snaar aansla dan lijkt het wel iets beter te gaan, hij springt meteen op 1E (groen) maar zakt daarna snel naar 5A rood...
Bij de andere snaren laat hij steeds maar 1 toon zien.

--=HANS=--
15 januari 2010, 16:58
Probeer eens te stemmen op de flageoletten op de 12e positie, kan zijn dat je stemapparaat daar beter op reageert.

josephine
15 januari 2010, 17:09
Mag ik vragen wat flageoletten zijn?

whammy67
15 januari 2010, 17:56
Raak de snaar net aan boven de 12e fret, maar druk m niet in . Vervolgens sla je de snaar aan en je hebt een flageolet. Je stemapp. geeft vervolgens de stemming aan van de snaar. videotje (http://www.youtube.com/watch?v=ZDZJoxhsESk&feature=related)

--=HANS=--
15 januari 2010, 18:00
Mag ik vragen wat flageoletten zijn?

Natuulijk mag dat :)

Als je op de 12e positie je vinger alleen maar op de snaar legt boven de fret en dus niet indrukt zul je merken dat als je de snaar speelt hij toch een toon geeft. Als je je vinger loslaat blijft deze toon klinken. Je moet er even handig in worden maar moeilijk is het niet. Je speelt dan in feite de lage E een oktaaf hoger. Je doet het in dit geval op deze manier omdat je als je de snaar loslaat je linker hand vrij hebt om aan je mechaniek te draaien.
Dit kan trouwens op nog meer posities dan alleen de 12e, bijvvorbeeld op de 7e gaat het ook. Ze worden geloof ik ook wel eens harmoniek genoemd.

r1100rs
16 januari 2010, 13:21
Natuurlijk kan de kwaliteit van het stemapparaat ook van invloed zijn. Uit ervaring weet ik dat hier veel verschil in zit. Overigens hoeft kwaliteit geen hoofdprijs te kosten. Ik heb nu een Seiko SAT500 van nog geen 30 euro en die is fantastisch. Zowel getest met diverse blaasinstrumenten, een Cello, electrische gitaar, acoustische gitaar en basgitaar (dan wel ingeplugd, 5 snarige waarbij zelfs lage B geen enkel probleem vormt). Let ook erop dat de batterij nog goed is, dat helpt ook.

josephine
16 januari 2010, 13:34
Bedankt voor de reacties! Gister is de 5e snaar geknapt, dus ik heb even een nieuw setje besteld en ga ze gewoon allemaal vervangen omdat ik het idee heb dat de snaren die er nu op zitten best wel oud zijn.

gebruikerzondernaam
17 januari 2010, 15:42
Dan nog is het probleem wat jij omschrijft een vaak voorkomend kwaaltje van stemkastjes. Waarom gebruik je geen stemfluitje voor je lage E en stem je de rest van de snaren niet op gehoor? Dit kost veel training in het begin, maar uiteindelijk is dit een net zo makkelijke optie en wordt je gehoor gratis en voor niets getraind! Bovendien kost het je geen batterijen.