PDA

View Full Version : Ibanez introduceert de TSA15 Tube Screamer Amp



Bram+
15 januari 2010, 13:30
http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/electronics/products/test/TSA15H.gif

Guitarists normally have to depend on a separate effect pedal to get the distinctive, warm overdrive sounds of a tube amp. No more! The new TSA15H Tube Amp has a genuine Tube Screamer circuit, built right into the front end, for all the warm tube overdrive punch and crunch you’ll need. Includes foot-switchable function, with Tube Screamer Overdrive, Tone, and Level controls.

SPECS
15W All tube head 2 x 12AX7(Pre)
2 x 6V6(Power)
Genuine Tube Screamer circuit built into the front end
Controls:
Tube Screamer - Overdrive, Tone, Level
Amp - Treble, Bass, Volume
Modes:
Pentode - 15W
Triode - 5W
Footswitchable Tube Screamer
Footswitchable 6db boost

Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=2o1IkCRC9bE) (ik versta er ook geen zak van)
Ibanez site (http://www.ibanez.com/Electronics/Series-TSA) (US)

Ferraririk
15 januari 2010, 14:31
Quante costa?

Pé.
15 januari 2010, 14:41
Dus als ik het goed begrijp is dit een All-tube bak met een transistor effectje er voor? Was het hele idee van een tubescreamer destijds niet dat transistorversterkers of hele zware buizenbakken (die op standje kernoorlog moesten voor een beetje oversturing) een overstuurde buizenversterker geluid konden krijgen?

Waarom halen ze de oversturing niet gewoon uit de voortrap dan?

Realeigo
15 januari 2010, 15:01
Nee het is een volgwaardige amp met een tubescreamer ingebouwd, lekker handig toch!

Pé.
15 januari 2010, 15:10
Dat zeg ik ook, een volbuizenbak met een transistoreffectje er voor geplakt. Waarom wordt die scheur niet gewoon uit de buizenvoortrap gehaald, in plaats van uit een buizensimulatie?

Realeigo
15 januari 2010, 15:22
Dat zeg ik ook, een volbuizenbak met een transistoreffectje er voor geplakt. Waarom wordt die scheur niet gewoon uit de buizenvoortrap gehaald, in plaats van uit een buizensimulatie?

Een tubescreamer doet zijn naam eer aan, het laat de buizen schreeuwen. Het is niet een buizenoverdrive simulator.

marc_o
15 januari 2010, 15:26
Ben benieuwd....vooral omdat Ibanez nou niet zo bekend is geworden met z'n goede buizenversterkers, maar wie weet is het een leuke verassing. Ik hoop 'm te zien in Frankfurt, wordt vast leuk daar met al die nieuwe releases.

Rinze
15 januari 2010, 15:36
Fender heeft ook al de Princeton Recording Amp uitgebracht met een TS erin, Ibanez zal wel gedacht hebben: dat kunnen wij ook. Ibanez had een paar jaar terug de Huppeldepup Bee, een klein vierkant blauw cubusje met buizen erin, die was best wel leuk.

Terminus
15 januari 2010, 15:57
Een tubescreamer doet zijn naam eer aan, het laat de buizen schreeuwen. Het is niet een buizenoverdrive simulator.

Ehm, eigenlijk is dat het wel. Tenminste, zo was het bedoeld.

Mukkez
15 januari 2010, 16:34
@ Rinze, ja de Valbee idd een leuk bakje, echt high gain op laag volume.

OnT

Op 't eerste oog lijkt het me een leuk bakje, maar ben benieuwd hoe zoiets in de praktijk gaat werken. Is het een clean en een dirty channel versterker of is een cleane versterker die een ingebouwde TS heeft en die je dus over het cleane kanaal kan boosten?
Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

caliban
15 januari 2010, 16:49
Hopelijk twee kanalen en de TS als aan/uit-zetbare extra boost.

Rinze
15 januari 2010, 16:53
Kijk naar de specs onder de foto in post 1 jongens, een kanaal met een ts ervoor.

Pé.
15 januari 2010, 17:50
Een tubescreamer doet zijn naam eer aan, het laat de buizen schreeuwen. Het is niet een buizenoverdrive simulator. Standaard misvatting ;) Is dus wel een simulatie van een buizenversterker die overstuurd wordt. Dat hij tegenwoordig vaak gebruikt wordt om een versterker net iets meer de oversturing in te drukken als een volumebooster, à la. Maar het pedaal werd oorspronkelijk voor een ander doel gemaakt.

Rinze
15 januari 2010, 18:21
Standaard misvatting ;) Is dus wel een simulatie van een buizenversterker die overstuurd wordt. Dat hij tegenwoordig vaak gebruikt wordt om een versterker net iets meer de oversturing in te drukken als een volumebooster, à la. Maar het pedaal werd oorspronkelijk voor een ander doel gemaakt.

Tja, dat weet je alleen als je zoals wij een ouwe lul bent :ok:

caliban
15 januari 2010, 18:25
Wat was dan in die tijd de real deal :dontgeti:

Chris Winsemius
15 januari 2010, 18:27
@ Rinze, ja de Valbee idd een leuk bakje, echt high gain op laag volume.

OnT

Op 't eerste oog lijkt het me een leuk bakje, maar ben benieuwd hoe zoiets in de praktijk gaat werken. Is het een clean en een dirty channel versterker of is een cleane versterker die een ingebouwde TS heeft en die je dus over het cleane kanaal kan boosten?
Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Uit de beschrijving maak ik het volgende op:
cleane (of vrij cleane) buizenversterker met ingebouwde (transistor/chip) tubescreamer.

Concept werd al jaren eerder gebruikt maar deze komt iig. qua specs tof over.

Chris Winsemius
15 januari 2010, 18:28
Hopelijk twee kanalen en de TS als aan/uit-zetbare extra boost.

1 kanaals maak ik uit de beschrijving op met de ingebouwde TS voetschakelbaar.

Pé.
15 januari 2010, 22:37
Tja, dat weet je alleen als je zoals wij een ouwe lul bent :ok: Ik ben nog niet eens 21.. Heb m'n eerste hernia + bijpassende operatie al wel gehad, dus zal wel enigszins een ouwe lul zijn:soinnocent:

Mukkez
15 januari 2010, 22:39
Uit de beschrijving maak ik het volgende op:
cleane (of vrij cleane) buizenversterker met ingebouwde (transistor/chip) tubescreamer.

Concept werd al jaren eerder gebruikt maar deze komt iig. qua specs tof over.

Ok, bedankt Chris. Hmm had het liever anders gezien, maar ik zal niet vooroordelen.

Rinze
15 januari 2010, 22:53
Ik ben nog niet eens 21.. Heb m'n eerste hernia + bijpassende operatie al wel gehad, dus zal wel enigszins een ouwe lul zijn:soinnocent:

We houden het in jouw geval dan maar op een volwassen uitstraling ;)

Mitch
16 januari 2010, 14:38
Reuze handig, zo'n ingebouwd pedaal want Tubescreamers zijn heel moeilijk te vinden tegenwoordig.


:???:

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap hier he-le-maal niets van... of is dit bedoeld voor mensen die zonder pedaaltje (met extra voeding en kabel) op het podium willen staan?
Weird.

caliban
16 januari 2010, 17:02
Reuze handig, zo'n ingebouwd pedaal want Tubescreamers zijn heel moeilijk te vinden tegenwoordig.


:???:

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap hier he-le-maal niets van... of is dit bedoeld voor mensen die zonder pedaaltje (met extra voeding en kabel) op het podium willen staan?
Weird.

Ingebouwde delay, reverb, modulation-fx,... zijn normaal in lampenamps (spidervalve, nieuwe marshall, alchemist). Waarom geen overdrive :).

Ik vind het ook belachelijk hoor..

Rinze
16 januari 2010, 17:50
Het ligt inderdaad aan jullie :cooler:

Ik vind het wel logisch, als je toch altijd een TS gebruikt dan heb je hem er gelijk bij, geen gezeik met kabels en zo. Reverb zit toch ook vaak ingebouwd?

caliban
16 januari 2010, 18:11
Het ligt inderdaad aan jullie :cooler:

Ik vind het wel logisch, als je toch altijd een TS gebruikt dan heb je hem er gelijk bij, geen gezeik met kabels en zo. Reverb zit toch ook vaak ingebouwd?

Dan hadden ze een recto moeten maken met tubescreamer in. Heel handig!

Reverb zit in erg veel versterkers, hoe zou dat ooit gekomen zijn?

Mitch
16 januari 2010, 18:12
Waarschijnlijk omdat ze geen modelling hadden.

caliban
16 januari 2010, 18:14
Externe reverb bestaat wel, maar ook best duur dacht ik.

Bestaat er btw enigszins analoge reverb (zonder veer)?

Eko
16 januari 2010, 18:36
Wel een digitale reverb , kijk maar naar de DSP versies van Ome Leo. Analoog is al met de buisjes boys.
Een amp waar je geen pedalen hoeft te gebruiken is een ideale amp. Alleen een goede gitaar met een zeer goede kabel. Een heerlijke amp heeft een laag vermogen ( tot 40 watt) , reverb , tremelo en een kleine boost. Meer is niet nodig op een avond.

AART
16 januari 2010, 18:47
Een heerlijke amp heeft een laag vermogen ( tot 40 watt) , reverb , tremelo en een kleine boost. Meer is niet nodig op een avond.

Hangt er ook maar vanaf wat voor sound je zoekt, doe mij maar 4 x KT88 met een flinke boosthttp://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/guitar.gif

Ferraririk
17 januari 2010, 10:19
Wel een digitale reverb , kijk maar naar de DSP versies van Ome Leo. Analoog is al met de buisjes boys.
Een amp waar je geen pedalen hoeft te gebruiken is een ideale amp. Alleen een goede gitaar met een zeer goede kabel. Een heerlijke amp heeft een laag vermogen ( tot 40 watt) , reverb , tremelo en een kleine boost. Meer is niet nodig op een avond.

En dan kom je erachter dat je niet in een bluesband zit maar in een u2 coverband:soinnocent:

Rinze
17 januari 2010, 10:22
En dan kom je erachter dat je niet in een bluesband zit maar in een u2 coverband:soinnocent:
Daar kun je toch moeilijk je versterker de schuld van geven.

GretschGuy
17 januari 2010, 10:56
Externe reverb bestaat wel, maar ook best duur dacht ik.

Bestaat er btw enigszins analoge reverb (zonder veer)?

Ja hoor, van Electro Harmonix en Tech 21. Externe reverb met reverb tank hoeft trouwens helemaal niet zo duur te zijn. Zie de Danelectro Spring King. Klinkt niet bepaald als 'n Fender reverb. Maar toch heel bruikbaar.

Om ook nog maar even het topic aan te snijden: leuk idee van Ibanez. Hopelijk klinkt de amp ook nog 'n beetje. In elk geval wel aardig dat ze 6V6 buizen gebruiken. Al die EL84 amps hebben we nu wel gehoord.

macwilliams
17 januari 2010, 12:05
Reuze handig, zo'n ingebouwd pedaal want Tubescreamers zijn heel moeilijk te vinden tegenwoordig.


:???:

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap hier he-le-maal niets van... of is dit bedoeld voor mensen die zonder pedaaltje (met extra voeding en kabel) op het podium willen staan?
Weird.

Ik wilde ook maximaal qua overturing. Ik wilde ook geen pedalen. Ik kocht een ENGL. En klaar was ik. Mijn tubescreamert ligt sinsdien geheel werkloos in een la in de schuur. Ik heb hem nog even als onderzetter gebruikt maar ook daarvoor was hij niet geschikt. Ook nog even op marktplaats gehad maar na een paar diepe beledigingen er weer afgehaald.

caliban
17 januari 2010, 18:13
ENGL heeft geen tubescreamer nodig maar er zijn wel andere highgainers die leuk klinken met eentje ervoor, een sound die toch verschilt van degene die de ENGL maakt.

Rectifier-type-amp met TS voor is strak, maar toch nog anders dan een ENGL :)

Rinze
17 januari 2010, 19:31
filmpje met uitleg, helaas geen soundclips (http://www.premierguitar.com/Video/20100116/882/NAMM_10_Ibanez_Tube_Screamer_15W_Head_Cab.aspx) :ok:

Bram+
11 augustus 2010, 13:55
BUMP. Inmiddels staat hij bij de Duitse dozenschuiver op de website: Hier de top (http://www.thomann.de/nl/ibanez_tsa15h.htm) en Hier 't bijbehorende kabinet (http://www.thomann.de/nl/ibanez_tsa112c.htm). Voor iets meer dan 400 euro's ben je dus helemaal klaar :ok:

Kijken of ik aan het eind van de zomer nog spaarcentjes over heb.

Nielsje
11 augustus 2010, 14:49
Ik ga hem wel een keer proberen.

Ik ben dol op kleine versterkers. Mijn Studiokees doet het uitstekend, maar ik zou wel graag een backup willen, of een amp die ik elders kan plaatsen. Op dit moment vind ik eigenlijk de Vox Night train daar prima voor (denk ik). Die klinkt best aardig clean (drive kanaal van dat ding vind ik dan weer niets..).

We zullen wel zien :)

rpl
11 augustus 2010, 15:05
Lijkt me een leuk Ampje en met 6V6 tubes :crazyhappy:

Pepe
11 augustus 2010, 15:25
dus... je hebt een los pedaal zodat je die op elke amp kan gebruiken en vervolgens bouw je hem in omdat dat handig is?
Okee....
Het idee van een transistor oversturing om een buizengeluid te simuleren in een buizenamp... okee..

Uiteindelijk gaat het er om of het goed klinkt.
Hij is in ieder geval een stuk goedkoper dan de Mad Professor die een soortgelijk principe toepast in zijn samenwerking met BUIZENGOEROE (!) Aleksander Niemand

http://www.jedistar.com/images/amp/louder&more.jpg