PDA

View Full Version : Snaren slide gitaar



JoeV
15 januari 2010, 11:59
Ik wil eens wat prullen met een slide. Moet ik bv een dunne set leggen zodat m'n hals geen rare dingen gaat doen? Of zelf een setje met losse snaren samenstellen? Ga beginnen met open E stemming.

:blast:

Eric van Esch
15 januari 2010, 12:02
Een van de helden van de slide gitaar is Bob Brozman. Kijk eens op zijn site voor info, wie weet vind je je antwoorden.

http://www.bobbrozman.com/

Orbis
15 januari 2010, 12:05
Uit mijn hoofd gezegd is een hoge actie belangrijker voor slide guitar en maakt de snaardikte niet gek veel uit. Maar pin me er niet op vast hoor, dit heb ik ook maar eens 'ergens' gelezen :sssh: .

Ron Houben
15 januari 2010, 12:06
Hallo JoeV,

Geen dunne snaren! Dikke 011 of 012 en een hoge actie anders klettert de slide tegen de frets. Goed dempen achter de slide en met je rechterhand die snaren die niet meedoen goed dempen. Open stemming werkt in het begin sowieso het best. Open E of G, al naar gelang de sound die je zoekt. Later kan je ook met mineur stemmingen of 6/9 aan de gang. Luister naar gitaristen die slide spelen. Ry Cooder, Warren Haynes, Lowell George, Sonny Landreth etc. Ik vergeet er zeker veel, o ja, Duane Allman, Derek Trucks.

Succes!

FruscianteFan
15 januari 2010, 12:15
Uit mijn hoofd gezegd is een hoge actie belangrijker voor slide guitar en maakt de snaardikte niet gek veel uit. Maar pin me er niet op vast hoor, dit heb ik ook maar eens 'ergens' gelezen :sssh: .
Het belangrijkste is dat je wat speling hebt tussen de snaar en de fret. Je moet dus wel de slide goed op de snaar 'drukken', maar niet de snaar tegen een fret laten komen. Dus een hoge actie scheelt enorm veel, maar ik denk dat je ook baat hebt bij een hogere spanning van de snaren (zodat ze minder meegeven).

Verder kan ik er weinig over zeggen. ik speel hooguit een paar noten op slide (bijv. de gitaarsolo in Robbie Williams - Angels met mijn coverband).

JoeV
15 januari 2010, 12:18
Bedankt voor de info! Een tijdje geleden heeft een collega van me 'Seasick Steve' aangeraden &... I'm hooked ;-)

Eric van Esch
15 januari 2010, 12:30
Bedankt voor de info! Een tijdje geleden heeft een collega van me 'Seasick Steve' aangeraden &... I'm hooked ;-)

Yeah Seasick Steve...geweldige vent. Maar ja die heeft de boel ook niet standaard staan. Speelt met 3 of zelfs maar 1 snaar.

KamikazaGuitar
15 januari 2010, 12:35
Bedankt voor de info! Een tijdje geleden heeft een collega van me 'Seasick Steve' aangeraden &... I'm hooked ;-)
Net eens wat op YouTube gezocht, erg vet inderdaad!

JoeV
15 januari 2010, 12:37
Het belangrijkste is dat je wat speling hebt tussen de snaar en de fret. Je moet dus wel de slide goed op de snaar 'drukken', maar niet de snaar tegen een fret laten komen. Dus een hoge actie scheelt enorm veel, maar ik denk dat je ook baat hebt bij een hogere spanning van de snaren (zodat ze minder meegeven).

Verder kan ik er weinig over zeggen. ik speel hooguit een paar noten op slide (bijv. de gitaarsolo in Robbie Williams - Angels met mijn coverband).


Ik wil dit gaan proberen op een cheap-ass chinese strat van m'n neef. Hij heeft die een jaar geleden als starterspakket gekocht in de Lidl. Er is hier al heer wat neergeschreven over de kwaliteit van die dingen, deze speelde gezien de prijs niet echt slecht. Zeker geen geweldige gitaar maar blijft alvast in stemming. Ze hoeven voor mijn part wel niet de moeite te doen om de versterker mee te verschepen want die is echt geen kl*te waard. Ik heb m redelijk kort erna één van mijn eerste gitaren gegeven (Aria Pro-II magna), kwestie van m te motiveren om blijven gitaar te spelen. Denk niet dat hij een slechte deal heeft gedaan met die aria aan te nemen.

Nu heb ik wel een beetje mijn twijfels of de nek van die chinees. Met die open E stemming komt er denk ik toch een pak meer spanning op de snaren?

Wil nu wel niet het risico lopen dat hij in 2 breekt of zo (al is het het een chinees).

JoeV
15 januari 2010, 12:39
Yeah Seasick Steve...geweldige vent. Maar ja die heeft de boel ook niet standaard staan. Speelt met 3 of zelfs maar 1 snaar.


Hehe, hij was overlaatst op Top Gear. Had een gitaar bij gemaakt van 2 wieldoppen en een bezemsteel :rockon: Idd 3 snaren.

Eric van Esch
15 januari 2010, 12:44
Je moet maar eens kijken op de Wikipedia, die man heeft een behoorlijke geschiedenis achter de rug en is echt niet slemielig als hij lijkt.....

barno
15 januari 2010, 13:09
zoals al gezegd: check site van de geniale bob brozman, daar vind je heel veel info, niet enkel over de man zelf, maar overhet hele slidegebeuren.

idd, dikkere snaren, je kan zelfs dunne B en E zelfde dikte nemen, bv 12 of meer, vooral als je in open G stemt. Ik raad voor beginner trouwens eerder open G aan dan open E.

Oefen ook vooral op het dempen van de snaren met de vingers achter de slide, anders ga je kut klinken zoals heel veel rockers die occasioneel een slide gebruiken.

Ron Houben
15 januari 2010, 19:09
Ja nog iets, was ik eerder vergeten.

Met dikke snaren kan je een zwaardere slide gebruiken= dikkere toon. Glas geeft meer boventonen, metalen slide snijdt beter door de band heen. Ikzelf speel met een echte flessenhals, sommige daarvan klinken heel mooi, sommige zeer doorsnee. Vooral bij akoestische gitaar is glas mooier. Voor elektrisch vindt ik de stevigere grondtoon zonder al te veel boventonen beter.

Let er ook op dat de actie niet te hoog wordt. Je moet ook nog steeds kleine akkoorden en lickjes kunnen spelen met je vingers i.p.v. met de slide.

Ik krijg zin om weer te spelen. Ik heb al langer niet meer gespeeld. Leuk, dat je wel voor de start van deze topic.

JoeV
15 januari 2010, 20:15
zoals al gezegd: check site van de geniale bob brozman, daar vind je heel veel info, niet enkel over de man zelf, maar overhet hele slidegebeuren.

idd, dikkere snaren, je kan zelfs dunne B en E zelfde dikte nemen, bv 12 of meer, vooral als je in open G stemt. Ik raad voor beginner trouwens eerder open G aan dan open E.

Oefen ook vooral op het dempen van de snaren met de vingers achter de slide, anders ga je kut klinken zoals heel veel rockers die occasioneel een slide gebruiken.

Bedant voor de info! Ik vrees wel dat ik mezelf moet rekenen bij de ocasionele rockers die kut klinken :makeup:

JoeV
15 januari 2010, 20:18
Ja nog iets, was ik eerder vergeten.

Met dikke snaren kan je een zwaardere slide gebruiken= dikkere toon. Glas geeft meer boventonen, metalen slide snijdt beter door de band heen. Ikzelf speel met een echte flessenhals, sommige daarvan klinken heel mooi, sommige zeer doorsnee. Vooral bij akoestische gitaar is glas mooier. Voor elektrisch vindt ik de stevigere grondtoon zonder al te veel boventonen beter.

Let er ook op dat de actie niet te hoog wordt. Je moet ook nog steeds kleine akkoorden en lickjes kunnen spelen met je vingers i.p.v. met de slide.

Ik krijg zin om weer te spelen. Ik heb al langer niet meer gespeeld. Leuk, dat je wel voor de start van deze topic.

Heb hier een metalen slide liggen maar die zit niet 'vast' rond m'n vinger (nogal veel speling). Is dit nodig om deftig slide te spelen?

barno
15 januari 2010, 20:28
Heb hier een metalen slide liggen maar die zit niet 'vast' rond m'n vinger (nogal veel speling). Is dit nodig om deftig slide te spelen?

meesten klemmen de slide door de vinger erin wat te plooien. hij mag wel niet veel te groot zijn, dan valt ie van je vinger als je met de andere vingers fret.
Ik draaide vroeger stuk papier rond mijn vinger als mijn slide te groot was, bleef ie beter zitten.
nu heb ik eentje die perfect past omdat ik 'm zelf heb gemaakt van een flessenhals die goed paste

jplm
15 januari 2010, 20:34
Nu heb ik wel een beetje mijn twijfels of de nek van die chinees. Met die open E stemming komt er denk ik toch een pak meer spanning op de snaren?

Hallo.

Even een opmerking m.b.t. de stemmingen. Omdat je het over slide op een electrische gitaar hebt kun je niet zomaar alle informatie overnemen, want bijvoorbeeld Brozman gebruikt tamelijk dikke snaren, maar dan wel op Nationals, en die zijn qua constructie iets steviger dan een gemiddelde electrische gitaar. Dan de stemming: over het algemeen ga je omlaag, naar een G-stemming of een D, daar staan de meeste nummers in. Ik heb bijvoorbeeld nog ergens een Dobro liggen, met een E-stemming, maar die heeft een speciale set (dunnere) snaren, met bijvoorbeeld een gladde G in plaats van omwonden. Samengevat kun je daarom denk ik beter met een lagere stemming beginnen, en dan dikkere snaren gebruiken, want enerzijds zijn ze door het omlaag stemmen niet zo strak gespannen, en je hebt het voordeel van een iets beter geluid van dikkere snaren.

Groet, Jan.

Ron Houben
15 januari 2010, 21:24
Als je slide te groot is, plak je er een pleister is. Dat zweet ook niet zo en je kunt hem zo strak zittend maken als je wilt.