PDA

View Full Version : Marshall introduceert de JMD:1



mmrizio
15 januari 2010, 09:31
Een hybride versterker van Marshall, met een modelling voorversterker en EL34 buizen eindtrap. De modelling voortrap zal binnenkort ook wel als opvolger van de JMP1 voorgesteld worden, verwacht ik. Ik ben benieuwd...

Zie http://www.marshallamps.com

The JDM:1 amps combine state-of-the-art digital pre-amp technology with studio-quality FX and sheer EL34 valve power. Working in close partnership with Swedish software house Softube, the Marshall team have created what they call the latest evolutionary benchmark in hybrid amplifiers that picks up where the JMP-1 left off.

The amps feature Marshall's proprietary EL34 power amp section that is fundamental to many of the company's all-tube amplifiers. It is paired with a completely new digital preamp that uses Softube's patented "Natural Harmonic Technology." The system matches the dynamic reactions of valve amplifiers and the way they behave to various intensities of playing, ensuring that every note feels right.

There are four preamp options in each Clean, Crunch, Overdrive and Lead sections.

Clean 1: Modern is based on the mighty JVM Series' Clean channel to produce one of the brightest, tight controlled Marshall cleans.
Clean 2: Full is based on the JCM2000 DSL100, providing a vibrant clean sound with glassy bright edge and fat resonant punch.
Clean 3: Classic comes straight out of the JMP-1 tonal vault and is ideal for rich chords and softer tones.
Clean 4: Natural is the JMD:1's own new sound, designed to let the natural tone of the guitar and the amp's power amp section take center stage.
Crunch 5: Vintage is a unique marriage of the 1974 and 1959 models. The tonal character of the 1974 has been matched perfectly with the 1959's EQ section and is ideal for classic rhythm sounds.
Crunch 6: Classic is based on the JCM800 2203 for an up-front focused sound.
Crunch 7: Deep is a satisfying warm tone resembling the Marshall Haze 40 with Boost and Bright engaged.
Crunch 8: Full brings back the 1974 for a full-fat rhythm tone with extra clarity in the mids.
Overdrive 9: Classic is based on the JMP-1's OD2 channel.
Overdrive 10: Modern provides gain courtesy of the JVM410H Crunch channel at its highest gain change.
Overdrive 11: Deep combines the Bluesbreaker II and JCM800 2203 to blend '80s roar and '70s bottom-end.
Overdrive 12: Detuned provides an aggressive modern metal tone through the Mode Four's menacing OD2 channel and is ideal for down-tuned/baritone guitars.
Lead 13: Deep combines the a boosted Bluesbreaker II pedal and a Haze40 combo for a deep, growling tone.
Lead 14: Solid is based on the original Guv'nor Distortion for a throaty, pedal-driven overdrive.
Lead 15: Classic delivers the "tone shifted" Crunch of the revered JCM2000 DSL Series and enhanced with the Bluesbreaker pedal topology for cutting '90s lead tones.
Lead 16: Modern draws from the JVM410H for an all-around modern lead sound from the amp's OD1 channel.

Erik70
15 januari 2010, 11:48
Net even gekeken en geluisterd....: Best wel indrukwekkend .

tidalwave_sideburns
15 januari 2010, 12:11
Ik blijf het vreemd vinden dat Fender en nu Marshall hun eigen versterkers laten modellen. Als ze het té goed doen kan het zijn dat ze hun buizenversterkers aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.

marc_o
15 januari 2010, 12:14
Te gek, goed dat ze dit doen hoor, want waarom zouden de talloze bedrijven die hun sounds namaken niet gewoon met hun versie beconcurreren? Tof dat er een buizen-eindtrap in zit, ben erg benieuwd, zal 'm in Frankfurt zeker zien.

Realeigo
15 januari 2010, 12:25
De JVM vond ik nog een vette moderne amp, maar dit is wat teleurstellend, alhoewel het er wel dik in zat dat Marshall met zoiets zou komen.

marc_o
15 januari 2010, 12:29
Heb je 'm al gehoord dan?
Vind ik altijd zo makkelijk, bij voorbaat roepen dat het teleurstellend is...

Realeigo
15 januari 2010, 12:37
Heb je 'm al gehoord dan?
Vind ik altijd zo makkelijk, bij voorbaat roepen dat het teleurstellend is...

Bij voorbaat roepen dat hij geweldig is zonder hem te horen.... is ook best makkelijk.

marc_o
15 januari 2010, 12:51
Wat een non-argument ook weer, zoek het lekker uit.

WillemdaGuide
15 januari 2010, 12:52
Tja, persoonlijk denk ik dat zowel bij voorbaat roepen dat ie geweldig of teleurstellend is beide niet zo zinvol is.

Moet wel zeggen dat ik erg benieuwd ben.
Hopelijk hebben ze er gewoon een goedklinkende amp van gemaakt zonder maar precies dingen na te willen bootsen.
Zal nog wel ff duren voordat ie testklaar in de winkels staat zeker...

mmrizio
15 januari 2010, 12:53
Wel opvallend dat ze nu ook veel verwijzen naar hun moderne versterkers (DSL, JVM, Haze), in plaats van alles te relateren aan de oude succesnummers (JTM45, JMP, "JCM800 on steriods", ...).

Vroeger was hun produktengamma heel overzichtelijk met JCM's en Valvestates (of ben ik een ouwe lul aan het worden?), nu proberen ze echt voor iedere gitarist zijn eigen versterker(s) te maken:
- JVM
- VM
- JMD
- DSL en TSL maken ze ook nog
- Mode4
- MG (AVT/Valvestates hebben ze alleen nog in een 'tribute' versie)
- Haze
- Class5

En dan nog de reissues, vintage series en de HW.

Ik denk dat de meeste muziekwinkels het wel snel zat zullen zijn, om zo veel geld en ruimte te investeren in 1 merk.

Maurice

EGH
15 januari 2010, 12:53
Bij voorbaat roepen dat hij geweldig is zonder hem te horen.... is ook best makkelijk.

Misschien bedoelt marc_o de mogelijkheden die deze amp biedt. En wat dat betreft is het op papier natuurlijk een erg mooie versterker.


De JVM vond ik nog een vette moderne amp, maar dit is wat teleurstellend, alhoewel het er wel dik in zat dat Marshall met zoiets zou komen.

Waarom vind je het precies niks dan? Omdat het half digitaal is?
Had echter niks anders verwacht hoor, deze versterk zal waarschijnlijk bij voorbaad al de grond in worden geboord, aangezien hij half digitaal is. Ben echter wel benieuwd, moddeling technologie word steeds beter en aangezien er toch buizen in zitten kan dit best eens een mooie versterker zijn.

Die filmpjes kan je imo alleen kijken voor de mogelijkheden, het geluid op internetfilmpjes verschilt vaak heel erg met the real thing. Nog even wachten dus totdat hij hier is. Iemand al (voorlopige) levertijden/prijzen oid?

marc_o
15 januari 2010, 12:54
Tja, persoonlijk denk ik dat zowel bij voorbaat roepen dat ie geweldig of teleurstellend is beide niet zo zinvol is.

Moet wel zeggen dat ik erg benieuwd ben.
Hopelijk hebben ze er gewoon een goedklinkende amp van gemaakt zonder maar precies dingen na te willen bootsen.
Zal nog wel ff duren voordat ie testklaar in de winkels staat zeker...


Ik roep niet dat ie geweldig is, ik vind het gewoon te gek dat ze het doen en ik ben benieuwd.

WillemdaGuide
15 januari 2010, 12:57
haha, ok dan, ben ik helemaal met je eens!

iWishmaster
15 januari 2010, 13:16
Goed idee! Ben zeer benieuwd ook. Ik vind het erg goed dat veel fabrikanten steeds meer naar modelling gaan kijken, want ik denk dat het uiteindelijk voor een groot deel van de gitaristen de toekomst gaat zijn.

signsofzodiac
15 januari 2010, 13:25
Ik denk dat de meeste muziekwinkels het wel snel zat zullen zijn, om zo veel geld en ruimte te investeren in 1 merk.

Maurice

Vast niet zo zat als bij de nieuwe regels bij Gibson ;)

Fact is, er is zo'n plethora aan versterker-brands ontstaan dat de meeste winkels zich sowieso zullen beperken tot een aantal merken. Maar kan me inderdaad niet voorstellen dat er veel shops zullen zijn die de volledige catalogus hebben staan.

EDIT: post 666, tijd voor een Duvel-pilsje :)

caliban
15 januari 2010, 13:31
Zag het een tijdje geleden al op hun site staan, maar toen was er denk ik nog niks van informatie, dadelijk toch eens checken.

Duvel is trouwens geen pils ;)

Realeigo
15 januari 2010, 13:31
Ik ben nou gewoon principieel tegen modelling. Ik wil gewoon een echte amp en daar mijn met bloed, zweet en tranen uitgezochte pedalen op aansluiten.

Prijslijst in een vreemde valuta (http://www.yoursound.lv/downloads/cenas/MARSHALL-TAVA_SKANA-enduser_pricelist_LVL_2009.11.02.pdf), maar volgens deze lijst worden ze de helft goedkoper als JVM's

Edit: Ze worden gemaakt in China en niet Engeland zoals de meeste buizen amps van Marshall.

EGH
15 januari 2010, 13:31
1000 euro (http://www.rockpalace.com/product/Marshall-JMD100) kost de nieuwe JMD 100W head dus. Meer dan ik verwacht had eerlijk gezegd. Maarja we zullen zien of hij het waard is. Leverdatum is nog onbekend.

peter_heijnen
15 januari 2010, 13:36
Ik kan het woord 'midi' nergens ontdekken. Als er geen midi op dat ding zit, zit je met al die mogelijkheden vast aan het aantal prestets dat je met het voetpedaal kan laten oproepen.

Realeigo
15 januari 2010, 13:44
Ik kan het woord 'midi' nergens ontdekken. Als er geen midi op dat ding zit, zit je met al die mogelijkheden vast aan het aantal prestets dat je met het voetpedaal kan laten oproepen.

Er zit wel degelijk midi op.

peter_heijnen
15 januari 2010, 13:48
Idd, ik had er blijkbaar overheen gelezen, my bad.

Terminus
15 januari 2010, 16:01
Ze proberen blijkbaar te concurreren met de Peavey Vypyr Tube (of hoe heet dat ding) de Line 6 Spider Valve en de Bogner Alchemist.

Lijkt me dat er al genoeg aanbod was in die markt, ik vraag me af wat ze voor ogen hadden toen ze dit ontwierpen. Die-hard Marshall fans (of mensen die geen ander merk kennen) die toch aan de modelling willen? Bestaat die groep mensen?

Nellyrocks
15 januari 2010, 16:46
Ik vind het best interessant. Zeker die 1x12 voor kleine covergigs. Hoef je ook geen pedalboard mee te nemen. Filmpjes klinken over een telefoonheadset met maar een oortje redelijk.

wat ik alleen niet kan vinden en juist wel wil weten is

- Wat gaat het kosten.
- Wat voor een speakers zitten er in de combo en cabinet.

Heeft iemand dat al ergens gelezen?

Rinze
15 januari 2010, 17:09
Heel interessant. Of je het nou leuk vindt of niet, modeling gaat in de nabije toekomst volgens mij heel groot worden. Het wordt steeds beter, kijk naar de Axe Fx. Met goeie AD/DA converters en snelle processoren denk ik dat het heel goed mogelijk is om een goed klinkend en veelzijdig product te maken voor niet al te veel geld. Lekkere buizeneindtrap erbij voor een beetje oemph, klaar.

Ik sta er wel open voor. Zie sowieso niet zo het idee van technieken bij voorbaat al afwijzen.

Ga het verhaal vanavond eens even checken. Eerst eten.

mmrizio
15 januari 2010, 17:27
Laat ze dan die buizen eindtrap meteen even mee modellen. Dat scheelt weer minstens 10 kg, allerlei betrouwbaarheidsissues, opwarmen een een hoop Euro'tjes.

Hmmm, ik krijg flashbacks van Rocktron, Zoom en Korg apparaatjes van 20 jaar geleden, ter grootte van sigarettenpakjes. Zou het dan nu eindelijk werkelijkheid worden met goede kwaliteit?

Maurice

EGH
15 januari 2010, 17:53
Ik vind het best interessant. Zeker die 1x12 voor kleine covergigs. Hoef je ook geen pedalboard mee te nemen. Filmpjes klinken over een telefoonheadset met maar een oortje redelijk.

wat ik alleen niet kan vinden en juist wel wil weten is

- Wat gaat het kosten.
- Wat voor een speakers zitten er in de combo en cabinet.

Heeft iemand dat al ergens gelezen?

Lezen is erg moeilijk blijkt maar weer (vorige pagina):


1000 euro (http://www.rockpalace.com/product/Marshall-JMD100) kost de nieuwe JMD 100W head dus. Meer dan ik verwacht had eerlijk gezegd. Maarja we zullen zien of hij het waard is. Leverdatum is nog onbekend.

macwilliams
15 januari 2010, 18:57
Een marshall moddeling die alle marshalls kan na doen.
Lijkt mij best interessant. Mocht ik ooit de gelegenheid krijgen zal ik het vast niet laten om hem uit te proberen.

Mitch
18 januari 2010, 10:09
Ik vond het wel stoer dat Marshall zijn eigen weg bewandelde. Transistor amps, een DSP sectie in een buizen amp maar geen modelling. Tot nu dus!
Hier een demo:
http://www.youtube.com/watch?v=EooMTY32Sd8

Realeigo
18 januari 2010, 10:13
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131429 ;)

Lexvandoef
18 januari 2010, 10:13
Hey! ff opletten jij ;)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131429

Mitch
18 januari 2010, 10:16
Ik had blijkbaar niet ver genoeg teruggebladerd, my bad.
Samengevoegd

paulusdeBKB
18 januari 2010, 10:45
Het valt me op dat ze de 25th reissue (de Slash-amp zeg maar) niet hebben gemodeled.

Ik denk dat ze met dit product een zinvolle aanvulling zullen zijn op de al verkrijgbare alternatieven. Voor veel (beginnende) gitaristen leeft het merk 'Marshall' toch meer dan Line6, vermoed ik. Bovendien heeft geen enkel ander product zo'n uitgebreide sectie Marshall-modellen. Hou je van de Marshall-sound, dan zit je met dit ding wel goed. Vooropgesteld dat 'ie ook daadwerkelijk goed klinkt natuurlijk.

pol
18 januari 2010, 11:35
het klinkt nog niet verkeerd in dat clipje, wel niet zoveel variatie in de modellen blijkbaar ? Ik zou het zelf wel nooit kopen omdat ik die veelzijdigheid niet zoek en je bij een gewone marshall al zoveel kan doen met pedaaltjes en volume knop van de gitaar.

Henri H
18 januari 2010, 12:19
Goed idee! Ben zeer benieuwd ook. Ik vind het erg goed dat veel fabrikanten steeds meer naar modelling gaan kijken, want ik denk dat het uiteindelijk voor een groot deel van de gitaristen de toekomst gaat zijn.Dat is natuurlijk allang aan de gang, POD/GT-X/Tonelab wordt al behoorlijk lang gebruikt en is best goed/bruikbaar.
Dan heb je natuurlijk de "nieuwe generatie" AxeFX en 11Rack die erg populair zijn.

Bij dat ene clipje van Mitch had ik nou niet het idee van, wow, wat een sound, eerder, yek, wat een drek. :)

paulusdeBKB
18 januari 2010, 20:32
nou... ik vond het geluid op die youtube clip ook niet denderend maar iets zegt mij dat dat in het echt enorm gaat meevallen. Veel Marshall amps klinken nogal bruut in het midhoog (heet dat zo?) en door mijn laptopspeakertjes klinkt dat helemaal ruk, ook bij clips van dure buizenMarshalls. Ik denk dat de sounds zeker zo goed zullen zijn als van de Fender Cybertwin... maar dan niet van Fender, natuurlijk.

Terminus
18 januari 2010, 21:10
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131429 ;)

Auw, m'n oren... de Premier Guitar knakkers hebben gewoon de line out zonder cabinet simulation opgenomen. Da's geen prettig geluid, zacht uitgedrukt.

Iets betere clip: http://www.youtube.com/watch?v=GjI1Ml5OYM4&feature=related .
2:25 klinkt toch best lekker.

Even terzijde: IK WIL DIE GAST ZIJN BAAN! Hele dag een beetje gitaar spelen, met de nieuwste versterkers kutten... geweldig.

iWishmaster
18 januari 2010, 22:02
Dat is natuurlijk allang aan de gang, POD/GT-X/Tonelab wordt al behoorlijk lang gebruikt en is best goed/bruikbaar.
Dan heb je natuurlijk de "nieuwe generatie" AxeFX en 11Rack die erg populair zijn.

Ik ben er van overtuigd dat modelling het helemaal gaat worden. Vooral voor cover-gitaristen, liefhebbers van veel effecten en thuisgebruikers. Veel geluiden, niet te zwaar, makkelijk schakelbaar, constant op elk volume. De tone begint nu al zodanig goed te worden dat verreweg het grootste deel van het publiek het verschil bijna niet hoort.

paulusdeBKB
18 januari 2010, 22:05
Ach joh, NIEMAND in het publiek hoort het verschil... Ook de muzikanten niet. Wedden dat die bij een blinde A/B-test voor 50% de fout in gaan? (of 66% bij een ABC-test). De enige die het eventueel merkt, is de gitarist zelf. Laat hem /haar nou net het belangrijkste zijn.

Dude
18 januari 2010, 22:37
ik krijg alweer een hele dikke plassert van de filmpjes die ik op youtube vind....

ik zie iets dat me weer 20 kilo pedalensjouwen kan gaan schelen :cooler:

Henri H
18 januari 2010, 23:42
Dat laatste filmpje overtuigde me ook totaal niet.

Voor de categorie gitaristen die iWishmaster noemde kan het een zeer bruikbaar apparaat zijn.
Het heeft 0,0 mojo... althans, nog niet, maar Valvestates worden ook steeds populairder, dus wie weet is het over 15 jaar wel een klassieker. :)

pol
19 januari 2010, 02:07
dadelijk worden de jcm900's ook nog klassiekers :)
laatst nog een jcm900 sl-x getest, de amp die ik vroeger een jaar of 3-4 gehad heb als enige versterker, dat ze dat ding indertijd adverteerden als de metalamp van marshall, niet te begrijpen, zo modderig dat die distortion is, elke gedempt noot op die versterker klonk als blob blob blob, dan was een gebooste 2203 toch heel iets anders.

nu is marshall wel terug goed bezig vind ik, de JVM is niet slecht, hooguit wat overdreven veel opties, maar goeie dikke trafo's, vet geluid en het klassieke marshall zit er zeker in.

beste nieuwe amp van ze vind ik nu de kerry king sig, da's echt de ideale jcm800 voor me, boost af klinkt al super en niet overdreven schel zoals sommige oudere exemplaren wel eens hadden, ligt misschien aan de transfo's ? dit zijn dezelfde als in de jvm..

iWishmaster
19 januari 2010, 10:16
Ach joh, NIEMAND in het publiek hoort het verschil... Ook de muzikanten niet. Wedden dat die bij een blinde A/B-test voor 50% de fout in gaan? (of 66% bij een ABC-test). De enige die het eventueel merkt, is de gitarist zelf. Laat hem /haar nou net het belangrijkste zijn.

Daar heb je een goed punt inderdaad. De beruchte 'feel' of 'mojo' van een amp ...