PDA

View Full Version : Smoke On The water riff



Stratman70
15 januari 2010, 08:25
Ik drop 'm hier ook maar eens.

Mijn inzending voor de riffcontest. Helaas de enige tot nu toe.

Smoke On The Water Riff (http://soundclick.com/share?songid=8617142)

Ik ga binnenkort het hele nummer opnemen. Heb een aardige backingtrack gevonden.

covermark
15 januari 2010, 22:23
Klinkt nog een beetje weifelend Stratman. WIe kent het riffje niet zou ik zeggen, maar ik heb zel nooit serieus gecoverd. Ik krijg nu de indruk dat de timing wel eens lastiger zou kunnen zijn als op het eerste gezicht lijkt.

Eerste stukje benadert het geluid trouwens heel goed naar mijn smaak.

Axl Rose
17 januari 2010, 00:36
Ik sluit mij hier op aan, een o-zo lekkere sound! :) Ben benieuwd hoe dit zal klinken met backingtrack, volgens mij rete-gaaf. Dat ' weifelende' zal dan denk ik weg zijn. :)

rock en roll!

Metallic90
17 januari 2010, 00:45
Hey, i like it man.

Ik kijk uit naar je cover met backtracking. :punk:

budje
17 januari 2010, 09:19
Klinkt nog een beetje weifelend Stratman. WIe kent het riffje niet zou ik zeggen, maar ik heb zel nooit serieus gecoverd. Ik krijg nu de indruk dat de timing wel eens lastiger zou kunnen zijn als op het eerste gezicht lijkt.

Eerste stukje benadert het geluid trouwens heel goed naar mijn smaak.

Je hebt t bij het rechte eind. Simpel riffje, lastige timing. Heb t veel bands zien coveren, heb veel bands op hun bek zien gaan ermee!

hendrix2
17 januari 2010, 14:46
dubbelpostje van mij :sssh:

Ik heb ook vlug een take gedaan. Was jaren geleden dat ik het gespeeld heb en ik heb me niet voorbereid :D Wat opvallend in het begin als ik plots nog allerlei pedalen moet schakelen enzo :D

Wegens geen opname materiaal heb ik met mijn (redelijk goeie) camera opgenomen. Ik maak gebruik van een RC2 looper.

Weinig origineel wss. Moesten er meer inzendingen komen ga ik wel even met mijn mandoline aan de slag ;)

http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/th_DSCF8537.jpg (http://s97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/?action=view&current=DSCF8537.flv)

ateng
17 januari 2010, 19:26
Je hebt t bij het rechte eind. Simpel riffje, lastige timing. Heb t veel bands zien coveren, heb veel bands op hun bek zien gaan ermee!

Hmmm wat is er nou zo lastig aan die timing dan? Begrijp het niet helemaal.

covermark
17 januari 2010, 20:33
Hmmm wat is er nou zo lastig aan die timing dan? Begrijp het niet helemaal.

Blijkbaar leert de praktijk dat dat lastig is. Talent is namelijk nogal oneerlijk verdeeld......MIsschien heb jij iets meer als een ander.

Stratman70
17 januari 2010, 20:51
Hey mensen, bedankt voor het luisteren. Timing kon idd beter. Nog opmerkingen over het gitaargeluid, m.n. het tweede stuk?

@ Hendrix: voor zoiets mag je best een eigen topic openen.

ateng
17 januari 2010, 21:01
Maar zo'n lastig nummer is het toch niet en je hoeft echt geen talent voor te hebben om Smoke on the water te kunnen spelen... volgens mij. Het is een rauwe riff maar niet zozeer in een moeilijk timimg of maat ofzo.

hendrix2
17 januari 2010, 21:57
@ Hendrix: voor zoiets mag je best een eigen topic openen.

vond ik niet persé de moeite :) , maar heb hem ook in het riffcontest topic gepost.

Stratman70
17 januari 2010, 22:15
Maar zo'n lastig nummer is het toch niet en je hoeft echt geen talent voor te hebben om Smoke on the water te kunnen spelen... volgens mij. Het is een rauwe riff maar niet zozeer in een moeilijk timimg of maat ofzo.
Nou, zo'n drama is mijn timing toch ook weer niet bij dit riff? Of wel? Ik speelde het heel terloops, om even geluidsinstellingen voor een opname van een ander nummer te checken, luisterde het terug en vond het oke genoeg voor de inzending van de contest. Gezien de reacties aldaar is het niet eens zo beroerd allemaal. Maar ik ben het met je eens dat de timing inderdaad gewoon niet helemaal strak is, maar we moeten het ook niet erger maken dan het is.

ateng
18 januari 2010, 12:40
Oooh nee hoor je timing is absoluut geen drama en ik doelde ook niet op jou maar gewoon in het algemeen. Ik lees dan reacties van anderen dat het een moeilijk riff is qua timing maar volgens mij moet het niet moeilijk zijn omdat het een gewone 4 kwarts maat is.

hendrix2
18 januari 2010, 13:33
Oooh nee hoor je timing is absoluut geen drama en ik doelde ook niet op jou maar gewoon in het algemeen. Ik lees dan reacties van anderen dat het een moeilijk riff is qua timing maar volgens mij moet het niet moeilijk zijn omdat het een gewone 4 kwarts maat is.

Ik vind die riff nu ook niet echt moeilijk (was het eerste nummer dat ik ooit met een bandje speelde en dat klonk al goed vond ik zelf). Is inderdaad geen moeilijke timing.

Blackmore speelt hem trouwens met zijn vingers (niet met plectrum) maakt echt een aanzienlijk verschil (ik speel het in mijn stukje ook met de vingers).

artnaz
22 januari 2010, 23:11
Haha, ik zie het nu pas, maar mijn versie lijkt best wel veel op de jouwe, zal wel aan onze smaak liggen! :seriousf:

Maar sound is sowieso top, en lekkere algehele feel ook. Leuk ook die Made in Japan variatie. Ik heb trouwens in mijn video een stukje Man on the Silver Mountain stiekem gestopt. :D

Maar ben erg benieuwd naar het gehele nummer! Wordt het met zang?

Trouwens, ik snap nog steeds niet hoe je die dikke sound krijgt, Lace Sensors + MTC + treble-booster + POD 2.0 in de Plexi-emulator was het toch? :dontgeti:

Stratman70
26 januari 2010, 20:09
Haha, ik zie het nu pas, maar mijn versie lijkt best wel veel op de jouwe, zal wel aan onze smaak liggen! :seriousf:

Maar sound is sowieso top, en lekkere algehele feel ook. Leuk ook die Made in Japan variatie. Ik heb trouwens in mijn video een stukje Man on the Silver Mountain stiekem gestopt. :D

Maar ben erg benieuwd naar het gehele nummer! Wordt het met zang?

Trouwens, ik snap nog steeds niet hoe je die dikke sound krijgt, Lace Sensors + MTC + treble-booster + POD 2.0 in de Plexi-emulator was het toch? :dontgeti:
ja, die van jou is erg goed. technisch toch weer een stukje hoogstaander dan de mijne, met je baslijntje erbij! Erg tof!

ja, de sound... ik ben op de goede weg. EQ kan beter.
Wat betreft de dikte van de sound... tja... sommige geheimen moet een kok natuurlijk nooit prijsgeven denk ik, maar ik denk dat de magie toch erg veel in dat BSM pedaaltje (treble booster) zit. Maar je somt het wel goed op, behalve dat ik nu geen POD meer gebruik (of in ieder niet voor dit stuk), maar de Roland Cube30.
Vond je het tweede gedeelte qua sound erg in de buurt komen van de 1993 (CHOHW) sound? (the ultimate goal) Of heb je nog tips o.i.d.?

artnaz
26 januari 2010, 23:03
Ja, dat baslijntje erbij vind ik zelf ook leuk. :D

Wat je sound betreft, ik heb de DVD niet zo bij de hand om direct te vergelijken, maar wat ik zo hoor is het gruwelijk dichtbij. Ik heb alleen het idee dat bij Blackmore er iets in het hoog extra bij zit, dus als je een grafiek van de frequentie zou hebben dat daar nog een korte piek zit. Dus er moet niet zomaar meer hoog bij, de algehele sound heb je nu goed volgens mij. Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik bedoel dat, als je een 20-bands EQ zou hebben dat dan één van de schuifjes van de treble een stukje omhoog moet, maar de rest moet blijven zoals je nu hebt.

Beetje raar verhaal misschien, en misschien hoor ik het ook niet goed of interpreteer ik het niet goed. Ik denk dat de buizen op volle toeren ook wel een rol spelen (dynamischer, warmer), maar het zou me erg verbazen als je sound nog veel beter wordt, want veel marge is er niet over.

Trouwens, hoe is je sound met de ENGL Thunder (als je die nog hebt)? Ik heb namelijk ook van BSM de Fireball en de HS-C geprobeerd, en dat ging totaal niet samen met de ENGL Blackmore, maar met andermans Marshall DSL klonk het geweldig. Maar over het algemeen ben ik supertevreden met de sound van de ENGL, maar het is niet 100% Blackmore.

Stratman70
27 januari 2010, 20:08
Ja, dat baslijntje erbij vind ik zelf ook leuk. :D

Wat je sound betreft, ik heb de DVD niet zo bij de hand om direct te vergelijken, maar wat ik zo hoor is het gruwelijk dichtbij. Ik heb alleen het idee dat bij Blackmore er iets in het hoog extra bij zit, dus als je een grafiek van de frequentie zou hebben dat daar nog een korte piek zit. Dus er moet niet zomaar meer hoog bij, de algehele sound heb je nu goed volgens mij. Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik bedoel dat, als je een 20-bands EQ zou hebben dat dan één van de schuifjes van de treble een stukje omhoog moet, maar de rest moet blijven zoals je nu hebt.Kijk eens aan....
Super om van jou precies te lezen, hoe ik er zelf ook over denk. Dat betekent dus dat ik het goed hoor en aangezien jij Blackmore's geluid ook exact weet te omschrijven, ben ik erg blij met jouw antwoord. Inderdaad moet er iets in het hoog bij. Een bepaalde 'knisper'. En wat je zegt over de EQ, zo denk ik dat ook. De buizenwarmte mis ik wel in mijn sound.


Beetje raar verhaal misschien, en misschien hoor ik het ook niet goed of interpreteer ik het niet goed. Ik denk dat de buizen op volle toeren ook wel een rol spelen (dynamischer, warmer), maar het zou me erg verbazen als je sound nog veel beter wordt, want veel marge is er niet over.Niks raar verhaal; ik volg je helemaal. Ik denk er ook zo over.


Trouwens, hoe is je sound met de ENGL Thunder (als je die nog hebt)? Ik heb namelijk ook van BSM de Fireball en de HS-C geprobeerd, en dat ging totaal niet samen met de ENGL Blackmore, maar met andermans Marshall DSL klonk het geweldig. Maar over het algemeen ben ik supertevreden met de sound van de ENGL, maar het is niet 100% Blackmore.
Ook dat herken ik. Ik heb de Engl nog altijd en gebruik 'm altijd met de band, i.c.m. de RPA. Dat klinkt wel erg goed, maar het is niet DAT geluid, waar we het nu over hebben. Nu moet ik zeggen dat ik de gain sowieso maar op een kwart heb staan van de Engl, waardoor het wat minder rauw is.

Bedankt! Luister eens naar het geluid van deze gast (http://soundclick.com/share?songid=8247817). Erg goed geluid en met een Engl gedaan! Ben er jaloers op! Iets doen wij fout. :chicken:

artnaz
27 januari 2010, 20:31
Mooi dat we er over eens zijn! :)

Die soundclip, is dat niet toevallig Jon van MIJFenders? Ongelooflijke sound zeg, als ik dat heb kan ik mijn geluk niet op. :D Geweldig spel ook.

Maar ik zie daar op de foto BSM-boosters, ik dacht dat ze een eigen pedaaltje een jaar of twee geleden hadden uitgebracht...

Stratman70
27 januari 2010, 22:15
Mooi dat we er over eens zijn! :)

Die soundclip, is dat niet toevallig Jon van MIJFenders? Ongelooflijke sound zeg, als ik dat heb kan ik mijn geluk niet op. :D Geweldig spel ook.

Maar ik zie daar op de foto BSM-boosters, ik dacht dat ze een eigen pedaaltje een jaar of twee geleden hadden uitgebracht...
Hij heet toevallig wel jon, maar het is niet Jon Clarke van Mijfenders, maar een felle tegenstander van hem. Er was op engelse DP forum een felle discussie tussen Jon van Mijfenders en een andere gast enerzijds en Jon ??? en ik anderzijds over de MTC vs. RBTC. Op zijn soundclick staan nog meer samples. Ja, geweldige sound en erg goed spel, maar soms ook erg rusteloos. Luister maar bijv. naar zijn Weiss Heim.

RB-1
30 januari 2010, 15:06
Valt me tegen, dat er maar een paar inzendingen zijn.
Er zijn toch wel meer creatievelingen hier op het forum?
Als iedereen nou vanavond nog even aan het werk gaat, hebben we morgen een lekkere grote stapel 'Deep Purple In GNF'...:seriousf:

Psychomantis
30 januari 2010, 15:19
Valt me tegen, dat er maar een paar inzendingen zijn.
Er zijn toch wel meer creatievelingen hier op het forum?
Als iedereen nou vanavond nog even aan het werk gaat, hebben we morgen een lekkere grote stapel 'Deep Purple In GNF'...:seriousf:
Ik denk dat de creatievelingen niet posten omdat het niveau van de vorige posts te hoog ligt voor hen :chicken:

RB-1
30 januari 2010, 16:50
Ik denk dat de creatievelingen niet posten omdat het niveau van de vorige posts te hoog ligt voor hen :chicken:Ik heb op de meeting van 17 januari mensen horen spelen, dat wil je niet weten, zo goed...:crazyhappy:
Als dat een doorsnee is van het GNF, dan hebben we nog niet de helft binnen....:(

ateng
31 januari 2010, 17:23
Ik denk dat de creatievelingen niet posten omdat het niveau van de vorige posts te hoog ligt voor hen :chicken:

Nee omdat het geen geweldig nummer is om te soleren of wat dan ook. En wat creatievelingen hier op forum betreft... hmmm je moest s weten ;)

artnaz
31 januari 2010, 19:28
Ik vind het anders een prima nummer om te soleren hoor. Buiten dat, daar ging het niet eens om toch, het is een riff-contest en geen solo-contest. ;)

Hij heet toevallig wel jon, maar het is niet Jon Clarke van Mijfenders, maar een felle tegenstander van hem. Er was op engelse DP forum een felle discussie tussen Jon van Mijfenders en een andere gast enerzijds en Jon ??? en ik anderzijds over de MTC vs. RBTC. Op zijn soundclick staan nog meer samples. Ja, geweldige sound en erg goed spel, maar soms ook erg rusteloos. Luister maar bijv. naar zijn Weiss Heim.Ok, zal ik doen! Maar wat kun jij zeggen over MTV vs RBTC? Ik kan me je bevindingen niet herinneren...

ateng
1 februari 2010, 11:48
Tja zo ieder zn eigen ding, en als het alleen maar om de riff gaat dan kan ik me voorstellen dat de creatievelingen het geen uitdaging vind.

hendrix2
1 februari 2010, 11:59
Tja zo ieder zn eigen ding, en als het alleen maar om de riff gaat dan kan ik me voorstellen dat de creatievelingen het geen uitdaging vind.

Maar dan zijn ze toch niet zo creatief. Luister naar de opname van RB1... dat noem ik toch wel creatief!

ateng
1 februari 2010, 13:30
Ik heb het niet over creatief zijn maar dat het ging uitdaging is.
En wat opname betreft van RB1, heel leuk gespeeld maar hoe bepaal je nou wie de winnaar is als je een slide acoustic naast een elektrisch gitaarspel plaatst wat een ander benadering heeft van spelen.

beruk
1 februari 2010, 14:14
Het grootste probleem is dat ik nog geen manier heb gevonden om low budget te kunnen opnemen via de pc. via microfoon is geen optie wegens te veel geluid voor kleine kinder oortjes.

Stratman70
1 februari 2010, 17:07
Maar wat kun jij zeggen over MTC vs RBTC? Ik kan me je bevindingen niet herinneren...
De MTC is een soort van treblebleed, maar dan toch anders. Een treblebleed behoudt de hoge frequenties als je de potmeter dichtdraait. De MTC versterkt de hoge frequenties en geeft een bepaalde 'kleur'. Ik heb HIER (http://soundclick.com/share?songid=8193815) een soort van testje: je hoort de MTC aan en uit met een (er bij gemixt) piepje: het stuk begint zonder en dan met MTC etc.. Zo hoor je het verschil. Soms overtuigend verschil, soms niet. Beetje veel ruis en niet mijn beste spel, maar het gaat ff om het geluid hier.

De RBTC maakt het geluid niet helderder, maar juist wat doffer, maar daardoor ook wat vetter, zoals HIER (http://soundclick.com/share?songid=7095602) te horen is.

Jij hebt toch ook een RBTC?

Mijn voorkeur gaat uit naar de MTC, omdat je met de RBTC veel hoog erbij moet EQ-en.
Maar zoals je hoort bij het tweede sampletje (de RBTC), komt het geluid ook erg in de buurt. Het is een mooi en goedkoper alternatief voor het erg dure MTC.

/Slash
1 februari 2010, 19:09
Eerste 6 sec ofzo vond ik het droog klinken :dontgeti:

Maar toen begon die deuntje met een dikke sound !


GREAT!

artnaz
1 februari 2010, 20:21
De MTC is een soort van treblebleed, maar dan toch anders. Een treblebleed behoudt de hoge frequenties als je de potmeter dichtdraait. De MTC versterkt de hoge frequenties en geeft een bepaalde 'kleur'. Ik heb HIER (http://soundclick.com/share?songid=8193815) een soort van testje: je hoort de MTC aan en uit met een (er bij gemixt) piepje: het stuk begint zonder en dan met MTC etc.. Zo hoor je het verschil. Soms overtuigend verschil, soms niet. Beetje veel ruis en niet mijn beste spel, maar het gaat ff om het geluid hier.

De RBTC maakt het geluid niet helderder, maar juist wat doffer, maar daardoor ook wat vetter, zoals HIER (http://soundclick.com/share?songid=7095602) te horen is.

Jij hebt toch ook een RBTC?

Mijn voorkeur gaat uit naar de MTC, omdat je met de RBTC veel hoog erbij moet EQ-en.
Maar zoals je hoort bij het tweede sampletje (de RBTC), komt het geluid ook erg in de buurt. Het is een mooi en goedkoper alternatief voor het erg dure MTC.Ah bedankt! :)

Maar ik moet zeggen dat ik niet zo heel gecharmeerd van de (soundsamples van de) MTC. Dat hoog erbij is wel leuk, maar wat is het (uiteindelijk hoorbare) verschil met de de treble van je amp iets hoger zetten?

En ik heb ook de RBTC, ben er op zich erg tevreden over. Vooral het volume terugdraaien geeft dat zachte warme doffe geluid, voor de rest is het verschil ook niet zo heel groot.