PDA

View Full Version : Het grote Line 6 M13/M9 topic



Pagina's : [1] 2

robzilla
15 januari 2010, 01:49
Vanwege het toenemende aantal Gitaarnetters met een Line 6 M13 of M9; het grote M13/M9 topic! Het grote topic voor al uw vragen, problemen, het uitwisselen van settings en discussies.

de M13:
http://www.rockpalace.com/gfx_content/line6-m13.jpg

de M9:
http://www.rockpalace.com/en/gfx_productcode/111084/Line-6-M9.jpg

Links:
http://line6.com/m13/
http://line6.com/m9/

robzilla
15 januari 2010, 01:52
De laatste vraag van Tristan uit een ander topic:

Hmm, klinkt nog steeds wel als een interessant ding, maar vinden jullie het geen probleem dat je geen presets van meerdere effectblokken tegelijk kan bewaren en meteen met de juiste settings kan oproepen?
Echt een megagrote misser wat mij betreft, want dat zou voor mij juist een van de grootste redenen zijn om op zo'n ding over te stappen.

Volgens mij is daar de latch scene mode voor en kan je 4 effecten tegelijk besturen (dus 4 per scene) met 1 switch. Je zou dan een aantal presets moeten kunnen maken voor bijvoorbeeld clean/overdrive/lead/solo/etc.etc. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd met mijn M13 dus of het precies zo werkt kan ik je niet vertellen. Zou zondag wel even kunnen pielen in de oefenruimte..

edit: even op youtube gekeken:
http://www.youtube.com/watch?v=iPogi-5U7YE

-----

Heeft iemand dit al kunnen proberen? Het zou helemaal super zijn als je ook nog een midi controller kan besturen en zo kanalen kan schakelen op je amp. Op die manier kan je echt verschillende patches maken..

Misery Signals
15 januari 2010, 01:55
Ik heb ook sinds kort een M9. Spijtig dat hij geen PC's kan doorgeven en ontvangen voor presets in een midi signaalketen. Anders was hij een 100% perfecte aanvulling geweest. Nu staat hij in een loop op het pedalenboard en als ik die M9 vooraf goedzet kan ik de sound via de midigestuurde loop oproepen.

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/DSC03196.JPG

MS

robzilla
15 januari 2010, 02:04
Check dit!!
http://www.youtube.com/user/rjmmusic#p/a/u/0/ztIS-GubTD4

Dit is precies wat ik in mijn tweede post beschreef. Super dat dit kan werken.. Dat wordt weer sparen :)

Misery Signals
15 januari 2010, 02:22
De M9 kan niet gebruikt worden als thru, dus in mijn geval maakt het niets uit. De Rocktron in de pedalenbak stuurt mijn amps trouwens al aan qua kanaal- en FX loopswitchen.

MS

Nielsje
15 januari 2010, 10:39
Is het nou eens afgelopen met die modelling onzin?
Straks zwicht ik ook voor die onzin, en verkoop ik mijn al mijn mooie pedalen die ik met zorg heb uitgezocht voor dit soort onzin!

schizo910
15 januari 2010, 10:43
Is het nou eens afgelopen met die modelling onzin?
Straks zwicht ik ook voor die onzin, en verkoop ik mijn al mijn mooie pedalen die ik met zorg heb uitgezocht voor dit soort onzin!


Zitten best goede compressors in dat ding! ;) :p

Nielsje
15 januari 2010, 10:53
Vergeet het maar, ik verkoop m'n tonepress niet :D

schizo910
15 januari 2010, 10:54
Vergeet het maar, ik verkoop m'n tonepress niet :D


Serieus, ik heb genoeg aan de compressors in de M9!

Nielsje
15 januari 2010, 10:56
In dat geval ben ik oprecht heel erg blij voor je :)

Pepe
15 januari 2010, 10:57
Liep net even door de sounds van de M9 heen... opmerkelijke keuze om voor de Colorsound en Tube driver te kiezen, de overdrives van Gilmour in de seventies en nineties. En dat met die lange tape delays erbij... Retro prog setje?

Swan
15 januari 2010, 11:01
wat wel een probleem zou zijn: ik wil m'n compressors voor m'n dirt maar zou externe dirt gebruiken, in die M9 zit geen FXloop toch?

schizo910
15 januari 2010, 11:06
wat wel een probleem zou zijn: ik wil m'n compressors voor m'n dirt maar zou externe dirt gebruiken, in die M9 zit geen FXloop toch?

Nope dan moet je voor de M13 gaan, maar die is mij te groot. Het compacte formaat van de M9 bevalt me juist.
Ik gebruik de compressor vooral voor cleane partijen (en dan niet eens in alle cleane partijen) dus is het geen groot probleem. Ik gebruik grotendeels ook externe drives, maar serieus de overdrives, fuzzes en distortion uit de M9 klinken erg goed, ook (of juist) in band verband. Binnen een van onze nummers wilde ik juist wel compressor en drive combineren en dus heb ik een setting gemaakt op de M9 waar ik wél een drive van de M9 gebruik in combi met de compressor ervoor. Juist dat geluid viel de bassist op toen ik het voor het eerst intrapte in band verband (in positieve zin!). Het blijft tweaken en afhankelijk van de amp uiteraard. Maar écht ik ben enorm enthousiast!

schizo910
15 januari 2010, 11:09
Ik zit er trouwens aan te denken een expressie pedaal voor de M9 aan te schaffen. Iemand ervaringen daarmee? Hoe zijn de wah's en vooral hoe reageert o.a. de Pitch Glide?

Swan
15 januari 2010, 11:14
ja ik zit te rekenen hoeveel pedalen ik zou kunnen vervangen door een M9, vandaar ;) eigelijk gebruik ik een comp ook voornamelijk met cleane gitaar dus dat zou niet een heel groot probleem zijn.
maar volgens mij zou hij wel kunnen vervangen bij mij:
-EHX octave multiplexer
-Ibanez PM7
-Boss DS1
-Danelectro CoolCat Chorus
-Pitchblack tuner
-(eventueel) EHX Pulsar

hmmm dat is toch best wat!!


volgens mij is een expressiepedaal super vet met de M9, je kan ook bijv. de feedback van een delay ermee aansturen :)

schizo910
15 januari 2010, 11:26
ja ik zit te rekenen hoeveel pedalen ik zou kunnen vervangen door een M9, vandaar ;) eigelijk gebruik ik een comp ook voornamelijk met cleane gitaar dus dat zou niet een heel groot probleem zijn.
maar volgens mij zou hij wel kunnen vervangen bij mij:
-EHX octave multiplexer
-Ibanez PM7
-Boss DS1
-Danelectro CoolCat Chorus
-Pitchblack tuner
-(eventueel) EHX Pulsar

hmmm dat is toch best wat!!


volgens mij is een expressiepedaal super vet met de M9, je kan ook bijv. de feedback van een delay ermee aansturen :)

Precies hoe ik erop kwam om de M9 aan te schaffen. Pedalen die ik niet enorm veel gebruik en waarvoor ik absoluut geen dure of "boetiek" pedaaltjes nodig had. Ik wilde wat extra effecten maar niet tig pedalen aanschaffen alleen maar voor die effectjes....

Ik denk dat in jouw geval de M9 wel te gek is... Je kunt er zeker je experimentele ei bij kwijt. Zo kan je bij de reverbs kiezen om je originele geluid te muten en alleen de reverb te horen... en er zijn echt whacky reverb effecten te vinden in de M9. Ook de synth achtige filters zijn leuk om mee te spelen. Niet bruikbaar voor velen waarschijnlijk, maar met een beetje fantasie écht te gek en enorm veelzijdig...

Ik denk dat ik zondag bij de meeting in NLMuziek maar eens even kijk of ze een expressie pedaal op voorraad hebben...

Swan
15 januari 2010, 11:29
ja ik zag die particle verb in een youtubefilmpje en was verkocht :)
ook zo'n octoverb lijkt me erg leuk...

maar waar ik wel mee zit is dat de meeste van die effecten die ik net opnoem voor m'n dirt staan, maar zo'n M13 is echt té groot!

schizo910
15 januari 2010, 11:31
ja ik zag die particle verb in een youtubefilmpje en was verkocht :)
ook zo'n octoverb lijkt me erg leuk...

maar waar ik wel mee zit is dat de meeste van die effecten die ik net opnoem voor m'n dirt staan, maar zo'n M13 is echt té groot!


Tsja... -EHX octave multiplexer -Ibanez PM7 -Boss DS1 -Danelectro CoolCat Chorus -Pitchblack tuner -(eventueel) EHX Pulsar...

7 pedaaltjes verkopen, een extra exemplaar van je huidige dirtpedaal aanschaffen en er 1 voor en 1 na je M9 zetten :seriousf:


Maar als de meeste van die effecten voor je dirt staan, dan zet je de M9 toch ook voor je dirt? Waarom niet?
Bij mij is het net andersom, de meeste effecten wil ik erna hebben, behalve die compressor waar we het eerder over hadden...

Het is een geweldig apparaat, maar zoals met alle pedalen zul je wel wat keuzes moeten maken. Ik kijk soms wel eens op het Line6 forum, nadat ik me moest aanmelden om de updates te ontvangen. Het viel me op dat er écht wordt geluisterd en gereageerd door line6 medewerkers, je kunt ook future-update suggesties maken... Anyways, in een van de topics daar kwam ook de reden voor de keuze om geen loop in de M9 te maken. Moet je maar even naar zoeken mocht het je interesseren

Swan
15 januari 2010, 11:33
8, m'n hardwire reverb zou ook weg kunnen...lol ;)
ik ga er eens goed over nadenken..

Swan
16 januari 2010, 10:45
ik denk toch dat het me niet zou lukken om zoveel pedalen weg te doen: eigelijk gebruik ik best regelmatig ze allemaal tegelijk, en aangezien de M9/M13 er max 4 zouden kunnen vervangen...

ACSlater
17 januari 2010, 11:56
Ik heb een G-major en een Xpression gehad en daar was ik snel klaar mee. De effecten hadden een heel behoorlijk niveau maar snel iets aanpassen was niet mogelijk. Met de M13 heb ik effecten die niet onder doen voor die apparaten maar net zo gemakkelijk (misschien zelfs makkelijker?) te tweaken zijn als losse effecten. Tel daarbij op dat je met een aantal klikjes kunt schakelen tussen een groot aantal effecten/zelfde effect met andere instellingen. Gewoon een fantastisch ding wat precies aansluit op mijn behoeften.

Het coolste van alles is natuurlijk de reactie van de vrouwen op de M13; "wat een mooie lichtjes!"

ACSlater
17 januari 2010, 12:06
Ik zit er trouwens aan te denken een expressie pedaal voor de M9 aan te schaffen. Iemand ervaringen daarmee? Hoe zijn de wah's en vooral hoe reageert o.a. de Pitch Glide?

Ik heb twee Boss FH500H pedalen erop aangesloten. Werkt heel aardig alleen af en toe moet ik de M13 uit en weer aanzetten omdat het pedaal andersom werkt. Dat is heel irritant en kun je vergelijken met een gaspedaal dat andersom werkt. Ik heb geen idee of dat aan de M13 ligt of aan de Boss pedalen. Whammy effecten gebruik ik eigenlijk nooit dus daar kan ik niet veel over zeggen. De wah's zijn heel bruikbaar en mijn favoriet is de Fasel.

vettavillenl
18 januari 2010, 11:17
Ik heb twee Boss FH500H pedalen erop aangesloten. Werkt heel aardig alleen af en toe moet ik de M13 uit en weer aanzetten omdat het pedaal andersom werkt. Dat is heel irritant en kun je vergelijken met een gaspedaal dat andersom werkt. Ik heb geen idee of dat aan de M13 ligt of aan de Boss pedalen. Whammy effecten gebruik ik eigenlijk nooit dus daar kan ik niet veel over zeggen. De wah's zijn heel bruikbaar en mijn favoriet is de Fasel.

Hoe bedoel je andersom?
Je kunt per pedaal en per effect de gewenste waarde instellen die je heel up of toe down gebruikt of juist andersom..

TimS
22 januari 2010, 11:29
Als iemand zijn M9 wil inruilen voor een M13 (gratis):

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=120090

dml
22 januari 2010, 13:10
Dank je, Tim!! :ok:

Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje over een ruil. Aan de ene kant is het een lompe bak, aan de andere kant ook wel weer fijn om 4 x 3 effecten instant te kunnen schakelen. Ik denk dat ik de advertentie gewoon aanhou en de komende optredens bekijk in hoeverre ik die 4 x 3 effecten inzet. Verder echt wel een te gek apparaat.

Mukkez
22 januari 2010, 16:50
Volgens mij lijkt die M9 wel een beetje op die Nova System van TC electronic.
Of zit ik nu mis? Ik heb geen ervaring met beide pedalen, maar ben wel lichtelijk geïnteresseerd. Heeft iemand ervaring met beide, zo ja, zijn ze wat te vergelijken of ..?

Nils47
22 januari 2010, 16:53
Ik zit te twijfelen tussen de m13 en de m9... Ik vraag me af of de m13 zoveel meerwaarde heeft dan de m9?

schizo910
22 januari 2010, 17:05
Ik zit te twijfelen tussen de m13 en de m9... Ik vraag me af of de m13 zoveel meerwaarde heeft dan de m9?

De meerwaarde is dat de M13 een FX loop heeft en dat je i.p.v. 3 effecten tegelijk 4 effecten tegelijk aan kan hebben. Voor mij is het grote minpunt van de M13 dat hij zo'n stuk groter is dan de M9. Qua effecten e.d. zijn beide gelijk.

Rinze
22 januari 2010, 17:28
Volgens mij lijkt die M9 wel een beetje op die Nova System van TC electronic.
Of zit ik nu mis? Ik heb geen ervaring met beide pedalen, maar ben wel lichtelijk geïnteresseerd. Heeft iemand ervaring met beide, zo ja, zijn ze wat te vergelijken of ..?

De Nova heeft een analoge drive-sectie. En de Nova heeft geen simulaties van bekende pedaaltjes aan boord zoals de M9 dat wel heeft.

dml
23 januari 2010, 07:43
Ik heb de Nova System gehad en heb nu dus een M13. De M13 is simpelweg een pedalmodeler, de Nova System is dat niet, is meer een verzameling van alle Nova pedalen i.c.m. wat G-major ingrediënten maar is zeker geen modeler. Sowieso is de M13 flexibeler van opbouw. Groot gemis op de Nova Sys is een FX-loop. Ja, de overdrives in de Nova zijn analoog maar of dat zo'n groot voordeel is, t.o.v. de goed tot zeer goed klinkende drives in de M13, vraag ik me af. Bij de Nova heb je instant 7 effecten tot je beschikking die je allemaal aan of uit kan zetten, de volgorde ervan staat min of meer vast, je kan alleen kiezen uit een aantal seriële en parallelle chains. Bij de M13 heb je instant 4 (x3) effecten tot je beschikking in elke willekeurige volgorde. Verder is de bediening van de M13 hetzelfde als bij pedaaltjes, w.y.s.i.w.y.g., terwijl de Nova veel meer een menustructuur heeft.
Ik denk dat je ze gewoon eens in de winkel naast elkaar moet leggen en gaan vergelijken.

ibanez260
23 januari 2010, 11:41
Check dit!!
http://www.youtube.com/user/rjmmusic#p/a/u/0/ztIS-GubTD4

Dit is precies wat ik in mijn tweede post beschreef. Super dat dit kan werken.. Dat wordt weer sparen :)

ik snap het niet :dontgeti:

kan je dat bij elke versterker?

ibanez260
23 januari 2010, 11:43
Ik heb de Nova System gehad en heb nu dus een M13. De M13 is simpelweg een pedalmodeler, de Nova System is dat niet, is meer een verzameling van alle Nova pedalen i.c.m. wat G-major ingrediënten maar is zeker geen modeler. Sowieso is de M13 flexibeler van opbouw. Groot gemis op de Nova Sys is een FX-loop. Ja, de overdrives in de Nova zijn analoog maar of dat zo'n groot voordeel is, t.o.v. de goed tot zeer goed klinkende drives in de M13, vraag ik me af. Bij de Nova heb je instant 7 effecten tot je beschikking die je allemaal aan of uit kan zetten, de volgorde ervan staat min of meer vast, je kan alleen kiezen uit een aantal seriële en parallelle chains. Bij de M13 heb je instant 4 (x3) effecten tot je beschikking in elke willekeurige volgorde. Verder is de bediening van de M13 hetzelfde als bij pedaaltjes, w.y.s.i.w.y.g., terwijl de Nova veel meer een menustructuur heeft.
Ik denk dat je ze gewoon eens in de winkel naast elkaar moet leggen en gaan vergelijken.

goede drives in de m13? ik vond ze namelijk nogal schel klinken

schizo910
23 januari 2010, 11:52
goede drives in de m13? ik vond ze namelijk nogal schel klinken


Dat ligt misschien aan de instelling van je amp of M9/13. Ook ik vind de drives, fuzzes en distortion boven verwachting goed!

robzilla
23 januari 2010, 13:10
ik snap het niet :dontgeti:

kan je dat bij elke versterker?

In principe wel, mits de Gizmo met die specifieke amp werkt. Dat zou je bij RJM moeten checken.. Volgens mij kan de Nobels MS4 het ook..

dml
23 januari 2010, 14:04
goede drives in de m13? ik vond ze namelijk nogal schel klinken

Neem dan de distortion uit de Nova System, dan hoef je geen nieuwe scheermesjes meer te kopen.

schizo910
29 januari 2010, 20:00
Vandaag heb ik de EX1 binnen gekregen. Wow, zo'n expressie pedaal zorgt voor nóg meer mogelijkheden. Echt elke 'parameter/knop' is te bedienen met een expressiepedaal!

Mukkez
29 januari 2010, 22:55
Ik heb sinds een paar dagen een M9. Gaaf apparaat ! Boven verwachting goed.

grayfink
29 januari 2010, 23:13
Ik heb gisteren een aangeschaft. Nog maar 5 minuten de kans gehad om er mee te spelen, maar zeer onder de indruk. Dit weekend wat meer tijd. :)

Bernd Veenema
30 januari 2010, 00:15
Ik heb sinds woensdag ook de M9. Heb nog geen tijd gehad om er mee te spelen, maar dat komt volgende week wel. Heb de M13 (zonder de update) laatst wel kort getest en die vond ik erg goed.

Mr.Jay
30 januari 2010, 10:34
Nog niemand een MIDI-dump proberen te maken?
Als je de kans hebt probeer dat es s.v.p., bij mijn M9 lukt het nl. niet. Heb em ook pas 3 weken, mooi ding!
Gebruik em hoofdzakelijk voor de delays/reverbs, om er véél tegelijk klaar te hebben staan, werkt perfect.
Enige minpunt tot nu vind ik wel dat je geen scene's kunt kopiëren naar een andere FOLDER dan waar je in zit ( dacht ik tenminste, leees er niks over ook).

schizo910
30 januari 2010, 10:48
Nog niemand een MIDI-dump proberen te maken?
Als je de kans hebt probeer dat es s.v.p., bij mijn M9 lukt het nl. niet. Heb em ook pas 3 weken, mooi ding!
Gebruik em hoofdzakelijk voor de delays/reverbs, om er véél tegelijk klaar te hebben staan, werkt perfect.
Enige minpunt tot nu vind ik wel dat je geen scene's kunt kopiëren naar een andere FOLDER dan waar je in zit ( dacht ik tenminste, leees er niks over ook).


Klopt, je moet dan eerst via midi je scene dumpen en dan kan je hem in een andere folder bewaren vanaf je computer... gaat erg snel trouwens.

Mr.Jay
30 januari 2010, 11:14
Klopt, je moet dan eerst via midi je scene dumpen en dan kan je hem in een andere folder bewaren vanaf je computer... gaat erg snel trouwens.

thanks. Maar het lukt mij dus niet via de PC iets te dumpen. Ik gebruik een track in Nuendo hiervoor, zijn er misschien simpele prg's hiervoor?
Wat mij niet lukt:
in de Manual staat dat je TAP in moet houden gelijk met de MODELswitch > maar dan start mijn Looper ( wat de normale funktie ook is van TAP-inhouden). Ook verandert mijn effect ( wat ook de normale funktie is van de Model-switch).
Dus een sys-ex dumpen gebeurt gewoon niet, pluys mijn effect verandert dus , lastig..

Ook andersom werkt niet: eerst de model inhouden en dán pas de TAP vasthouden, of gelijktijdig. Wat doe ik fout?
( p.s.: heb wel es dumps gemaakt van andere apparaten, het ligt vlg mij niet aan wat ik op de PC doe, maar écht aan wat ik op de M9 doe, of fout doe dan)

schizo910
30 januari 2010, 12:11
Heb je de update al uitgevoerd? Pas vanaf 2.01 zijn er meerdere folders aanwezig. Updaten doe je door naar de Line6 site te gaan en Line 6 Monkey te downloaden

http://line6.com/community/docs/DOC-1632


WARNING: Back Up Your Scenes

Any time you update your M13/M9 firmware you will be replacing all your custom Scenes with the Factory defaults. So if you want to keep your custom Scenes, be sure to back them up before you install the update.

Voor het dumpen van de midi gebruik ik het programma SysEx Librarian (mac). Wat je doet is 1b en 2b tegelijk in drukken. Klikken op de modelselectknop tot je MIDI GATE DISPLAY ziet staan. In SysEx druk ik vervolgens op record many, nu kies ik met de modelselect knop DUMP SCNE? (of, FLDR of All; ik dump het liefst de losse scene's). Dan druk je tegelijkertijd op de Tap en de Modelselect knop en dan staat binnen een seconde de scene in SysEx. Als je te lang wacht met de modelselect knop indrukken, kom je i.d.d in de looper mode.

Ik meen dat voor windows MIDI Ox gebruikt wordt maar dat weet ik dus niet zeker..

Mr.Jay
30 januari 2010, 16:57
[QUOTE=schizo910;2275802]Heb je de update al uitgevoerd?

ja, meteen gedaan toen ik em kocht, makkie.

>Voor het dumpen van de midi gebruik ik het programma SysEx Librarian (mac). Wat je doet is 1b en 2b tegelijk in drukken. Klikken op de modelselectknop tot je MIDI GATE DISPLAY ziet staan. In SysEx druk ik vervolgens op record many, nu kies ik met de modelselect knop DUMP SCNE? (of, FLDR of All; ik dump het liefst de losse scene's). Dan druk je tegelijkertijd op de Tap en de Modelselect knop en dan staat binnen een seconde de scene in SysEx. Als je te lang wacht met de modelselect knop indrukken, kom je i.d.d in de looper mode.

Alles steeds gedaan zoals je hier omschrijft, Dump-ALL steeds geprobeerd.
Alleen zie ik dan in mijn miditrack géén sys-ex staan, wat je normaal wel zou moeten zien. Durf het niet te checken door deze terug te zetten, want dan ben ik wellicht alles kwijt op de M9.

>Ik meen dat voor windows MIDI Ox gebruikt wordt maar dat weet ik dus niet zeker..
Wat is OX ?

schizo910
30 januari 2010, 17:35
Google is your friend

http://www.midiox.com/

Mr.Jay
30 januari 2010, 18:54
Google is your friend
http://www.midiox.com/

thanks! ..............( 10 tekens )

Bates15
30 januari 2010, 20:02
Dus ik probeer een pedalenbak inelkaar te sparen en nu gaan we naar de M13/M9. . . grrrr. Ik lees dit allemaal met veel plezier hoor maar wij gitaristen zijn wel van de 'gear koepn en dan verkopen' types haha. .
Hoe sluiten de W/D/W mensen dit aan of is er niemand die dit overweegt een WDW speler? Ik ben immer op zoek naar ideeen en dit is weer een mooi beslis moment
"To M.. or not to M"

Joolz
30 januari 2010, 22:28
Zo, gisteren ook een M13 aangeschaft...

In de manual staat overigens dat hij op verschillende manieren aangesloten
kan worden. Is de beste manier nu echt met de 4 kabel methode?
( zoals in de "pilotenhandleiding" staat )
Wil je inderdaad bv een delay en een rverb in de loop van de amp omdat dit veel beter klinkt of is dit op de bühne niet hoorbaar?
Liever zie ik 2 kabels en geen 4 kabels, aangezien ik van simpel houd.

Trouwens heb ik geen tonesuck opgemerkt?! GOED :mmmm:

Nils47
31 januari 2010, 15:16
Gisteren de M13 aangeschaft, superapparaat!

Ik heb hem nog niet geupdate. Welke aansluit methode hebben jullie gebruikt voor de update? MIDI naar USB kabel of via audio interface?

Swan
31 januari 2010, 18:10
Wil je inderdaad bv een delay en een rverb in de loop van de amp omdat dit veel beter klinkt of is dit op de bühne niet hoorbaar?
Liever zie ik 2 kabels en geen 4 kabels, aangezien ik van simpel houd.


Als je de distortion van je amp gebruikt kan het erg modderig worden als je eerst delay en reverb hebt en daar overheen nog distortion, daarom wil je ze in je loop en dus na je distortion zetten..

Mr.Jay
31 januari 2010, 19:15
Wat je doet is 1b en 2b tegelijk in drukken. Klikken op de modelselectknop tot je MIDI GATE DISPLAY ziet staan. In SysEx druk ik vervolgens op record many, nu kies ik met de modelselect knop DUMP SCNE? (of, FLDR of All; ik dump het liefst de losse scene's). Dan druk je tegelijkertijd op de Tap en de Modelselect knop en dan staat binnen een seconde de scene in SysEx. Als je te lang wacht met de modelselect knop indrukken, kom je i.d.d in de looper mode.
Ik meen dat voor windows MIDI Ox gebruikt wordt maar dat weet ik dus niet zeker..

Midi ox geprobeerd, zelfde resultaat : ik kom steeds in de Looper-mode.
Ik zie wel in het sys-ex venster verschijnen ELKE knop of handeling die ik doe op de M9, maar bij een DUMP gebeurt er niks. Houdt de TAP knop in en druk vrijwel meteen oip de midel-selector, maar steeds kom ik dan ion de Looper. Ook als ik beiden gelijktijdig druk, of eerst op MODEL en snel op TAP, maakt allemaal niks uit.

EDIT:::
BINGO ! eindelijk gelukt, op een USA forum wat gevonden over hoe je MIDI OX moet instellen c.q. gebruiken, en ja, de DUMP is nu toch gelukt! Stelt niks voor als je het weet :-)

Mr.Jay
31 januari 2010, 19:16
Gisteren de M13 aangeschaft, superapparaat!

Ik heb hem nog niet geupdate. Welke aansluit methode hebben jullie gebruikt voor de update? MIDI naar USB kabel of via audio interface?

Ik heb een audiokaart met midi in/uit erop. Dat i.c.m. met MONKEY werkte prima.
Je moet em wel eerst registreren anders verschijnt jouw M13 niet in jouw Monkey-lijst.

Joolz
31 januari 2010, 22:38
Als je de distortion van je amp gebruikt kan het erg modderig worden als je eerst delay en reverb hebt en daar overheen nog distortion, daarom wil je ze in je loop en dus na je distortion zetten..

De 4 kabel methode it is!!

Joolz
31 januari 2010, 22:41
Heeft er iemand nog goede ideeen om de m13 in een flightcase te plaatsen?
Los er in zetten lijkt me niet zo'n beste oplossing.
Verder moet er nog 2 pedalen en een expressionpedaal bij en mede de voetschakelaar voor mijn orange RV100...Showmaster 48?
Of past dat niet....

Nils47
1 februari 2010, 12:58
@djoolz, ik denk dat een showmaster 48 case voor jou setup bijzonder geschikt is!

Nils47
3 februari 2010, 11:17
Line 6 M13 REVIEW

Vorige week zaterdag heb ik de Line 6 M13 aangeschaft. Ik dacht ik kan wel een apart topic maken, maar dat zorgt ook alleen maar voor vervuiling. Dan maar gewoon hier in het grote topic!

Reden van aankoop?

Voor de aanschaf van de M13 maakte ik gebruik van een "standaard" pedalboard. 8 pedalen doorgelust naar de Orange Rocker 30. Is er ergens een kabeltje of aansluiting die niet helemaal lekker werkt? Geen geluid meer. Het zijn tenslotte 24 aansluitingen (signal + stroom).

Verder niet zo'n ramp, maar wel als je voor een grote zaal keihard staat te rocken zonder dat er geluid uit je amp komt. Geloof me, dit gebeurd je een paar keer en je kunt je pedalboard wel ritueel verbranden.

Tel daarbij op, lichtelijke ruis, tonesuck, volumeverschillen...

Toen zag ik de M13 op de line 6 site! Naar lange twijfel tussen M9 / M13, toch maar besloten de M13 te gaan testen.

Setup

Dussss vorige week zaterdag vol goede moed met een bevriend gitarist naar "Music Palace Vriese" gegaan. Het was er aardig druk, maar we werden goed geholpen.

We sloten de M13 aan op een Mesa Boogie Roadking 2x12 combo en vervolgens pakte ik een PRS Bird Inlay Huppeldepup Custom Deluxe Master serie van de muur (a 2669 euro, afstelling was om te huilen) en we waren klaar om te gaan!

Gitaar was ontzettend vals, dus meteen een goede reden om de tuner te testen!

Tuner

De ingebouwde tuner van de M13 is goed te noemen, nauwkeurig en werkbaar. Leesbaarheid mag niet eens vergeleken worden met m'n trouwe Boss TU-2. Een dedicated tuner blijft in mijn geval op mijn board aanwezig.

Distortions

Ik had me natuurlijk goed ingelezen (mede door dit topic THANKS!), en las dat veel gebruikers de distortions nogal steriel / nep of zelfs blikkerig vonden klinken. Met die gedachte in mijn achterhoofd, plaatste ik een "Tube Driver" op het M13 pedalboard. Ik moet zeggen dat me dit echt niet tegen viel. Verder waren er nog een aantal andere pedalen die me erg bevielen.

Effecten

Je hebt de keuze uit Filters, Modulation, Reverbs en Delays en dit is natuurlijk waar de echte fun begint.

Er zitten zoveel effecten in deze bak die ik zelf NOOIT als losse stompbox zou kopen, maar wel in een paar seconden kan toevoegen aan mijn setup. Binnen no-time had ik een supervette synth sound te pakken of kon ik weirde ambient geluiden crieeren.

De meest bekende modulation geluiden klinken bijzonder goed. Analog Chorus, Digital Delay, Modulated Delay, Tremolo, Phaser, Flanger. Met deze sounds kun je gewoon uit de voeten. Geen kwartier tweaken totdat je die sound hebt. Gewoon instellen en spelen!

Looper

De looper bezit 28 seconden looptijd. Dit is voor mij meer dan genoeg. Ik vind het wel jammer dat deze looper geen Quantize functie zoals de Boss RC2 / 20 bezit, maargoed. Je moet de looper zien als een extra functie. Niet als de mainfunctie.

Binnen no-time had ik een relaxt loopje draaien en was ik hierover aan het pielen.

Ik kon wel eindeloos doorgaan, maar het was druk en na een uur herrie door de winkel te hebben gejaagd was het ook een keer goed geweest.

De Aanschaf

Voor mij was het wel duidelijk, dat wordt weer kogelsharde cash over de toonbank kegelen!

Conclusie

Gisteren heb ik hem getest in een bandsituatie. Dit ging erg goed! De distortions kwamen goed door de mix, mijn delays hebben geen volumedrop meer en ik heb alle effecten die ik maar zou kunnen willen binnen "Voet-bereik".

Updaten naar nieuwere firmware versies is gratis! Meer effecten en mogelijkheden etc. Updaten ging ook zeer gemakkelijk d.m.v. Maudio Uno (apart besteld), en is echt de moeite waard.

De M13 kan (in mijn geval) meerdere van mijn huidige losse pedalen vervangen. En voor + / - 440 euro kun je gewoon geen miskoop doen met deze Box Of Power.

Mijn setup wordt nu: Boss TU-2 --> M13 --> Orange Rocker 30. Kanalen blijf ik ook gewoon switchen (voor nu, wie weet in de toekomst...).

Zit je te twijfelen om een M13 aan te schaffen? Ga hem gewoon testen!!!

Ik was ook nooit fan van Muli-FX pedalen, maar Multi-FX is naar een new level getild.

Groet,

Nils

jutter
3 februari 2010, 11:26
Ik lees veel goede verhalen over de M13, maar ken hem (nog) niet. Heb je hem geprobeert in de loop van de amp of rechtstreeks ingeplugd in de gitaaringang?

Nils47
3 februari 2010, 11:33
Rechtstreeks voor de amp, mijn amp heeft geen loop. Dus dat ga ik sowiezo niet gebruiken.

Ik ben ook geen ultimate tonegeek die bij een optreden staat te kijken en denkt. Je kunt echt ZOOO goed horen dat die gozer zijn delays in de fx loop heeft of niet...

jutter
3 februari 2010, 11:38
Ik heb de Roland GP100 gehad, de Boss GT5 en momenteel een Line6 PodPro 19 inch. Ik heb het geprobeert maar vind het maar niks (loop, 4cable methode, in front of your amp en dan nog een klotegeluid hebben). Is de M13 dan echt anders?

dml
3 februari 2010, 15:26
Ik heb de Roland GP100 gehad, de Boss GT5 en momenteel een Line6 PodPro 19 inch. Ik heb het geprobeert maar vind het maar niks (loop, 4cable methode, in front of your amp en dan nog een klotegeluid hebben). Is de M13 dan echt anders?

Ja, hij is echt anders. De GTx, GPx en Pod's zijn amp-modelers met effecten. De M13/9 is een stompmodeler, zonder amp modeling. Daarnaast combineert hij de bediening van pedalen met een hele simpele programmeerbaarheid. W.y.s.i.w.y.g, dus geen menu-structuren, geen 23 parameters waar je doorheen moet scrollen.

*kuch hoest proest - zie mijn sig - hoest kuch kuch*

Mark1990
3 februari 2010, 16:00
@DML: waarom verkoop je hem? is de m13 te groot?

dml
3 februari 2010, 18:59
Yup, te groot. Ik gebruik hooguit 3 fx tegelijk, meestal maar eentje. Mijn "mainboard" + kabels e.d. passen in één koffer, er is nog net ruimte voor een M9. Voor de M13 sleep ik een extra koffer mee........

Misery Signals
4 februari 2010, 02:38
Ik zou hem wel willen maar dat betekent dus ook een extra koffer voor mij... Mijn M9 past er nou net goed in...

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/DSC03196.JPG

MS

dml
4 februari 2010, 05:04
Ik zou hem wel willen maar dat betekent dus ook een extra koffer voor mij... Mijn M9 past er nou net goed in...
MS

Die koffer kun je er van mij bij krijgen ;)

Nils47
4 februari 2010, 08:30
@miserysignals, als je die Engl rommel de deur uit doet past het perfect! :cheerup::seriousf:

ACSlater
6 februari 2010, 00:07
Heeft er iemand nog goede ideeen om de m13 in een flightcase te plaatsen?
Los er in zetten lijkt me niet zo'n beste oplossing.
Verder moet er nog 2 pedalen en een expressionpedaal bij en mede de voetschakelaar voor mijn orange RV100...Showmaster 48?
Of past dat niet....

Ja Showmaster 48:

http://i91.photobucket.com/albums/k298/ACSlaterRocks/Pedalboard1.jpg

paulusdeBKB
6 februari 2010, 00:11
kek koffertje hoor!

Nils47
9 februari 2010, 08:33
@ACSlater: Hoe heb jij de M13 vastgezet in je case? Gewoon met velcro?

Joolz
9 februari 2010, 13:00
@ACSlater: Hoe heb jij de M13 vastgezet in je case? Gewoon met velcro?

Ja, dat is nou net wat ik ook wilde weten!

Pootjes/voetjes er onder uit scroeven en dan met velcro aan de
koffer vast "plakken"?
En blijft dat dan goed zitten :???:

Nils47
9 februari 2010, 13:03
Ik zat zelf te denken om de pootjes er onder te laten.

2 plankjes eronder te plakken met dubbelzijdige tape, op de plankjes velcro, vervolgens op het bord.

ACSlater
10 februari 2010, 22:02
De rubber dopjes met schroef eronder vandaan gehaald en twee strookjes Velcro van ongeveer 20 cm. Het is de extra strong (of zoiets) die bij de Gamma te koop is.
Ik had niet verwacht dat het ging houden maar het zit zo vast als een huis. Het eraf halen gaat een uitdaging worden maar dat hoeft niet want de M13 is een fijn ding.

ACSlater
10 februari 2010, 22:14
Ja Showmaster 48:

http://i91.photobucket.com/albums/k298/ACSlaterRocks/Pedalboard1.jpg

Voor wie zich afvraagt wat er allemaal in de kist zit:

Ik heb er drie latjes ingelijmd waarop een houten plaat ligt. Hierdoor komt de M13 op precies de goeie hoogte boven de kist uit. Onder de Pitchblack zit een Relay G30 wireless. Hiervoor heb ik in de plaat een gat gemaakt en daar weer een plankje overheen gemaakt zodat de G30 eronder past en de Pitchblack meteen een verhoging heeft. De patchbay zit bovenop zodat ik de kist tegen een floormonitor kan zetten. De input zit ook bovenop, hoewel die uit het zicht had kunnen blijven. Reden hiervoor is dat ik bij storing of lege batterijen van de wireless makkelijk een kabel kan inpluggen.

paulusdeBKB
11 februari 2010, 00:03
Kijk, daar heb je goed over nagedacht. Nogmaals: mooi werk, dat koffertje.

Misery Signals
11 februari 2010, 01:22
@miserysignals, als je die Engl rommel de deur uit doet past het perfect! :cheerup::seriousf:
Al opgemerkt dat er onder Die Engl ook wat zit? :)

MS

Nils47
11 februari 2010, 10:35
Al opgemerkt dat er onder Die Engl ook wat zit? :)

MS

Ja en? :ok::seriousf:

Misery Signals
11 februari 2010, 10:54
Als ik subtiel klassieke delay- en modulatie effecten wil, gaat er niets boven een oude Rocktron (Multivalve) met analoog signaalpad. Ook de M9(13) niet, die staat dan uit de keten in de Lehle loop. :)

MS

Les Paul R8
11 februari 2010, 20:24
Ik was vandaag bij NL muziek en ook maar even de M9 uitgeprobeerd. Ik was echt stomverbaasd. Die sound is echt goed. Zelfs de overdrives lijken redelijk bruikbaar. Ik hou erg van chorus en de CE1 is echt behoorlijk goed op de M9.
En ik dacht dat ik geen last van gas meer had.....

Veldonk
20 februari 2010, 17:48
Ik ben een tevreden M13 gebruiker.
Waarom de M13 boven de M9. Omdat ik meestal 2 delays na mekaar gebruik en soms zelfs 4 voor the shadows sound ("rollende" echo).

Ronny

Swan
20 februari 2010, 18:24
maar dat kan met de M9 ook?

Michael AE
20 februari 2010, 18:25
Ik was vandaag bij NL muziek en ook maar even de M9 uitgeprobeerd. Ik was echt stomverbaasd. Die sound is echt goed. Zelfs de overdrives lijken redelijk bruikbaar. Ik hou erg van chorus en de CE1 is echt behoorlijk goed op de M9.
En ik dacht dat ik geen last van gas meer had.....

hehehe, ik wist het wel. ;)

De eerste keer dat ik de m9 probeerde was ik ook onder de indruk, maar toen ik hem op verschillende versterkers had getest was ik helemaal verkocht. De drives klinken heel natuurlijk met mijn AC30. Op dit moment is de m9 mijn favoriete drive met die versterker.

Les Paul R8
20 februari 2010, 18:48
hehehe, ik wist het wel. ;)

De eerste keer dat ik de m9 probeerde was ik ook onder de indruk, maar toen ik hem op verschillende versterkers had getest was ik helemaal verkocht. De drives klinken heel natuurlijk met mijn AC30. Op dit moment is de m9 mijn favoriete drive met die versterker.

Ik zit erg hard over de M13 te denken. Palmer tussen speaker en amp. Palmer naar de FX return en ik heb een portable wet/dry/wet als ik op de PA in prik. Zeker als die drives zo goed zijn is het wel erg portable allemaal.

Veldonk
20 februari 2010, 18:56
maar dat kan met de M9 ook?

M9 4 delays na mekaar?????

Mr.Jay
20 februari 2010, 19:00
M9 4 delays na mekaar?????

M9 kan 3 effecten tegelijk, dus je kunt 3 delays tegelijk gebruiken, 3 dezelfden zelfs.
Maar je kunt 1 multihead echo nemen en met nog 2 korte en/of lange een zeer complexe totaal-echo maken.
Werkt prima !

RoelSmoel
20 februari 2010, 19:29
Hier nog iemand die er zwaar van onder de indruk was toen hij hem de eerste keer testte!

Nu ben ik mijn complete pedalboard aan het verkopen voor een M9, super ding!

Veldonk
21 februari 2010, 09:12
Enfin M9 of M13 ....
Ikzelf ben al zo'n 6 maand een tevreden gebruiker van de M13 ook live.

Luke-wannabe
21 februari 2010, 13:19
Ik heb echt mega gas voor die M9...

jorrit
22 februari 2010, 17:21
Even een vraagje, lijkt me zinloos om er een nieuw topic voor te openen dus maar even hier ingebroken...

Wil graag mijn m13 updaten dus heb ik op de site van line6 gezocht en die vertelt mij het volgende...

NEEDED:

* A MIDI interface that connects to your computer via USB (download the current Driver for it if you don't have it installed)
* 2 MIDI cables (or a MIDI interface such as the M-Audio Uno that comes with attached MIDI cables)
* For further infomation on MIDI connectivity and interfaces, please go over the followingMIDI Document.
* A MIDI sequencer app such as Cubase or a sysex app -- if you don't have a sysex app installed, do a Google search for MIDI Ox (Windows) or Sysex Librarian (Mac) then download one or the other and install it. When your MIDI interface, Driver and sysex app are ready to go, follow PROCEDURE instructions below.


En daar snap ik de ballen van...

Kan iemand mij dit uitleggen? Hier in dit topic of gewoon ff via PM.

Bedankt!

Veldonk
22 februari 2010, 18:35
Even een vraagje, lijkt me zinloos om er een nieuw topic voor te openen dus maar even hier ingebroken...

Wil graag mijn m13 updaten dus heb ik op de site van line6 gezocht en die vertelt mij het volgende...

NEEDED:

* A MIDI interface that connects to your computer via USB (download the current Driver for it if you don't have it installed)
* 2 MIDI cables (or a MIDI interface such as the M-Audio Uno that comes with attached MIDI cables)
* For further infomation on MIDI connectivity and interfaces, please go over the followingMIDI Document.
* A MIDI sequencer app such as Cubase or a sysex app -- if you don't have a sysex app installed, do a Google search for MIDI Ox (Windows) or Sysex Librarian (Mac) then download one or the other and install it. When your MIDI interface, Driver and sysex app are ready to go, follow PROCEDURE instructions below.


En daar snap ik de ballen van...

Kan iemand mij dit uitleggen? Hier in dit topic of gewoon ff via PM.

Bedankt!

In de handleiding staat dat redelijk uitvoerig omschreven en ook op de site.
http://bx.line6.com/community/docs/DOC-1395;jsessionid=427912599E80CDE473129E0ECAE30FCD

CoiLive
23 februari 2010, 02:09
Ik heb sinds vanavond een M13 en ben er tot nu toe heel erg blij mee. Updaten ging prima en hij werkt fijn. Ik vroeg me echter opeens iets af:

Zou ik de m13 ook kunnen gebruiken als midi-controler voor Guitar Rig van native instruments? Als ik namelijk even wat wil opnemen gebruik ik die namelijk nogal veel. Als dat kan, dan is de m13 helemaal de bom! :D

Nils47
24 februari 2010, 10:44
Gewoon de M-audio uno kopen. Heb ik ook gedaan en werkt ZOOOO makkelijk :)



Even een vraagje, lijkt me zinloos om er een nieuw topic voor te openen dus maar even hier ingebroken...

Wil graag mijn m13 updaten dus heb ik op de site van line6 gezocht en die vertelt mij het volgende...

NEEDED:

* A MIDI interface that connects to your computer via USB (download the current Driver for it if you don't have it installed)
* 2 MIDI cables (or a MIDI interface such as the M-Audio Uno that comes with attached MIDI cables)
* For further infomation on MIDI connectivity and interfaces, please go over the followingMIDI Document.
* A MIDI sequencer app such as Cubase or a sysex app -- if you don't have a sysex app installed, do a Google search for MIDI Ox (Windows) or Sysex Librarian (Mac) then download one or the other and install it. When your MIDI interface, Driver and sysex app are ready to go, follow PROCEDURE instructions below.


En daar snap ik de ballen van...

Kan iemand mij dit uitleggen? Hier in dit topic of gewoon ff via PM.

Bedankt!

Mr.Jay
1 maart 2010, 14:32
Iemand een idee hoe je bij de M9 een complete folder overzet naar een nieuwe folder?
een SYSEX dumpen met Midi-OX lukt me wel.
je kunt "folder dump" instellen op de M9.
Maar als ik dan naar een nw. folder ga en de sysex dump dáár terugzet b.v., lukt dat niet.
Ik krijg er niet mijn eigen settings in.

schizo910
1 maart 2010, 15:36
Iemand een idee hoe je bij de M9 een complete folder overzet naar een nieuwe folder?
een SYSEX dumpen met Midi-OX lukt me wel.
je kunt "folder dump" instellen op de M9.
Maar als ik dan naar een nw. folder ga en de sysex dump dáár terugzet b.v., lukt dat niet.
Ik krijg er niet mijn eigen settings in.


Klopt, omdat in eerste instantie de M9 maar 1 folder had is die mogelijkheid er (nog) niet. Wat je nu moet doen is iets omslachtiger maar het werkt wel, elke losse scene opslaan. Scenes kun je wel in andere folders neerzetten. Het is iets meer werk, maar zodra je de nieuwe folder zo vol hebt staan kun je de nieuwe folder wel backuppen.

Mr.Jay
1 maart 2010, 16:24
Klopt, omdat in eerste instantie de M9 maar 1 folder had is die mogelijkheid er (nog) niet. Wat je nu moet doen is iets omslachtiger maar het werkt wel, elke losse scene opslaan. Scenes kun je wel in andere folders neerzetten. Het is iets meer werk, maar zodra je de nieuwe folder zo vol hebt staan kun je de nieuwe folder wel backuppen.


Dat eerste begrijp ik, het kan inderdaad per scene.
Maar dat laatste is dus weer zinloos want als je die folder back-upt, kun je em niet terugzetten volgens mij.

schizo910
1 maart 2010, 16:31
Dat eerste begrijp ik, het kan inderdaad per scene.
Maar dat laatste is dus weer zinloos want als je die folder back-upt, kun je em niet terugzetten volgens mij.


Niet op een andere plek nee, De folder die je bewaard kun je alleen op dezelfde plaats terug zetten.
Op die manier heb ik zelf folder 1-2-3 gelijk gemaakt. 4 is mijn experiment folder. 1 is de folder die gebruik en 2-3 zijn daar inmiddels afgeleiden van. Als ik een optreden heb hoef ik dus niet bang te zijn dat ik mijn folder wijzig, aangezien ik in 2 of 3 altijd wel een back-up of soort gelijke setting terug vinden kan...

Mr.Jay
1 maart 2010, 18:44
Niet op een andere plek nee, De folder die je bewaard kun je alleen op dezelfde plaats terug zetten.
Op die manier heb ik zelf folder 1-2-3 gelijk gemaakt. 4 is mijn experiment folder. 1 is de folder die gebruik en 2-3 zijn daar inmiddels afgeleiden van. Als ik een optreden heb hoef ik dus niet bang te zijn dat ik mijn folder wijzig, aangezien ik in 2 of 3 altijd wel een back-up of soort gelijke setting terug vinden kan...

Zoiets was ik ook van plan maar d.m.v. kopieëren van de ene naar de andere folder maar dat gaat dus niet, oké. Dan inderdaad scene voor scene, onhandig.

schizo910
2 maart 2010, 09:17
Zoiets was ik ook van plan maar d.m.v. kopieëren van de ene naar de andere folder maar dat gaat dus niet, oké. Dan inderdaad scene voor scene, onhandig.


Is inderdaad niet erg handig, maar wie weet in een volgende up-date. Er is op de Line6 fora al vaker over gesproken door gebruikers en wat mij opvalt is dat de mensen van Line6 open staan voor suggesties.

Jorikjet
12 maart 2010, 09:40
ik heb sinds gisteren ook een m9 :)

heb hem in de effecten lus van me orange gedaan, en dan klinken sommige effecten toch best wel digitaal (u-vibe vooral..). als ik hem gewoon aansluit klinkt het allemaal wel ok. iemand die dit ook is opgevallen?

schizo910
12 maart 2010, 10:05
Nee, is me nog niet opgevallen want ik heb hem nog niet in de loop geprobeerd. Ik vind hem ervoor prima klinken dus ben niet eens verder gaan pielen.

Nu vind ik persoonlijk de U-Vibe sowieso het minst geslaagde effect van de M9.

Kim Wilson
12 maart 2010, 10:10
Die M9 vond ik juist totaal niet digitaal klinken. Ja, als je allerlei effecten gaat zitten proberen die louter digitaal gemaakt kunnen worden, dan wel. Maar delay, modulatie, reverb, drive, het klonk allemaal buitengewoon goed. Ik vond het iig een heel verrassend pedaal, in de meest positieve zin van het woord.

Les Paul R8
12 maart 2010, 11:37
Ik heb vandaag een M13 binnengekregen. Geruild voor 2 pedaaltjes :)
Eerste reactie is behoorlijk positief. Even de drives gebruikt. Tube drive is makkelijk een lekkere sound uit te halen. Ook de Analog Chorus klinkt gewoon goed. Eerst vandaag eens in de huiskamer met de Orange AD5 alles uitproberen en dan de studio in om te kijken wat hij met grote amps kan doen.
Nu de firmware aan het upgraden naar 2.01. Er stond nog 1.04 op.

Les Paul R8
12 maart 2010, 18:49
Inmiddels een wat lastige update van de firmware achter de rug, maar het werkt gelukkig weer.
Eerst een uur of 2 zachtjes met een kleine amp de M13 een beetje leren kennen. Daarna de M13 naar de studio meegenomen. Voor de Studiocage gezet. Wat zijn die overdrives goed! ik hoor geen digitaal ruisje zoals bij de POD. Maar gewoon goeie overdrives. Dat had ik echt niet verwacht. De analoge (CE1) chorus is gewoon erg goed. Beste digitale chorus die ik gehoord heb. En de delays alleen al kan je uren mee spelen. Ook die zijn van een prima kwaliteit. Het moet nog blijken of dit een blijvertje wordt, maar mijn eerste indruk is in ieder geval erg positief!

Veldonk
13 maart 2010, 08:35
Ik heb vandaag een M13 binnengekregen. Geruild voor 2 pedaaltjes :)
Eerste reactie is behoorlijk positief. Even de drives gebruikt. Tube drive is makkelijk een lekkere sound uit te halen. Ook de Analog Chorus klinkt gewoon goed. Eerst vandaag eens in de huiskamer met de Orange AD5 alles uitproberen en dan de studio in om te kijken wat hij met grote amps kan doen.
Nu de firmware aan het upgraden naar 2.01. Er stond nog 1.04 op.

Probeer de Fuzz Face eens en speel met je volumeknop!!
Zet daarvoor ook eens een screamer met daarachter 2 zachte delays (375 ms en 500 ms).
Voor mij heerlijk!!!!

Mr.Jay
13 maart 2010, 10:01
Nee, is me nog niet opgevallen want ik heb hem nog niet in de loop geprobeerd. Ik vind hem ervoor prima klinken dus ben niet eens verder gaan pielen.

Nu vind ik persoonlijk de U-Vibe sowieso het minst geslaagde effect van de M9.

wat dacht je van de Leslie. Heb hiervoor de ROTO gehad van Line 6, zelfde klank en ook waardeloos. Er zijn echt véél betere pedalen wat dit betreft.
Meeste andere van de M9 ben ik dik tevreden over!
Heb alleen vintage amps, dus nooit in een effectloop gehoord. Kan me echter voorstellen dat de meeste effecten, op oude analoe apparaten gebaseerd, het beste klinken in de input van de versterker.

Les Paul R8
13 maart 2010, 14:01
Het was eigenlijk mijn bedoeling om de 4 snoer methode te gebruiken. Dus deel van de effecten achter de pre-amp. Misschien zelfs wel met een Palmer en dan helemaal na de amp. Maar mijn eerste ervaringen met de M13 voor de amp zijn zo goed, dat het misschien helemaal niet nodig is. Aan de andere kant...wet/dry/wet op deze portable manier is wel heel erg leuk.

akkebaas
14 maart 2010, 01:35
Ik ben ook sinds een paar dagen aan 't experimenteren met de M9. Zoals de meeste gebruikers hier ben ik in zeer positieve zin verrast door de kwaliteit van de effecten. Zo kon ik, na wat tweaken, uit de classic distortion een vrijwel identiek geluid krijgen als uit mijn Rat, en de Analog delay klinkt helemaal als mijn Memory Boy.
Wat mij een beetje tegenviel waren de stereomogelijkheden van de M9. Buiten de stereo delay (die ik ook niet erg goed vind klinken) en een paar stereo modulatie effecten valt er wat dat betreft niet veel te rapen. Geen mogelijkheid dus om een effect links of rechts te pannen, en de stereo in komt ook gewoon weer gemixt uit. Of zie ik iets over het hoofd?

Mukkez
14 maart 2010, 14:59
Ik ben ook al een tijdje eigenaar van een M9 en ik vind 'm geweldig. :ok:

Had alleen even een vraagje: ik wil graag ook direct gaan opnemen met mijn m9, maar dan heb ik wel een Speaker Simulator nodig zeker?

Dus gitaar --> M9 --> Speak Sim --> mijn interface --> in de laptop?

(en dan kan ik die ook gebruiken voor direct in de PA enzo neem ik aan)

Volstaat dan zo'n bakje? http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=recopn&md=details&id=120404 Of H&K Redbox ofzo? Of raden jullie me wat anders aan.


Alvast bedankt!

ACSlater
14 maart 2010, 22:06
Ik heb vandaag een M13 binnengekregen. Geruild voor 2 pedaaltjes :)
Eerste reactie is behoorlijk positief. Even de drives gebruikt. Tube drive is makkelijk een lekkere sound uit te halen. Ook de Analog Chorus klinkt gewoon goed. Eerst vandaag eens in de huiskamer met de Orange AD5 alles uitproberen en dan de studio in om te kijken wat hij met grote amps kan doen.
Nu de firmware aan het upgraden naar 2.01. Er stond nog 1.04 op.

Ik weet niet hoeveel die pedaaltjes waard zijn maar dat lijkt me een erg goeie deal. Helemaal dom dat de vorige eigenaar de M13 niet heeft geupdate. Ik vind de 2.0 echt een verademing. De M13 zat alweer in de doos voor retourzending maar toen ik zag dat er een update was uitgekomen, heb ik het maar weer uitgepakt en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. De M13 is echt een fantastisch ding. Overigens gebruik ik wel de 4cm zodat de delays iets cleaner zijn wanneer ik dat wil. Voor R&R hoort de delay voor de preamp natuurlijk.

Veldonk
15 maart 2010, 07:17
Als ik mij niet vergis en goed heb gezien, maakt Chris Peeters, gitarist van de laatste showband, gebruik van de line6 M13.
De laatste showband is het huisorkest van het TV programma "de laatste show" op één.
.

Mitch
15 maart 2010, 10:15
Voor de lezers die het niet meer begrijpen: da's van de Belgische omroep...

peter_heijnen
15 maart 2010, 11:42
Ik ben ook al een tijdje eigenaar van een M9 en ik vind 'm geweldig. :ok:

Had alleen even een vraagje: ik wil graag ook direct gaan opnemen met mijn m9, maar dan heb ik wel een Speaker Simulator nodig zeker?

Dus gitaar --> M9 --> Speak Sim --> mijn interface --> in de laptop?

(en dan kan ik die ook gebruiken voor direct in de PA enzo neem ik aan)

Volstaat dan zo'n bakje? http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=recopn&md=details&id=120404 Of H&K Redbox ofzo? Of raden jullie me wat anders aan.


Alvast bedankt!
Ik heb dit al wel met andere pedalen geprobeerd maar nog niet met de m9. Als je dat zo gaat aansluiten zul je iig de m9 niet in diens zogenaamde truebypass mode kunnen gebruiken. Als je dat wel doet zal je geluid in bypass heel erg dof worden omdat de input van de palmer ongeschikt is voor een onbewerkt gitaarsignaal. Ik heb om direct te gaan een tech21 blonde gekocht en dat werkt perfect. Is wel meteen een stuk duurder.

Les Paul R8
15 maart 2010, 11:53
Ik weet niet hoeveel die pedaaltjes waard zijn maar dat lijkt me een erg goeie deal. Helemaal dom dat de vorige eigenaar de M13 niet heeft geupdate. Ik vind de 2.0 echt een verademing. De M13 zat alweer in de doos voor retourzending maar toen ik zag dat er een update was uitgekomen, heb ik het maar weer uitgepakt en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. De M13 is echt een fantastisch ding. Overigens gebruik ik wel de 4cm zodat de delays iets cleaner zijn wanneer ik dat wil. Voor R&R hoort de delay voor de preamp natuurlijk.

Het waren niet de goedkoopste pedaaltjes, maar het is zeker geen slechte deal geweest :D.
Met 2.01 brengt inderdaad veel extra's. Het maakt de M13 echt super veelzijdig.

Ik wil vandaag eens gaan spelen met de 4-kabel methode. Ben erg benieuwd naar de mogelijkheden daarvan.

dennie2002
15 maart 2010, 12:24
ik las net over die nieuwe firmware. Hoe kun je zien wat de huidige firmware is die erop staat? Kan het nergens vinden in de handleiding :P

Ik heb daarnaast een tascam us122, kan ik daar de m9 op aansluiten om um eventueel te upgraden?

DW

Les Paul R8
15 maart 2010, 12:41
De M13 laat het zien als je de tuner aan zet.

De Tascam 122 gaf mij alleen maar problemen. Ik heb het gedaan via mijn EMU geluidskaart, waar toevallig ook Midi op zit.

sugarfish
15 maart 2010, 13:51
Ik ben ook al een tijdje eigenaar van een M9 en ik vind 'm geweldig. :ok:

Had alleen even een vraagje: ik wil graag ook direct gaan opnemen met mijn m9, maar dan heb ik wel een Speaker Simulator nodig zeker?

Dus gitaar --> M9 --> Speak Sim --> mijn interface --> in de laptop?

(en dan kan ik die ook gebruiken voor direct in de PA enzo neem ik aan)

Volstaat dan zo'n bakje? http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=recopn&md=details&id=120404 Of H&K Redbox ofzo? Of raden jullie me wat anders aan.


Alvast bedankt!

Ik gebruik voor opnemen op de pc de M9 naar een Toneport UX1, dat in combinatie met de PODfarm software (keuze uit diverse versterkers) en Reaper voor opnemen. Werkt perfect.

Dit zal allicht niet werken voor gebruik met een PA.

TimS
15 maart 2010, 13:57
Volstaat dan zo'n bakje? http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=recopn&md=details&id=120404 Of H&K Redbox ofzo? Of raden jullie me wat anders aan.


Alvast bedankt!
Die dingen plaats je toch tussen je poweramp en speaker? Of werken ze ook met een klein signaal?

Mukkez
15 maart 2010, 15:43
@ reacties, thanks.

@ TimS , geen idee. Ik vroeg me ook af of dat geschikt is voor mijn doeleinde, maar denk het dus niet.

Ik heb geen zin om nu ook nog eens zo'n toneport aan te schaffen, ik heb al een interface en zoveel geld leg ik niet neer voor die software.

Ik heb gewoon een speaker simulator nodig zoals die in die Tech 21 zit.

Hmm oke. Bedankt.

paulusdeBKB
16 maart 2010, 10:24
De Redbox is een aardige speakersimulator voor niet te veel geld (zeker tweedehands). The junction ken ik niet maar volgens deze link: http://www.palmergear.com/pdi09.shtml kun je hem zowel tussen eindtrap en speaker gebruiken als direct na een preamp.

Als het je alleen om opnemen gaat, kun je ook werken met zgn. speaker impulses. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd maar in het grote Axe-FX topic (kijk even in Rack Gear) staat daar het een en ander over. Het komt er op neer dat je een speaker impulse response bestandje downloadt (die zijn te vinden op internet) en in een soort player laadt (open source software). Deze kun je dan als plug-in gebruiken in je recording software. Is wat uitzoekwerk en gepiel maar het kost niets.

Voor live zou je dan een andere oplossing moeten zoeken maar een microfoon voor een gitaarversterker werkt altijd :-).

Les Paul R8
16 maart 2010, 10:39
De Redbox is een aardige speakersimulator voor niet te veel geld (zeker tweedehands). The junction ken ik niet maar volgens deze link: http://www.palmergear.com/pdi09.shtml kun je hem zowel tussen eindtrap en speaker gebruiken als direct na een preamp.

Als het je alleen om opnemen gaat, kun je ook werken met zgn. speaker impulses. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd maar in het grote Axe-FX topic (kijk even in Rack Gear) staat daar het een en ander over. Het komt er op neer dat je een speaker impulse response bestandje downloadt (die zijn te vinden op internet) en in een soort player laadt (open source software). Deze kun je dan als plug-in gebruiken in je recording software. Is wat uitzoekwerk en gepiel maar het kost niets.

Voor live zou je dan een andere oplossing moeten zoeken maar een microfoon voor een gitaarversterker werkt altijd :-).

The Junction vind ik zelf een stuk beter dan de Red Box. Ik heb hem gisteren met de M13 geprobeerd. 2 effecten na de speaker. Ik heb het getest met de chorussen. Met name de trichorus klinkt erg mooi. De dynamic delay was ook erg goed. Delay met mod gaf ook een goed resultaat. Wat mij opvalt is dat er maar weinig effecten een echt goed stereobeeld geven. Met name de CE1 chorus blijft wat vlak.

Het werken met impulse is meestal niet alleen de speaker die je simuleert, maar ook de eindtrap van de amp. Als je een amp hebt met een line-out, kan je een virtuele eindtrap + speaker combi er achter zetten. De resultaten hiervan kunnen erg goed zijn. Overtuigender dan met een speaker simulator.

Mukkez
16 maart 2010, 15:45
Ja het is voornamelijk voor opnemen dus software zou ook een optie kunnen zijn. Mijn amp heeft geen recording out, wel een headphone out. Een line out bedoel je mee een direct out oftewel een out waarmee je kunt opnemen? Dus dat gaat ook niet werken. Ik ga die software eerst ff checken bedankt!

peter_heijnen
17 maart 2010, 10:33
Ja het is voornamelijk voor opnemen dus software zou ook een optie kunnen zijn. Mijn amp heeft geen recording out, wel een headphone out. Een line out bedoel je mee een direct out oftewel een out waarmee je kunt opnemen? Dus dat gaat ook niet werken. Ik ga die software eerst ff checken bedankt!
Mogelijk is die headphones out gefilterd om een cab te simuleren. Sluit die maar eens aan op je recording input. Je kunt niets kapot maken op die manier dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

dennie2002
17 maart 2010, 10:50
Gisteren via m'n tascam us-122 geprobeerd de firmware van mn m9 te updaten. Dit ging gewoon prima :)

Echter nu nog onder de knie krijgen wat ik er allemaal mee kan.

Luke-wannabe
29 maart 2010, 17:13
Even een vraagje.
De zogenaamde '4 kabel methode' is toch dat je kunt kiezen of je bepaalde effecten voor of na je preamp kunt zetten? Werkt dit ook met de M9?

schizo910
29 maart 2010, 17:19
Even een vraagje.
De zogenaamde '4 kabel methode' is toch dat je kunt kiezen of je bepaalde effecten voor of na je preamp kunt zetten? Werkt dit ook met de M9?


Nope, de M9 heeft geen effectsloop dan moet je de M13 hebben...

Luke-wannabe
29 maart 2010, 17:23
Ooh ja nou zie ik het.. Da's jammer..

ACSlater
29 maart 2010, 18:52
Juist een reden om voor de M13 te kiezen. Het mooie is dat je per scene kunt aangeven na welke effectrij, de loop zit (of helemaal niet en alles voor de versterker zetten)

Luke-wannabe
29 maart 2010, 22:55
Snap ik! Reden waarom ik de M9 wil hebben is omdat -ie zo mooi draagbaar is. Hij gaat zo in je gitaartas en aangezien ik waarschijnlijk volgend jaar aan het Conservatorium of de Rockacademie ga studeren vind ik het wel makkelijk om op die manier altijd 'mijn sounds' bij me te hebben :)

schizo910
30 maart 2010, 10:55
Laat ik je dan zeggen dat alle effecten al uitstekend klinken voor je amp.

Ik snap de voordelen die je zoekt wel, dat was zelf ook nog mijn enige twijfel over de M9. Maar de twijfel is inmiddels wel weg. :)

Luke-wannabe
30 maart 2010, 11:13
Ah cool!
Nee eigenlijk wat het enige was wat ik wilde was een OD/booster of fuzz vóór mijn overdrive pedaaltje te zetten en de rest er na. Ik wil namelijk een apart overdrive pedaaltje gebruiken. Namelijk een Zvex Box of Rock kloon. Maar dat gaat hem dus niet worden. Maakt verder niet uit.. Het kan vast anders :)

koen77
14 april 2010, 11:00
man ben ik even tevreden van mijn line 6 m9. Nooit gedacht maar ik gebruik hem in de loop van mijn engl en enkel voor de delay en modulatieeffecten.
de smart harmony verraste me echt !

mattihafler
21 april 2010, 19:14
na lange tijd wikken en wegen tussen de m13 en de m9 neig ik toch steeds meer naar de m9.

Ik wil m namelijk in 1ste instantie naast mn normale pedalboard gaan gebruiken..deze is niet heel erg groot: Boss RV-3, Visual Sound Jekyl & Hyde, Korg Pitchblack, Cry baby wah.

Voor distortion blijf ik gewoon de distortion van mn amp gebruiken.

Wellicht dat in de toekomst de andere pedalen wegkunnen.
De RV-3 kan ik ook met delay en reverb nabootsen (tot op zekere hoogte)
De tubescreamer in de m9 kan wellicht mn Jekyl & Hyde vervangen..

Maar ja..als ik mn distorted geluid wil mixen met delay...dan kan ik misschien beter met de m13 m loopen via mn fx loop?
maar ja, heb n tijdje n DL-4 gehad en die had ik ook nooit in de loop zitten en klonk best ok...

twijfel twijfel twijfel

Is de meerwaarde (buiten de extra patch) van de m13 dan alleen dat je een deel via de fx loop kan laten lopen?

Les Paul R8
22 april 2010, 07:42
na lange tijd wikken en wegen tussen de m13 en de m9 neig ik toch steeds meer naar de m9.

Ik wil m namelijk in 1ste instantie naast mn normale pedalboard gaan gebruiken..deze is niet heel erg groot: Boss RV-3, Visual Sound Jekyl & Hyde, Korg Pitchblack, Cry baby wah.

Voor distortion blijf ik gewoon de distortion van mn amp gebruiken.

Wellicht dat in de toekomst de andere pedalen wegkunnen.
De RV-3 kan ik ook met delay en reverb nabootsen (tot op zekere hoogte)
De tubescreamer in de m9 kan wellicht mn Jekyl & Hyde vervangen..

Maar ja..als ik mn distorted geluid wil mixen met delay...dan kan ik misschien beter met de m13 m loopen via mn fx loop?
maar ja, heb n tijdje n DL-4 gehad en die had ik ook nooit in de loop zitten en klonk best ok...

twijfel twijfel twijfel

Is de meerwaarde (buiten de extra patch) van de m13 dan alleen dat je een deel via de fx loop kan laten lopen?

Nee, je hebt ook meer knoppen beschikbaar, waardoor je meer sounds direct beschibaar hebt. Of je dat nodig hebt, is natuurlijk aan jou. Maar ik gebruik hem vooral om verschillende scenes snel te wisselen en daar vind ik 12 ipv 6 scenes die ik in 1 keer kan benaderen wel erg prettig bij.

zeiler
25 april 2010, 11:31
Hallo!

Ik zit tegenwoordig naar een goede multi-fx te kijken!
Nu leek de m13 mij een geweldige oplossing (Ik heb ook naar ME50 van Boss, Pod X3L etc, gekeken),maar ik heb het idee dat de M13 gewoon net een stapje verder gaat...

er is échter een ding wat ik niet snap, kun je nu 8 stompboxen tegelijk inprogrammeren (in 1 scene)? Dus dat je 2 soorten distortion in kan zetten bijvoorbeeld of zijn het er nu 4?
En dan: ik heb een Nova Delay waar ik zeer content over ben, vooral door het vele gebruik van delays in mijn band. Kan ik bijvoorbeeld ook kiezen voor meerdere distortions op bijvoorbeeld de delay plek(ken)?

alvast bedankt!

Jaap

Luke-wannabe
25 april 2010, 12:32
Je kunt volgens mij 4 effecten tegelijkertijd aanzetten. En waar je wat zet maakt niet uit. Je kunt dus onder elke knop wat voor effect dan ook neer zetten.

zeiler
25 april 2010, 14:02
Je kunt volgens mij 4 effecten tegelijkertijd aanzetten. En waar je wat zet maakt niet uit. Je kunt dus onder elke knop wat voor effect dan ook neer zetten.

hoi, klopt inderdaad, had het ook al ergens anders nagevraagd!

ik werd namelijk ff verward omdat LIne6 zo prat opgaat over de kleurtjes die elk een ander effecttype zouden weergeven :D!

mattihafler
10 mei 2010, 19:37
Nou..hij is binnen hoor..de M9..

Nu ook 2 keer wat mee geëxperimenteerd in het repetitiehok en klinkt niet verkeerd.
Heb m gewoon voor mn amp gehangen.

Ben nu wel even zoekende of ik m in mn loop zal hangen.

Setup zoals ik m nu heb:

Gitaar - VS Jekyll-Hyde - Cry baby Wah - Boss Rv-3 - Korg pitchblack - Amp (front).

In principe ben ik wel zoekende om bepaalde pedalen te gaan vervangen (en dus weg te laten) De RV-3 kan er al bijna uit..die sounds heb ik al redelijk gekopieerd.

Maarrrr.. ik gebruik NIET de distortions van de M9. Hiervoor gebruik ik gewoon de distortion van mn amp.
Om mijn geluid te boosten zit ik nog te twijfelen om daar 1 vd boost opties vd M9 te gebruiken. Nog niet helemaal tevreden, maar dat zou dan de VS- J&H kunnen vervangen.
Ik gebruik van de m9 vooral de delays en reverb. Verder nog wat chorus en flanger hier en daar...

hmmmm

Toch voor in de amp houden of via de fx-loop?

tips iemand?

Veldonk
11 mei 2010, 18:10
Als je de M9 enkel gebruikt voor delay, reverb, chorus, flanger ... zet je hem m.i. beter in de FX-loop. Mijn ervaring althans.
Ik heb de M13 via de 4 kabelmethode. Per scene kun je bepalen welke FX je voor of na de préamp wil.

Pepe
11 mei 2010, 18:27
Ja, as a rule, distortion voor de time-based effecten. Doe je dat niet, dan verandert de intensiteit van de time effecten door de oversturing er voor wat misschien ook wel handig is mits goed ingesteld maar meestal kijk je raar op.

Distortion uit de amp vraagt om een loop.

mattihafler
12 mei 2010, 12:26
Ok thnx!

Ik ga m volgende repetitie eens via de loop testen..

Kijken wattie doet.

Luke-wannabe
2 juni 2010, 16:51
Ik heb waarschijnlijk morgen de M9!
Hoe werkt dat met het updaten eigenlijk? En wat is de lekkerste midgain overdrive?

Luke-wannabe
3 juni 2010, 10:46
Niemand..?

peter_heijnen
3 juni 2010, 11:24
Line6 monkey installeren, m9 via usb aan je pc/mac hangen, op de site van line6 registreren, patch zoeken, upgraden.

Michael AE
3 juni 2010, 15:36
Ik heb waarschijnlijk morgen de M9!
Hoe werkt dat met het updaten eigenlijk? En wat is de lekkerste midgain overdrive?

Inderdaad gewoon midi kabeltjes naar je PC en monkey installeren.

Ik vind zelf de tube overdrive het lekkerste voor midgain. Wel ietwat klinisch, maar voor sommige dingen echt niet slecht.

Luke-wannabe
3 juni 2010, 23:55
Ik heb hem vanavond gehaald en net even een uurtje gespeeld én meteen even scenes aangemaakt voor mijn auditie op het Conservatorium volgende week. Super ding dit zeg!
Die Octo verb met het originele signaal helemaal weg is ook super vet! Ik heb in 1 liedje zo'n mellotron choir zitten, en hiermee kan ik hem gewoon bijna nadoen. Cool.

Tube drive is érg cool. Ik probeerde hem thuis bij de vorige eigenaar over een Bogner (Shiva geloof ik) combo, en daar klonk -ie super op. Voor leadwerk iig. Voor slag heb ik hem daar niet geprobeerd, maar de Tube Driver voor slag over mijn Egnater vind ik niet zo'n succes. Ik heb nu de Classic Distortion en die vind ik best lekker. Maar heb natuurlijk ook pas net mijn eerste stapjes gezet. Hij mist wel wat laag, maar volgens mij hebben alle drives dat wel een beetje.
Ben benieuwd hoe die drives het doen als ik straks een AC30 heb ipv de Egnater.

Ik ben voor nu in ieder geval een happy camper! Ook een beetje gekocht met het idee dat ik straks op het Conservatorium of de Rockacademie gewoon altijd 'mijn sounds' bij me heb.



Edit: Misschien zijn mijn meningen anders als ik die update heb gedaan.. Of misschien heeft de vorige eigenaar dat al gedaan weet ik niet.. Wat doet die update eigenlijk precies?

ACSlater
4 juni 2010, 09:29
Als je naar de tuner gaat, dan staat je versienummer in beeld. Door de update heb je verbeterde en meer effecten. Misschien is de jouwe al up to date. Check http://line6.com/community/docs/DOC-1632 voor instructies.

Luke-wannabe
4 juni 2010, 17:13
Ik ga van de week even kijken :)
Die Pitch vibrato is ook cool als je de mix helemaal voluit zet (anders word het een beetje chorus achtig effect). Looper is natuurlijk ook helemaal tegek!

Luke-wannabe
6 juni 2010, 20:44
http://www.youtube.com/watch?v=LMoCIpUZGgg
Hij moet even laden maar heb een 'klein' videotje gemaakt om even wat mogelijkheden te demonstreren. Gaaf pedaal dit.
Vanmiddag had ik hem wel qua drive sounds tegen een Hook en dat won -ie niet ;). Ik ga er een OD pedaal voor zetten denk ik.

mattihafler
6 juni 2010, 21:17
lekker hoorrrrrrrrrrrr!!

Zelf veel aanpassingen gemaakt aan de standaard geluiden?
Anders ff n sysex filetje droppen! :rockon:

Luke-wannabe
6 juni 2010, 21:24
Ja 'natuurijk', hahaha. Wat voor filetje? Zo'n patch ding achtig?

mattihafler
6 juni 2010, 21:30
Sysex file is een back up van je geluiden...maar die sla je als sysex file op..en kun je dus ook delen met anderen...Het zou ook mogelijk moeten zijn om 1 bank te saven...maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Backup/loading scenes: http://line6.com/community/docs/DOC-1806

Een leuke site met settings van andere mensen:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=568473

En op Vettaville staan ook patches/scenes voor m13...maar daar kun je ook een hoop uit halen:

http://www.vettaville.nl/startpatchov.php (selecteer vervolgens m13)

Grtz

RoelSmoel
20 juni 2010, 16:34
Kan ik met de Tubescreamer op de M9/M13 ook mijn overdrive-kanaal op mijn versterker boosten?

Luke-wannabe
20 juni 2010, 17:11
Waarom zou dat niet kunnen?

victor.500
21 juni 2010, 14:14
kun je op de m9 net zoals op de m13 meerdere effecten tegelijk gebruiken?

Mr.Jay
21 juni 2010, 14:16
kun je op de m9 net zoals op de m13 meerdere effecten tegelijk gebruiken?

drie tegelijk.

victor.500
21 juni 2010, 14:49
heeft de m9 alleen maar minder effecten en kun je er minder tegelijk gebruiken of is er ook nog een kwaliteitsverschil? :hippie:

Nielsje
21 juni 2010, 14:52
Maar, heb je het topic ook gelezen?

victor.500
21 juni 2010, 14:57
nee, staat dat erin dan?

schizo910
21 juni 2010, 15:49
nee, staat dat erin dan?

Ja, maar omdat ik de beroerdste niet ben.

De M9 en M13 hebben evenveel effecten. Alleen bij de M13 zijn er 4 banken i.p.v. 3 zoals bij de M9 en heeft de M13 een FXloop.

jules
19 juli 2010, 09:43
Ik heb nog wel een vraagje, wat gebruiken jullie om een cleane solo te boosten?

schizo910
19 juli 2010, 10:00
Ik heb nog wel een vraagje, wat gebruiken jullie om een cleane solo te boosten?

Ik boost nooit cleane solo's, maar mocht het ooit gebeuren dan zou ik het doen met een van de EQ's of een compressor proberen...

jules
19 juli 2010, 10:01
maar hoe kom je dan met je een cleane solo boven de rest van de band uit?

Swan
19 juli 2010, 10:14
door de rest van de band zachter te laten spelen :sssh:

jules
19 juli 2010, 10:15
jaaaa heeel erf usefull

Mitch
19 juli 2010, 10:29
Als er een EQ op dat ding zit kun je ook de volumes van de frequenties bosoten neem ik aan? Of als er een compressor op zit de sustain laag houden en het volume wat hoger. En anders zul je daar toch iets externs voor moeten gebruiken

jules
19 juli 2010, 10:46
ja, ik moet eens kijken ik merk dat sommige compresoren een een plopperig geluid hebben bij aanslaan, en dat vind ik niet zo mooi eigenlijk, maar met de equalizer kom je inderdaad een heel eind.

Swan
19 juli 2010, 10:49
er zitten ook gewoon boosters op :???:

jules
19 juli 2010, 10:53
alleen die boost comp toch?

jules
20 juli 2010, 22:30
nu op zoek naar een goede jimi hey joe sound, nog niet makkelijk hoor, volgens mij ben ik aan het overtweaken :( helllllup

schizo910
21 juli 2010, 10:11
Kijk even tussen de links die mattihafler poste:

http://line6.com/community/docs/DOC-1806


http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=568473


http://www.vettaville.nl/startpatchov.php

Daar zit vast wel een goed startpunt tussen.

jules
21 juli 2010, 10:59
ja heb ik gekeken, maar vind niet echt iets, het apparaat is geweldig hoor, maar moet gewoon een beetje kijken hoe alles werkt, bijvoorbeeld die compressoren, de meeste klinken heel erg plopperig, niet lekker of doe ik wat fout, moeten ze ergens anders in de chain, ach ja het is wel leuk om dat allemaal weer te herontdekken.

jules
23 juli 2010, 10:14
zo weer twee dagen verder, en ik moet zeggen its growing on me.

In het begin weet je je eventjes geen raad met het apparaat, ik vond het allemaal geeneens zo goed klinken, totdat je echt subtiel effecten en distortions in gaat brengen.

De chorussen in dit apparaat vind ik tot de best horen die ik tot nu toe gehoord heb. de distortions en drives hebben soms wat veel gain, maar het leuke is dat je met juist de over de top distortions, als je er maar een heeel ietsie pietse gain in doet je een heerlijk vintage geluid weet te krijgen, echt te gek gewoon.

Ook vind ik dit apparaat veel beter dan ander multi dingetjes die er nu te krijgen zijn omdat je nog je typische gitaargeluid blijft herkennen, ook hoor je goed je eigen versterker geluid terug, dus een Fender blijft een Fender en een Marshall houdt zijn randje ook.

de compressoren begin ik nu pas echt goed te ontdekken en er zitten een paar hele mooie tussen hoor, veel dynamiek hoor. Ik heb dus geen spijt van mijn aankoop

mattihafler
7 augustus 2010, 17:09
Is inderdaad een heerlijk apparaatje..

Al mensen die hun setup willen delen met de rest vd wereld?

Fragedallic
8 augustus 2010, 14:15
Ik ben ook wel reuze benieuwd naar de sounds van een ieder. Zijn er enige samples van de gebruikers zelf?

:listen:

UnDefined
19 augustus 2010, 21:33
Ik mag nu ook posten in dit topic eergisteren de Line 6 M13 aangeschaft tot nu toe heerlijk apparaat...
Vooral de reverbs en delays, en de overdrives vind ik ook best nog klinken.

zjanke
22 augustus 2010, 14:22
Ik twijfel over een M9 en kan niet vinden wat voor adapter het ding gebruikt. Kan een van de eigenaars even checken of ik mijn Burkey six kan gbruiken?

grayfink
22 augustus 2010, 14:47
Een adapter krijg je er uiteraard bij. :) Op de mijne staat bij output:

9V - 2000mA 18VA
Het plugje lijkt de gewone Boss plug te zijn, polariteit staat er niet op. Zal wel aan een gewone daisychain passen, maar dan moet er wel een behoorlijke voeding aanzitten lijkt mij, gezien de 2000mA.

Ik lees hier (http://gtrgear.com/Flatliner/SIX-NL.htm) net dat de Burkey Flatliner Six maximaal 100mA per aansluiting levert. de 2000 van de bijgeleverde adapter zal hij vast niet trekken, maar 100 zal wel te weinig zijn.

Edit, op de onderkant van de M9 staat bij Power Requirements: 9v 2000mA minimum.

Strat79
24 augustus 2010, 12:23
Hallo allemaal,

Ik zie ook wel wat in de aanschaf van de M13.

Enige wat me tot nu toe tegenhoud is dat toen ik op de Line 6 site de delay modellen vergeleek
dat ik zag dat de Rhythmic Delay van de DL4 die ik heb als enige niet als delay in de M9 of M13 zit.
En laat ik nu net deze delay ontzettend veel gebruiken.
Ik had ze een mail gestuurd of dit geluid op een andere manier op de M13 zit, maar helaas geen antwoord gehad.

Ik ben technisch niet sterk met de achtergronden en ben echt "zo'n gebruiker"
(kan aan de knopjes draaien maar weet niet altijd precies wat ze doen ;)).
Maar begrijp dat dit de 1/8 delay instelling is?

Nu heb ik op youtube al filmpjes gezien waar ze toch ook 1/8 delay uit de M13 halen.
Ik ben dus ontzettend benieuwd of jullie mij hier een goede mening over kunnen geven.
De rhythmic delay op de DL4 benaderd het U2 delay geluid volgens het boekje en ik vind inderdaad dat b.v. Where The Streets Have No Name en Bad goed lijken en in mijn speelstijl speel ik veel met een delay op die manier.

Een 2e maar minder belangrijke vraag is dat ik benieuwd ben of een M13 met expressie pedaal mijn FBV/Shortboard kan vervangen.
Deze gebruik ik nu voornamelijk voor het switchen tussen presets op kanalen,
maar kan me zo voorstellen dat als je 1 goed basis kanaal hebt, je met de M13 de aanvulling voor de sounds kan doen.
Of zeg ik nu iets heel onvergelijkbaars? ;)

Alvast bedankt voor reacties!

jules
24 augustus 2010, 13:15
wat de delays betreft zou ik me geen zorgen, er zit zelfs een preset in die the edge heet puuuur u2 delay je kunt namelijk ook twee delays achter elkaar plaatsen.

wat je tweede vraag betreft zso doe ik het nu ook met mijn vox ad vt, dat is een modeling versterker, ik heb dus in de vox ook een mooie cleane setting die ik gebruik als ik de m13 effecten gebruik.

Strat79
24 augustus 2010, 14:02
Hee Jules, dank voor je reply.

Dat had ik inderdaad gelezen dat er een Edge theme in zat en
zag op youtube ook wat songs met die preset.
Ik was benieuwd of iemand de ervaring had dat inderdaad de Rhythmic Delay te benaderen is,
maar met 2 delays achter elkaar moet dat zeker kunnen.
Ik ben van plan van de week het zelf ook even te ervaren in de muziek winkel.

V.w.b. het 2e puntje, ik gebruik ook een modelling versterker zoals je misschien al begreep vanwege het shortboard
(ik vergat erbij te zetten dat ik een Line 6 Flextone gebruik).
Waar ik wel benieuwd naar ben is of jij nu alleen nog maar 1 kanaal gebruikt van je versterker voor alles..
of gebruik je dat éne kanaal alleen als je je M13 inschakelt en speel je ernaast nog op vooringestelde kanalen van je versterker?
Ik weet niet hoe je bij een Vox schakelt tussen de kanalen, maar het shortboard van de Flextone geeft je de mogelijkheid om
36 kanalen als preset in te stellen en dat is natuurlijk een mooie optie.

Echter als ik en een shortboard en een M13 heb staan heb ik denk ik een cursusje gericht tapdansen nodig ;).

jules
24 augustus 2010, 15:31
Bij de vox kun je 8 banks instellen, iedere bank heeft 4 presets.

Ik ga de m13 gebruiken op een leuk buizencombootje maar omdat ik nog met de m13 in de experimenteer fase zit, neem ik hem mee naar de bandrepetitie en zo kan ik dus ook kijken hoe het op hoger volume klinkt en hoe de volume verschillen werken met bijvoorbeeld een boostcompressor.

alleen merk ik dat een modeling versterker niet goed tegen zo'n boost kan want zodra ik hem inschakel lijkt het na 10 seconden alsof ik kabelbreuk heb. maar volgens mij ligt dat dus er aan dat je bij een buizenbak dat welt kunt doen en bij een modeling versterker niet. moet ik dus al mijn volumes een beetje temperen.

ik gebruik dus 1 kanaal dat als het ware een droog clean kanaal is in mijn geval een gemodelde droge vox ac30

verder moet je als je niet te veel wilt tapdansen gewoon de latch scene mode gebruiken. dan kun je met een druk op de knop van preset wisselen en zo in een keer meerdere effecten tegenlijk aan of uitzetten net zoals op je modeling amp.

Strat79
24 augustus 2010, 19:10
O.k., dat is wel apart van die boostcompressor, alhoewel het toch modeling blijft. Ik heb voorheen ook wel eens een conflict gehad tussen 2 apparaten van een verschillend merk.

Het is eigenlijk zonde als ik de modeling mogelijkheden van heel de versterker niet meer zou gebruiken. Maar als je alles al in je M13 hebt zitten.
Het zouden dan misschien kanalen kunnen worden voor Intro's of ander versterker typen,al vraag ik me af of ik dat ga gebruiken.

Bedankt zover voor de feedback en tips en ik ga van de week gewoon even een proefritje maken met de M13 :).

jules
25 augustus 2010, 09:23
ja het is echt een geweldige pedaal, maar ik denk niet geschikt om voor een modeling versterker te hangen, maar ik heb hem gisteren eventjes voor een buizenbakje gehangen, fender hotrod en dan weet je niet wat je meemaakt, wat een sound echt veel beter dan aan mijn modeling amp hoor. dus daar gas ik hem dan ook voor gebruiken. Mijn Vox is echt een superfijne amp maar dat moet je gewoon zo laten, en niet te veel voor hangen.

Strat79
25 augustus 2010, 14:11
Ik ben benieuwd, lijkt me toch onlogisch als een Line 6 product niet met een Line 6 product te combineren is, maar ik zal het voor de zekerheid even uitproberen :).

jules
25 augustus 2010, 14:36
nou ja dat heeft niet zo veel met het product zelf te maken maar gewoon aan het input signaal dat op een gegeven moment gewoon te hard is

Strat79
28 augustus 2010, 01:08
Met verbazing moet ik je gelijk geven! :o:confused:

Donderdag de M13 aangeschaft en ik dacht ik wacht even met een reply tot ik het zelf getest heb.
Nu net terug uit de oefenruimte waar ik geprobeerd heb een M13.. van LINE 6! aan te sluiten op een Flextone.. van LINE 6! en of ik 'm nu direct ertussen schakel of over de output of over de effect loop, dr is geen gezond geluid uit te krijgen! Daar sta je dan.. Snel even een "normale/niet modelling" versterker gepakt en alles prima werken. Ik snap technisch wel dat zoiets kan gebeuren, maar snap niet dat een fabrikant dat niet beter maakt of gewoon aangeeft. En misschien doe ik wel iets fout, want op youtube.., al is het er maar 1, staat toch iemand die dezelfde combi gebruikt.
Nu wordt het dus even flink denken.., of de M13 terug of een andere versterker. M13 terug bespaard geld, andere versterker neig ik naar buizen.

Ik zat overigens ook nog even deze thread op het forum te lezen:
http://www.gitaar.net/forum/index.php?read,7,420885,420949
DML geeft een mooi rijtje met verschillen aan, waaronder dat de M13 48 scenes heeft. Ik heb deze en die thread helemaal doorgelezen en ook de handleiding, maar ik kom niet verder dan dat ik binnen een scene 4 effecten kan programmeren en onder de scenes knop zie ik 16 voorgeprogrammeerde scenes. Mis ik iets?

En als ik jullie dan toch lastig val nog 1 vraag. In de handleiding op de bladzijde Scenes & Scene Setup staat aan de linker kant het stuk: "Trap op 1 van de knoppen om de bijbehorende scene te selecteren (of trap op de verlichte knop om alle effecten te bypassen)."
Het gaat om het stuk tussen haakjes, als ik de verlichte knop indruk gaat de M13 gewoon terug naar de geselecteerde Scene en gaan niet alle kanalen uit en op bypass.

Ik heb wel Versie 2.01 van de software, dus vraag me af of jullie dit ook hebben.

Alvast bedankt!

BeeJee
28 augustus 2010, 02:01
Je kunt met de nieuwste software ook nog 2x16 andere scenes aanroepen door te drukken op en te draaien aan wat knoppen...

jules
28 augustus 2010, 10:47
klopt klopt met de nieuwe software is het no beter.

niet weg doen die m13 hoor, ik heb ook getwijfeld, maar aan een buizenbak klinkt het zoooo mooi, ik ga voor een van de bugera modellen niet te duur, ik ga denk ik volgende week eens naar de musik store in keulen rijden om te testen

Luke-wannabe
1 september 2010, 09:28
Guys, is er iets van een beschermhoesje voor de M9?

mattihafler
1 september 2010, 09:42
Deze?

http://www.thomann.de/gb/thon_case_fuer_line6_m9.htm

Wel een beetje aan de dure kant wellicht...

jules
1 september 2010, 10:42
jaaa mooi, moet ik ook nog halen, pfff maar eerst ff een goede amp 8)

gisteren weer lang lopen instellen aan de m13, qua distortion vind ik de classic distortion het beste heeel erg veelzijdig en met die filter die er op zit kun je het heel nauwkeurig kleuren, ook erg goed te gebruiken voor de lead, erg fijn hoor als ik mijn nieuwe amp heb ga ik ook eens wat sampeltjes maken. misschien leuk om samen iets van een database te maken met settings, er is wel iets te krijgen op vettavile hoor, maar dit is misschien leuker 8)

Michael AE
1 september 2010, 14:48
Ik gebruik bijna overal de tube drive voor. Licht klinisch, maar op mijn AC30 krijg ik een heerlijke vette drive met voldoende laag. Dat is bijzonder, want de meeste drives hebben te weinig laag voor mij op de AC30.

zeiler
2 september 2010, 09:44
ik ben er eigenlijk uit dat ik een M9 ga kopen... Lijkt mij perfect, maar wel als aanvulling op pedalen die ik al heb...

FV500H --> Planes Waves CT-04 tuner --> SD PUP Booster --> MXR GT-OD (TS clone) --> Nova Delay...

Ik zou hem voor mods kopen (denk 2 rijen) en 1 rij OD... Dan ben ik denk ik helemaal klaar met mijn PB... aan de andere kant: ik heb al zoveel losse pedalen, is het dan 'mooier' om gewoon met losse pedalen door te gaan?

wat vinden jullie ;)!?

Zeiler!

Kim Wilson
2 september 2010, 10:00
Als je zo'n M9 hebt, zou je je Nova wel de deur uit kunnen doen. De delay's en reverbs van die M9 zijn echt heel goed. De drives trouwens ook. En qua modulatie ook.

Eigenlijk moet je gewoon de M13 hebben, de M9 heeft IMO net te weinig knoppen, dus te weinig effecten direct voor handen.

zeiler
2 september 2010, 10:18
de M9 is inderdaad net wat kleiner, maar ik vraag mij af of ik al die 12 knoppen op de M13 wel vol zou zetten...

"M9 is designed to be on your PB, M13 to be your PB..." Terwijl ik wel graag een paar losse pedalen ernaast laat hangen: ben erg tevreden met wat ik nu heb...

Daarbij is de M13 toch ook weer een heel stuk duurder :)! Toch bedankt voor je reactie:

wat de Nova betreft: dat zie ik dan wel :). Ga ik pas over oordelen als ik 't zelf allemaal probeer (heb de M13 wel uitgebreid bespeeld) en was erg content, maar om na zo'n uurtje echt te oordelen over de delay-soudns ;)...

bedankt voor je reactie iig!

mattihafler
2 september 2010, 11:04
Inderdaad...

Als je de huidige pedals op je pb wilt behouden -> m9
Geen pedals meer -> m13

Ik heb de m9 gehaald..maar daarna toch al mn pedals weggedaan.
Had achteraf gezien toch liever de m13 gehad dus.

Maar ja....

jules
2 september 2010, 13:09
heeft de m9 ook een latch scene mode eigenlijk. Die vind ik op de m13 wel zo handig

Michael AE
2 september 2010, 13:59
Ja, dat heeft de m9 ook.

Luke-wannabe
2 september 2010, 16:03
Ik vind alleen de drives op de M9 niet echt dynamisch.. Ik heb ook een Zvex Box of Rock en die is echt clean te draaien met zacht aanslaan en volume terug. Met de M9 is dat mij voor alsnog niet gelukt.

Kim Wilson
2 september 2010, 16:09
Och, voor een modelling Line6 apparaat vond ik het nog wel zeer aangenaam en verrassend organisch klinken. Met name de Tube driver (of hoe heet die drive) klonk wel lekker. Nou hecht ik zelf op zich niet zoveel waarde aan dynamiek, zo'n dynamische techniek heb ik zelf al niet.

Michael AE
2 september 2010, 16:23
Ik vind alleen de drives op de M9 niet echt dynamisch.. Ik heb ook een Zvex Box of Rock en die is echt clean te draaien met zacht aanslaan en volume terug. Met de M9 is dat mij voor alsnog niet gelukt.

Mee eens, maar ik merk wel dat de versterker veel belangrijker is dan het pedaal. Met andere woorden: op een dynamische versterker zal een klinisch pedaal dynamischer klinken dan op een klinische versterker. Logisch natuurlijk, maar een onderschat fenomeen.

Ik gebruik de M9 alleen thuis voor de drives en dat gaat prima. Op het podium of tijdens repetities gebruik ik liever een apart drive pedaal. Ik vind de combinatie van een dynamische versterker met een dynamische drive het mooiste, maar kan best leven met een dynamische amp en de M9.

Luke-wannabe
2 september 2010, 17:08
Cool! Moet ik maar eens kijken wat die M9 voor de Hook Captain 34 van m'n maat doet. Is de Tube Drive ook de meest dynamische drive wat jou betreft?

Michael AE
2 september 2010, 17:56
Ja, eigenlijk wel. De fuzzes ook wel, maar die zijn dan weer wat modderig in sommige situaties. Ik zou als ik jou was de BoR gewoon gebruiken als je die vet vindt en dan de rest met de M9 doen. Voor mij is dat in elk geval de mooiste oplossing.

TimoSomers
3 september 2010, 16:48
Is zo'n m13 (of 9) goed te gebruiken als distortion voor een cleane versterker zegmaar?
Ik kom nu in situaties waarbij ik soms waarschijnlijk alleen over een cleane versterker beschik en dan wil ik toch een dikke scheur sound eruit toveren.
Zou ik dan goed doen aan zo'n m9 (13?) of kan ik dan beter een scheur pedal en een losse delay bijv. erbij kunnen kopen?

(En nog iets, hoe staat zo'n m13 tegenover een floorpod?)

Veldonk
3 september 2010, 18:19
Is zo'n m13 (of 9) goed te gebruiken als distortion voor een cleane versterker zegmaar?
Ik kom nu in situaties waarbij ik soms waarschijnlijk alleen over een cleane versterker beschik en dan wil ik toch een dikke scheur sound eruit toveren.
Zou ik dan goed doen aan zo'n m9 (13?) of kan ik dan beter een scheur pedal en een losse delay bijv. erbij kunnen kopen?

(En nog iets, hoe staat zo'n m13 tegenover een floorpod?)

De M13 (ook M9) is zeker als distortion te gebruiken voor een cleane versterker, absoluut.
Je kan zelfs verschillende scenes programmeren aangepast aan je gebruikte versterker.
Ikzelf heb oa een Koch multitone II en ik gebruik de overdrive (lichte vorm) van de versterker (clean - randje - crunch) met daarvoor (soms) een distortion (oa). Het uiteindelijk geluid is 3 x anders en toch goed (volgens mij).
Let wel niet alle versterkers reageren hetzelfde of evengoed op effecten.
De M13 kan in de loop, de M9 dacht ik niet. Dat is toch wel een belangrijk voordeel als je de overdrive van je versterker gebruikt. Zo kunnen modulaties na de pré-amp. Gebruik je enkel het cleane kanaal dan is de FX-loop niet echt noodzakelijk en kan de M9 voldoen.

Ik heb geen ervaring met de floorpod.
Ronny

Luke-wannabe
3 september 2010, 18:49
Is zo'n m13 (of 9) goed te gebruiken als distortion voor een cleane versterker zegmaar?
Ik kom nu in situaties waarbij ik soms waarschijnlijk alleen over een cleane versterker beschik en dan wil ik toch een dikke scheur sound eruit toveren.
Zou ik dan goed doen aan zo'n m9 (13?) of kan ik dan beter een scheur pedal en een losse delay bijv. erbij kunnen kopen?

(En nog iets, hoe staat zo'n m13 tegenover een floorpod?)
Je kunt toch die van mij checken, pikkebaas ;)

TimoSomers
3 september 2010, 22:15
Dat zou wel chill zijn moaaaat!
Kun je meteen die bfg horen met distortion.

Ik heb verder helemaal geen ervaring met distortionpedaaltjes en shit (alleen tubescreamer), dus vandaar datk het hier ook ff vraag.

vettavillenl
4 september 2010, 10:03
Is zo'n m13 (of 9) goed te gebruiken als distortion voor een cleane versterker zegmaar?
Ik kom nu in situaties waarbij ik soms waarschijnlijk alleen over een cleane versterker beschik en dan wil ik toch een dikke scheur sound eruit toveren.
Zou ik dan goed doen aan zo'n m9 (13?) of kan ik dan beter een scheur pedal en een losse delay bijv. erbij kunnen kopen?

(En nog iets, hoe staat zo'n m13 tegenover een floorpod?)

Het is geen vergelijk met de floorpod, M13/9 is van een beduidend hogere modeling kwaliteit.

vettavillenl
4 september 2010, 10:05
Het verschillend reageren van de m13/9 op verschillende versterkers is (in pricipe) evenredig aan de reactie van de originel variant bij de gebruikte versterker.

Strat79
6 september 2010, 18:27
Zo.., eindelijk tijd voor een update :).

Nadat ik de M13 niet goed werkend kreeg met mn vorige versterker
afgelopen vrijdag een VOX buizenversterker aangeschaft en
de M13 eerst tussen gitaar en versterker geplaatst en later in de loop.
Errug mooi geluid moet ik zeggen!

Het viel mij wel op dat (heb het met 2 andere personen zeker een keer of 10 getest)
naar mijn mening de M13 niet true bypass is. Of deze nu direct ertussen staat of in de loop.
Ik heb uiteraard in de settings deze optie geselecteerd. Ook met de true bypass optie van de VOX
had ik dat idee. Kan misschien aan het type versterker liggen, maar het viel me gewoon op.

Nu nog even wennen aan de M13, ik ben nml. gewend om b.v. van clean met chorus
naar overstuurt met delay te switchen met 1 voetklik.
Het schakelen tussen presets op de M13 kost in dit geval 2 voetklikken.
1x om naar scenes te gaan en vervolgens de preset.
Maar ik zag dat dit met de zogenaamde latch scenes wel kan,
maar ik heb nog geen idee hoe dat werkt.

Ik moet me sowieso nu gaan verdiepen in de M13 want volgens mn scherm heb ik al wel de 2.01 versie,
maar ik kan nog steeds maar 12 scenes vinden.

Maar al met al zéér! tevreden met de M13 :).

Groeten,
J.C.

Strat79
6 september 2010, 23:09
O.k., even wat speurwerk gedaan en gevonden.

Misschien weten jullie het allemaal al en staat het al ergens:

- switchen tussen latch scene en momentary scene:
looper controls knop ingedrukt houden en dan kun je in je 3e lcd met de middelste knop van de onderste rij kiezen tussen de 2 type scenes.
(ik heb hier overheen gekeken omdat er geen balkje bij staat en dacht dat het geen veranderbare waarde was en ik waarschijnlijk toevallig de knop niet ver genoeg draaide en dus niks zag veranderen, de linkerhelft van de knop is voor momentary en de rechterhelft voor latch)

met latch scene kun je direct tussen complete geprogammeerde scenes schakelen en als je nogmaals dezelfde scene selecteerd staat alles op by-pass (dit kreeg ik al niet voor elkaar volgens het boekje, maar dit werkt dus alleen in de latch mode).
met momentary scene kies je voor 1 scene en kun je de actieve fx van de scene aanpassen of voor een andere fx kiezen om te gebruiken binnen deze scene

- de extra scenes oproepen:
scenes indrukken en vervolgens aan de mode select knop van fx1 draaien.
je zit standaard in folder 1 en als je aan de knop draait kun je naar folder 1, 2, 3 en 4.
stop met draaien bij de gewenste folder en druk 1 van de A, B of C knoppen in, maakt niet uit van welke FX rij.
wacht niet te lang met die knop indrukken want anders springt het scherm weer terug naar het scene overzicht.
(waar ik hier in de war werd gebracht is dat in alle 4 de folders de scenes nog dezelfde naam hebben en
me dus niet zo snel bedacht dat ik in een geheel andere folder zat).
het maakt hier verder niet uit of je in latch mode of momentary mode zit.

Als laatste kwam ik dit nog tegen, een advanced M13 user guide,
een stuk uitgebreider dan de gebruiksaanwijzing die ik er bij kreeg:
http://www.google.com/#hl=en&q=m13+advanced+manual&aq=0&aqi=g1&aql=&oq=M13+advanced+&gs_rfai=&pbx=1&fp=d80d763a699a6ab

Groeten,
J.C.

vettavillenl
7 september 2010, 17:24
O.k., even wat speurwerk gedaan en gevonden.


Als laatste kwam ik dit nog tegen, een advanced M13 user guide,
een stuk uitgebreider dan de gebruiksaanwijzing die ik er bij kreeg:
http://www.google.com/#hl=en&q=m13+advanced+manual&aq=0&aqi=g1&aql=&oq=M13+advanced+&gs_rfai=&pbx=1&fp=d80d763a699a6ab

Groeten,
J.C.

Line 6 brengt al enige tijd een advanced guide uit bij (nagenoeg) al hun modeling producten. Alle handleidingen zijn online bij line6.com te vinden onder support / manuals

http://line6.com/support/manuals/

wellicht handig een volgende keer of andere lezers.

gr. Hans

Mukkez
7 september 2010, 22:43
- Hoe bevestigen jullie je M9/M13 op een pedalboard of in een case o.i.d.?

- Hoe vervoeren jullie dit ding? Ik zag zo'n kistje van een kleine 100 euro, maar das me wat te gek, dan haal ik liever een showmaster 24 of zo. (aangezien er nog meer in moet).

Strat79
8 september 2010, 10:27
Hoi Hans,

dat bedacht ik me later dat ie daar idd. ookwel zou staan,
in mn enthousiasme had ik het gelijk gepost.

Ik heb gisteren wat settings van vettaville geprobeerd.
Wat me opvalt is het onwijze verschil in volume van de settings van mensen.
Zal uiteraard door het gebruik van een boost compressor etc. komen,
maar weet iemand of dit gelijk te trekken is op een andere manier?

Wat ik me ook afvroeg is dat de ms instelling van bv een delay zal
via de PC waarschijnlijk op de seconde in te stellen zijn,
maar door met de knop te draaien is het toch knap lastig om de ms
precies te zetten op wat je wilt.
Is daar nog een truukje voor?

@ Mukkuz, ik speel alleen maar in de oefenruimte,
dus nu vervoer in hem in de originele doos omdat
ik thuis nog aan het uitproberen ben :).
Uiteindelijk gaat ie gewoon in de doos in de kast bij de oefenruimte.
En ik gebruik 'm dus ook gewoon onbevestigd op de vloer,
er liggen zelfs tapijtplaatjes bij ons ;).

Veldonk
8 september 2010, 18:46
Wat ik me ook afvroeg is dat de ms instelling van bv een delay zal
via de PC waarschijnlijk op de seconde in te stellen zijn,
maar door met de knop te draaien is het toch knap lastig om de ms
precies te zetten op wat je wilt.
Is daar nog een truukje voor?

==> Tegelijk de TAP-knop indrukken terwijl je de delaytijd instelt.

Ronny

jules
8 september 2010, 19:13
hahaha handig he forum. heb ook eventjes gekeken naar het tre bypass gedoetje, volgens mij is tie toch echt wel treu bijpass hoor.

schizo910
8 september 2010, 21:51
Ik heb mijn M9 op m'n board bevestigd. Ik heb een plankje als verhoging op mijn board gemaakt dat precies binnen de pootjes van de M9 valt en deze met industrieel klitteband vast gezet.

ACSlater
9 september 2010, 13:06
- Hoe bevestigen jullie je M9/M13 op een pedalboard of in een case o.i.d.?

- Hoe vervoeren jullie dit ding? Ik zag zo'n kistje van een kleine 100 euro, maar das me wat te gek, dan haal ik liever een showmaster 24 of zo. (aangezien er nog meer in moet).

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2281750&postcount=66

Uit dit topic!

Mukkez
9 september 2010, 15:21
Die had ik gezien ja, maar ik nog steeds niet hoe ie nou precies vast ligt? Of ligt het er los in? Ook heb ik een M9 ipv een M13, dus houd ik nog behoorlijk wat ruimte over die ik niet gebruik, daarom zoek ik een kleinere case. Daar komt in: Draadloos setje --> M9 --> speaker simulator en uiteraard 2 adapters.

Strat79
10 september 2010, 15:23
@ Ronny Thx.! Tip van de dag :).

@ jules Ja zeker, al zag ik toen ik gisteren eindelijk tijd had de advanced user guide door te lezen dat het daar netjes in staat :).

jules
10 september 2010, 15:37
heb hem aan mijn nieuwe amp gehangen boaahhh klinkt nog beter gewoon !!

jules
13 september 2010, 22:31
en wat het treu bypass betreft, dat kun je per scene instellen is heel mooi. Want...

Als je in het menu gaat om dat in te stellen (de loop knop ingedrukt houden) en je zet alle effecten uit, en je draait dan aan het knopje van de true bypas dan hoor je echt het relais schakelen, dus dan word het circuit compleet gebypassed, cooooool.

Ik heb dus een scene waar bij alle effecten dus uit staan, (gebruik ik om de versterker zijn verschillende kanalen te gebruiken) daar zitten alleen wat echo's delays en chorussen in, plus wat compressoren maar die staan uit als ik de scene kies. Dus vooral ook in de latch scene mode, en als ik dat dus kies, dan hoor je echt een prachtig klikje.

Strat79
17 september 2010, 11:58
Ja, dat prachtige klikje heb ik ook gehoord :).

Maar hoorde daarna geen klankkleur veranderen,
terwijl ik die wel hoorde als ik het apparaat loskoppelde.

Maar ik ga volgende nog eens proberen, dat was immers
de eerste keer dat ik het apparaat gebruikte, misschien deed ik toch wat verkeerd.
Ik ging er sowieso van uit dat ik alles op bypass zou zetten,
maar dat geldt dus per scene, daar zou het wel eens misgegaan kunnen zijn.

jules
19 september 2010, 20:56
hij is natuurlijk alleen true bypass als er geen effecten aanstaan, en in de scene moet dan ook de true bypass aan staan, ik hoor dat echt geen verschil.

muziekschuur
20 september 2010, 08:10
Heeft de m9 en/of m13 de space echo?

jules
20 september 2010, 08:28
de m13 heeft die daar heet hij: multi head

peter_heijnen
20 september 2010, 09:43
hij is natuurlijk alleen true bypass als er geen effecten aanstaan, en in de scene moet dan ook de true bypass aan staan, ik hoor dat echt geen verschil.
Waarom noemt Line6 de M9 eigenlijk 'true analog bypas' ipv TB denk je? Vergelijk de m9 eens met een echt TB pedaal tussen je gitaar en amp, er is duidelijk verschil. Dat maakt verder niet veel uit natuurlijk, maar de m9 is dus niet TB.

Swan
20 september 2010, 10:46
TB lijkt me altijd analoog?

muziekschuur
20 september 2010, 11:30
Met externe A/B switch erbij dan?

peter_heijnen
20 september 2010, 15:27
TB lijkt me altijd analoog?
Jazeker, maar transistorbufferts bijv ook. ;)

True analog bypass betekent wellicht dat je geluid in bypass niet door de convertors en het digitale gaat, maar wel door wat -analoge- electronica. Als een pedaal TB is, gebruik je als firma die term maar al te graag om mee te liften met de hele TB hype. Staat er iets anders zoals T-analog-B, weet je eigenlijk meteen dat het geen TB is.

Maar zoals gezegd de M9 wordt er niets minder om.

jules
20 september 2010, 21:16
tue analog bypass is true bypass, wilt zeggen dat het signaal in een keer van de input naar de output gaat zonder door de elektronics te gaan.Het signaal "bypassed" dus het circuit dat het effect maakt. dat is ook in het geval van de m13 het klikje dat je hoort, haha zie het een beetje als een spoor wissel.

Don Olivier
24 september 2010, 15:35
Verschillen M9 / M13

Vond onderstaand op het net....klopt dit volgens jullie?

1. Het aantal effecten van de 13 en de 9 zijn gelijk.

2. Tegelijk te gebruiken effecten op de 13 = 4 en op de 9 = 3.

3. De 13 heeft een FX-loop.

4. Met de 13 kun je 12 effecten instant oproepen, bij de 9 is dat 6.

5. De 13 heeft 24 scenes meer dan de 9. Een scene is een "patch" van 6 geprogrammeerde effecten. Dus stel dat je setlist bestaat uit 24 nummers, kun je bij elk nummer weer 6 andere effecten op de 9 programmeren. Bij de 13 is dat aantal dus 48.

6. De 13 heeft 4 schermpjes, bij de 9 moet je het doen met 1.

Zijn de geluiden exact hetzelfde?

schizo910
24 september 2010, 15:56
Verschillen M9 / M13

Vond onderstaand op het net....klopt dit volgens jullie?

1. Het aantal effecten van de 13 en de 9 zijn gelijk.

2. Tegelijk te gebruiken effecten op de 13 = 4 en op de 9 = 3.

3. De 13 heeft een FX-loop.

4. Met de 13 kun je 12 effecten instant oproepen, bij de 9 is dat 6.

5. De 13 heeft 24 scenes meer dan de 9. Een scene is een "patch" van 6 geprogrammeerde effecten. Dus stel dat je setlist bestaat uit 24 nummers, kun je bij elk nummer weer 6 andere effecten op de 9 programmeren. Bij de 13 is dat aantal dus 48.

6. De 13 heeft 4 schermpjes, bij de 9 moet je het doen met 1.

Zijn de geluiden exact hetzelfde?

Jup, klopt allemaal en ja geluiden zijn exact hetzelfde.
Behalve dan dat de M13 anders kan klinken als je gebruik maakt van die FX loop.

checkerdecheck:
http://line6.com/m13/specs.html

http://line6.com/m9/specs.html

Strat79
25 september 2010, 13:24
HELP! :)

Als ik wat opneem met de looper en op Play klik
komt het opgenomen looper geluid er ineens superzacht uit.

Dit is van het 1 op het andere moment ineens zo.
Nu kan het natuurlijk zijn dat ik per ongeluk een instelling
heb aangepast zonder dat ik het wist.

Iemand een idee wat het kan zijn of is er helaas wat kapot gegaan?

Bedankt alvast!

J.C.

jules
26 september 2010, 21:05
probeer de pre/post knop eens?

Strat79
27 september 2010, 23:55
Oh, ik zie het al joh, snap niet dat ik dat over het hoofd heb gezien,
blijkbaar ben ik af en toe een beetje kippig ;).

Onder de instellingen kun je het aanpassen.
Blijft het enige rare dat ie van de waarde af was gegaan,
maar goed, het werkt weer :).

jules
28 september 2010, 20:51
niet te veel over nadenken, word je paranoide van 8)

RoelSmoel
30 september 2010, 22:10
Dude.. Wat zijn die M9 en M13 duur geworden:dontgeti:

schizo910
1 oktober 2010, 10:24
Dude.. Wat zijn die M9 en M13 duur geworden:dontgeti:

Nou inderdaad, gemiddeld €50,- meer dan toen ik hem kocht. :o

ACSlater
2 oktober 2010, 00:05
Dude.. Wat zijn die M9 en M13 duur geworden:dontgeti:

Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik er voor gegeven heb maar inderdaad duurder geworden. Ik zie dat Verspuy de M13 nog voor €433 verkoopt, hoewel niet op voorraad. Dat valt mee toch?

RoelSmoel
2 oktober 2010, 08:06
Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik er voor gegeven heb maar inderdaad duurder geworden. Ik zie dat Verspuy de M13 nog voor €433 verkoopt, hoewel niet op voorraad. Dat valt mee toch?

Musicstore; M9 409 euro, M13 525 euro.

Denk dat het ermee te maken heeft dat de Pod HD-serie nu uitgekomen is, die in verhouding met die apparaten vrij goedkoop zijn, en veel van dezelfde mogelijkheden hebben. (van wat ik op de doos heb gelezen)

Mr.Jay
2 oktober 2010, 10:46
je kunt ook zeggen dat ze nu eindlijk een juiste prijs hebben en ze in begin té cheap waren.
Ik heb 2 M9's en vond al meteen hoe kan zo'n goed/uitgebreid app. nou zó cheap zijn in vergelijk tot b.v. een DL4 (die ik eerst had).
Na de populariteit van de eerste M9/13's hebben ze dat bij Line 6 ook wellicht gedacht :-)

jules
4 oktober 2010, 10:24
haha en dan te bedenken dat ik die van mij voor 225 op mp heb gekocht :)

Don Olivier
6 oktober 2010, 23:21
M9 vs M13 debat...heb alle bladzijdes gelezen, maarkom er nog steeds niet echt uit welke voor mij het meest geschikt zal zijn!

Heb op You Tube aantal dingen gehoord en wat me opvalt is dat de M13 mooier dan de M9 klinkt? Kan dat?

De OD's ga ik niet gebruiken want die haal ik uit mijn versterker...het gaat me in eerste instantie om reverbs, delays, mod. effecten zoals phasers, flanger etc etc. en een goeie stemmer (scheelt me ook weer een pedaal!)

Mijn versterkers hebben geen van allen een effectsloop dus alles gaat VOOR de versterker.
Bovendien heb ik zelf een boost pedaal die ik wil blijven gebruiken. Kan dat in combinatie met zo'n M? Moet ik die voor of na zo'n M plaatsen?

Wat kunnen jullie me aanraden? M9 of M13? Moet ik zo'n ding opwaarderen als ik em nieuw koop? Zo ja, naar wat voor versie?

Hoe groot is die M13 eigenlijk?

Alvast bedankt voor de antwoorden want ik kom er niet zelf uit ;)

grayfink
6 oktober 2010, 23:27
M9 vs M13 debat...heb alle bladzijdes gelezen, maarkom er nog steeds niet echt uit welke voor mij het meest geschikt zal zijn!

Als 3 effecten tegelijk genoeg zijn de M9


Heb op You Tube aantal dingen gehoord en wat me opvalt is dat de M13 mooier dan de M9 klinkt? Kan dat? /quote]

Eh..nee, eigenlijk niet.

[quote=Don Olivier;2481189]Mijn versterkers hebben geen van allen een effectsloop dus alles gaat VOOR de versterker.
Bovendien heb ik zelf een boost pedaal die ik wil blijven gebruiken. Kan dat in combinatie met zo'n M? Moet ik die voor of na zo'n M plaatsen?

Ja, dat kan. En drive in principe er voor, anders wordt het geluid een rommeltje.

De M13 dimensies kun je googelen, direkt opwaarderen hoeft niet, een nieuwe heeft in principe de laatste firmware. Ik heb nog steeds niet de behoefte gehad om de mijne op te waarderen.
En wat je wil kopen moet je helemaal zelf weten. :)

schizo910
7 oktober 2010, 02:16
Heb op You Tube aantal dingen gehoord en wat me opvalt is dat de M13 mooier dan de M9 klinkt? Kan dat?


Nee, ze zijn van binnen gelijk.

jules
7 oktober 2010, 19:49
tja tis wat je wilt he ik vind de m13 wel een super apparaatje superklein is tie niet nee, maar goed, is dat heel erg belangrijk? Voor mij niet in ieder geval niet

Veldonk
8 oktober 2010, 15:54
De OD's ga ik niet gebruiken want die haal ik uit mijn versterker...het gaat me in eerste instantie om reverbs, delays, mod. effecten zoals phasers, flanger etc etc. en een goeie stemmer (scheelt me ook weer een pedaal!)


Ik kan u verzekeren dat de in dit geval de meeste modulatie-effecten het best klinken na de préamp. Dus als u de overdrive van uw versterker gaat gebruiken (zonder FX-loop) kan ik met zekerheid zeggen dat de meeste effecten voor geen meter klinken.
Als u geen FX loop hebt kan u dat oplossen door het cleane kanaal van uw amp te gebruiken en de oversturing regelen via de M9 of M13. In dit geval voldoet voor u de M9.

Grtz

Ronny

mattihafler
11 oktober 2010, 11:13
Ik kan u verzekeren dat de in dit geval de meeste modulatie-effecten het best klinken na de préamp. Dus als u de overdrive van uw versterker gaat gebruiken (zonder FX-loop) kan ik met zekerheid zeggen dat de meeste effecten voor geen meter klinken.
Als u geen FX loop hebt kan u dat oplossen door het cleane kanaal van uw amp te gebruiken en de oversturing regelen via de M9 of M13. In dit geval voldoet voor u de M9.

Grtz

Ronny

Ik heb zelf wel een fx loop...maar deze gebruik ik niet..
Ik gebruik een flanger/delay/Wah en screamer en deze gooi ik allemaal bovenop de distortion van mijn versterker...en werkt prima.

Ligt ook een beetje aan naar wat voor muziek je maakt denk ik zo...

Ik heb de m9 btw maar ben voornemens om over te stappen naar de m13 aangezien het inmiddels mijn pb is geworden en niet een extra'tje bij mn pb.

jules
11 oktober 2010, 18:22
ja hij is ook lekker die m13 he, kun je met de m9 latch scene mode doen??

schizo910
12 oktober 2010, 11:31
ja hij is ook lekker die m13 he, kun je met de m9 latch scene mode doen??

Ja

........

Strat79
28 oktober 2010, 17:12
Voor het geval er nog iemand over de streep getrokken moet worden
vanwege het financiëele prijskaartje..

Bijna de helft van wat ik er voor betaald heb en nog in mn woonplaats ook :(.
Maar ja, aan de andere kant heb ik er al een maand of 2 plezier van ;).

http://link.marktplaats.nl/390149807