PDA

View Full Version : Het grote Line 6 M13/M9 topic



Pagina's : 1 [2]

Don Olivier
1 november 2010, 13:35
Ben BIJNA over de streep kwa aanschaf , alleen nog even weten welke het beste bij mij past!
Willen jullie even helpen met een paar vragen die ik nog heb?

1) Als je je oude pedalen wilt blijven gebruiken is de M13 toch handiger? Dan kan je ze in de loop zetten van de M13....kan niet bij de M9. toch?

2) over de M9: hoe schakel je naar de verschillende fx units? Dwz Delay/Distortion/Mod/Fiters?
Bij de M13 kan je dat goed zien door de 4 displays, maar hoe zie je dat bij de M9? Dat is bij een M13 wat overzichtlijker lijkt me?

3) Kan je bij een M9 zien als er bijv. 2 of 3 effecten aan staan? En die 'on the spot' tweaken indien nodig? Ik bedoel hiermee: laatst speelde ik met een M13. Had ik iets teveel delay, kon ik die meteen aanpassen. Hoe werkt dat met een M9?

4) Op de LIne6 site staat een stukje over M9 vs M13

FX Units M13: 4
FX Units M9 : 3

Models per FX Unit M13: 3
Models per FX Unit M9: 2

Wat betekend dit precies?????

Tot zover lijkt mij een M13 overzichtelijker en makkelijker te tweaken dan een M9, klopt dat?

Dank voor de antwoorden alvast!

jules
2 november 2010, 12:51
ja voor tijdens een live situatie klopt dat zeker, ik vind het een super apparaatje, ik zou alleen eens willen weten welke settings en effecten iedereen gebruikt voor welke plaat, ik gan een m9/m13 patch topic openen. denk ik

mattihafler
2 november 2010, 13:07
Ben BIJNA over de streep kwa aanschaf , alleen nog even weten welke het beste bij mij past!
Willen jullie even helpen met een paar vragen die ik nog heb?

1) Als je je oude pedalen wilt blijven gebruiken is de M13 toch handiger? Dan kan je ze in de loop zetten van de M13....kan niet bij de M9. toch?

2) over de M9: hoe schakel je naar de verschillende fx units? Dwz Delay/Distortion/Mod/Fiters?
Bij de M13 kan je dat goed zien door de 4 displays, maar hoe zie je dat bij de M9? Dat is bij een M13 wat overzichtlijker lijkt me?

3) Kan je bij een M9 zien als er bijv. 2 of 3 effecten aan staan? En die 'on the spot' tweaken indien nodig? Ik bedoel hiermee: laatst speelde ik met een M13. Had ik iets teveel delay, kon ik die meteen aanpassen. Hoe werkt dat met een M9?

4) Op de LIne6 site staat een stukje over M9 vs M13

FX Units M13: 4
FX Units M9 : 3

Models per FX Unit M13: 3
Models per FX Unit M9: 2

Wat betekend dit precies?????

Tot zover lijkt mij een M13 overzichtelijker en makkelijker te tweaken dan een M9, klopt dat?

Dank voor de antwoorden alvast!

1)M9 is in principe meer bedoeld om naast je pedalen te gebruiken, M13 ís je pedalboard

2)Bij de M9 zie je in het display het effect wat je als laatst hebt geselecteerd.
Tevens zit er bij de knoppen zelf een lampje (in kleur groen of paars oid) die
oplicht op het moment dat die knop actief is. dus als je vanuit beginsituatie geen effect geselecteerd) eerst delay (groen lampje) en daarna Reverb (oranje lampje) selecteerd, zal het display oranje gekleurd zijn, en zijn 2 lampjes opgelicht (groen en oranje)

3)Het tweaken gaat vrij makkelijk...je tweakt de sound die je hebt geselecteerd.

4) In het kort komt het op het volgende neer:
je hebt 6 selectieknoppen. Onder elke knop kun je geluid selecteren. Er kunnen max. 3 geluiden tegelijk aanstaan. Als je naar een afbeelding (zie onder) kijkt van de M9 kun je verticaal gezien nooit A en B tegelijk aanzetten. (bank 1 bijvoorbeeld)

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/111084/Line-6-M9.jpg

Weet niet of het nu wat duidelijker is geworden, maar hoop toch n beetje ;)

Don Olivier
3 november 2010, 10:37
Bedankt mattihafler!

het wordt een beetje duidelijk ;)

Het makkelijkst is waarschijnlijk 6 favoriete effecten opslaan onder de 6 knoppen?

mattihafler
3 november 2010, 10:46
yep!

waarvan je er dus max. 3 tegelijk kunt gebruiken...

maar in principe kun je dit meerdere keren doen.
Volgens mij kun je 4 x 6 favoriete effecten instellen...

succes!

Don Olivier
3 november 2010, 12:32
Aha! Heb inmiddels een M9 gekocht ;) te gek ding zeg! Dat wordt een dagje tweaken

Zou weleens willen weten hoe je inderdaad 4X6 effecten kunt opslaan!

Wie o wie? Graag een simpele uitleg want ben complete leek op dit gebied ;)

Gitaar4LifeDude
3 november 2010, 12:55
3 op de bovenste rij
3 op de onderste rij
en dan kan je dat zo doen bij elke scene die je instelt. Dat wisselen gaat ook nog eens verbazingwekkend snel én het laatste effect dat je aangelaten had van een scene staat nog steeds aan als je weer terug komt bij die scene.
m9 is een leuk apparaat veel succes ermee, probeer anders eens de advanced manual te lezen, dan kom je er veel makkelijker uit.

mattihafler
3 november 2010, 12:56
als je even naar mijn plaatje kijkt hierboven:

trap tegelijk de 2 knoppen rechtsonder in: die ook verbonden zijn met t woord "scenes". (dus 3A en Tap)

je ziet dan in je display 3 A's en 3 B's.

Vervolgens kun je voor elke A en elke B -> 6 effecten instellen.
Als je vervolgens aan de draaiknop die linksboven zit van de 6 draait kun je nog eens 4 x een bank instellen.

Dus wat ik eerder zei klopt niet helemaal.

je kunt veel meer effecten instellen.

Don Olivier
3 november 2010, 21:26
Ah, ben lekker bezig met de M9, snap nog niet alles dus weer even een vraag:

Je kan de volgorde veranderen he

Dus 1 -> 2 -> 3

of

3 -> 2 -> 1

Maar als ik dat doe verspringen de effecten evenredig mee. Das een beetje vreemd toch?

Midwolda
4 november 2010, 07:41
Nog wat andere vragen, vergeef deze M-n00b... :makeup:
Ik wil nog wel eens wat met tracks rommelen op de PC (Audacity, :cooler: ).
Dat doe ik nu met een Boss ME-50, de Headphone-Out gaat rechtstreeks naar de PC.

Als ik de output van de M9 naar de PC wil sturen, moet daar dan iets van een mixer ofzo tussen?
Is dat met de TC Electronic Nova ook zo?
Zijn er vergelijkbare apparaten die wel rechtstreeks naar de Line-In van de PC kunnen?
Of is het het beter om de M9 op een amp aan te sluiten en de Line-Out van de amp naar de PC te kabelen?

En snap ik het idee van de Scenes zo goed:
Stel ik heb een setlist van 24 nummers, dan heb ik voor ieder nummer een ander pedalboard?
Met drie stompboxes actief en voor een solo kan ik dan tik-tik-tik drie andere aantrappen?

Edit: dudes, ik zie nou net dat de ME-70 ook een 38 seconden phrase loop heeft... aiaiai http://www.pic4ever.com/images/297.gif

Don Olivier
4 november 2010, 15:48
edit 10 tekens

zeiler
1 december 2010, 10:12
klopt het dat de m9 duurder is geworden :s?!

schizo910
1 december 2010, 10:21
klopt het dat de m9 duurder is geworden :s?!

ja, dat klopt als een zwerende vinger...

schizo910
1 december 2010, 11:01
Ah, ben lekker bezig met de M9, snap nog niet alles dus weer even een vraag:

Je kan de volgorde veranderen he

Dus 1 -> 2 -> 3

of

3 -> 2 -> 1

Maar als ik dat doe verspringen de effecten evenredig mee. Das een beetje vreemd toch?


Nee, je verandert er de volgorde mee als jij het prettiger vindt om van rechts naar links te werken/denken. Stel je hebt de M9 naast andere pedalen links op een board staan; aan de rechterkant staat bijvoorbeeld een pedaal dat de M9 in gaat. Dan is de volgorde op je board van rechts naar links maar op de M9 zelf van links naar rechts. Dus wat je kan doen is het volgende:

http://i.imgur.com/ree6f.jpg

Bij de M9 moet je denken alsof het echt 2x3 losse pedalen zijn.

vettavillenl
1 december 2010, 21:11
nieuwe update is beschikbaar vor de m9

http://www.vettaville.nl/page.php?id=138#1138

Mr.Jay
1 december 2010, 21:57
Zojuist gedaan, echter gewoon via de Monkey op LIne6 site.
Maarre......ik lees over een HELP file waar wat uitleg over de update zou staan, waar vind ik die ergens? iemand........?

P.S.: je bent dus wel mooi al je instellingen en pre-sets kwijt, effe in de gaten houden.

Don Olivier
2 december 2010, 09:54
Nee, je verandert er de volgorde mee als jij het prettiger vindt om van rechts naar links te werken/denken. Stel je hebt de M9 naast andere pedalen links op een board staan; aan de rechterkant staat bijvoorbeeld een pedaal dat de M9 in gaat. Dan is de volgorde op je board van rechts naar links maar op de M9 zelf van links naar rechts. Dus wat je kan doen is het volgende:

http://i.imgur.com/ree6f.jpg

Bij de M9 moet je denken alsof het echt 2x3 losse pedalen zijn.


Thanks, erg duidelijk!!! Dank je wel

Don Olivier
16 december 2010, 16:53
Vraag:

ik heb versie 2 van de M9.

daar zit o.a. een simulatie in van een 'handwired MXR Phase 90 Phaser'.
Hoe heet deze in de M9 dispay???? Is volgens mij NIET de 'Script phase' preset....!???
Maar welke dan wel?
Probeer een van die presets net zo te laten klinken als mijn originele Script Phase 90 maar eh, dat is nog niet zo makkelijk ;)

In de handleiding staat dat de 'Boost Comp' is geinspireerd op de MXR MicroAmp...
Nu lijkt het mij dat het meer een kruising is tussen de MicroAmp en de MXR Compressor.
Klopt dat?

ckay
7 januari 2011, 12:56
Hallo,

Leuk topic dit!
Nu ben ik zelf nogal een leek op het gebied van effectenpedalen etc maar die M13 lijkt me een heel leuk apparaat. Mijn vraag is alleen of iemand ervaringen heeft met de M13 icm een Marshall MG100dfx? Of moet je eigenlijk een buizenversterker hebben om de M13 goed tot z'n recht te laten komen?

Alvast bedankt!

Gr. Chris

Gitaar4LifeDude
8 januari 2011, 00:36
Hallo,

Leuk topic dit!
Nu ben ik zelf nogal een leek op het gebied van effectenpedalen etc maar die M13 lijkt me een heel leuk apparaat. Mijn vraag is alleen of iemand ervaringen heeft met de M13 icm een Marshall MG100dfx? Of moet je eigenlijk een buizenversterker hebben om de M13 goed tot z'n recht te laten komen?

Alvast bedankt!

Gr. Chris

Je hoeft geen buizenversterker te hebben om de m13 mooi te laten klinken, het is wel aan te raden.
Op een marshall mg100dfx gaat geen enkel pedaal goed klinken trouwens, ik zou als ik jou was even doorsparen voor 'n andere amp en dán pas die m13 kopen.

ckay
8 januari 2011, 15:10
Je hoeft geen buizenversterker te hebben om de m13 mooi te laten klinken, het is wel aan te raden.
Op een marshall mg100dfx gaat geen enkel pedaal goed klinken trouwens, ik zou als ik jou was even doorsparen voor 'n andere amp en dán pas die m13 kopen.

Waarom klinkt geen enkel pedaal mooi op die amp? Zo'n slechte amp is dat toch niet?

Gr. Chris

Jorikjet
8 januari 2011, 15:31
ik wil bij mijn m9 gaan gebruik maken van de expressie pedalen.

is hiervoor iedere te gebruiken,
hoe werkt het (kun je een parameter/effect kiezen die je wilt gebruiken ofzo?),
en wat zijn goede, als er alternatieven mogelijkheden :)

dml
9 januari 2011, 08:48
ik wil bij mijn m9 gaan gebruik maken van de expressie pedalen.

is hiervoor iedere te gebruiken,
hoe werkt het (kun je een parameter/effect kiezen die je wilt gebruiken ofzo?),
en wat zijn goede, als er alternatieven mogelijkheden :)

Een Roland EV-5 voldoet prima en is makkelijk 2e hands te vinden.
RTFM hoe het werkt.

zeiler
14 januari 2011, 21:58
Hoi!

vorig jaar eens gekeken naar een M9, maar toen toch niet gedaan... zat emer aan losse pedaaltjes te knagen, inmiddels ben ik student en heb ik allemaal wat minder geld te makken, maar wel wat losse pedaaltjes,

DD5 (en FS5u), Mudhoney, OCD, PUP booster, tuner en een volumepedaal...

Nu staat er een M13 te koop bij tonika wat mij toch nog steeds best wel trekt ;)! Die is nogal en groot en enorm alomvattend natuurlijk, en eigenlijk meer als pb dan op je pb (M9) ;).

ik hou echter best wel van de combi die ik nu heb qua drive geluid :)! qua delay... ach, dat gaat prima! losse pedaaltjes zijn wel weer veel vetter ;)!

De vraag is dus eigenlijk: is een M13 met wat andere pedalen ernaast overkill als je 't vooral voor chorus, delay, flanger e.d. wil gaan gebruiken of?

ik ben benieuwd ;)!

Zeiler!

schizo910
15 januari 2011, 12:29
Hangt ervan af hoeveel je er tegelijk wilt gebruiken. Als het om een enekel chorusje, of delay-tje hier en daar gaat, dan is het weillicht wat veel. Wil je 4 modulatie effecten tegelijk onder je voeten hebben dan is het het overwegen waard.

jules
16 januari 2011, 20:47
ik heb de m13 en ik heb er gewoon genoeg aan, ik vind mijn sound erg goed (al zeg ik eht zelf). Daar moet ik wel aan toevoegen dat het voor mij ook mijn eerste buizenamp is die ik gebruik :)

zeiler
17 januari 2011, 17:30
ik heb maar een M9 gekocht, als het bevalt kan ik altijd nog swappen naar de M13 ;)! Ik ben heel benieuwd naar wat 't gaat brengen, Dinsdag heb ik hem in mijn bezit ;)!

mattihafler
27 januari 2011, 14:34
ben inmiddels van de m9 naar de m13 overgestapt..aangezien ik alleen nog een stempedaal op mijn pb erbij had staan en de FS van mn versterker.

Bevalt me toch wel iets beter die M13..beter overzicht, snellere toegang tot je presets...nice!

Binnenkort maar eens kijken of de MIDI een beetje werkt (moet ik wel een een midimodule voor mn H&K tube 100 regelen) dan kan de FS er ook nog uit.

vettavillenl
27 januari 2011, 19:19
Er is nieuwe firmware voor M13 en M9 beschikbaar

M13 http://www.vettaville.nl/page.php?id=110#1148

M9
http://www.vettaville.nl/page.php?id=138#1149

vnl bugfixes
regards
- Hans

peter_heijnen
28 januari 2011, 18:10
Zo, na afgelopen jaar mijn 1e m9 te hebben verkocht heb ik vandaag toch maar weer een nieuwe gescoord. Lekker slim van me natuurlijk maar mijn setup MOET persé klein zijn en achter in mijn combo passen. Het miniplankje dat ik daarvoor had klinkt echt goed, maar te vaak miste ik de extra's die de m9 wel biedt.

Ik heb ook besloten hard te snoeien en binnenkort gaat dus het allermeeste van mijn losse spul op gitaarmarkt. Zie ik daarna wel weer of ik er weer spijt van krijg... ;)

bluegate
30 januari 2011, 11:04
Gisteren ook een M9 gekocht.
Erg handig ding, lekker compact en niet heel zwaar ondank metalen behuizing.
Instellen gaat erg makkelijk, enige probleem wat ik af en toe heb is dat ik de
mode knop per ongeluk indruk en dus mijn instelling op die positie wis.
De unit op manual save zetten helpt niet, dus goed opletten... :soinnocent:

Geluid is ook prima, sommige effecten zijn beter dan anderen.
Leslie en Univibe zijn niet super (11R is wat leslie betreft veel beter).
Nog een minpuntje is dat ze de fout van de DL4 niet verholpen hebben.
Bij de Multi Head krijg je problemen als je HD 3 & 4 aanzet en vervolgens het volume wijzigt.
Je delays zijn dan weg omdat de kop instellingen verdwenen zijn. Probleem zat ook in de DL4.
Zal het eens op hun site aankaarten, misschien kunnen ze er nu wel iets aan doen.

Drives gebruiken op een overstuurde versterker lukt ook, unit kan mijn Fulltone FD2 mosfet
vervangen die op mijn PedalTrain zat.
Eigenlijk heb ik alles van mij PT afgehaald, behalve de Polytune (handig), de switch van de
Mesa.
Heb alleen de M9 en een expressie pedaal op de PT verder.

Vanavond oefenen, kijken hoe het in die situatie werkt met Scenes etc.

Mr.Jay
30 januari 2011, 11:23
Gisteren ook een M9 gekocht.
Erg handig ding, lekker compact en niet heel zwaar ondank metalen behuizing.
Instellen gaat erg makkelijk, enige probleem wat ik af en toe heb is dat ik de
mode knop per ongeluk indruk en dus mijn instelling op die positie wis.
De unit op manual save zetten helpt niet, dus goed opletten... :soinnocent:


je moet dan even naar een andere scene gaan en weer terug naar de oude, dán heb je weer je eerste instelling (mits hij in MAN.SAVE staat dan). Werkt echt zo.
Ik heb thuis mijne altijd in autosave omdat ik vaak dingen aanpas naar smaak. Ga ik ermee op pad zet ik em veiligheidshalve naar man.save om per ongeluk aanraken van knopjes te voorkomen en mijn instellingen te verliezen.
SAVE ook alles op je PC via MIDI, zeker zo veilig.

bluegate
30 januari 2011, 11:47
Goeie tip, ik had gewoon een ander pedaal geselecteerd en toen ik terug ging waren mijn instellingen nog steeds niet terug.
Zal het eens testen door naar een andere scene te gaan.
:ok:

mattihafler
25 maart 2011, 14:31
Wie van de M9/M13 gebruikers gebruikt de latch mode ipv de momentary scene mode?

En wat zijn de voordelen/nadelen volgens jullie ervaringen?

En direct nog maar een vraagje erbij.

Iemand die de m13 icm MIDI gebruikt? Dat je via je M13 ook je kanalen op je versterker kan switchen?
Ervaringen?

BeeJee
25 maart 2011, 19:38
Ik gebruik de m13 in latch mode. Ideaal vind ik. Zo heb ik 12 presets onder mijn voeten. Als je wilt kun je met 1 druk op de knop een preset in en dan naar keuze weer 1 of meerdere van de fx in de scene aanpassen.

muziekschuur
25 maart 2011, 19:50
Werkt de m9 samen met de FCB1010?

BeeJee
25 maart 2011, 20:17
Ja, de m9 kan overweg met midi signalen, dus ook met de fcb.

mattihafler
26 maart 2011, 09:39
Ik gebruik de m13 in latch mode. Ideaal vind ik. Zo heb ik 12 presets onder mijn voeten. Als je wilt kun je met 1 druk op de knop een preset in en dan naar keuze weer 1 of meerdere van de fx in de scene aanpassen.

thnx! ik ga vandaag er eens mee stoeien...ik gebruik ook in veel gevallen maar 1 'stompbox' en switch daarna naar 2 andere...dan zou je een preset in moeten stellen met 1 stompbox..ach ja..ik ga eens kijken wat t wordt vandaag.

ACSlater
29 maart 2011, 19:48
Gister m'n M13 weer eens een update gegeven omdat ik ergens had gelezen dat de drives beter klinken. Kan iemand dit al beamen? Het schijnt nu makkelijker te zijn om een goede drive in te stellen, oftewel minder tweaken.

peter_heijnen
21 april 2011, 17:39
Zo, na afgelopen jaar mijn 1e m9 te hebben verkocht heb ik vandaag toch maar weer een nieuwe gescoord. Lekker slim van me natuurlijk maar mijn setup MOET persé klein zijn en achter in mijn combo passen. Het miniplankje dat ik daarvoor had klinkt echt goed, maar te vaak miste ik de extra's die de m9 wel biedt.

Ik heb ook besloten hard te snoeien en binnenkort gaat dus het allermeeste van mijn losse spul op gitaarmarkt. Zie ik daarna wel weer of ik er weer spijt van krijg... ;)
Ik lijk nu best een beetje op Nocki geloof ik want ik heb zojuist mijn 2e m9 na 3 maanden alweer verkocht... :)

Het is echt wel een goed ding, maar ik wil toch gewoon knoppen voor me zien blijkt uiteindelijk. Op mijn miniplankje komt naast de al aanwezige rat/chor/del/tuner/voeding een chiwahwah en dat wordt dan de basis waar ik het allermeeste wel mee kan doen. En toch ook wel, eerlijk is eerlijk, analoog is gewoon lekker.

En wil ik dan toch een keer iets meer, dan zet ik het er wel naast.

Pepe
21 april 2011, 20:54
Het heet, Peter, the Art of humbleness. Ik heb ook, expres, een klein plankje, Pedaltrain mini. Het dwingt je tot de essentie. Dat is belangrijk, voor je het weet denk je dat een optreden bedoeld is om te laten zien hoeveel dingen je in kan trappen. En alles moet gebruikt worden, dat ook. Je zou gewoon vergeten dat creativiteit in je hoofd en vingers zit.

Ik mag het niet zeggen met net zoals ik stiekum de slappe lach altijd kreeg over anderhalve meter 19 inch krijg ik hetzelfde met die grote boards.
Het heeft ook wel iets bevrijdends, het spartaanse.

mattihafler
21 april 2011, 21:29
Mooi gesproken!

Ik heb de m13 en verder niets.

Ok de footswitch van m'n versterker...
Maar ook die zal ooit vanwege schakelen via MIDI verdwijnen..

Pepe
21 april 2011, 21:37
Achja, maar dan zit je in een concert naar Marc Ribot te kijken die een shitload aan pedalen voor zich heeft en toch heel basic weet te klinken met zijn rare loopjes overal tussen door. Maarja, Ribot he.

tomdiedom
22 april 2011, 02:51
Het heet, Peter, the Art of humbleness. Ik heb ook, expres, een klein plankje, Pedaltrain mini. Het dwingt je tot de essentie. Dat is belangrijk, voor je het weet denk je dat een optreden bedoeld is om te laten zien hoeveel dingen je in kan trappen. En alles moet gebruikt worden, dat ook. Je zou gewoon vergeten dat creativiteit in je hoofd en vingers zit.

Ik mag het niet zeggen met net zoals ik stiekum de slappe lach altijd kreeg over anderhalve meter 19 inch krijg ik hetzelfde met die grote boards.
Het heeft ook wel iets bevrijdends, het spartaanse.


Mooi, heb ook een pr mini sinds kort en merk dat ik met steeds minder pedalen af kan. Gebruik er op dit moment 3. Een drive voor een randje, een boost en een stempedaal. Hartstikke prima.

peter_heijnen
22 april 2011, 09:06
Achja, maar dan zit je in een concert naar Marc Ribot te kijken die een shitload aan pedalen voor zich heeft en toch heel basic weet te klinken met zijn rare loopjes overal tussen door. Maarja, Ribot he.
Haha, ik zat ooit eens in de kroeg met wat medestudenten naar held Eef Albers te kijken. Eef had best een groot rack met allemaal spul erin waarop een maatje zei: ik hoor toch echt niet meer dan alleen wat delay en chorus. En dat was natuurlijk ook zo. ;)

Tja, de Art of Humbleness, ik denk zelf dat ik gewoon te oud wordt voor alle toeters en bellen, te veel prikkels he... :) Maar het is zeker wat je zegt, er is minder afleiding wat de essentie alleen maar ten goed kan komen. Goh, ik klink echt oud zo, mss moest ik dan toch maar snel zo'n m5 bestellen...

mattihafler
18 augustus 2011, 23:00
Voor de mensen met FB: er is een groep voor m9/m13 eigenaars aangemaakt:

http://www.facebook.com/groups/138172419583877/

Doe er je voordeel mee.

jules
22 augustus 2011, 10:28
ik kan zon roland ev 5 expresie pedaaltje kopen, zou die werken op de m13, of moet je perse die line 6 expressie pedaal gebruiken??

wat denken jullie?

mattihafler
22 augustus 2011, 11:23
ik kan zon roland ev 5 expresie pedaaltje kopen, zou die werken op de m13, of moet je perse die line 6 expressie pedaal gebruiken??

wat denken jullie?

Je kunt ook andere expressiepedalen gebruiken.
Ik zou eens wat googlen. Heeft volgens mij met juiste voltage oid te maken of het wel of niet ermee werkt.

caliban
22 augustus 2011, 17:24
Wat mag je uitgeven aan een deftige expressiepedaal (zonder afgezet te worden)? Zou er in de toekomst best ook wel eentje aan mijn M9 willen hangen.

Hell's Engl
22 augustus 2011, 20:50
Werkt de m9 samen met de FCB1010?

Als ik 't goed begrijp.... kan je op de M13 en M9 'n midi footswitch aansluiten...

Kan je die footswitch ook de scenes switchen?
Zodat je 't idee van 'n Ground Control Pro hebt... aantal presets en 12 CC's als 't ware...

Dat zou eigenlijk wel ideaal zijn...


Joost

Liquid_Metal
7 september 2011, 11:24
Wat mag je uitgeven aan een deftige expressiepedaal (zonder afgezet te worden)? Zou er in de toekomst best ook wel eentje aan mijn M9 willen hangen.

Sorry voor de late reactie; ik heb mijn Boss FV-500L voor 50 euro tweedehands gekocht.

Ik moet trouwens even spammen over mijn enthousiasme voor de M5. Dit zou een leuk pedaaltje zijn voor in mijn rack omdat je met program changes tussen effecten kan wisselen. Ik zou de M5 in een audio loop van mijn GCX kunnen plaatsen en per patch een effect kunnen kiezen. Ik kan dan vervolgens met de GCX het effect aan- en uitzetten. Ik heb er nog geen direct nut voor gevonden maar het zou een leuke manier zijn om shimmer toe te voegen, of pregain effecten zoals compressor, wah en phaser (die ik allemaal al heb :)).
Het zou wel een perfecte aanvulling zijn voor mijn nog te maken pedalboard (maar dat is een vaag verhaal :P).

jules
11 oktober 2011, 09:07
mhhh ik heb een beetje gedoe met die fx loop. Ik heb het toch goed he als ik post fx3 inschakel zitten alleen de effecten op fx4 in mijn effects loop toch?

waarom hoor ik die effecten dan toch als ik alleen de 2 kabel methode gebruik?? Bedoel ik had het eventjes geprobeerd om te kijken of die effecten dan ook niet daar de voorkant gestuurd worden?? maar ik hoorde de delay gewoon?? Wat doe ik verkeerd

peter_heijnen
11 oktober 2011, 09:29
Dertecteert ie mss dat de postgainsectie niet is aangesloten en stuurt ie de postgainfx dan toch naar de send uitgang van de m13?

Probeer hetzelfde nog eens maar dan wel met alle 4 kabels aangesloten op je m13, maar de postgainfx kabels sluit je dan niet aan op de amp. Hoor je de postgainfx dan nog steeds, weet je zeker dat het niet goed is.

jules
11 oktober 2011, 09:42
ahh ik snap het inderdaad in de gebruiksaanwijzing staat inderdaad dat tie pas aangaat als de return is aangesloten :) pfff domme ik. Thanks

Wiellem
1 december 2011, 13:20
Heb de M13 sinds gisteren in huis en ben er nu toch wel erg enthousiast over :)

Alleen wil ik graag een tas / gig bag, weet iemand of de aangeraden tas bij de Musicstore of Thomann goed zijn?

Of welke gebruiken jullie? :)

Meneer I.
1 december 2011, 18:27
Ik heb zelf de M13 met velcro op een plaat gezet samen met een expressiepedaal, wah, tuner en adapters. Het geheel zit bij mij in een RockBag (erg solide en in verschillende maten verkrijgbaar).

Maar volgens mij past de M13 ook precies in zo'n alu koffertje van de bouwmarkt.

Wiellem
2 december 2011, 11:25
Oke dat is misschien ook wel interessant maar een tas lijkt me gewoon makkelijker sjouwen :)

Zal maar eens een rockbag bestellen dan :)

Kim Wilson
2 december 2011, 11:34
Een koffertje is juist makkelijker. Die flikkert niet om als je hem even ergens neerzet. En ze zijn nauwelijks groter dan een degelijke tas. Daarbij denk ik dat een koffertje van de bouwmarkt nog goedkoper is, en het is een stuk beter beschermd. Je moet het zelf weten, maar een koffertje heeft meerdere voordelen t.o.v. een tas.

Wiellem
3 december 2011, 12:31
Zal voor de grap eens een willekeurige bouwmarkt binnenlopen straks of er iets te vinden is :)

MRH
26 augustus 2012, 15:07
kan iemand een goede setting delen om het slash geluid (voor o.a. sweet child) zo goed mogelijk te benaderen?

MRH
27 augustus 2012, 17:57
ben nog een beginner met effecten en heb de mogelijkheden van de m9 eens goed bekeken (heb ik sinds afgelopen zaterdag). Zitten in normale pedaaltjes ook wel eens een noise gate of moet je deze normaal extra in de chain zetten?

Zelfs als je geen effecten gebruikt van de m9 en distortion van de amp werkt de noise gate van de m9 prima.

blijkbaar slaat hij de instelling van de noisegate ook per scene op merk ik; staat niet in de advance manual voor zover ik deze gelezen heb.

zjanke
27 augustus 2012, 18:31
Noise gate is een apart pedaal. Ik gebruik hem eigenlijk nooit en heb niet veel last van ruis of iets dergelijks, zelfs niet bij meerdere distortions achter elkaar (ook niet bij mijn m13).

Google voor settings maar eens op patch + naam van de artiest, ook op youtube staat heel veel

MRH
27 augustus 2012, 20:00
bij veel OD of distortion als je alleen de snaar maar lichtjes raakt bij klaar zetten van de vingers hoor je toch al wel overbodig geluid, filter je er perfect mee uit merk ik.

MRH
27 augustus 2012, 20:28
een tape echo (standaard) en de screamer waarbij helemaal de drive naar 0 is gedraaid klinkt lekker zeg! net ff wat rauwer dan clean......

harrie-beton
27 augustus 2012, 21:40
het is een mooi ding maar je hoeft niet iedere openbaring te posten in een nieuw bericht.

MRH
31 augustus 2012, 22:54
waarom zit er eigenlijk geen aan/uit schakelaar op de m9? had hem uitgedaan door power eruit te halen maar alle instellingen zijn weg (ongeveer een dag stroom eraf gehad)....

edit: foutje van mij...instellingen zijn er nog :) had blijkbaar een scene zelf overschreven....

MRH
23 januari 2013, 06:28
Het afgelopen jaar is weinig gepost in deze thread; hoe is de praktijk ervaring met deze modeler nog; is het een werkpaardje voor gigs of valt het inmiddels tegen in de praktijk?

peter_heijnen
23 januari 2013, 09:14
Het is zeker een werkpaard en toch heb ik mijn m9 vervangen door losse pedalen. Tot twee keer aan toe, maw ik heb het er echt mee geprobeerd. Hoe dan ook is het een goed ding, maar mijn voorkeur gaat blijkbaar uit naar losse pedalen.

Liquid_Metal
23 januari 2013, 13:09
Ik heb een M5 op m'n bord en gebruik 'm eigenlijk alleen voor chorus en flanger. Heel soms voor compressie maar dat heb ik liever voor de overdrive-sectie dus daar gebruik ik wellicht m'n super comp weer voor. Delay en wah zijn los en ik overweeg om chorus en flanger ook als losse pedalen neer te zetten; andere effecten (harmonizer/pitch, detune, tremolo, phaser, etc) gebruik ik simpelweg niet.
Dit bord wordt echter voornamelijk thuis gebruikt dus dan is kloten wel leuk. Daar kan zo'n M5 wel aan bijdragen.

mattihafler
24 januari 2013, 11:29
Ik ga morgen mijn m13 verkopen.
Waarom? Lastig te zeggen..ik had het met de m13 goed voor elkaar.
Alles in nette scenes bij elkaar..Via Midi aangesloten op mijn amp zodat ik met 1 druk op de knop tot 4 effecten aan kon zetten + kanaal van amp te switchen..

Maar eerlijk gezegd..ik gebruikte maar 3 of 4 effecten (die dan wel in meerdere scenes terugkwamen).
Ben nu dus weer overgestapt naar losse pedalen. Als je dan een reverb wilt toevoegen hoef je niet eerst 10 verschillende reverbs door en ook per reverb tweaken tot je het geluid vind wat je zoekt. Met 1 pedaal kun je ook alleen dat pedaal tweaken..voor mij wat overzichtelijker.

Maar zeker genoten van de m13 (en daarvoor de m9)

schizo910
25 januari 2013, 11:39
Het is denk ik gitaristen eigen :) Ik heb mijn M9 ook verkocht. Niet omdat ik er niet tevreden mee was, maar ik kom altijd weer terug op dezelfde effecten en met losse pedalen werken vind ik dan prettiger. Gewoon pedalen voor je voeten en gaan. Niks mis met de M9 verder, maar de indeling / plaatsing van effecten op mijn board vind ik toch prettiger met losse pedalen.

jules
7 februari 2013, 10:57
zou graag mijn m13 inruilen voor een m9, op mijn huidige pedalboard neemt hij wel erg veel plek in, en de m9 kan in principe hetzelfde toch.

akkebaas
10 februari 2013, 16:26
De mijne blijft nog. Ik gebruik hem zowel op mijn pedalboard tussen andere pedalen als los voor kleine dingen. Ik vind het handig dat je voor verschillende projecten niet steeds je pedalboard moet ombouwen, gewoon effe een nieuwe folder aanmaken. En je hebt ook wat exotische effecten bij de hand, die ik als los pedaal niet zou kopen.

Lexvandoef
14 april 2013, 17:04
FF een oud topic kicken... :P

Hoe zit het met de gebruikerservaring op langere termijn bij diegene die hem nog hebben? :)

Ik zit namelijk te denken een M5 aan te schaffen om mijn minieme modulate behoefte live te vervullen (mss 3min op een set van 2 uur...) en thuis een beetje te spelen met fx :). Ik gebruik nu meer dan een kwart van mijn pedaltrain Jr voor een flanger+chorus die ik bij elkaar dus 3 min per 2 uur gebruik.... Beetje zonde van de ruimte misschien dacht ik. Plus dat ik live dan ook een tremolo en compressor zou kunnen gebruiken. Eigenlijk zie ik vooral veel voordelen, maar ben nog erg benieuwd naar de geluiskwaliteit...
De M9 vind ik overigens al te groot en te duur, vandaar dat mijn oog naar de M5 afdwaalde... :).

caliban
14 april 2013, 17:28
Lijkt me de moeite, ik heb een M9, anderhalf jaar geleden al denk ik. Voordeel tegenover de M5 is weliswaar de looper-functie.

paulusdeBKB
14 april 2013, 18:07
Als je goedkoop en klein zoekt, zou ik ook even naar die nieuwe Zoom stomps kijken. Is ook wel erg goed voor het geld, en kan nóg meer...

muziekschuur
14 april 2013, 18:23
Is er al een uni vibe effect?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Les Paul Reed Smith
14 april 2013, 18:47
M13 inmiddels al lang verkocht. Maar vorig jaar een nieuwe M9 gekocht voor rond de €200. Blijft leuk speelgoed. Ik heb ook naar de M5 gekeken, maar de M9 biedt mij voor mij net wat meer, terwijl hij niet veel groter is op het pedalboard.
Ik ben op het moment erg aan het uitzoeken hoe ik mijn nieuwe pedalboard wil. De kans is groot dat de M9 daar op komt. Vooral voor de delays en modulatie anders dan chorus.

Lexvandoef
15 april 2013, 00:39
@Caliban, mijn Flashback heeft al een looperfunctie en die voldoet :).
@Paulus: Ja ken ik ook maar de M5 lijkt mij handiger in gebruik, alleen al het feit dat voor elk type fx (mod/reverb/delay/enz...) een ander kleurtje verschijnt maakt het al een stuk overzichtelijker op een donker podium denk ik :).
@LPRS: Ah tof, de M9 is wel een stuk duurder, blijf voorlopig nog een arme student ;), is de chorus trouwens zo middelmatig/slecht/niet boeiend dat je dat er zo speciaal uit licht?

Ik ga deze week maar eens testen, ben wel erg benieuwd, wil een zo compact en toch modulair pedalboardje hebben en dit lijkt me dan een goede toevoeging voor die effecten die je zo heel af en toe ff nodig heb voor een refrein of een intro...

Les Paul Reed Smith
15 april 2013, 08:12
Ik gebruik best vaak chorus en een analoge is altijd mooier dan een digitale. Maar de chorus van de M9 is zeker goed bruikbaar.
Ik wil een programmeerbaar board maken, waarbij er 2 analoge chorussen in de loops komen; 1 voor clean en 1 voor chrunch. Als laatste in de keten komt dan de M9; daar komen in ieder geval de delays vandaan. Op die manier kan ik ook heel makkelijk stereo spelen. Dan haal ik gewoon alle modulatie uit de M9.

Lexvandoef
15 april 2013, 10:17
Ah, ik was ff vergeten dat je zo'n chorus geile gitarist was... :P Ik wil hem trouwens gaan gebruiken icm mijn Flashback, alle modulatie komt dus uit de M5 en delays uit de Flashback. :)

Redelijk hoopgevende berichten in dit topic, thnx guys! Ik ga deze week maar eens ff testen dan... :)

Ik las trouwens dat de M5 prima gebruikt kan worden icm een Onespot, iemand ervaring daarmee? Ik wil namelijk met slechts 1 adapter toch mijn board blijven voeden, dat betekent dat er nog een 6-tal (1 digitale delay, de rest analoog) andere pedalen op dezelfde voeding zitten. Heeft iemand daar toevallig al meer gespeeld/ervaring mee opgedaan?

Liquid_Metal
15 april 2013, 14:57
Ah, ik was ff vergeten dat je zo'n chorus geile gitarist was... :P Ik wil hem trouwens gaan gebruiken icm mijn Flashback, alle modulatie komt dus uit de M5 en delays uit de Flashback. :)

Redelijk hoopgevende berichten in dit topic, thnx guys! Ik ga deze week maar eens ff testen dan... :)

Ik las trouwens dat de M5 prima gebruikt kan worden icm een Onespot, iemand ervaring daarmee? Ik wil namelijk met slechts 1 adapter toch mijn board blijven voeden, dat betekent dat er nog een 6-tal (1 digitale delay, de rest analoog) andere pedalen op dezelfde voeding zitten. Heeft iemand daar toevallig al meer gespeeld/ervaring mee opgedaan?

Ik heb een tijdlang meerdere pedalen (Dunlop Wah, MXR Super Comp, tubescreamer, Mad Professor distortion, Ibanez flanger, Flashback) met daisy chain op de adapter van de M5 laten draaien en dat werkt uitstekend.
Wel geven Flashback en M5 samen op dezelfde adapter een hoop brom.

Lexvandoef
15 april 2013, 15:47
Thnx :) Mooi dat het mogelijk is, ik ga dan ook even testen of ik dat zonder bijgeluiden voor elkaar krijg met mijn Onespot, zou wel mooi zijn :).

caliban
16 april 2013, 23:42
De filter effecten uit de M-pedalen vind ik ook leuk, op zich reden genoeg om een M5 te kopen eigenlijk.
Zombie Nation, Kernkraft 400, op gitaar, vet hoor

Lexvandoef
16 april 2013, 23:47
Ja daar had ik ook al snel een blik op geworpen, ben zeer benieuwd, gaat leuk speelgoed zijn :sssh::punk:.

Lexvandoef
19 april 2013, 16:34
Zo, mijn M5 is binnen gekomen! De eerste indrukken zijn echt goed, zit heel veel bruikbaars tussen en ook veel maffe dingen :).

Hij hangt ook samen met alles aan 1 Onespot, geen brom oid, je hoort wel het schakelrelais wat luider tikken dan ik verwacht had, maar goed, maakt niet zoveel uit :).

Ik heb ook gelijk een handig preset lijst gebouwd met om de 2 fx een bypass preset, zo kan ik alsnog 16 fx kwijt (meer dan genoeg voor mij) en vanaf elk fx ook gelijk naar bypass schakelen met 1 druk op de knop. Zo kan ik live ook in presetmode blijven en fx in en uitschakelen met 1 tap.

Les Paul Reed Smith
19 april 2013, 17:10
Zo, mijn M5 is binnen gekomen! De eerste indrukken zijn echt goed, zit heel veel bruikbaars tussen en ook veel maffe dingen :).

Hij hangt ook samen met alles aan 1 Onespot, geen brom oid, je hoort wel het schakelrelais wat luider tikken dan ik verwacht had, maar goed, maakt niet zoveel uit :).

Ik heb ook gelijk een handig preset lijst gebouwd met om de 2 fx een bypass preset, zo kan ik alsnog 16 fx kwijt (meer dan genoeg voor mij) en vanaf elk fx ook gelijk naar bypass schakelen met 1 druk op de knop. Zo kan ik live ook in presetmode blijven en fx in en uitschakelen met 1 tap.

Gefeliciteerd! Veel plezier er mee! Slimme oplossing die je gekozen hebt. :)

mattihafler
22 augustus 2013, 11:13
Ik was even benieuwd of er hier gebruikers zijn die een expressiepedaal gebruiken bij de M9/M13/M5.
En uiteraard welke, en waarom.

Ik twijfel zelf tussen de ernie ball JR. en Boss F500H.
Ik wil wel een stevige behuizing...maar wil er niet zelf aan moeten modden oid.

Ervaringen zijn welkom!

Ps. ja ik heb weer een M9 gekocht..:ok: :)

10us
22 augustus 2013, 16:16
Ik heb zo'n nosepedal geval in elkaar gevogeld met een momentary switch er bovenop. Superklein en wel handig maar; ben ook aan het kijken voor een grote er bij. Het is in ieder geval enorm aan te raden, er gaat een wereld aan mogelijkheden open. Er is wel ergens een lijstje te vinden met welke compatible zijn. ff opletten omdat line6 net iets anders werkt dan de standaard.

http://line6.com/support/thread/19057

mattihafler
22 augustus 2013, 21:51
Thnx! Iemand ook ervaring met die boss of ernie ball jr?

harrie-beton
23 augustus 2013, 22:59
Ik heb al erg lang een boss espressiepedaal, stevig genoeg.

mattihafler
24 augustus 2013, 07:29
Ik heb al erg lang een boss espressiepedaal, stevig genoeg.

En geen problemen icm M9/ M13?
Welke heb je trouwens?

Hallie
28 december 2013, 11:38
Is het mogelijk om een m9 direct naar de PA te sturen? Gitaar - > m9 - > PA?

Meneer I.
28 december 2013, 12:39
Elektro-Akoestische gitaar wellicht wel voor wat compressor, reverb, delay of chorus. Elektrisch mis je de pre-amp en power-amp, zal wel kunnen maar klinkt waarschijnlijk nergens naar.

Sent from my HTC One V using Tapatalk

peter_heijnen
30 december 2013, 10:39
Is het mogelijk om een m9 direct naar de PA te sturen? Gitaar - > m9 - > PA?
Ik heb het een keer uit nood zo gedaan, zonder speakersimulatie dus. Met speakersimulatie tussen de m9 en PA is toch wel aan te bevelen. ;)

Hallie
31 december 2013, 20:17
Met zo'n kastje is het dan "opgelost"?
http://www.thomann.de/nl/jet_city_amplification_jetdirect.htm?gclid=CL6K3ZO W27sCFQlb3godxmUAmg

Niet dat ik graag direct via de PA wil spelen. Maar als backup in het koffertje kan het een mooie (goedkope) noodoplossing zijn als de versterker op een of andere manier niet werkt.

peter_heijnen
1 januari 2014, 12:49
Met zo'n kastje is het dan "opgelost"?
http://www.thomann.de/nl/jet_city_amplification_jetdirect.htm?gclid=CL6K3ZO W27sCFQlb3godxmUAmg
Zo te zien niet, alleen geschikt voor speakersignaal. Daar heb je dus vooral helemaal niets aan als je versterker ermee ophoudt.

In die prijsklasse zou ik dan deze proberen:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_pocket_guitar_di_box.htm

Die HB heeft 'line in' en die heb je nodig om de m9 in te prikken. Let ook hierop: als je verder geen gebufferd pedaal in de keten hebt de m9 niet instellen op tru bypass.

Ook handig: het apparaat werkt op phantoom, dus als je mixer ingang daarin voorziet, heb je geen extra voeding nodig.

mattihafler
29 januari 2015, 11:23
Hier maar weer eens wat posten....

Zijn er nog mensen die de m5/m9/m13 gebruiken?

Ik vind het nog wel steeds een fijn ding (m13).
2 nadelen waar ik onlangs achtergekomen ben

- Midi is niet bedoeld als midi controller (er zit een irritant stukje lag/latency in van n halve seconde)
- Ik ben niet zo kapot van de looper *

* die laatste zal ik even uitleggen.
Aan de ene kant vind ik het irritant dat als ik een loopje opneem met daarbij een effect, en ik schakel een andere preset in dan beinvloed dit ook het geluid van mijn eerste opgenomen deuntje. Dit zou je kunnen oplossen met de pre/post knop had ik gelezen, maar dan kun je het 1e deuntje alleen 'droog' opnemen, niet met n delay bv.
Aan de andere kant vind ik het niet zo fijn dat ik eerst op de looper knop moet drukken, en dan pas mn loop kan uitzetten.
Als je dan midden in t nummer wilt schakelen van preset én op dat moment de loop willen laten stoppen, heb je n probleem.
(met een losse looper blijf je dat probleem waarschijnlijk ook wel houden natuurlijk...)

Ferry66
13 juli 2015, 22:48
Hallo mensen,
ik ben nieuw op gitaarnet en heb de volgende vraag.
Ik heb een M13 en één potmeter is defect.. De potmeter waar je op kan drukken om van soort pedal te veranderen.
Heeft iemand tips waar ik die kan kopen... of bestellen?

alvast dank.

Gr Ferry

Ferry66
13 juli 2015, 22:49
Hallo mensen,
ik ben nieuw op gitaarnet en heb de volgende vraag.
Ik heb een M13 en één potmeter is defect.. De potmeter waar je op kan drukken om van soort pedal te veranderen.
Heeft iemand tips waar ik die kan kopen... of bestellen?:???:

alvast dank.

Gr Ferry

caliban
19 juli 2015, 13:01
Hallo mensen,
ik ben nieuw op gitaarnet en heb de volgende vraag.
Ik heb een M13 en één potmeter is defect.. De potmeter waar je op kan drukken om van soort pedal te veranderen.
Heeft iemand tips waar ik die kan kopen... of bestellen?:???:

alvast dank.

Gr Ferry

Best contact opnemen met line 6 zelf waarschijnlijk...