PDA

View Full Version : gibson geluid - licht gitaargewicht



m@rijn
14 januari 2010, 21:22
De laatste tijd krijg ik wat last van mij rug tijdens het rechtstaand gitaar spelen met mijn Epiphone LP. Wanneer ik mijn London city bespeel, heb ik er heel wat minder last van.
Ik hou heel erg van de gibson-sound en ben dan ook op zoek naar een gitaar met de gibson-sound, maar dan licht qua gewicht. Zijn er suggesties?

2 humbuckers lijken me wel een vereiste bij deze.

Ik had gedacht aan een Fender Jaguar HH eventueel? Kom ik hiermee wat in de buurt? (ik heb de HH nog nergens tegengekomen in een winkel in de buurt, dus heb nog niet de kans gehad hem te bespelen)

budget: +- 800 €

suggesties?
dank

Bolder
14 januari 2010, 21:26
Fender Telecaster Custom!
Lijkt qua elektronica veel op een LP, heeft een strat hals, en tele body!

Jorikjet
14 januari 2010, 21:29
idd, maar een telecaster weegt al snel even veel als een LP

soup
14 januari 2010, 21:36
gewoon de SG toch?


ongelooflijk licht

Omag
14 januari 2010, 21:38
Net zelf een PRS Singlecut SE gekocht, die is een pak minder zwaar dan de Americaanse PRS'en doordat de body minder dik is. Sound is niet echt Gibson, maar kan je misschien wel bereiken door de pickups te vervangen?

Qua gewicht komt ze in de buurt van mijn Fender Stratocaster, lijkt me iets lichter.

dutch.idiot
14 januari 2010, 21:44
Ik zou voor de Gibson Les Paul Studio gaan.
Ik heb m zelf en de mijne is perfect, althans, bijna :p (niet te koop). Echt Gibson en helemaal niet zwaar door de chambers. De sustain blijft ongeveer gelijk aan andere les Pauls, in elk geval bij mij wel. Waarschijnlijk past hij zelfs binnen je budget, de faded versie zeker.

geert1976
14 januari 2010, 21:56
De laatste tijd krijg ik wat last van mij rug tijdens het rechtstaand gitaar spelen met mijn Epiphone LP. Wanneer ik mijn London city bespeel, heb ik er heel wat minder last van.
Ik hou heel erg van de gibson-sound en ben dan ook op zoek naar een gitaar met de gibson-sound, maar dan licht qua gewicht. Zijn er suggesties?

2 humbuckers lijken me wel een vereiste bij deze.

Ik had gedacht aan een Fender Jaguar HH eventueel? Kom ik hiermee wat in de buurt? (ik heb de HH nog nergens tegengekomen in een winkel in de buurt, dus heb nog niet de kans gehad hem te bespelen)

budget: +- 800 €

suggesties?
dank

Als je een Gibson sound wilt, maar niet het gewicht:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-54.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-56.jpg

Heeft de Gibson brul, maar niet het gewicht en beter dan een Epi.
Ik denk dat in België wel een Vantage te vinden is, effe goed zoeken en zal je denk ik geen E 800,00 kosten.
Houdt de advertenties van Steve uit Wiekevorst bv in de gaten.

Een Gibson LP Studio zou misschien kunnen, maar deze zijn ook nog wel best aan het gewicht.

Een Fender zoals sommigen opperen is een hele andere gitaar, ondanks dat sommigen humbuckers hebben, je krijgt daar geen Gibson brul uit, mede door de gebruikte houtsoorten

TimS
14 januari 2010, 22:42
Heeft de Gibson brul, maar niet het gewicht en beter dan een Epi.

Naar zoiets heb ik een tijdje geleden ook gekeken, maar toen las ik overal dat een LP zonder maple top meer als een SG klinkt. Klopt dat?

geert1976
14 januari 2010, 22:45
Naar zoiets heb ik een tijdje geleden ook gekeken, maar toen las ik overal dat een LP zonder maple top meer als een SG klinkt. Klopt dat?

nuh joh Sg heeft veel minder body, hebben daardoor een knor in plaats van een brul.

tostiapparaat
14 januari 2010, 22:45
korina hout misschien?
volgens mij heb ik gelezen dat dat ongeveer het zelfde klinkt als mahonie (waar volgens mij de meeste gibsons van gemaakt zijn)

geert1976
14 januari 2010, 22:49
korina hout misschien?
volgens mij heb ik gelezen dat dat ongeveer het zelfde klinkt als mahonie (waar volgens mij de meeste gibsons van gemaakt zijn)

Korina, ja dat wordt beaamt, toch hoor je een lees je dat het verschil wel te horen is

dutch.idiot
14 januari 2010, 22:51
Nee ik heb daar geen last van, er is geen sg sound, mijn faded studio klinkt als een echte lp, zelfs zonder maple top. Daarnaast vind ik het gewicht echt heel erg meevallen, het is ook een relatief nieuwe studio (paar maanden geleden nieuw gekocht) en hij weegt minder dan m'n stratocaster. "best wel aan het gewicht" gaat voor de nieuwe studio's naar mijn idee niet op.

geert1976
14 januari 2010, 22:53
Nee ik heb daar geen last van, mijn faded studio klinkt als een echte lp, zelfs zonder maple top. Daarnaast vind ik het gewicht echt heel erg meevallen, het is ook een relatief nieuwe studio (paar maanden geleden nieuw gekocht) en hij weegt minder dan m'n stratocaster. "best wel aan het gewicht" gaat voor de nieuwe studio's naar mijn idee niet op.

Mijn Studio is ui 1991 en die is zwaar, heeft geen tone chambers:ok:

pannekoek
14 januari 2010, 22:57
mijn gibson les paul studio was erg licht!

lichter dan m'n epiphone les paul custom, wellicht kan je dat proberen?

Chocola
14 januari 2010, 23:03
Koop gewoon een lekkere SG of een lichte LP Studio :cheerup:.

geert1976
14 januari 2010, 23:06
Koop gewoon een lekkere SG of een lichte LP Studio :cheerup:.

jaaaa de SG:blast::blast::blast::blast:

Maar de SG heeft een andere sound, die wel lekker is overigens:lovelove::lovelove:

nickofzo
14 januari 2010, 23:08
+1

nieuwere lp modellen zijn wat lichter (zit vaak nog wel verschil tussen) heb hier een overigens wel erg gibbie lp classic.. weegt minder dan de richwood lp van mijn pa (die overigens wel erg zwaar is)

maar de studiotjes metname faded zal ik zeker eens uitproberen,.. anders misschien een sg, daar kan je al helemaal mee jongleren

m@rijn
14 januari 2010, 23:36
bedankt voor de snelle en vele reacties!

Ik ken een man die een Gibson SG special faded verkoopt. Ik ken hem wel redelijk en zou hem mss voor rond de 500 kunnen lospeuteren. Dit lijkt me mss wat? Anderszijds heb ik over de fadeds niet erg veel goeds gehoord.

enfin, kzal mijn oor eens te luisteren moeten leggen zeker ;).

Bedankt allemaal in elk geval! De studio zal ik ook zeker in overweging nemen.

dutch.idiot
14 januari 2010, 23:42
bedankt voor de snelle en vele reacties!

Ik ken een man die een Gibson SG special faded verkoopt. Ik ken hem wel redelijk en zou hem mss voor rond de 500 kunnen lospeuteren. Dit lijkt me mss wat? Anderszijds heb ik over de fadeds niet erg veel goeds gehoord.

enfin, kzal mijn oor eens te luisteren moeten leggen zeker ;).

Bedankt allemaal in elk geval! De studio zal ik ook zeker in overweging nemen.

De sg fadeds weet ik zo niet maar de faded kleuren vind ik er goed uitzien.
Zoals ik al zei heb ik een faded studio en die bevalt goed.

geert1976
15 januari 2010, 00:01
Ik heb een SG faded en het zijn goede gitaren met een goede sound bespeelbaarheid en afwerking, leg je oor en oog te kijk en te luister bij de gitaar in plaats van geneuzel van anderen:ok:

dutch.idiot
15 januari 2010, 00:29
Ik heb een SG faded en het zijn goede gitaren met een goede sound bespeelbaarheid en afwerking, leg je oor en oog te kijk en te luister bij de gitaar in plaats van geneuzel van anderen:ok:

+1

You got it Geert!

TimS
15 januari 2010, 01:00
Ik heb een SG faded en het zijn goede gitaren met een goede sound bespeelbaarheid en afwerking, leg je oor en oog te kijk en te luister bij de gitaar in plaats van geneuzel van anderen:ok:

En probeer vooral meerdere exemplaren van dezelfde gitaar als het kan, mijn eigen strat voelt bijvoorbeeld 10x beter als hetzelfde model dat in de Feedback hangt. De SG special faded die ik daar heb geprobeerd voelde trouwens ook erg kut aan. (ligt misschien aan de winkel?)

geert1976
15 januari 2010, 01:09
En probeer vooral meerdere exemplaren van dezelfde gitaar als het kan, mijn eigen strat voelt bijvoorbeeld 10x beter als hetzelfde model dat in de Feedback hangt. De SG special faded die ik daar heb geprobeerd voelde trouwens ook erg kut aan. (ligt misschien aan de winkel?)

misschien, er is hier al wel vaker negatief over ze gepost

vulvasonic
15 januari 2010, 15:47
Lichtgewicht Les Paul?
Soortgelijk geluid, maar tweemaal zo licht, tweemaal zo comfortabel en tienmaal zo mooi?

Ga op zoek naar een 2de hands Gibson Les Paul Standard Lite DC:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/GibsonLP_Standard_DC_amber.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Mario%20di%20Snario/e4e78248.jpg
:D

E-J
15 januari 2010, 17:32
Denk ook aan de gitaarband/strap. Een lekker comfortabele brede band maakt veel verschil doordat 'ie het gewicht beter verdeeld...

Daarnaast heb je Les Pauls die lichter van gewicht zijn omdat ze uitgehold zijn ('chambered') of gewoon door lichter hout (de reissues). Probeer ze eens uit!

Egbertuss
15 januari 2010, 17:40
Misschien is de Gibson SG een idee?

http://link.marktplaats.nl/312535490

Ik zag deze staan voor een leuk prijsje.

Michael AE
15 januari 2010, 17:49
Er zijn ook wel lichte Gibsons te vinden. De mijne weegt net zo veel als de gemiddelde strat en klinkt daardoor ook heerlijk open.

munkie
15 januari 2010, 20:57
Heeel ander soort gitaar maar ik laatst (weer) een oude Ibbie S540 op de kop getikt, F serienr dus Fujigen Japan. Dunne lichte mahonie body en daardoor/toch een stevig humbucker geluid. Supersnel nekje ook.

TimoSomers
15 januari 2010, 21:02
Weet niet of het al gezegd is, maar (sommige) Gibson les paul BFG's zijn ook erg licht!
Verschilt alleen wel heel erg per gitaar, zo heb ik 2 BFG's, waarvan er eentje echt extreem is uitgehold, en dus heel erg licht is (en zeeeer bruut klinkt).

ouwereus
16 januari 2010, 01:23
Misschien moet je toch een een carvin ct4m proberen. Ik ben er erg tevreden over.

Kakihara
16 januari 2010, 08:43
Om een beetje te zeuren : Wat is dat precies 'het' Gibson-geluid ? Een Les Paul klinkt in mijn oren anders dan een SG en allebei klinken ze anders dan een Flying V of een MIII ...
Ik denk dat je vooral naar de constructie moet kijken : mensuurlengte van 25", ingelijmde hals, 2 humbuckers (of P90's of 1 P90 en 1 humbucker) en tom-brug. Het gebruikte bodyhout maakt volgens mij dan minder uit, al zal je wel verschil horen tussen bv een elzen of een mahonie body. Met die opstelling zal je sneller een 'Gibson'-geluid hebben dan met een gitaar met een mensuurlengte van 25,75", geschroefde hals en een tremelo, ook al is die gitaar uit mahonie...

J.G.
16 januari 2010, 10:07
Als je een Gibson sound wilt, maar niet het gewicht:
Een Vantage

Heeft de Gibson brul, maar niet het gewicht en beter dan een Epi.
Ik denk dat in België wel een Vantage te vinden is, effe goed zoeken en zal je denk ik geen E 800,00 kosten.
Houdt de advertenties van Steve uit Wiekevorst bv in de gaten.



Zoals deze
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/vantage-635v-passende-hardcase-koffer-67607573.html?qq=vantage

mokumhum
16 januari 2010, 11:07
Hoi Merijn

Ik heb een Starfield Cabriolet met vet geluid en toch licht gewicht.
Het is een telecaster achtige gitaar, 2 humbuckers 3 standen switch en coil splitter switch. Heel veelzijdig ding.
Qualiteit prijs verhouding is zeer gunstig. Destijds zaten ze rond de 1600 a 1700 gulden, nu kom ik ze op e-bay en marktplaats af en toe tegen voor rond de 250 a 300 euro.

Starfield was een deluxe dochterlijn van Ibanez, een reissue van de Cabriolet en Corvette van Ibanez kost rond de 800 euro.

grts
mokumhum



De laatste tijd krijg ik wat last van mij rug tijdens het rechtstaand gitaar spelen met mijn Epiphone LP. Wanneer ik mijn London city bespeel, heb ik er heel wat minder last van.
Ik hou heel erg van de gibson-sound en ben dan ook op zoek naar een gitaar met de gibson-sound, maar dan licht qua gewicht. Zijn er suggesties?

2 humbuckers lijken me wel een vereiste bij deze.

Ik had gedacht aan een Fender Jaguar HH eventueel? Kom ik hiermee wat in de buurt? (ik heb de HH nog nergens tegengekomen in een winkel in de buurt, dus heb nog niet de kans gehad hem te bespelen)

budget: +- 800 €

suggesties?
dank

m@rijn
16 januari 2010, 11:26
Om een beetje te zeuren : Wat is dat precies 'het' Gibson-geluid ? Een Les Paul klinkt in mijn oren anders dan een SG en allebei klinken ze anders dan een Flying V of een MIII ...
Ik denk dat je vooral naar de constructie moet kijken : mensuurlengte van 25", ingelijmde hals, 2 humbuckers (of P90's of 1 P90 en 1 humbucker) en tom-brug. Het gebruikte bodyhout maakt volgens mij dan minder uit, al zal je wel verschil horen tussen bv een elzen of een mahonie body. Met die opstelling zal je sneller een 'Gibson'-geluid hebben dan met een gitaar met een mensuurlengte van 25,75", geschroefde hals en een tremelo, ook al is die gitaar uit mahonie...

Een geluid dat in de buurt komt van een LP is voor mij het "gibson-geluid". Ik weet wel dat een SG anders klinkt dan een LP, maar het komt toch wel min of meer in de buurt ;)

bedankt voor de reacties trouwens

Kakihara
16 januari 2010, 12:18
heh crap... ik haalde wat cijfertjes door elkaar blijkbaar ... Gibson-mensuurlengte = 24,75", die van PRS is 25" en die van Fender 25,5"...

geert1976
16 januari 2010, 12:32
Een geluid dat in de buurt komt van een LP is voor mij het "gibson-geluid". Ik weet wel dat een SG anders klinkt dan een LP, maar het komt toch wel min of meer in de buurt ;)

bedankt voor de reacties trouwens


Dacht het niet, ik heb ze zelf allebei en ze klinken echt verschillend hoor

m@rijn
16 januari 2010, 13:37
mja, kan ik wel inkomen. Heb ze zelf al allebei naast elkaar gehoord. Maar ik bedoel maar: een fender zul je geen gibson noemen en omgekeerd ;)