PDA

View Full Version : Fender standard stratocaster en highway one strat



dutch.idiot
14 januari 2010, 19:43
Inmiddels begint mijn eigen strat te veslijten, daarom was ik net even aan het rondkijken wat fender qua stratocasters op de markt heeft. Aangezien mijn budget niet al te groot is (vakkenvullen is geen vetpot) en ik net een paar maanden een nieuwe Gibson heb kwam ik terecht bij de standard strat (Mexico) en de highway one strat (USA).

Nu vraag ik me af wat de verschillen tussen die gitaren zijn (kwalitatief). Heeft iemand daar meer info over of ervaring met die gitaren?

Alvast bedankt.

euroboy
14 januari 2010, 20:49
Ik vind de highway one echt goed! De mexicaanse standard vind ik slecht. Er zitten goeie strats tussen maar ik ben er nog maar 1 tegen gekomen.

Ik zou voor de highway one gaan. Al eens gekeken naar de classic players uit mexico? Veel beter dan de standards.

Omag
14 januari 2010, 21:36
Ik heb zelf de Classic player 60, een mexicaantje, gebouwd volgens ontwerp van de jongens van de Custom shop van Fender.

Mijn gitaarboer verwoorde het zo:

Classic player is "budget" gitaar met kwalitatieve hardware

Highway One is een kwalitatieve body met "budget" hardware

Ik denk dat er daar wel een grond van waarheid in zit.

dutch.idiot
14 januari 2010, 23:24
Ik heb zelf de Classic player 60, een mexicaantje, gebouwd volgens ontwerp van de jongens van de Custom shop van Fender.

Mijn gitaarboer verwoorde het zo:

Classic player is "budget" gitaar met kwalitatieve hardware

Highway One is een kwalitatieve body met "budget" hardware

Ik denk dat er daar wel een grond van waarheid in zit.

Ja die classics lijken me ook wel wat voor een redelijke prijs. Maar wat is dan het verschil met de standard? En wat is het verschil tussen de classic 50 en 60?

beruk
15 januari 2010, 00:03
Kijk en vergelijk (http://www.fender.com/products/search.php?section=guitars&bodyShape=Stratocaster%AE) Voorzover ik weet moet je het verschil vooral in de hardware zoeken en dan met name in de elementen.
Ik heb zelf een mim standard waar ik snel andere elementen in heb laten zetten want dat viel na enige tijd toch wel erg tegen. Wil je dat niet dan gelijk naar een higway one, want betere elementen en bovendien andere finish, de gitaar die ik een keer vast had, daar kon je de nerf door de lak heen zien, wat door veel mensen als een pluspunt wordt gezien. Dit zou namelijk voor beter akoestische eigenschappen zorgen.

Daan_B
15 januari 2010, 08:13
Ze hebben dezelfde hardware, de Highway heeft een dunne (en doffe) nitro finish. De Standard USA heeft een polyester finish. Naar mijn mening zijn de Pickups in de Highway een stuk beter.

dutch.idiot
15 januari 2010, 17:06
Ze hebben dezelfde hardware, de Highway heeft een dunne (en doffe) nitro finish. De Standard USA heeft een polyester finish. Naar mijn mening zijn de Pickups in de Highway een stuk beter.

En de classic, hoe zit t daarmee? Zijn die kwalitaotef en beetje te hebben en wat is het verschil tussen de '50 classic en de '60 classic?

Amokachi
15 januari 2010, 17:28
Ik vroeg me af of de stratocasters made in korea iets zijn?

Orbis
15 januari 2010, 17:53
En de classic, hoe zit t daarmee? Zijn die kwalitaotef en beetje te hebben en wat is het verschil tussen de '50 classic en de '60 classic?

Zo even uit mijn hoofd heeft de '50s een maple fretboard en de '60s een rosewood fretboard (of andersom), als grootste verschil tussen de twee. Ik vrijwel uitsluitend positieve verhalen gelezen over de classics, kleine kans op een miskoop daar.

kuk
15 januari 2010, 18:50
Een Mexicaan slecht?
3 mnd terug had ik een Am Std gekocht,sound was niet overtuigend,afwerking van de lak vond ik minder,laat staan de nieuwe brug).Ik vond de prijs tov van de mex echt overdreven(ik had er 1225 euro voor betaald,een sunburst).
Zo zie je dat niet alle amerikaantjes goed zijn en er ook minder goede tussen zitten!
Inmiddels is hij terug verkocht en heb ik terug een new standard HSS Mex gekocht(ik had al een mex tele en ben er uiterst tevreden mee).
Kurt

Arjan12
15 januari 2010, 18:53
Als je 1225 euro hebt betaald voor een American Std. ben je wel afgezet.

Amokachi
15 januari 2010, 18:55
Iemand die iets kan zeggen over een koreaanse strat?

Sinner1980
15 januari 2010, 18:59
Ik weet niet wat voor stijl je speelt maar kijk ok zeker s naar de Billy Corgan strat. Mn fijnste strat tot nu toe (Ik heb een avri '62,highway one,american standard gehad en ben nog steeds in bezit van een vintage hot rod 57).
Vanuit Engeland scoor je de BC strat voor ca €760 en das niet verkeerd lijkt mij.
Checken dus.. Wie Billy Corgan is? Maakt geen f*ck uit man,maar een fijne sig strat heeft ie zeker. Veelzijdig,licht en van topkwaliteit. Zoek je meer een vintage strat geluid? Dan heb ik niks gezegd,Highway one dan maar denk..:strat:

Sinner1980
15 januari 2010, 18:59
Iemand die iets kan zeggen over een koreaanse strat?

bah...nuff said:mad:

Amokachi
15 januari 2010, 19:01
bah...nuff said:mad:

Heb het begrepen, afblijven van een koreaan dus ...

Arjan12
15 januari 2010, 19:13
Heb het begrepen, afblijven van een koreaan dus ...

Wat een gelul. Gewoon testen. Vind je 'm goed, waarom zou je 'm dan niet kopen? Vind je 'm slecht, dan laat je 'm staan.

Midwolda
15 januari 2010, 19:32
Wat een gelul. Gewoon testen.
Sigworthy. http://www.pic4ever.com/images/4chsmu1.gif

YannickH
16 januari 2010, 00:19
ik ben ook voor een highway one strat aan het sparen alleen ik weet niet welke kleur:s ik ben gek van malmsteen dus als ik de highway zou kopen komen er malmsteen pickups in.(hij heeft nieuwe bij seymour duncan nu)
nu moet ik nog kiezen tussen honey blonde of wine red...

dutch.idiot
16 januari 2010, 00:24
Klopt het dat de classic 50 wel een truss rod heeft en de classic 60 niet?

DeiDRagonas
16 januari 2010, 00:40
Klopt het dat de classic 50 wel een truss rod heeft en de classic 60 niet?

Als je de Classic Player serie bedoeld... Nee, dat klopt niet. In zowel de '50 als '60 zit een trussrod. Ik heb zelf een Classic Player '60 (met rosewood toets dus..) en dat is echt een aanrader!

D.

dutch.idiot
16 januari 2010, 01:04
Als je de Classic Player serie bedoeld... Nee, dat klopt niet. In zowel de '50 als '60 zit een trussrod. Ik heb zelf een Classic Player '60 (met rosewood toets dus..) en dat is echt een aanrader!

D.

Nee ik bedoelde eigenlijk de classic, maar die classic player geeft me ook een goede indruk, wel iets duurder.
Het komt op hetzelfde neer: bij de 60 versies zie ik geen schroefje op de headstock (niet verstelbaar?), hoe zit dat?
En is er nog verschil in geluid of geschiktheid voor bepaalde stijlen tussen de 50 en 60 classic of classic player?

Morgen rijd ik denk ik even langs Feedback om wat strats te proberen (ik moet ook nog ff een epiphone hummingbird bekijken).

Di Stefano
16 januari 2010, 02:35
Om de trussrod te verstellen zal je waarschijnlijk de nek er af moet halen. Het uiteinde van de schroef zal aan de onderkant zitten.

craftergirl
16 januari 2010, 10:19
Ik ben ook op zoek naar een Fender.
Zoals het er nu naar uit ziet zal het een classic player '60s strat gaan worden.
Alleen over de kleur ben ik nog niet helemaal uit. Ga ze eerst maar eens even testen in de winkel, want vaak kom ik dan toch met iets anders naar huis dan dat ik eigenlijk voor ogen had...;)
Voor m'n 1e elektrische gitaar was ik ook op zoek naar een strat en kwam ik thuis met een Les Paul.
Ik heb nu een akoestische Crafter Pk Rose en een Epiphone Les Paul Standard.
Een strat past daar nog wel bij. Met m'n amp zit ik nog wel even goed: een Fender Vibro champ xd.

Ik heb een wedstrijd gewonnen bij guitarking in Boekel en heb daarmee een cadeaubon van 100 euro gescoord.
Ik zat eerst aan een Squier classic Vibe te denken, maar nu zou een 'goedkopere' Fender ook wel tof zijn natuurlijk! Een '60s lijkt mij dan wel geschikt.
Komende week maar even gaan testen. :strat:

The Crash Cowboy
16 januari 2010, 10:46
Ja die classics lijken me ook wel wat voor een redelijke prijs. Maar wat is dan het verschil met de standard? En wat is het verschil tussen de classic 50 en 60?
Kijk uit: Je hebt 'Classic' (http://www.fender.com/products/search.php?section=guitars&bodyShape=Stratocaster%AE&prod_series=Classic) MIM strats ('50, '60 en '70); ook andere Fenders in die serie; en je hebt 'Classic Player' (http://www.fender.com/products/search.php?section=guitars&bodyShape=Stratocaster%AE&prod_series=Classic+Player) MIM strats ('50 en '60).

Ik heb zelf een Classic '60 waar ik errugggg tevreden mee ben ! Goeie neck, mooi strat soundje en prachtige looks. Wel polyester lak.

Renin
16 januari 2010, 11:01
Persoonlijk vind ik de Highway1 wel een klap beter dan een mex.

Ik heb diverse strats (gehad), waarbij de Amerikanen het voor mij wel waar maken. Het verschil met de Mexicaan is de lak, wat een voorkeur is.

Wat hardware betreft is de Highway1 echt wel goed, m.u.v. de elementen. Dit zijn "vintage" dingen (lees: ruis) de voor de een erg geschikt zijn, en voor de ander niet. Klank is overigens prima te noemen. Tremelo is erg stemvast, ook bij het wat intensievere buigwerk. Het uiterlijk (headstock) moet je aanspreken, evenals de hals/frets (JUMBO).

Ik vind een mex standard 'goedkoper' aanvoelen en klinken. Dit zit hem met name in een wat 'doffere' klank. Een elementwissel heeft mij hierbij niet geholpen, dus het zitin de constrcutie, houtsoort, laksoort o.i.d. Ik kon er de vinger niet goed op leggen. Wat hardware betreft had ik niet veel klachten, maar ook dat voelde 'anders' aan, alhoewel ik nooit problemen heb gehad met potmeters, ontstemmen of iets dergelijks. Het is allemaal gewoon wat stroever en je moet meer werken lijkt het wel

Ik vermoed dat je me begrijpt als je ze allebei eens naast elkaar test. Zo niet, dan zit het tussen mijn oren, alhoewel ik best de pepsitest aandurf :seriousf:

dutch.idiot
16 januari 2010, 19:29
Ik ben vandaag bij Feedback wat stratocasters (en een telecaster) gaan proberen. Het was druk en ze hadden niet alle modellen op vooraad, ik heb dus niet alles kunnen testen wat ik wilde.
Ik vond de Highway 1 er alleen niet echt tussenuit springen. De Tele die ik ook nog heb getest was de tele classic player baja. Die vond ik ook goed klinken.

Nu zijn de strat classic player '50, strat classic player '60 , strat highway one en tele classic player baja (en evt. de tele highway one) over om uit te kiezen. Nog een hele lijst dus. Heeft iemand tips daarover?

The Crash Cowboy
16 januari 2010, 22:06
Nee ik bedoelde eigenlijk de classic, maar die classic player geeft me ook een goede indruk, wel iets duurder.
Het komt op hetzelfde neer: bij de 60 versies zie ik geen schroefje op de headstock (niet verstelbaar?), hoe zit dat?
Er zit geen schroefje; er kan alleen een inlaytje zitten van hout in de headstock om het einde van de trussrod af te dekken. De 60er jaren strats hebben dat inlaytje niet; de Classic '60 en Classic Player '60 zijn imitaties van die 60er jaren strats, dus hebben ze dat ook niet. De trussrod van een strat verstel je meestal aan de onderkant van de hals (bij het halselement dus). Meestal moet je daarvoor de slagplaat los maken, anders kun je er niet goed bij. In de jaren '70 waren er ook strats met een 'bullet truss rod'; daarvoor zat er wél een schroef in de (grotere) headstock. Kijk maar hier onder; dat is een Classic '70. Die heeft ook twee snaargeleiders i.p.v. één.

http://www.fender.com/themes/products/images/prod_images/guitars/0137002321_xl.jpg

wouwser
16 januari 2010, 22:13
Classic Player 60's Strat of Baja Tele. de vintage spec's en CS pups zijn geweldig. de 4way switch en phase knoppen op de baja zijn cool en veelzijdig, de strat heeft een 2punts brug(dus tremelo goed te gebruiken) en 12'' radius hals (lees SRV model) die heeeeeel lekker voelt;)

dutch.idiot
18 januari 2010, 00:37
Ik ben nu nog serieus aan het nadenken over de 50 classic player strat of de Tele classic player baja.
De 50 strat spreekt me meer aan door de maple nek ipv de rosewood dan de
60 strat, ik heb daarbij eigenlijk vooral naar uitstraling en (bekende) beoefenaars gekeken.

Kan iemand me iets meer vertellen over het verschil tussen een maple toets en een rosewood toets (ik heb alleen ervaring met rosewood)?


Edit: ik ben eigenlijk wat op zoek naar een soort van Rolling Stones-sound: Keith Richards met zijn tele's en Ron Wood met zijn (50's) strats. Iemand daar nog tips over?)

dutch.idiot
18 januari 2010, 22:27
Kan iemand me daarmee helpen?

Kim Wilson
18 januari 2010, 22:39
Maple klinkt wat feller dan rosewood, meer attack zeg maar.

Ik heb de Baja Tele, naar volle tevredenheid. Gisteren nog naast een aantal andere Tele's gehoord en zeker voor het budget zijn het onwijs goeie gitaren. Je moet op een Tele wel werken voor een lekkere sound, maar uiteindelijk zijn ze veelzijdiger inzetbaar dan strats.

Orbis
19 januari 2010, 09:25
Edit: ik ben eigenlijk wat op zoek naar een soort van Rolling Stones-sound: Keith Richards met zijn tele's en Ron Wood met zijn (50's) strats. Iemand daar nog tips over?)

De beroemdste Tele van Keith had volgens mij een humbucker in de nek en miste de (lage?) e-snaar. Dus je zult wel wat moeten hakken voor een instant Keithsound.

dutch.idiot
19 januari 2010, 10:20
Daar houd ik al rekening mee (dat zou ik dan wel pas later doen), hoewel hij ook wel een "gewone" tele's bespeelt.
Weet iemand verden nog iets over de strats die Keith of Ron Wood bespeelt?

dutch.idiot
19 januari 2010, 15:51
Daar houd ik al rekening mee (dat zou ik dan wel pas later doen), hoewel hij ook wel een "gewone" tele's bespeelt.
Weet iemand verden nog iets over de strats die Keith of Ron Wood bespeelt?

verder bedoel ik