PDA

View Full Version : Wahwah-pedaaltje



KamikazaGuitar
14 januari 2010, 16:10
Tegen mijn verwachting in, vond ik met de zoekfunctie geen topic waarin een wahwah-noob vroeg wat hij moest doen. Dus, bij deze :seriousf:

Ik ben van plan toch maar eens een wahwah-pedaaltje te kopen. Na het nodige googlen heb ik al snel vastgesteld door de bomen het bos niet meer te zien. Wat ik zou willen is eigenlijk een algemeen pedaal, dat zowel voor dingen als Hendrix als Guns 'N Roses geschikt is. In principe dus vooral rock (geen idee in hoeverre een wahpedaaltje aan een stijl gekoppeld is?).

Aangezien mijn budget niet enorm hoog is maar ik wel gelijk iets goeds wil kopen, zat ik te denken aan de goedkopere Crybaby's (heb ik een beetje in mijn hoofd als 'hét' wahwah-pedaaltje en zijn vooral tweedehands niet belachelijk duur). Zo kwam ik bijvoorbeeld deze Jimi-wah (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/effecten/311432524-wahwah-jh1-cry-baby-dunlop-jimmy-hendrix-wah-origineel-1989.html) tegen. Zou dat wat zijn? Of is het sowieso niet verstandig om zo'n oud pedaaltje te kopen?

Mocht iemand verder nog een goed idee hebben voor een pedaaltje, hoor ik het graag :)

Tankman
14 januari 2010, 16:23
We hebben pas geleden nog hele discussies over wahwah's gehad.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar switchless wahwah's. Die hoef je dus niet in te trappen om hem aan te zetten, maar zodra je hem een beetje beweegt gaat hij al aan, en dan ook weer vanzelf uit als je hem loslaat. Mijn voorkeur gaat uit naar de Dunlop Crybaby 95Q. Die is switchless en heeft ook nog eens een boost functie. Aan switchless wah's heb je ook de Morley Bad Horsie en Mark Tremonti wah en de Ibanez Wheeping Demon (Klinkt goed, ziet er minder goed uit).

Voor het meer rockende werk zijn de crybaby's wel ideaal. De standaard crybaby is volgens mij nieuw niet eens zo prijzig. Dat switchless is zeker wel wat om naar te kijken.

muziekschuur
14 januari 2010, 16:31
Een VOX WAH is de wah waar alle andere wah's op gebaseerd zijn. Dus dat is een goed ding. Omdat je erop staat moet de metalen constructie erg goed zijn. Oude wah's zijn aan slijtage onderhevig dus pas op.

Rijkt je budget niet zo ver. Begin dan eens met een Behringer HELLWAH.41 euro bij Thomann.

Bestellen> bankoverschrijving kiezen> betalen per bank> twee dagen later in huis.

Al die andere wah's zijn erg smaakgebonden. Dus..... Dat moet jij nog ontdekken. Dus of je geeft geld uit en koopt een 847 WAH van VOX (90 euro) of je gaat goedkoop voor de Behringer met de wetenschap dat je wel eens een volgende zou gaan kopen...ooit.

Groetjes,

Frans

KamikazaGuitar
14 januari 2010, 16:33
Thanks voor je reactie, ik zal eens kijken naar de modellen die je net genoemd hebt.

Switchless klinkt inderdaad wel handig. Nadeel lijkt me wel dat je niet het die typische 'half ingedrukte-wah toon' kunt krijgen, waar ik veel over hoor, dus misschien ga ik toch voor een conventionele wah.

Is dit (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Dunlop-Cry-Baby-GCB-95-/art-GIT0001206-000dit) de originele wah? Of een budgetversie?

Als dit de standaardversie is, overweeg ik hem wel te kopen (al dan niet tweedehands). Ten slotte hoef ik ook geen echt specifieke geluiden eruit te halen.

KamikazaGuitar
14 januari 2010, 16:36
Grappig, wist niet dat die van VOX origineel was. Bedankt iig!

Ik zal eens kijken wat er aan goedkopere crybaby's en die 847 WAH op marktplaats staat.

KamikazaGuitar
14 januari 2010, 16:51
Zowel de Vox (http://link.marktplaats.nl/309287679) als de Crybaby (http://link.marktplaats.nl/311287750) zijn te vinden op marktplaats. Zal niet al te veel verschil tussen zitten, neem ik aan?

Edit: twee kilometer hier vandaan wordt trouwens eentje (http://link.marktplaats.nl/310556001) met true bypass en LED aangeboden, alleen zie ik daar voor mij de meerwaarde niet in. Misschien toch wel een optie, aangezien het verzendkosten scheelt.

Dirk_Hendrik
14 januari 2010, 17:06
Edit: twee kilometer hier vandaan wordt trouwens eentje (http://link.marktplaats.nl/310556001) met true bypass en LED aangeboden, alleen zie ik daar voor mij de meerwaarde niet in. Misschien toch wel een optie, aangezien het verzendkosten scheelt.

Ah! Ik ben al legendarisch!

KamikazaGuitar
14 januari 2010, 17:33
Ah! Ik ben al legendarisch!

Haha, blijkbaar! :cooler:

Heb me even ingelezen en zo'n true bypass lijkt me toch wel handig. Dat het vlak bij is geeft de doorslag. Aangezien je hem zelf gemod hebt, is het een redelijke prijs die wordt gevraagd?

Grappige situatie, trouwens.

Liquid_Metal
14 januari 2010, 19:18
Zonder modificatie worden ze wel voor 50 euro aangeboden, de JH-1 voor 60. Ik heb de mijne ook gemodificeerd (heb een JH-1) en daar zou ik toch minstens 70 euro voor willen, want zo'n mod heeft alleen maar toegevoegde waarde.
Er kan misschien nog iets af, maar het is geen slechte prijs.

robert-gitarist
14 januari 2010, 20:03
Zowel de Vox (http://link.marktplaats.nl/309287679) als de Crybaby (http://link.marktplaats.nl/311287750) zijn te vinden op marktplaats. Zal niet al te veel verschil tussen zitten, neem ik aan?

Edit: twee kilometer hier vandaan wordt trouwens eentje (http://link.marktplaats.nl/310556001) met true bypass en LED aangeboden, alleen zie ik daar voor mij de meerwaarde niet in. Misschien toch wel een optie, aangezien het verzendkosten scheelt.

60 euro voor die Vox is erg goedkoop! Zeker nog omdat het een oudere versie is. Ik heb een nieuwe exemplaar en die is Made by Dunlop. Normaal gaan die Vox'jes weg voor rond de 70-80 euro en meer.
Prettige wah's alleen met veel gebruik van gain willen ze nog wel een moeilijk gaan doen maar over het algemeen zijn het prettige wah's.

Met die Dunlop's zou ik nog even wachten. Met een beetje geduld kun je er ngo wel eens een op de kop tikken voor 35-45 euro. Nieuw koop je ze ook wel voor 79 euro (Frietbek). 70 euro voor een die gemod is, is een redelijke prijs. Ik zou er proberen 10 euro vanaf te dingen.

KamikazaGuitar
14 januari 2010, 20:20
Zonder modificatie worden ze wel voor 50 euro aangeboden, de JH-1 voor 60. Ik heb de mijne ook gemodificeerd (heb een JH-1) en daar zou ik toch minstens 70 euro voor willen, want zo'n mod heeft alleen maar toegevoegde waarde.
Er kan misschien nog iets af, maar het is geen slechte prijs.

Ok, dan weet ik in ieder geval dat, mocht ik hem kopen, het niet echt te duur zou zijn. Een tientje afdingen was sowieso het plan.


60 euro voor die Vox is erg goedkoop! Zeker nog omdat het een oudere versie is. Ik heb een nieuwe exemplaar en die is Made by Dunlop. Normaal gaan die Vox'jes weg voor rond de 70-80 euro en meer.
Prettige wah's alleen met veel gebruik van gain willen ze nog wel een moeilijk gaan doen maar over het algemeen zijn het prettige wah's.

Met die Dunlop's zou ik nog even wachten. Met een beetje geduld kun je er ngo wel eens een op de kop tikken voor 35-45 euro. Nieuw koop je ze ook wel voor 79 euro (Frietbek). 70 euro voor een die gemod is, is een redelijke prijs. Ik zou er proberen 10 euro vanaf te dingen.

Als ik het zo hoor zou die Vox dus ook geen slecht idee zijn.

Ik ben wel van plan dingen te spelen als Jimi, Guns 'n Roses en misschien ook wel wat dingen als Black Label Society, dus als hij niet met die hoeveelheid gain overweg kan, zou een Dunlop misschien toch een betere optie zijn. Wat gebeurt er dan bij veel gain?

edit: ik heb inmiddels es wat gelezen op internet, haast overal wordt gezegd dat de vox een betere keuze zou zijn. Tenzij iemand het me hier sterk afraadt, denk ik dat ik de verkoper van de Vox ga mailen of hij nog te koop is. Zo niet, dan zien we wel weer.

robert-gitarist
14 januari 2010, 21:32
Nouja, ik zou hem niet afraden maar voor wat stevigere rock en meal (BLS) zou ik geen Vox nemen. Mijn ervaring is dat er niet heel erg veel van het wah geluid over blijft en bovendien begint hij wat te piepen. Moeilijk te omschrijven. Maar misschien dat het incidenteel is hoor. Ik heb er trouwens geen last van als ik mijn gemodde GCB95 gebruik.
Ik zeg, koop de Vox en kijk ie bevalt. Met lichte oversturing en clean vind ik de Vox een van de mooist klinkende wah pedalen :) Als ie niet bevalt verkoop je hem makkelijk voor 60 euro en als je het goed weet te brengen zelfs voor paar euro meer ;)

KamikazaGuitar
14 januari 2010, 21:41
Nouja, ik zou hem niet afraden maar voor wat stevigere rock en meal (BLS) zou ik geen Vox nemen. Mijn ervaring is dat er niet heel erg veel van het wah geluid over blijft en bovendien begint hij wat te piepen. Moeilijk te omschrijven. Maar misschien dat het incidenteel is hoor. Ik heb er trouwens geen last van als ik mijn gemodde GCB95 gebruik.
Ik zeg, koop de Vox en kijk ie bevalt. Met lichte oversturing en clean vind ik de Vox een van de mooist klinkende wah pedalen :) Als ie niet bevalt verkoop je hem makkelijk voor 60 euro en als je het goed weet te brengen zelfs voor paar euro meer ;)

Kan ik me goed in vinden. Mailtje is gestuurd!

robert-gitarist
14 januari 2010, 23:16
Allright!:ok:

Succes er mee enne laat ons even weten wat je er van vind (mits de koop natuurlijk door gaat).

KamikazaGuitar
15 januari 2010, 00:11
Allright!:ok:

Succes er mee enne laat ons even weten wat je er van vind (mits de koop natuurlijk door gaat).
Maar natuurlijk. Ik heb net een mailtje teruggekregen, hij is nog te koop. Dat wordt 'm dus.

Trouwens, je zei dat ze normaal voor 70 - 80 euro gaan. Heb je het daar over deze oudere versie of..? Bij musicstore hebben ze namelijk de V847A voor 85 euro, dus dan lijkt 60 euro me niet eens zo heel goedkoop.

Nitefly7
15 januari 2010, 12:31
Ah! Ik ben al legendarisch!

geloof het of niet, maar het heeft wel gewerkt bij de verkoop;

ik vond het wel lullig om 'm te verkopen, maar gelukkig heb ik binnenkort weer 'n nieuw arsenaal D_H modded pedals, die voorlopig nog niet weg mogen...!

los daarvan; ik 'moet' waarschijnlijk het Limburgse verruilen voor het Rotterdamse (geld nodig), en voor de prijs van een vocal mod + andere aanpassingen (met onzekere uitkomst voor mijn wah) die de wah voor m'n hollowbody geschikt maken, had ik 'n wah gevonden die zonder mods meteen voor AL mijn gitaren als 'n droom werkt....

on-topic: vergelijk de Crybaby en de Vox wel goed; het zijn toch erg andere wah's in de basis; en afhankelijk van smaak; per saldo was mijn Crybaby gcb095 ('original crybaby') -> Boss DS-1 -> Boss CE-5-> Boss DD-5 van jaaaren geleden net zo 'prima' voor de gitaar die ik had en mijn smaak/muziek toen..

nu neig ik echter steeds meer naar het Vox 847 geluid (of in mijn geval, de Vox 848 Clyde Mccoy)...
Mijn Crybaby 535q doe ik voorlopig nog niet weg, die gaat toch erg ver qua instellingen voor de zwaardere Petrucci-wah's en dergelijke (....of totdat het geld op is.........)

KamikazaGuitar
15 januari 2010, 13:54
Mooi voor je dat je hem verkocht hebt!

Ik heb nog wat geluisterd op YouTube ed, en ik denk dat ik voor de Vox ga.

Voordat ik de verkoper terugmail, ben ik wel nog even benieuwd naar wat jullie vinden van de vraagprijs. Volgens Robert was 60 euro goedkoop, terwijl ik hem nieuw op bijvoorbeeld ebay al tegenkomen voor 66 euro. Is deze van marktplaats wat duurder omdat het nog een oud model betreft, of..?

muziekschuur
15 januari 2010, 14:23
De VOX 845 voor 59 euro.... Kun je ook eens mee beginnen.

Een nadeel van de oudere voxes, zoals ik er een heb, is het ontbreken van een voedingaansluiting. Dus een nieuwere is geen slecht plan.

Deze kost een stuk minder dan de duurdere. Maar dat verschil kan makkelijk in het chroom zitten. Dat chroom zit er DIK op. Dus een heel mooi ding. Maar, daar ga je echt niet beter van spelen. Dus dat prijs voordeel is misschien een meepakker.

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/VOX-V845-Wah-Wah-/art-GIT0017525-000

Tess-a
15 januari 2010, 14:37
De Vox V845 is zeker een aanrader, ik heb er zelf ook een!
Niet te duur en hij klinkt goed. Beetje schel alleen maar dat komt ook door mijn gitaar ;)

KamikazaGuitar
15 januari 2010, 15:04
Het was me eerst al opgevallen dat hij geen aansluiting had voor een voeding, maar daarna helemaal vergeten. Dat is opzich best wel een nadeel.

Aangezien ik om eerlijk te zijn echt amper een voorkeur heb voor een van de twee, is de Dunlop Wah die me via PM is aangeboden misschien dan toch wel een goede keuze.. Eerstehands hoeft van mij niet zo wat betreft dit soort dingen.

Ik zal eens informeren.

KamikazaGuitar
16 januari 2010, 15:36
Ik heb inmiddels een Dunlop gekocht van een medeforummer, voor 40 euro.

Ik zal wat laten weten zodra ik hem binnen heb!

Dirk_Hendrik
16 januari 2010, 17:59
geloof het of niet, maar het heeft wel gewerkt bij de verkoop;

ik vond het wel lullig om 'm te verkopen,

Maak je niet druk. Vooral met reparaties ben ik er wel aan gewend geraakt.



los daarvan; ik 'moet' waarschijnlijk het Limburgse verruilen voor het Rotterdamse (geld nodig),
Ah! Je doet het gewoon voor het geld! :seriousf:

Tess-a
18 januari 2010, 17:12
Het was me eerst al opgevallen dat hij geen aansluiting had voor een voeding, maar daarna helemaal vergeten. Dat is opzich best wel een nadeel.


Als je een nieuwe neemt heeft ie wel gewoon een aansluiting voor voeding hoor! :D

robert-gitarist
18 januari 2010, 18:40
Trouwens, je zei dat ze normaal voor 70 - 80 euro gaan. Heb je het daar over deze oudere versie of..? Bij musicstore hebben ze namelijk de V847A voor 85 euro, dus dan lijkt 60 euro me niet eens zo heel goedkoop.

Ze zijn inderdaad een stuk goedkoper geworden, sorry dat wist ik niet! Ik keek een maand of 2/3 geleden en zag toen vaak die Vox wah's voor 70-80 euro weg gaan! Zelf heb ik paar jaar geleden een tweedehands Vox V847 gekocht voor 110 euro. Achteraf gezien ook te veel betaald maar goed, ik ben er wel erg content mee :) Daarom dacht ik van he 60 euro, wtf, koopje! :makeup: Niet dus. Maar goed, nou zijn Thomann en Musicstore ook wel belachelijk goedkoop van tijd tot tijd. Hier in NL ben ik nog geen V847 voor z'n lage prijs nieuw tegen gekomen.

Overigens, heb je de Crybaby al binnen?
Even een paar leuke mod's op afvuren en je hebt een hele prettige wah!

Brewskie
20 januari 2010, 21:58
De Vox V845 is zeker een aanrader, ik heb er zelf ook een!
Niet te duur en hij klinkt goed. Beetje schel alleen maar dat komt ook door mijn gitaar ;)

Nee, Tessa. We hadden eerder van je begrepen dat je gitaar 'helder' is. Dus dat schelle komt echt van die V845 :seriousf:

KamikazaGuitar
21 januari 2010, 23:52
Als je een nieuwe neemt heeft ie wel gewoon een aansluiting voor voeding hoor! :D

Had ik inderdaad gezien! De reden dat ik toch voor de crybaby heb gekozen is ten eerste omdat die volgens mij wat beter bij mijn muziekstijl past (althans, met dingen waarvoor ik de wah bij wil gebruiken, zal er toch behoorlijk wat gain aan te pas komen). En deze crybaby werd me nu toevallig tweedehands aangeboden; aangezien dit precies zoiets is dat je net zo goed tweedehands kunt kopen, heb ik het maar gedaan.


Ze zijn inderdaad een stuk goedkoper geworden, sorry dat wist ik niet! Ik keek een maand of 2/3 geleden en zag toen vaak die Vox wah's voor 70-80 euro weg gaan! Zelf heb ik paar jaar geleden een tweedehands Vox V847 gekocht voor 110 euro. Achteraf gezien ook te veel betaald maar goed, ik ben er wel erg content mee :) Daarom dacht ik van he 60 euro, wtf, koopje! :makeup: Niet dus. Maar goed, nou zijn Thomann en Musicstore ook wel belachelijk goedkoop van tijd tot tijd. Hier in NL ben ik nog geen V847 voor z'n lage prijs nieuw tegen gekomen.

Overigens, heb je de Crybaby al binnen?
Even een paar leuke mod's op afvuren en je hebt een hele prettige wah!
Maakt niets uit, zeker niet nu ik uiteindelijk toch voor de Crybaby ben gegaan. Snap je gedachtegang :seriousf:

Als ik het goed begrepen heb, is het pakketje gisteren op de post gedaan, dus dan zal het morgen ergens wel komen lijkt me. Ik zal het hier dan laten weten, natuurlijk!

robert-gitarist
21 januari 2010, 23:56
Haha okee dan, cool! ;)

Veel plezier alvast van je nieuwe aanwinst.
Ik kan je een True Bypass mod echt aanraden en tevens een mod die wat hoog van de de wah afhaald, anders klinkt ie namelijk wel erg schel/hoog. Maar goed, misschien dat je dat juist wilt hebben en mooi vind natuurlijk :lp:

KamikazaGuitar
22 januari 2010, 15:24
Thanks!

Hoewel een True Bypass natuurlijk nooit kwaad kan, denk ik dat ik even wacht met modden tot ik een wat definitiever geluid heb; zowel m'n gitaren als versterkers zitten nu nog erg tegen beginnersspul aan, dus lijkt me dat ik beter eerst dat eens ga verbeteren. Kan ik daarna kijken wat er nog aan schort. (Hoewel, naar een schel geluid ben ik niet echt op zoek, dus zo'n soort mod zal er uiteindelijk sowieso wel van komen)

KamikazaGuitar
26 januari 2010, 14:41
Hij is binnen! Wanneer ik binnenkort wat meer tijd heb eens wat mee experimenteren.

Met distortion is het effect niet zo duidelijk hoorbaar, maar daar verdiep ik me later wel eens in. Kan ook zijn omdat ik nu de distortion van de versterker gebruik.

Maroon
26 januari 2010, 15:47
Ik heb ook een Voxv847 met de legendarische D.H. modificatie!

bevalt nog steeds goed! :cheerup:

queswal
2 oktober 2010, 21:02
Op dit moment heb ik nog een Dunlop Crybaby, maar ik zit erover te denken om een Bad Horsie of een Ibanez Weeping Demon te kopen. Dit omdat die meteen aan staan op het moment dat je erop gaat staan. Maar nu vraag ik me af of dat misschien niet heel veel batterijen kost? Die wah moet op de één of andere manier toch klaar zijn om te reageren of niet?

Nitefly7
2 oktober 2010, 22:39
Op dit moment heb ik nog een Dunlop Crybaby, maar ik zit erover te denken om een Bad Horsie of een Ibanez Weeping Demon te kopen. Dit omdat die meteen aan staan op het moment dat je erop gaat staan. Maar nu vraag ik me af of dat misschien niet heel veel batterijen kost? Die wah moet op de één of andere manier toch klaar zijn om te reageren of niet?

zodra je je kabel erin steekt, is ie al stroom aan het slurpen; het 'effect' bij een aan/uitschakelaar is eigenlijk hetzelfde als bij 'je voet erop zetten'; in beide gevallen zet je een soort schakelaar om; een wah die je bijna nooit gebruikt, maar wel constant verbonden laat bij de input vanaf je gitaar, kan zomaar opeens geluid meer geven...

als je met effecten werkt, zeker/zelfs met alleen een wah, zou ik toch een adapter als een 1spot overwegen, en de batterijen alleen als backup te gebruiken als er snel geen wandcontactdoos voorhanden is...

apekop
3 oktober 2010, 02:28
Ik weet niet deze Gig-Fx al eens langs gekomen is, maar het lijkt me een te gekke wah. Iemand ervaring hiermee of met de Mega-wah of de Subwah?

http://www.gig-fx.com/products/newproducts.htm

G.G.
3 oktober 2010, 10:26
Ziet er leuk uit, wel wat prijzig...

apekop
3 oktober 2010, 11:58
rond de 200 euro toch? vind ik wel meevallen gezien de mogelijkheden

Nielsje
3 oktober 2010, 22:00
Tering, wat zijn die dingen lelijk zeg!

Dirk_Hendrik
3 oktober 2010, 22:06
Tering, wat zijn die dingen lelijk zeg!

+1
en tering, wat een slecht artikel:
http://www.gig-fx.com/products/True_Bypass_Measurement_Full_Article.pdf

apekop
4 oktober 2010, 09:23
Mij boeit dat niet. Ik koop een effect pedaal niet omdat ik hem er zo mooi uit vind zien. Het gaat om het geluid en hoe hij werkt.
Liever dit dan een mooi pedaal dat nergens naar klinkt. Ik vind hem eigenlijk niet eens lelijk.

Maar iemand ervaring met de klank van het ding?
Mij spreekt het wel een dat hij ook als autowah werkt, tenminste als het goed klinkt.