PDA

View Full Version : Slides?



Shaggy
14 januari 2010, 15:08
Er zijn slides van glass, brass en steel.

Ik ben n00b wat slides betreft maar is er verschil do's don'ts en geluidsverschillen tussen de verschillende slides.

M Kactus
14 januari 2010, 15:52
Er zijn slides van glass, brass en steel.

Ik ben n00b wat slides betreft maar is er verschil do's don'ts en geluidsverschillen tussen de verschillende slides.

Er is best wel al wat over geschreven, maar niet zo eenvoudig te vinden met zo'n veelgebruikt woord als "slide" :)

Een slide, of bottleneck, heb je van glas, plexiglas, messing (brass), staal en porcelein. Vast in nog wel meer materialen, maar dat zijn de meest gebruikte.

De verschillen in geluid zijn heel duidelijk te horen, maar moeilijker te omschrijven. Glas vind ik meer mellow en bluesier. Hoe dikker, hoe meer dat het geval is. Plexiglas klinkt vaak niet erg prettig. Messing is veel luider en feller. Meer mids, misschien ? Deze was mijn favoriet voor op de bas, maar uit gemakzucht gebruik ik nu voor alles een keramische. Scherper en feller, meer iets voor 7 Nations Army op de hoge tonen, elektrisch en vervormd.
De keramische/porceleinen heeft mijn voorkeur. Die ligt een beetje tussen dik glas en messing in en door een poreuze binnenkant gaat hij niet lopen van je vinger. Ik gebruik hem zowel op akoestische gitaar als op elektrische, hoewel ik hem beter vind op de eerste.

Het gebruik is een heel ander boek, maar hier zijn een paar vlugge tips:
-Je houdt de slide boven de frets, niet in het midden. Dat merk je vlug genoeg (vals!)
-Doe hem om je ringvinger of pink. Dan heb je je andere vingers nog over om te fretten.
-Demp met je overige vingers de achterkant van de snaar af. Bvb op de 12e fret is dat niet nodig, omdat het twee keer dezelfde noot is, maar anders klinken het korte stukje snaar en het lange stuk door elkaar, als dat een beetje duidelijk is. Dit is echt het allerbelangrijkste bij het netjes slide spelen.
-Een leuke tip uit een magazine: Een vibrato doe je door te doen alsof je een gelatinepudding in je hand hebt. Om die hard te doen bewegen moet je "met het materiaal mee bewegen" en geen plotse/aritmische bewegingen maken. Dat klinkt niet leuk.

Mano
19 januari 2010, 22:11
Na alle 3 te proberen is glas voor mij het fijnst wel dik glas en de goede maat. Deze klinkt veruit het best.

Pepe
19 januari 2010, 23:06
Zo zie je maar weer. Brass heeft meer sustain dan glas en kan lekker knorren, glas blijft wat smoother. Suit your taste.

M Kactus
20 januari 2010, 07:56
Scherper en feller, meer iets voor 7 Nations Army op de hoge tonen, elektrisch en vervormd.

Zo, ik herlees mijn lapje tekst eens, en dit stukje gaat dus over een ijzeren/metalen/verchroomde slide