PDA

View Full Version : Cubase 5.. Studio of Essential



LordOfLager
14 januari 2010, 13:36
Korte vraag, ik snap het namelijk niet helemaal meer - binnen de paketten van Cubase zitten zoveel merknamen en afkortingen dat ik het even niet meer begrijp.

Ik wil een versie van Cubase aan gaan schaffen waarin ik onder meer zelf kan opnamen via een Pod XT en eventueel zang, maar waarmee ik ook een drum en een bastrack (en heeeeel eventueel een synthlijn) kan toevoegen, maar die ik niet zelf speel en dus volledig via Cubase wil laten lopen.

Kan ik dan toe met die Essential of moet ik dan toch over op de Studio?

yhcmarc
14 januari 2010, 13:44
Ik heb geen idee, maar misschien kan je ook eens kijken naar reaper (www.reaper.fm). Kan praktisch hetzelfde, kost een fractie en voor thuisgebruik hoef je in principe niet eens te betalen.

glennshred
14 januari 2010, 21:30
Korte vraag, ik snap het namelijk niet helemaal meer - binnen de paketten van Cubase zitten zoveel merknamen en afkortingen dat ik het even niet meer begrijp.

Ik wil een versie van Cubase aan gaan schaffen waarin ik onder meer zelf kan opnamen via een Pod XT en eventueel zang, maar waarmee ik ook een drum en een bastrack (en heeeeel eventueel een synthlijn) kan toevoegen, maar die ik niet zelf speel en dus volledig via Cubase wil laten lopen.

Kan ik dan toe met die Essential of moet ik dan toch over op de Studio?


Ik heb zelf de essential 5, opnemen met een XT is geen probleem.
Drums, bass en synths gaat ook allemaal :)

blindfaith85
14 januari 2010, 21:55
Hoi

Waarom Cubase?

Als je het doe doe dan de uitgebreide versie, of neem nuendo nog beter. of helemaal geen Cubase maar protools het echte werk!

dennis_rhcp
14 januari 2010, 23:22
wat een onzin:sssh:

ik heb zelf cubase 5 essential die is prima
je hebt wat vst's (dingen zoals reverb en compressors etc,) minder als de hele versie en andere dingen) maar er zit meer dan genoeg in. Protools draait volgens mij alleen op mac en daarbij moet je volgens mij een digidisign interface hebben. protools is goed vooral in de professionele wereld, maar cubase is ook buitengewoon prima en daarnaast gebruiksvriendelijk.

bert k
14 januari 2010, 23:34
Ik heb geen idee, maar misschien kan je ook eens kijken naar reaper (www.reaper.fm). Kan praktisch hetzelfde, kost een fractie en voor thuisgebruik hoef je in principe niet eens te betalen.

Net eens gedownload, en ik moet zeggen dat het er prima uitziet. Ga ik een tijdje uitproberen.
Weet jij misschien wat er gebeurt na 30 dagen? Einde oefening?

Erik70
15 januari 2010, 00:22
Ook Sonar 8 (iets uitgeklede versie) is gratis te downloaden om 30 dagen te proberen op www.cakewalk.com

Sonar is mijn "favoriet" !

Han S
15 januari 2010, 00:26
Hoi

Waarom Cubase?

Als je het doe doe dan de uitgebreide versie, of neem nuendo nog beter. of helemaal geen Cubase maar protools het echte werk!


wat een onzin:sssh:

ik heb zelf cubase 5 essential die is prima
je hebt wat vst's (dingen zoals reverb en compressors etc,) minder als de hele versie en andere dingen) maar er zit meer dan genoeg in. Protools draait volgens mij alleen op mac en daarbij moet je volgens mij een digidisign interface hebben. protools is goed vooral in de professionele wereld, maar cubase is ook buitengewoon prima en daarnaast gebruiksvriendelijk.

Ik ben het wel met Dennis eens, Cubase kan net zo veel als Protools en de reden waarom PT zo 'professioneel' is komt door de handige manouvres van Digidesign in de studiowereld, maar in feite is het veel te duur en niets beter dan andere programma's. Ik lees vaak dat Cubase/Nuendo zelfs beter klinkt.

Noctiis
15 januari 2010, 07:30
Volgens mij krijg je na 30 dagen gewoon een melding van 4 seconden in beeld, je kunt het programma gewoon blijven gebruiken :) Het is geen trial versie o.i.d.


Net eens gedownload, en ik moet zeggen dat het er prima uitziet. Ga ik een tijdje uitproberen.
Weet jij misschien wat er gebeurt na 30 dagen? Einde oefening?

yhcmarc
15 januari 2010, 08:09
Net eens gedownload, en ik moet zeggen dat het er prima uitziet. Ga ik een tijdje uitproberen.
Weet jij misschien wat er gebeurt na 30 dagen? Einde oefening?

Nope, je krijgt alleen een nag screen dat je 5 seconden moet wachten met een melding dat ze het op prijs zouden stellen als je een licentie koopt ($60). Daarentegen is dat niet verplicht en zijn ze bij Reaper van mening dat je ondanks dat voor thuis / hobby studio gebruik de volledige versie zonder beperkingen mag gebruiken.

Bij mijn eerstvolgende betaalde opname opdracht ga ik iig meteen een licentie kopen, ik vind het een goed programma, met een goed en open licentie model.

bert k
15 januari 2010, 09:38
O, keurig! Ik ben helemaal niet te beroerd om 60 euro uit te geven als het goed bevalt. Maar toch mooi om te weten dat het progje er niet opeens mee ophoudt.

LordOfLager
15 januari 2010, 09:54
Geld uitgeven is niet zo erg, maar geen geld uitgeven is natuurlijk altijd beter. Ik zal eerst met Reaper een poging wagen; die $60 vind ik eigenlijk (gezien het prijsverschil met Steinberg programma's) echt niet zo duur overigens. --- edit: voor de duidelijkheid; bij Reaper kan ik in ieder geval eerst iets proberen zonder kopen.

Zo.. eerst maar aan de download dus... Alvast bedankt (en ik zal het uiteindelijke oordeel ook nog wel posten)

Fenderwim
15 januari 2010, 17:19
Reaper is niet duur, maar ik vind het die $60,-- niet waard.

Het kan best heel veel, maar het werkt allemaal heel onhandig.

Ook al die adviezen om Cubase 5 of zelfs Nuendo te kopen zijn wat mij betreft onzinnig.
Nuendo is er speciaal voor de film industrie.

Protool vergeet het. De volledige systemen zijn niet te betalen voor amateurs en de instap versies hebben latency problemen die doelbewust door de leverancier gehandhaafd blijven om je te dwingen om minsten €25.000.- uit te geven. Dus als je investeringen niet voor de belasting kan afschrijven, niet doen.

Koop gewoon Cubase essential 5 voor €135,-- en ga dat leren. Als je dan na 1 a 2 jaar vind dat je meer mogelijkheden wilt, kan je upgraden naar de Studio variant en als je dan na nog een paar jaar weer meer wilt dan kan je upgraden naar de volle variant.

Als je met zo'n volledige professioneel pakket begint dan gebruik je maar een fractie ervan omdat je leer curve niet zo stijl kan zijn.

Groeten
wim

LordOfLager
18 januari 2010, 09:48
Nu heb ik al sowieso een probleem met Reaper, dus dat wordt' m niet. Reaper is niet in staat (op welke wijze dan ook) om MIDI af te spelen op mijn machine - met andere software nooit problemen mee gehad, maar Reaper vind mijn machine niet lief.. Heb al wel contact geprobeerd te zoeken met de makers van Reaper en via de fora, maar geen piepje of kraakje wat ik er uit krijg.
Wordt denk ik toch maar over op Cubase

yhcmarc
18 januari 2010, 13:21
Da's balen, ik heb er zelf nog geen problemen mee ondervonden.