PDA

View Full Version : wat kan harder ?



skabouter
14 april 2003, 09:33
een Marshall top VS100h met 4x12 box
of
een Marshall combo VS265 (2x12)

die combo heeft 130 watt, en de stack 100.
maar de stack heeft 4x12, en de combo maar 2x12

wat kan dan harder ?

Toaster
14 april 2003, 09:43
Duidelijk de stack

Meer druk. Ik kan het niet technisch verklaren maar dat zou wel kunnen.

130 watt met 2 x 12
100 watt met 4 x 12

Laatste gaat toch harder.

Bovendien kan er bij een combo op hard volume van alles mee gaan trillen.

skabouter
14 april 2003, 10:06
aha. zoiets dacht ik ook al.

en laten we dan nu eens onder die 2x12 combo ook nog eens een 2x12 speakerbox zetten.
zodat je in totaal ook 4x12 hebt

gaat de stack dan nog steeds harder ?

Toaster
14 april 2003, 10:13
Daar heb ik geen ervaring mee, maar ik kan je wel vertellen dat een combo met een 2 x 12 veel felxibeler is dan een stack.

Een stack gooi je niet zo snel in de auto voor een repetitie.

Een combo wel. Heb je een keer meer volume nodig dan neem je je extra 2 x 12 mee.

Maar wat harder gaat?? dat weet ik niet.

koen_V
14 april 2003, 10:48
Als je van plan bent om veel hard te gaan spelen zoals de titel al duidelijk maakt.
Kun je best de stack nemen denk ik, want op een hoger volume gaat heel de zooi van die combo meetrillen.
Bij mijn versterker is dat toch zo, het is wel een basversterker, maar de gitaarversterker gaat het toch ook hebben volgens mij, maar gewoon in mindere maten.
En het verschil tussen 100W en 130W is nauwelijks hoorbaar, ik denk als je met zo een klein verschil tussen wattages zit, je al gewoon de de luidsprekenconfiguratie moet kijken. Dus volgens mij gaat de stack ook harder gaan!!

skabouter
14 april 2003, 10:56
Op 2003-04-14 10:13, schreef Toaster:
Daar heb ik geen ervaring mee, maar ik kan je wel vertellen dat een combo met een 2 x 12 veel felxibeler is dan een stack.

Een stack gooi je niet zo snel in de auto voor een repetitie.

Een combo wel. Heb je een keer meer volume nodig dan neem je je extra 2 x 12 mee.


wat dat betreft is juist een stack makkelijker. want je kan alleen de top meenemen, en de speakerbox van de zaal gebruiken. maar ok, als je ergens heen gaat waar geen kabinet is, dan is een combo WEL handiger ja. een stack krijg je niet in een personene auto

voor koen: het verschil is inderdaad niet groot, ik hoorde dat je pas echt verschil krijgt bij het dubbele wattage. maar toch, stel dat ze allebei dus 4x12 hebben. dan gaat die 130 watt-combo toch wel "wat" harder dan de 100 watt-stack ?

koen_V
14 april 2003, 12:48
voor koen: het verschil is inderdaad niet groot, ik hoorde dat je pas echt verschil krijgt bij het dubbele wattage. maar toch, stel dat ze allebei dus 4x12 hebben. dan gaat die 130 watt-combo toch wel "wat" harder dan de 100 watt-stack ?

Normaal wel ja! Ik ken er ook niet zoveel van, maar dat lijkt me wel logisch dat de 130W dan harder zou gaan. Maar weeral, het verschil is miniem.
Als je weet dat je voor dubbel zo hard te gaan je 10x meer wattage moet hebben.
Dus voor dubbel zo hard te gaan als 100W moet je al 1000W hebben, dan stelt die 30W niets meer voor hé!

FragDaddy
14 april 2003, 13:50
ska> die 30watt ga je niet merken (of die versterker moet gewoon veel mooier geluid geven)

het verschil tussen een 4x12 en een 2x12 ga je wel merken. dat verschil is behoorlijk groot (bijna 2x zoveel luchtverplaatsing)

ikzelf gebruik een 50watt 1x12 combo. herrie genoeg. kan ik altijd nog een 2x12 onder zetten.. meer heb ik niet nodig.

skabouter
14 april 2003, 14:15
herrie genoeg voor thuis ? of ook voor optreden........

EmgMaster
14 april 2003, 15:16
Een golf VR6 gaat pas hard :wink:

Baker
14 april 2003, 15:32
*De stack gaat denk ik harder, maar het maakt niet zoveel uit. Wat wel uitmaakt is de 4x12! Deze is gesloten en zal meer druk geven. Je kunt het ook andersom zeggen: de combo geeft meer spreiding dankzij de open achterkant. Als je een extra 2x12 eronder zet maakt het niet zoveel meer uit. (die 2x12 kasten zijn meestal ook gesloten)
*De combo is veelzijdiger. (hij heeft oa een ingebouwde stereo chorus)
*Ik heb zo'n vs265. Dat meetrillen valt erg mee moet ik zeggen.

koen_V
14 april 2003, 15:39
En nog een belangrijk punt, zo een stack staat toch wel cooler op het podium :grin:
nee, is niet belangrijk hoor, maar ik vind in stack namelijk wel heel cool!

Dude
14 april 2003, 15:42
het meetrillen zal waarschijnlijk je moeders prullaria zijn, potjes en vaasjes enzo, een combo zal niet zo snel mee gaan trillen,

qua volume (DB maakt het echt geen zal uit een 50 watt halfstack op 10 vergeleken met een 100 watt halfstack scheelt 2db) toch merk je het duidelijk in geluid, de 130 watter zal langer clean blijven,

volgens mij is het zo met die valvestate 265 dat het 2x65 watt is, duidelijk geen 130 watt, je hebt 2 speakers die beide 65 watt drukken, maar goed dat had ik begrepen....

Nocki
14 april 2003, 15:48
ik heb de vs 265 gehad.
ij projecteerde de hooge tonen 3 meter naar voren en de lage tonene waaierde uit.
na 3 meter ontplofte het geluid in een brei.
niet mooi dus.
helaas nooit geprobeerd om een dicht te schroeven.ik denk dat dat mooier had geweest.

het zijn transistor eindtraps dus ik denk dat de wattages wel at uit zullen maken maar veel weet ik niet.
ik zou gaan voor de kast en top omdat ik de combo niet alles vond...

nocki

Toaster
14 april 2003, 15:58
Ik zou sowieso niet voor een valvestate gaan als je ska speelts Skabouter...

Ik ben ook bezig met deze queste en ik heb nu een Marshall Valvestate 8080.

Das niet hetzelfde maar ik ben er niet blij mee. Bovendien blijft Valvestate niet overeind op het podium. Misschien 4 x 12 wel hoor.

Ik ga nu voor een Koch Multitone. Althans zo ziet het er naar uit.
Klink goed in combinatie met ska. Beef speelt er ook op (reggea, weet ik)

P
15 april 2003, 19:29
qua volume (DB maakt het echt geen zal uit een 50 watt halfstack op 10 vergeleken met een 100 watt halfstack scheelt 2db) toch merk je het duidelijk in geluid, de 130 watter zal langer clean blijven,


ff ter uwer informatie. Elke 3 decibel = 2x zo hard.