PDA

View Full Version : uitpannen gitaren



Highway49
14 januari 2010, 11:29
Hoi allemaal,

heb even wat zitten inlezen op dit forum, en wat zitten klooien met uitpannen.

Ik had een gitaarpartij met 2 microfoons opgenomen (condensator op afstand, SM57 dichtbij)

Ik moet zeggen, een wereld van verschil als je de ene links, en de ander rechts uitpant, heerlijk.

Maar, wat nu als er een 2e gitarist bijkomt? Ik ging er altijd vanuit dat je dan de ene gitarist links, en de ander rechts uitpant. Vind dit wel weer zonde want die ene gitaarpartij klinkt veel voller op stereo.

Lastig lastig...ervaringen?

Tankman
14 januari 2010, 11:43
Hoi allemaal,

heb even wat zitten inlezen op dit forum, en wat zitten klooien met uitpannen.

Ik had een gitaarpartij met 2 microfoons opgenomen (condensator op afstand, SM57 dichtbij)

Ik moet zeggen, een wereld van verschil als je de ene links, en de ander rechts uitpant, heerlijk.

Maar, wat nu als er een 2e gitarist bijkomt? Ik ging er altijd vanuit dat je dan de ene gitarist links, en de ander rechts uitpant. Vind dit wel weer zonde want die ene gitaarpartij klinkt veel voller op stereo.

Lastig lastig...ervaringen?


Als een 2e gitarist erbij komt met zijn eigen sound, zal dit ook weer heel anders klinken.

Wat wij hebben gedaan is mijn gitaar een kant, de andere gitaar de andere kant, en dan nog een laagje gitaar in het midden waar nodig. James Hetfield noemt dit The Thickner. Je kan ook jouw partijtjes links en rechts laten, en die van die andere gast door het midden, of ook gewoon 2 partijtjes opnemen.

schizo910
14 januari 2010, 11:48
Hoi allemaal,

heb even wat zitten inlezen op dit forum, en wat zitten klooien met uitpannen.

Ik had een gitaarpartij met 2 microfoons opgenomen (condensator op afstand, SM57 dichtbij)

Ik moet zeggen, een wereld van verschil als je de ene links, en de ander rechts uitpant, heerlijk.

Maar, wat nu als er een 2e gitarist bijkomt? Ik ging er altijd vanuit dat je dan de ene gitarist links, en de ander rechts uitpant. Vind dit wel weer zonde want die ene gitaarpartij klinkt veel voller op stereo.

Lastig lastig...ervaringen?

Hangt enorm van de opgenomen partijen af. Gewoon experimenteren met mixen is het beste als je van te voren niet al een vooropgezet plan hebt. Als je dan een leuke balans hebt gevonden en die volgende keer weer wilt gebruiken in een nieuw nummer, kan het zomaar zijn dat het totaal niet werkt!

Als je een duidelijke slagpartij hebt gedubbeld kan je die links en rechts zetten en de melodielijn meer door het midden gooien. Maar nogmaals: het hangt af van het opgenomen stuk.

Mixen is tijdrovend maar wel enorm leuk!

Luister eens goed naar je favoriete nummers met een koptelefoon op en let op het stereobeeld. Het zal je soms verassen als je er echt op let hoe bepaalde instrumenten zijn weggezet in de mix. Een van de bands waar ik graag naar luister is QOTSA, die hebben ook vaak de meest vreemde mixen, drums helemaal links, gitaar helemaal rechts en dan bas door het midden en twee zangpartijen zwevend door alles heen...

Kortom, proberen, testen en op je bek gaan en op staan.