PDA

View Full Version : Contrabas tips



vertigo
13 januari 2010, 23:51
Hoihoi,

Ik weet niet of ik in dit subforum goed zit.
Maar ik wil al een hele lange tijd Contrabas gaan spelen.
Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben qua merk enzo voor een beginner.
Ik ben 1,57 qua lengte, maar denk dat een 3/4 wel moet kunnen.

groetjes en alvast bedankt :)

bert k
14 januari 2010, 09:46
Dat moet lukken. 1/1 contrabassen zie je zelden, alleen in symphonieorkesten, en 1/2 is echt te klein.
Let erop dat je een massief bovenblad hebt (als je het kan betalen) dat klinkt mooier. Als de snaren veel te hoog liggen is dat geen probleem, een vioolbouwer kan dat zo bijwerken. (Maar wel een goeie reden om wat van de prijs af te kletsen :))

vertigo
14 januari 2010, 12:04
Dankjewel,

Heb ook gewoon het liefst een 3/4 want dat vind ik t mooist.

Dankjewel voor de tip trouwens.

En mij wordt vaak aangeraden een tweedehandse te kopen omdat die vaak al veel mooier van geluid zijn.
En dat klopt ook wel, maar heeft het ook nadelen?

alvast bedankt :)

Harry
14 januari 2010, 14:25
mijn vriendin heeft haar bas bij Lucas Suringa gekocht. Die bouwt ze zelf, maar haalt ze ook uit het buitenland. Zij is erg tevreden over die van haar, en de service van Suringa.
Dit is zijn website: http://www.wfdb.nl/

denblommme
14 januari 2010, 15:07
Ik zou ook lessen volgen,
ben momenteel 2maand mee bezig.
Zeer goed oppassen met je linkerhand (pols niet buigen!!!!) of je
krijgt peesontstekingen.

youtube filmpjes van expertvillage sucken bigtime trouwens.

Veel succes met de zoektocht,
ik zoek er ook een...

speedmusic
14 januari 2010, 15:23
Mag ik vragen welke stijl je wil gaan spelen? Wat is je budget?

Zelf speel ik slapbass (rockabilly) en ik ben bijzonder tevreden met mijn setup van ongeveer €750,--. Chinese bas, K&K Sound Bass Master en Eurosonic snaren. Uiteraard kan het altijd beter en duurder, but it fits me.

Voor een paar leuke eerste lessen Happy Slapping (http://scotthinds.tripod.com/) met name de techniek van de rechterhand.

En als ik mezelf wil frustreren kijk ik hier naar: Lee Rocker (http://www.youtube.com/watch?v=qT9hf1dw6Hs) vanaf een seconden of 50.

denblommme
14 januari 2010, 15:59
die Lee Rocker kan behoorlijk slappen,
zijn linkerhandtechniek is echter geen schoolvoorbeeld.

Groets

speedmusic
14 januari 2010, 16:12
who cares, als je zo'n reputatie hebt opgebouwd.

vertigo
14 januari 2010, 16:41
Ik zou graag de rock&roll kant op willen.

en tja als ik sommige bezig zie met hun contrabas word ik gewoon misselijk van jaloersigheid :sssh::crazyhappy:

Lessen wil ik ook gaan nemen, maar wil eerst een contrabas kopen.
Want wil niet bij een een of andere muziekschool waar je dan weer perse in een een of ander orkest moet spelen want da tis mijn stijl niet.

Dus zal t particulier worden ofzo

denblommme
14 januari 2010, 18:16
who cares, als je zo'n reputatie hebt opgebouwd.

Slechte techniek leidt bij contrabas tot verschillende problemen
aan uw polsgewrichten zoals tendonitis en carpal tunnel.

Ook is het best direct een goede techniek aan te leren. Als je later dan toch
lessen gaat volgen, ga je veel tijd moeten steken in bepaalde fouten af te leren.

Ikzelf volg les bij een particulier en leen voorlopig diens backup contrabas.
Ideaal dus.

op talkbass vind je waarschijnlijk meer info

Groetjes

vertigo
14 januari 2010, 18:28
dankjewel.

ja heb zo ie zo wel iemand die mij de juiste techniek enzo zou kunnen aanleren.. maar wekelijks les zou er nog niet inzitten.

groetjes

Xytras 1978
20 januari 2010, 09:05
Dat moet lukken. 1/1 contrabassen zie je zelden, alleen in symphonieorkesten, en 1/2 is echt te klein.
Let erop dat je een massief bovenblad hebt (als je het kan betalen) dat klinkt mooier. Als de snaren veel te hoog liggen is dat geen probleem, een vioolbouwer kan dat zo bijwerken. (Maar wel een goeie reden om wat van de prijs af te kletsen :))

Massief bovenblad is echt geen noodzaak, ik heb al plywood bassen gehoord die véél beter klonken als een massieve. Gewoon genoeg rondrijden en je oren gebruiken. Als je versterkt wil gaan spelen is een plywood vaak beter als een massieve.

En ook, ik zou je echt aanraden van toch de basis aan te leren via een opleiding. Dit bespaart je veel moeite en last achteraf.

speedmusic
20 januari 2010, 09:20
Slechte techniek leidt bij contrabas tot verschillende problemen
aan uw polsgewrichten zoals tendonitis en carpal tunnel.
Groetjes

Slechte techniek KAN bij contrabas LEIDEN tot verschillende problemen
aan uw polsgewrichten zoals tendonitis en carpal tunnel.

Neemt niet weg dat lessen nemen altijd handig is en je sneller tot een goed resultaat komt.

Voor wat betreft de opmerking van Xytras, als je inderdaad net begint, versterkt wil spelen en een niet al te hoog budget in je hoofd hebt zou ik gaan voor een Plywood bas, set goede snaren en een goed pick-up systeem.

De tip gegeven op pagina 1 over Lucas Suringa is een zeer bruikbare, hij heeft plywood CH/CZ, Solid top enz... genoeg om uit te proberen en je gaat daar ook niet met een bas de deur uit zonder dat hij goed bespeelbaar is.

Rock Bottom
20 januari 2010, 09:30
Plywood contrabassen klinken versterkt idd vaak beter.
Een van de belangrijkste dingen zijn toch wel de snaren neem het liefst de rotosound met nylon slapt beter en je handen kunnen het ook beter hebben.

Xytras 1978
20 januari 2010, 12:49
Als je slapbass wil spelen is een verstelbare kam ook erg handig. En inderdaad, goede snaren zijn erg belangrijk. Ze kunnen toch tegen de €200 kosten, maar je doet er dan ook wel lang mee...

speedmusic
20 januari 2010, 14:15
Snaren voor rockabilly slapbass, neem deze:
http://www.gollihurmusic.com/product_details.cfm?ProdID=1250
incl verzenden en invoer kom je ongeveer uit op €125,--

Overweeg je andere stijlen dan zou ik bovenstaande snaren niet nemen.

Rock Bottom
20 januari 2010, 14:58
Zijn die niet te stug of maakt dat zijde ze veel elastischer?
Ik was laatst aan het klooien met stalen rotosounds en dam dat is hem niet voor mij.

Waslijnen vind ik ook heerlijk spelen, echt waar.

speedmusic
20 januari 2010, 15:35
Ze zijn zeker niet stug, volgens de kenners komen ze zeer dicht in de buurt van darmsnaren echter ik heb nooit met darmsnaren gespeeld. Maar om je vingers enigszins te sparen zijn deze snaren een uitkomst.

Kojak
21 januari 2010, 16:54
Ik heb op mij contrabas WEEDWACKER snaren gezet.:ok:
Die zijn van nylon en vrij dik, ik moest dan ook mijn kam en brug uitvijlen om ruimte te maken.
Ik vind het fantastische snaren en redelijk goedkoop. Na bestelling ook vrij snel in huis.

Hier te koop:
http://store.gotofmi.com/bassstrings.html

Rock Bottom
21 januari 2010, 16:56
Damn klinkt interesant en de prijs is al helemaal het proberen waard.

vertigo
23 januari 2010, 18:19
hoihoi

Ik wou eigenlijk voor een contrabas niet meer uitgeven momenteel als 2000 euro.

en van wat ik al heb gezien kun je daar zeker al wel een degelijk ding voor kopen.

Mij wordt door doverse mensen darmsnaren aangeraden dus dat geloof ik al wel.

multiplex lijkt me niks.. ga liever voor masief..

maarja.. andere tips zijn natuurlijk altijd welkom

Xytras 1978
26 januari 2010, 10:50
Ik zou geen massieve kopen hoor, zeker niet met de richting die jij uit wil.
Multiplex kan je gewoon bovenop gaan staan. Massief is erg fragiel, en trouwens voor €2000 heb je echt geen fatsoenlijke massieve.

Zoek eens naar King Double Bass, alle Rockabilly, Speedbilly mannen spelen hier op, en ze zijn van plywood.

vertigo
27 januari 2010, 03:13
jah bedoelde ook geen massief eikenhout ofzo of wat ze er ook voor gebruiken.. zal die site nog weleens opzoeken, en hier posten.. ben hem momenteel even kwijt

Harry
27 januari 2010, 10:08
dan kun je beter even goed uitzoeken wat massief in dit geval betekent. Scheelt een boel spraakverwarring.

Xytras 1978
27 januari 2010, 10:10
Spruce (spar) en linde wordt ook wel eens gebruikt dacht ik.