PDA

View Full Version : nieuwe eindtrap buizen



pasqual
13 januari 2010, 22:36
in mijn peavey valveking 212 zitten ruby 6l6 eindtrap buizen. ik vind het gainkanaal echt wel goed klinken alleen het cleankanaal is stukken minder. in hoeverre veranderd nieuwe buizen van een ander merk het cleangeluid? of is het verschil nauwelijks hoorbaar? voordat men mij gaat aanraden om een andere amp te kopen;) zou ik eerst eens andere buizen willen uitproberen om het clean geluid wat levendiger/meer sprankelend te maken. mocht dit niet werken, zal ik toch eens moeten kijken voor een andere amp, maar dat wordt dan weer een ander topic:sssh:.

groeten Pasqual.

RoelTM
13 januari 2010, 22:39
Ik dacht hier op GN altijd te lezen dat juist de voorbuizen meer effect hebben op de klank... :dontgeti:

sjaak1990
13 januari 2010, 22:47
Preamp heeft meer effect, bij hoog volume hoor je ook meer verschil van de eindtrap maar een ander v1 (preamp) buisje kan al heel veel verschil maken

pasqual
13 januari 2010, 23:07
dat dacht ik ook van die pre-amp buizen. die heb ik al eens vervangen maar vond het effect nihil. ik heb mijn hoop gevestigd op eindtrap buizen.

groeten pasqual.

minoin
13 januari 2010, 23:39
Tja, 6L6 buizen zijn minder warm dan EL34's, maar hebben een grotere Headroom. EL34's gaat je denk ik wel helpen, maar dan moet je je eindtrap laten (of zelf doen) biassen.
Pre-amp buizen kan ook; JJ's, Tung Sol en GT's zijn naar mijn mening warm te noemen :)

Verder kun je even kijken naar speakers, want die worden soms ondergewaardeeerd. Succes!

pasqual
14 januari 2010, 12:02
de speakers zijn al vervangen voor eminence the governors en daar ben ik erg tevreden over. maar ook nieuwe speakers maken van een kil clean geluid niet zomaar een sprankelende sound.

groeten pasqual.

Ibanez666
14 januari 2010, 12:12
de speakers zijn al vervangen voor eminence the governors en daar ben ik erg tevreden over. maar ook nieuwe speakers maken van een kil clean geluid niet zomaar een sprankelende sound.

groeten pasqual.

Ik ben bang dat het met andere buizen ook niet zomaar gaat gebeuren. Ik merk meestal een miniem verschil (als ik het al merk) als ik van buizen switch. Maar ik spreek nu alleen uit eigen ervaring met ongeveer 6 buizenversterkers.

GretschGuy
14 januari 2010, 13:08
Als het je gaat om een sprankelender clean geluid, moet je in elk geval geen EL34 buizen gebruiken. Tung Sol 5881 buizen hebben een wat sprankelender en gedefiniëerder geluid dan gewone 6L6 buizen. Dus misschien is dat wat.

Chris Winsemius
14 januari 2010, 13:22
Het circuit van de eindtrap leent zich wat minder voor sprankelende cleane geluiden maar je zou ietsje winst kunnen behalen door voor V1 bijvoorbeeld een Tungsol 12AX7 of een (geteste) TAD 7025HG buis te gerbuiken.

sjaak1990
14 januari 2010, 17:53
Tung sol klinkt lekker in de v1, zelf vind ik dat dat vaak een ENORM verschil maakt met de standaard buizen. TAD buisjes heb ik ook maar die vind ik toch wat minder.