PDA

View Full Version : Hoe speel ik vanaf bladmuziek?



Git Aar
28 december 2009, 15:16
Ik zit een beetje met een dilemma. Ik speel veel bestaande muziek (gospels, negro sprituals ed). Daarin wil ik de lead doen van welk nummer dan ook. Ik heb alle voorkomende toonsoorten leren spelen en veel met verschuivende toonladders geoefend. Nu valt het me bar tegen ze te gebruiken bij het lezen van de muziek, omdat bijv de C bij elke toonsoort weer ergens anders op de gitaar zit.
Dit weekend heb ik echter van alles over de pentatonische ladders gelezen. In de eerste instantie dacht ik er niks mee te doen, misschien is het toch wel makkelijker.
Een ander alternatief is de toch vanuit bijv. de 5 en de 9e postitie alle toonsoorten te leren spelen. De 0 positie is even geen optie omdat ik open noten niet kan benden ect.

-=JEROEN=-
30 december 2009, 13:38
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp.

Je speelt van bladmuziek en weet niet zo goed waar je het moet spelen, in welke positie(s)?

marvelade
30 december 2009, 22:56
Dank je. Ik zit een beetje met een dilemma. Ik speel veel bestaande muziek (gospels, negro sprituals ed). Daarin wil ik de lead doen van welk nummer dan ook. Ik heb alle voorkomende toonsoorten leren spelen en veel met verschuivende toonladders geoefend. Nu valt het me bar tegen ze te gebruiken bij het lezen van de muziek, omdat bijv de C bij elke toonsoort weer ergens anders op de gitaar zit.


De C zit altijd op dezelfde plaatsen hoor ;-) Waarschijnlijk bedoel je de grondtoon?





Een ander alternatief is de toch vanuit bijv. de 5 en de 9e postitie alle toonsoorten te leren spelen. De 0 positie is even geen optie omdat ik open noten niet kan benden ect.

Dat zijn "randvoorwaarden" zoals men dat dan noemt. Dat zijn dus bepaalde redenen waarom je bijvoorbeeld een D niet als open 4e snaar kan pakken, maar naar 5e fret 5e snaar of 10e fret 6e snaar moet. Zeker als het zanglijnen zijn die je gaat naspelen kan dat wel eens aardig lastig naar gitaar laten vertalen; zeker als je het exact hetzelfde wil doen.


Ik begrijp echter ook niet zo goed waar je precies last mee hebt; is het 1) het vinden van de noten omdat je het op het gehoor doet, of heb je 2) de noten wel op een partituur staan maar weet je niet zo goe hoe dat te vertalen naar de gitaar omdat één noot op verschillende plaatsen kan worden gespeeld?

In geval 1: Probeer te oefenen met heel eenvoudige liedjes. Ik ben zelf ooit begonnen met het naspelen van kinderliedjes. Vader jacob, Zie ginds komt de stoomboot, op een klein stationnetje, maakt niet uit. Die liedjes houden zich meestal allemaal keurig aan de Ionische (Majeur) of Aeolische (Mineur) modus.

In geval 2: Zeker als het een melodie is die niet voor gitaar geschreven is kan je gewoonweg niet zeker weten in welke positie je het beste begint. De enige oplossing is trial-and-error. Begin ergens en werk je erdoor; stoot je op een bepaald moment tegen een onoverkomelijk probleem dan probeer je het op een andere manier te doen. Van die onoverkomelijke problemen kunnen dan bvb zijn zoals je al aanhaalde : benden van een open snaar kan niet. Als je pianostukken gaat spelen op je gitaar krijg je ook soms onmogelijke akkoordgrepen die je misschien op een andere positie wel voor elkaar krijgt. Het is even zoeken maar meestal vind je - desnoods door het wat te vereenvoudigen - wel een manier.

Veel succes ermee en als je met specifieke probleme zit, post ze hier gerust en we proberen je te helpen als je er zelf niet uit komt.


Met vriendelijke groet,
marvelade

Git Aar
11 januari 2010, 21:31
Bedankt voor de reacties.
Ik zal het wat duidelijker uitleggen.

Ik heb boeken waar honderden gospels in staan. Soms met gitaargrepen, soms zonder.
Nu wil ik de melodielijn van een notenbalk kunnen spelen, zonder elk nummer in te studeren. Maw, ik wil de notatie van willekeurige muziek mee kunnen spelen. Voorlopig met gewone gitaar, en in de toekomst onderste muzieklijnen (2 of 4 stemmig) met een bas. Het lezen van meerstemmige muziek is voor mij geen enkel probleem.

Nu zijn er verschillende opties om mezelf dit aan te leren.

1. Ik leer alle toonsoorten uit mn hoofd te spelen vanaf de gebruikelijke grondtonen op 5e en/of 6e snaar, en speel de bladmuziek op de betreffende toonsoort op alle mogelijke positie's. Feitelijk hoef ik dan niet op de aantallen kruisen of mollen te letten, het is gewoon de toonladder die je dan heen en weer loopt.

2 Ik leer alle toonsoorten tussen de 4e en 9e positie spelen, en zorg dus dat elke daadwerkelijke kruis of mol een aanpassing is op de c-majeur. Of ik toonsoort E ooit zal beheersen is een gok, lijkt me ook erg moeilijk

Ik ben nu begonnen met liedjes te spelen vanuit de 5e positie met de c-majeur als uitgangspositie (grondtoon 8e positie). Dat gaan eigenlijk wel prima. Gewoon mn lesboeken erbij gepakt, en vanaf de eerste liedjes tussen de 4e en 9e positie.

Misschien klinkt het wat amateuristisch, ik heb gewoon wat theorie nodig om verder te komen. Een beetje akkoorden/ritme's harken heb ik nu wel gezien, dat is de uitdaging niet echt meer.

Gearjunkie
11 januari 2010, 21:57
Nu zijn er verschillende opties om mezelf dit aan te leren.

1. Ik leer alle toonsoorten uit mn hoofd te spelen vanaf de gebruikelijke grondtonen op 5e en/of 6e snaar, en speel de bladmuziek op de betreffende toonsoort op alle mogelijke positie's. Feitelijk hoef ik dan niet op de aantallen kruisen of mollen te letten, het is gewoon de toonladder die je dan heen en weer loopt.

2 Ik leer alle toonsoorten tussen de 4e en 9e positie spelen, en zorg dus dat elke daadwerkelijke kruis of mol een aanpassing is op de c-majeur. Of ik toonsoort E ooit zal beheersen is een gok, lijkt me ook erg moeilijk



Bedoel je met toonSOORTEN niet toonLADDERS??
Je moet gewoon de verschillende toonladders leren als gitarist. Elke toonladder is visueel te verdelen in een aantal vakken op je gitaarhals (zie plaatjes van Jeroen hierboven). Ken je deze patronen goed, kan je ze makkelijk verschuiven over de hals voor verschillende toonaarden.
Waarom denk je trouwens dat E te moeilijk zou zijn??

Git Aar
11 januari 2010, 22:44
Bedoel je met toonSOORTEN niet toonLADDERS??
Je moet gewoon de verschillende toonladders leren als gitarist. Elke toonladder is visueel te verdelen in een aantal vakken op je gitaarhals (zie plaatjes van Jeroen hierboven). Ken je deze patronen goed, kan je ze makkelijk verschuiven over de hals voor verschillende toonaarden.
Waarom denk je trouwens dat E te moeilijk zou zijn??

Als ik toonsoort E gebruik in de c-majeur ladder, moet ik ipv de c, d, f en g de cis, dis, fis en gis spelen. Dat zijn dan 4 aanpassingen in de c-majeur ladder.

Elke toonsoort heeft zn eigen toonladders. Die beheers ik eigenlijk wel bij zowel de grondtoon op 5e en 6e positie, mineur en majeur.
Het valt me dan alleen erg moeilijk om dat direct toe te passen vanaf bladmuziek, want de g zit bij de ene toonladder weer ergens anders dan bij de andere.

Misschien een beetje lastig uitleggen. Ik zou wat losse lessen moeten nemen, maar kan niemand vinden in de buurt.

Jeroensnake
12 januari 2010, 00:02
Iets als "toonsoort E gebruik in de c-majeur ladder" moet je helemaal vergeten. De toonsoort E zit niet "in" een bepaalde ladder. Eerder andersom.
Verwarrend is dat toonsoort, modus, toongeslacht en toonladder nogal door elkaar gebruikt worden. Hieronder een korte uitleg. Verder raad ik je aan om alle lestopics m.b.t. toonladders van -=JEROEN=- door te lezen.

Majeur
Een toonsoort is een verzameling intervallen t.ov. een grondtoon, zoals :
prime, secunde, terts, kwart, kwint, sext, septiem

Deze toonsoort kun je op elke willekeurige toon beginnen, bijvoorbeeld op de C. Speel je alle tonen van zo'n soort achter elkaar (in het geval van C gewoon C,D,E,F,G,A,B) ... dan heb je een ladder. De C majeur toonladder, van toonsoort C majeur.

Als je nu de E als grondtoon zou nemen, dan blijven de intervallen precies hetzelfde. Maar dan vanuit E. Je zou dus een capo kunnen pakken en die op de 4e fret zetten ... klaar. Gewoon doorschuiven zonder capo kan natuurlijk ook.

Mineur
Een andere toonsoort (mineur) heeft bijvoorbeeld vanaf de grondtoon de intervallen:
prime, secunde, kleine terts, kwart, kwint, kleine sext, klein septiem
Met de C als grondtoon wordt deze mineur toonladder dus : C,D,Eb,F,G,Ab,Bb

Modus, kerktoonladders, etc
Hierboven relateren we alles aan de grondtoon. Nu even een andere manier van denken. Terug naar C majeur (C,D,E,F,G,A,B). Als we nu dezelfde tonen aanhouden, maar de toonladder laten beginnen op de D, dan klinkt het heel anders. Omdat alle intervallen t.o.v. de grondtoon (nu dus de D) opeens anders zijn. Zo kun je met dezelfde verzameling tonen 7 verschillende toonsoorten spelen.
Even snel van wikipedia geplukt:



Neem de witte toetsen van een piano en speel steeds 8 opeenvolgende witte toetsen.

* Ionisch: begin (tonica) op C (majeur toonladder)
* Dorisch: begin op D
* Phrygisch: begin op E
* Lydisch: begin op F
* Mixolydisch: begin op G
* Aeolisch: begin op A (mineur toonladder, zonder de verhoogde Leidtoon)
* Locrisch: begin op B (zeldzaam en praktisch nauwelijks bruikbaar vanwege de verminderde kwint B-F ten opzicht van de grondtoon)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerktoonladder

-=JEROEN=-
12 januari 2010, 02:21
Zie je, dat is het voordeel van geen noten kunnen lezen. Als je mij een stukje bladmuziek voor mn neus zet ben ik uren bezig te ontcijferen wat er staat. Laat iemand horen wat er staat, dan speel ik het na een paar minuten al na. Ik hoor vooral intervallen, dus hoe de ene toon zich verhoudt tot de andere. Of hoe de toon zich verhoudt tot de toonaard (ongeacht toonladder of toonsoort).

Git Aar
12 januari 2010, 10:37
Ok. De oplossing met de capo had ik al in mn hoofd. Misschien klinkt het wat eigenwijs, maar ik vind een capo beetje nerd. Handig om iets met 4 of 5 kruisen te spelen, beetje raar als je met 1 bes al een capo nodig heb.

Ik zou graag vanaf bladmuziek direct de hoofdmelodie willen spelen.
Bovendien wil ik binnenkort ook baslijnen mee kunnen spelen vanaf 2 of 4 stemmige bladmuziek. De eerstvolgende gitaar wordt dus een bas, maar niet alles tegelijk nu :)

De lessen van Jeroen heb ik al een paar keer doorgelezen. De theorie ontbreekt het niet zozeer aan. De weg naar het uiteindelijke doel heb ik wat moeite mee.

-=JEROEN=-
12 januari 2010, 11:46
Geef eens een voorbeeld van een stuk bladmuziek waar jij een capo zou gebruiken. Het liefst een versie in GP5 formaat, zodat ik niet een uur hoef te puzzelen ;)

Git Aar
12 januari 2010, 12:11
Gp5, ws mis ik wat in mn theorie..

Met capo's heb ik nog niets geprobeerd. Wat de positie van de capo moet zijn voor de grondtonen weet ik ook niet. Ik heb wel een capo, maar nog nooit gebruikt. Mijn logica heeft tot nu toe gezegd dat ik op een simpele manier alle tonsoorten kan spelen met een capo. Ik zou dan alleen met de plaatselijk toegevoegde muizen en krollen rekening moeten houden :)

Git Aar
12 januari 2010, 13:30
Vergeet anders maar wat ik allemaal hierboven postte, volgens mij klopt mijn theorie niet helemaal. Zal het toch eens nakijken.

Ik wil het anders vragen;

Hoe leer ik het snelst van een 4stemmig geschreven stuk de bovenste noten spelen ofwel de wijs spelen zonder daarvoor te oefenen? (en in de toekomst de onderste notenlijn met basgitaar)
Welke theorie heb ik daarvoor nodig? Het gaat me gewoon om het direct spelen vanaf papier.
Mijn autodidactische methode (Hall Leonard) leert me alleen vanuit de 0-positie 2 kruizen spelen, dus alleen toonsoort C, G en D. Dat schiet dus niet op.

-=JEROEN=-
12 januari 2010, 14:00
Voorbeeld!

Aub?

Jeroensnake
12 januari 2010, 14:18
Hoe leer ik .............. zonder daarvoor te oefenen?

:dontgeti: ?!

:seriousf::seriousf::seriousf:

Git Aar
12 januari 2010, 15:06
Wel raar. Je weet alles van theorie, maar weet niet hoe het toe te passen is want je speelt alles na op gehoor en noten kunnen lezen is opeens een nadeel.
Ik weet niet wat gp5 formaat is en al helemaal niet hoe ik dat moet maken, ik vraag alleen hoe ik een rijtje noten met bijv. toonsoort A moet spelen. Is dat echt teveel gevraagd?
Ik kan toonladders gebruiken, maar moet ook leren vanuit de 5e positie te spelen.
Laat maar. Toch bedankt voor de moeite.

Il_Falco
12 januari 2010, 15:44
Wel raar. Je weet alles van theorie, maar weet niet hoe het toe te passen is want je speelt alles na op gehoor en noten kunnen lezen is opeens een nadeel.

Het is toch niet omdat je theorie kent, dat je MOET kunnen noten lezen? Noten lezen kan een nadeel zijn als je speelt, omdat je iets moet meevolgen, dan kan je denk ik beter op gevoel spelen.

en gp5 komt van guitar pro. een softwareprogramma

Git Aar
12 januari 2010, 15:50
Gitaarpro.. ok, ken alleen fretpro. Zal het eens opzoeken.

Als ik muziek voor me heb speel ik het op piano 4 stemmig mee. Nu wil ik 1stemmig op de gitaar mee kunnen spelen, maar vraag me af welke theorie/techniek ik moet gebruiken om me dat aan te leren. Op gevoel spelen is niet van toepassing.

Jeroensnake
12 januari 2010, 17:32
...., ik vraag alleen hoe ik een rijtje noten met bijv. toonsoort A moet spelen. Is dat echt teveel gevraagd?

1. Intervallen kennen.
2. Leren uit welke intervallen verschillende toonsoorten bestaan.

Stap 1 en 2 werken alleen als je dat leren daadwerkelijk met de gitaar doet. Het werkt vaak heel verhelderend om op 1 snaar te beginnen. Neem de open snaar als grondtoon, en oefen alle intervallen t.o.v. de grondtoon. Als je de toonladder op genoeg manieren op die ene snaar weet te spelen, neem er dan 1 snaar bij. Totdat je alle intervallen ook op 2 snaren heb gespeeld. Dit per extra snaar herhalen, tot je tevreden bent.

Als je eenmaal de verschillende toonsoorten (mineur en majeur zijn voorlopig voldoende) op een paar snaren naast elkaar ziet liggen, en genoeg de intervallen gespeeld hebt, dan is doorschuiven geen probleem meer. Kwestie van de grondtoon en toonsoort kennen, dan vloeien de handige posities op de gitaar er bijna vanzelf uit.

En anders http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php afgaan en gewoon elke toonladder vanuit elke positie uit je hoofd leren en nog eens toepassen op de gitaar ook. Veel succes als je deze route kiest!

-=JEROEN=-
13 januari 2010, 08:11
Misschien vraag je het aan de verkeerde persoon. Ik weet wel wat over theorie maar zeer weinig over noten lezen.

Als ik een stuk in A majeur zou zien staan, dan zou ik dat spelen waar ik het handigst vind en niet waar het moet ofzo. Of waar ik hem het mooist vind klinken, op welke snaren of in welke positie of met welke technieken:

http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/Amajeur_vb.gif

-=JEROEN=-
13 januari 2010, 08:18
Dus je kan wel heel de A majeur ladder uit je kop gaan zitten leren:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=A&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1

Maar dan moet je dat waarschijnlijk voor alle ladders met kruizen en mollen gaan doen en dat lijkt me en onbegonnen werk en redelijk nutteloos, omdat als je 3 of 4 patronen leert herkennen dan hoef je slechts die 3 of 4 patronen uit je hoofd te kennen (in combinatie met wat logisch verstand):

A majeur gedacht vanuit F# mineur:
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=2&scch=A&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1

A majeur vanuit standaard majeur positie:
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1

Om er maar eens 2 te noemen.

Git Aar
13 januari 2010, 10:33
Het gaat me om de vertaalslag van een noot lezen en die aanslaan. De manier waarop dat kan is divers itt een piano. Ik heb ondertussen wel begrepen dat noten lezen niet echt gebruikelijk is voor de meeste gitaristen. Veelal wordt er op gevoel gespeeld en tabs. Iig bedankt voor je pogingen me verder te helpen, heb iig veel aan je theorie gehad.

-=JEROEN=-
13 januari 2010, 10:55
Daar heb ik het juist over, die vertaalslag. Ik denk dat dit een kwestie van ervaring is, gecombineerd met wat degelijke kennis.

Ik denk dat we er gezamelijk wel uitkomen, omdat ik voel dat we dicht bij de oplossing zitten. Maar het probleem is mij nog steeds niet helemaal duidelijk, omdat ik moeite heb met het inschatten van jouw theoretische vaardigheden. Je zegt dat je het wel begrijpt, maar ik zie dat (nog) niet.

Als je nu een stuk bladmuziek voor je hebt staan in bijv D# majeur, hoe pak je dat aan? Waar begin je? Waar loop je vast? En hoe pak je dat dan aan? En graag uitgebreidt uitleggen aub.

Git Aar
13 januari 2010, 13:35
Bij bladmuziek keek ik met de piano naar de toonsoort. Hoeveel kruisen en hoeveel mollen staan er voor aan de notenbalk. Terwijl ik speel hou ik in mn achterhoofd welke toetsen verhoogd of verlaagd moeten worden. Ik kan hooguit een andere octaaf kiezen.

Nu weet ik op gitaar de mineur en majeur toonladders (beide 2 ladders) te spelen uiteraard met de grondtoon naar keuze. Als ik dus een liedje HOOR is het een kleine moeite om daar de passende toonladder bij te zoeken en het te spelen. Gewoon even wat toonladders proberen. De moeilijkheid begint bij de bepaling tussen bijv. de a-mineurladder of de c-majeur. Wanneer staat het in de a-min of de c-maj. Voorzover die keuze noodzakelijk is. Als je vraagt hoe ik bladmuziek in de .?. majeur aanpak; ik kijk globaal naar het bereik van het lied. Dus de laagste noot is een bijv. een A en de hoogste een g (hopelijk de goede lettergroote). Als het stuk op de G begint zoek ik de goede G op de gitaar in dit geval dus de G in de 5e positie. Daar heb ik dan de meeste ruimte omhoog en naar beneden om het stuk te spelen. Vervolgens probeer ik welke toonladder erbij past.

Nu wordt het moeilijk als het een lied is waarvan ik de melodie niet herken.
Op dat moment wil ik overschakelen op de theorie. Kies ik een ladder met bijbehorende toonsoort, of ga ik het lied tussen bijv. de 4e of 9e positie proppen. Het laatste is misschien niet eens een theorie. Voordeel is dat je helemaal thuis raakt tussen de 4e en 9e positie, nadeel dat je elke noot die verhoogt of verlaagd gespeeld moet worden aan moet passen. Zo werkt het in principe ook op de piano.
Het nadeel van een toonladder kiezen, is dat de G bij de ene toonladder op een andere plaats zit dan de andere toonladder, of dat je de ene keer vanaf de G naar de brug speelt en de andere keer vanaf de G naar de topkam speelt en de andere noten weer een andere plaats krijgen. Daarom heb ik het fretbord uit mn hoofd geleerd. Ik moet dan handigheid en snelheid krijgen om de noten vanaf blad direct te spelen naar de goede plek op de gitaar. Vooralsnog lijkt me dat vrij lastig blijven.

Nu probeer ik in deze situatie toch een soort automatische de vertaalslag te maken door snel een ladder te kiezen (hoe bepaal ik in 1 oogopslag toch de grondtoon?) en stapjes te tellen van de ene noot naar de andere noot plus mn gevoel gehoor en logica. Volgens mij is dat gewoon het kunstje.
Het maakt me dus niet zozeer uit welk kunstje het is, als ik maar weet wat de beste manier is. Dan kan ik daar aan gaan werken.
Ik hoop dat je het enigszins begrijpt.

Jeroensnake
13 januari 2010, 15:24
Ik moet dan handigheid en snelheid krijgen om de noten vanaf blad direct te spelen naar de goede plek op de gitaar. Vooralsnog lijkt me dat vrij lastig blijven.

Gericht oefenen. Wil je van blad kunnen spelen? Dat zul je dat moeten oefenen. Theorie gaat daar niet bij helpen, het spelen op zich. Theorie kan heel verhelderend werken, in de zin van begrijpen wat je al kan spelen of kunnen bedenken wat "leuk klinkt" (componeren/improviseren). Maar de enige manier om het spelen zelf onder de knie te krijgen ... is door te spelen. Wil je op gevoel kunnen spelen en veel improviseren? Laat je oren je dan leiden en ga niet domweg nummers van blad spelen. Leer luisteren en daarop inspelen. Wil je steeds sneller nummers van bladmuziek kunnen spelen? Ga dan niet zitten "spelen op gevoel" of gehoor. Pak elke dag wat stukken bladmuziek en ga die spelen. Wil je verschillende toonsoorten kunnen spelen? Oefenen dan nummers die in verschillende toonsoorten staan. Of transponeer een bekend stuk, schrijf het uit, en speel het vervolgens in alle toonsoorten die je wilt. Ook een goede oefening. Maar ; altijd van bladmuziek spelen! (als dat je doel is)

Git Aar
13 januari 2010, 19:03
Ik wil ook van bladmuziek kunnen spelen omdat dat in mijn situatie veel voorkomt. Ik strum, doe fingerpicking en ritme's in allerlei variatie.
Ik snap niet waarom er veelal een keuze gemaakt wordt, noten lezen of uit het hoofd/gehoor spelen. Kan allebei toch? Eltjo doet haast verachterlijk over mensen die bladmuziek gebruiken, klassiek gitaristen doen alsof de rest maar wat rommelt. Belachelijk. Als je er maar plezier in hebt.

-=JEROEN=-
13 januari 2010, 19:07
Nu probeer ik in deze situatie toch een soort automatische de vertaalslag te maken door snel een ladder te kiezen (hoe bepaal ik in 1 oogopslag toch de grondtoon?) en stapjes te tellen van de ene noot naar de andere noot plus mn gevoel gehoor en logica. Volgens mij is dat gewoon het kunstje.
Het maakt me dus niet zozeer uit welk kunstje het is, als ik maar weet wat de beste manier is. Dan kan ik daar aan gaan werken.
Ik hoop dat je het enigszins begrijpt.
De toonsoort kan je meteen zien aan de kruizen en mollen, of dit ook de toonaard is, dat is wat anders, maar maakt volgens mij niet uit voor hoe of waar je het speelt.

Van bladmuziek op piano spelen is een stuk eenvoudiger, omdat er maar één centrale C op de piano zit. Met gitaar is dit een heel stuk lastiger, omdat sommige tonen wel 11 keer op je gitaar zitten. Vandaar dat er bij moderne bladmuziek ook de tabs erbij zitten, zodat je dus meteen kan zien WAAR het gespeeld wordt. *

Een stuk benaderen vanuit één positie lijkt me niet alleen onhandig maar ook vrij saai klinken. Ik speel zelden in één positie, met wat ik ook schrijf. Dus zou een ander mijn muziek op blad zetten en jij het vervolgens proberen te spelen, weet ik bijna wel zeker dat je in de problemen gaat komen, als je vasthoudt aan dat in één positie spelen idee. Dus mijn advies is, laat dat idee zo snel mogelijk los, en benader ieder stuk als iets unieks. Dus sommige stukken kunnen misschien best in één positie gespeeld worden, terwijl andere stukken letterlijk eisen dat je het niet zo speelt (omdat het niet anders kan!).

Heb je hier wat aan?

* dus als je het van blad op piano kan spelen, dan weet je alvast hoe het klinkt, de volgende stap is dan om dat te vertalen naar gitaar, gebruik makend van je gehoor en de bladmuziek. Doe je dit vaak genoeg dan verwacht ik dat je op den duur het meteen van blad kan spelen. Oefening baart kunst.

Jeroensnake
13 januari 2010, 19:30
Eltjo ... ?

Hoe meer dingen je wilt, hoe meer je zal moeten oefenen. Als je op gehoor/gevoel en van bladmuziek wilt spelen, moet je je kostbare oefentijd verdelen over die twee. Hoeveel van het een, of het ander, moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar wel neerleggen bij het feit dat als je meerdere manieren afwisselt, je nooit op vol tempo van bladmuziek gaat leren spelen. Ik bedoel hiermee je leersnelheid, niet of je 180bpm met 16de noten haalt ...

Git Aar
13 januari 2010, 21:40
Misschien beetje de theorie loslaten. Voorlopig genoeg te doen als het om aanslag en snelheid gaat. Allicht ga ik me steeds meer thuisvoelen in de verschillende toonladders, welke nootjes het zijn ect. en gaat het vanzelf. Het fretboard uit mn hoofd leren was iig een flinke stap voorwaarts. Aanrader.

vulvasonic
14 januari 2010, 06:54
Als je je thuis voelt in de toonsoort C en je weet zowel op de hals va je gitaar als op de notenbalk je laddertjes te vinden, dan zou de rest vanzelf moeten gaan. Waarschijnlijk denk je er teveel over na en maak je het onnodig moeilijker dan het is.

! - De theorie van het notenschrift met alle bolletjes, lijntjes, kruizen en mollen, werkt volgens exact hetzelfde principe als het opschuiven van je ladders, melodietjes, intervallen en accoorden.

Voor je aan het stuk begint, zet je je hand in een positie van waaruit je het makkelijkst je ladders speelt, maar nu doorgeschoven naar de juiste toonsoort.
Op papier gebeurd hetzelfde. Vooraan de balk staat een vast aantal mollen of kruizen die aangeven in welke toonsoort het stuk staat. Als je je hand al op de juiste positie hebt staan, hoef je daarmee al geen rekening te houden, die speel je automatisch.
Het is al eerder door iemand opgemerkt, maar alles draait dan nog enkel om het spelen van de juiste intervallen. En deze intervallen liggen al vast in de positie van je linker hand.

Op schrift is het niets anders. Een sprong van de ene lijn naar de volgende is altijd een tertssprong en spring je een lijnt verder, dan speel je per definitie een kwint. Nogmaals, je hoeft niet na te denken of de terts die je speelt groot of klein moet zijn, of dat de kwint verminderd, rein of vermeerderd is. Dit moet vanzelf goed gaan.

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk genoeg is en dat je er iets aan hebt.
Succes!

:)

ErikE
14 januari 2010, 09:17
Als ik dit verhaal zo lees lijkt het erop dat je het vooral visueel - cognitief benadert. Kortom, bolletje op middelste streepje notenbalk is 4e vakje G-snaar.

Het lijkt mij belangrijk dat je nu het auditieve er meer in betrekt:

Als je de noten ziet, moet je (in je hoofd) kunnen horen hoe het klinkt. Dan is het daarnaast de kunst dat in zo veel mogelijk posities te weten te vinden.

Dit is sowieso een van de meest belangrijke aspecten van noten lezen, omdat je nooit zeker kunt weten of je iets goed speelt als je geen auditieve controle hebt van het genoteerde.

Git Aar
14 januari 2010, 12:21
Duidelijk, lekker aan de slag voorlopig.

vulvasonic
14 januari 2010, 18:10
Als ik dit verhaal zo lees lijkt het erop dat je het vooral visueel - cognitief benadert. Kortom, bolletje op middelste streepje notenbalk is 4e vakje G-snaar.

Het lijkt mij belangrijk dat je nu het auditieve er meer in betrekt:

Als je de noten ziet, moet je (in je hoofd) kunnen horen hoe het klinkt. Dan is het daarnaast de kunst dat in zo veel mogelijk posities te weten te vinden.


Deels heb je gelijk. Iedereen gaat er op een andere manier mee om, maar het gehoor is het meest belangrijk.
Ik heb geprobeerd wat handvatten aan te reiken om vooruit te komen.

Zelf ben ik vooral visueel-auditief ingesteld. Vakken als harmonieleer en solfège heb ik geleerd door de posities op de gitaarhals te visualiseren.
Een groot lezer ben ik nooit geweest.

Voor mij geldt dat wat ik op de hals zie aan vormpjes en afstanden, vooraf in mijn hoofd kan 'horen'. Dat heb ik met het notenschrift nooit gehad. En toch komt het op hetzelfde neer; in je hoofd pak je eerst de toonsoort en vervolgens zing je de intervallen die je ziet staan. :)