PDA

View Full Version : leren improviseren



Wilson
13 april 2003, 23:57
Ik ben nu 17 en speel vanaf mn 10 gitaar met tussenposen (de eerste 6 jaar was ik totaal niet gemotiveerd (tja wat wil je, mn gitaarleraar had alleen van die spaanse rommel voor me...) en heb ook nog eens een jaartje mn (spaanse) gitaar in de hoes gelaten en dus een jaar niet gespeeld) 2 maanden geleden heb ik, nadat ik weer begonnen was met spelen zonder les, en ditkeer dus wat ik zelf wilde spelen (dingen van eric clapton unplugged bijvoorbeeld)) een electrische gitaar gekocht. Ik heb door die 7 jaar dat ik af en toe gespeeld heb ook totaal geen moeite met de technische kant van electrische gitaar, en ook bladmuziek lezen gaat goed, maar nu wil ik iets leren wat je bij klassieke gitaar nooit leert maar bij electrische wel vrij noodzakelijk is: improviseren! Dat kan ik niet! ik ben de laatste paar maanden wel een beetje bezig geweest met wat leuke loopjes zoeken, maar verder dan een paar dingetjes kom ik niet. ik ben dus een beetje vastgelopen ermee. Maar mijn vraag is dus aan jullie, die wel goed kunnen improviseren en/of zelf nummers/licks bedenken, hoe kun je dit een beetje goed leren? ik heb nu dat ding van gitaarnet gedownload over al die toonladders, maar zijn er mischien meer websites waar datsoort lessen op staan? en hebben jullie verder nog tips? want het is best wel frustrating als je bijvoorbeeld die soundfile van sash en sinistral hoort, en technisch dat best kan spelen, maar je het gewoon niet zelf kan bedenken!

delphiro
14 april 2003, 08:24
wil je *echt* goed leren improviseren dan kan ik alleen maar veel theorie met praktijk aanraden.

Leer die formules van toonladders / arpeggio's uit je hoofd, speel ze op alle posities in alle toonsoorten, *hoor* ze op alle posities zodat je weet wat de klank is van dorisch / locrisch etc. etc. Wat ik een goede serie vond (toen ik nog electrisch speelde) is die van W.G. Leavitt (A modern approach to guitar (deel 1 t/m 3) Veel akkoordenstudies en veel toonladders en arpeggio's.

Wil je hetzelfde als 99% van de gitaristen om je heen worden leer dan pentatonisch mineur op 5 posities, de blues ladder en een paar substituties voor een 7 en min7 akkoord... saai, maar de halve wereld doet het en op jamsessies ben je DE man :smile:

spelfout.. tis nog vroeg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: delphiro op 2003-04-14 08:26 ]</font>

Butcher
14 april 2003, 19:53
Dat een gitarist een goede improvisatie kan doen heeft geen zak, GEEN ZAK, met theorie en kennis te maken. Het is gewoon ervaring. Met vallen en opstaan hebben ze geleerd wat waar werkt, en het waarom doet er verder niet toe. Wat hen zo goed maakt is het feit dat ze niet bang zijn op effe volslagen op hun bek te gaan.

Een tip die ik kan geven is dat je een solo van een willekeurig nummer uitvogelt, en die dan in een ander nummer propt, bijvoorbeeld
Crossroads van Cream over Mr Cabdriver van Lenny Kravitz. Op die manier hoor je dezelfde licks in twee contexten, en op een paar plaatsen werkt het niet echt, dus daar moet je iets anders verzinnen.

Vergelijk muziek met taal. Kleine kinderen leren Nederlands helemaal zelf, met vallen en opstaan. En een klein kind dat z'n eigen woorden verzint is toch schattig? Een 5 jarig jochie dat perfect Nederlands spreekt heeft een serieus probleem, toch? Welnu, gedurende de basis-school leert het kind lezen en schrijven, en daarmee wordt het vocablulair vergroot, en tegen de tijd dat ze een jaar of 12 zijn kunnen ze toch al een behoorlijk potje Nederlands, zonder ook maar een fuck met gramatica (THEORIE) te hebben gedaan. Pas op de middelbare school begint het geouwehoer...

Verder heb ik het idee, Wilson, dat je verder weinig problemen met improv hebt. Je zit gewoon effe vast. Iedere gitarist beland op z'n tijd in de situatie waarin hij dodelijk verveeld is met wat hij doet. Wat je dan moet doen is: speel effe een weekje niet, dan klinkt alles wat frisser, want dan heb je je licks niet daags van tevoren nog gehoord.

Barret Wallace
14 april 2003, 20:50
ik had dit al in een andere topic uitgelegd maargoed hier nog een keer:

Stap 1:
Neem een backing track in bijvoorbeeld E mineur.

Stap 2:
leer E pentatonisch (op de 12e positie bijv.) probeer eerst te improviseren met 2 noten per snaar.

Stap 3:
lukt dit goed ga dan meer noten ''zoeken'' leer bijvoorbeeld E aeolisch.. zorg dat je precies de noten weet op het fretboard die je mag en kan gebruiken in de backing track E mineur

Stap 4:
kan je alle noten in E aeolisch vlekkeloos vinden, probeer dan te improviseren met wat pakkendere licks, gebruik alles in je spel bijv. verschillende technieken en vooral ''dynamiek'' hard of zacht aanslaan, gemute of niet gemute percussive geluiden etc etc.


tot slot ga je over op andere ladders en behalve standaard mineur en majeur kan je ook harmonische, diminished etc etc oefenen de laddertjes van friedman zijn ook erg leuk :smile:

hoofd
14 april 2003, 21:01
kleine toevoeging, veel muziek luisteren van de stijl waarin je wilt spelen, je zal dan vanzelf enkele loopjes telkens terug horen komen, en die pik je dan vanzelf op en ga je ook gebruiken. Hoef je geeneens gericht voor te luisteren, gewoon altijd muziek op hebben staan :wink:.

Megalodon
15 april 2003, 05:39
Ga uiteindelijk vooral op zoek naar de tonen die jou een goed gevoel geven. Dus veel experimenteren en luisteren naar elke noot die je speelt en besef ook de relatie met andere noten.

delphiro
15 april 2003, 09:13
Dat een gitarist een goede improvisatie kan doen heeft geen zak, GEEN ZAK, met theorie en kennis te maken.

dream on...

Alsof jij je taal hebt geleerd zonder theoretische kennis :smile: Ik vind het gebrabbel van kinderen heerlijk maar als volwassene is dat toch wel een minimale vorm van communicatie en mag je blij zijn dat je meer geleerd hebt.

ff voorbeeldje, Pat Metheny, John Scofield, John Coltrane, Miles Davis, Mc Coy Tyner etc . etc.

Dat is improviseren, dat is taal beheersen en zodra je de taal beheerst de grenzen verkennen.

Een autodidact als bv Hendrix is een unicum dat maar HEEEEL weinig mensen gegeven is. Die kun je op 1 hand tellen.

De rest van ons moet studeren om niet de zoveelste slappe pentatonische aftreksel gitarist te worden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: delphiro op 2003-04-15 09:16 ]</font>

Barret Wallace
15 april 2003, 10:19
i agree with delphiro

Ohzoso
15 april 2003, 11:46
Voor een goeie improvisatie zijn maar 2 ingredienten nodig: 1.instrumentbeheersing
2.een creatieve geest

moretel
15 april 2003, 12:13
Enige theoretische kennis maakt het wel wat makkelijker, in onze band improviseren we ook weleens alleen ben ik zeg maar harder bezig met oefenen dan de rest. Dan kom je op een niveau dat je met het 2-5-1 schema aan de gang gaat, weet de rest echt niet waar je het over hebt en rotzooit maar wat aan
.
Het is zo makkelijk als je de toonladder in accoorden kan spelen en de bijbehorende ladders weet. Als je dan met anderen speelt en er wordt in een toonsoort gespeeld weet je direkt welke noten kloppen.

Er zijn altijd mensen die fantastisch spelen zonder al die kennis maar ja verschil moet er wezen.
Ook alle serieuze top gitaristen (rock , jazz) wijzen op het belang van kennis van toonladders etc. en wie kan het nu beter weten ?

henksjaak
15 april 2003, 13:58
Op 2003-04-14 08:24, schreef delphiro:
wil je *echt* goed leren improviseren dan kan ik alleen maar veel theorie met praktijk aanraden.

Leer die formules van toonladders / arpeggio's uit je hoofd, speel ze op alle posities in alle toonsoorten, *hoor* ze op alle posities zodat je weet wat de klank is van dorisch / locrisch etc. etc. Wat ik een goede serie vond (toen ik nog electrisch speelde) is die van W.G. Leavitt (A modern approach to guitar (deel 1 t/m 3) Veel akkoordenstudies en veel toonladders en arpeggio's.

Wil je hetzelfde als 99% van de gitaristen om je heen worden leer dan pentatonisch mineur op 5 posities, de blues ladder en een paar substituties voor een 7 en min7 akkoord... saai, maar de halve wereld doet het en op jamsessies ben je DE man :smile:

spelfout.. tis nog vroeg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: delphiro op 2003-04-14 08:26 ]</font>


Idd leer pentatonisch, blues en ionische toonladder met veel legato's en coole licks erin ala brian may en jimmy page en je bent cool :smile:

Wilson
15 april 2003, 17:57
ok! in de vakantie ga ik al die toonladders maar es doornemen dan!

pimmetje
16 april 2003, 10:45
Leer ook te luisteren wat er uit een reeks van 4 tonen of zo gehaald kan worden. Varieer de lengte van de tonen onderling, doe ergens een slide ipv een bend... whatever. En dan ook weer de timing. Begin je de riff op de 1... of wacht je juist lekker lui op de 2... of ga je nog andere punten zoeken...

Die geoefende herhaling van een thema'tje met enige variatie kan ook je solo juist een soort van fijns voor de luisteraar geven. Ze herkennen het al snel, maar het is toch hier en daar net weer wat anders... als je 't dan goed op- en uitbouwt, heb je een hele fijne improvisatie-solo.

Over dat op- en uitbouwen... da's nog iets wat vaak fout gaat bij improvisatie-solo's: opbranden voor 't einde. Begin je solo niet te heldhaftig... dan heb je aan 't eind van de solo nog wat om 'm pakkend af te sluiten.

Improviseren leer je door 't gewoon heel vaak te doen en thuis steeds proberen om nieuwe richtingen uit je ladders te halen om mee te gaan improviseren. Daar breidt je je theoretische kader mee uit en je leert 't echt toepassen. Die nieuwe richtingen uit je ladders halen gaf mtlhead al een goede tip voor: altijd muziek op hebben staan. Je zal verbaast staan hoe goed je hoofd is in jatten :grin:.

Wilson
16 april 2003, 17:03
ok danku allen voor uw tips, het is trouwens niet zo dat ik helemaal niet iets van een solo ofzo kan improviseren, maar erg veel variatie zit er nog niet in, bovendien kan ik ook nog niet improviserend meespelen met anderen, maar ik begrijp uit jullie reacties dat je dat leert door die toonladders en die andere theorie

pimmetje
16 april 2003, 17:47
Volgens mij niet helemaal juiste samenvatting... het leren improviserend meespelen leer je eigenlijk alleen maar door 't veel te doen. Je eigen spel terughoren helpt dan ook heel veel.

Voldoende techniek en theoretische kennis zijn zaken die beiden tot op zeker hoogte noodzakelijk zijn, maar 't vooral makkelijker maken. Ook kan de theorie je helpen om soms net ff iets anders te brengen dan anders.

Staar je dus niet blind op die theorie... zorg dat dat een beetje natuurlijk meegroeit met de andere aspecten van je spel.

hoofd
16 april 2003, 17:51
Op 2003-04-16 10:45, schreef pimmetje:
gaf mtlhead al een goede tip


Yeah! I Rule! :grin: