PDA

View Full Version : opnemen via midi



Jelle6
13 januari 2010, 18:51
Hoi,

Kun je via de midi functie bij de gt-3 van boss ook opnemen met cubase?
Want bij een keyboard kan het wel...


grtz,
jelle

TimS
13 januari 2010, 19:37
Nop, voor zover ik weet kan je alleen met speciale midi gitaren dmv midi kabels opnemen.

De GT-3 heeft volgens mij wel gewoon speaker emulation, dus je kunt opnemen door een snoertje van je output naar je computer te doen. Moet je wel een jack -> minijack snoer of verloopje hebben.

Jelle6
14 januari 2010, 10:05
nee, die heeft alleen midi. de gt-6 heeft wel usb...

Swan
14 januari 2010, 11:20
Jelle je stelt echt de ene domme GT3 vraag na de andere, geen enkel probleem maar reageer niet alsof de mensen die je proberen te helpen je aanvallen of het nog slechter weten dan jij. Of staat die 6 voor je mentale leeftijd?

schizo910
14 januari 2010, 11:35
nee, die heeft alleen midi. de gt-6 heeft wel usb...

De GT3 heeft wel speaker emulation... Op je GT-3 instellen dat je de amp sim aan wilt hebben (even in het menu duiken) en dan, ik meen, de koptelefoon aansluiting gebruiken.

Aan je midi vraag kan ik zien dat je eigenlijk niet weet wat midi nu precies inhoudt. Ik raad je aan je daar eens in te verdiepen. Met midi kan je geen gitaarsignaal opnemen. Tenzij je een midielement op je gitaar hebt zitten. Maar dan nog is het niet zozeer je gitaar geluid maar een 'midi-signaal' dat je uitzend...

Dus wat je moet doen om op te nemen met de GT-3 is in je GT3 instellen dat je de headphone uitgang gebruikt (kijk dit even na, het zou ook de gewone output kunnen zijn) en niet de amp. Snoertje van de headphone uitgang naar je geluidskaart en een cubebase spoor voorbereiden voor opname.

Jelle6
14 januari 2010, 13:17
Ik weet wel wat midi is, want ik heb daar een hele cursus over gedaan :S

schizo910
14 januari 2010, 13:22
Ik weet wel wat midi is, want ik heb daar een hele cursus over gedaan :S


Hoe kun je dan vragen je via de Midi uitgang van de GT-3 gewoon een gitaar signaal kan opnemen? :o:makeup:

marter544
14 januari 2010, 13:44
Als je die cursus had gedaan weet je ook wel dat er geen geluid door een midi aansluiting gaat, alleen idd midi-signalen. Met deze midi-signalen kun je vervolgens weer een ander apparaat triggeren, bijvoorbeeld om een geluid te maken. Je moet eerst eens wat meer gaan lezen voor je nog meer topics opent. Daarbij heeft je GT-3 een handleiding...

Michael AE
14 januari 2010, 13:56
Ik weet wel wat midi is, want ik heb daar een hele cursus over gedaan :S

Welke (m)idioot heeft die cursus gegeven?

Swan
14 januari 2010, 14:09
troll-alert?

Jelle6
14 januari 2010, 15:08
Hoe kun je dan vragen je via de Midi uitgang van de GT-3 gewoon een gitaar signaal kan opnemen? :o:makeup:

het kon bij een keyboard wel...

En de handleiding heb ik gelezen maar die is niet zo heel uitgebreid

Michael AE
14 januari 2010, 15:16
Een keyboard stuurt geen geluid uit, maar informatie over welke toets je indrukt. Je computer krijgt die informatie binnen en weet dus welke noot hij moet weergeven. Vervolgens veranderd hij die noot in een geluid. Een keyboard met geluid werkt net zo, maar heeft een interne computer die de geluiden maakt.

Je GT3 is al een geluidsgenerator. DIe gebruik midi uitsluitend om van geluiden te wisselen of effecten aan en uit te zetten, etc. Je gitaar heeft geen mogelijkheid om audio in midi om te zetten; daar heb je een midi-pickup voor nodig. Een midi-pickup zet je gespeelde noten weer in midi-signaal om, waardoor je computer weet welke noot hij moet weergeven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.

Jelle6
14 januari 2010, 16:06
Dus als ik een midi pickup koop en dan mijn gitaar op de gt-3 aansluit kan ik met midi opnemen?

Johannes
14 januari 2010, 16:27
Dus als ik een midi pickup koop en dan mijn gitaar op de gt-3 aansluit kan ik met midi opnemen?

Nee dat kan niet, midi is namelijk geen geluid maar (zoals eerder gezegd) een code met informatie. Deze code kan worden ontcijferd door bijvoorbeeld een synthesizer. De synth kan aan de hand van de midi code geluiden/samples afspelen.

Ik denk dat het handig is om je nog wat te verdiepen in wat midi is en hoe het werkt.

Ook niet onbelangrijk, wat wil je bereiken met dit alles?

Michael AE
14 januari 2010, 16:31
Nope. Je GT3 heeft niet de mogelijkheid de signalen uit een midi-pickup in noten om te zetten. Je zou wel een midi-kabel tussen een midi-pickup en de midi-input op je audio interface kunnen stoppen en dan de synth geluiden uit je computer kunnen gebruiken.

Dit snap jij niet:

- Midi signaal is totaal verschillend van audio signaal
- Midi is eigenlijk een taal. Het midi-signaal is de communicatie
- Midi wordt gebruikt om apparaten met elkaar te laten communiceren, niet om audio mee op te nemen
- Als je een keyboard met midi op je computer aansluit, komen de geluiden uit je computer. Je keyboard geeft alleen aan je computer aan welke noten er gespeeld worden en welke noten hij dus in geluid moet omzetten

Als het nu niet duidelijk is, dan hou ik er mee op. :cooler:

RoelTM
14 januari 2010, 16:36
Nu we het toch over MIDI hebben:
Kan ik vanaf mijn computer (met USB of Firewire oid) een MIDI signaal (informatie, geen geluid ;) ) naar een keyboard versturen, waardoor deze het afspeeld?

Ik wil namelijk op deze manier de bas voor een backingtrack opnemen. Die basgeluiden klinken namelijk beter dan die van Garageband. :satisfie:

Michael AE
14 januari 2010, 16:37
Ja, dat is mogelijk. In principe werk je dan andersom; je computer geeft aan je keyboard door welke noten er gespeeld moeten worden.

RoelTM
14 januari 2010, 16:39
Oké bedankt, ik neem aan dat ik hiervoor een USB -> Midi kabel nodig heb, of is hier een speciaal interface voor nodig?

schizo910
14 januari 2010, 19:29
Oké bedankt, ik neem aan dat ik hiervoor een USB -> Midi kabel nodig heb, of is hier een speciaal interface voor nodig?


Ja, dan heb je een midi interface nodig.
Maar dat kan al een vrij simpel ding zijn. Ik heb er een van Edirol. Is een USB kabel met aan het eind een soort adaptertje waar midi in en out aansluitingen opzitten.

Terminus
15 januari 2010, 15:56
Oké bedankt, ik neem aan dat ik hiervoor een USB -> Midi kabel nodig heb, of is hier een speciaal interface voor nodig?

Ik dacht dat een USB > Midi kabel genoeg was. Je moet wel de midi-kabel in de midi-in aansluiting doen.

TimS
15 januari 2010, 16:13
Ik dacht dat een USB > Midi kabel genoeg was. Je moet wel de midi-kabel in de midi-in aansluiting doen.

Je hebt wel een interface nodig hoor, maar die valt niet zo op omdat hij vrij klein is, zit gewoon aan de kabel vast tussen de MIDI aansluiting en de USB aansluiting.

Zoiets krijg je dan:

http://www.moretronics.nl/catalog/images/MIDI-USB1X1.jpg

schizo910
15 januari 2010, 16:34
Precies ik heb zelf deze.

http://img191.imageshack.us/img191/3843/rolandum1sx.jpg (http://img191.imageshack.us/i/rolandum1sx.jpg/)

Voordeeltje daarvan is dat als je alleen midi in of alleen out nodig hebt je niet met een los hangend midikabeltje zit...

Jelle6
15 januari 2010, 18:58
Oke, het opnemen via de phone ingang is gelukt. Ik neem dus op met audacity, en ik pak de microfoon ingang.
Het opnemen werkt alleen het klinkt heel erg overstuurd. Niet echt overstuurd van overdrive, maar echt hele hoge gekke vreselijke geluiden. Alsof er heel veel geluid binnenkomt dat niet van belang is. Hoe kan ik het geluid beter maken?

Jelle6
15 januari 2010, 19:00
Nee dat kan niet, midi is namelijk geen geluid maar (zoals eerder gezegd) een code met informatie. Deze code kan worden ontcijferd door bijvoorbeeld een synthesizer. De synth kan aan de hand van de midi code geluiden/samples afspelen.

Ik denk dat het handig is om je nog wat te verdiepen in wat midi is en hoe het werkt.

Ook niet onbelangrijk, wat wil je bereiken met dit alles?

Ik wou liedjes inspelen. En die met de computer opnemen...

schizo910
15 januari 2010, 20:06
Oke, het opnemen via de phone ingang is gelukt. Ik neem dus op met audacity, en ik pak de microfoon ingang.
Het opnemen werkt alleen het klinkt heel erg overstuurd. Niet echt overstuurd van overdrive, maar echt hele hoge gekke vreselijke geluiden. Alsof er heel veel geluid binnenkomt dat niet van belang is. Hoe kan ik het geluid beter maken?

Het volume van de GT-3 een flink stuk omlaag zetten. Check ook even of je de juiste uitgangsinstelling hebt ingesteld!

shredneck
15 januari 2010, 22:12
Ik wou liedjes inspelen. En die met de computer opnemen...

Jelle,

Koop gewoon een Line6 UX1, dat kost je 6 tientjes en daar zit Gearbox (modelingsoftware) bij. Dat installeer je op je pc en je sluit het UX1 kastje aan op je pc.
Inpluggen en spelen maar. Zet Audacity aan, instellingen in de audiosetup controleren en voila, opnemen met acceptabele kwaliteit zonder vertraging.

Succes.

Jelle6
16 januari 2010, 10:48
Jelle,

Koop gewoon een Line6 UX1, dat kost je 6 tientjes en daar zit Gearbox (modelingsoftware) bij. Dat installeer je op je pc en je sluit het UX1 kastje aan op je pc.
Inpluggen en spelen maar. Zet Audacity aan, instellingen in de audiosetup controleren en voila, opnemen met acceptabele kwaliteit zonder vertraging.

Succes.

bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken. En ik had dus de gt-3 al heel zacht gezet want ik dacht dat dat zou helpen.
Helpt niet echt. Maar die line6 UX1 lijkt me wel handig.

Ik heb ingestelt dat ik de phone uitgang gebruik.
En ik heb nu dus een snoertje van die phone uitgang naar de ingang van mijn geluidskaart. Ik hoop dat ik de goeie ingang heb van mijn geluidskaart, want daar doe je normaal een microfoon ofzo. in.
Bij audacity kan ik ook niet de lijningang kiezen maar microfoon.

Terminus
16 januari 2010, 10:48
Jelle,

Koop gewoon een Line6 UX1, dat kost je 6 tientjes en daar zit Gearbox (modelingsoftware) bij. Dat installeer je op je pc en je sluit het UX1 kastje aan op je pc.
Inpluggen en spelen maar. Zet Audacity aan, instellingen in de audiosetup controleren en voila, opnemen met acceptabele kwaliteit zonder vertraging.

Succes.

Waar haal jij een UX1 voor €60 vandaan? Ik heb 95 voor m'n GX betaald.
Misschien dat je de oude versie voor dat geld tweede hands kunt krijgen maar dan heb je geen POD Farm plugin, wat toch echt erg handig is.

Swan
16 januari 2010, 12:29
Ik heb ingestelt dat ik de phone uitgang gebruik.
En ik heb nu dus een snoertje van die phone uitgang naar de ingang van mijn geluidskaart. Ik hoop dat ik de goeie ingang heb van mijn geluidskaart, want daar doe je normaal een microfoon ofzo. in.
Bij audacity kan ik ook niet de lijningang kiezen maar microfoon.

Op de mic ingang zit nog een versterkertje die het inkomende signaal boost, daarom komt hij te hard binnen, heb je geen 'line in' ingang?
Met een GT3 is prima op te nemen, heb ik vroeger ook veel gedaan.

Jelle6
16 januari 2010, 15:09
Waar haal jij een UX1 voor €60 vandaan? Ik heb 95 voor m'n GX betaald.
Misschien dat je de oude versie voor dat geld tweede hands kunt krijgen maar dan heb je geen POD Farm plugin, wat toch echt erg handig is.

Hij is 1e hands 12 tientjes. 2e hands betaal je meestaal de helft(6 tientjes).

marter544
16 januari 2010, 15:27
Oke, het opnemen via de phone ingang is gelukt. Ik neem dus op met audacity, en ik pak de microfoon ingang.
Het opnemen werkt alleen het klinkt heel erg overstuurd. Niet echt overstuurd van overdrive, maar echt hele hoge gekke vreselijke geluiden. Alsof er heel veel geluid binnenkomt dat niet van belang is. Hoe kan ik het geluid beter maken?

Komt doordat je de mic in gebruikt, je moet de line-in op je pc hebben. Een mic ingang kan geen line-niveau aan.

Jelle6
17 januari 2010, 16:53
Op me laptop zat geen line ingang, dus heb het nu op me pc gedaan.
Het geluid is niet slecht, en ik zit er nu mee te spelen. Het klinkt niet geweldig, maar ik denk dat als ik echt liedjes wil gaan opnemen, toch beter die line6 ux1 kan kopen.