PDA

View Full Version : 100w/50w zelfde effect door mastervolume



Samder
13 januari 2010, 18:28
Hallo allemaal,

Heb even een snelle vraag.

Ben van plan binnenkort een versterker aan te schaffen (ceriatone HRM). Deze kan ik echter laten bouwen in 50w en 100w versie. De versterker heeft een mastervolume.

Mijn vraag: Kan ik dat effect dat je krijgt door een 50watter HARD te zetten (volgens mij was dit eindbuizen oversturing?) ook krijgen met een 100watter op het zelfde geluidsniveau (door de master op de 100 watter simpelweg terug te draaien?)

Ik hoor het graag!

Groeten Sander

the sure thing
13 januari 2010, 19:31
Hallo allemaal,

Heb even een snelle vraag.

Ben van plan binnenkort een versterker aan te schaffen (ceriatone HRM). Deze kan ik echter laten bouwen in 50w en 100w versie. De versterker heeft een mastervolume.

Mijn vraag: Kan ik dat effect dat je krijgt door een 50watter HARD te zetten (volgens mij was dit eindbuizen oversturing?) ook krijgen met een 100watter op het zelfde geluidsniveau (door de master op de 100 watter simpelweg terug te draaien?)

Ik hoor het graag!

Groeten Sander

SIMPEL gezegd: de gain knoppen zorgen voor de hoeveelheid voorbuis-oversturing, de mastervolume zorgt voor de hoeveelheid eindbuis die wordt gebruikt. Als de mastervolume hard staat, gaan de eindbuizen meer vervormen.

Dus: zet je gain op 10 en je master op 1, heb je vooral voorbuisoversturing.
Zet je je gain op 1 en je master op 10, heb je al wat meer eindbuisoversturing. Beiden kunnen een compleet verschillend geluid opleveren.

Samenvatting: als je op hard volume ook clean wil kunnen blijven spelen, zou ik voor de 100W gaan, als je alleen wilt oversturen (scheuren), ga dan voor de 50W versie.