PDA

View Full Version : cabinet meeting



Thiez
13 januari 2010, 18:15
Ik heb op dit forum al ontzettend veel vragen gezien van mensen die op zoek zijn naar een cabinet of naar geschikte speakers in cabinet. Zelf heb ik ook al gemerkt dat het bij muziekwinkels vaak redelijk beperkt is met keuze. Meerendeel is V30's en af en toe kom je een marshall kast tegen met greenback of gt75.
Nu had ik het idee om misschien eens een cabinet meeting te doen. Proberen wat verschillende cabs bij elkaar te krijgen met verschillende speakers en daar wat verschillende amps op (een clean, crunch en high gain of iets dergelijks).
Ik heb zelf nooit een meeting georganiseerd en zelf nog nooit bij een meeting aanwezig geweest dus om het op te zetten zal voor mij misschien niet weggelegd zijn maar ik dacht ik gooi het idee eens in de groep.

Zou dit een mogelijkheid zijn of is dit echt onbegonnen werk zoiets te organiseren en op te zetten?

the sure thing
13 januari 2010, 18:19
Ik heb op dit forum al ontzettend veel vragen gezien van mensen die op zoek zijn naar een cabinet of naar geschikte speakers in cabinet. Zelf heb ik ook al gemerkt dat het bij muziekwinkels vaak redelijk beperkt is met keuze. Meerendeel is V30's en af en toe kom je een marshall kast tegen met greenback of gt75.
Nu had ik het idee om misschien eens een cabinet meeting te doen. Proberen wat verschillende cabs bij elkaar te krijgen met verschillende speakers en daar wat verschillende amps op (een clean, crunch en high gain of iets dergelijks).
Ik heb zelf nooit een meeting georganiseerd en zelf nog nooit bij een meeting aanwezig geweest dus om het op te zetten zal voor mij misschien niet weggelegd zijn maar ik dacht ik gooi het idee eens in de groep.

Zou dit een mogelijkheid zijn of is dit echt onbegonnen werk zoiets te organiseren en op te zetten?Ik vind het een goed idee: ik zou alleen het aantal amps hooguit beperken tot 3 of 4 of zo. Anders krijg je zooooo veel mogelijkheden....

pannekoek
13 januari 2010, 18:26
lijkt me een leuk plan, hopen dat ik er bij kan zijn!

Thiez
13 januari 2010, 18:54
Ik vind het een goed idee: ik zou alleen het aantal amps hooguit beperken tot 3 of 4 of zo. Anders krijg je zooooo veel mogelijkheden....

jah zoals ik al aan gaf denk ik dat je gewoon een goede clean amp moet pakken (fender oid) en dan een marshall ofzo en een mesa of engl (iets echt high gains)

Nielsje
13 januari 2010, 19:04
Goed plan!

Eerder was er al een keer de vintage amp meeting, waar een hoop cabs en speakers zijn vergeleken. Daar was ik helaas niet bij. Maar zet maar iets op hoor :)
Ik denk dat er wel animo voor zal zijn.

Thiez
13 januari 2010, 19:56
Jah ik weet er zelf niks van hoe je een meeting opzet en het in goede banen leid. Dus als er mensen zijn die zich geroepen voelen en het leuk vinden om zoiets op te zetten laat het maar horen.

Mr. Dynamite
13 januari 2010, 20:15
Strak plan :ok:

mij lijkt iets in deze zin het beste:
3 amps, ala fender, marshall, high gain amp
en dan gewoon een berg speakerkasten (4x12 en 2x12)
Als je dit nu opneemt en in soundclick oid zet dan kan iedereen op het forum het hier allemaal beluisteren en heeft iedereen er wat aan :)

Thiez
13 januari 2010, 20:25
Jah maar dan is de sound ook weer sterk afhankelijk van je opname spullen en de ruimte. Krijg je misschien weer hetzelfde als bij de high gain shootout.

En ik denk dat je ook wel vooraf lijstje moet maken met kasten enzo. Dat er niet straks 20 man staat met een V30 kast.

Mr. Dynamite
13 januari 2010, 20:34
klopt, maar als je iig een paar v30 kasten hebt kun je daar ook het verschil in horen. ;)

pasqual
13 januari 2010, 22:12
leuk idee. mij lijkt het juist wel leuk als ik pas achteraf te horen krijg wat er voor een speakers inzitten. op die manier zal ik niet de neiging hebben tot vooroordelen. dit kan wel eens verrassend uitpakken. ik heb zelf een oude peavey combo ( renown ) omgebouwd tot een 212 closed back cab met valveking speakers erin waar ik van te voren zo goed als niets van verwachtte. maar het blijkt een goeie kast te zijn met een lekkere sound en ik sta hier gelukkig niet alleen in.

groeten Pasqual.

Mitch
13 januari 2010, 22:22
Kan heel cool zijn, zonder meer. Voornoemde vintage amp meeting, waar ik een paar mooie cabs gehoord heb, was voor mij een enorme eye-opener.

Ik heb in de aanbieding voor de wetenschap: een Vernet 2x12MK met M20's (40W/8ohm) die op meerdere meetings publiekslieveling is geworden. En die dus, als ik zo onbescheiden mag zijn, eigenlijk niet mag ontbreken ;)

Toaster
13 januari 2010, 23:59
ja ik wil mijn spulletjes ook wel eens tegen het licht houden!

Maar of ik alles meekrijg????

Ik heb hier een ouwe 4x12 orange kast met pre rola's en een oude 4x12 Marshall cab met checkerdoek en blackbacks. En een Marshall 1x12 checkerdoek uit 1973. Maar daar zit geen speaker in op dit moment.

Ik heb ook nog een koch 2x12 met creambacks. En als ik heel zot ga doen dan kan ik mss ook nog wel een setje silver alnico's en een setje pre rola 20 wat 8 ohm greenbacks meenemen. Maar dat vind ik wel een beetje eng eerlijk gezegd.

Voor die laatste geldt er wel een beperking op het wattage natuurlijk. Ik kan daarvoor een Marshall PA 20 watter uit 73 meenemen...

Thiez
14 januari 2010, 13:23
Een oude orange lijkt me erg gaaf om die te vergelijken met de nieuwe. Iedereen zegt dat ze dik achteruit gegaan zijn maar volgens mij klinken de nieuwe ook nog steeds erg gaaf.

Het lijkt me erg gaaf om een paar kasten met dezelfde speakers te hebben om de kastconstructies te vergelijken. En dan een paar verschillende speakers.

Maar vermoed dat je voor zoiets wel een flinke ruimte nodig hebt om alles op te stellen. Normaal repetitie hok met zoveel kasten past er bijna niemand meer bij.

Ibanez666
14 januari 2010, 13:32
Ik heb ook twee zelfbouwkasten staan (2x12) misschien ook leuk om te kijken wat huisvlijt met het geluid doet?

zjanke
14 januari 2010, 14:05
'71 Bandmastercab(je) 2x12 (60 watt 16 Ohm)

Als de datum uitkomt ;)

Thiez
7 februari 2010, 23:04
Om weer even een oud topic op te halen. Mij lijkt het nog steeds erg gaaf om een cabinet meeting van de grond te krijgen.

Waar is het meeste vraag naar? Verschillende cabinets met de meest gangbare speakers(v30, g12-t75) ? of zoveel mogelijk dezelfde cabinets met verschillende speakers (bv marshall kasten aangezien deze het meest aanwezig zijn denk ik).

Verschillende kasten met zelfde speakers is meer een cabinet vergelijking en het andere meer een speakervergelijking. Ik denk dat beide een beetje een zooitje word waar te weinig tijd voor zal zijn en te weinig ruimte misschien ook.

Verder zijn suggesties voor een plaats/ruimte altijd welkom. Ik wacht zowizo even de pedalmeeting in rijsbergen af, hoe het bevalt en gaat in die ruimtes want die zijn redelijk groot wat opzich wel handig is met zo een meeting ;)

Braindead
8 februari 2010, 21:40
Ik zou zeggen, een cabinet meeting met verschillende cabs. Marshall cabs met verschillende speakers is denk ik minder interessant. Marshall cabs zijn ook niet zo geweldig dus dan kun je beter kijken wat de betere cabs zijn en die tegen elkaar afzetten IMO. Wel het liefst cabs waar verschillende speakers inzitten. Tenminste dat lijk mij wel vet om te horen.

Ik heb een mesa 2x12 maar ligt eraan waar het gehouden wordt of ik er zal zijn.

Thiez
8 februari 2010, 22:45
Ja allicht zijn er betere cabs als marshall. maar op dit forum zijn het meeste combinaties aanwezig in marshall cabinets volgens mij. Zijn er veel mensen die een 1960 cab hebben met een bepaalde soort speakers erin. G12-65, G12-t75, Vintage 30, G12M25 heb ik zowizo al langs zien komen hier in marshall cab.
Mesa, engl, bogner, orange enzo zijn bijna allemaal met V30's.

Maar vandaar dat ik jullie mening vroeg. Ben benieuwd hoe de rest er een beetje over denkt.

Jan Buurman
8 februari 2010, 23:21
Ik zou mijn Marshall 1960A (JCM800LEAD) met V30's kruislings gecombineerd met Classic Leads wel eens naast diverse anders geladen Marshall cabs willen horen.....

Mitch
8 februari 2010, 23:48
Als het een Marshall cab meeting wordt met verschillende speakers kom ik niet, tenzij het gepresenteerd wordt door Dean-girls. Waarom zou je 'zuiver' willen A/B'en? Een kast maakt verschil, het is niet alleen de speaker, da's al lang bekend. Het is toch geen wetenschappelijk onderzoek?
Lekker veel uiteenlopende modellen bij elkaar, da's hartstikke leuk.

Henri H
9 februari 2010, 10:50
Het probleem met een dergelijke meeting is, dat niet iedereen alle amps en cabs zelf kan testen, misschien zelfs wel helemaal niet.
Stel dat er 20 mensen zijn die allemaal een cab meenemen en je hebt 3 amps, dan zal iedereen iets van 10 minuten hebben (grof geschat) om een stuk of 3 combi's uit te proberen.
Het lijkt me lastig te organiseren, wel heel gezellig!
Ik ga wel komen als ik kan en als het niet in West Brabant of Zeeland is, da's me domweg te ver.
Ergens rond A'dam/Utrecht/Amersfoort zou mij het beste uitkomen.

Ik heb een 1936 en 1960B met G12-65's en een 1960AX met Greenbacks.
Ik kan maar één 4x12 en evt de 1936 meenemen.

Thiez
12 februari 2010, 23:21
Als er mensen zijn die tips hebben voor een ruimte en dergelijken zijn die van harte welkom. Zoals ik al aangaf heb ik nooit een meeting georganiseerd of er een bijgewoont dus vind het erg lastig. Als er mensen zijn die willen helpen met het opzetten dan hoor ik het natuurlijk ook graag!

Liquid_Metal
12 februari 2010, 23:42
jah zoals ik al aan gaf denk ik dat je gewoon een goede clean amp moet pakken (fender oid) en dan een marshall ofzo en een mesa of engl (iets echt high gains)

Lijkt mij de beste optie. Ik wilde laatst bij de muziekwinkel cabinets gaan testen, maar dat is een beetje onbegonnen werk. De cabs staan kriskras door de winkel heen en dan zou je dus telkens je amp moeten verplaatsen (en da's niet echt goed voor een nog warme buizenbak). Sowieso zou je niet ultiem kunnen AB'en, op een meeting misschien wel.
Het spreekt mij erg aan, omdat ik nog maar weinig cabs heb gehoord. Bij interesse neem ik mijn Harley Benton 212 Vintage 30 mee.

the sure thing
13 februari 2010, 07:46
Lijkt mij de beste optie. Ik wilde laatst bij de muziekwinkel cabinets gaan testen, maar dat is een beetje onbegonnen werk. De cabs staan kriskras door de winkel heen en dan zou je dus telkens je amp moeten verplaatsen (en da's niet echt goed voor een nog warme buizenbak). Sowieso zou je niet ultiem kunnen AB'en, op een meeting misschien wel.
Het spreekt mij erg aan, omdat ik nog maar weinig cabs heb gehoord. Bij interesse neem ik mijn Harley Benton 212 Vintage 30 mee. Juke Box in Boekel (heet nu guitar king) is een winkel waar dat testen wel eenvoudig kan. Ook juist in A/B opstellingen. Het is een stuk rijden (of reizen) voor de meesten, maar ik ben daar al meerdere keren goed geslaagd naar huis gereden.

piezo
13 februari 2010, 10:16
Lekker veel uiteenlopende modellen bij elkaar, da's hartstikke leuk.

Maar dan heb je nooit een beetje eerlijke klankvergelijking, want altijd veel te veel variabelen. We zouden het wat wetenschappelijker / betrouwbaarder kunnen aanpakken: Een goede, veelzijdige gitarist (ik dus niet) maakt "thuis" DI-opnamen met 2 "standaard"-gitaren (Strat, LP) in 3 verschillende speelstijlen (clean, rock, metal). En dan bij de bijeenkomst re-ampen.

En wat vinden we van een vergelijking met/zonder beamblockers? Bijvoorbeeld met een gesloten en een open 2 x 8 ohm 12", waarvan 1 luidspreker wèl en de andere niet voorzien is van een beamblocker. En dan met een schakelaar steeds wisselen tussen die 2 luidsprekers.
Ik heb daarvoor wel een geschikte ouwe combokast, zònder versterker, maar mèt losse afdichtplaat en 2 st. G12-H30's (pre-Rola, 75 Hz).

Ivis
13 februari 2010, 14:59
Ik zou mijn Marshall 1960A (JCM800LEAD) met V30's kruislings gecombineerd met Classic Leads wel eens naast diverse anders geladen Marshall cabs willen horen.....
die setup heb ik ook, maar dan in een orange kast :ok: