PDA

View Full Version : Patchbox maken



kalmah
13 januari 2010, 15:39
Hallo allemaal,

Ik ga nu echt eens beginnen aan zo'n patchbox, maar nog een paar kleine dingen, want ik ben echt een leek op soldeer, plug, jack-gebied.

Ik wil er een maken voor de FX-loop, de gewone in- en output en voor mijn voetpedaal voor de versterker (deze heeft 2 draden).

Dan moet ik dus 12 jackpluggen hebben? 6 aan de voorkant en 6 aan de achterkant toch?

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=392

Deze jackpluggen zijn ok? of beter iets anders?

En deze verbindt ik dan met elkaar, maar met welk draad?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=815
Volstaat dit draad? of kan het ook minder dik, dikker of helemaal iets anders?
Het moet namelijk niet gaan storen :(

En dit kistje is groot genoeg? aangezien er 2 jacks boven elkaar komen te zitten, 3 setjes naast elkaar.

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=856

Bvd :)

Fuhgawz
13 januari 2010, 15:48
Die jacks zijn prima, stevige jacks. Je moet wel even controleren of er voor je footswitch stereo of mono jacks nodig zijn. Dat draad voldoet ook prima.

Het kistje lijkt me wel wat aan de grote kant. Aan de andere kant durf ik ook niet met zekerheid te zeggen of je zes jacks naast elkaar krijgt in een standaard type B behuizing (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=31) (MXR phase90 formaat). Aan de ene kant: 111mm / 6 = 18,5mm per jack. Dat lijkt me toch voldoende. Maar misschien kan iemand die de dingen op voorraad heeft even checken voor de zekerheid.

Overigens, dit topic hoort in het zelfbouw subforum, misschien dat een mod het zometeen kan verplaatsen?

kalmah
13 januari 2010, 15:54
Oh sorry voor dat.

Nja, hou het kistje dan liever wat groter, voor de zekerheid en voor het werkgemak.

Dat draad gaat niet storen ofzo? Kan ik niet beter cordial of iets dergelijks gebruiken?
Die 2 van de footswitch zijn inderdaad stereo! verrek! Daar dus gewoon 2 stereo voor gebruiken?

Bedankt voor je reactie trouwens!

HaroldA
13 januari 2010, 15:58
111mm / 6 = 18,5mm per jack

Je moet de hoeken + de dikte v/d behuizing * 2 daar nog vanaf halen en dan zal het waarschijnlijk niet meer passen...

Edit: binnenmaat = 107mm en de hoeken 6.5mm dus 107 - (6.5*2) = 94mm beschikbaar.

HaroldA
13 januari 2010, 16:05
Dat draad gaat niet storen ofzo? Kan ik niet beter cordial of iets dergelijks gebruiken?

De boel zit in een metalen behuizing = kooi van Faraday = geen noodzaak om betere kabels te gebruiken.

Voor je footswitch zou ik geisoleerde jacks gebruiken.

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cd63sssb.jpg
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=48

kalmah
13 januari 2010, 16:08
Oke, prima.

Maar waarom? :dontgeti:

en kan ik dan beter 0.25 mm2 draad gebruiken of 1 slag dunner nog?

HaroldA
13 januari 2010, 16:11
Oke, prima.

Maar waarom? :dontgeti:

en kan ik dan beter 0.25 mm2 draad gebruiken of 1 slag dunner nog?

Dikte draad maakt niet uit. Ik vind de dikkere fijner werken.

En geisoleerde jacks: om de GND van je signaal te scheidden van alles wat op jack van de footswitch is gezet. (misschien wel 'x' volt!)

kalmah
13 januari 2010, 16:21
Ah ok!

Kan ik beginnen geloof ik he!

Weet alleen nog niet precies hoe ik die jacks aan moet sluiten, zeker die stereo niet, maar dat kan nooit heel moeilijk zijn;)

HaroldA
13 januari 2010, 16:24
Weet alleen nog niet precies hoe ik die jacks aan moet sluiten, zeker die stereo niet, maar dat kan nooit heel moeilijk zijn;)

Gewoon 1 op 1 doorlussen, kan er niets fout gaan ;)

vidar
13 januari 2010, 20:10
Ben ik de enige die gelijk AARDLUS! denk bij een patchbox zonder geïsoleerde jacks? Ik denk dat het zo namelijk lekker gaat brommen. Met alleen maar niet geïsoleerde jacks is de aarde nu doorverbonden van de 'gitaar uit' op de patchbox door je kabel naar je versterker input (wat normaal is). Maar ook van de FX send (die zijn aarde natuurlijk deelt met de input van de amp) door de kabel terug naar je patchbay, waarin hij weer aan de aarde van de gitaaruitgang hangt. zo'n aardlus zoals dat wordt genoemd is helaas nogal geschikt als antenne om bijvoorbeeld 60 Hz straling te ontvangen, en dat wil je niet!

Beter is om bijvoorbeeld de gitaar input --> niet geisoleerde jack --> niet geisoleerde jack --> gitaar output en verder allemaal geïsoleerde jacks te gebruiken en de aarde ervan paarsgewijs door te verbinden.

kalmah
14 januari 2010, 12:39
Eh, dat ik allemaal geisoleerde jacks moet gebruiken is ook goed, dat snap ik nog wel, maar wat bedoel je dan met dat aarde-verhaal?

kalmah
17 maart 2010, 21:05
BUMP!

Ja, ik ga nu pas beginnen. Ik heb een Thon koffer gekocht om alles in de stoppen. Morgen begin ik met de indeling van de hele zooi. Alleen wil ik er nu wel een patchbox in hebben, om het allemaal strak te krijgen.

Ik zie alleen bij newton geen mono, geïsoleerde jacks staan? klopt dit?
Want ik wil geen ruis of iets dergelijks.

kalmah
19 maart 2010, 13:49
Iemand die er meer wat weet dan ik? :???:

kalmah
22 maart 2010, 17:47
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=522

Kan ik deze gebruiken als mono? en dan 4 in de stereovariant?

HaroldA
22 maart 2010, 17:53
Ik zie alleen bij newton geen mono, geïsoleerde jacks staan? klopt dit?

Iedere stereo jack kun je mono aansluiten. Gewoon dus de stereo geïsoleerde jacks kopen.

kalmah
22 maart 2010, 18:12
Nja, maar ben al niet te handig in aansluiten. Dan weet ik natuurlijk weer niet welke pinnetjes ik aan elkaar moet solderen.. :dontgeti:

Zal in ieder geval vast stereo bestellen..

HaroldA
22 maart 2010, 22:48
Nja, maar ben al niet te handig in aansluiten. Dan weet ik natuurlijk weer niet welke pinnetjes ik aan elkaar moet solderen.. :dontgeti:

Hehe ;) Gewoon op dezelfde pinnen als de mono jacks! :soinnocent:



(de middelste niet gebruiken en degene het dichtst bij de moer is de ground)

kalmah
24 maart 2010, 16:07
Heb het binnen.

Maar hoe sluit ik die jacks nou aan? Er zitten aan beide kanten van de jack 3 pinnetjes. Ik hoef toch maar 1 kant te gebruiken? Neem aan dat beide kanten met elkaar in verbinding staan?

En dan de pinnetjes het meest dicht bij de moer, en het verst af?

kalmah
25 maart 2010, 15:30
Iemand?

kan niet wachten om er mee te beginnen namelijk :D

HaroldA
25 maart 2010, 15:44
Maar hoe sluit ik die jacks nou aan? Er zitten aan beide kanten van de jack 3 pinnetjes. Ik hoef toch maar 1 kant te gebruiken? Neem aan dat beide kanten met elkaar in verbinding staan?

Heb je toevallig ogen? Dan kun je namelijk zien dat als je een plug in de jack stopt dat er 3 pinnen los komen te hangen en 3 op de jack gedrukt worden...

Voor de rest tip aan tip en sleeve aan sleeve.


Zo moeilijk is dat toch niet?



Excuses voor deze botte reactie, maar sommige dingen kun je echt zelf ook uitzoeken. Echt waar!

kalmah
25 maart 2010, 19:25
Had 't ook gevonden inderdaad. Wat ik eerst fout deed, was dat ik aan de verkeerde kant aansloot. Het zijn jacks met schakelaar, en dan maakt 't dus uit aan welke kant je 't aansluit.. hehe..

Heb het voor elkaar nu trouwens..Erg mooi istie niet geworden, maar hij werkt wel. haha:)

Bedankt voor de hulp!

PS: ik zal trouwens foto's posten in het post je pedalboardtopic morgen of overmorgen. Paar kabeltjes ontbreken nog, die komen morgen binnen waarschijnlijk:)